eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
414 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 💠 ادامه مطالب مرتبط به ، به بعد 🔴 👈 پست 🎧 🔵 مرتبط به تا از جلد دوم 📌فهرست محتوای 👈 پست 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ آفات علمِ بى‏عمل «...اينكه در روايات ما هست كه اهل متأذى [آزرده] مى‏شوند از بوى عالِمى كه به علمش عمل نكند... براى اين است كه فرق است مابين عالِم و غير عالِم؛ از جهاتى فرق است. ☝️عالِم اگر خداى نخواسته منحرف شد، يک امت را ممكن است منحرف بكند. 🌿من خودم ديده‏ام اين مطلب را كه در بعضى از شهرستانهايى كه در ايام تابستان ما مى‏رفتيم... مى‏ديدم كه ... جامعه آنجا مؤدب به آداب شرع هستند؛ مثل كه آن وقتها اينجور بود. انسان وقتى ملاحظه مى‏كرد مى‏ديد كه عالِم خوبى آنجا بوده... اگر در يک جامعه‏اى... چند نفر ملّاى متوجه به ديانت، عاقل و عامل به علم خودش باشد، لازم نيست موعظه كند اصلًا، خود وجود او موعظه است. ما اشخاصى را ديديم كه خودِ وجودشان در انسان تأثير مى‏كرد...، اصلًا انسان وقتى نگاه مى‏كرد به او، همان نگاه بود. 🏴 از آن طرف... يک گوشه مى‏بينيد كه يک آدم آنجا معمّم است يا امام جماعت شده است، يک طايفه‏اى را منحرف كرده است! اين گندش چقدر است؟ همان گند است كه اينجا به مشام مى‏رسد...». به مفاد روایات فراوان در این زمینه اشاره دارند؛ مانند... 👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ آفات علمِ بى‏عمل 💎پیامبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم: الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ عالمان دو دسته اند: 🌱رجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ فرد عالِمی که علمش را میگیرد (آن را جذب و به مقتضایش رفتار میکند)؛ پس، او نجات یافته است. 🍂و عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ و دانشمندی که علمش را ترک میکند (و به لوازمش پایبند نیست)؛ پس، او هلاک شده است. ⚠️و إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ‏ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ و همانا اهل آتش، قطعاً از بوی دانشمند ترک کننده علمش اذیت میشوند. ⚠️و إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ وَ اتِّبَاعِهِ الْهَوَى وَ طُولِ الْأَمَلِ و همانا شدیدترین پشیمانها و حسرت خورندگان اهل آتش، فردیست که شخصی را به خدا دعوت کرده و او اجابت و از او قبول کند و خداوند وی را وارد بهشت و دعوت کننده را داخل آتش کند به دلیل ترک علمش و پیروی از هوا و درازی آرزو(ی باطل بیهوده). ☝️أمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ امّا پیروی هوا از حق بازمیدارد ☝️و طُولُ الْأَمَلِ يُنْسِي الْآخِرَةَ. و طول آرزو (و حرکت بر پایه اوهام و تخیّلات، نه عقل و حقایق عالَم)، آخرت را از یاد میبرد. ، ج‏1، ص44 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️ آفات علمِ بى‏عمل امام عليه السّلام: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ با همراه است (با یکدیگر تلازم و همبستگی دارند) فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ پس، اگر کسی [حقیقتاً و واقعاً] بداند عمل میکند وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ و اگر کسی عمل کند میداند [و در سیر و چرخه ای تکاملی و تصاعدی، علم و عمل موجب تکامل و ارتقاء یکدیگر میشوند] وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ و علم، عمل را صدا میزند [یا به عمل فرامیخواند] فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ. پس، اگر عمل به او پاسخ بدهد [می ماند] وگرنه، از او کوچ میکند [یا می میرد] [بی عملی موجب کوچ علم یا مرگ علم میشود] ، ج‏1، ص44 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 ☝️«...هر چه در عالم واقع مى‏شود، يک چيزى است كه از اينجا ما تهيه كرده ايم و وارد مى‏كنيم در عالم آخرت. به ما يک چيزى خارج از عملمان نمى‏دهند؛ اعمال ماست اينها...»؛ 💠 ، به حقیقتی با عنوان «تجسّم یا تجسّد اعمال» اشاره میکنند که بطور خلاصه یعنی: حیات آخرت و نعمتها و عذابهای اخروی، تجسّم دنیوی ما و تجسّم یا تبلور و تجلّی و و ما است، نه چیزی اضافه شده از خارج. ✅در متون دینی بسیاری هم به این حقیقت اشاره شده است؛ مانند...👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 👆ادامه پست قبل👇🏻 🔹...هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ؛ نمل/90 آیا جزا داده میشود به جز همانچه انجام میدادید؟ 🔹و لا تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ؛ یس/54 وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ؛ صافات/39 و جزا داده نمیشوید مگر آنچه انجام میدادید! 🔹الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ؛ جاثیه/28 امروز، جزا داده میشوید همانچه میکردید! 🔹إنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ؛ طور/16، تحریم/7 قطعاً جزا داده میشوید همانچه انجام میدادید! 🌿پیامبراکرم(ص): كَمَا تَعِيشُونَ‏ تَمُوتُونَ وَ كَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ وَ كَمَا تُبْعَثُونَ تُحْشَرُون همانطورکه زندگی میکنید می میرید و همانطورکه میمیرید برانگیخته میشوید و همانطور که برانگیخته میشوید، محشور میشوید. ، ج4، ص72 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 👆ادامه پست قبل👇🏻 ره: «...چنانچه مكرر اشاره نموديم، از براى هر يک از اعمال حسنه و افعال عباديه صورتى است و اثرى است در عابد. ... ارض ...، خالى از هر چيز است، چنانچه در روايت است، و اذكار و اعمال، ماده تعمير و بناى آن است، چنانچه در حديث است‏. و آيات بسيارى در كتاب شريف الهى دلالت بر تجسّم‏ اعمال‏ مى‏نمايد، مثل: قوله تعالى: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏. [پس، هرکه کوچکترین خیری بکند آن را میبیند و هرکه کوچکترین شرّی بکند آن را میبیند] و مثل قوله: و وجدوا ما عملوا حاضرا. [و آنچه کردند را حاضر می یابند] و اخبارى كه دلالت بر تجسم‏ اعمال‏ و صور غيبيه ملكوتيه آنها دارد در ابواب متفرقه بسيار است‏...». ، ص437 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 👆ادامه پست قبل👇🏻 : « ...، صورتش در آن عالَم هست و شما به آن صورتها مى‏رسيد در آن عالم كه فوق تصور ماهاست [در] آن همه چيزهايى كه در اينجاست، مثل اين صوتى كه انسان اين را يك جايى منعكس مى‏شود و پس مى‏دهد، تمام اين اعمالى كه ما در اينجا انجام مى‏دهيم اين مثل آن صوت انعكاس دارد. و بعد كه ما از اينجا رفتيم به آن عمل مى‏رسيم، مى‏بينيم. در آيه قرآن هست كه‏ 🍃فمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ‏؛ هركس عمل خيرى بكند همان عمل خير را مى‏بيند، خودش را مى‏بيند. اين عمل در آنجا به صورتهاى خوب در مى‏آيد، به صورتهاى مناسب در مى‏آيد، و از بعد از مرگ انسان همراه آدم است تا آخر؛ 🍂و مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏؛ هركس هر مقدار، هر ذره‏اى كه عمل شرّ به جا بياورد، آن هم در آن عالم مى‏بيند؛ خود او را در آن عالم مى‏بيند. ☝️جهنم و بهشت از عمل من و شما موجود مى‏شود؛ عمل ما ابزار كار است براى آنجا. ☝️بنابراين هدر ندهيد اين عمر را... نظير دواهايى كه انسان اينجا مى‏خورد، يا سمهايى كه انسان مى‏خورد در اينجا آثارش را مى‏بيند، اين هم در آنجا خودِ عمل را مى‏بيند. 👁 آنجا ديگر انسان خودش را مى‏بيند. 👈بنابراين، اقتضا مى‏كند كه اين چند روزى كه در اينجا هست، اين عمرش را به هدر ندهد...؛ بالاتر اينكه در راه شرّ و در راه بد خرج نكند كه وبال گردنش بشود آنجا...». ، ج‏4، ص29-30 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 ضرورت همراهی با 📌در ، علم بدون همراهی با روح توحیدی، و تهذیب، ارزش چندانی ندارد، بلکه مایه است... 📌البته،‌مراد فقط علوم نیست. ☝️«...وظايف خيلى زياد است. همانطورى كه آن همه تعريف از براى عالِم شده است در كريمه، در هم تعريف شده است، وظايفى...[هم] كه از براى اهل علم هست [بسیار زیاد و مهم هستند]. ☝️آقا... خدا مى‏داند كه اين ، يک وبالى است به عهده ما! ☝️خدا مى‏داند كه اين اصطلاحات هرچه زيادتر شد، اگر در كار نباشد، به ضرر و جامعه مسلمين تمام مى‏شود... ⚠️علم ، اگر چنانچه مشفوع (همراه و ملازم) نباشد با اين صفاى نفس، همان علم توحيد براى انسان وبال خواهد شد! ⏳چه بسا اشخاصى كه عالم به علم توحيد بودند و منحرف كردند طوايفى را؛ اشخاصى را منحرف كردند؛ و حال اينكه عالم به علم توحيد بودند. ⏳چه بسا اشخاصى كه همين اطلاعات شما را بهتر مى‏دانستند لكن از باب اينكه انحراف داشتند، وقتى كه وارد شدند در يک جامعه، منحرف كردند يک را....». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️انحراف عالِم، لطمه به اسلام و حوزه‏های «... از امورى كه بايد مواظبت بشود [وضع حوزه و و است] 👈و نكته[اش] اين است كه عالِم وضعش اينطورى است...كه اگر يک بقالى، يک خلافى بكند مردم مى‏گويند فلان بقال آدم بدى است؛ يک عطارى، يک ادارى، يک كذا، اينطور مى‏گويند؛ 😳لكن اگر يک آخوندى يک كارى را بكند، مى‏گويند «آخوندها» كذا! ❗️... تجزيه و تحليل نمى‏كنند كه در بين ، خوب، اينها هم بشرند، دو طايفه هستند، يک طايفه‏شان مردم صالحى هستند، يک طايفه‏شان هم مردمِ نعوذباللَّه غيرصالحى هستند. ❗️اينجا تجزيه نمى‏كنند؛ اينجا اگر من يک كار بدى بكنم، مى‏گويند «آخوندها» كذا هستند! ☝️اين لطمه‏اش به وارد مى‏شود؛ ☝️اين لطمه‏اش به حوزه‏هاى ديانتى وارد مى‏شود؛ ☝️اين لطمه‏اش به اسلام وارد مى‏شود...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌷🌹🌷 ⚠️⚠️⚠️ آیا هیچ برنامه ای برای شناخت ، و نشده دارید؟ 🎯🎯🎯 آیا می​دانید با مطالعه روشمند ، می​توان به بیش از 30 هدف مهم رسید؟ ✅ هدف کانال زیر، آشنایی عمیقتر با برای بسط و ترویج آن در ابعاد مختلف زندگی است👇👇 🔵 کانال «» در آیینه «» 🔵 🔆 طرح 🔆 📌📌📌برای اطلاع از جزئیات بیشتر، در کانال عضو شوید 👇🏻👇🏽👇 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥 درباره حضرت علیه السلام 💎این علی همه چیز است... ✅📣 چند نکته: 🌱برای استفاده بهتر، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن مطالعه شود (درصورتیکه به تازگی به کانال پیوسته اید). 🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد🔴 🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری می​شود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 📌 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با پرداخته خواهد شد. توضیحات مرتبط تا ، از گذشت. 🔴 ظاهرا فایلهای صوتی یا متنی ابتدای کانال دانلود نمیشوند. در صورت نیاز، از طریق مدیر کانال، پیگیری شود. ✅ در صورت احساس نسبت به ، می​توانید از پست قبلی (یا دیگر پستهای کانال) برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 اسفند 1357؛ بازگشت امام به قم زمان: 10 اسفند 1357 ه.ش مكان: قم، مدرسه بعد از حدود 15 سال دوری از ، در میان استقبال بی نظیر چند کیلومتری مردم به این شهر مقدس بازگشتند... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹