eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.6هزار دنبال‌کننده
53 عکس
29 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 خادم حرم یا خادم محرومان؟! ✅ بله، حتما اولین جواب این است که هر دو! انشالله بتوان به هر دو باندازه شان پرداخت ولی واقعا هر کدام چقدر است و ما به هر کدام چقدر می پردازیم؟! 👈 در سوره توبه آیه ای هست درباره که خیلی جای تامل دارد : أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🔰 یعنی اینطور نیست که اعمال ما در یک درجه باشند و حتما باید توجه داشت که وقتی گفته اند: أقربكم الي الله يوم القيامة انفعكم للناس... یعنی بعد تکالیف خیلی جدی هستند حال آنکه برای بسیاری از ما ، ضریب اصلی را دارند. 💠 حتما این آیات و روایات نافی خدمت به زوار حرم و بزرگ و کوچک نیست ولی به ما تذکر می دهد که مبادا اینها را در رده در راه خدا بپندارید. ⭕️ حال از خودمان بپرسیم آیا یک فعال جهادی خادم محرومان را بیشتر دارای توفیق معنوی می دانیم یا یک حرم را؟! اصلا خود این افراد هم گاها بخاطر نوع آموزه های مذهبی ما که رده بندی نادرستی ارائه کرده اند، حس کافی در زمان خدمت ندارند!! ⚠️ باید یاد بگیریم که معصومان علیهم السلام را به حرم شان نکنیم تا خادمان حرم، جایگاه شان بالاتر از خادمان دین و ملت بشود! روح و تعالیم بلند آنان را باید حاکم بر کل جامعه مان کنیم و همه شئون دینی را نائب مقام آنان بدانیم نه حرم شان را. 🚨 مکتب امام، عبارت از بازخوانی هایی است که به آموزه های متنوع دین داده ایم و کسی که هنوز با ضرایب سنتی، خوانش دینی خود را تنظیم کرده معلوم نیست به محمدی ص نزدیک شده باشد. 📍 @komeilialireza
😔 تا می فهمیدند اروپایی است مهمان نواز می شدند! 👈 سالها قبل با یک خانم اروپایی فعال عرصه در فیسبوک آشنا شده بودم. سنش زیاد بود و متاسفانه دین خاصی هم نداشت. ساکن بود و علاقمند بود به ایران بیاید. 💠 چند ماه بعدش به یکباره پیام داد که من هستم. تعجب کردم و پرسیدم کجایی که گفت شیرازم. خلاصه اینکه گشت هایش را زد و نهاری هم مهمان خانه ما در شد و اتفاقا یکی از گلدوزی های زیبای خانم من را هم هدیه گرفت. ⭕️ ازش پرسیدم این مدت کجای ایران بودی و چه می کردی؟ پاسخش برایم تلخ بود. گفت ایرانی ها خیلی مهمان نوازی کردند و من یک قران هم خرج نکرده ام! تا می فهمند من هستم من را به خانه شان دعوت می کنند و حتی من را از این شهر به آن شهر می برند. تصاویرش را هم نشان داد. ⚠️ می خواستم بگویم که بله ایرانی ها، به مهمان نوازی شهره اند ولی اگر آسیایی یا از یک کشور بودی احتمالا این مهمان نوازی را نمی دیدی و چه بسا برعکس...! ⛔️ لطفا نگویید مردم ما بخاطر زیاد دیدن و برای شان عادی شده که باورم نمی شود چرا که برخورد شان با و که کمتر دیده اند را نیز دیده ام! ❌ آفت واقعیتی تلخ است که محصول سالها تلاش روشنفکران خودفروخته و حاکمیت رسانه های جهانی است... 📍 @komeilialireza
📺 رسانه ملی مال همه ملت است واقعا؟ امیدوارم مدیران سیما جواب بدهند! 👈 خیلی از دوستان از منظر به نقد رسانه ملی پرداخته اند و صرفا دیده نشدن طبقه مستضعف را فریاد می زنند حال آنکه نیز یکی از رویه های این رسانه است. ⚠️ من اگر خودم را جای یک شهروند بگذارم و رسانه ملی نظام اسلامی را به نظاره بنشینم اینها را می بینم : 💠 اول بگویم که انصافا بخش مهمی از محتوای مناسب همه مذاهب است ولی اینها هم هست : 👶 شبکه از مخاطبان خواسته تا شعری را اجرا کرده از خود فیلم بگیرند و بفرستند. شعر اینگونه شروع می شود: 'من بچه شیعه هستم خدا را می پرستم...' و تا انتها معارف شیعی را که برخی مشترک و برخی اختلافی است را می شمرد. 🗣 یا خواسته اذان بگویند. خب این که مشترک است ولی چرا اذان نوجوان اهل سنت کشور را پخش نمی کنید؟! 👳‍♂ روحانیون محترم شیعه دائما به بیان احکام و تاریخ اسلام به روایت خودشان مشغول اند و هیچ سخنران اهل سنتی حق ندارد حتی برای عقیده خودش بدون ذکر موارد اختلافی وارد رسانه ملی شود الا در برخی شبکه های استانی آن هم بدون اذن ورود به تاریخ اسلام و نوعا محدود به بیان احکام. حتی ظاهرا قرائت های ، صرفا از اهل سنت خارج روا و برای داخلی ها دارای محدودیت هایی است! حداقل بنده از قرآن پخش قرائت اهل سنت ایران را ندیده ام. 🔰 خب حالا بدهید. من نوعی باید بگذارم بچه ام پای چنین تلویزیونی بزرگ شود؟ اول خودتان را جای یک اهل سنت بگذارید بعد جواب بدهید. اگر بخواهم هویت بچه ام حفظ بشود و رسانه ملی هم فقط رنگ داشته باشد باید چه کنم؟ به رسانه هایی که در و امارات تاسیس شده روی بیاورم که باز نگران تغییر او هستم و راهی دیگر هم ندارم... ⭕️ نگارنده قائل نیست که نباید عقاید شیعه بیان شود ولی معتقد است اولا دیگران هم باید فرصت بیان عقاید خود را بیابند و ثانيا کسی نباید حق داشته باشد دیگری را زیر سوال ببرد. می تواند روایت خودش را از تاریخ، عقیده یا احکام بیان کند و بگذرد و لزومی ندارد دیگری را زیر سوال ببرد. 📍 @komeilialireza
❌ نتیجه انقلاب خمینی، پدیده آخوند کارمند نیست! 👈 از درک های تلخی که اخیرا بیشتر پیدا کرده ام تجلی پدیده بسیار منزجر کننده و تلخ است! یعنی آخوندی که باید وقف اسلام و مسلمین باشد ولی چنان کارمند بی تحرکی شده که برای تکان دادنش بولدوزر لازم است! 🤔 چه می شود که از دل انقلاب کبیر که الحق بر هم زننده چهارچوب ها و رویه های بود، بازگشت و چنین تلخی بیرون می تراود که البته همه ظهورات حوزویان چنین نیست!؟ 💠تامل در این سوال مهم برای کسانی که دغدغه عدم انقلاب را دارند مهم می باشد. من در حد فهم خودم به این سوال پاسخ خواهد داد. 1⃣ اول اینکه اصل تامل بر لزوم تولید ساختارها و رویه های جدید در بسیاری وجود ندارد و اگر دارد هم فکری لازم برای این معنا در نیست فلذا به تکرار گذشته یا اساسا حتی اینکه اصلا ساختارها و رویه ها تاثیری ندارند منجر می شود! 2⃣ دوم اینکه انقلاب لاجرم وارد جریانی از تصدی شد که برای ابعاد مختلف آن فکری نکرده بود. گرچه برخی نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی از دل نیازهای آن جوشید ولی عمده بار انقلاب بر دوش همان اداراتی قرار گرفت که فکری جدیدی برای شان طراحی نشده بود و بعبارتی در آنها هنوز رخ نداده بود! 3⃣ سوم اینکه حتی رویه نیز در کار نبود تا از مولود دولت رانتیر نفتی بتدریج بکاهد به مساله واگذاری امور به روی بیاورد. شاید فضاهای اوایل انقلاب هم به حفظ این تمرکزگرایی دامن زده باشد ولی نتیجه همان روشی شد که در گذشته بود و حتی مساله که نهادی ذاتا مردمی بوده را به دل ادارات کشاند! 4⃣ چهارم اینکه مزه قدرت و امکان اعمال بی چون و چرای نظرات خود و مدیریت اموال گسترده عمومی برای خیلی ها شیرین آمد و بتدریج حتی شان تغییر کرد و در دهه هفتاد که تهدیدهای امنیتی - که منجر به محوریت امنیتی ها شده بود و متاسفانه باقی نیز ماند! - دفع شده و آماده تأملات عمیق تر بودیم دیگر حاضر به تغییر و اصلاح نبودند! طبعا ضعف های ذاتی حوزه و عدم آمادگی برای درک لایه و... نیز در این ماجرا بی تاثیر نبودند و ما بتدریج به طبیعی بودن این امور کردیم! 📍 @komeilialireza
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟! ⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه باشد، انقلابی است و بس! 🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد. ❎ مدلی هم در نگاه جریانات هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست! ✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف از مدیریت نزدیک می شود و بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد. 👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟ 💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند! 🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد! ✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی ذی نفوذان می ایستد. 🟢 در اینکه چقدر انسانیت و را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است. 📍 @komeilialireza
👈 نهادهای بین المللی پدری بلد نیستند!! ✅ آتا در آذری یعنی پدر. کاش نهادهای رسمی ما این نقش را ایفا می کردند و بیش از این سه وظیفه که پدرهای خوب هم نوعا همان ها را انجام می دهند کاری انجام نمی دادند : آموزش، و انگیزش! 💠 بسیاری از ظرفیت های انسانی خودجوش و با هستند که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد و زمینه ورودشان را مهیا و تسهیل نماید و در ناامیدی ها و سختی ها به آنها بدهد به اندازه چند نهاد کارمندی کارایی خواهند داشت. 🚨 پدری که مدام در جزئیات کار بچه ها می کند یا سخت گیری بیجا می نماید هم شان خود را می شکند هم و اعتماد به نفس آنها را می کشد و هم فرزندانی وابسته و لوس در انتظار اوست. ⚠️ پدری که کلا بچه را رها کند هم معلوم نیست چه خروجی تحویل جامعه می دهد چرا که بچه نیازمند تذکر و هدایت و آموزش است و تازه جاهایی باید کار را برای او ساده سازی کرد تا بتواند به های کوچکی دست پیدا کند که انگیزه بخش کارهای بزرگتر خواهد بود. 💎 اگر نهادهای جمهوری اسلامی در حوزه اینگونه عمل کرده بودند ما امروز کلی استعداد بالفعل شده در فضای بین المللی داشتیم ولی حالا لیست بلندی از استعدادهای و حتی بالفعل از بین رفته داریم. 🔰 بچه هایی که انگیزه کار در حوزه داشتند. را عمیقا می شناختند. دغدغه کار با متصوفه در آنها زنده بود و چقدر که آنها را مطالعه نکرده بودند و دهها موضوع دیگر که بخاطر نبودن نگاه پدرانه درست، آنها را رها کرده و برای گذران زندگی به کاری دیگر مشغول شدند! ⛔️ این استعداد سوزی از ثمرات رویه های ناصحیح نهادهایی است که می توانستند با دیدن هزاران جهانی، دست یاری به سوی هزاران ظرفیت داخلی جوان علاقمند دراز کنند و بجای توسعه کم خاصیت خود، نقش ستادی پدری را به خوبی و با دقت ایفا کنند.. حیف! 📍 @komeilialireza
📲 چرا رسانه های جدید فقط اغواگر نیستند؟! 💠 شریعتی - رحمه الله علیه - چه خوب می گفت که در ، دیگر صندوق اخذ رأی را دست کاری نمی کنند بلکه صندوق خلق رای یا همان اذهان جامعه را دست می برند. ⭕️ درست است که گسترش سلبریتزیم، برخوردهای غیر عقلایی با پدیده ها، حاکمیت شور و احساسات و موج آفرینی های سطحی و.. همگی از ثمرات توسعه رسانه ها خصوصا است ولی این یک روی سکه این توسعه است. 🚨 حقير معتقدم فرصت توسعه و نیز توسط این رسانه ها مهیا شده و دیگر نمی توان با یک قرائت رسمی یا محدود کردن فیزیکی عقاید دگراندیش، جلوی توسعه نگرش و زاویه های متعدد در یک مساله را گرفت. 👈 گرچه معتقدم صاحبان اندیشه های گوناگون نیز یافته اند که می توان به خوبی از این ابزار، برای مدیریت استفاده کرد ولی همین که نگاه‌های گوناگون‌ امکان طرح و نقد و ارزیابی پیدا کرده اند نوعی از که تنها راه نجات یک جامعه است نیز توسعه یافته است. 🔰 هر چند غلبه با حاکمیت احساسات و طرح گزاره های غیر عقلایی توسط افکار مختلف است و مخاطب نیز در این فضای معمولا هضم می شود ولی برای برخی که از این غلبه نجات یافته اند، راه آگاهی نیز گشوده است. 📍 @komeilialireza
♻️ چرا اصلاح طلبان به "ظریف" ضریب می دهند!؟ 💠 فکر می کنم اکثریت بدنه بر این باورند که به خاطر وضعیت کنونی کشور، جریان سیاسی رقیب شان در ریاست جمهوری بعد، هیچ شانسی نخواهد داشت و شکست آنان قطعی خواهد بود، حال چه رقیبی جدی به میدان نیاورند که طبعا منجر به کاهش آراء عمومی نیز خواهد شد و چه اینکه کاندیدایی جدی داشته باشند! 🔰 اما ضریب دهی جریان به برخی چهره ها از جمله دکتر ظریف، دلیلی دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست! ✅ آن دلیل چیزی نیست جز نتایج انتخابات بعدی ایالات متحده که سیزده آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و در صورتی که دموکرات ها بتوانند ترامپ را شکست بدهند، این امید در دل دولت کنونی ایجاد خواهد شد که بتواند فضای روانی و حتی محدودیت های مالی را برداشته و به برگردد! ⭕️ در آن صورت، اگر در چند ماه پایانی دولت، این تغییر بتواند به یک تحول ملموس در کشور منجر بشود طبعا قهرمان آن، دکتر محمد جواد ظریف خواهد بود و آنگاه می تواند شانس اصلاح طلبان برای یک رقابت جدی را افزایش دهد! 🆘 اینها صرفا سناریوها و گمانه هاست و قابل اتکا نیست ولی قابل توجه خواهد بود. شاید به خاطر همین احتمال است که تحرک چهره های محتمل اصولگرایان به طور موازی در ، قوه قضائیه و بنیاد مستضعفان در حال انجام است. 📍 @komeilialireza
📜ایران فرهنگی جذاب تر از ایران موشکی! "تاملی درباره برندینگ ایران امروز" 📔 حتما حاج قاسم ها نماد عزت ما هستند و چون ایران در معرض تهدید دائمی است به هم نیاز مبرم داریم ولی توسعه یک فکر در جوامع نیازمند مشهورسازی و توسعه آثار و شعرا و اهل علم است. 👈 همین امروز هم اگر به که جغرافیایی به وسعت دهها کشور را شامل می شود بروید، آنچه از ما باقی مانده و با وجود تفاوت زبانی، همچنان زنده است و زمزمه می شود است. 💠 اشعاری با محتوای که متصوفه مسلمان، روح بلند انسانیت و مکارم اخلاقی و الي الله را در قالب نظم و نثر درآورده و این معانی فطری و همه پسند را به اقصی نقاط جهان کرده اند. ✅ اگر نگارنده همین حالا هم در مدارس دینی دیوبند و بریلوی ، اشعار را جزء کتب درسی می بیند، چه جای تعجب است؟ انتظار داریم مباحث سیاسی یا منازعات خسته کننده کلامی طرفداران گسترده ای بیابند یا اختلافات طبیعی فقهی مورد استقبال واقع شوند؟ ⭕️ انقلاب اسلامی بشدت از این مشکل رنج می برد که به مدیریت خود در جهان توجه نداشته است و شاید بتوان گفت از باب انفعال درگیر مسائلی شده که بعد او را تحت الشعاع قرار داده است. نمی گویم برای مردمان جذاب نیست که اتفاقا هست ولی آموزه هایی که به نزدیک ترند بیشتر مورد پسند اند تا جنگ و درگیری. 💎 گنجینه بزرگ عرفانی و صوفیانه ما، اشعار پرمضمون، بزرگان علم و ادب و.. در ایران امروز باید بیشتر مورد توجه باشند. چیزی که بدون این پشتوانه ولی سعی دارد بدان عنوان خود را بشناساند و ما از آن غافلیم! 📍 @komeilialireza
⭕️ یک مشکل جدی روش شناختی در تحلیل و اجرا! 👈 یکی از کارهای دائمی فعالان هر عرصه ای، تهیه تحلیل از آن عرصه و ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی است. از جمله مشکلاتی که این مساله دارد نگاه های است که نوعا بدلیل یک خطای روشی بروز می کند. 🔰 با این توضیح که یکی از کارکردهای اصلی ذهن، است. یعنی یک پدیده اجتماعی را می توان در ذهن به ابعاد، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. کرد که طبعا دقت مساله یابی در تحلیل بالا برود و ریشه های مختلف آن شناسایی شود. ⚠️ تا اینجا خیلی محل اشکال نیست. مساله جایی است که تحلیل های مختلف تمام می شوند و حالا قرار است راهبرد و راهکار عرضه بشود. اینجاست که نگاه تجزیه ای باید دوباره به یک نگاه تبدیل بشود که عمدتا نمی شود! ✅ گرچه فکر می کنم ها ناشی از همین مساله در دانشگاه‌ها ایجاد شدند ولی هنوز این آسیب روشی ما را به مسائلی عملی دچار کرده که راه حل آن هم تلاش برای برخورد ترکیبی در تمام اجزای فرایند بررسی و خصوصا در زمان نسخه پیچی و تجویز است! 📍@komeilialireza
🤓 عدالتخواهی پیرمردی یعنی چه؟! 💎 دوستانی دارم که برایم حجت اند و مطمئن هستم آن دنیا خدا بعنوان جلویم می گذارد. مثلا یکی دارد تنهایی کار و جهادی می کند و دهها کارآفرینی کرده و صدها دکتر را به محرومان وصل کرده تا رایگان بشوند و خلاصه کلی نیازهای مردم را تامین کرده و خب طبعا هم مثل ما حرافان، نقدش بیشتر از ماست چون در ارتباط روزانه با است نه مثل برخی از ما سالی دو بار! ⚠️ برخی هم به اسم نقادی و خواهی کارشان صرفا بیان مشکلاتی است که همه مردم از جمله پیرمردهای بیکار پارک نشین هم همان ها را به خوبی تکرار می کنند! ⭕️ البته بنده از آنجا که نسبت به دستگاه‌های رسمی بشدت منتقدم و اساسا نبودن آنها را بهتر از بودن شان می دانم مشکلی با این محتوای انتقادی ندارم ولی مشکل‌ من با ادعای فرهیختگی و بودن این دوستان است در حالی که نقدشان ناامیدکننده است و اقدام ایجابی هم که بلد نیستند! 💠 حال آنکه وقتی می بینیم در شرایط سخت فعلی، می توان کلی کار ایجابی کرد و به مردم را که تنها عامل حرکت است، تزریق کرد، صرفا و صرفا نقدهای تکراری ناامیدکننده را طرح می کنیم! و جالب اینکه هر چه بیکارتریم تندتریم! شاید چون وقت اضافی بیشتری داریم! و اصلا نشستن یک گوشه و نوشتن را یک شغل فرض کرده ایم! البته شاید سالی یکبار هم اطلاعیه کمک به فقیری را استوری کنیم... ⛔️ من این مدل عدالت طلبی را می نامم چون نتیجه اش بی تحرکی و و گوشه نشینی است نه و امیدبخشی و دستگیری از مردم.. 📍 @komeilialireza
👈 چرا باید روی نیت تمرکز کرد؟ ❇️ حتما اگر کسی بتواند عمل درستی را انجام بدهد و ندهد است و اجری ندارد ولی اینکه در روایات اینقدر تاکید شده که "لکل امرء ما نوی" و "الأعمال بالنيات" نشان دهنده چیست؟ ⛔️ اگر من و شما یک اقدام خير را ببینیم بعد معلوم بشود که این کار را در ازای گرفتن مبلغ هنگفتی پول یا برای قدرت - چنانچه برخی میکنند- انجام داده است چه حسی نسبت به آن پیدا می کنیم و چه ارزشی برای آن قائل هستیم؟ 🔰 نیت ها را نوعا خود انسان و می دانند و ما از درون آدمها اطلاع نداریم ولی اگر می خواهیم با خودمان چیزی ببریم باید روی متمرکز باشیم چرا که اساسا عمل به این پارامتر وابسته است و و جنبه آخرتی داشتن یا نداشتن مربوط به آن می باشد. 💠 اینکه گفته شده "تصفية العمل أشد من العمل" و روی خالص کردن نیت ها و مساله تا این حد تاکید شده دقیقا به همین خاطر است. 💠 طبیعی است که داشتن تلاش برای خالص سازی و حسن به طریق اولی باید منجر به حسن فعلی نیز بشود ولی گاهی یک عمل خالصانه کوچک معادل صدها عمل بزرگ ریاکارانه است. 📍 @komeilialireza
⚠️ حاضر نشدند مرحوم موسویان را در لیست بگذارند! 👈 تصویر اول. مرحوم حجه الاسلام دکتر سید عباس که روز گذشته به رحمت خدا رفتند در انتخابات سه دور قبل مجلس شورای اسلامی شهر شرکت کرده بودند. ما و جمعی از دوستان که خدمت ایشان ارادت داشتیم به ناگاه مطلع شدیم و به کمک ایشان شتافتیم. در کمال ناباوری مطلع شدیم که در جلسات که لیست بندی صورت می گرفته حتی اسم ایشان مطرح نشده است! ⭕️ خود ایشان هم با چند تن از اعضای جامعه که صحبت کرده بودند با تعجب گفته بودند پس چرا اسمی از شما مطرح نشد! و البته جز اندکی حاضر نشدند به بندی های آنجا اعتراضی بکنند تا ایشان نیز مورد بررسی واقع شوند و خب یک لیست متوسط بسته شد و آن دوره هم هنوز جامعه مدرسین اعتباری داشت و لیست آنها کامل رای می آورد و اینچنین هم شد. بنایی و آشتیانی و وارد مجلس هشتم شدند و ایشان مطرح نشد! 😷 تصویر دوم. با یکی از دوستان که دانشجوی دانشگاه علیه السلام بود هم سفر قطار تهران مشهد بودم. از قول استادش، دکتر فلان! یکبار همه اساتید مطرح حوزه را شست و پهن کرد روی طناب! استاد مذکور همه را بیسواد و کج فهم خوانده بود و خودش را عقل کل معرفی کرده بود! ✅ یکبار که خدمت جناب موسویان رسیدم خواستم نظرشان را درباره برخی اساتید از جمله آن استاد بپرسم. چنان و منصفانه یا از صریح طفره رفتند یا به بیان مودبانه نقاط قوت و ضعف آنها پرداختند که فقط دوست داشتم یک نفر این دو اظهار نظر را کنار هم بگذارد! یکی از دکتر دانشگاهی مدعی و دیگری استادی عمیق و مودب... 🔰 تصویر سوم. این اواخر با دکتر بحرینی، نماینده باسواد مردم ، در فرودگاه مواجه شدم و درباره بحث اصلاح به گفتگو نشستم. گفتم برخی از جریانات در قم هستند که خیلی حرف ها پشت جناب موسویان و بعضا شما می زنند! گفت رفته ایم و چندین جلسه با اینها نشسته ایم. تمام حرف های شان را شنیده ایم و تقاضا کردیم که جلساتی برای مباحث بنیادین شکل بدهید ما هم حاضریم ولی نشد! خیلی ماخوذ به حیا چنین مضمونی را گفتند که متاسفانه در برچسب زنی خیلی تخصص دارند ولی در فهم اقتصاد متاسفانه اینطور نیستند! ❇️ البته این به معنای نفی امکان نقد اساتیدی چون مرحوم موسویان نیست ولی معمولا پر سر و صداها کمتر بنیه دارند! خدایش رحمت کند که رفتن او صدمه ای به مسیر علمی بسیار مورد نیاز ما بود. می دانستم که از مشاور بودن گله داشتند چون به حرف شان توجه جدی ک نمی شد... 📍 @komeilialireza
💠 از علمای ایران کنونی فقط مرحوم تسخیری را می شناسند! 👈 رفته بودیم مسجد کنار مزار جناب ابوحنیفه در و وقتی نماز تمام شد جلو رفتیم تا با امام جماعت جوان آنجا که فهمیدیم استاد دانشگاه شریعت آنجا نیز هست صحبت کنیم. 👳‍♂ پیرمردی عالم که ما را دید جلو آمد و اهلا بالشباب گفت. گفتیم از ایران هستیم و خودمان را معرفی کردیم. دل پری داشت چرا که فرزندانش در برخی درگیری های دهه قبل کشته شده بودند و نقدهایی به کرد. از تنها ایرانی که خاطره خوبی داشت مرحوم آیت الله تسخیری بود... ✅ مرحوم احسان هندرکس از علمای که دو سال قبل به رحمت خدا رفت را در یکی از همایش های دیدم. آدم معتدلی بود. هم سخن که شدیم، تنها کسی که از ایران می شناخت مرحوم بود. 💎 در این شرایط که امروز تقریبا کسی از جامعه ایرانی در جهان شناخته شده نیست خصوصا در سطح نخبگان و علما، مرحوم آیت الله تسخیری با ادبش و با علمش توانسته بود خیلی ها را به خوش بین کند. خدایش بیامرزد. راهش پررهرو باد که جاذب بود نه دافع! مصداق جروا مودة الناس إلينا... بود نه نفرت برانگیز... 📍 @komeilialireza
⚠️ چرا شهرهای بزرگ را بازوهای منطقه ای نکرده ایم؟ 👈 از مشکلات نگاه‌های ساده انگارانه دادن و ارائه دستور العمل های یکسان برای کل کشور است. این مساله در جریان مدیریت های هم وجود دارد و ضررهای خاص خود را دارد. ❌ مثلا وقتی از یک شهر یا استان کوچک و کم ظرفیت از نظر می خواهیم که کار مشابه شهرهای بزرگتر انجام بدهد طبعا نتیجه معلوم است! یا به اقدامات صوری و گزارش‌های مبتلا می شود یا اتفاقی نمی افتد! ✅ بدون ایجاد زمینه رشد نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی توانمند و در عرصه و فرهنگ نمی توان به رشد همه جانبه کشور و خصوصا مناطق محروم امید داشت. 🔰 شهرهایی مثل ، ، با داشتن چهره های متعدد فکری در تاریخ معاصر خود و در رده بعد شهرهای و و اینک نیز و می توانند قطب هایی باشند که استان های همجوار خود را نیز طی یک برنامه مشخص رشد بدهند. 💠 این شهرها نوعا حجم نیروی انسانی توانمندی را دارند که می توانند طی یک فرایند و اعزام استاد به سطح استان های همجوار نیز کمک کنند. این چیزی است که باید در قرارگاههای فرهنگی و مراکز کشور مورد توجه قرار می گرفت.... 📍 @komeilialireza
📛 شهرت طلبی آفت وعاظ و همه آنان که دنبال گوش اند! ⚠️ شاید زمانی فقط و و مبلغان درگیر این ٱفت می شدند که دوست داشتند طوری سخن بگویند و حتی سلوک کنند که مخاطب بیشتری جذب کنند! ولی حالا همه قلم به دستان و صاحبان صفحات هم دچار همین تحریک و آفت اند! ⬇️ با این تفاوت که آن مبلغ سعی می کرد ریش بلند و نجفی بزرگ داشته باشد و حتی دعا کند که زودتر ريشش سفید شود - امان از وساوس شیطان- تا او را جوان نپندارند! و اینها می بینند جامعه چیست که آن گونه بنویسند.. ❌ بازی های شیطان خیلی پیچیده و عجیب است. آنچه شهید مطهری روحانیت می نامید هم جلوه ای از همین تلاش برای همراهی با ذائقه جامعه حتی اگر غلط باشد و ترک رویه های اصلاحی نسبت به جامعه بود. 🔰 گرچه توجه به سبک و محتوای سخن مطلوب است ولی اگر این مساله به یک تبدیل شد و وجود انسان را فرا گرفت و و رفتاری خاص و فیلم بازی کردن هایی خطرناک و دیسیپلین هایی ناجور را رقم زد واویلاست! ⭕️ سلوک ظاهری برخی مداحان و مبلغان، گرفتاری شان در این را به خوبی نشان می دهد! چه بسیار هایی که به اسم از بین رفتند و چه بسیار ریخت و پاش ها که به این بهانه توجیه شدند! 👈 خدا رحمت کند را. می گویند در دوران حوزه، حتی نسبت به اینکه کسی پشت شان راه برود که مردم بپرسند او کیست که چنین دورش شلوغ است حساس بودند و به افراد می گفتند اگر سوال دارید بپرسید و بروید... 🤲 نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات اعمالنا 📍 @komeilialireza
🎥 تو را به خدا فکری به حال سوژه بکنید! 😔 برخورد مناسبتی بر همه چیز مملکت ما حاکم است از جمله رسانه ها! می رسند به چند روز مانده به روز قدس یا محرم یا غیره و تماس می گیرند که یک جذاب معرفی کنید بیاید در فلان برنامه تلویزیونی یا ساخت فلان مستند و.. 👈 خیلی از فعالان عرصه های هم با نگاه سوژه یابی کار نکرده اند تا قصه های جذابی در اختیار داشته باشند لذا يا بايد نهادهایی متولی باشند که به ارتباطات خود به چشم رسانه ای برای برنامه های تلویزیونی و مستندها و سریال ها و... بنگرند یا باید خود رسانه ها هزینه هایی را صرفا برای انجام بدهند تا مجبور نشوند سوژه های دم دستی و بدون قصه را صرفا بخاطر برخورد سطحی با این مساله مهم استفاده کنند! 💠 موضوعات مهمی که برای توسعه گفتمان اهمیت دارند باید تبدیل به پروژه هایی شوند تا از خلال میدانی، و مطالعات تاریخی به هزاران سوژه و قصه جذابی که در جامعه ما وجود دارد و کسی به سراغ آنها نمی رود برسند! ⭕️ نمی دانم این خلأ تا کی باقی خواهد ماند و تولیدات و برنامه های ما بخاطر این ضعف، بدون جدی خواهند بود ولی خوب است که مراکزی فقط به مساله تهیه بانک سوژه بپردازند و آنها را در اختیار موسسات ای بگذارند. انشالله تو همین صد سال!! 📍 @komeilialireza
⛔️ ناصبی سازی نکنیم! 👈 در عین اینکه علیهم السلام به ما توصیه "جروا إلينا کل مودة" را دستور داده اند، برخی تلاش دارند تا بر خلاف این توصیه و بر خلاف رویه های فقهی ما که اصالة در برائت جاری می کنند نه در اتهام و در مساله مهم ناصبی خواندن افراد، شروط عالما عامدا منکرا را لحاظ می کنند، جماعتی از اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام را بخوانند! 😞 نمی دانم گناه سد عن حب اهل بیت علیهم السلام شدن چقدر است ولی می دانم که ادله دوستان بر این مساله واهی است. مثلا ادعا می کنند که اهل سنتی در جهان هستند که را روز فرح و سرور اعلام می کنند که با یک بررسی کوچک معلوم می شود اولا چنین افرادی بسیار اندک اند و ثانيا ادله آنها هیچ ربطی به شهادت علیه السلام ندارد و به برخی روایات که عاشورا را روز پیروزی موسی بر فرعون بوده و امثالهم ربط می دهند. ⭕️ البته نگارنده هم بر این باور است که اگر اهل سنت هیچ یادی از امام حسین علیه السلام نکنند کمال بی سلیقگی و اجحاف است چنانچه در برخی جریانات می بینیم متاسفانه... ولی خب مساله ما در این مقال، تعریف ناصبی است و نمی شود به کسی که محبت به اهل بیت علیهم السلام دارد را بدون دلیل موجه ناصبی خواند. 💠 البته قاطبه در این روزها یادی از سید الشهدا می کنند ولی خب برخی از آنها قائل به یا برگزاری مراسمات نیستند که پر واضح است این نیز دلیل بر نصب نیست. 🔰 نکته دیگر اینکه گفته می شود برخی در این روزها جشن می گیرند لذا ناصبی اند! هر چند نگارنده هم معتقد است این اقدام واقعا ناشایست است و حتی اگر از نظر فقهی باور به این کار نداشته باشند ولی احترام این روز لازم است ولی باز هم این مساله دلیل بر نصب نیست و نمی شود ملاک را به این راحتی تعمیم داد! همچنین یادمان نرود که خیلی ها در کشورهایی هستند که متاسفانه اصلا نام و یادی از مراسمات محرم در آن نیست و این ایام برای شان مانند روزهای دیگر است. ⚠️ یک کلمه درباره روایت هر که با شیعه دشمنی کند ناصبی است. این روایت ضعیف است و البته فقها کسی که بخاطر محبت اهل بیت علیهم السلام با دشمنی کند را نهایتا ناصبی دانسته اند نه اینکه هر کس به ادله دیگر با او مخالفت کند.. 📍 @komeilialireza
🔰 درباره کاری که حسن رحیم پور کرد! 👈 برای ما که بعد از روی کار آمدن آقای دانشجو شده بودیم، ارزش مجله که حسن رحیم پور در نقد جریان روشنفکری غربگرا تولید می کرد خیلی ملموس بود. شاید تنها منبعی که برای مواجهه فکری با غربگراها وجود داشت. 📺 هنوز هم خود ایشان به یک سخنران مطرح و تلویزیونی بدل نشده بودند ولی انها که با تولیدات روزنامه های چپ مواجه بودند و را پشت شبهات می شنیدند بجز این مجله، تولید به روز و مفیدی نمی یافتند! 💎 بعدا پای ایشان به باز شد. از خودشان البته گاهی که به جلسات جمعه شب های ابوی شان در می آمدند شنیدم که می گفتند: ما از جنگ برگشتیم به طلبگی مان و دیدیم شروع کردند به حملات فکری گسترده به مبانی فکر دینی و رفتیم که وسط میدان فکر به برسیم و فکر نمی کردیم روزی بخواهیم از نوشتن در روزنامه ها به سخنرانی در تلویزیون برسیم. 📔 اولین سالهایی که چند کتاب ایشان را به نمایشگاه تهران بردیم را فراموش نمی کنم. برخی دانشگاهی ها که شیفته اسم هستند از ایشان تعریف می کردند و سپس می پرسیدند تحصیلات آقای دکتر چیه؟ ما که می گفتیم است! تعجب می کردند. باورم نمی شد همان که داشت تا دقیقه پیش از علمیت ایشان تعریف می کرد یکهو می گفت: آهان! دیدم مباحث اونقدر هم عمیق نیست!! 📚 من هم به برخی از آن دکترها کتاب حسن آقا را می دادم که هنوز هم فهمش برایم سخت است و می گفتم اگر نقدی بر این کتاب دارید بدهید در چاپ بعد با شما منتشر خواهیم کرد. قولش را از خودشان گرفته بودیم. 👨‍🎓 فکر کنم همین شد که روحانیونی تصمیم گرفتند بروند و پشت اسم دکتر، پنهان بشوند و الحق هم که برخی بجز این اسم چیزی برای رو کردن ندارند! ایشان ولی خوب می گفت که من خجالت می کشم اسمم را دکتر بگذارم وقتی می بینم طرف با بیست تا کتاب دکتر شده و ما در هر موضوع کوچکی این تعداد کتاب می خوانیم! خودم بارها ایشان را در کتابفروشی های خیابان دیده بودم. همه مدل کتاب هم می خریدند. ✅ بتدریج حسن رحیم پور که اتفاقا زبان نقد آتشینی هم داشت به الگوی نسلی از جوانان انقلابی بدل شد که به برکت دوم خرداد با لایه فکری هم درگیر شده و نگران خود شده بودند و چه بسیار از آنها که بعد از دانشگاه به روی آوردند. بارها از طلاب از دانشگاه آمده شنیده بودم که می خواهم مثل رحیم پور بشوم. 🚨 اینها بمعنای نفی نقد ایشان نیست. هر کسی نقایصی دارد که قابل نقد است ولی توانست با شناخت توامان اسلام و غرب، در دوره ای که خلأ فکری غوغا می کرد، زبانی نو در نقد غرب و تبیین فکر انقلاب ایجاد کند و نسلی را با این مباحث آشنا سازد. چیزی که امروز کمتر داریم... کثر الله امثاله 📍 @komeilialireza
👈 اصولی برای قضاوت سبک زندگی عدالتخواهانه! 🔰 این روزها ماجرای انواع و سبک زندگی و... داغ شده گرچه نمی خواستم ولی بخاطر تشتت در مواضع و احساسی شدن برخی تحلیل ها تصمیم گرفتم چند نکته را بنویسم: ✅ ملاک اصلی در نسبت مومن با مسائل اقتصادی است. این یعنی مومن می تواند فعال اقتصادی و صاحب تولیدی و.. باشد چنانچه مولای متقیان چنان بودند ولی بسیار اتفاق می افتاد که آن احیاگر چاه‌ها - آبار علي- و زمین ها و نخلستان ها وقتی به خانه می رسید هیچ چیز برایش باقی نمانده بود! پس نگاه اقتصادی اسلام گرچه است ولی این زهد در مصرف است نه در ... عمل به این رویه خیلی سخت است! 💎 از آنجا که دنیا و مافيها را بی ارزش می بیند و دنبال عالم است مصرف حداقلی را محدود به مسوول حکومتی بودن یا نبودن نمی کند هر چند داشتن در اندازه مصرف او تفاوت ایجاد می کند چرا که دستور علوی بر این است که "ان يقدروا أنفسهم بضعفة الناس.." پس هر کس مسوول شد باید چنین کند و توجیه ثروت اندوزی یا مدیران اصلا پذیرفته نیست هر کس که می خواهد باشد! مصرف وقتی قید مسلمین می خورد بشدت سختگیرانه تر است. 👈 باید بپذیریم که امروزه بدنه حزب اللهی و خصوصا مدیران ما تغییر کرده است. چه بسیار مدیران مدعی که خانه و ماشین دارند و به اجاره داده اند تا از امکانات دولتی استفاده کنند! این یعنی دقیقا مقابل اصل از بیت المال که نوعا فراموش شده است! چه بسیار آدم ها که برای پذیرش مسئولیت، شرط مالی آنچنانی هم می گذارند! اینها همه نشانگر حاکمیت فرهنگ بر زندگی ماست که بر اصل رقابت در دنیا و مصرف حداکثری استوار است! 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
🎯مشکل ما در عراق، از نظریه تا روش! علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 📍تئوری ما در عراق تسلط سیاسی بوده است و از همین رو تمام تلاش را برای به قدرت رساندن نیروهای همسو با ایران انجام داده ایم با این تصور که مشابه آنچه در ایران رخ داده، این تسلط می تواند زمینه بازسازی اجتماعی را نیز برای ما به ارمغان بیاورد حال آنکه عراق کشوری با زیرساخت های اجتماعی بکلی متفاوت بوده و از عوامل مهمی مانند نقش محوری امام در مدیریت بحران ها نیز خالی بوده است. 📍عدم بکارگیری همزمان متخصصان عراق شناس با تخصص های اجتماعی رسانه ای به فاصله گیری از خروجی های موثر منجر شده، چیزی که دشمن آمریکایی با بکارگیری نیروهای متخصص- و نه همان نیروهای نظامی در قامتی جدید! – به وضوح قوت خود را به رخ می کشد! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/941040 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🚨 مشکل ما در "عراق" از نظریه تا روش! ⭕️ اینکه به یک باره می بینیم صحنه متحول می شود، ما را با این سوال مواجه می کند که چه مشکلی در عملکرد ما و خصوصا دستگاه‌های متولی پرونده عراق وجود داشته که با وجود تلاش های گسترده رسانه ای و نظامی و... نتوانسته ایم بر نخبگان و جامعه عراقی حاکم بشویم که چنین تغییرات نگران کننده ای را پس از پانزده سال فعالیت شاهد هستیم!؟ ⚠️ این را هم بگویم که متاسفانه بدلایلی نخبگان نوعا از این دستگاه‌ها که تصور می شود غیر قابل نقد هستند ابا می کنند و همین باعث شده تا نه شاهد در مقابل خطاها باشیم و نه نقد نخبگان به اصلاح تدریجی رویه ها کمک کند و نوعا بعد از خراب شدن، مسائل آشکار می شوند. 💠 گرچه نگارنده با پیچیدگی های این کشور و موانع پیش روی ما، آشنایی دارد ولی معتقد است پاسخ به سوال فوق گرچه تلخ ولی اختصارا در انتخاب و برخی روش‌های اشتباه است. 👈 با این توضیح که تئوری ما در عراق بوده است و از همین رو تمام تلاش را برای به قدرت رساندن نیروهای همسو با ایران انجام داده ایم با این تصور که مشابه آنچه در ایران رخ داده، این تسلط می تواند زمینه بازسازی را نیز برای ما به ارمغان بیاورد حال آنکه عراق کشوری با زیرساخت های اجتماعی بکلی متفاوت بوده و از عوامل مهمی مانند نقش محوری امام در مدیریت بحران ها نیز خالی بوده است. 🔰 بعلاوه، عراق کشوری بود که آمریکایی ها به راحتی اجازه تسلط نیروهای همسو با ما را در آن نمی دادند لذا با خلق مسائل مختلف و بروز جنگهای داخلی، مانع تحقق در اداره این کشور شدند و همین مساله نارضایتی گسترده مردم از این نیروهای همسو با را رقم زد و در واقع ما بخاطر ضعف عملکرد آنان مورد سوال مردم عراق هستیم. البته طبعا بی تجربگی و سوء اداره مدیران و ساختار اجتماعی نیز عوامل موثری در این مساله بودند. 👈 در کنار اینها متاسفانه در رویکرد اجتماعی و روشی نیز مسائلی وجود داشته است از جمله تمرکز بیش از حد بر بدنه فصائل یا گروههای مسلحی که نوعا در جنگ با تکون یافتند. گرچه بخشی از اینان از فضای فکری انقلاب تاثیر پذیرفتند ولی عملا بخش مهمی از جامعه عراقی مورد غفلت ما واقع شده و تسلط نیروهای ذاتا امنیتی نظامی در مساله عراق هم، تحرک فرهنگی مردمی ما را کمرنگ کرده است. 💎 نکته دقیق دیگری هم وجود دارد که به نوع کار ما در کشورهایی چون عراق ربط دارد و آن اینکه با ادعای زیبای لزوم بکارگیری نیروهای از تحرک جریانات نخبگانی و مردمی واقعی ایرانی جلوگیری شده ولی نوع بکارگیری عراقی ها، و موظف سازی بوده است و این یعنی گرچه بدنه گسترده ای را بکار گرفته ایم ولی آنان نیز حقوق بگیرانی شده اند که در مساله کارایی مشکل جدی دارند! ⛔️ عدم بکارگیری همزمان متخصصان عراق شناس با تخصص های اجتماعی رسانه ای به فاصله گیری از خروجی های منجر شده، چیزی که دشمن آمریکایی با بکارگیری نیروهای متخصص- و نه همان نیروهای در قامتی جدید! - به وضوح قوت خود را به رخ می کشد! ❇️ اینها همه وقتی تلخ تر می شود که می دانیم ما زمینه های مشترک فرهنگی مذهبی و فرصت هایی بسیار جدی در جامعه عراقی داریم و رخدادهایی چون توسعه زیارت نیز به این ظرفیت ها افزوده است و باز هم ما در بهره برداری صحیح از آنها ناتوان بوده ایم! 📍 @komeilialireza
کانال زیر با تلاش دوست عزیز حجه الاسلام اسماعیلی، خلاصه آثار شهید مطهری را بصورت نکات و صوتی درج می کند
هدایت شده از اندیشه مطهر
*جلسه دوم پژوهش* ۱. معنای لغوی و اصطلاحی پژوهش ۲. انواع پژوهش ها @tahghighe
⚠️ ضریب گرفتن امنیتی ها چه مضراتی دارد؟ 👈 دستگاه های در کشور ما بخاطر آشوب‌های مرزی و ترورها و و تهدیدهای دائمی خارجی همواره جایگاه مهمی از ابتدای انقلاب داشته اند که امری طبیعی بوده است. بعد از وقایع سال 88 که به طور جدی نظام را درگیر کرده و تبعات فراوان داخلی و خارجی داشت، امنیتی ها بار دیگر ضریب گرفتند. ⭕️ امنیت چیزی است که همه در سخت ترین شرایط هم در مقابل آن کرنش می کنند و بودجه هر جا را که کسر کنند بودجه این بخش دست نمی خورد و بلکه بیشتر هم می شود. 🚨 ظهور و تهدیدهای امنیتی که برای کشور ما در بیرون و حتی داخل احساس می شد لایه دیگری از امنیتی ها را تقویت نمود و بالاخره ظهور و تهديدهای بن سلمان برای بهم ریختن ایران و وقایع دو سال اخیر معروف به آبان نیز بار دیگر نگرانی های داخلی را افزایش داد. 🔰 اینها همه باعث شده که حتی در شرایط سخت کنونی که نه تنها استخدامی وجود ندارد که همه دنبال تعدیل نیرو هستند، این دستگاهها همچنان در حال نیرو باشند! تبعات این تقویت برای کشور در صورت عدم توجه به چند نکته می تواند زیان بار باشد که هدف این مقال توجه به آنهاست. 💠 حذف بخش مهمی از بدنه انقلابی کشور از صحنه تاثیرگذاری اجتماعی و میدانی و کشاندن آنها به کنش های امنیتی نوعا مخفیانه، ظهور و ناخودآگاه این دستگاه‌ها در امور مختلف بجای قرار داشتن در پشت صحنه مانند مسائل مربوط به اقلیتها، حل سطحی مسائل واقعی و برخورد به سبک با مشکلات بجای حل واقعی آنها برای جلوگیری از بروز بحران های امنیتی که در حقیقت تنیده با مسائل اجتماعی و اقتصادی اند، محدود کردن ناخودآگاه برخی های سیاسی اجتماعی، تلاش برای حذف منتقدين جدی و جریانات معارض داخلی و.. همه می توانند از تبعات این مساله باشند که مراقبه از آن هم کار سختی است! 📍 @komeilialireza