eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
156 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️حضرت مهدي(عج) از ديدگاه اميرالمومنين(ع) اسلام و سلطان عادل دو برادر همزادند. يکي از آنها بدون ديگري به کمال شايسته نمي رسد. اسلام پايه است و سلطان عادل، نگهبان آن است. آنچه بي پايان باشد ويران مي گردد و آنچه نگهبان ندارد تباه مي شود. از اين رهگذر هنگامي که قائم ما (ارواحنا فداه) رخت بر بندد، ديگر اثري از اسلام نمي ماند (بعد از انقضاي رجعت) و هنگامي که اثري از اسلام نباشد، اثري از دنيا نخواهد بود. 📗کشف الحق (اربعين خاتون آبادي)/ ص203 @mola_amiralmomenin_as
1_2959615767.mp3
5.01M
🎧 یعنی آینده قطعی ♻️مسئله‌ی هم که جزء لاینفک مسئله‌ی است، از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است... یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص یک موجود حىّ و حاضر؛ این خیلی مسئله‌ی مهمی است. ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ @t_manzome_f_r ▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @mola_amiralmomenin_as
♻️غائب فعال 🔖 در نظامِ وجودی که دین برای ما قرار داده است، ارتباط با اساسی ترین رابطه ای است که برای همه قرار داده شده است. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از خط حزب‌ اللّه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ غزل جدیدی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «شرح حال» منتشر شد 🔹️ در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد از شعرای برجسته کشور که به تازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرد تا غزل منتشر نشده‌ای از سروده‌هایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیار وی قرار دهند. رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصاری‌نژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سروده‌های معظم‌له در اختیار این شاعر قرار گرفت. 📝 هفته‌نامه‌ی «خط حزب‌الله» متن این غزل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به شرح زیر منتشر می‌کند.  📝 «شرح حال» گامی به راه و گامی در انتظار دارم سرگشته روزگاری پَرگارـ‌وار دارم دلبسته‌ی امیدی در سنگلاخ گیتی رَه بی‌شکیب پویم، دل بی‌قرار دارم یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک چون شمع، اشک و آهی بی‌اختیار دارم گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی سیلم که هستی خود از کوهسار دارم سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم ▫️سیدعلی خامنه‌ای 🔹️ رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘بركات تكوينى امام غايب(عج) 🔘نعمت نهان و هدايت پنهان ✔️الكافى -با سندش به نقل از ابو خالد كابلى-:از امام باقر عليه السلام در بارۀ اين سخن خداوند عز و جل: «فَآمِنُوا بِاللّٰهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا» (تغابن: 8) «پس به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم،ايمان آوريد» پرسيدم. فرمود: «اى ابو خالد! به خدا سوگند،اين نور،امامانِ‌ از خاندان محمّد هستند تا روز رستاخيز.به خدا سوگند،آنان،همان نور خدايند كه فرو فرستاد.به خدا سوگند، آنان،همان نور خدا در آسمان‌ها و در زمين اند. اى ابو خالد! به خدا سوگند، نور امام در دل‌هاى مؤمنان، تابناك‌تر از نور خورشيدِ تابان در روز است. به خدا سوگند،آنان،دل‌هاى مؤمنان را روشن مى‌كنند». 📓.الكافى:ج 1 ص 195 ح 4 (با سند معتبر) و ص 194 ح 1، 📓تفسير القمّى:ج 2 ص 371 (با سند معتبر) 📓مختصر بصائر الدرجات:ص 96 (با اسناد سه گانۀ معتبر)، 📓تأويل الآيات الظاهرة:ج 2 ص 696 ح 2 📓بحار الأنوار:ج 23 ص 308 ح 5. @mola_amiralmomenin_as
به جز از علی نباشد به جهان گره‌گشایی / طلب مدد از او کن چو رسد غم و بلایی چو به کار خویش مانی در رحمت علی زن / به جز او به زخم دل‌ها ننهد کسی دوایی ز ولای او بزن دم که رها شوی ز هر غم / سر کوی او مکان کن بنگر که در کجایی بشناختم خدا را چو شناختم علی را / به خدا نبرده‌ای پی اگر از علی جدایی علی ای حقیقت حق علی ای ولی مطلق / تو جمال کبریایی تو حقیقت خدایی نظری ز لطف و رحمت به من شکسته دل کن / تو که یار دردمندی تو که یار بینوایی همه عمر همچو “شهری” طلب مدد از او کن / که به جز علی نباشد به جهان گره‌گشایی @mola_amiralmomenin_as
🔰نعمت نهان و هدايت پنهان الكافى -با سندش به نقل از ابو اسحاق سبيعى،از برخى از ياران مورد اعتماد امير مؤمنان عليه السلام-: ♻️امير مؤمنان عليه السلام اين سخنرانى را بر منبر كوفه انجام داد و نوشت شد: «بار خدايا! تو را ناگزير،حجّت‌هايى در زمينت بايد؛حجّتى از پىِ‌ حجّتى بر خلقت،كه آنان را به دين تو رهبرى كنند و دانشِ‌ تو را به آنان بياموزند تا پيروانِ‌ دوستانت پراكنده نشوند؛خواه اين حجّت،آشكار باشد و نافرمان‌روا،و خواه پنهان و در انتظار. اگر چه جسمش،در حال آتش‌بس مردم [با دشمن]،از آنان پنهان باشد،امّا دانش ديرين و منتشر آنان،از مردم،نهان نيست و آدابشان،در دل‌هاى مؤمنان،پا برجاست و به آنها عمل مى‌كنند». ♻️ ايشان در جاى ديگر اين سخنرانى مى‌فرمايد: «اينان چه اندك اند! به همين جهت است كه بساط‍‌ دانش جمع مى‌شود،وقتى حاملانى نباشند كه آن را نگه دارند،و آن گونه كه از علما شنيده‌اند،روايتش كنند و دانش آنان را تصديق كنند. بار خدايا! من مى‌دانم كه بساط‍‌ علم،يك‌پارچه برچيده نمى‌شود و مايه‌هاى آن،از ميان نمى‌رود و تو زمينت را از حجّتى براى خودت بر خلقت،خالى نمى‌گذارى-چه حجّتى آشكار، امّا نافرمان‌روا و چه ترسان و گم‌نام-تا حجّت تو از بين نرود و دوستانت-پس از آن كه هدايتشان نفرمودى-گم‌راه نشوند؛امّا اينان كجايند؟و چندند؟آنان به شماره،كمترين اند و [ليكن] پُرارج‌ترين كسان نزد خدايند». 📗.الكافى:ج 1 ص 339 ح 13، 📗الغيبة،نعمانى:ص 136 ح 2، 📗بحار الأنوار:ج 23 ص 54 ح 116. @mola_amiralmomenin_as
🔰 ✔️متن خطبه 🔷آنها بذر فجور را افشاندند و با آب غرور و نيرنگ، آن را آبيارى كردند و سرانجام، بدبختى و هلاكت را درو نمودند. هيچ كس از اين امّت را با آل محمّد (ص) نمى‌توان مقايسه كرد و آنها كه از نعمت آل محمد (ص) بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود، چرا كه آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. غلوّ كننده، به سوى آنان باز مى‌گردد و عقب مانده به آنان ملحق مى‌شود و ويژگيهاى ولايت و حكومت، از آن آنهاست و وصيّت و وراثت (پيامبر) تنها در آنهاست، ولى هم اكنون كه حق به اهلش بازگشته و به جايگاه اصلى‌اش منتقل شده (چرا كوتاهى و سستى مى‌كنند و قدر اين نعمت عظيم را نمى‌شناسند؟). 🔘هيچ كس با آنان (آل محمد (ص) برابرى نمى‌كند! با توجّه به اين كه اين خطبه بعد از جنگ صفّين ايراد شده است چنين به نظر مى‌رسد كه ضميرها در جمله‌هاى سه‌گانۀ آغاز اين بخش، به اصحاب معاويه و همچنين خوارج برمى‌گردد، اين احتمال نيز داده شده است كه به منافقين باز گردد و يا به همۀ كسانى كه با حضرتش به مبارزه و مخالفت برخاستند. @mola_amiralmomenin_as
📣توجه: در مورد تحلیلِ بخش چهارم از خطبه ی دوم حتما به این مطلب و دو پیام بعدی آن مراجعه شود. 👆👆👆
✔️ 🔰از وصاياى و سفارشهاى امیرالمنین(ع) است كه معقل بن قيس رياحى، در آن هنگام كه او را با سه هزار نفر به عنوان مقدمۀ لشكر خويش به سوى شام فرستاد. ⬅️نامه در يك نگاه 📜دستورات لازم براى حركت به سوى ميدان نبرد اين نامه همانند ساير نامه‌هايى كه امام عليه السلام به فرماندهان سپاهش مى‌نويسد با توصيه به تقوا و پرهيزكارى شروع مى‌شود؛ همان تقوايى كه خمير مايۀ هر گونه سعادت است. آن گاه دستوراتى در مورد بسيج نيروها و چگونگى حركت به سوى دشمن و نخستين برخورد با آنها بيان مى‌فرمايد. امام عليه السلام در اين نامه مرتب تأكيد مى‌كند كه آغازگر جنگ نباشيد و چنان به دشمن نزديك نشويد كه احساس آمادگى جنگ كند و آنقدر دور نايستيد كه حمل بر ضعف و ترس نمايد. لشگر را خسته نكنيد. در مسير راه، آغاز شب استراحت و سحرگاهان حركت كنيد و در وسط‍‌ روز كه هوا گرم است اطراق كنيد و... وصاياى ديگرى كه همه از روح بلند امام عليه السلام و آن حضرت و رعايت اخلاق اسلامى حتى در مقابل دشمن حكايت مى‌كند. 🔘متن نامه تقواى الهى را پيشه كن، همان خدايى كه سرانجام بايد به لقاى او برسى و عاقبتى جز حضور در پيشگاهش ندارى، جز با كسى كه با تو بجنگد پيكار مكن، صبح و عصر كه هوا خنك است، لشكر را به حركت درآور و به هنگام گرمى روز به آنها استراحت ده و در پيمودن راه آرامش و رفاه لشكر را در نظر بگير، در ابتداى شب حركت مكن چرا كه خداوند شب را وسيلۀ آرامش قرار داده و آن را براى توقف تعيين نموده نه كوچ كردن؛ بنابراين شب هنگام بدنت را آرام ساز و مركب‌ها را نيز آسوده بگذار و پس از توقف به هنگام سحرگاه يا وقتى كه سپيده مى‌دمد به يارى خدا حركت نما و هنگامى كه دشمن را ملاقات كردى، در وسط‍‌ ياران و قلب سپاهت قرار گير، نه آنقدر به دشمن نزديك شو مانند كسى كه مى‌خواهد آتش جنگ را برافروزد و نه آنقدر دورى كن، همانند كسى كه از جنگ مى‌ترسد (اين گونه باش) تا فرمان من به تو برسد، مبادا عداوت شخصى شما با دشمن سبب شود كه پيش از دعوت آنها به صلح و اتمام حجت جنگ را آغاز كنيد. @mola_amiralmomenin_as
📣معقل بن قيس ریاحی كيست‌؟ ✔️بعضى از مورّخان گفته‌اند كه او از مردان شجاع كوفه بود و فرماندهى بعضى از لشكرها را در زمان عمر بن خطاب به عهده داشت و او از شيعيان امير مؤمنان على عليه السلام بود و حضرت او را به فرماندهى بعضى از سپاهيانش انتخاب مى‌كرد و در روز جنگ جمل يكى از اميران لشكر بود. 🍃در ايمان و اخلاص او نسبت به اميرمؤمنان على عليه السلام همين بس كه قبل از جنگ صفين هنگامى كه لشكر در نُخَيله (منزلگاهى نزديك كوفه) اجتماع كرده بودند، امام عليه السلام خطبه‌اى دربارۀ $جهاد در برابر شورشيان شام ايراد فرمود، معقل عرض كرد: 🔰« و اللّٰه يا اميرالمؤمنين لا يتخلف عنك الا ظنين و لا يتربص بك الا منافق ؛ به خدا سوگند اى امير مؤمنان هيچ كس در اين سفر از تو جدا نمى‌شود مگر فرد متهم و مورد سوء ظن و ترديد نمى‌كند دربارۀ تو مگر منافق». ✔️در بعضى از روايات آمده است كه در يكى از معركه‌ها، مستورد كه يكى از خوارج بود با معقل روبه‌رو شد. او نيزه‌اى بدست داشت و معقل شمشيرى، او نيزه‌اش را در بدن معقل فرو كرد و معقل محكم با شمشيرش بر او كوفت و هر دو جان سپردند معقل به شهادت رسيد و مستورد به جهنم. 📚مصادر نهج‌البلاغه، ج 3، ص 225؛ 📚شرح نهج‌البلاغۀ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 202؛ 📚تاريخ الامم و الملوك للطبرى، ج 4، ص 144. @mola_amiralmomenin_as
✅امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: ✔️هر شخص گرفتارى را نمى‌توان سرزنش كرد (چه بسا بى‌تقصير باشد). 🔰سرزنش گرفتاران چرا؟ ✅سرچشمۀ گرفتارى‌ها و مشكلات و مصائبى كه دامن‌گير انسان مى‌شود كاملاً مختلف است؛ 🍃گاه نتيجۀ مستقيم اعمال انسان است كه بر اثر ندانم‌كارى‌ها، سستى‌ها، تنبلى‌ها و استفاده نكردن به موقع از فرصت‌ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است؛ 🍃ولى گاه مى‌شود كه اين مشكلات كفارۀ گناهان انسان است و خداوند مى‌خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاك كند. چنين كسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست 🍃و گاه سرچشمۀ آن آزمايش‌هاى الهى است كه خدا مى‌خواهد با آن مشكل و گرفتارى بندۀ خود را پرورش دهد كه همچون فولاد آبديده در كورۀ حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را كه به كوره مى‌برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، 🔰بنابراين همۀ گرفتاران و بلا ديدگان را نمى‌توان سرزنش كرد و حتى در آنجايى كه انسان خود سرچشمۀ آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر؛ تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است. ✅اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين‌كه «مفتون» از مادۀ «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش كردن است؛ مثلا هنگامى كه مى‌خواهند طلا را آزمايش كنند آن را به كوره مى‌برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشكلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى‌شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب‌خورده باشد؛ همان‌گونه كه دربارۀ شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى‌گيرد به همين منظور امام مى‌فرمايد: تمام كسانى كه مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند. 📗پیام امام؛ آیت الله مکارم شیرزای @mola_amiralmomenin_as