eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به شفافیت ✔️ عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین(ع): 1⃣ شفافیت در امور حکمرانی: إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ: حق شما گردن من این است که هیچ سری جز در امور جنگی بر شما نپوشانم(نامه۵۰) 2⃣ شفافیت مالی: دَخَلتُ بِلادَكُم بِأَشمالي هذِهِ ورَحلَتي وراحِلَتي ها هِيَ ، فَإِن أنَا خَرَجتُ مِن بِلادِكُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ ، فَإِنَّني مِنَ الخائِنينَ: در شهر شما با این عبا و راحله و چارپا داخل شدم اگر وقتی خارج می شوم غیر از اینها دارم، از خیانتکاران بوده ام(بحار ج۴۰ص۳۲۵) ⬅️ لازمه عادی این سخن، شفافیت اموال حاکم برای مردم تا بتوانند افزونی خائنانه را از غیر آن قضاوت کنند. 3⃣ شفافیت در عذر: إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بكَ حَيفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِكَ ، و اعدِلْ (و اعزِلْ) عنكَ ظُنُونَهُم بِإصحارِكَ ، فإنّ في ذلكَ رِياضَةً مِنكَ ، و رِفقا بِرَعِيَّتِكَ: اگر مردم گمان بردند كه در موردى ستمى مرتكب شده اى، دليل كارى را كه كرده اى برايشان توضيح ده و با توضيحات خود گمان آنان را از خود بازگردان (دور كن) ؛ زيرا اين كار هم مايه رياضت (پرورش) نفْس خودت مى باشد وهم نرمش با مردم است.(نامه ۵۳/ فراز مورد بحث) ⬅️ "اصحار" از صحرا یعنی دشت بدون تپه و بلندی و استعاره برای مورد دید بودن. "قاعده اصحار " یکی از قواعد فقه سیاسی و حکمرانی است که عبارت اُخرای شفافیت است. عذر نشدن ها ، تاخیر در انجام ها و... باید به اطلاع مردم برسد. ✔️ نظریه مبنا در شفافیت اینجا بسیار مهم است که شفافیت، مثل رای و مثل بسیاری دیگر از امور سیاسی ممکن است از دو مبنا ارتزاق کند لذا فرقهایی بکند. 1⃣ مبنای غربی: رقابت تاریخ سیاسی اقتصادی غرب پس از فئودالیته، برای مصالحی به دولت مرکزی تن داد. لویاتانی که در همه امور دخالت می کرد غیر از امنیت راه ها، پول واحد و... که کمک به دوره تجارت بود. رانت واردات و صادرات هم توزیع می کرد که عصر بازرگانی را شکل می داد. اما به مرور تجار قوی شده و این موجود(دولت) اضافی تلقی شد. بعلاوه که دولت برای حفظ انسجام جامعه و جلوگیری از آشوب و ... باید به حقوق کارگران و مزد بگیران هم دخالت می کرد که خلاف منافع سرمایه داران و تجار بزرگ بود؛ از اینجا "لسه فر" -یعنی نظریه عدم دخالت دولت در بازار- متولد شد. بازار آزاد رقابتی ، مطالبه این دوره سرمابه داری شد. لازمه عادی رقابت آزاد، شفافیت بود تا دولت رانتی توزیع نکند و در بازار بی طرف باشد؛ از اینجا شفافیت غربی متولد شد. در مرحله بعد(نئولیبرالیسم) یعنی از ریگان و تاچر به اینسو، دیگر دولت برآمده از بازار بود و باید در جنگ و صلح و سیاست خارجی و... منافع بازار بزرگ سرمایه داری و شرکتهای چند ملیتی را تامین می کرد. اینجا شفافیت به بیشتر از تصمیمات اقتصادی دولت، هم افزایش یافت و همه انور حکمرانی را شامل شد. ⬅️ شفافیت غربی از سلول بنیادین رقابت و در بستر توسعه بازار شکل گرفته است. ❓آیا شفافیت در سیره علوی ، از همین مادر شیر می خورد؟ 2⃣ مبنای اسلامی شفافیت: تعاون و تناصح بر بزرگترین حق: خطبه۲۱۶ عظیم ترین حقی که خداوند در بین حقوق، فریضه و واجب کرده را ، حق والی بر مردم و مردم بر حاکم معرفی می کند. در کلمات بسیار عالی وجه این برتری را بیان می کند(رجوع کنید) بعد می فرماید: فعلیکم بالتناصح فی ذلک و حُسن التعاون علیه: بر شما لازم است همدیگر را در این حق بزرگ سفارش و یاری کنید. وجه این دستور مهم را هم چنین بیان می کند: " زیرا هیچ کس _هر اندازه هم که در به دست آوردن رضای خداوند حریص باشد، و تلاشش در راه طاعت و بندگی خدا فراوان باشد_ نمی تواند به حقیقت اطاعتی که شایسته خداوند است برسد، لکن یکی از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که به اندازه توان خود خیرخواه یکدیگر باشند و یکدیگر را در راه برپاداشتن حق در میان خود یاری رسانند. هیچ کس _هرچند مقامش در حق بزرگ و فضلیتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد_ در ادای حقی که خداوند برعهده او نهاده بی نیاز از یاری دیگران نیست ؛ و هیچ انسانی _هرچند او را کوچک بدانند، و در دیده ها ناچیز باشد_ کمتر از آن نیست که نتواند دیگران را در ادای حق یاری رساند و یا از سوی دیگران یاری شود". ⬅️ این یعنی مشارکت و معاونت عمومی مردم در برپاداشتن حق بزرگِ مردم_حاکم باید تامین شود. شفافیت امور ملازمه عادی چنین بنیان نظری مستحکمی است. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺شفافیت در امور حکمرانی: حضرت در ادامه فراز ذکر شده در نامه۵۰ می فرماید: فاذا فعلتُ ذلک وجبت لله علیکم النعمة و لی علیکم الطاعة: اگر آن حقوق شما (از جمله شفافیت در امور حکمرانی بغیر از اسرار نظامی) را انجام دادم آنوقت نعمت خداوند برشما تمام و اطاعت شما واجب می شود! یعنی شرط اطاعت از حاکم قرارش می دهد! و می افزاید: فخذوا هذا من اُمرائکم: این را از امراء و حکام تان مطالبه کنید. • در قانون اساسی ما اصل۶۹ شفافیت مذاکرات مجلس و اصل۱۶۵ به علنی بودن محاکم قضایی اختصاص یافته است که با قوانین عادی میتوان شفافیت در بقیه موارد را هم قانونی کرد 🔺 شفافیت مالی غیر از جمله گذشته در سیره آن حضرت این شفافیت بسیار چشمگیر است حتی در احتجاج با ناکثین جمل(کسانی که بیعت شکستند) احتجاج کرد که آیا حیف در حکم یا ویژه خواری بیت المال در من دیده اید؟ آنها پاسخ منفی دادند (ر.ک: بحار ج۳۲ص۱۳۴) یعنی اگر چنین چیزی_العیاذ بالله_ثابت می شد، بیعت شکستن آنها مجاز بود! این قضاوت اهل جمل و بصره بدون شفافیت مالی حضرت امکان نداشت. • اصل۱۴۲ قانون اساسی رسیدگی قوه قضائیه بر اموال رهبر و رئیس جمهور و... را بیان می کند؛ لکن این غیر از شفافیت برای عموم است. از همین جا طرح ها و لوایحی که برای توسعه در مشمولین این اصل کار شد بخاطر مغایرت با قانون اساسی رد شده است؛ لکن قانون شفافیت برای عموم و توسعه موارد از موارد این اصل، قانونی مجزا شده و تعارضی با این اصل (که رسیدگی قوه قضاییه است) نخواهد یافت(دقت کنید) ❓وجه توسعه افراد از مقامات اصلی (موارد اصل ۱۴۲) به همه مقامات و مدیران و مسئولین چیست؟ گزارش دیوان محاسبات در مورد بررسی فیش های حقوقی حدود ۹۳هزار و ۴۶۰ مقام و مدیر روشن کرد امکان دریافت فیش نجومی و فساد در همه این موارد هست. شفافیت برای عموم در کنار بررسی متمرکز (سازمانهای نظارتی) تنها راه برای پیشگیری از فساد در این حوزه است. 🔺شفافیت در عذر تحقق آرمان ها، زمان بر است و واقعیت ها تدریج در تحقق را تحمیل می کند. اگر عذر تاخیرها و عدم تحقق ها با مردم در میان گذاشته نشود، اولا اغراء به جهل می شود و وضع موجود، مطلوب و اسلام تلقی می شود. این دین گریزی را موجب می شود. ثانیا موجب می شود آرمان و مطالبه بالای سر واقعیت موجود بماند و نیروی مردم و مسئولین برای تغییر باقی بماند ثالثا راه توجیه و فرار از مسئولیت از مدافعان و مسئولین گرفته شود. این بخش از شفافیت هم در سیره حضرت امیر(ع) بسیار به چشم می آید صراحت حدود ۲۷ تا ۳۰ مورد را برای مردم می شمارد که اسلامی و مطلوب نیست اما هنوز نتوانسته آنها را تغییر دهد. * (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای تبلیغ مشارکت در انتخابات برچه عنصری تاکید کنیم؟(۱) • دربین جملات پرتکرار رهبر انقلاب در فواید مشارکت در انتخابات این جمله نادرتر اما درخشش خاصی دارد: انتخابات مانع دیکتاتوری و هرج و مرج! • یعنی در نظام اسلامی ما هم دیکتاتوری یک اقلیت (نخبه قدرت یا ثروت یا حتی علم) منتفی نیست؛ و الا طرح نمی کردند. • در وضعیت های رقابتیِ جدی که واضح است مشارکت، "مردم سالاری" رقم می زند. • حتی در بدترین وضعیت های رقابتی هم باز مشارکتِ معنادار می تواند "مانع استبداد اقلیت" شود. با انتخاب "کمی دیگری" هم می توان جلوی تثبیت آرایش های خاص _که به مرور شکل می گیرد_ را گرفت. "رای تغییر" و حتی "رای اعتراض" با مشارکت رقم می خورد؛ اما اصلاً رای ندادن، فقط کمک به براندازان است. ملت ایران خوب میداند براندازی هم یک است؛ پس با رای ندادن، به دیکتاتوری اقلیت کمک نمی کند. ❗️جالب اینکه در پیمایش مطالعه رفتار رای دهی در جامعه ایرانی(دیماه۱۴۰۲) ؛ درباره این گزاره: "انتخابات مانعی برای بروز دیکتاتوری"؛ ۸۲٪ رای دهندگان فعال، ۷۳٪ رای دهندگان غیر مزمن(که ۲ انتخابات از ۳ انتخابات اخیر شرکت کرده اند) و ۴۶٪ رای ندهندگان با این گزاره موافق اند. ⬅️ از اینرو یکی از محتواهایی که در شرایط کنونی می نشیند و تحرکی را می تواند موجب شود، تبلیغ درست همین گزاره است. • از سوی دیگر انتخابات های ضعیف موجب می شود، قانونگذاران از حمایت اندکی بهره مند و بطور طبیعی قانون پشتوانه حمایتی مردمی کمتری داشته، ضمانت اجرایش کمتر و راه به سمت هرج و مرج فراهم شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
امیدبانی برای انتخابات.mp3
29.01M
💠 امید بانی برای انتخابات 🎙حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔸 مدرسه علمیه حقانی ۱۴بهمن۱۴۰۲ ▫️اشاره گذرا به ۵مهارت امیدبانی(۱) ❓ در فرصت اندک باقیمانده تا انتخابات چه میشود کرد؟! 🔅 دو مهارت از امیدبانی در کوتاه مدت: 1⃣ فن آوری اجتماعی رَوْح الله 2⃣ فرآوری تجارب موفق و ناموفق * اگر مفید دیدید به مبلغان و فعالان سیاسی فرهنگی پیشنهاد کنید! .......................... ۱. تفصیل مباحث امیدبانی را به صورت جزوه و فایل صوتی جلسات میتوانید دنبال کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❓ برای تبلیغ مشارکت در انتخابات #بین_مرددین برچه عنصری تاکید کنیم؟(۱) • دربین جملات پرتکرار رهبر ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مردم سالاری دینی، بدون اقتصاد مردمی نمی شود! • برای اینکه "مردم سالاری دینی" به "نخبه سالاری ریش دار" و "جمهوری اسلامی ایران" به "حکومت انتصابی متدینان!" تقلیل داده شود، دو گام در سیاست و اقتصاد لازم است: 1⃣ زمینه مشارکت واقعی و حداکثری مردم _یعنی همه مردم_ در انتخابات فراهم نشود و بالتبع عصاره فضایل ملت در مجاری تصمیم ساز ننشیند! 2⃣ اقتصاد کلان از دولتِ نماینده ملت گرفته و به نهادهای انتصابی و شرکت های خصولتی ذیل آنها داده شود! • اینکه فرمودند: ستاد اجرایی که خصوصی نیست!؛ تتمه درخواستهای قبلی و قبل ترشان درباره تعدیل حضور اقتصادی نهادهای حاکمیتی است! • تازه، "خصوصی" هم حتما "مردمی" نیست و باز نخبه ثروت (با ریش یا بی ریش) است. سیاستهای کلی اصل۴۴ از سوی رهبر انقلاب و قانون اجرایی آن در مجلس باید در کنار بخش خصوصی و حاکمیتی، ۲۵درصد اقتصاد کشور را برای مردمِ بدون سرمایه، اختصاص و برنامه ریزی می کرد که فرآیند آن بعد از حدود ۲۰سال از زبان رهبر انقلاب همین اخیراً این بود: 《آنجایی که توانستند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده؛ در خیلی از بخشهای اقتصادی همین‌جور است. ما سیاستهای اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم، به فلان دولت مدام سفارش کردیم، گفتند بله، میکنیم، نمیکنیم، میکنیم، نمیکنیم؛ چند مورد کردند که از چند مورد، نصفش فاسد از آب درآمد! مشکل اقتصادی این‌جوری درست میشود دیگر.》(۱۹ دی۱۴۰۲) • حفاظت از مردم سالاری دینی و "جمهوریِ" اسلامی ایران، همزمان نگاه به "مردمی شدن اقتصاد" و "حداکثری ماندن مشارکت سیاسی مردم" را می خواهد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیئت محبان المهدی
33.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معنای «گمنامی» گم شدن در بین تکالیف است ... 🎙حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🗓 پنجشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ (روز اول اعتکاف) ✅ هیات محبان المهدی حوزه علمیه مروی تهران https://eitaa.com/heyattolabmarvi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ✅ حرف تازه بعثت چه بود که سران قریش حاضر بودند خورشید را در دست راست محمد(ص) و ماه را در دست چپ او بگذارند تا او را از دعوت آسمانی اش منصرف کنند؟ 🎙حجت‌الاسلام 🕌هیئت لبیک؛ حسینیه هنر، مسجد خاتم الانبیاء ⏰ شهریور۱۴۰۲ -مشهد مقدس @m_ghanbarian@heiat_Labbayk
قله در مه!.mp3
24.88M
⭕️ قله در مه! 🎙حجت الاسلام قنبریان/ شام شهادت امام کاظم(ع)/ ۱۷بهمن۱۴۰۲/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران ▫️ مانیفست اسلام علوی، اسلام اموی در سخن امام صادق(ع) • حکمرانی با زور و شمشیر و جور در مقابل حکمرانی با رفق و پیوند اجتماعی و... • عدالت، تألیف بخش و تبعیض، تجزیه گر است... ❗️ "شیعه قالتاق" ؛ کسی که دعوای دو اسلام را به اشخاص تقلیل داده، سر تعصب بر امیرالمومنین(ع)، گسل اجتماعی می سازد ولی در عمل، به اسلام رقیبِ علی(ع) عمل می کند!!! ▫️ آن چهل و چند نفر! امام کاظم(ع) و چهل و چند نفر خانواده _جز یکی دوتا_ کانون استقامت و ابتلاء • هیچ یک از دختران حضرت ازدواج نکردند! • قاسم بن موسی(ع)، شایسته امامت لکن مثل موسی بن عمران است و شعیب! • امام با همه اختناق ۳۵ساله، شبکه گسترده شیعیان را سامان داد ❗️غیر فشار شدید دشمن، دوستان هم خنجر زدند! • وکلای امام -چیزی مثل مرجع امروز- اموال را بالا کشیدند! • حتی درون بیت امامت! - از دیباج تا زید النار! عامل به اسلام اموی (امارت با شمشیر) و عاقبت همکاری با مامون عباسی! - عباس بن موسی شکایت از امام رضا(ع) را نزد قاضی جور برد! ❓ چرا با این همه شیعه ناامید نشد؟! الشیعهُ تُربَّی بِالاَمَانی! ▫️ قله کنار دستشان در مه بود! • دوره امام رضا(ع)، دوره رسمیت یافتن نهضت پس از اختناق شدید! • دشمن از او راضی شد، یعنی چه؟! ☑️ @m_ghanbarian
صندوق رای سخنگو یا سخنگوی صندوق رای؟.mp3
22.23M
🔰 صندوق رأیِ سخنگو یا سخنگوی صندوقِ رأی؟! 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ۲۰بهمن۱۴۰۲/ مدرسه زمستانه فقه سیاسی/ مشهد مقدس ✔️ ۴ مطلب این نشست علمی: 1⃣ اعتبار رای مردم در اسلام؟! • جمع بین حاکمیت ملی یا حق تعیین سرنوشت با ولایت فقیه چگونه ممکن است؟ • سه نظر فقهی در مشروح مذاکرات قانون اساسی و نظر درست! 2⃣ صندوق رای از اسلام یا غرب؟! • صندوق رای چگونه کاشف از رضایت مردم شد؟ • مصداق تازه برای ارتکاز بیعت یا ارتکاز نو پدید؟ • نظر امام خمینی! 3⃣ گسترش فعالیت سیاسیِ غیر رسمی همزمان با کاهش مشارکت رسمی سیاسی!گزارشی جهانی از کاهش مشارکت رسمی سیاسی(عضویت در احزاب و ...) • دو عامل: ۱- قابلیت و سهولت دنیای مجازی برای تجمعات استارت آپی (کمپین ها و...) ۲- شغل های موقت و ناپایدار؛ مخلّ به شرکت در اتحادیه های صنفی رسمی است! • در مقابل یک کمپین یا ترانه اعتراضی، چند ده میلیون بازدید و درصد بالایی لایک می گیرد! 4⃣ چاره: صندوقِ سخنگو بجای سخنگوی صندوق • کمپین ها و تجمعات مجازی، مسائل را زخمی می کند اما اثر نهایی ندارد! • باید به مشارکت رسمی و واقعی ضمیمه شود. • سخنگویِ صندوق: براندازان (سخنگوی همه رای ندهنده ها) / نظام بروکراتیک (سخنگوی مطلق رای دادن) • نه همه رای ندهنده ها، براندازند؛ نه رای دهندگان فعال با همه سیاست ها موافق! • صندوقِ سخنگو: خوانش رای منتقدان(رای تغییر) و حتی رای اعتراض؛ به کمک کمپین ها و فراخوان های مجازی! ⬅️ پیوند آوردگاه های مجازی با مشارکت رسمی و موثر! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در روزگاری او نبود و ما هیچ نداشتیم... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah @Manahejj
🗳 سهم بازندگان ادوار در کاهش مشارکت!۱ • در تحقق کامل مردم سالاری دینی همه وظیفه دارند: - برگزار کننده (شورای نگهبان و...) با رعایت قاعده برین امام خمینی: "رعایت کامل احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی [مردم سالاری دینی] در مقابل احتیاط و وسوسه ها[ی جزیی] در امر انتخابات". - برندگان: با عمل به وعده هایشان بعلاوه رعایت حقوق اقلیت (بازندگان)؛ مردمسالاری را کارآمد نشان دهند. ❗️ اما اندکی از سهم بازندگان: • بازندگی در یک نظام مردمسالار با امر به ظاهر متناقضی مواجه است: ۱. بخاطر رقابت، سیاست های برندگان اشتباه است! ۲. بخاطر رای مردم (و تایید شورای نگهبان و...) باید آن سیاست ها اجرا شود! ⬅️ راه مردمسالاری دینی، احترام به رای مشروع و اکثری مردم و پذیرش شرافتمندانه باخت است؛ اینجور کل سیستم مردمسالاری دینی، محفوظ و قوی می ماند و زمینه مشارکتهای بعدی و تغییر بدون خشونت سیاستهای جاری را فراهم می کند. • بازندگان بجای زیر سؤال بردن مشروعیت سیستم(مثل۸۸) یا مشروعیت منتخبین(مثل۹۲)، درست باختن و باخت مردم سالار را نهادینه کنند. • برندگان نیز باید آنها را مخالفین وفادارِ بپذیرند؛ حتی آنها را در اموری بازی دهند. در برخی کشورها به لیدرهای طیف بازنده اجازه داده می شود در شورای قانون گذاری نظرات خود را بدون واسطه اعلام کنند؛ یا در برابر تشکیل کمیته های تحقیق و تفحص کمتر مقاومت کنند؛ یا حتی روزهایی را به آنها اختصاص دهند تا بازندگان بتوانند دستور کار مجلس را تعیین کنند؛ و حتی کرسی های مهمی از کمیسیون ها را به برندگان اقلیت دهند! ⚠️ اما روشهای غیرمردمسالار بازندگی: ۱. نپذیرفتن باخت و زیر سؤال بردن مشروعیت سیستم! ۲. اختلال آفرینی در سیاستهای رای آورده ی در چارچوب نظام! ۳.نامشروع خواندن برندگانِ (رای اکثریت که توسط دستگاه شرعی و قانونی هم تایید شده اند) و درخواست حذف کامل آنها از سیستم! ۴.تقسیم مردم به "واقعی" و "نامردم" ! ادعا کنند: تنها صدای صادقانه مردم آنهایند! بالتبع در لفافه، مردمی که به آنها رای نداده اند را نامردم می دانند! ۵. سوء استفاده و مصادره رای ندهنده ها به نام "اکثریت خاموش"! ادعا کنند: اگر اکثریت خاموش، صدایشان را بلند کنند، اینها پیروزند! گاه جلوتر رفته ادعا می کنند: صدای اکثریت را خفه کرده اند! ⬅️ شما قضاوت کنید بازندگان اصلاح طلب و اصولگرا، حزب اللهی و غیر آن در دهه های اخیر چقدر از این روشها استفاده کرده اند؟! بعد از نقطه های درخشان مشارکتهای حداکثریِ کاملا رقابتی، چقدر اخلاق بد باخت _از همه جناح ها_ بروز کرده است؟! برآیند کلی آن در فرهنگ سیاسی، بی اعتمادی به خود نظام مردمسالار و سیستم انتخابات شده است. برندگان امروز، بازندگان دیروزند و بالعکس؛ اینها هم در کنار برگزار کنندگان در کاهش مشارکتها سهیم اند! 📝 محسن قنبریان ۲۳ بهمن۱۴۰۲ ....................... ۱) مقاله یان ورنر مولر را در اینباره بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 امید بانی برای انتخابات 🎙حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔸 مدرسه علمیه حقانی ۱۴بهمن۱۴۰۲ ▫️اشاره گ
امیدبانی برای انتخابات(1).mp3
15.81M
🔸 چکیده ۱۵ دقیقه ای از ارائه حجت الاسلام قنبریان ✅ امیدبانی در انتخابات مدرسه علمیه حقانی ۱۴بهمن۱۴۰۲ 🎧 فایل کامل را اینجا بشنوید @resaalat1542 ☑️ @m_ghanbarian
🔖ویژه‌نامهٔ "جمهوریت" | حجت‌الاسلام قنبریان از جمهوریت در قانون اساسی می‌گوید؛ 📌مردم‌سالاری دینی، این نیست! ▪️مردم‌سالاری دینی این نیست که مثلا برای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری بیایند رای بدهند و بروند؛ بلکه مردم‌سالاری دینی یعنی سالار همه امور جامعه مردم باشند متن قانون اساسی از این حرف پشتیبانی می‌کند. ▫️سالار همه امور نه اینکه ما نماینده گذاشته‌ایم دولت گذاشته‌ایم به نمایندگی و ما رفتیم و اینها کار خودشان را بکنند یا حداکثر از آنها مطالبه کنیم. ▪️بلکه باید شوراهایی به شکل ساختارمند دائما کنار دست اینها باشند و این اراده عمومی را تنظیم‌گری کنند. به نظر من این یکی از قسمت‌های مفقودی است که نیاورده‌ایم. 🔗 ادامهٔ مطلب @irdc_ir
🌐 کنار طوفان در ایتا، نسیمی به دیار هم بوزید! • مبلغین عزیزی که نگران مشارکت حداکثری هستند فقط به (!) خود دلخوش نباشند؛ ظاهراً غالب جمعیت های ایتا رای دهنده فعال اند! کنارش در ایام باقیمانده، حضور فیزیکی در محافل و پاسخ به پرسش ها و ابهامها را غنیمت بشمارند. • برخی دوستان حزب اللهی حالا که رودخانه را کم آب حدس زده اند، می خواهند ماهی بگیرند! یکی دو نفری را به مجلس بفرستند. روی ذهن رای دهندگان بنشینند و رای آنها را جهت دهند. این هم بد نیست و حتی تنور انتخابات را گرم می کند؛ لکن وظیفه اهم جلب مشارکت حداکثری و استمرار "مردم" سالاری است. • نگرانی ام بیش از مجلس آتی، رفتن/ بردن بدنه ای از جریان حزب اللهی و مذهبی(رای دهنده های فعال) به پلنb است! وقتی انتخابات۱۴۰۰ از متوسط مشارکت ریاست جمهوری، ۲۰٪ کاهشی باشد و این در مجلس هم تکرار شود؛ بدنه ای که از اول رای مردم را تزئینی و "شرط وجود" حکومت (اندازه آب برای وضو که لیوانی بس است و دریا نمی خواهد!) می دانستند، نظریه مردم سالاری دینی را ویرایش خواهند کرد! تجربه نشان داده اینها کمتر مردم را می آورند؛ اما بیشتر نظریات پایه انقلاب اسلامی را تنزیل می دهند! خواهند گفت: از اول هم شرط اکثریت و اکثریت های قاطع برای انتخاب رهبر و قوا بی مبنا بود!!! هرکه دلش برای نظریه مردمسالاری دینی هم می تپد باید برای مشارکت بیشتر تلاش کند؛ حتی اگر انتخابات را یک جلوه مردمسالاری _نه همه آن_ بداند. یاعلی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نامه جمهور
🖋شماره 4 فصلنامه «نامه‌جمهور» ویژه‌نامه انتخابات مجلس منتشر شد: 📌 تعداد صفحات: 232 صفحه 📎شش فصل این ویژه‌نامه: 1️⃣کلیات 📝راه عدالت‌خانه از عدالت‌خواهی می‌گذرد؛جدال جمهوری‌خواهی و نانمایندگی: مقاومت در برابر «کلمه کمتر»|مجتبی نامخواه 🗞جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی؛از تعاون تا شورا ذیل مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی| محسن قنبریان 2️⃣وضعیت تاریخ پارلمان 🗞کشاکش مجلس و پارلمان؛ چرا پارلمان نداریم؟|محدثه جزایی 📝تاریخ مختصر پارلمان در ایران |علی رحیمی 3️⃣وضعیت کنونی مجلس 📝کارنامه یک مجلس ضعیف؛ گزارشی از وعده‌ها و عملکرد مجلس یازدهم|امیررضا بهنامی 🗞تحول در قانون گذاری اتفاق افتاده است |سعید احدیان 🗞اصل بر عدم قانون گذاری است؛ وظیفه مجلس تحدید قدرت است|سید احمد حبیب‌نژاد 4️⃣جایگاه پارلمان 📝مجلس کجای کار است؟ 📝قانون و فراتر از آن؛ تفوق شوراهای موازی بر مجلس شورای اسلامی شریعت و شورا؛ تأثیر مناسبات فقه و قانون بر مجلس شورای اسلامی 5️⃣سیاست جایگزین گفتگوهایی درباره تجربه تلاش عدالت‌خواهان برای سیاست‌ورزی متفاوت 6️⃣چه باید کرد؟ 📎میزگرد: راه عدالت‌خواهی از انتخابات می‌گذرد؟|باحضورسیدعلی موسوی، روح‌الله ایزدخواه، مجتبی عرب، میلاد گودرزی، مسعود براتی، وحید اشتری ➖➖➖➖ برای تهیه نامه جمهور با مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
Sequence 01.mp3
22.82M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: الزامات انتخاباتی مردم‌سالاری دینی • خلاصه انقلاب ما: خدا و مردم • شرکت در انتخابات یا مشارکت؟! • شورای نگهبان اعطای مدرک اجتهاد خبرگان را مثل فوق لیسانسی که دانشگاه برای کاندید مجلس داده، به نهاد حوزه بسپارد تا ۹۵درصد رد صلاحیت ها برعهده او و مضر به انتخابات نشود! • سهم بازنده ها در کاهش مشارکت؟ از موسوی و کروبی تا بدنه حزب اللهی در ۹۲ و ۹۶! • باز نبودن اصل۲۷ ، رای ندادن را برای یک سوم رای دهندگان هم ابزار اعتراض کرده! • مشارکت های غیر رسمی سیاسی (کمپین ها و...) در دنیا دارد مشارکت رسمی را تهدید می کند؛ چاره چیست؟! 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان کیفیت متوسط - ۲۱ مگابایت ◽️ دوشنبه سی‌ام بهمن ۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مشارکت در انتخابات با شرکت در انتخابات فرق می کند. ما در راهپیمائی ٢٢ بهمن "شرکت" می کنیم. یعنی مسیرها معلوم است، شعارها معلوم است، سخنران معلوم است و ما کسانی هستیم که شعار ها را "تکرار" می کنیم. اما در انتخابات قرار است "مشارکت" کنیم. مشارکت یک فعل دو طرفه است. نحوه "نظارت استصوابی" می تواند مشخص کند که ما در حال شرکت در انتخابات هستیم یا مشارکت در آن! * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آبان ٩٨ رخ می دهد می گوییم می خواهیم مکان هایی را برای تجمعات ساماندهی کنیم،تمام که می شود این حرف ها کنار می رود. اتفاقات ١۴٠١ رخ می دهد، دوباره در این مورد حرف می زنیم. باز تمام که می شود همه چیز را فراموش می کنیم. اصل ٢٧ قانون اساسی تا چه زمانی می خواهد معطل بماند؟ 🔹در درون کشور عده ای منتقدند، عده ای معترض اند اما این ها برانداز نیستند. چون راهی برای اعتراض باز نگذاشتیم، با رای ندادن می خواهند اعتراض کنند. * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
32.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 در دی ماه ١۴٠٢ در یک نظرسنجی انتخاباتی از کسانی که تصمیم قطعی گرفته اند رای ندهند پرسیده اند چه اتفاقی بیفتد رای خواهید داد؟ عده زیادی گفته اند برکناری مدیران نالایق. ➕نظر سنجی را اینجا ببینید: @rushdisu * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 📎مطلب مرتبط: صندوق رأی سخنگو یا سخنگوی صندوق رأی؟ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔹 در دی ماه ١۴٠٢ در یک نظرسنجی انتخاباتی از کسانی که تصمیم قطعی گرفته اند رای ندهند پرسیده اند چه ات
💠 در چه صورت نظر خود را تغییر داده و رای می‌دهید؟ 🔹در آخرین نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی «» با موضوع مشارکت در انتخابات مجلس، از افرادی که گفته‌اند در انتخابات مجلس پیش‌رو (احتمالا یا قطعا) شرکت نمی‌کنند، پرسیده شده است: «اگر بدانید رای دادن افرادی نظیر شما باعث می شود کسانی به مجلس راه یابند که می توانند هر یک از اقدامات زیر را انجام دهند، تا چه میزان احتمال دارد تصمیم خود را عوض کرده و در انتخابات مجلس پیش رو رای بدهید؟» 🔸کاهش تبعیض‌های موجود علیه زنان و دفاع از حقوق آن‌ها، استیضاح مدیران و وزیران نالایق دولت فعلی و جلوگیری از افزایش تورم و گرانی مهم‌ترین مسائلی است که این افراد اعلام کرده اند می‌تواند تصمیم آن‌ها را درباره‌ی عدم مشارکت در انتخابات تغییر دهد. 🔹بدیهی است که از نتایج فوق برداشت علیت نمیتوان کرد و فهم علل افزایش مشارکت در انتخابات، نیازمند مطالعات عمیق تر و بهره‌مندی از تحقیقات طولی است. 🔰 این پیمایش در دی‌ماه ۱۴۰۲ و با حجم نمونه ۱۵۰۰ نفر و به روش تلفنی و ملی برگزار شده است. ➖➖➖➖➖ ✅ (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان: 🔹 شورای نگهبان برای مجلس شرط فوق لیسانس گذاشته اما خودش که این مدرک را اعطا نمی کند، شورا بررسی می کند و اگر فوق لیسانس اصل بود آن را قبول می کند. سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان در خصوص مجلس خبرگان رهبری به حوزه علمیه که هزار سال است سابقه معرفی مجتهدین را دارد کار را واگذار نمی کند؟ تا بار رد صلاحت ۹۵ درصد رد صلاحیت ها گردن این شورا نیافتد؟! 🔹 ۶۱درصد رای دهندگانی که بعضا رای می دهند و ۷۷درصد رای ندهندگان ، شورای نگهبان را بی طرف نمی دانند! درست یا غلط بودن این قضاوت به کنار ، آن بار رد صلاحیت بزرگ بخاطر شرایط علمی چرا گردن شورا باشد ؟! بی اعتمادی نسبت به برگزار کننده در کاهش مشارکت موثر است! 🔹 مثلا حضرت آیت الله شبیری به کسی اجازه اجتهاد دهد، اندازه ممتحن شورای نگهبان نیست؟! مجوز اجتهاد به حوزه برگردد ، باز دست همین آقایان شورای عالی است که در خبرگان اند ؛ پس نگرانی چیست؟! 🔹 امام برای شورای نگهبان، احتیاط در جانب حیثیت جمهوری اسلامی را از این وسواس ها و احتیاط ها مهمتر دانست؛ با مشارکت ۳۵درصدی ، مجلس خبرگان رهبر انتخاب کند مهمتر است یا این وسواس ها سر مرکزاعطای مجوز اجتهاد کاندیدها؟! 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ 🎧 صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
47.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فرهنگ سیاسی بازنده و کاهش مشارکت 🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان: 🔹 بازنده با یک پاردکس مواجه است: از طرفی سیاستهای رقیب را غلط می داند/ از طرفی آن سیاستها رای آورده است! اینجا روش مردمسالار این است که به شکل مخالف وفادار بروز کند. 🔹 بعضی بازنده های ما زیر میز می زنند و "اصل انتخابات" را قبول نمی کنند مثل موسوی و کروبی در ۸۸؛ بعضی هم "منتخب" را قبول نمی کنند! وحتی بعضی از طریق قوای قضایی و امنیتی و پرونده سازی دنبال حذف کامل او می افتند؛ مثل بعضی طرفداران بازندگان۹۲ که اصلا منتخب را جاسوس و... دانستند! 🔹 بین "خطا" و "گناه" باید فرق نهاد. گناه و ترک فعل با قضایی اما سیاست خطا با روش مردمسالار و انتخابات عوض می شود. روحانی از بعد هاشمی، مجمع شرکت نمی کرد اما رئیسی تذکر ترک فعلی به او نداد! برای سیاستهای غلط باید مردم را برگرداند؛ انگ زنی و طرف مقابل را اصلا فاسد خواندن و حذف کلی او خواستن، روش مردمسالار نیست. بعضی ما حزب اللهی ها حتی از راه دادن رئیس جمهورهای سابق به بیت رهبری گله مندیم! ❓ مردم می پرسند: چرا هرکس رئیس جمهور می شود، بعد بنام فتنه گر کنار گذاشته می شود؟! ❗️آیا رهبر انقلاب اورا بکلی کنار می گذارد یا همین باندهایی که دعوا را حاد می کنند؟! برآیند این می شود که مردم بگویند آن که رای می دهیم، میشود فتنه گر و کنار گذاشته میشود، غیر آنها هم که خود منصوب اند؛ پس صندوق رای چیز بی خود و بی اثری است! 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شفافیت در سه عرصه بروز می‌کند. شفافیت مالی، شفافیت در عذر خواهی و شفافیت در رای 🔹 امیرالمومنین(ع) وقتی به عنوان خلیفه وارد کوفه شدند می گویند این وسایل من است، اگر زمانی که از پیش شما رفتم بر این وسایل افزوده شده بود بدانید که من در حق شما خیانت کردم. مردم ما هم در این سال ها چه بسا بیشتر به دنبال شفافیت مالی نمایندگان بوده اند تا شفافیت در رای آن ها * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در صورت تعارض شفافیت و اخلاق، اولویت با کدام یک خواهد بود؟ 🔹 در مسائلی که حوزه عمومی‌ مردم است همه چیز باید شفاف باشد اما در حوزه خصوصی زندگی افراد نمی توان ورود کرد. 🔻شیعه و سنی روایتی را دارند که خدا لعنت کرده والی را که تجارت کند. یعنی کسی که هم در دولت باشد هم در بازار، هم رانت داشته باشد، هم قانونگذار باشد * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
انتخابات، حق یا تکلیف؟.pdf
289.8K
🗳 حکم شرعی به انتخابات! حدود ۲۵ سال پیش پس از انتخابات دوم خرداد۷۶ از جمله برخی دگر اندیشان از تنافی با گفتند و نوشتند. مردمسالاری دینی تجلی کرده در آن ایام را سکولار می پسندیدند و عنصر شریعت و مداخله حکم شرعی در اصل انتخابات را دچار تناقض با آزادی و... می دیدند آن سالهای پرالتهاب طلبه ای در آستانه دروس سطح بودم و سری پر سودا هم در اینگونه مباحث نظری داشتم. مقاله ای که با عنوان: انتخابات؛ حق یا تکلیف در آن سالها در مجله کتاب نقد منتشر شد، پاسخی به اشکال آقای یوسفی اشکوری بود که حکم شرعی در انتخابات را برنمی تافت و ادعای تنافی داشت. در پاسخ با توجه به مبانی متعدد تلاش شد پاسخ داده شود. امسال این بحث با تقریری دیگر از سوی برخی منتقدین و هم دگر اندیشان با زبانی دیگر تکرار شده است؛ آن پاسخ _در حد معلومات طلبگی اندکتر از الانم_ شاید مفید فایده باشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian