🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱
✅ موضوع: عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
☑️ از پیج اینستاگرام :
instagram.com/ghanbarian_ir
💠برخی سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره)
🔺دین فروشی و دین بازی دو آسیب عینیت سیاست و دیانت و درمان آن
https://t.me/m_ghanbarian/1681
🔺امام خمینی و اشرافیت مذهبی
https://t.me/m_ghanbarian/1296
https://t.me/m_ghanbarian/1298
🔺مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/150
https://eitaa.com/m_ghanbarian/154
🔺امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
عدالت و عدالتخواهی.mp3
11.97M
✅ عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
⬅️گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
🔺کمی درباره تعریف کاربردی عدالت
🔺وابستگی ولایت و عدالت در بیانی کاملتر(نقد دوگانه غلط ولایت-عدالت)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔅لوازم فاسد دو قطبی ولایت-عدالت
دوگانه غلط ولایت-عدالت؛
🔺برخی ولایتی ها را واداشته تا مفاسد اقتصادی دوره امیرالمومنین را جستجو و تٲلیف کنند؛ تا از تیزی عدالت خواهی کم کنند و شاخص را هم دستکاری کنند❗️
🔺برخی عدالتخواهان را هم واداشته تا از ولایت گریزیِ موردیِ اصحابی چون مالک اشتر و... فهرست تهیه کنند؛ تا مخالفت عملی با ولایت هم بلااشکال جلوه کند❗️
درست دیدن مسٲله تنها چاره ی پایان دوقطبی شدن نیروهاست.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅عدالت در فعل؛ عدالت در وضع
🔺"یک فعل" عدالتخواهانه، #نسبی است و گاهی با "حق عمومی" ای تعدیل میشود؛ تعویق می افتد یا انجام نمی شود.
"قصاص" قاتلین عثمان با "حق عمومیِ امنیت"، تزاحم کرد؛ تعویق افتاد(خ۱۶٨). شهردار تهران، سال ۷۷ از زندان آزاد شد چون رئیس جمهور از رهبری خواست برای جلوگیری از "خلل در اداره کشور" در فضای فارغ از جوسازی رسیدگی شود.
🔺اما عدالت "بمثابه وضعیت جامعه"، توازن و تناسب در جامعه، رفتن به سمت "نفی نظام طبقاتی"؛ #مطلق است. اصلا تعطیل و تعویق بردار نیست.
کُندی در حرکت به سمت آن باید سریع جبران شود. اعتراف رهبری به "عقب ماندگی در عدالت"(۹۶/۱۱/۲۹) ناظر به این قسم است.
۶برنامه ی ۵ساله توسعه به مرور "چنین وضعیتی" را پیش آورده است. این دیگر یک فعل منفرد نیست؛ به هم زدن وضعیت جامعه است. دولتها، مجلسها و شورای نگهبان باید درباره "تدوین" و "امضاء" و "اجرای" این ریل گذاری پاسخگو باشند و خطاها جبران شود...
#تحول_خواهی_در_عدالت
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/ ۱۴خرداد ۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم!
🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط".
🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است.
⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است.
🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود!
لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود.
⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد.
#مخروط_امامت_عدل
#تحول_خواهی
#دولت_اسلامی
(عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟!
این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است!
🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها".
با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است).
🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است.
در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما #در_عمل ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد.
🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، #ولایت_گریزی است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم #عدالت_گریزی است.
🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را #مخالفت_عملی دانسته #نه_صرف_اختلاف_نظر . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند!
🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. #این_روش_کارها_را_قفل_میکند ."
(۹۳/۵/۱)
🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶)
مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد.
٭برش های قبلی را بخوانید.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف)
☑️ @m_ghanbarian
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...!
⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود.
- "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل!
-"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود!
-"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد!
-"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد!
-فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست!
-نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟!
جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص).
⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱)
وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد!
اتفاقی که بعداً معلوم شد، #طرح_شیطان بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲)
جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد!
در #افکار_عمومیِ مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است!
فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: #جابجا_کردن_جای_جبّار_و_مصلح!
جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص).
قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد!
⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟!
دست و مُشت موسی(ع) چرا در این #مقطع_حساس ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟!
مگر #دستهای_یاریگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟!
خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست!
موسی(ع) مرد سیاسی ای است. #جنگ_روانی_رقیب را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)!
لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست.
چون #انقلاب_موسوی نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد.
موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء).
کار آسانی نیست. حالا #آن_دست باید #ید_بیضاء شود تا حجت بر عموم تمام شود!
⭕️پ.ن:
-اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما #انقلاب_موسوی ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است.
#ایادی آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند.
موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص).
-آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید.
............................................
۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴
۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی.
٭مطالب مرتبط:
-دیپلماسی عمومی امام خمینی
-رهبری برای مستضعفان جهان
📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
604.7K
🔎عدالت خواهی مصداقی⁉️
#پرسش_پاسخ
✔️مسٲله گرائی دقیقا یعنی چه؟
✖️مصوبه یاد شده در تاریخ۱٨مهر۹۴ تصویب شد.
➕مطالبه ی برخورد با موارد محرز شده از این بیان استثناء است.
*⃣مطلب مرتبط:از حفاظت از جان وحیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت!
☑️ @m_ghanbarian
44.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تعریف ناظر به میدانِ عدالت ، در فرهنگ اسلامی
-دو قسم عدالت خواهی
-با مثالهای عینی در ج.ا.ا
محسن قنبریان
#لایو_با_انجمن_اسلامی_فردوسی_مشهد
☑️ @m_ghanbarian
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖توٲمان بودن ولایت با عدالت
-نظم داخلی و خارجی ولایت، عدالت و قسط است
-مادر عدالتها ، عدل سیاسی و ولایت است/فصل الخطاب عملی در افعال عدالتخواهانه هم ولایت است.
-اما در عدالتخواهی فقط ولیّ، سخنگو و بقیه شارح نیستند!
محسن قنبریان
#لایو_با_انجمن_اسلامی_فردوسی_مشهد
☑️ @m_ghanbarian
🚔 پلیس طبقاتی و بی عدالتی امنیتی!
🔹یک اصل در اقتصاد اسلامی و عدالت گرا مورد تٲکید است:"حق" نمیتواند "کالا" شود!
شیخ انصاری در اثر فاخر خود تکسّب با حق مخلوقین را حرام می شمارد(۱).
حق مثل: بهداشت و درمان، سطحی از آموزش و فرهنگ، امنیت و...
از اینرو تٲمین امنیت عمومی، نمی تواند "کالا" شود و در "بازار عرضه و تقاضا" قرار گیرد. مٲموران امنیت به نسبت خدمات از کارفرمایان خود "مزد و اجرت" بگیرند. بلکه تٲمین امنیت عمومی برعهده دولت و تٲمین معاش مٲموران با "ارتزاق از بیت المال" است.
🔹خصوصیت بارز اقتصاد سرمایه داری، "کالایی سازی"، "بازاری سازی" حداکثری است. در این نظام همه آنچه "حق عمومی مردم" تلقی می شود هم "کالا" می شود. از آن جمله امنیت عمومی(نه نگهبانی یک موسسه و کارخانه خاص)است.
آمریکا -بعنوان مهد سرمایه داری- نه فقط نیروهای اشغالگر نظامی اش در استخدام پیمانکاران خصوصی(مثل بلک واتر) است؛ بلکه پلیس های متعددی از آن در اختیار #پیمانکاران است.
همانطور که آموزش دیده ای در یک کار فنی می تواند به استخدام کارفرما و پیمانکار خصوصی در آید؛ مدارسی خصوصی، آموزش پلیسی داده و کارآموزانِ جویای کار، در شهرها و ایالتها به استخدام پلیس در می آیند. پلیسی که مثل #شرکتی_خصوصی در قرارداد شهردار یا فرماندار است(۲).
کارمند دولت فدرال نیستند. محله های مرفه نشین چون پول بیشتر می دهند، پلیس بیشتر و بهتری دارند!
🔹وقتی امنیت، کالا شد و پیمانکار پیدا کرد و در بازار عرضه و تقاضا درآمد؛ خود جداگانه می تواند #دکانی_جدید بسازد.
مایکل سندل به خوبی در کتاب "آنچه با پول نمی توان خرید" از راه یابی تبلیغات تجاری به ماشین و خدمات پلیس پرده برداری می کند. مثلا شرکتی به پیمانکاران پلیس ایالتی پیشنهاد می دهد ماشین مجهز را در قبال سالی ۱دلار در اختیارشان دهد به این شرط که: به بدنه ماشین ها، آگهی های تجاری نصب شود! پلیس ۱۶۰شهر در ۲٨ایالت قبول می کنند! شرکت واگذار کننده ی ماشین هم امتیاز تبلیغات بر ماشین پلیس را به شرکتهای تبلیغاتی #کرایه می دهد!
مخالفان، خطر #جانبداری_پلیس نسبت به حامیان مالی اش را برجسته و موافقان، فقط به صرفه و اقتصادی بودن را به رخ می کشند(اقساط سالانه ۱دلاری بجای ۲٨۰۰۰دلار هزینه نقد، پیشنهاد وسوسه کننده ای است). از دهه ۹۰ به بعد سروکله ماشین های تجاری شده پلیس قبلا تجاری شده در اروپا و آمریکا پیدا شد(۳).
🔹سیاستهای اقتصادی ترامپ بیش از اوباما به نفع سرمایه داران سفید و به ضرر سیاهان فقیر شد. سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در آمریکا و کاهش مالیات سرمایه داران(از ۳۵٪ به ۱۵٪)از آن جمله است.
از آنسو، کاهش مالیات موجب کاهش در آمد دولت می شود! ترامپ برای جبران آن، از بیمه درمانی، آموزش و امنیت(حقوق عمومی) کاست!
بالتبع #فاصله_فقر_و_غنا را بیشتر و ایده های نژاد پرستانه را محقق می کند.
در چنین وضعیتی هم بزه و خشونت فقرا و سیاهان افزایش می یابد و هم پلیس #نگاه_بالسویه به شهروندان فقیر و غنی، سیاه و سفید ندارد! بیشتر به نفع مرفهانی -که با مالیات، بودجه شهرداری و فرماندار ایالت(کارفرمای پلیس) را تٲمین میکنند- وارد میشوند. ونسبت به فقرا و سیاهان خشونت بیشتری اعمال می کنند.
🔅خوب است به عنصر سرمایه داری و کالایی شدن امنیت هم(در کنار نژادپرستی) در افزایش خشونت پلیس نسبت به سیاهان فقیر توجه شود.
.........................................
۱.مکاسب محرمه شیخ انصاری. فضلای حوزوی خوب است صرفا به ادله موافقین و مخالفین توجه نکنند و لازمه سیاسی-اجتماعی هریک از مبانی را هم -که بی تٲثیر در ادله هم نیست- توجه کنند.
۲.آمریکا پلیس فدرال و گارد ملی هم دارد که برای جرمهای سازمان یافته و آنچه امنیت ملی را تهدید می کند(مثل ۱۱سپتامبر و اعتراضات فراگیر اخیر)وارد میشوند و در اختیار دولت اند.
۳.ر.ک:کتاب آنچه نمی توان با پول خرید؟ ص۱۷۱و۱۷۲
٭مطالب مرتبط:
-پارادکس پول و آموزش
-سلامت حق یا کالا
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖ارزش برهان تف!
🔻حتی اگر سخت گیری ها بر کارگزاران آنها را به اردوگاه دشمن ببرد!
🔻جایش مردم از اردوگاه انقلاب خارج نمیشوند!
🔻مَثَل غلط تُف سر بالا!
#باز_نشر
☑️ @m_ghanbarian
🏳 تابلوی قداست!
🔅به این #جهت_گیری_معصوم بسیار باید توجه کرد که :
🔻صحنه های #تبرّک_گیری از موی تقصیر[تراشیده در حج و عمره] و آب وضوی پیامبر -که یک قطره اش بین مسلمانان، زمین نمی افتاد- را نشانه ی تقدّس جامعه نخواند!
🔺#تقدّس_جامعه را به این نشانه گذاری کرد که: "ضعیف در جامعه بتواند بدون لکنت حقش را از قوی بگیرد"!
(عهدنامه مالک اشتر/امیر المومنین از مکرر گفتن این سخن توسط پیامبر(ص) می گوید)
⚠️اگر خواستید ببینید چقدر با #جامعه_مقدّس در فرهنگ اهلبیت فاصله داریم نگاه کنید ببینید:
🔺چقدر #تبرّک از مقدسات را جای #تقدّسِ جامعه جا زده ایم؟!
🔺و در مقابل، طرح چند حق خواهی و عدالت طلبی برای ضعفاء را به صلاح جامعه ندانسته و تازه موجب #تضعیفِ_تقدّس_نظام میشماریم؟!
#جامعه_متبرِّک
#جامعه_مقدَّس
#حق_ضعفاء
#تضعیف_نظام
📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
⚖عدالتی که باید!
🔅در فرهنگ غنی شیعه، عدالت ورزی چند آسیب دارد:
۱-جور: وقتی اصلا عدالت نورزی.
۲-تبعیض: وقتی در موارد مشابه، به موردی بپردازی و موردی را رها کنی. مثلا اتهام کسی #عادلانه بررسی، اما اتهام دیگری #اهمال شود! یا مثل اولی پیگیری نشود!
حق کسی، اعطاء شود اما همان حق از دیگری دریغ شود.
۳-نا فراگیری: وقتی همه مواردِ مشمول را احصاء نکنی. اگر فلان، جرم است؛ همه مجرمهایش را نیابی. اگر حق است، همه مستحقانش را نیابی.
امیر المومنین(ع)، این فراگیری و "جستجوی همه موارد" را، "استقصاء فی عدل" و از ارکان "سیاسة العدل" شمرده است(غرر الحکم). بدون آن، "راهبری به عدالت باثبات" محقق نمیشود.
-فرق "نافراگیری" با "تبعیض" این است که مورد بالفعل و معینی برای اهمال نیست؛ فقط همه موارد مشابه با دقت جستجو و احصاء نشده است.
⬅️پس اگر "عدالتی"(اقتصادی یا قضائی و...) ، کنارش "تبعیض" یا "نافراگیری" باشد؛ ازنظر امیر المومنین(ع)، عدالت نیست و جور است! میفرماید:"بسا عادلی که جائر باشد"(رُبَّ عادل جائر)!(غررالحکم)
🔅پ.ن:
🔺قوه قضائیه ج.ا.ا چندین بار با دانه درشتها و نزدیکان رجال اصلی قدرت برخورد کرده؛ ذوق کردن مان تازه نیست:
-سال۷۷ پخش سریالی دادگاه شهردار تهران و دبیر یکی از احزاب موثر در پیروزی آقای خاتمی.
-احضار آقای احمدی نژاد و دادگاه و حکم برای نزدیکان سیاسی او.
-دادگاه و حکم برای فرزندان آقای رفسنجانی و هم برادر آقای روحانی و...
-دادگاه دستیار ویژه و معاون آقای آملی لاریجانی.
🔺اما افکار عمومی :
-پخش دادگاه کرباسچی را با پرونده فاضل خداداد و برادر رفیق دوست مقایسه میکرد!
-احضار احمدی نژاد و دادگاه منتج مشایی و بقایی و برادر روحانی و فرزندان هاشمی(همه در دوره آقای آملی) را با پرونده هنوز باز برادر رئیس قوه(فاضل لاریجانی) مقایسه میکرد! که در پاسخ به دانشجوئی از روند و نتیجه آن اظهار بی اطلاعی کردند!
-با اتهامات همین آقای طبری و حکم شخص رئیس به تبرئه اش مقایسه شان می کند!
-دادگاه اخیرمعاون آقای آملی(طبری) را با دادگاه معاون آقای قالیباف(شریفی) مقایسه می کند!
🔻و همه را هم با استقصاء و فراگیری عدالت می سنجد...
❓آقای قوه قضائیه نمره خود را نزد #هیئت_منصفه_مردم در تمام این سالیان، چند می داند؟!
❓آیا مبرای از #تبعیض بوده است؟!
❓ نمره #استقصاء و فراگیری اش چند است؟! چقدر زمان لازم دارد تا جامعه را مطمئن کند دیگر هیچ کارچاق کنی(مثل مورد اخیر) کنار گوش مقامات نیست؟!
"سیاسة العدل: ...استقصاء فی عدل.."
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕯بیلان کار یا فهرست مسئولیت؟!
❗️برایش سالها پس از او چنین بیلان کار اعلام شد:
-تربیت بالغ بر ۴۰۰۰شاگرد(ارشاد/مفید)
-پس از ایشان ۹۰۰استاد حدیث در مسجد کوفه، همگی از او حدیث میکردند (روایت حسن بن علی بن زیاد وشاء)
-و...
🔅گرچه هرچه علم نافع در شرق و غرب عالم است، از آنهاست؛ لکن خودش #نگاه_کمّی به فرهنگ نداشت:
-مثل همان ۴۰۰۰هم مورد خطابش بود وقتی می فرمود:
"دیرگاهی است جهالت بنیانش استوار شده است. واین بدان خاطر است که دین خدا رابازیچه گرفتند؛ تا آنجا که عالمانی هم که علمشان وسیله تقرّب نزد خدا بود، غیر از خدا را اراده کردند. اینان ستمکارند"!(تحف العقول)
-شبی در کوچه به حارث بن مغیرة فرمود: گناه سفهاء شما گردن علمائتان است(اگربا قول بلیغ متبنه شان نکنند)!
(بحارج۱۰۰ص٨۵)
-و...
🔅شهید مطهری در گفتار ارجمند "رهبری نسل جوان" درست می فرمود که:"این امر[رهبری نسل جوان وهدایت دینی آن] مانند نماز و روزه، تعبدی محض نیست؛ که مکلف به انجام آنها #به_شکلی_خاصی باشیم واگر نتیجه نداد، از ما رفع مسئولیت شده باشد. بلکه مسئولیت آن، از #نوع_مسئولیت_نتیجه است؛ یعنی از ما نتیجه خواسته شده؛ با هر شکل و مقدمه ای که باشد"(ده گفتار).
🔺سخن سر دوگانه ی فرم خاص-نتیجه است نه دوگانه تکلیف-نتیجه (مٲمور به تکلیفیم نه نتیجه). یا وسیله-هدف(هدف وسیله را توجیه نمی کند)! پس مکلفیم از هر وسیله درستی، هدایت نسل جوان را حتما نتیجه بگیریم.
شمارش تعداد مسجد و حوزه و مبلّغ و نهاد فلان و ساختمان بهمان؛ شمارش آفتابه و لگن است، شام و نهار چیز دیگری است! چیزی است از جنس آنچه مبلغین زاهد و دلسوز در برخی نقاط می آفرینند. آسیب اجتماعی به صفر میل کند و از بودن پاسگاه پلیس بی نیاز شوند! (طوبی لهم)
#مسئولیت_نتیجه
#رهبری_نسل_جوان
#شاگرد_امام_صادق؟
#شهادت_امام_صادق
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۷
☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️
#بخش_اول
♨️معاون اول سابق و کنونی قوه قضائیه(محسنی اژه ای)گفته اند:"اگر کسی از من در مورد اکبر طبری بپرسد و من به او بگویم واقعا از تخلفات وی مطلع نشدم ؛ من حق را به او می دهم که قانع نشود"❗️
"اقناع" افکار عمومی، "تکلیف بر ایشان" و "حق مردم" است.
ایشان فکر کرده اند چرا مخاطبین و افکار عمومی قانع نمی شوند؟!:
1⃣ گفته اند تا سال۹۷ که اطلاعات سپاه ورود کرد تخلفات طبری کشف نشد (چون پیچیده عمل می کرد)!
🗓مخاطب با یک نگاه تقویمی دلیل بر قانع نشدن می یابد:
-سال۹۷ ورود اطلاعات سپاه به ماجرا.
-اژه ای تا ۱۶اسفند۹۷(=پایان سال) معاون اول و آقای آملی هم، رئیس بوده است.
-طبری فقط، ۷روز پس از ریاست رئیسی، عزل و تیرماه ۹٨هم دستگیر میشود.
⬅️آیا نتیجه این نمیشود که احراز تخلف طبری به #رفتن_زود_هنگام رئیس قبل مربوط تر است تا ورود اطلاعات سپاه که در تمام سال آخر بوده است؟!
🔺مؤید این گمانه اینکه آقای آملی تا ۴تیر۹٨(حدود۴ماه بعد از رفتن از قوه) و بیش از یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه به پرونده، هنوز از دفتر مجمع تشخیص از طبری دفاع می کند!
2⃣ گفته اند: تا قبل از ورود اطلاعات سپاه(سال۹۷) "فقط شایعاتی" بود!
این هم در تهافت با بیانیه دفتر آقای آملی در مجمع است؛ که یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه هم می نویسد: "برخی از #اتهامات مطرح در مورد معاون اجرائی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین[آقای آملی]هم خود مستقلا آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود"!
❓واقعا "صرفا شایعات" را یکبار در دادسرا و یکبار خود رئیس بررسی کرد؟ یا اتهامات و اسنادی بوده است؟!
❓اطلاعات سپاه در تمام این سال هیچ کد و سندی به ایشان و رئیس نداده بود که شایعه را اتهام کند؟!
❓بلافاصله پس از رفتن آقای آملی چه اطلاعاتی ارائه شد که شایعه، اتهام و تبدیل به کیفر خواست شد؟!
❓آقای اژه ای خود می گوید: "در پرونده دانیال زاده، ردپایی از طبری پیدا شد"! در حالیکه دستگیری، بازپرسی و تشکیل پرونده دانیال زاده، در دی ۹۵ است! چگونه این ردپا سه سال شایعه مانده است؟!!
3⃣ جناب آقای اژه ای هنوز هم معاون اول اند. باید صریح پاسخ دهند:
پخش ویدئو از ویلای لاکچری طبری در دادگاه و انتشار اسناد املاک بنام طبری یا همسرش؛ نمایش است یا جناب ایشان افکار عمومی را سفیه انگاشته است؟!
🔺الف)اگر اینها واقعی است: کجا کشف این موارد(بنام او و همسرش) پیچیده است که ایشان و رئیس سابق نتوانستند کشف کنند؟! بلکه خلافش را هم دادسرا و هم رئیس کشف کرد؟!
امیرالمومنین(ع) شاخصه خیانت را چنین معرفی کرد: "اگر من از شهر شما با چیزی بیش از مرکب سواری و باروبُنه و غلام خود بیرون روم، نسبت به شما خیانت کارم". واقعا کشف اینهمه ملک و ویلا(اغلب هم بنام) کار پیچیده ای است؟! با وجود اینها، احتمال خیانت و وارد بودن اتهامات دور از ذهن بود؟!
🔺ب) اگر نمایشی و تسویه حساب است، چرا کما فی السابق از عدم احراز تخلف طبری نمی گویید؟! و بعنوان معاون قوه جلوی آنرا نمی گیرید؟!
⬅️در هردو وجه شما مسئول اید! دادن حق عدم اقناع به مخاطب، رافع مسئولیتتان نیست.
ادامه نوشته را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️
#بخش_دوم
4⃣آقای اژه ای با جمله ی: "برای بسیاری از معاونین عالی قوه، رئیس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدامی می کردیم"؛ دارند برای منع تسریِ سؤال و بازپرسی از مقامات عالی، خاکریز می ریزند؟!
❓آیا بهتر نیست معاونین عالی گذشته (از جمله خود ایشان که از اول شهریور۹۳ تا نیمه اسفند۹۷ معاون اول بوده) اقلاً موقتا #استعفاء دهند و مثل آقای آملی در منصب قضائی نباشند تا پیگیری و بازپرسی از آنها آسانتر انجام شود؟!
❓یک قاضی دون پایه حکم احضار امام خمینی، برای جبران ویرانی خانه ای در جنگ را (که عنصر مادی جرم هم نداشت) دست یک خرمشهری داد و مٲمور درب جماران آورد! https://www.yjc.ir/fa/news/6343042
قاضی بلند پایه و متبحری اینبار پیدا میشود آقای آملی را اقلا بعنوان مطلع یا #پاره_ای_توضیحات ، احضار کند؟! یا باید همه مردم به همین قانع شوند که آقای اژه ای از ایشان پرسیده اند و ایشان هم فرموده اند: برای بنده تخلف، محرز نشد!!!
5⃣پافشاری دوباره ایشان در این روزها بر" امکان توبه"، همزمان با اولین برخورد با دانه درشتی درون قوه قضائیه، چه حکمتی دارد؟!
❓چرا وقتی ۱۷کارگر بدبخت معدن طلای آق دره پس از خودکشی ۳کارگر بیکار شده در محوطه معدن(دی ۹۳) و اخراج ۳۵۰کارگر دیگر به جرم تجمع، ۱۰۰ضربه و ۵۰ضربه شلاق خوردند(سال ۹۵)؛ از امکان توبه نگفتید؟! آنروز هم معاون اول بودید!
❓چرا روزی که جوان همدانی(بهمن ورمزیار)، از دزدی مسلحانه پشیمان و خود را تسلیم پلیس و طلاها را به طلافروشی پس داد و رضایت گرفت؛ از امکان توبه و تخفیف مجازات نگفتید؟! او اعدام شد(۲۹فروردین۹۷) باوجودی که خبرگزاری ها از مخالفت مراجع تقلید برای اعدام، در فرض توبه و جبران نوشتند! https://www.isna.ir/news/97012911338
❗️ایشان می دانند مستند به فرمایش امیرالمومنین(ع) اجرای حد بر طبقه ای و ترکش بر طبقه دیگر، مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی را متزلزل می کند؟!(یادداشت "تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت میشود!" را حتما اینجا[https://eitaa.com/m_ghanbarian/996]بخوانید)
مطالب مرتبط:
-از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام
-عدالتی که باید!
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانید.
https://www.mehrnews.com/news/4952775
محسن قنبریان
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانی
🎙مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا"
#بخش_اول
حجت الاسلام محسن قنبریان پیرامون تبلیغ صحیح دین در دوران کنونی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابتدا یک تعریف و حدگذاری برای بحث تبلیغ انجام می دهم تا منظور خودم را از تبلیغ روشن کنم و بعد نسبت آن با سیاست را خواهم گفت. سپس به آسیب شناسی تبلیغ دین خواهم پرداخت که آسیب های تبلیغ را بنده در 4 زمینه می دانم.
رساندن چیزی به ذهن و جان مخاطب و منشأ عمل شدن آن را تبلیغ می گویند.
این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه افزود: تبلیغ دین اعم از اشکال متداول منبر و کلام و همچنین اعم از اصناف است. یعنی مساوی با روحانیت یا یک طیف خاص نیست. طبق تعبیر صدیقه طاهره در خطبه فدکیه وقتی جامعه مدینه و اصحاب و انصار را مورد خطاب قرار می دهند می فرمایند شما کسانی هستید که این دین را به امت های بعدی می رسانید. پس جامعه مذهبی و جامعه دین داران به طور کلی خودش سهمی از تبلیغ را دارد. آن چه که به آن تبلیغ آخوندی یا تبلیغ روحانیون می گویند مقداری از این است و تمام آن نیست.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» ایمان مقلدانه و ایمان متعصبانه را مطرح می کنند و می فرمایند :"ناگهان وقتی نگاه می کنیم که یک نسل بی ایمان که ایمان هایشان همه غارت زده و از بین رفته و در مقابل شعله مادیت مانند برف در چله تابستان آب شده و به زمین فرو رفته. چه کسی را دارم می گویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگوییم نسل جوان. خیر، بنده نسل قبل از جوان را می خواهم بگویم. این نسل قبل از جوان های ما این هایی که به صورت ایمان های کوری عقیده دارند، البته به مجلس روضه خوانی و نماز جماعت می رود اما چون از روی منطق و آگاهی و شعور و درک نیست، خیلی آسان حاضر است مسجد را هم به آتش بکشد."
محسن قنبریان اضافه کرد: این بیانات ایشان نشان می دهد که نسل قبل می تواند در ایمان نسل بعدی اثر بگذارد. مثلاً جامعه باحجاب ها به نسبتی در بی حجابی جامعه تأثیر دارند. اگر حجاب آن ها در بقیه هندسه و اجزای دین داری تناسب لازم را پیدا نکرده باشد و نسبت آن با زیبایی و فعالیت اجتماعی و مسایل خانواده را درک نکرده باشد. این ها را عرض کردم که بگویم تبلیغ فقط مربوط به یک صنف نیست.
تنیدگی تبلیغ با سیاست بحث دیگری است که از دو حیث باید به آن بنگریم. یکی از حیث نظری که ما چه بخواهیم چه نخواهیم دین ما یک دین سیاسی است. امام می فرمود آن قدر که قرآن آیات سیاسی و اجتماعی دارد آیات اخلاقی و مربوط به مسایل فردی ندارد. گاهی قرآن را با مجموعه روایات مقایسه می کردند و آن ها را دوباره با رساله ها مقایسه می کردند و می گفتند هر چه پایین تر می آییم از احکام سیاسی اسلام کم می شود.
وی سپس گفت: مرحوم شاه آبادی استاد امام در کتاب «شذرات المعارف» در شذره ثانی خیلی زیبا این را بحث می کنند که چطور اسلام یک دین سیاسی است.
ازحیث عمل هم با انقلاب اسلامی دین با سیاست و حکومت پیوند خورد. وقتی هم نظراً و هم عملاً دین و سیاست به هم پیوند می خورد، ناگزیر تبلیغ دین و به خصوص تبلیغ رسمی آن هم با سیاست پیوند می خورد. در این جا افراط ها و تفریط هایی ممکن است شکل بگیرد. یکی از نمونه های افراط آن به تعبیر شهید مطهری دلالی شخصیت هاست. این که انسان کل دین را خرج یک کس یا یک جریانی و یا انتخاب یا عزل یک نفر بکند.
محسن قنبریان اظهار داشت: غلبه روحیه اشعری گری یا به تعبیری ماله کشی یکی دیگر از مصادیق افراط است. این که هر عیب و ایرادی را یک مثال از اسلام برای رفوکاری آن بیاوریم. این افراط در تبلیغ است. تفریط هم نقطه مقابل است که این ها را از هم جدا کنیم که عده ای هم در حال حاضر منبر می روند و اصلاً دین را از ساحت های اجتماعی و سیاسی آن خالی می کنند برای این که از آن ها از حکومت و اتفاقاتی که در نظام اسلامی می افتد سوال نشود. یک دین صرفاً کلامی و اعتقادی و تبلیغی که صرفاً رویکرد کلامی یا تاریخی دارد یا رویکرد شمارش فضایل اهل بیت و مجالس اهل بیت و ... دارد. این ها اگر هم در مسایل سیاسی و اجتماعی وارد شوند بیشتر یک حالت نق زنی دارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلاصه عرض من این است که تحدید تبلیغ این است که اولاً میدان تبلیغ خیلی وسیع است. گروه های مختلف مذهبی، مداحان، معلمان دینی و جامعه مذهبی در آن نقش دارند. نکته دیگر هم تنیدگی آن با سیاست هست که لوازمی را به دنبال خودش می آورد که از همین جا ممکن است خط وسط گم شود و دچار افراط و تفریط شویم.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانی
#بخش_دوم
محسن قنبریان افزود: آسیب شناسی تبلیغ را در 4 حوزه:" ساختارها"، "مضمون"، "فرم "و "مبلغ "می دانم. در این 4 قسم می توان آن ها را جای داد.
ساختار تبلیغ منظور همین سازمان هایی است که برای تبلیغ دین ایجاد کردیم. منظورم همان تبلیغ آخوندی است. شهید مطهری در کتاب «ده گفتار» تعبیری تحت عنوان "سازمان صالح "دارند که می فرماید فقط زعمای صالح کافی نیستند. تنها مبلغان دلسوز و روحانیون خوب کافی نیستند. سازمان صالح هم لازم است. سازمان صالح یعنی چه؟ مثالی که ایشان می زند این است که مثلاً نگاه کنید به خیابان های شهر که برای مقصودی کشیده شده اند. برای این که شما را به بازار و نقاط مختلف شهر برسانند. اگر این نقطه هایی که مقصود شما هست را تغییر دهید خیابان ها هم متناسب با این نقطه ها تغییر می کنند.
وی سپس عنوان کرد: سازمان صالح همان خیابان کشی ها و ریل گذاری هایی است که ما را به نقاط مطلوب می رساند. اگر کوتاه ترین و سهل ترین راه ها را انتخاب کرد آن سازمان صالح است. اگر پیچ و خم زیاد داشت و دچار بروکراسی های زیاد بود این سازمان ناصالح است. در این قسمت فقط نهادهای موازی مشکل ما نیستند که البته این هم مشکل است. ما الان یک دسته نهاد موازی تبلیغی داریم که در کنار هم هستند. اما مهم تر از این مسئله این است که نسبت این نهادها – که همه سیاسی و حکومتی هستند - با خود تبلیغ معلوم نیست.
محسن قنبریان همچنین گفت: اگر بخواهم جزئی تر بگویم باید بگویم که چه اتفاقی افتاده که ما می بینیم در دو یا سه دهه اخیر روحانیون جوانی را می بینیم که به صورت آتش به اختیار گروه های تبلیغی و جهادی راه انداخته اند؟ چه نارسایی هایی در دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات و ... بوده که منجر به آتش به اختیاری شده است؟ نهادهای تبلیغ روحانیت ما در شهرها که ائمه جمعه هستند، در دانشگاه ها که نمایندگان ولی فقیه و اساتید روحانی هستند، در پادگان ها، در رسانه ملی که کارشناسان روحانی هستند را با حضور اقلی روحانیت در بعضی از این نهادها در دوره پهلوی یعنی در "دوره نهضت" مقایسه کنیم. چه اتفاقی می افتد که تجربه مفتح، خامنه ای و مطهری در دانشگاه ها امروز تکرار نمی شود؟ با این که آن روز حکومت دست دیگران بوده و این رفت و آمدها به سختی انجام می شده است.
وی سپس اظهار داشت: الان مثلاً جنبش عدالت خواهی متهم می شود به تندروی و یا به افکار کمونیستی در حالی که روحانی دانشگاه هم هست. چرا بین جنبش عدالت خواهی و روحانی دانشگاه پیوند وثیقی نیست؟ اما دیروز بود. روحانی در فعل و خلق دانشجو منشأ اثر بود. در دوره پهلوی در یک شهری یک روحانی داشتیم آدم های بسیاری را می آورد و تبلیغ می کردند و مردم را به مذهب حقه و اسلام انقلابی و نابی که امام مدنظرش بود دعوت می کردند و همین کارها به پیروزی انقلاب انجامید. اما امروز در "دوره نظام اسلامی " نهادهای اجتماعی ما ضعیف شده اند. یعنی پایگاه اجتماعی روحانیت کوچک تر شده است در حالی که باید بزرگ تر می شد تا به اسلام سیاسی کمک کند.
محسن قنبریان عنوان کرد: ما نتوانستیم "نظام انقلابی" را ایجاد کنیم. ممکن است کسی رزومه علمی خوبی داشته باشد اما آدم "تحول آفرینی" نیست که بتواند نسل ها را به دنبال خود بکشد. حدیثی از علی بن مهزیار نقل شده که:" امام جواد(ع) به من نوشت که از فلان کس بخواه که نظر خودش را درباره شهر خودش به من بگوید. چون او داناتر است که چه چیز در شهرش رایج است."
این مثالی است که نشان می دهد که حتی امام معصوم وقتی می خواهد در یک شهری سیاستی را اعمال کند از همان علمایی استفاده می کند که آن جا ریشه دارند و مردم آن جا را می شناسند. ما ساختارهای مان را اداری کردیم . محافظه کار شدند و از آن حالت نهضتی اول انقلاب درآمدند.محتاط تر ها برگزیده شدند که بی خطرترند. اینها لاجرم باعرضه تر نیستند وموقرتر نیستند. مطهری و خامنه ای در دوره نهضت مبلغ محافظه کار نبودند دنبال تحول ودگرگونی بودند.
وی در ادامه گفت: در بحث "مضمون" باید گفت که هر تبلیغی یک محتوایی را می خواهد ارائه دهد. یکی از آسیب های جدی این حوزه این است که دچار یک دوگانه "سستی رفتار" همراه با "سختی گفتار" می شویم. قرآن کریم می گوید: «کبُرَ مَقتاً عِندَاللهِ اَن تَقُولوا مَا لَا تَفْعَلُون». خیلی پروردگار را غضب ناک می کند این که چیزی بگویید که عمل نمی کنید. در این حالت مضمون خاصیت خود را از دست می دهد. امام صادق (ع) می فرمایند: هستند کسانی که وقتی مورد موعظه قرار می گیرند زیر بار نمی روند ولی وقتی خودشان وعظ می کنند درشتی می کنند. سپس می فرماید این ها در درک دوم جهنم هستند.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانی
#بخش_سوم
محسن قنبریان خاطرنشان کرد: در فقه ما هم حتی جای طرح دارد که برای آمر به معروف شرط عدالت قائل هستند. یعنی کسی که خودش اهل رعایت نیست یا نهی از منکر برش واجب نیست یا اقلا بی اثر است(اختلافی فقهی در مساله هست). در قانون اساسی ما آمده که امر به معروف و نهی از منکر هم برای حکومت است و هم برای مردم. یعنی هم دولت، ملت را و هم ملت، دولت را امر به معروف و نهی از منکر کنند. یعنی شخصیت حقوقی دولت را هم مکلف کرده ایم.به تعبیر شهید مطهری مبلغین سخنگوی دین هستند. الان در جامعه ما بخاطر همان تنیدگی سخنگوی حکومت اسلامی هم هستند. اگر این ها فقط درباره مردم صحبت کنند و نسبت به کوتاهی های کارگزاران اعتراض نکنند همین اتفاق می افتد که حرف هایی زده می شود که درست است اما تبلیغ در آن صورت نمی گیرد و به جان مخاطب نمی نشیند.
وی افزود: این که درباره حجاب تند و تیز صحبت می شود اما نسبت به قاچاق حجاب چیزی گفته نمی شود یکی از مصادیق است.آن دختری که لباس مناسب ندارد مصرف کننده بدحجابی است. مثل این است که سر معتاد داد بزنیم اما قاچاق چی مواد مخدر را رها کنیم. آمار رسمی جمهوری اسلامی در مرکز پژوهش های مجلس این است که قاچاق پوشاک 500درصد افزایش داشته است. عده ای از قاچاق بدحجابی منتفع هستند. از آن طرف هم به چادر نگاه می کنیم می بینیم مایی که ماهواره و موشک می سازیم هنوز نمی توانیم پارچه چادر تولید کنیم.همه کارخانه های چادر مشکی ما ورشکست می شوند چون انحصار واردات آن در اختیار عده ای معدود است واز حجاب منتفع اند. این ها دو لبه قیچی هستند.نپرداختن به اینها وصرفا دعوت مصرف کننده آن هم با سخن درشت مضمون تبلیغ را از بین می برد.
محسن قنبریان سپس گفت:امام بزرگوار هم تشرهایی در این زمینه داشتند.در خرداد67 یکی از فقهای شورای نگهبان با بعضی از جوان ها انقلابی آن روز با درشتی سخن می گوید و اتهاماتی می زند.امام نامه ای به کل شورای نگهبان نوشتند که تعابیر عجیبی دارد.ایشان می فرماید:"در شأن شورای نگهبان و شما نیست که به افراد تندی کنید.این که دیگر روشن است که روی منبر یا هر جایی حرام است که به مسلمانی نسبت کمونیستی بدهیم...مادامی که شمااینگونه عمل می کنید توقع دارید جوانان انقلابی احترام شما را نگه دارند؟باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاشگر معرفی نشوند".(صحیفه امام ج21ص612)
وی همچنین عنوان کرد:منبری پرخاشگر به تعبیر بنده منبری ایست که در رفتار مردم سخت گیر است ما نسبت به کارگزاران وخود روحانیت سستی دارد. این موجب می شود که به مضمون توجه نشود. باید بین سختی گفتار ونحوه رفتار ما تناسب باشد.
آسیب سوم مربوط به "فرم" است.تبلیغ به فرم و شکل نیاز دارد.منبر رفتن و خطابه کردن یک فرم است.شهید مطهری نکته خیلی مهمی دارد که می گوید ما در مسئله تبلیغ و هدایت نسل جوان نباید در یک فرم خاصی منحصر شویم. فرم ها را باید نو کرد.ایشان می گوید تبلیغ و هدایت نسل جوان که آگاهی های خاص و مشکلات خاص خود را دارند و دائماً نو می شوند مثل نماز و روزه نیست که شکل خاصی داشته باشدودر انجامش تعبد محض باشد. ایشان می گوید تبلیغ مثل آن نیست و ما "مسئولیت نتیجه" هدایت آن ها را داریم.
محسن قنبریان ادامه داد:البته نباید این اشتباه را کرد که هدف وسیله را توجیه می کند. وسیله باید مشروع باشد.اما این جا از آن مواردی است که نباید در یک فرم خاص گیر کنیم. مثلافرهنگ ایران را می توان به قبل و بعد از آمدن گوشی های هوشمند تقسیم کرد.گوشی های هوشمند جامعه و فرهنگ جدیدی را پدید آورده است.این مسئله دارد به ما می گوید که تمرکز جوانان ما الان در جای خاصی است و این شرایط فرم خاص خود را طلب می کند و باید وارد این فرم شد. البته نباید به گونه ای باشد که یک مبلغی وارد فضای مجازی شود و عملاً فالورها به او بگویند چه بگو و چه نگو.اثر دینی نگذارد و بعد از چند سال بودن در این فضا و مخاطب پیدا کردن اثر تربیتی در آن مخاطب نبینیم.
وی همچنین گفت:نکته دیگر این است که ما هوش رسانه ای را در طلاب جدی نمی گیریم. حتی آن ها را از ابتدا از این فضاها و برخی رفت و آمدهای اجتماعی منع می کنیم.این سبب می شود که وقتی این ها وارد این فضاها می شوند تبحر لازم را نداشته باشند.چون هوش اجتماعی و هوش رسانه ای لازم را ندارند. یا سقوط می کنند و یا این که مجبور می شوند به همان روش متداول یک تقدسی را برای خودشان درست کنند و یک منبر کلیشه ای بروند که اثری ندارد.چندین سال پیش در حوزه ای که تدریس داشتم می گفتم به جای خواندن این کتاب اعتقادی یکی پس از دیگری،به طلبه ها تمرین بدهیم و از او کار بخواهیم.آن زمان تالارهای گفتگو در اینترنت بود. وارد تالارهای اینترنت بشوند با اسم مستعار و آن جا واقعاً با بحث های کلامی نسل جوان خودشان مواجه شوند.آن وقت تمام این درس هایی که می خوانند به روز می شود.استادهم آنجا نظارت کند و نمره دهد.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانی
#بخش_چهارم
محسن قنبریان عنوان کرد: دعوای اشعری و معتزلی دعوای تمام شده ای است و متعلق به امروز نیست. باید دید امروز مسئله جوان های ما چیست. خوب است استاد هم بالای سر این گروه باشد و آدم های حقیقی که این شبهات جدید را در آن جا مطرح می کنند را ببینند، هم علم آموزی آن ها در دوره طلبگی به روزتر و کاربردی تر می شود و هم وقتی وارد جامعه می شوند می دانند چه باید بگویند و با چه ادبیاتی بگویند و کدام حرف را زدن ممکن است حواشی ای را ایجاد کند که اصل حرف را از بین ببرد و تبدیل به ضد خودش بشود.
وی اضافه کرد: آسیب چهارم هم مربوط به "شخص مبلغ "است. قرآن می فرماید"اتبعوا من لا یسئلکم اجرا" از کسی تبعیت کنید که از شما اجرت مطالبه نمی کند. این آدرسی است که درباره همه انبیا داده اند. اگر مبلغین وارث انبیا هستند باید برای مسئله ارتزاق آن ها فکری شود. به این موضوع پرداخته شده اما کماکان به یک نظریه متقنی نرسیدیم که بهترین راه ارتزاق مبلغین چیست؟ مبلغین بسیاری داریم که زاهدانه دارند تلاش می کنند و باعث افتخار اند. در مناطق محروم دارند تلاش می کنند و جاهایی که هیچ چیزی هم ندارند که به آن ها بدهند. اما نقطه مقابل هم داریمبرخی جا افتاده ها که اگر مردم بدانند که این ها برای یک منبر چقدر گرفتند از آن ها زده می شوند.
البته مردم هم وظیفه تکریم دارند و این مسئله را هم رعایت می کنند. این مسایل را باید توجه کرد.
محسن قنبریان سپس افزودند:سستی رفتار مبلغین هم نکته دیگر است که اشاره کردم. ما باید خودمان بتوانیم خود را اصلاح کنیم. چشمه ای که نتواند خودش را زلال کند وقتی این آب به پایین بیاید نمی تواند کسی را سیراب کند. درگیری نسبت به تمام مسایل مردم نکته دیگر است. تبلیغ فقط آن کلماتی که بر منبر بیان می شود نیست. خوب نیست که مبلغ از این شهر به آن شهر در گردش باشد بلکه بهترین تبلیغ وقتی است که مقیم باشد. در آیه تبلیغ هم داریم که به قوم خودتان برگردید.
وی افزود: این که بر فرض 10 سال در یک منطقه تبلیغ کنیم موجب خواهد شد که با مردم آن منطقه و مشکلات شان آشنا شویم. در همه این مشکل ها وقتی درگیر شد هم بهتر برای آن ها منبر می رود و هم چون در عینیت زندگی آن ها سهیم است حرف او هم بیشتر به دل خواهد نشست. پیامبر(ص) گاهی در حین یک جنگ در یک استراحتگاهی می گفت بروید هیزم جمع کنید تا در آن جا یک درس اخلاق بدهد که مثلاً گناهان شما هم مثل همین هیزم هاست که ابتدا پیدا نیست و وقتی بگردید پیدا می شود. با این کار ایشان سبک تبلیغ را آموزش می دهند.
محسن قنبریان در پایان گفت: رابطه مبلغ و جامعه رابطه بازیگر و تماشاگر نیست که گویی یک صحنه تئاتر است.لحن و اطوار خاصی دارد! تبلیغ به معنای واقعی کلمه در متن زندگی مردم است. موعظه و منبر هم هست اما به این نکات هم باید توجه کرد. این ها چیزهایی است که مبلغ باید لحاظ کند. در کنار این مسایل ارتزاق مبلغ هم مهم است که باید بتوانیم برای این مسئله هم فکر کنیم. این مشکلات باید یکی یکی آسیب شناسی شود تا ان شا الله بتوانیم به آن چیزی که مطلوب اسلام است در تبلیغ نزدیک تر شویم.
☑️ @m_ghanbarian
⚖سفارشات علی(ع) درباره قوه قضائیه:
🔸ده خط از عهدنامه مالک اشتر، سفارشات امیر المومنین(ع) به مالک(منصوب به ولایت مصر) درباره رئیس دستگاه قضاء است.
🔅جمله آخر آن؛ اما خیلی جای درنگ دارد. بعد از اینکه صفات لازم را شمرده و هم فرموده:"ثُمَّ اک٘ثِر٘ تَعاهُدَ قَضائِه" (سپس کارهای قضائی او را با دقت زیر نظر بگیر)؛ در آخر فرموده:"فَان٘ظُر٘ فی ذلک نَظَراً بلیغاً، فإنَّ هذا الدینَ قَد٘ کانَ ٲسیراً فی ٲی٘دی الٲشرارِ، یُع٘مَلُ فیه بالهوی، و تَط٘لَبُ به الدُّنیا":در انتخاب او بسیار دقیق باش. که این دین اسیر دست اشرار بوده، در آن از روی هوا و هوس کار کرده و آن را وسیله دنیا طلبی ساخته اند!(نامه ۵۳)
❓دقت در انتخاب قاضی القضات چه نسبتی با اسارت دین به دست اشرار دارد؛ که می فرماید دراینباره خوب دقت کن؟!
❗️چون در جامعه و بخصوص حکومت مذهبی، تخلفات و دست درازی ها به منابع عمومی با #توجیه_مذهب و در #نقاب_مذهب صورت میگیرد!
❗️پیش تر از حبس جنگل و مرتع و کوه و دره برای خود، مذهب اسیر میشود و مطابق هوی و هوس و برای دنیا طلبی تفسیر میشود!
❗️به اسم خیریه و مدرسه علمیه و دانشگاه و... بسا اشراری با قیافه مذهب، دنیای خود و آتیه فرزندانشان را تٲمین کنند!
❗️به تجربت هم دیده که حتی قاضی القضاة هم مشروعیت بخش #اشرافیت_مذهبی عثمان ها میشود!
⬅️ امیرالمومنین(ع) رئیس قضائی را سفارش دارد که بهتر از همه بتواند، #دزدان_مذهب را بین دست درازان به منابع و حقوق بازشناسد و با آنها تسامح نکند.
#هفته_قوه_قضائیه
#طبقه_اشراف_مذهبی
#اشرافیت_مذهبی
📝محسن قنبریان ۹۹/۴/۲
☑️ @m_ghanbarian