eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. https://eitaa.com/abmohammadi
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت شانزدهم بیان شد که یکی از ساحت‌های رشد جامعه اسلامی از نظر حکمای اسلامی، حفظ توحّد و یکپارچگی جامعه است. از عوامل تقویت این ساحت، عدالت و حسن خلق را می‌توان نام برد. 1️⃣ عدالت: عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است. بر این اساس چنانچه در جامعه، عدالت برپا گردد: 🔸همه افراد و اشخاص، به حق واقعی خود دست پیدا می‌کنند. 🔹 بنابراین تبعیض و بی‌عدالتی که باعث تفرقه و گسست اجتماعی است، از بین می‌رود. 🔸بدین ترتیب، جامعه به سمت وحدت و یکپارچگی سوق پیدا می‌کند. حاکمیت بدون عدالت اصلاً معنا ندارد؛ چنانکه در روایتی از امیرالمومنین (ع) آمده است که هیچ چیزی مانند عدل، نمی‌تواند موجب آبادانی مملکت شود. از طرف دیگر، در روایات آمده است که عدالت اصل ایمان است. 2️⃣ حسن خلق عامل دیگری که در متون دینی، بسیار بر آن تاکید شده و نصف ایمان، دانسته شده است، مداراست که از فروع حسن خلق به شمار می‌رود. ❗️مدارا با تساهل متفاوت است. مدارا یعنی، با وجود پذیرفتن حقانیت مراحل عالی، با کسانی که در مراحل پایین‌تر هستند، همراهی کنیم تا به تدریج به مراحل بالاتر ایمانی برسند. ❌اما در تساهل ایمان و بی‌ایمانی یکسان هستند که چنین تلقی کاملاً اشتباه است. علاوه بر موارد ذکر شده، تمام مقولاتی که به حفظ یکپارچگی جامعه می‌انجامد، در متون دینی به تفصیل بیان شده است. از جمله: 🔹 رفق 🔸رحمت 🔹صله رحم 🔸حسن جوار 🔹صداقت همه اینها نشات گرفته از ایمان هستند و چنانچه به صحنه اجتماع بیایند، موجب پیوست اجتماعی و پیشرفت جامعه می‌گردند.
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت شانزدهم بیان شد که یکی از ساحت‌های رشد جامعه اسلامی از نظر حکمای اسل
به یاری خداوند رحمان، سلسله مباحث در شانزده قسمت ارائه شد. امید است با توجه به احساس نیاز جامعه کنونی، افراد اهل پژوهش، این مباحث را پیگیری نموده، پرورش دهند و در سطوح مختلف اجتماعی ارایه نمایند.
🔰 قسمت صد و پنجم 🔰 🌴از اين که خطیئه آدم‌ و آدم زادگان را مراتب ظاهری است: 🔹معلوم شد كه: 1⃣ جميع انواع معاصى قالبى ابن آدم ⬅️ از شئون اكل شجره است. 🔸و تطهير آن به طورى است. 2⃣ و جميع انواع معاصى قلبيه آنها نيز از شئون آن شجره است. 🔸و تطهير آن به طورى است. 3⃣ و جميع انواع معاصى روحيّه از آن است. 🔸و تطهير آن به طورى است. ❇️و تطهير اعضاى ظاهريّه ⬅️ 1⃣ «ظلّ» طهارات قلبيّه و روحيّه است براى كمّل. 2⃣ و دستور و «وسيله» آنها است براى اهل سلوك. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نماز، شست‌و‌شوی دل 🌧بار یافتن به محضر حق دل را شست‌وشو داده و آماده پرواز می‌کند. 🕊یکی از آثار نماز شست‌و‌شوی دل می‌باشد، چون نماز بار یافتن به محضر حق است. 🗂 جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
حضرت استاد یزدان‌پناه محرم سال ۱۳۹۹، سلسله جلساتی را در شهر آمل به ابعاد اجتماعی ایمان پرداختند. این سلسله جلسات در شانزده قسمت تنظیم و به علاقمندان تقدیم شد. برای دسترسی آسان به هر قسمت، بر لینک مورد نظر ضربه بزنید: 🔰 قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain/3016 🔰 قسمت دوم https://eitaa.com/madresehbagherain/3019 🔰 قسمت سوم https://eitaa.com/madresehbagherain/3107 🔰 قسمت چهارم https://eitaa.com/madresehbagherain/3118 🔰 قسمت پنجم https://eitaa.com/madresehbagherain/3159 🔰 قسمت ششم https://eitaa.com/madresehbagherain/3223 🔰 قسمت هفتم https://eitaa.com/madresehbagherain/3307 🔰 قسمت هشتم https://eitaa.com/madresehbagherain/3320 🔰 قسمت نهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3337 🔰 قسمت دهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3350 🔰 قسمت یازدهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3362 🔰 قسمت دوازدهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3376 🔰 قسمت سیزدهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3384 🔰 قسمت چهاردهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3425 🔰 قسمت پانزدهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3458 🔰 قسمت شانزدهم https://eitaa.com/madresehbagherain/3558
✅ قرآن شریف می فرماید آدم مافوق همه است. ✅ آن خلاصه را که می فرماید یعنی آدم وقتی همه این عالم را جمع کردند تو عصاره این عالم هستی، ✅ بعد از این که این عصاره عالم آمد و عقل پیدا کرد و عاقل شد و توانست حرف بفهمد یعنی از مقدمات بدیهی به مقدمات نظری پی برد، ✅ از آن وقتی که شروع کرد به چیز فهمیدن، آن وقت می فرماید ما آن روح منفوخ را به او اعطاء می کنیم یعنی یک توحیدی به او می دهیم یعنی این می فهمد که یک غیر متناهی در این عالم هست یعنی یک هستی غیر متناهی است که تمام یک آسمان و زمین امواج او هستند. یک متکلمی هست که تمام این موجودات عالم کلمات او هستند. بعد این را کم کم می تواند بفهمد به آن متکلم راه می برد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رنگ خدا ✨ما می‌توانیم به همه تعلقات، رنگ خدایی بزنیم. ✨تک‌تک کارهایی که در دنیا انجام می‌دهیم، می‌تواند برای آخرت باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و سوم🔰 🔹 خواجه عبدالله، هزار منزل برای سلوک شمرده است. اما اساساً مراحل سلوک را در یک تقسیم کلی می شود به سه مرحله تقسیم کرد. 1️⃣ریاضت 2️⃣عشق 3️⃣فنا تا ریاضت نباشد عشق نمی‌آید. ✅ همه انسان‌ها، در درون خود، نسبت به حضرت حق، عشق جبلّی کامن دارند. ❓ عشق جبلی کامن به چه دلیل؟ چون ما از آن سو هستیم، از ملکوت و از گُلشنِ قدس هستیم؛ چون از گلشن قدس هستیم، نوعی میلِ جبلّی وطنی داریم به آن عالم. ✅ این عشق در همه ما هست. ❓ولی چه می شود این عشق، خود را پنهان می کند؟ تا تعلّقات می‌آید، دست و پایِ جان را می‌بندد و دیگر احکام جان، پنهان می‌شود. 🔅اگر روحِ خداوندی را به حال خود بگذاریم مجذوب عالم بالا است ولی به دلیل تعلقات، مجذوب این عالم شد؛ ❓چرا؟ ❌ چون قُیود بسیاری به او رسیده و دست و پایش بسته شده است. یکی از این قیود، اهل جستجو و غیبت بودن است. بعضی به شدت تشنه جست‌وجوهای نامربوط هستند و مدام غیبت می‌کنند و تشنه این امور هستند. ❓چرا انسان به اینجا می‌رسد که تشنه امور این چنینی می‌شود؟ ❌چون اصل خود را رها کرد، به جای اینکه در ملکوت جست‌وجو کند، در دنیا جست‌وجوی می‌کند. ❗️و احساس می‌کند با جست‌وجوهای دنیایی، نیازش برطرف می‌شود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 استمرار در برنامه عبادی 🌴 خوشا به حال آن که عبادتی را، هر چند اندک، پی در پی انجام می‌دهد. 🌴 کاری به نتیجه می‌رسد که استمرار داشته باشد. 🕊 برنامه عبادیتان را حداقل یک سال ادامه بدهید. مثلا برنامه روزانه‌یتان این باشد که زیارت امین الله بخوانید. 🗂 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab