eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
977 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸•••༻﷽༺•••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• استاد آل مرتضی با توجه به اتمام تفسیر سوره انبیاء به این نکته مهم اشاره کردند که: ⬅️کسب علم و یادگیری تفسیر، هدف اصلی نیست، بلکه یادگیری علم وسیله‌ای است برای رسیدن به هدفی بزرگتر. ⬅️ لازمه دسترسی به اهداف بزرگ ترسیم کردن اهداف کوچک و پیش بردن آن اهداف می‌باشد. ⬅️ با توجه به آیات: ... وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(٧٤/فرقان) الأنبياء .... أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .(١٠٥/انبیا) 👈هدف نهایی قرار گفتن در زمره رهبران الهی است. (و القادة الی سبیلک) شرط تحقق این امر آن است که مراحلی چون انفاق، علم آموزی، صبر‌، شکر و... را پشت سر گذاریم. ⬅️در واقع برای اینکه وارثان زمین شویم مستضعف بودن به تنها کافی نیست بلکه باید جز صالحین نیز گردیم و از جمله شایستگی‌های انسان‌های صالح: ⬅️علم و آگاهی ⬅️ قوت و قدرت ⬅️ تدبیر و نظم و درک اجتماعی. شرط رسیدن به صلاح، رشد عقلی و فکری است.( وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ ....) شاید انسان دچار ضعف جسمی گردد ولی هیچگاه عقل او دچار ضعف نمی‌گردد و از کسب کمالات خسته نمی‌شود. ⬅️ عمل و تقوا می‌باشد.    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی          @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 📖سوره حج ❓❓ نامگذاری سوره‌های قرآن توسط چه کسی صورت گرفته است؟ سور قرآن گاه توسط خدای تعالی نامگذاری شده و گاه پیامبر اکرم این نام را انتخاب کرده مانند انتخاب نام فاتحة الکتاب در مورد سوره حمد و گاهی نیز نام سوره به علت کثرت استعمال در میان مردم به آن اسم شناخته میشود. مانند سوره بقره ⬅️آیت الله عبدالله جوادی آملی، توقیفی بودن اسامی سوره‌های قرآن را نپذیرفته (توقیفی به این معناست که فقط باید نامگذاری سوره از جانب پیامبر (ص) انجام شده باشد و دیگران مجاز به تعیین نام برای سوره‏ های قرآن نیستند.) و نام‌های مشهور سوره‌های قرآن را از باب عَلَم بالغَلَبه و کاربرد آن‌ها را در احادیث معصومین از باب همراهی با اصطلاح توده مردم می‌داند. 👈علم بالغلبه در اصطلاح دانشمندان علم نحو، اسمی را گویند که به سبب کثرت استعمال عَلَم (اسم خاص) باشد؛ مانند مدینه که در اصل مدینة الرسول بوده است. ⬅️وی در جلد دوم تفسیر تسنیم مینویسد: بعید است سوره‌ای که معارفی والا و حکمت‌های عمیق و احکام فراوان در بردارد، به نام حیوانی نامیده شود و یا سوره انعام که مشتمل بر چهل احتجاج توحیدی است به نام چهارپایان و یا سوره نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران(ع) را در بردارد به نام مورچه نام‌گذاری شود. ✍ وجه نامگذاری سوره حج ⬅️بیان احکام تعدیلی و مسائل حج که در این سوره به آن اشاره شده، سبب نامگذاری این سوره مبارکه میباشد. ⬅️حج ابراهیمی از ابتدا بوده اما مردم عادات اشتباهی را در مراسم حج به جا می آوردند. مثلا در هنگام حج سوراخی را در خانه خود ایجاد می‌کردند و در ایام حج از آن سوراخ وارد خانه می‌شدند لذا آیه نازل شد و فرمود: از درب خانه وارد شوید (و اتوا البیوت من ابوابها) خداوند احکام حج را تعدیل کرد و نظم خاصی به آنها داد و احکام جدیدی را جایگزین کرد. ❓❓ سوره حج مکی است یا مدنی؟ اکثر مفسرین اهل شیعه معتقدند که این سوره مدنی است به جز چند آیه آن که در مکه نازل شده است. علامه جوادی آملی اعتقاد دارند که این سوره در مدینه نازل شده مگر چند آیه که بین مکه و مدینه نازل شده است. مفسرین اهل تسنن به علت آیات اعتقادی که در این سوره می‌باشد این سوره را سوره مکی می‌نامند. ✍ محتوای سوره ⬅️آيات فراوانى كه در زمينه معاد و دلائل منطقى آن، و انذار مردم غافل از صحنه هاى قيامت، و مانند آن است كه از آغاز اين سوره شروع مى شود و بخش مهمى از آن را در بر مى گيرد؛ ⬅️بخش قابل ملاحظه اى نيز از مبارزه با شرك و مشركان، سخن مى گويد و با توجه دادن به آيات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفريدگار مى سازد؛ ⬅️بخشى از اين سوره نيز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت انگيز گذشتگان و عذابهاى دردناك الهى كه بر آنها نازل شد دعوت كرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهيم و لوط، و قوم شعيب و موسى را يادآور مى شود؛ ⬅️بخش ديگرى از آن پيرامون مساله حج و سابقه تاريخى آن از زمان ابراهيم عليه‌السلام و سپس مساله قربانى و طواف و مانند آن است؛ ⬅️بخشى از آن هم پيرامون مبارزه در برابر ظالمان و پيكار با دشمنان مهاجم، است؛ ⬅️و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به خداوند. ✍ فضیلت تلاوت این سوره پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله فرمود: «هر كس سوره حج بخواند، ثواب حج و عمره تمام حج‌كنندگان و عمره‌كنندگان گذشته و آينده به او داده مى شود. ❇️ البته چنین پاداش عجیبی نصیب کسانی می‌شود که به عمق این سوره پی برده محتوای آن را درک کنند و به آن عمل نمایند. یعنی با عقل نظری خود آن را بفهمند و با عقل عملی خویشتن باور کرده و به آن عمل کنند.    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی                 @moassese_nooralyaghin
🌸••༻﷽༺••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• آیه ۱/الحج يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ، ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ . ❓❓ با توجه به عبارت یا ایها الناس آیه مورد نظر چه کسانی را مخاطب قرار داده است؟ آیه عموم مردم را بدون استثنا مورد خطاب قرار می‌دهد. خطاب" ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ"، ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﻀﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻰ ﻭ ﻃﻮﺍﺋﻒ ﻭ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ، ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ، ﭘﻴﺮ ﻭ ﺟﻮﺍﻥ، ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﻨﺪ. ❓❓جمله اتقوا ربکم بیان کننده چیست؟ ﺟﻤﻠﻪ" ﺍﺗَّﻘُﻮﺍ ﺭَﺑَّﻜُﻢْ" ﻋﺼﺎﺭﻩ ﺗﻤﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺳﻌﺎﺩﺗﺒﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ⬅️ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ" ﺗﻮﺣﻴﺪ" ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (ﺭﺑﻜﻢ) ⬅️ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ" ﺗﻘﻮﺍ" ﺭﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻘﻴﺪﺗﻰ ﻭ ﻋﻤﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ. 🌠🌠🌠🌠🌠 👈خداوند کریم در قرآن متعال می‌فرماید «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» تمام انسان‌ها عزت و کرامت را دوست دارند و در زیارت امین الله نیز این را از خداوند می‌خواهیم «اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ ،...ـ ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَسَمائِكَ» اما شرط رسیدن به این کرامت؛ تقوا، ایمان و عمل صالح است. « إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا»(۹۶/مریم).    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی                  @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) اے کاش  یک روز گذرت بر من بیفتد چشمانت را به چشمان پر از خطایم بیندازے و آرام در گوشم بخوانے: «خدا دعاے قنوتهاے نمازت را مستجاب کرد و بلایے را از سرم دفع کرد...» و بعد شما برایم دعا کنے هرچه خودت میدانے هرچه از آقایےات بر مےآید از خدا برایم بخواهے میشود؟؟؟ و بعد دعا کنے در زندگے هرجا رفتم و هرچه شدم دستم را از دستت رها نکنم؟؟؟ مهربانِ این عالم مرا ببخش که بر سر راه آمدنت منتظر نشده ام تا با یک نگاهِ مهرت تمام وجودم را به تلاطم بیندازے... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... 🌱السلام‌‌علیک‌یاصاحب‌الامر✋ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 عید فطرضیافتی است برای پایان این میهمانی 💫 عیدفطرپاداش افطارهای خالصانه و بجاست 🌱 عیدفطر قبولی انفاقهای به قصد قربت است ⚡️ عیدفطر پایان نامه دوره ایثار و گذشت است. 🌹عید_سعید_فطر را به محضر مقدس آقا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف و همه مردم ایران و مسلمانان جهان تبریک می‌گوییم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 0⃣1⃣ ۹۱-نور و برهان پروردگار در نزد امام عصر ارواحنا فداه است. ۹۲-امر الهی به امام عصر ارواحنا فداه ابلاغ می‌گردد؛ چون امام زمان ما ارواحنا فداه یدالله و ارادة الله است خدای تعالی اوامرش را به آن حضرت ابلاغ می‌نماید و از طریق آن حضرت آنها را انجام می‌دهد. ۹۳-کسی که ولایت امام عصر ارواحنا فداه را داشته باشد حتما ولایت خدای تعالی را دارد ۹۴-هر کس با آن حضرت دشمنی کند قطعا با خدای تعالی دشمنی کرده است ۹۵-هر کس آن حضرت را دوست داشته باشد حتما خدای تعالی را دوست داشته است ۹۶-هر کس کینه‌ی آن حضرت را داشته باشد قطعا کینه‌ی خدای تعالی را داشته است ۹۷-هر کس به وسیله‌ی امام عصر ارواحنا فداه طلب عصمت نماید تحقیقا از خدای تعالی طلب عصمت کرده است؛ این پنج عبارت اخیر بیان کننده‌ی نهایت درجه‌ی تقرب و مظهریت امام زمان ارواحنا فداه برای خدای تعالی است که ولایت آن حضرت، ولایت خدای تعالی و دوستی با آن حضرت دوستی با خدای تعالی و کینه و دشمنی با آن حضرت کینه و دشمنی با خدای تعالی و طلب عصمت از آن حضرت همان طلب عصمت از خدای تعالی بیان گردیده است. ۹۸-امام عصر ارواحنا فداه راه محکم و استوار الهی است ۹۹-آن حضرت شاهد این دنیای فانی است ۱۰۰- آن حضرت شفیع جهان باقی و آخرت است ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ تصویری روز بیست و ششم رمضان ۱۴۴۵ استاد حسینی آل مرتضی 👈موضوع: آیات ۱۰۹ الی ۱۱۲ 👈دوره موضوعات قبل 👈آیات ۱۰۹ الی ۱۱۱: علم خداوند و علم پیامبر -صلی الله علیه و آله- - انواع مجازات 👈آیه ۱۱۲ : نفرین پیامبر -صلی الله علیه و آله-
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزیده ای از فعالیتهای موسسه نورالیقین در رمضان ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در قاب تصویر ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ لَنَا حَقٌ‏ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى‏؛ و درود خدا بر او، فرمود: ما را حقّی است اگر به ما داده شود، و گر نه بر پشت شتران سوار شویم و برای گرفتن آن برانیم هر چند شب روی به طول انجامد . ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈سوال۳) با چه دلایلی می توان لزوم رهبری و تشکیل حکومت برای امام را اثبات کرد؟ 👈دلیل عقلی : جوامع انسانی حتی اگر عاری از پایبندی به قوانی الهی باشند طبق برهان ضرورت نظم در جامعه، برای مصون ماندن از هرج و مرجِ بی قانونی و نابسامانی، صیانت از مرزها و منافع خود و نهایتاً رشد و تکامل، بایستگی وجود رهبری را درک می نمایند. نیاز به وجود پیشوا تا حدی است که سرکرده ای فاسد بر فقدان آن رجحان دارد. امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام: وَالٍ ظَلُومٌ غَشُومٌ خَيْرٌ مِنْ فِتْنَةٍ تَدُوم؛ حاکم ستمگر و غاصب بهتر از آشوب همیشگى است. (غرر الحکم و درر الکلم، ج1، ص 601) همچنین می فرمایند: «لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ...؛ مردم به ضرورت باید حاکمی داشته باشند، نیکوکار باشد ویا بدکار» (بحارالانوار 72/358/75) طبق قاعده لطف بر خدا واجب است مصالح بندگان را در نظر بگیرد و شکی در این نیست که مصلحت و سعادت بندگان در گرو زعامت افراد صالح و شایسته است. ( برگرفته از حیاة القلوب، علامه محمد باقر مجلسی، ج5، ص19) حکیمانه ترین و مطلوب ترین نوع حکومت، حکومتی است که معصوم در رأس آن باشد و جامعه را اداره کند. معصومین علیهم السلام، نه عمداً گناه و اشتباه می کنند نه سهواً و هیچگونه نقص و اشکالی در گفتار و کردار آنان نیست. این ویژگی سبب می شود که آنان واجد بالاترین صلاحیت برای به عهده گرفتن امر حکومت باشند. هنگامی که تأمین یک مصلحت لازم و ضروری در حدّ مطلوب و ایده آل آن میسر نباشد باید نزدیک ترین مرتبه به حدّ مطلوب را تأمین کرد بنابراین وقتی مردم از مصالح حکومت معصوم علیه السلام محرومند باید به دنبال نزدیک ترین مرتبه به حکومت معصوم علیه السلام باشند. (کتاب حکیمانه ترین حکومت، مصباح یزدی، صص190 و 191) موارد مذکور دلایل عقلی است و مختص به زمین یا زمان خاصی نیست؛ هم شامل زمان انبیاء علیهم السلام می شود که نتیجه اش ضرورت نبوت است، و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم است که ضرورت امامت را نتیجه می دهد و هم ناظر به عصر غیبت امام معصوم است که حاصلش، ضرورت ولایت فقیه می باشد. در عصر غیبت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز انسان و جامعه انسانی، نیازمند اجرای آن قانون جاوید است؛ زیرا بدون اجرای قانون الهی، همان مشکلات و بی نظمی و هرج و مرج، ظلم و ستم و فساد و تباهی برای انسانها پیش خواهد آمد. بی شک خدای سبحان در عصر غیبت امام زمان عجل الله، انسان و جامعه را به حال خود رها نساخته و برای هدایت انسانها، ولایت جامعه بشری را به دست ولی فقیه جامع الشرایطی سپرده است که سه ویژگی: شناخت قانون الهی، استعداد و توانایی تشکیل حکومت برای تحقق دادن به قوانین فردی و اجتماعی اسلام و همچنین امانتداری و عدالت در اجرای دستورهای اسلام و رعایت حقوق انسانی و دینی افراد جامعه را دارا باشد. (ولایت فقیه، آیت الله جوادی آملی، ص 153-151) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌 نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام یادگار مادر، هنوز شمیم دلنشین دعاهای معطر مادر پهلو شکسته ات در روح جهان جاری است و از برکت آن زمزمه های مادرانه است که شوق انتظار ظهورت در قلب های خسته ما خاموش نمیشود باز میرسی ای امید مادر ... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
مراقبات بعد از ماه مبارک رمضان 🔹 بعد از ماه مبارک طبیعتا یک رجوع به نفسی اتفاق می افتد؛ منتهی رجوع به نفس هم سخت است؛ دانایی و پختگی مي‌خواهد. گذشت، انزوا و اشتغال به اعمال صالح مي‌خواهد. 🔸 نباید انسان خودش را از همه حيث رها كند. طرف در طول ماه مبارک، روزه‌ مي‌گرفته، قرآن زياد مي‌خوانده، خوابش كم بوده، خوراكش همان افطار و سحر هم كم بوده و خيلي خوب پیش می رفته 🔹 یک مرتبه حالا مثلا فرض كنيد كه اربعين (چهله) تمام شد یا ماه رمضان تمام شد؛ ديگر روزه نمي‌گيرد. قرآن هم نمي‌خواند. خوراكش هم زياد مي‌شود. آن ساعات تنهايي و فراغت که داشته را هم ديگر مشغول به امور غیر عبادی می شود و... 🔺 لذا يك مرتبه دچار مشكلات مي‌شود؛ این طور رجوع کردن به نفس خيلي‌ها را به خطر نزدیک می‌کند. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۷۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸رفع مشکلات شایع فصل بهار 🤧عطسه بهاره 🔸روزی دو بار روغن بنفشه پایه بادام شیرین، هر بار یک قطره در هر سوراخ بینی بچکانید. می‌توان به پیشانی و اطراف سینوس‌ها هم ماساژ داد. 🔸پرهیز از ادویه‌ها، شکلات، سرخ‌کرده‌ها، فست‌فود، قهوه ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️ 🌸رفع مشکلات فصل بهار 🌀خارش پوست 🔹بیشتر خارش‌ها، گزش و سوزن سوزن شدن به دلیل غلبه خلط صفرا است. 🔹مصرف خرفه به هر شکل ممکن پخته، خام، عرق و آب خرفه بسیار مفید است. 🔹خرفه اثر تصفیه کنندگی خون دارد و مواد زائد خصوصا مواد زائد ناشی از خلط صفرا را از خون پاک می‌کند ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ سرکار خانم آل مرتضی در روز ۲۹ ماه مبارک رمضان تدریس،آیات ۳ و ۴ سوره مبارکه حج را با این سوال آغاز کردند که ؛ با توجه به اینکه براساس روایات شیاطین در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر هستند پس چرا در این ماه شاهد فساد و گناهان زیادی در جامعه هستیم ؟؟ خداوند متعال در ایه ۳ سوره مبارکه حج می فرماید : وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ؛ گروهی از مردم، بدون هیچ علم و دانشی، به مجادله درباره خدا برمی‌خیزند؛ و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند. موضوع این ایه درباره👇 ✅ جدال در مسائل اعتقادی، ‌اخلاقی، خالقیت ، ربوبیت و شریعت است. آنها گاه، در اصل توحید و یگانگى حق و نفى هر گونه شریک، جدال مى کنند، و گاه، در قدرت خدا نسبت به مسأله احیاى مردگان و بعث و نشور، و در هر صورت هیچگونه دلیلى بر گفته هاى خود ندارند. ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ اولین ویژگی این افراد جدال بدون علم است گروهی از مردم بدون علم و از روی جهل و نادانی با قلدری جدال می کنند وکسی حریف این افراد نمی شود میخواهند حرفشان را به کرسی بنشانند مساله جدال به خودی خود مذمت شده نیست چرا که خداوند متعال در ایه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را به "جدال احسن" امر می کند و می فرماید :ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! از انجا که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با اخلاص و دلسوزی و با محبت به هدایت مردم می پردازد خداوند متعال خطاب به ایشان توصیه می کند برای هدایت مردم به راه پروردگاره با جدال احسن اقدام کن ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ دومین ویژگی این افراد براساس ایات مورد بحث👈 تبعیت از هر شیطان عاصی و متمرد است "وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ"؛ و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند. انها نه فقط از یک شیطان، که از همه شیطان ها! اعم از شیاطین انس و جن که هر یک از آنها براى خود نقشه و برنامه و حیله و دامى دارند. ✳️واژه «مرید» از ماده «مرد» (بر وزن سرد) در اصل، به معنى سرزمین بلندى است که خالى از هر گونه گیاه باشد، و به درختى که از برگ خالى شود «امرد» مى گویند، و روى همین جهت، به نوجوانانى که مو در صورتشان نروئیده نیز، «امرد» گفته مى شود. در اینجا منظور از «مرید»👈 کسى است که عارى از هر گونه خیر و سعادت و نقطه قوت است، و طبعاً ⬅️چنین کسى، سرکش، متمرد، ظالم و عصیانگر خواهد بود. روشن است پیروى از «شیطان بى همه چیز» انسان را به چه سرنوشتى مبتلا مى سازد. کسانیکه دو ویژگی فوق را دارند یعنی 1⃣ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ 2⃣وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ در نتیجه 👇 ⏪كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَىٰ عَذَابِ السَّعِيرِ؛ بر او نوشته شده که هر کس ولایتش را بر گردن نهد، بطور مسلّم گمراهش می‌سازد، و به آتش سوزان راهنماییش می‌کند! کتب معنای ⬅️ الزام و وجوب دارد این افراد تحت ولایت شیطان می روند نظیر آیه " والذین کفروا اولیاءوهم الطاغوت " و هر کس تحت ولایت شیطان برود شیطان او را گمراه می کند و او را به سوی عذاب سوزان راهنمایی می کند. ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ سوال ⁉️چرا خداوند متعال بعضی افراد ظالم و فاسق را که قابل اصلاح نیستند در مجازاتشان تاخیر می اندازد؟ 1⃣ زیرا خداوند هیچگاه در مجازات بندگان گناهکارش عجله نمی کند «خيرك إلينا نازل وشرّنا إليك صاعد» 2⃣إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ما به آنان مهلت می‌دهیم فقط برای اینکه بر گناهان خود بیفزایند؛ و برای آنها، عذاب خوارکننده‌ای (آماده شده) است! امام خمینی رحمه اِه علیه در اربعین حدیث به نقل نظر چند نفر از علماء و بزرگان پرداختند از جمله اینکه ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ ✅سید بن طاووس در اقبال الاعمال چند جواب به این اشکال بیان فرموده اند: 1⃣ اگر شیاطین در ماه مبارک رمضان هم به حال خود وا گذاشته می‌شدند و همان آزادی در غیر ماه مبارک را داشتند، در این ماه رمضان و به خاطر فرصتی که خدای متعال در ماه مبارک به شما عنایت فرموده به شما حسادت می‌کردند و همه تلاش خود برای از بین بردن شما خرج می‌کردند، لذا مراد اینکه در غل و زنجیر هستند یعنی از رساندن آزار اضافه بر آنچه تا قبل از آن به شما می‌رساندند، عاجزند. 2⃣ احتمال دیگر این است که هر ماهی شیاطین مخصوص به خود داشته باشد که در این ماه شیاطین ماه مبارک در غل و زنجیر هستند، اما سایر شیاطین آزاد هستند و لذا مشاهده می‌کنیم در این ماه وسوسه‌های شیطانی در انسان‌ها وجود دارد. 3⃣ احتمال دارد که منع شیاطین از عده مخصوصی باشد با توجه به مصلحتی که خدای متعال برای ایشان در نظر گرفته و رحمتی الهی که شامل حالشان است و الا کفار و سایر افراد غیر از ایشان چه بسا در تمام زمان‌ها تحت سیطره شیطان باشند. 4⃣احتمال دیگر این است ابلیس به همراه شیاطین دیگر، در پی گمراه کردن مؤمنین هستند و در این ماه سایر شیاطین در غل و زنجیرند و ابلیس به تنهایی در پی انحراف بندگان خدای متعال است. 5⃣ احتمال دیگر این است که بنده دارای نفس اماره است و عاداتی دارد که با توجه به طبیعتش است و یا نزدیکان بد رفتاری دارد که ولو شیاطین در بند هستند اما این عوامل باعث گمراهی ایشان در ماه مبارک می‌شود. 6⃣ احتمال دیگر این است که بنده ممکن است قبل از ماه مبارک گناهانی داشته باشد که موجب تاریکی قلب و عقلش شده باشد و بین او و خدای متعال حجاب انداخته باشد، لذا این گناهان گذشته برای استمرار غفلتش در ماه مبارک کافی است و از در غل و زنجیر بودن شیاطین سودی نمی‌برد. ✅علامه محمد تقی مجلسی پدر علامه مجلسی صاحب بحار الانوار نیز در توجیه دربند بودن شیاطین چند احتمال بیان می‌فرمایند: 1⃣در این روایات آمده «مَرَدَة الشیاطین» در غل و زنجیر هستند، لذا ممکن است انحراف توسط غیر ایشان باشد. 2⃣ممکن است این انحرافات توسط نفس اماره باشد. 3⃣در غل بودن شیاطین کنایه است از روزه داری مؤمنین زیرا روزه باعث می‌شود شهوت انسان شکسته شود و قوه عاقله بنده تقویت گردد و شخص قدرت بر ترک امور مخالف با امر الهی پیدا می‌کند. سپس ایشان روایتی را از نبی مکرم اسلام (ص) نقل می‌کنند که شیطان مانند خون در رگهای بنی آدم جریان دارد. با روزه داری راه را بر او تنگ کنید. ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا