eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.9هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
160 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
امام کاظم علیه السلام: امام [مهدي عليه‌السلام] از ديدگان مردم پنهان مي شود ولي ياد او از دل هاي مؤمنان فراموش نمي شود. 📓الغيبة نعماني/ باب 34/ ح6/ ص57 @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️موانع خداشناسى ✔️گناهان 🔘 الكافى - به نقل از محمّد بن يزيد رفاعى، بدون ذكر سلسله راويان -: از امير مؤمنان پرسيده شد: چرا [محلّ‌] وقوف بر جَبَل، درون محدوده حرم، قرار داده نشده است‌؟ فرمود: «چون كعبه، خانه خداست و محدوده حرم، [به منزله] درِ آن است و هر گاه زائران، قصد خداى عز و جل كنند، آنان را بر درِ خانه نگه مى‌دارد تا زارى كنند». گفته شد: پس چرا مشعر الحرام، درون حرم قرار گرفته است‌؟ فرمود: «چون هنگامى كه به آنان، اذنِ ورود داده شد، آنان را در مانع دوم، نگه مى‌دارد و هنگامى كه زارى آنان در آن‌جا طولانى شد، به آنان اذن داده مى‌شود تا قربانى‌هاى خود را پيش آورند ✔️و هنگامى كه آلودگى را از خود دور ساختند و به اين وسيله، از گناهانى كه حجابى بين آنان و اوست، پاك شدند، به آنان اجازه مى‌دهد با پاكى، [خانه خدا را] زيارت كنند». 📓الكافي: ج 4 ص 224 ح 1، 📓تهذيب الأحكام: ج 5 ص 448 ح 1565 كلاهما عن محمّد بن يزيد الرفاعي رفعه؛ 📓شعب الإيمان: ج 3 ص 468 ح 4084 عن عبد الرحمن بن أحمد بن عطيّة نحوه. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 🔘براستى خداوند براى برادرم على(ع) فضائل بى‏شمارى ق
✔️بیهقى یکى از دانشمندان نامى اهل سنّت چنین روایت نموده که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هر کسى دوست دارد به علم و دانش آدم بنگرد و مقام تقوا و خودنگهدارى نوح را(مشاهده نماید) و بردبارى ابراهیم(نظاره کند) و به عبادت موسى(ع) (پى ببرد) باید به على بن ابى طالب(ع) نظر بیندازد.» 📓به نقل از شیخ طوسى، امالى، ص 416، مجلس 14، 📓دیلمى، ارشادالقلوب، ج 2، ص 363؛ 📓علامه حلّى، شرح تجرید الاعتقاد، ص 221. ✔️مناقب، روایت فوق را در دو مورد به این صورت نقل نموده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هر کس مى‏خواهد دانش آدم را، فهم (ژرف) نوح را، و زهد یحیى را و قاطعیّت موسى بن عمران را بنگرد، به على بن ابى طالب نظر کند.» 📓المناقب همان، ص 83، حدیث 70، و ص 311، حدیث 309. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️محضر (ع) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏ @mola_amiralmomenin_as
عذر‌خواهی پیشکش، بی‌تفاوت نباشید! 🔘گلایه حسین شریعتمداری از نابه جای بعضی مسئولان نظام بابت جفایی که در مسأله کابینه پیشنهادی پزشکیان بر رهبر معظم انقلاب واقع شد حسین شریعتمداری: ✔️دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیئت دولت با حضرت ایشان به صراحت و وضوح ادعا‌های مطرح شده درباره این که انتخاب همه وزرا با هماهنگی ایشان بوده است را به صراحت رد کرده‌اند و اشاره به تایید برخی و تاکید برخی همان است که همواره به عنوان یک روال تعریف شده و قانونی انجام می‌گرفته و در هر دو یادداشت کیهان نیز به آن اشاره شده بود. ✔️اکنون این سؤال از مراکز ذی‌ربط و شماری از شخصیت‌های نظام مطرح است که چرا با بی‌تفاوتی از کنار ماجرای یاد شده عبور کرده و با سکوت خود به دشمنان تابلو‌دار، فرصت سوءاستفاده و متهم کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مهندسی بودن انتخابات، نفی آزادی‌های مدنی و نمایشی بودن مردم‌سالاری دینی را داده‌اند! ✔️بالاخره بدون تعارف باید گفت کسانی که از روند ماجرا و روال تعریف شده حضرت آقا در این‌گونه موارد اطلاع داشته‌اند -که یک مسئول نظام نمی‌تواند اطلاع نداشته باشد- با سکوت یا کج‌فهمی خود، به دشمنان نظام فرصت سوءاستفاده داده‌اند و به قول شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن کوچه باز کرده‌اند که جرم بزرگی است و اما، با دشمنان نظام سخنی نیست ولی با همه کسانی که درون نظام تعریف می‌شوند، این توصیه در میان است که «‌عذر‌خواهی پیشکش، بی‌تفاوت نباشید!». @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و چهل و پنج قرآن کریم سوره مبارکه الأنعام ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️#شرح_نوین_زیارت_عاشورا #بخش_بیستم_و_پنجم 🔘 بِأَبِي أَنْتَ‌ وَ أُمِّي لَقَدْ عَظُمَ‌ مُصَابِي
✔️ 🔘 بِأَبِي أَنْتَ‌ وَ أُمِّي لَقَدْ عَظُمَ‌ مُصَابِي بِكَ‌ فَأَسْأَلُ‌ اللَّهَ‌ الَّذِي أَكْرَمَ‌ مَقَامَكَ‌ وَ أَكْرَمَنِي بِكَ‌ أَنْ‌ يَرْزُقَنِي طَلَبَ‌ ثَارِكَ‌ مَعَ‌ إِمَامٍ‌ مَنْصُورٍ مِنْ‌ أَهْلِ‌ بَيْتِ‌ مُحَمَّدٍ(ص) ⁉️ ارزش ها در نزد خداى متعال چگونه شكل مى‌گيرند؟ 🔘امتيازات هر كس در پيشگاه الهى با وجود مبارك و مقدس حضرت (ع) سنجيده مى‌شود و اين از بزرگترين ويژگيهاى ايشان است كه اين زيارت از آن پرده برداشته است چون مى‌فرمايد از خدائى كه تو را گرامى و عزيز نموده و مرا بخاطر شما گراميم كرده و ... مى‌خواهم پيوسته به فكر خونخواهيش در كنار آخرين فرزندشان يعنى امام زمان(عج) قيام كند يعنى ما هيچ وقت بدون ايشان نمى‌توانيم به پيشگاه عظيم الهى وارد شويم زيرا آنجا جايگاه بزرگان است كه توانستند به بزرگى و عظمت و بزرگوارى خداى متعال كامل نشان داده و تنها او را محبوب خود ساخته و در راه محبتش ايثار و جانفشانى و جان نثارى بى نظيرى انجام دهند تا اينكه تمام فرشتگان مقرب و پيامبران بزرگ را شگفت زده كرده و به مقام بسيار بلندى بندگيشان تعظيم كنند بنابراين هر انسانى اگر بخواهد در نزد خداى متعال مقام و محبوبيت پيدا كند بدون ترديد بايد از (ع) الگو بگيرد زيرا ايشان اين مقام را به كمال رساند تا جائى كه هيچكس نتوانست نظيرش را نشان دهد پس حالا كه ما شيعيان و محبان آن حضرت اينقدر به ايشان ارادتمند و مريد هستيم و در فضاى روح و جانمان از وى پذيرائى مى‌كنيم و آمادگى خود را با زبان حال و قال براى قربانيش اعلام مى‌نمائيم كه نمونه اش اشكهاى پى در پى، به سر و صورت و سينه زدنها و ... مى‌باشد و اين كارها بى دليل نيست زيرا در ذات و نهادمان يك (ياحسين) جاسازى شده است كه پيوسته ذهن و فكر ما را به سويش مى‌كشد و اگر خداى متعال در هر حال، بر ما لطف و عنايت و مهر و محبت بيشتر مى‌فرمايد همه به بركت آن عشق و محبتى است كه به حضرت (ع) داريم زيرا گرامى و عزيز شدن انسان در پيشگاه الهى خيلى سخت و سنگين است و امتحانات دشوارى لازم دارد ولى علاقمندى به آن حضرت زمينه اين عزت را در شخصيت ما فراهم كرده كه ما را از اسارت و بردگى هواپرستان و ستمكاران و دشمنان خدا نجات داده است. 🔰اين خيلى نكته نورانى و قابل اميد است كه دل و جان كسى به عشق و محبت و و همه امامان معصوم(صلوات الله عليهم) بويژه حضرت وليعصر(عج) طپيده و به غم و اندوهشان اشك بريزد و به خرسنديشان خرسند شود كه مهمترين آن اين است از خدا مى‌خواهيم ما را چنان توفيقى مرحمت نمايد كه بتوانيم در مطالبه و گرفتن انتقام خون پاك آن حضرت، پا بميدان جنگ و مبارزه بگذاريم و جان خود را در اين راه فداى ايشان كنيم. @mola_amiralmomenin_as
✔️ 🔘 اللَّهُمَّ‌ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ‌ وَجِيهاً بِالْحُسَيْنِ‌ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ‌. ▪️بارالها مرا در نزد خودت بخاطر (ع) در دنيا و آخرت آبرومند قرار ده. ⁉️ وجيه بودن انسان در نزد خدا چه تعريفى دارد؟ 🔘كلمه (وجيه) چنانچه در لغت آمده بمعناى آبرومندى است اگرچه در نزد مردم معروف است كه در حق عده‌اى مى‌گويند وِجْهِ‌ و آبروى فلانى خيلى بيشتر است يعنى جايگاه احترام و ارزشش بالاست بهر كس روى بياندازد جواب رد نمى‌دهند و اگر اين مسئله در پيشگاه الهى براى انسانها صورت بگيرد كه در نزد خداوند داراى آبرو و وجه‌اى باشند قطعاً از توانائى بسيار مهمى برخوردار خواهند بود. ♦️ 🔻1. آبرومندى انسان در پيشگاه خداى متعال بقدرى پيچيده و حساس است كه كمترينها از چنين توفيقى بهره مند مى‌شوند زيرا براى رسيدن به اين مقام بسيار بزرگ بايد امتحانات سختى را پشت سر گذاشت و مقام بندگى و تسليم كامل را بخوبى نشان داد و تا كسى از قله عبور نكند و به نائل نشود نمى تواند چنين امتحاناتى را تحمل كرده و از عهده آنها برآيد. 🔻2. انسانهاى آبرومند كسانى هستند كه همه چيز حتى جان عزيزشان را در خشنودى پروردگارشان با عشق و محبت بسيار شديد بذل كرده و به مقام فناء و يا بى اثر شدن واصل مى‌شوند. 🔻3. صبر و تحمل بسيار بزرگى را در برابر خواسته‌هاى الهى از خود نشان مى‌دهند و كوچكترين گلايه و شكايت از پيامدهاى جريانات روزگارشان ندارند زيرا معناى همين است چنانچه (ع) وقتي كه از مقامات بسيار والاى امامان معصوم (صلوات الله عليهم) سخن به ميان مى‌آورد مى‌فرمايد ... ✔️و صَبَرتُم علي ما اصابَكُم في جَنْبِه ، از آنچه در راه خدا از مصيبتهاى دلخراشى كه به شما رسيد در مقابل آنها در مقابل آنها بطور كامل صبر و تحمل نموديد. (زيارت جامعه كبيره.) وقتي كه اين مراحل طى شود مسئله آبرومندى در پيشگاه الهى شكل مى‌گيرد نمونه كامل آن را در زندگى پيامبران بويژه چهارده معصوم (صلوات الله عليهم) بخوبى مشاهده مى‌كنيم و صبورى حضرت اميرالمومنين و فاطمه و امام حسن و حسين و ...(صلوات الله عليهم) را در برابر آنهمه مصيبت‌هاى بسيار دلخراش و كمرشكن به روشنى مى‌بينيم و روى همين صبر كامل را از ناحيه خداوند دريافت كردند كه هر چه از او بخواهند بدون ترديد برآورده مى‌شود. ✔️بنابراين روشن گرديد كه چرا انسانهاى آگاه و بيدار و مومن به اين خاندان مطهر متوسل شده و به زيارت بارگاهشان مى‌روند و در اين راه سختيهاى زيادى را متحمل مى‌شوند چون كه به آبرومندى كامل آنان در نزد خداى متعال باور و يقين دارند و لذا در كنار هر خواسته و يا مشكلى بطور خودكار آنها را ياد نموده و استمداد مى‌كنند. كسانى كه بتوانند با اذن خدا مرده را زنده كنند، روز را شب و آفتاب را از مغرب به وسط‍‌ ظهر برگردانند و تمامى كره زمين و ديگر كرات را در يك لحظه در اختيار بگيرند، مهمتر از اينها از عظمت و جلال الهى سخن گفتن و از آفرينش او با دقت گزارش دادن و ... و قرآن ناطق شدن و ... قطعاً از آبرومندى بالائى برخوردارند. ⁉️وقتى كه (ع) همه چيز خود را در رضا و خشنودى پروردگارش بذل مى‌كند و دردناكترين آزار و اذيت و شكنجه‌ها را تحمل مى‌نمايد و جز خواسته‌اى را مطرح نمى‌كند آيا به مقام كامل بندگى و آبرومندى نمى رسد؟ ⁉️مگر خداى متعال در آبرو دادن به بندگانش چه شرطهائى دارد آيا غير از اين اعمال و رفتار و ايثارى كه (ع) انجام داده چيز ديگرى هم مى‌خواهد؟ از مجموع آيات و احاديث معلوم مى‌گردد شروط‍‌ خداى متعال همان چيزهائى هستند كه امامان معصوم بويژه (ع) انجام داده‌اند و اين يك محبت بسيار بزرگ بر انسانهاى بيدار و روشن است زيرا كه حضرت درهاى آبرومند شدن را به روى آنان گشوده و آنها را از حيرانى و سرگردانى در باتلاق كانالهاى هوسرانها در زمينه ايجاد ارتباط‍‌ با خدا، عرفان و آبرومندى و ... نجاتشان داده است. @mola_amiralmomenin_as
✔️محفلها و مجلس هايى كه در سوگ حسينى و براى احياى خاطرۀ ، در مساجد و حسينيّه‌ها و منازل، در ايّام يا در روزهاى ديگر در طول سال برگزار مى‌شود و از پربركت‌ترين آثار شهادت «ع» و زمينۀ مناسبى براى تبليغ و موعظه و تقويت آگاهى مردم به دين و علايق مذهبى است و در روايات نيز تأكيده شده كه چنين مجالسى همواره برپا شود. ✔️طبق روايات، براى «ع» مجالس متعدّدى از سوى فرشتگان، جنّيان، كرّوبيان، انبياى پيشين، رسول خدا و ائمه (ص) برگزار شده كه بر شهادت مظلومانۀ آن حضرت گريسته‌اند. ✔️همچنين مجالسى كه پس از حادثۀ عاشورا در كربلا، كوفه، شام، دير راهب، مدينه، مكّه و... در همان سال حادثه برگزار شده است. ✔️مرحوم شيخ جعفر شوشترى بطور مبسوط‍‌، به توضيح اين مجالس پرداخته است و در هر كدام، مرثيه خوان، گريه‌كننده، زمان و محلّ‌ آن را توضيح داده است. 📓الخصائص الحسينيّه، شوشترى، ص 102 تا 137. 🔘كلّ‌ اين مجالس را به پنج دسته، تقسيم كرده است: - مجالسى كه قبل از خلقت آدم(ع) ، برگزار شده است. - مجالسى كه بعد از آدم(ع) و قبل از تولّد «ع» برگزار شده است. - مجالسى كه قبل از شهادتش برگزار شده است. - مجالسى كه بعد از شهادتش در دنيا برگزار شده است. - مجالسى كه پس از فناى دنيا، در قيامت برپا خواهد شد. ✔️«مجالس حسينى» نيز، نام كتابى از على محمد على دخيّل است (ترجمۀ مصطفى خبّازان) كه مجموعه‌اى از مقالات، دربارۀ چهارده معصوم و معارف اهل بيت «ع» است. ✔️همچنانكه «مقتل» نام نوعى از كتابها در شهادت امام حسين «ع» است، مجلس و مجالس نيز نوعى كتب است كه بخش بخش به بيان فضايل و مسائل مربوط‍‌ به مى‌پردازد و براى وعّاظ‍‌ نوشته مى‌شود كه از روى آن منبر روند و مطالبش را براى حاضران بگويند، به اين نام كتب متعدّدى نگاشته شده است. ✔️ از جمله «المجالس الحسينيّه» كه كتابى فارسى در اسرار شهادت «ع» است. اثر نظام العلماء ميرزا رفيع تبريزى (م 1336). 📓الذريعة الى تصانيف الشيعة، ج 19، ص 359. @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
✔️شهادت رجایی و باهنر؛ تروری که عمق کینه جریان نفاق را نشان داد. مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی درباره ویژگی‌های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می‌فرماید: «شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌های انقلاب بود. نوشته‌های زیادی داشت و کتاب‌های زیادی را تنظیم کرده بود....ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند... نقش شهید رجایی و باهنر در افشا کردن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‌های قلبی و غیرقابل افشایی که داشت، توانست، بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد. @mola_amiralmomenin_as
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
🔘اشاراتى به حكمت غيبت حضرت مهدى (عج) 🔘جارى شدن سنّت‌هاى پيامبران(عليهم السلام) دربارۀ او ✔️كمال الدين -با سندش به نقل از حنان بن سدير،از پدرش-:امام صادق عليه السلام فرمود: «قائم ما،غيبتى دور و دراز دارد». به ايشان گفتم:اى فرزند پيامبر خدا! براى چه‌؟ فرمود:«زيرا خداوند اراده كرده است كه سنّت‌هاى مربوط‍‌ به غايب شدن پيامبران،در بارۀ قائم عليه السلام بى‌استثنا جارى شود و-اى سدير-گزيرى نيست جز اين كه تمام دورۀ غيبت آنان،جارى شود. خداوند متعال مى‌فرمايد: «لَتَرْكَبُنَّ‌ طَبَقاً عَنْ‌ طَبَقٍ‌» (انشقاق: 19)«شما همۀ حالت‌ها را پشت سر مى‌گذاريد» ؛يعنى سنّت‌هاى پيشينيان،در بارۀ شما جارى خواهد شد». 📓كمال الدين:ص480 ح 6، 📓علل الشرائع:ص 245 ح 7، 📓الخرائج و الجرائح:ج 2 ص 955، 📓بحار الأنوار:ج 52 ص 90 ح 3. 📓الغيبة،طوسى:ص 167 ح 129 ✔️تصویر: مقام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ کربلا المقدسة @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️موانع خداشناسى ✔️غفلت 🔘 امام على عليه السلام - در دعايى كه به‌نوف بِكالى آموخت -: ✔️خداى من! ديدگانِ ناظرانِ به تو، به اسرار سينه‌ها راه مى‌يابد و گوش‌دهندگان به تو، نجواى دل‌ها را مى‌شنوند و ديدگانشان را از آنچه مى‌خواهند، چيزى باز نمى‌دارد. بين تو و آنان، پرده دريده شده است، در نور تو جاى گزيده‌اند و به روح تو نفس مى‌كشند؛ ✔️«إلهي تَناهَت أبصارُ النّاظِرينَ إلَيك بِسَرائِرِ القُلوبِ‌، وطالَعَت أصغَى السّامِعينَ لَكَ نَجِيّاتُ الصُّدورِ، فَلَم يَلقَ أبصارَهُم رَدٌّ دونَ ما يُريدونَ‌، هَتَكتَ بَينَكَ وبَينَهُم حُجُبَ الغَفلَةِ‌، فَسَكَنوا في نورِكَ‌، وتَنَفَّسوا بِرَوحِكَ‌.» 📓بحار الأنوار: ج 94 ص 95 ح 12 نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي عن نوف البكالي. @mola_amiralmomenin_as
✔️(ع) در نهج‌البلاغه 🔘سيره در معناى حقيقى و اصلى آن ريشه در قرآن كريم دارد و در امتداد آن، در آموزه‌هاى پيامبر اكرم(ص) و راه و رسم آن حضرت؛ و سپس در همان امتداد در آموزه‌هاى امام على(ع) و راه و رسم وى. اين سيره در همۀ پيشوايان دين يكى است و اصول سيره، اصولى يكسان در زندگى آنان است، و آن‌چه در زندگى ايشان متفاوت است، روش‌ها است كه به تناسب شرايط‍‌ و اوضاع و احوال تغيير يافته است. 🔘در اين ميان، منبعى اساسى در يافتن چنين سيره‌اى است، كه در آن هم اصول سيره ديده مى‌شود، و هم پاسداشت اين اصول در عمل، در عرصه‌هاى مختلف زندگى. 🔘سيرۀ امام على(ع) در را بر اساس آن‌چه به عنوان و راه و رسم وى نقل شده، و نيز سفارش‌ها و آموزه‌هاى او مى‌توان استخراج كرد، زيرا آن‌چه امام(ع) بدان سفارش كرده، امورى است كه خود پيش از سفارش به ديگران، بدان عمل كرده است، و آن‌چه را كه از آن پرهيز داده، امورى است كه خود پيش از پرهيز دادن ديگران، از آن دورى نموده است؛ از اين‌رو، اين‌گونه سفارش‌ها و آموزه‌ها نيز از سنخ و راه رسم امام(ع) است و در مجموعۀ مطالب سيره قرار مى‌گيرد، چنان‌كه آن حضرت فرموده است: (اى مردم! به خدا سوگند من شما را به طاعتى نمى‌انگيزم، جز آن‌كه خود پيش از شما به گزاردنِ‌ آن برمى‌خيزم. و شما را از معصيتى بازنمى‌دارم، جز آن‌كه خود پيش از شما آن را فرو مى‌گذارم.) ✔️بر اين اساس، اصول سيرۀ مطرح شده در نهج‌البلاغه، استخراج گشته است. اصول مطرح شده ده اصل است: 1. اصل مرزبانى، حريم‌دارى و پرواپيشگى 2. اصل پايبندى به كيفيت استخدام وسيله 3. اصل اعتدال و ميانه‌روى 4. اصل پارسايى 5. اصل تكريم 6. اصل پاسداشت حقوق 7. اصل رفق و مدارا 8. اصل صراحت و صداقت 9. اصل پايبندى به عهد و پيمان 10. اصل عدالت 🔘اين ده اصل، حكم «ده فرمان» را دارد كه مى‌تواند راهنمايى نيكو براى تنظيم زندگى مطلوب در همۀ عرصه‌ها باشد. (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️رفق و مدارا در (ع) «رفق» در لغت به معناى نرمى، ملاطفت و مهربانى است؛ و «مدارا» نيز به معناى نرمى، ملايمت، مهربانى، تحمّل و بردبارى است؛ و در سيرۀ امام على(ع) آن‌چه به عنوان رفق و مدارا ديده مى‌شود، ملايمت و نرمى، و وسعت‌نظر و گشادگى، و گذشت و تحمّل اجتماعى - سياسى است، كه در واقع بدون آن زيست انسانى، چه در پيوند با خود و چه ديگران، به درستى معنا نمى‌يابد، و انسان پيوسته در دام تندى و تيزى و خشونت‌ورزى فرو مى‌افتد. ✔️اين اصل چنان مهم است كه خداوند، پيامبر گرامى اسلام را بدان چنين وصف كرده است: (فَبِمٰا رَحْمَةٍ‌ مِنَ‌ اللّٰهِ‌ لِنْتَ‌ لَهُمْ‌ وَ لَوْ كُنْتَ‌ فَظًّا غَلِيظَ‍‌ الْقَلْبِ‌ لاَنْفَضُّوا مِنْ‌ حَوْلِكَ‌ فَاعْفُ‌ عَنْهُمْ‌ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ‌.» (آل عمران : 159) به لطف رحمت الهى، با آنان نرمخوى و پرمِهر شدى، و اگر درشت‌خوى و سخت‌دل بودى، بى‌شك از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه. ♦️رفق و مدارا در زندگى اجتماعى، روابط‍‌ انسانى، هدايت، رهبرى، سياست و مديريت چنان مهم است كه بدون آن هيچ پيوند انسانى شكل نمى‌گيرد و برقرار نمى‌ماند. ✔️در اين باره از پيامبر اكرم(ص) روايت شده است كه گفت: خداى تبارك و تعالى، همان‌گونه كه مرا به برپايى واجبات فرمان داده، به مدارا با مردمان فرمان داده است. ✔️رسول خدا(ص) جز بر مسير رفق و مدارا نرفت و به تمام معنا با مردمان ملايمت و رحمت ورزيد و همه‌گونه سرسختى و بدرفتارى و تندى آنان را با گشاده‌رويى تحمّل كرد. ✔️در حديثى از امام صادق(ع) در اين باره آمده است: جبرئيل به نزد پيامبر(ص) آمد و گفت: اى محمد! پروردگارت سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: با خلق من مدارا كن. 🔘على(ع) - برترين تربيت يافتۀ قرآن كريم و مدرسۀ پيامبراكرم(ص) - در راه و رسم خود سخت پايبند رفق و مدارا بود، كه زندگى اجتماعى و روابط‍‌ انسانى بدون آن هرگز در مجراى درست خود قرار نمى‌گيرد، بلكه عقلانيت اقتضا مى‌كند كه اين اصل، محور زندگى و روابط‍‌ انسانى باشد؛ و اميرمؤمنان على(ع) شأن عقل را چنين بيان كرده است: «عُنْوَانُ‌ الْعَقْلِ‌ مُدَارَاةُ‌ النَّاسِ‌.» دليل عقل مدارا با مردمان است. ♦️در ديدگاه على(ع) از شاخصه‌هاى انسان عاقل، بهره‌مندى از رفق و مدارا است، كه جز بدان نمى‌توان در امور گوناگون به درستى عمل نمود و خردمندانه زندگى كرد: «بر تو باد به نرمى و ملايمت كه آن كليد درستى [امور] و منش خردمندان است.) 🔴واقعيت اين است كه بدون رفق و مدارا نمى‌توان روابط‍‌ و مناسبات انسانى را سامانى درست بخشيد و به كاميابى و توفيقى رسيد؛ به بيان امام على(ع): «الرِّفْقُ‌ مِفْتَاحُ‌ النَّجَاحُ‌.» نرمى و ملايمت كليد كاميابى است. 📎شرح غررالحكم، ج 1، ص 79؛ عيون‌الحكم و المواعظ‍‌، ص 62. (ع) @mola_amiralmomenin_as