eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-yoosof 336.mp3
3.98M
🔈برنامه 336، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹در پاسخ به پرسش برنامه گذشته، باید بگوییم که ما با خداوند نداریم: انّ الله یحول بین المرء و قلبه؛ إنّی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان؛ أنا أقرب إلیه من حبل الورید. بنا بر این، مقصود از «سبیل» راهی نیست که با آن فاصله‌ای طی شود؛ بلکه بین ما و خدا وجود دارد؛ یعنی جایگاه و ارزش ما و خداوند است که تفاوت دارد و اگر در «سبیل الله» گام بگذاریم و را برداریم، به خدا می‌رسیم: وَ أنَّ الرّاحِلَ إلِیک قَرِیبُ المَسافَة؛ أَنَّکَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ‏ الْأَعْمَالُ‏ دُونَک‏. 🔹 و زدودن است. حال اگر کسی به خود دعوت کند، نه خدا، این دعوت توحیدی نیست و با اهداف انبیا نمی‌سازد. آن دعوتی توحیدی است که اول و آخرش خدا باشد: أدعو إلی الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 337.mp3
3.52M
🔈برنامه 337، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹از این آیه، سه تفاوت و دیگر رهبران فهمیده می‌شود: 1ـ رهبران الهی به خدا دعوت می‌کنند، نه به خودشان؛ 2ـ رهبران الهی و را با و به مردم عرضه می‌کنند، نه با و ؛ 3ـ رهبران الهی به مردم می‌گویند: «بیایید» نه این که «بروید»! یعنی ابتدا خودشان در راه خدا گام بر می‌دارند و می‌شوند و سپس از نیز می‌خواهند که چنین کنند. 🔹تعبیر «أدعو إلی الله» جمله در مقام است؛ یعنی همه باید این گونه باشند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 338.mp3
3.86M
🔈برنامه 338، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹شبیه مضمون آیه مورد بحث، در آل عمران/79 نیز آمده است که: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ. یعنی اولا همه باید دعوت کنند، نه و ثانیاً این دعوت با سلاح است. 🔹پرسش: این دعوت گاهی از طرف است و گاهی از طرف . پیروان انبیا نیز گاهی دانشمندند و گاهی نه. حال چگونه کسی که دانشمند نیست، می‌تواند مردم را به خدا دعوت کند؟ پاسخ: مقصود از علم، در اینجا آن نیست؛ بلکه مقصود «بینش و » است که در «» (فألهمها فجورها و تقواها) تحصیل می‌شود و هر کس را اطاعت کند، «» می‌گیرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 339.mp3
3.7M
🔈برنامه 339، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹پیروان انبیا اگر از دانشمندان هم باشند، باید در مدرسه مدرک بگیرند و گر نه، نمی‌توانند کسی را کنند؛ چون خودشان هدایت نیافته‌اند. 🔹از قدس سره نقل شده فرمودند: علمی نیست که قابل تدریس باشد؛ بلکه شما باید طوری باشید که شاگردان وقتی شما را می‌بینند، شوند. 🔹انسان ، زیبایی کار خوب و بدی کار بد را می‌بیند و از این رو، کارهایش را با «بسم الله» شروع می‌کند و هر کاری را به خدا گره می‌زند. چنین کسی نه تنها کار نمی‌کند؛ بلکه در همه کارهایش را در نظر می‌گیرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 340.mp3
4.01M
🔈برنامه 340، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹 علیه السلام در خطبه 152 ، ویژگی‌های شخص «» را چنین می‌شمرند: نسبت به آنچه می‌شنود، می‌کند [هر حرفی را نمی‌پذیرد]؛ از حوادث می‌گیرد؛ در قدم می‌گذارد تا در پرتگاه‌ها نکند و در پیچ و خم‌ها نشود؛ از فاصله نمی‌گیرد؛ سخن حق را نمی‌کند؛ و از ترس ندارد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 341.mp3
4.52M
🔈برنامه 341، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از ویژگی‌های انسان طبق فرمایش امام صادق علیه السلام این است که هیچ چیزی را نگوید یا تکذیب نکند، مگر با و (أن لا یقولوا حتی یعلموا و لا یردّوا ما لم یعلموا). ایشان این نکته را به دو آیه از قرآن مستند نمودند: «أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» «بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ». 🔹چه بسا انسان‌های بیسواد یا کم سوادی که دارند و چه بسا دانشمندانی که بصیرت ندارند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ.
M-A-yoosof 342.mp3
3.89M
🔈برنامه 342، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 109 سوره یوسف، ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شود. 🔹در این آیه، چهار ویژگی برای پیامبران بیان شده است: بودند؛ بودند، بودند، به ایشان می‌شد. 🔹انسان بودن پیامبران، را بر مردم تمام می‌کند؛ زیرا این پیامبری که امر و نهی می‌کند، از جنس خود مردم است و و مانند ایشان. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 343.mp3
4.32M
🔈برنامه 343، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹این «» بودن پیامبران توسط برخی، نقطه ضعف شمرده می‌شد: «أ بشرٌ یهدونَنا/ آیا یک بشری برای هدایت ما بیاید؟». 🔹همه انبیا «مرد» بوده‌اند. آیا این نیست که خداوند از میان زنان پیامبری را مبعوث نفرموده است؟ در کتاب «زن در آیینه جلال و جمال» آیة الله جوادی آملی آمده که در رسیدن به کمالات معنوی، اگر از جلوتر نباشند، عقب‌تر نیستند. آنچه از نگاه ، محسوب می‌شود، «» شدن است؛ «» است؛ رسیدن به جایگاه بلند «أولواالألباب» است؛ « و » شدن و ... است. «» شدن به تنهایی، «» شدن به تنهایی، و دیگر کارهای اجرایی، و ارزش نیست. 🔹زن و مرد دارند و از این رو، مرد برای مناسبتر است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 344.mp3
4.24M
🔈برنامه 344، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: چرا خانم‌ها از منع شده‌‌اند؟ پاسخ: اولاً منع از برخی مناصب اجتماعی مانند تقلید و و ... مورد اختلاف است و برخی از فقها منعی نمی‌بینند. ثانیاً برخی از مناصب اجتماعی فقط در شأن زنان است و واجب است بپذیرند، مثل زنان و زایمان، دختران، و ... ثالثاً پذیرفتن مناصب اجتماعی، و نیست. از همین رو، بزرگان ما از پذیرش این مسؤولیت‌ها فرار می‌کردند. رابعاً اگر زنان از این مناصب منع شده‌اند، در عوضش کارهایی انجام می‌دهند مثل و فرزند و ... که ارزش آنها کمتر از مرجعیت و قضاوت و ... نیست. 🔹روایت معروف حضرت زهرا سلام الله علیها ـ که بهترین چیز برای زن این است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ـ مانع حضور زن در اجتماع نیست؛ بلکه به عکس، اقتضا می‌کند که زنان در برخی از مناصب و ، حضور داشته باشند تا زنانی که به آن اداره مراجعه می‌کنند، یک زن پاسخگوشان باشد، نه یک مرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 345.mp3
4.03M
🔈برنامه 345، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش‌هایی که درباره مطرح می‌شود، گاهی ناظر به در برابر است و گاهی ناظر به زن در برابر است. این دو مقام باید جداگانه بررسی شوند. 🔹همچنین باید در نظر گرفت که در اسلام گاهی مرد باید مطیع زن باشد، در جایی که آن زن، باشد! اگر یک مرجع تقلید یا پروفسور بر خلاف امر مادرش کاری انجام دهد، کرده است؛ مثلاً اگر به سفر زیارتی برود، کرده و باید نمازش را تمام بخواند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 346.mp3
3.88M
🔈برنامه 346، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹شاخص اساسی یک پیامبر این است که به او شود و اگر وحی نشود، دیگر پیامبر نیست. 🔹ویژگی دیگر پیامبر این است که باید از «اهل القری» باشد؛ یعنی اهل یک جای و با . 🔹پرسش: آیا همه اقوام و ملل پیامبر داشته‌اند یا فقط برخی از آنها؟ پاسخ: اصل ضرورت و ، قطعی است. همان گونه که وقتی خدا موجودی را می‌آفریند که به آب نیاز دارد، برایش آب نیز قرار می‌دهد، همین طور، وقتی انسان را می‌آفریند که به نیاز دارد، باید برای او نیز قرار دهد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 347.mp3
4.17M
🔈برنامه 347، آیه 109 🌺چکیده این برنامه: 🔹گفتیم که و دارد. آیاتی هستند که بر این امر دلالت می‌کنند: 👈«رسلاً مبشّرین و منذرین لئلّا یکون للنّاس علی الله حجّة بعد الرسل» 👈«لم یکن الذین کفروا من أهل الکتاب و المشرکین منفکین حتی تأتیهم البیّنة رسول من الله ...» 👈«إنما أنت منذر و لکلّ قوم هاد» 👈«لقد بعثنا فی کلّ أمة رسولا» 🔹پرسش: اگر همه امت‌ها پیامبر داشته‌اند، چرا فقط نام 25 پیامبر در قرآن آمده که همه اهل ؟ پاسخ: اولا قرآن بنا نداشته همه را معرفی کند «رسلاً قد قصصناهم علیک و رسلاً لم نقصصهم علیک». ثانیاً هدف گرفتن بوده و قرآن به مردم دستور داده که بروند و در زمین سیر کنند و عاقبت اقوامی که با پیامبران مخالفت کردند را ببینند «أ فلم یسیروا فی الأرض ...». مردم امکان سفر به را نداشتند و هم هنوز کشف نشده بود. قرآن نوعاً مثال‌هایی را بیان می‌کند که در دسترس مردم باشد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا