⚡️سطر به سطر محتوای کتب درسی آموزش و پرورش ایران، زیر ذرّه بین یک مرکز آینده پژوهی در عربستان
✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از یادداشت:
📚 ده سال پیش، کتاب «صوره اهل السنّه فی الکتب المدرسه الایرانیه» با گردآوری «نبیل بن علی العتوم» از آثار«مرکزالعصرللدراسات الاستراتیجیه والمستقبلیه» در مکّه مکرّمه منتشر شد.
🔹 شوربختانه با گذشت این مدّت طولانی، هیچ پژواکی درباره این اثر، در مجامع علمی داخلی مشاهده نشد. هدف مؤلف از نوشتن این کتاب، بررسی دقیق مفاد کتب درسی مدارس ایران، برای ارائه تصویری شفاف از وضعیت آموزش های تاریخی، دینی و عقیدتی دانش آموزان ایرانی است. این پژوهش برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دولت عربستان و مراکز ترویج سلفیت در سرزمین وحی، یک تحقیق راهگشا شمرده شده است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به ارائه نکاتی در مورد این مؤسسه، نویسنده و محتوای کتاب اشاراتی خواهیم داشت.
♻️ مرکز العصر یک مؤسسه تحقیقاتی در عربستان سعودی است که در زمینه شناخت وپایش جریانات فکری فعالیّت دارد. با بررسی چند اثر این مؤسسه همچون«الرؤیه الاستشرافیّه فی الواقع الإسلامی المعاصر»، «منهج الاشاعره فی العقیده» و «زیدیه المعاصره فی الیمن: دراسات محکمه» و... تمرکز این مرکز در موضوعات پژوهشی معاصر وتحقیقات کاربردی با جهت گیری های خاص روشن می شود.
❇️ دکتر «نبیل بن علی العطوم» فعّال رسانه ای شبکه های عربی، یک ایران شناس مطّلع در عربستان است که فارغ التحصیل دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و آشنا با زوایای متعدد سیاسی، فرهنگی واجتماعی کشور ماست. وی در چندسال گذشته نیز ریاست مرکز مطالعات ایران در «مرکز پژوهشی امیه لندن» را برعهده گرفته است(http://www.umayya.org). بررسی تحقیقات منتشر شده در یک ده اخیر از او در ایرانشناسی، روشن می کند که او در پی ارائه تصویری به روز از ایران برای سیاست گذارن و مسئولان عربستان و مبلغان وهابی است.
📚 در این اثر، محتوای تمام دروس دینی، تاریخی، اجتماعی و... مدارس ایران، مشتمل بر کتب تاریخ ایران و جهان(۱) و(۲)، تاریخ عمومی، تاریخ ایران، تعلیمات اجتماعی، فرهنگ اسلامی، دین و مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی و... در مقاطع متعدد آموزشی بررسی شده است.
📚 متدولوژی این نوشتار، بر اساس انتخاب برشهایی از کتب آموزشی و تحلیل و بررسی دقیق محتوای آن بخش ها، در ذیل عنوان «تحلیل النص» است. این اثر به واکاوی مفاد تاریخی و دینی کتب درسی پرداخته و حوادث ظهور اسلام، هجرت به حبشه، وقایع شعب ابی طالب و غزوات پیامبر تا حوادث بعد از رسول خدا(ص) را تحلیل و سرنوشت جانشینی نبی اکرم(ص) در دوران خلفا در کتب آموزشی را بررسیده است.
📚 بازتابها و تحلیلهای تاریخ امویان، عباسی، حرکت های علویان و فعالیت های اسماعیلیه در ایران، تاریخ حکومت آل بویه، سلاجقه، تیموریان، سربداران، صفویه، قاجار و تاریخ معاصر به صورت خط به خط، دقیق و کامل در این کتاب رصد و پایش شده است.
📚 در بخش بعدی این کتاب حدودا هفتصد صفحه ای، اعتقادات شیعه، نظریه ولایت فقیه، موضوع اتّحاد اسلامی، بررسی برخی مفاهیم کلامی از امامت گرفته تا غیبت، پایش و تجزیه و تحلیل شده است. از نقاط قوت این پژوهش انتخاب موضوع، وسعت تتبع و ارجاع نویسنده به منابع معتبر و دست اول شیعه است.
✍️ پانوشت:
1️⃣ با توجه به گذشت ده سال از انتشار این اثر و عدم ارائه «گزارش کتاب» فارسی از محتوای آن، مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مسلمنا، پیشنهاد معرفی این کتاب با تحلیل نتایج آینده نگارانه مولف و تمرکز بر معرفی سه محور مباحث پر اهمیّت از منظر گردآورنده، بررسی روش شناسی نگارش این کتاب و نهایتا ارتباط مفاهیم برجسته پژوهش در نتیجه گیری را در قالب پایان نامه های دانشجویی و مقاله های علمی مورد تأکید قرار می دهد.
2️⃣ همچنین «سازمان حج و زیارت» و مراکز پاسخ به شبهات می توانند با بررسی بخش «تحلیل النص» این کتاب، آمادگی های لازم جهت پاسخ به شبهات آینده سلفیه را کسب و اقدامات مقتضی، جهت تقویت بنیه علمی زوار دهه هفتاد و هشتادی بیت الله الحرام که از مخاطبان این کتاب هستند را در قالب جزوات آموزشی تهیه نمایند.
🔻مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3289-2022-09-23-17-42-54.html
🖇 به پیوست لینک دانلود این کتاب جهت بررسی های بیشتر تقدیم می شود. مخاطبین که به هر دلیلی امکان دریافت این کتاب را پیدا نکردند به ما پیام بدهند.
https://b2n.ir/y89015
#آینده_پژوهی
#ایران
#عربستان
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️اخوان المسلمین در سوگ رهبر معنوی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخوان المسلمین، پدر طیف وسطیه این جنبش، بنیان گذار و ریاست سابق اتحادیه علمای مسلمین ساعتی پیش در ۹۶سالگی و در شهر دوحه قطر درگذشت.
🔸به گزارش وال استریت ژورنال، شبیه ترین شخصیت در جهان اسلام در شباهت به جایگاه پاپ در دنیای مسیحیت، بر پیشانی یوسف قرضاوی ثبت شده است.
🔹 قرضاوی اهل مصر و دارای تابعیت قطر بود. وی در روستای صفت در مرکز المحله الکبری در استان الغربیه در جمهوری عربی مصر متولد شده بود. القرضاوی بیش از 170 تالیف دارد و در بسیاری از کنفرانس ها، سمینارها و برنامه های تلویزیونی شرکت کرده است.
#اسلام_سیاسی
#اخوان_المسلمین
#یوسف_قرضاوی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️اخوان المسلمین در سوگ رهبر معنوی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخ
⚡️ قرضاوی؛ فقیه نامداری که سیاست یارش نبود!
✍ به قلم:صابر گل عنبری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹یوسف قرضاوی که دیروز در سن 96 سالگی از دنیا رفت، نامدارترین فقیه معاصر اهل سنت و شخصیت اسلامی تاثیرگذاری بود. ایشان از تبار فقهای متجدد با نگاهی میانهرو به مسائل بود. همین تجددگرایی فقهی، آرای فکری و سیاسی متفاوت و چهره رسانهای او به ویژه حضور مستمر در شبکه الجزیره و مهمان دائم بودن برنامه "الشریعه و الحیات" (شریعت و زندگی)، او را پرآوازه ساخت، اما در عین حال نیز زمینهساز خصومتها و عداوتها علیه او در میان طبقه علمای سلفی سنتی در جهان عرب و نظامهای عربی شد؛ ولی محبوبیتش، برای چند دهه تا قبل از بهار عربی، این نظامها را به مماشات با او و حتی بعضا رفتاری توام با احترام سوق داد.
🔹 اما در عین حال علمای سلفی و علمای دیگر به ویژه در عربستان ناخرسندی خود را از برخی آرای فقهی او آشکارا بیان میکردند. حتی برخی او را تکفیر هم کردند، با تداوم اختلافات فقهی و فکریاش با غالب علمای عربستانی، در سال 2011، طی نامهای به ملک عبدالله خواستار اعطای آزادی بیشتر به زنان و صدور مجوز رانندگی برای آنها شد. در سال 2001 نیر پس از تصمیم طالبان برای تخریب مجسمههای بودا، در راس هیاتی به افغانستان سفر کرد تا شاید رهبران آن را به صرف نظر از این تصمیم قانع کند، اما تلاشهایش مثمر واقع نشد و طالبان به حرفهایش گوش نکرد.
🔸قرضاوی در سیاست نیز یک فقیه سنتشکن بود و بر خلاف فقهای سنتی، اهل مدارا با قدرت نبود و 62 سال از زندگی خود را در تبعیدی ناخواسته از سرزمین مادریاش مصر گذراند. ابتدا تئوریسین اخوان بود، اما آوازهاش در جهان اسلام، او را در قامت زعیم دینی فرااخوانی نشاند. خود او نیز از فعالیت تشکیلاتی در اخوان کنارهگیری کرد و دیگر عضو تشکیلاتی آن نبود و همچنین از پیشنهاد پذیرش رهبری آن سرباز زد. بعد از انقلاب مصر، از محمد مرسی نامزد اخوان در انتخابات حمایت نکرد و به عبد المنعم ابوالفتوح رای داد. پذیرش این نظر قرضاوی برای طیفی از هواداران اخوان المسلمین راحت نبود و او را در معرض انتقاداتی قرار داد. ابوالفتوح از رهبران پیشین اخوان بود که راه خود را پس از انقلاب و قدرت گرفتن اخوان جدا کرد و خواستار کنارهگیری محمد مرسی از قدرت شد و با وجود هم صدا شدن با مخالفان اخوان اما بعد از کودتای 2013 عبدالفتاح سیسی مغضوب او و قدرتش شد و اکنون در زندان است.
🔹قرضاوی تا حدود دو دهه قبل طرفدار گفتمان همگرایی اسلامی شیعه و سنی بود و رابطه خوبی با ایران داشت و پس از تاسیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، پست معاونت را به آیت الله تسخیری واگذار کرد، اما رشد فرقهگرایی در منطقه پس از جنگ 2003 عراق و سنگین شدن فضای ارتباط با ایران در جهان عرب، او را از تهران دور و بحران سوریه این جدایی را کامل کرد و با فتوای جهاد علیه نظام سوریه مغضوب ایران و متحدان منطقهای آن شد؛ تا جایی که موضع مشترک در قبال فلسطین و اسرائیل نیز گره از این کدورت نگشود.
🔸نقش قرضاوی در تحریک تودهها در بهار عربی، بر تاثیر او در جهان عرب افزود؛ اما با شکست انقلابهای عربی، قربانی موج اخوان ستیزی و ضدانقلابها، نزاع قطر و بلوک مخالف آن شد و هدف هجمه سنگین رسانهای قرار گرفت و در عربستان، امارات و کشورهای دیگری تحت پیگرد قرار گرفت. قرضاوی اندیشمند و فقیهی نامدار و صاحب سبک بود، اما سیاستمدار نبود و سیاست هم یارش نبود. ورود گسترده او به امر سیاست و درگیر شدن با بیشتر رژیمهای عربی، هم جایگاه فقهی و فکری او را در یک دهه اخیر تحت الشعاع قرار داد هم او را مغضوب طرفهای مختلفی ساخت.
💥 این گونه بود که قرضاوی در حالی از دنیا رفت که همزمان مغضوب دو قدرت رقیب مسلمان یعنی عربستان و ایران و متحدان هر یک بود.
#اسلام_سیاسی
#اخوان_المسلمین
#یوسف_قرضاوی
#صابر_گل_عنبری
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ أفريقيا وثلاثون مسجدا يصلون صلاة الغائب على القرضاوی.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔻أكثر من ثلاثين مسجدا في دولة لا يتجاوز عددها 3 مليون نسمه في غرب أفريقيا … ولا يتحدثون العربيه سوي القرآن الكريم ..قررت إقامة صلاة الغائب علي شيخنا العلامة الدكتور يوسف القرضاوي وتخصيص خطبة الجمعه عنه وعما قدمه من علم نافع لدينه وأمانته …
🔺أما في مصر بلد الأزهر، لوزارة الأوقاف تحذر من إقامة صلاة الغائب، وشيخ الأزهر ودن من طين وودن من عجين، لكن لله جنود السموات والأرض.
✍ پانوشت:
🔹نماز جنازه دکتر یوسف قرضاوی امروز پس از نماز ظهر در مسجد جامع محمد بن عبدالوهاب در دوحه قطر به صورت حضوری برگزار شد.
🔹همچنین تا ساعتی دیگر و پس از نماز عصر در مسجد سلطان محمد فاتح در شهر استانبول بصورت غائبانه خوانده خواهد شد.
🔹اما مصر وجامعه الازهر بخاطر حساسیت های دولت مصر از ادای نماز غیابی بر یوسف قرضاوی استنکاف و اجازه نماز غیابی در مسجد الازهر را ندادند.
🔹با این حال در سی مسجد در جهان اسلام نماز غیابی جنازه بر قرضاوی اقامه خواهد شد و امشب در قبرستان مسیمیر دوحه دفن خواهد شد. بارها قرضاوی در سخنان خود گفته بود که من در قطر و دور از وطن دفن خواهم شد.
#اسلام_سیاسی
#اخوان_المسلمین
#یوسف_قرضاوی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️مروری بر پیامهای تسلیت متفاوت در مرگ قرضاوی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
▪️قرضاوی چهره سرشناسی در جهان اسلام بود که پیامد آرا و تفکرات او در سایر گفتمانهای فعال جهان اسلام غیر قابل اغماض است. او عملگراترین رهبران اسلام گرا بود که حتی مرشد عام اخوان المسلمین ذیل او تعریف و موجودیت می یافت. کمتر کسی در جهان اسلام است که با گوشه ای از آراء و تفکراتش آشنا نباشد و بخشی از اندیشه هایش به گوشش نخورده باشد.
▪️در چند روز اخیر، با اینکه اکثر پیامهای تسلیت و توئیت های منتشره و اشعار بلند بالای شاعران در فقدان او حکایت از اعلام تسلیت و همدردی فراق او بود؛ ولی نمی توان به سهولت از کنار سه طیف از انبوه پیامهای تعزیت وی گذشت.
1⃣ طیف اول: طیف پیامهای تعزیت سلفی های سنتی مانند طرفداران فکری البانی و هواداران حوینی و به ویژه ربیع المدخلی است. آنها قرضاوی را با تعابیر تندی مثل «رأس الخوارج» و... روانه دیار باقی کردند و پیامهای تسلیت آنها با همین عناوین گزنده در چند روز اخیر منتشر شد.
2⃣ طیف دوم: محمد تقی عثمانی از نوسلفیه دیوبند در پیام تسلیت خود، بر تمایز خط فکری خود با قرضاوی تکیه کرد و در چند خط کوتاه از پیام خود، اختلاف فکر خود با قرضاوی آن را پنهان نکرد. گویا عثمانی نمی خواست اختلافش با قرضاوی درباره شفاعت، حیات برزخی، سماع موتی و نگاه متفاوت آنها به صوفیه و.. را نادیده بگیرد و با پیام تسلیت خود، بر تمام آرای قرضاوی صحه بگذارد.
3⃣ طیف سوم: بنیادگرایان و جهادیون جهان اسلام هستند که در پیامهای خود بر تک تک آرای فقهی متفاوت او اشاره کردند. آنها با انگشت نهادن بر فتواهای سهل گیرانه او، مبتنی بر تحریم هجمه مسلمانان به کارناوالهای همجنس گرایان در بلاد کفر، همچنین ترویج فتوای تبعیت مسلمانان بلاد غرب از قوانین غربی(ولو خلاف اسلام باشد) را نمادی از مرجئی بودن وی خواندند و با تعابیر بسیار تندی وی را تقبیح و بدرقه به سرای باقی کردند. مدح دموکراسی و جنگیدن برای آن، تطبیق دموکراسی غربی بر شورای قرآنی، مخالفت با احادیث منقصت عقل زن و غیر جدی بودن متکلم هنگام بیان آن، فتوا به حلیت شغل بازیگری برای زنان و دختران، مصالحه و دست دادن با همسر امیر قطر، دعا برای مشمول رحمت قرار گرفتن پاپ، برادر خواندن مسیحیان و دعوت به مودت با یهود و نصاری و تعدد قرائت از اسلام، از دیگر اتهامات او در بازتاب پیامهای درگذشت او در نزد بنیادگرایان است.
#اخوان_المسلمین
#یوسف_قرضاوی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
💥قرضاوی از همگرایی با شیعه تا جای گرفتن در کنار معارضان ایران
✍به قلم: عبّاس خامه یار
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️: برشهایی از یادداشت:
🔹 قرضاوی پس از بازگشت از اولین و آخرین سفرش از ایران، با شگفتی خاصی از پیشرفت و روحیات ایرانیان تمجید میکرد و از گفتوگوهایش با علما و مراجع حوزه و دیدارهایش از اماکن زیبای کشورمان، سخن میگفت، گاه حتی اشاره به تأثیر تبلیغات مسموم محیط رسانهها داشت که ناخواسته بر ذهن او نیز نقش نهاده بود: جمله «قرآن ایرانیان با قرآن ما و دیگر مسلمانان تفاوتی ندارد»، گفتار مکرر او در جلسات خصوصی با میهمانانش پس از بازگشتش بود.
🔸 روزی در منزلش، کتاب «القرضاوی فی المیزان» را که تازه توسط دستگاه مذهبی سعودیها، انتشار یافته بود، نشانم داد و با تأثری فراوان گفت: «دکتر عباس! ببین وهابیهای بی انصاف با من چه میکنند؟!» نویسنده سعودی کتابِ مذکور، قرضاوی را به خاطر دیدگاهش نسبت به مقولههایی همچون زنان ، رابطهاش با ایرانیان (و یا به تعبیر وهابیان روافض ) و ... سخت مورد تهاجم قرار داده بود و همین مایه دل شکستگی شیخ بود که اصل وحدت و همبستگی مسلمانان را ترویج میکرد.
🔴 سالها گذشت و حوادث و ناملایمات و درگیریهای مذهبی و طایفهای عراق و سوریه پیش آمد و به «دلایل معلوم و نامعلوم» مواضع شیخِ وحدتگرا تحولی تازه و ناباورانه یافت، به طوریکه مواضع جنجالی و خشونتآمیز وی بازتاب ناگواری در جهان اسلام و کشورمان برجای نهاد.
🔺 توصیهها و تقاضاهای مکرر همکیشان، دوستان و یاران روشنفکر و خیرخواه ایشان بی فایده بود و جلسات و گفتوگوهای متعدد مسئولان و نخبگان کشورمان با ایشان که عموماً به کارگزاری اینجانب تشکیل میشد هم مؤثر واقع نگردید.
🔸 طراحی مناظره وحدتبخش و تقریبی زنده تلویزیونی ایشان با مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی در شبکه الجزیره توسط دلسوزان دو طرف، هم از سیاق طبیعیاش خارج و با طرح مسائل حاشیهای و بر خلاف توافق اولیه، نتیجه مطلوبی به همراه نداشت.
⛔️ همواره در آن دوره و پس از آن، پرسش افکار عمومی آن بود چه شده که اصل مبنایی وحدت میان طوائف و فرق که باور عمیق شیخ بود، جای خود را به ترویج نفرت داده است؟ و چه کسانی و جریانها و یا رژیمهایی، قرضاوی را به اتخاذ چنین مواضعی واداشتهاند و یا زمینه آن را فراهم ساختند؟! به گونهای که استمرار این رویکرد، شیخ را برای مدتی پرچمدار مخالفت با تشیع در جهان اسلام کرد و به حدی که با اتخاذ شدیدترین مواضع فرقهای و ی به ایرانهراسی و شیعههراسی و تفرقه در صفوف امت دامن زده شد و بسیاری را در جهان اسلام بر این باور واداشت که خونریزیها و ویرانیهای سالهای اخیر در سوریه و عراق و لیبی، محصول موضعگیریها و فتاوای تحریکآمیز و تکفیری ایشان بوده است.
🛑 میزبانان وهابی و دولتمردان سعودی، با اغتنام فرصت پیشآمده از چرخشِ شیخ، حداکثر بهره را در واگرایی جهان اسلام و مسلمانان کسب کرده و بر طبل وهابیت تندرو در مقابل سایر نحلههای اسلامی از جمله تشیع با آوای شیخ کوفتند.
♻️با این همه، حکایتِ شیخ تمام نشد و پس از بحران بیسابقه در روابط دوحه - ریاض، نام قرضاوی ناباورانه در صدر بیانیه ائتلاف عربی ضد قطر و لیست سیاه تروریسم، جای گرفت و حامی و بخشنده دیروزین شیخ، خصم سرسخت دوباره او شد!
مطالعه کامل:⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3290-2022-09-29-13-47-50.html
🌐 منبع: ایکنا
#اسلام_سیاسی
#یوسف_قرضاوی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥مقتدی صدر طالبان را مسئول کشتار شیعیان افغانستان خواند و از عربستان خواست که در این امر مداخله کند!!!
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✍ مقتدی صدر رهبر جریان صدر در جدیدترین توئیت خود نوشت:
🔹 کدام دولت است که نمیتواند از ملتش حفاظت کند؟ یا کدام دولت است که فقط تماشاگر انفجارهای هفتگی است که شیعیان را هدف قرار داده است؟ آری این دولت؛ طالبان است.
🔸 وی ادامه داد: من از نجف اشرف، طالبان را مسئول انفجارهایی میدانم که در برهه کنونی برادران شیعه در افغانستان را هدف گرفته و هیچ بعید نیست در آینده برادران سنی افغانستانی را نیز که عقیده شان همسو با طالبان است، هدف قرار دهد.
🔹 به طور کلی طالبان یا عمدا سکوت کرده و نسبت به آنچه رخ میدهد رضایت دارد یا اینکه ناتوان در حفاظت از ملت افغانستان است؛ بنابراین جامعه بین الملل باید برای پایان دادن به درد و رنج این مردم مداخله کند چراکه این ملت خواستار زندگی بودهاند اما سذنوشتشان با مرگ گره خورده است.
🔸صدر همچنین نوشت: به همین مناسبت از عربستان سعودی که درحال تلاش برای دور شدن از افراط گرایی است میخواهیم که در رخدادهای افغانستان مداخله کند؛ چراکه چنین اقدامی واجب شرعی آن در مقابل درگاه خداوند متعال است.
🔸رهبر جریان صدر در پایان در پیامی به شیعیان افغانستان خاطرنشان کرد: ای شیعیان افغانستان در راستای پایان دادن به درد و رنجهایتان یکدست و متحد باشید و برای مطرح کردن خواستههایتان و شنیده شدن صدایتان به خداوند توکل کنید؛ چرا که خداوند یاریگر شما و محمد(ص)، علی (ع)و فاطمه (س) شفیعان شما هستند.
🔹این توئیت پس از آن مطرح شد که یک منبع در دولت افغانستان صبح امروز (جمعه) گفت، در پی انفجار انتحاری که یک مرکز آموزشی را در غرب کابل هدف قرار داد، ۳۲ تن کشته و ۴۰ تن زخمی شدند.
🌐 منبع: سومریه نیوز
#طالبان
#اسلام_سیاسی
#افغانستان
#مقتدی_صدر
#شیعیان_افغانستان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🛑 تحولات اسلام گرایان یمن به زبان ساده(۱)
✍ به قلم: یوسف هنرمند
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹ماجرای تحولات یمن از انقلاب خونین مردمی سال ۲۰۱۱ و متأثر از بهار عربی و علیه «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور دیکتاتور یمن آغاز شد. مردم یمن حکومت وی را فاسد و اعتراضات مردمی، توسط دولت او سرکوب و «دوهزار» شهید و حدود «بیست و دو هزار» مجروح بر جای نهاد.
🔸حوثی ها(شیعیان زیدی) تقریبا یک سوم جمعیت یمن را تشکیل میدهند که با اقدام نظامی علیه دولت، باعث شدند رئیس جمهور دیکتاتور زخمی و از یمن به عربستان متواری شود.
🔹حوثی ها کنترل پایتخت را در دست گرفته و با تشکیل انتخابات آزاد و تأیید آن توسط سازمان ملل متحد، مجلس تشکیل میدهند و «منصور هادی» را به عنوان رئیس جمهور از طریق انتقال صحیح قدرت انتخاب می کنند.
🔸متأسفانه دولت منصور هادی از نظر حوثی ها، در انتقال قدرت غل و غش کرد و در نتیجه با قیام مجدد حوثی ها مواجه شد. نهایتا منصور هادی بعد از تشکیل دولت، شروط حوثی ها را پذیرفت؛ ولی چند وقت بعد با ارائه یک طرح پیشنهاد تشکیل فدرالیسم در یمن، با مخالفت حوثی ها رو به رو شد. از نظر نمایندگان انصارلله در مجلس، این اقدام برای تجزیه یمن بود. حوثی ها با تغییر تعداد نمايندگان و اخراج منصور هادی از قدرت دولت جدیدی تشکیل دادند.
🔹بعد از آن منصور هادی به حصر خانگی رفت و در نهایت با همکاری برخی نگهبانان خائن، موفق به فرار شد و به عدن(جنوب یمن) رفت و در آنجا بیانیه ای منتشر کرد که نماینده دولت رسمی است. او با درخواست رسمی از عربستان برای دخالت در امور کشورش فرمان آغار جنگ یمن را صادر کرد.
ادامه دارد...
#اسلام_سیاسی
#یمن
#زیدیه
#انصارالله
#حوثی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🛑 تحولات اسلام گرایان یمن به زبان ساده(۱) ✍ به قلم: یوسف هنرمند ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْ
🛑 تحولات اسلام گرایان یمن به زبان ساده(۲)
✍به قلم: یوسف هنرمند
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹پس از فرار منصور هادی به عدن(جنوب یمن)، دولت انصار الله در صنعا(مرکز یمن) تشکیل شد و آنها به مناطقی که تحت کنترل هوادارن علی عبدالله صالح و منصور هادی بود حمله کردند. آنها کنترل مناطقی در تعز، لحج و مخا را در دست و به دروازه های عدن رسیدند. نهایتا با این اتفاق منصور هادی نیز به عربستان فرار کرد و با عربستان ائتلاف تشکیل داد تا با حوثی ها وارد جنگ شود.
🔸جنگ با بمبارانهای شدید هوایی و حملات زمینی ائتلاف عربستان آغاز شد و آنها توانستند انصارالله را متوقف کنند و دست برتری در نبرد را از انصارالله بگیرند. درگیری های ضعيف انصارالله با نیروهای سعودی و ائتلاف ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۹ معادلات این جنگ با یک حمله عجیب و سنگین به سکوهای نفتی آرامکو عربستان، شکل دیگری به خود گرفت.
🔹در جنجال رسانه ای ائتلاف عربی و غربی، ایران را مقصر این شکست اعلام کردند؛ در حالی که انصارالله رسما مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. جبهه ائتلاف اعتقاد داشت که انصارالله توان تولید هیچ سلاحی ندارد و از طرف دیگری نیز عملیات علیه آرامکو بی نظیر بود که چنین عملیاتی را حوثی ها نمی توانند انجام بدهند.
🔸بعد از آن انصارالله با رونمایی از تجهیزات جدید ساخت خود و با هدف قرار دادن عربستان و پیشروی های قابل توجه جنگ را به مرحله کنونی رساند، یعنی آتش بست موقت و منابع سوخت فسیلی و دارو به یمن و به آنجا گسیل شد.
🔹جالب است بدانیم که تنها ۸۵۰۰۰ کودک یمنی بر اثر بیماری و گرسنگی جان دادند. تا سال ۲۰۱۷ که آمار عجیب و بالایی است. در کل به خاطر این موارد حدود ۳۰۰ هزار نفر جان دادند .
🔸یک نکته دیگر که اهمیت فوقالعاده بالایی دارد؛ تحرک اماراتی ها در این جنگ است. شورای انتقالی جنوب یمن که قدرت کمی در مناطق جنوبی داشت و عملا در این نبرد نقشی نداشت. در مرحله اول از مناطق کمی که در الحدیده(جنوب غرب) داشت خارج شد و باعث قدرت گرفتن انصارالله در آن منطقه شد. اولين نیروی شورای انتقالی جنوب با خارج کردن نیروهای خود از جمع ائتلاف، خودش را به صورت مجزا سازماندهی کرد و توانست انصارالله را در استان شبوه(مرکز یمن) عقب براند و جبهه جنوب وارد جنگ با انصارالله شد.
🔹در حال حاضر نیروهای ائتلاف جنوب به رهبری امارات با نیروهای عربستان درگیری های داشت که باعث قدرت گیری این نیروها شده و کسانی که زیر ۳ درصد کنترل داشتن الان حدود ۲۰ درصد مناطق مهم یمن را در دست گرفته و تا کنون سعودی ها فقط ۵۰ درصد بیابان های یمن را در اختیار دارند.
🔸رژه اخیر نیروهای مسلح یمن که در دو مرحله برای نشان دادن قدرت انجام گرفت؛ نشان داد طرفی که بعد از شروع مجدد جنگ بازنده است، عربستان است.
ادامه دارد...
#اسلام_سیاسی
#یمن
#زیدیه
#انصارالله
#حوثی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🛑 تحولات اسلام گرایان یمن به زبان ساده(۱) ✍ به قلم: یوسف هنرمند ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْ
🛑 آینده تحولات اسلام گرایان یمن به زبان ساده(۳)
✍به قلم: یوسف هنرمند
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔻تا اینجا هرآنچه گفتیم تاریخ و رویدادهای بود که اتفاق افتاده و ما به صورت انشا گونه آن را بیان کردیم و اکنون نوبت تحلیل ما از آنچه خواهد بود که پیشبینی میکنیم اتفاق بیفتد .
🔻ارتش و کمیته های مردمی یمن در طول آتش بس ۶ ماهه که روز گذشته پایان یافت، قدرت افزایی شدیدی کرده و میشود این را از رژه اخیر در الحدیده دید این اقدام انصارالله در نمایش گذاشتن یکی دست آورد های ضد کشتی خود آینده را ترسیم میکند.
🔻یمن خود را برای چند گزینه بر اساس نظرات سران انصارالله آماده میکند اول ضربه زدن به منابع گازی و نفتی ائتلاف متجاوز و همچنین تمام مکان های استخراج نفت و گاز داخل خود یمن تحت کنترل ائتلاف را هم هدف قرار خواهد داد.
🔻هدف انصارالله فقط فشار به عربستان و ائتلاف و امارات نیست؛ بلکه هدفش فشار بر روی آمریکایی ها و اروپایی هایی است تا از پشتیبانی ائتلاف عقب نشی کنند و جنگ را به سمت پایان ببرند.
🔻آمریکا موضوع را باید دقیق بررسی کند وقتی ذخایر استراتژیک نفت ايالات متحده تمام شود ايالات متحده نابود است آمریکا به عنوان میانجی بد عمل کرده و پایان آتش بست بسیار به ضرر ايالات متحده خواهد بود .
🔻اهداف زمینی انصارالله هم تغییر کرده دیگه اولویت اول انصارالله مارب نخواهد بود بلکه عدن و لحج و استان هایی جنوبی یمن مد نظر انصارالله است .
🔻انصارالله اکنون در خود توان دفاع دریایی میبیند هدف انصارالله بیشتر به سمت آسیب زدن و درگیری با اماراتی ها و شوراي انتقالی جنوب خواهد رفت . انصارالله دیگر حضور اسرائیل و امارات در جزایر خود را نمیپذیرد و احتمال دارد دست به نابودی کشتی های متجاوز بزند .
🔻اگر شورای انتقالی جنوب شکست بخورد کل یمن در دست انصارالله خواهد بود .آنگاه باید منتظر حرکت سریع انصارالله در بیابان های تحت کنترل سعودی ها باشیم این بار قدرت آتش با یمن خواهد بود .
🔻 انصارالله در اولین اقدام خود جنگنده های ائتلاف متجاوز را باید زمینگیر کند این پیشبینی نیست بلکه بایدی است که اگر انصارالله انجام ندهد تاوانش را مردم یمن پس خواهند داد .
🔻درکل انصارالله قرار است غوغا کنه و همش به خاطر این است که آنها به شروط آتش بست پایبند نبودند و حاضر نبودن همه چیز را به سمت صلح پیش ببرند انصارالله و حوثی ها نشان دادن هیچ چیز جز آرامش مردمشان همراه با آزادی سرزمينشان برایشان مهم نیست و در این راه اگر مردمی بی سلاح هم باشند مقابل دولت خائن و کشور متجاوز خواهند جنگید حالا که سلاح هم دارند!
#اسلام_سیاسی
#یمن
#زیدیه
#انصارالله
#حوثی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️الازهر در سوگ استاد بلندپایه اصول فقه و نظریه پرداز جایگاه قصص قرآنی در استنباطات فقهی
✍به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹روز گذشته «اسامه محمّد عبدالعظیم حمزه»حافظ قرآن، استاد طراز اول علم اصول در جامعه الازهر الشریف و تئوریسین نقش قصص قرآنی در فقه و از چهره های برجسته دعوت گر سلفی مصر در آستانه هفتاد سالگی در قاهره از دنیا رفت. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به نکاتی در مورد شخصیت علمی و روش شناسی او در استنباط احکام فقهی از قصص قرآنی خواهیم پرداخت.
🔸یکم:
شیخ اسامه عبدالعظیم(1948-2022)، استاد اصول فقه جامعه الازهر و رئیس سابق بخش شریعت دانشگاه الازهر قاهره بود. او یکی از اساتید فقه شافعی جامعه الازهر است که توانسته بود در میان طیف سنّتی الازهر، جایگاه والایی پیدا کند. هرچندبرخی برآنند تا او را از طیف سلفی الازهر معرفی کنند، ولی پایبندی او بر ترویج فقه واصول سنّتی و دوری او از اسلوبهای فقه سلفی، شواهد مهمی بر گرایش او به گفتمان فقه سنّتی الازهر دارد. بررسی ها نشان می دهد این واعظ و خطیب مشهور مصری، در منطقه تونسیه قاهره و مسجد محمد بن ادریس شافعی، پایگاه مهمی برای ترویج کلام سلفی در قاهره را برعهده داشت و از جهت عقیدتی، سلفی مأب است. این استاد فقه واصول دانشکده شریعت کویت، پس از اتمام دکتری فقه تمام توان خود را به ترویج اصول فقه سنتی در الازهر و کلام سلفی گذراند و طیف عظیمی از اساتید برجسته فقه واصول در الازهر، از شاگردان او محسوب می شوند. القصص القرآني وأثره في استنباط الأحكام، اسباب الاجمال فی الکتاب والسنه واثرها فی الاستنباط، تحقیق وتحشیه بر کتاب «الکبائر» شمس الدین ذهبی و «نسخ فی القرآن» و.. از مهمترین آثار مکتوب اوست.
🔹دوم:
ایده شاخص اسامه عبدالعظیم، بررسی جایگاه قصص قرآنی در فرآیند اجتهادفقهی است. او با تأکید بر نقش قصص قرآنی و همچنین نگاه اصول فقهی به حکایات قرآنی برآن بود که قصه های قرآن مجید، علاوه بر آنکه مشتمل بر عبرت ها ومواعظ اخلاقی هستند، از نظر فنی نیز می توان با استخراج قواعدی ثابت در فقه دست یافت. او برآن بود که قصص قرآنی از مغفولترین حوزه هایی که اصولیون توجه شایانی بدان نداشته اند و ازمجرای آنها حتی می توان احکام جدیدی را استخراج نمود و عرصه های جدیدی برای اجتهاد واستنباط گشود. او با مراجعه به قصه های قرآنی و توجه به نکات فقهی آنها، موارد متعددی از این عبرت ها را درمباحث بیع وشرا، تجارت، قضاوت، بررسی انواع معاملات راهگشا دانسته وجواز قرعه، قلمرو حیله های شرعی، مشروعیت جعاله وضـمانت، وکالـت، اجـاره، جواز اطلاق نام فرزنـد بـر دخترزاده و حرمت غنا و موسیقی را در این قصص رهگیری نمود.
🔸سوم:
شاید مهمترین نکته ای که اسامه عبدالعظیم حمزه بر آن تأکید دارد این است که از قصه های قرآنی نمی توان صریحا حکمی فقهی را استنباط کرد و دلالت قصه های قرآنی برفقه، بالتبع و عرضی اسـت؛ بنابراین مراجعه به انواع دلالت های اصولی و منطقی همانند(مفهوم موافق ومخالف، مفهوم شرط و... دلالت ایماء، دلالت اقتضا ومنطوق) در این مکانیزم بسیار جدی و ضروری است. از جمله نوآوری های او، نقدهای او بر استدلالهای پیشینیان بر احکامی است که با اصول فقه هماهنگ نیست. او با بکارگیری اصول فقه در قصص قرآنی بسیاری از استنادات فقهی پیشنیان را بلاوجه می دانست و نقدهای جدی بر شیوه آنها وارد نموده است.
🔹چهارم:
دلالت داستان حضرت یوسف(ع) بر مشروعیت جعاله، حکایت حضرت عیسی(ع) بر جواز اطلاق نام فرزند بر دخترزاده، ماجرای حضرت ابراهیم(ع) در بررسی احکام اهل ذمه، داستان اصحاب کهف برمشروعیت وکالت، قصه حضرت ایّوب بر مشروعیت حیله های شرعی از جمله مواردی است که اسامه به عنوان شاهدمثال آورده است.
🔸النهایه:
با توجه به ضرورت شناخت دقیق از مشرب های جدید قرآن پژوهی و اصول فقه معاصرجهان اسلام و عدم وجود متنی قابل اعتماد به زبان فارسی در مورد زندگی نامه، روش شناسی اصولی -قرآنی او، پیشنهاد تنظیم مقاله علمی- پژوهشی یا پایان نامه از آرا وسیره و اندیشه های اسامه بن عبدالعظیم و تطبیق آرای ایشان با بزرگان قرآن پژوه شیعه را به طلاب ودانشجویان محترم، پژوهشگران، فقه پژوهان و... مورد تأکید قرار می دهیم.
#اسلام_سنتی
#فقه_سنتی
#جامعه_الازهر
#اسامه_عبدالعظیم
#سید_علی_بطحائی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#تازه_های_نشر
📚 عنوان کتاب: مکاتب شرق شناسی و اسلام؛ دکترمحمدفاروق النبهان(عضوآکادمی پادشاهی مراکش)
🔻ناشر عرب: سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی ISESCO، ٢٠١٢میلادی.
🔺ناشر ایرانی: میراث ماندگار، ترجمه علی طاها نسب، مرداد ۱۴۰۱شمسی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📚 در این اثر پدیدهٔ شرق شناسی، تاریخچهٔ پیدایش، انگیزه های شرق شناسی، تداخل سیاست در پروژه های پژوهشی شرق شناسان بررسی شده است.
📚 معرفی مراحل فراز و فرود شرق شناسی در آکادمی های غربی، از موضوعات جذابی است که در این کتاب معرفی و تحلیل شده است.
📚 در فصل دوّم این نوشتار سه مکتب شرق شناسی فرانسه، آلمان وانگلیس وسایرخرده جریانات شرق شناسی معرفی، بزرگان و آثار شاخص آنها بررسی شده است.
📚 در فصل سوّم نگارنده به آثار مثبت پژوهش های شرق شناسی بر اندیشه اسلامی پرداخته و تأثیرات خوب آنها مشتمل بر توجه به نسخ خطی، دائره المعارف نویسی و فرهنگ نامه نویسی و...اشاره شده است.
📚 در چهارمین فصل مصنّف به نگرش شرق شناسان به اسلام، قرآن، ترجمه های وحی، پیامبر و سنت وسیره آن حضرت، فلسفه وفقه به تفکیک پرداخته است.
📚 واپسین بخش این کتاب واکنش های متنوّع متفکران مسلمان نسبت به آثار شرق شناسی است. مصنف با تأکید بر دیدگاه های ادوارد سعید، آرکون، پرفسور انور عبدالملک، عکس العمل طیف های مسلمانان را نسبت به این پدیده را بررسی کرده است.
📚 بررسی موردی کتاب «العقیده والشریعه فی الاسلام» اثرگولدلیتسیهر شرق شناس مجاری، به عنوان مصداق عینی چگونگی مواجه شرق شناسان با اسلام در پایان این نوشتار آمده است.
✍️ پانوشت:
با توجه به خلاء معرفی و ارزیابی جریانات شرق شناسی در آثار پژوهی قارّه آمریکا به زبان فارسی، پیشنهاد معرفی روند شرق شناسی در آمریکا و به ویژه آثار دهه های اخیر آنها در قالب رساله های دانشجویی مورد تأکیدقرار می دهیم.
#اسلام_روشنفکری
#تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
#مستشرقین
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️بررسی چگونگی تأثیر عمیق قرضاوی در آرای مسلمانان هند
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔸با وجود اختلافات متعدد بین نوسلفیه دیوبند با نوسلفیه اخوانی، قرضاوی توانست تأثیر پذیری پایداری در مسلمانان شبه قاره بوجود آورد. این نفوذ پر هیمنه و البته اختلاف عمیق مشرب فکری او با نوسلفیان دیوبند را از پیام پر کنایه محمدتقی عثمانی در فوت قرضاوی نیز می توان دریافت کرد. اما چگونه قرضاوی با همه این تفاوت فکری توانست به سهولت جای خود را در بین مسلمانان هند باز کند؟
🔹میدل ایست در شماره اخیر خود ویژه نامه ای درباره مرگ یوسف القرضاوی منتشر کرده است و در بخشی از آن اشاره کرد که متفکر و شیخ بانفوذ یوسف القرضاوی، در سرتاسر جهان پیروانی پروپاقرصی داشته و در ایالت کرالای واقع در جنوب هندوستان بسیار محبوب است. او به عنوان نماد «اعتدال اسلامی» مورد ستایش جهان اسلام است و هنگامی که ابوالعلی مودودی برجسته ترین شخصیت اسلامی شبه قاره هند در سال1979درگذشت، شیخ یوسف القرضاوی برای او نماز خواند.
🔸 دارالندوه لکهنو هند از مخالفان سرسخت اسلام گرایان هستند، ولی همچنان او را به خاطر فقه تیسیری که شعارش «ساده کن و پیچیده نکن» بود، بسیار دوست داشتند.
🔹 القرضاوی فقه را به عنوان ابزاری برای حل مشکلات می دید؛ تا توشه ای دست و پاگیر از سنت.
🔸 او از زبان معاصر برای انتشار عقاید خود استفاده می کرد و برعکس بسیاری از علمای اسلام که سختگیرانه فقه را تفسیر می کردند، همچنان در مورد موسیقی و فیلم دگم بودند، اما القرضاوی فتواهایی به نفع هنرهای خلاقانه و سرگرمی مدرن می داد.
🔹قرضاوی مفهوم اعتدال و اعتدال را در بین اسلامگرایان به منصه ظهور رساند ونحوه مشارکت در روند دموکراتیک را به اسلام گرایان آموزش می داد و از آنها می خواست که به زبان شهروندی صحبت کنند. او یکی از اولین کسانی بود که از اینترنت برای انتشار افکار خود از جمله با صدور فتوا از طریق وب سایت انگلیسی زبان اسلام آنلاین استفاده کرد.
🔹 ترجمه این گزارش را اینجا بخوانید↙️
http://muslimna.ir/news/3292-2022-10-09-21-29-12.html
#اسلام_سلفی
#نوسلفیه
#یوسف_قرضاوی
#دیوبندیه
#اخوان_المسلمین
#هندوستان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
⚡️فضل الرحمن و گسست روشمند از تفسیر سنتی قرآن
✍ به قلم: داوود احسانی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 فضل الرحمن ملک(متولد ۲۱ سپتامبر ۱۹۱۹ در شهر هزاره هند(امروز در پاکستان واقع شده است) و متوفای ۲۶ ژوئیه ۱۹۸۸ در ایالت شیکاگوی آمریکاست. او یکی از برجسته ترین متفکران و روشنفکران اسلامی در قرن بیستم است. فضلالرحمن در مورد فهم قرآن با طرح دیدگاه هرمنوتیکی، نگاهی نو در تفسیر وحی ارائه نموده است. متأسفانه از آنجا که دیدگاه های ایشان به زبان فارسی و عربی ترجمه نشده و خود او هم نوشته ای هم به این دو زبان ندارد و بيشتر آرای او به زبان لاتین است؛ این شخصیت و آراء و اندیشه های او در بین اندیشمندان و روشنفکران ایرانی ناشناخته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد آرا او اشاراتی می کنیم.
🔶 یکم:
فضل الرحمن معتقد است دوران نگاه سنتی به دین و فهم قرآن کلاسیک سپری شده است. او تفسیر سنتی از کلام الهی که معتقد است احكام دین ثابت براي همه زمانها است را ناکارآمد می داند؛ زیرا این گروه اجرای احکام ثابت را با تغييرات فعلی اجتماعی و نیازهای امروزی و مقتضیات کنونی به خوبی ارائه نمی کنند. او با گسست از تفسیر سنتی و پیوست به تفسیر هرمنوتیکی از کلام الهی و توجه به چالش های مدرنیته در دوران معاصر، سعی در بازسازی و ارائه نگاه جدیدی به تفسیر قرآن نموده است. در این راستا فضل الرحمن با ارائه ساختاری منسجم به تفسير قرآن و تدوین راهحل تعارض بين اسلام و مدرنيته را مطرح کرد كه بسياري از روشنفكران پس از ایشان از وی متأثر شده اند.
🔷 دوم:
غایت ایشان از اسلام و مدرنیته این است که با اجتهاد پويا و تفسیر هرمنوتیکی از قرآن، می توان به جاودانگی دین و گسترش احكام دينی به سایر فرهنگها و تمدن ها بپردازیم. فضلالرحمان برای تحقق این منظور شیوه دوحركتی در تفسیر متن مقدس را ارائه می کند؛ به اين معنا كه ابتدا حركتی از خواننده و مفسر به متن مقدس صورت میگیرد یعنی مفسر بايد به مطالب قرآن با توجه به زمان نزول و فرهنگ حاکم و شأن نزول روح حاکم بر آیات قرآنی را دریابد، این همان حركت اول است. در حركت دوم که حرکت از زمان نزول به دوران حاضر است؛ مسائل و مشكلات امروز خود را با مراجعه به روح حاکم بر دين، نه صرفاً احکام آن دوران برطرف می كنيم. این دو حرکت، شاکله تفکر و تفسیر جدید فضل الرحمان را تشکیل داده اند.
🔶 سوم:
کم رغبتی پژوهشگران ایرانی به بررسی آرای فضل الرحمان سبب شده تا دگراندیشان از وی یک چهره سکولار ترسیم کنند؛ در حالی که شواهد متعددی در اندیشه های او وجود دارد که نشان می دهد آرای او فرسنگها از سکولاریسم دور است. بر این باوریم که بررسی دقیق اندیشه های روشنفکری فضل الرحمان می تواند تأثیرات راهگشایی بر اصلاح تفکر دینی برجای بگذارد.
🔹 چهارم:
ان شاالله به زودی رساله دکتری اینجانب در «بررسی تطبیقی آرای تفسیری فضل الرحمان ملک با آیت الله جوادی آملی» در دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب قم ارائه و از آن دفاع خواهد شد.
🎥 برای مشاهده دیدگاه های دیگر در مورد «فضل الرحمان ونظریه اصلاح اندیشه دینی در اسلام» ویدئو پیوست را نیز مشاهده کنید:
https://m.youtube.com/watch?v=wSQa9XOChfs
#اسلام_روشنفکری
#تفسیر_سنتی
#تفسیر_هرمنوتیکی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فضل_الرحمن_ملک
#داود_احسانی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️اخوان المسلمین در سوگ رهبر معنوی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخ
⚡️ دولت مصر و الازهر پس از سکوت طولانی پس از انتشار خبر درگذشت قرضاوی، امروز نام او را در سرلیست گروهک تروریستی اعلام کردند.
🔸بنا به این دستور کم سابقه، دادگاه جنایی مصر او به همراه ۲۴۱ نفر دیگر را به مدت سه سال تحت شدیدترین احکام قضایی قرار داد و از این به بعد احکام سنگین جنایی بر آنها و منسوبین آنها مترتب خواهد شد!!!
🔸 بیشتر نیز الازهر در اقدامی کم سابقه، مدرک دکترای قرضاوی را پس گرفته بود و آن را باطل اعلام کرده بود.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سنتی
#الازهر
#مصر
#یوسف_قرضاوی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
⚡️احمد بن حمد الخلیلی مفتی اعظم عمان به مناسبت روز ملی زن عمانی در سخنانی گفت:
در فرهنگ عمومی چنین رایج شده که زن نصف جامعه است؛ ولی من امروز اعلام می کنم که زن در فرهنگ اباضیه، تمام جامعه و کل اجتماع محسوب می شود.
منبع: قبس الاخباریه
#اسلام_سنتی
#اباضیه
#حقوق_زنان
#احمد_بن_حمد_الخلیلی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️تحقیر بی سابقه شیخ الازهر توسط السیسی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 هفته گذشته ودر هنگامه برگزاری مهمترین جشن حکومتی - دینی دولت مصر(مؤتمر فی احتفال المولد النبوی) رسانه های مصری ویدئویی را از برخورد سرد السیسی با احمدالطیب مخابره کردند که در تاریخ روابط الازهر با دولت مصر کم سابقه است. در این دیدار برخلاف همیشه که رئیس جمهور دست در دست شیخ الازهر در مراسم میلاد پیامبر(ص) شرکت می کرد و تا صدر مجلس یکدیگر را مشایعت می کردند، السیسی هنگام ورود به کاخ المناره بدون توجه به احمدالطیب و دادن پاسخ سلام او، به اشاره ای تلویحی به وی اکتفا(بخوانید بی اعتنایی) کرد و با عجله وبدون همراهی او به صدر مجلس رفت و احمدالطیب را همانند یک مدعو معمولی در این جشن مهم که شیخ الازهر از مجریان اصلی برگزاری آن بود به حساب آورد.
🔸 این رفتار تحقیرآمیز از چشم فعالان و ناظران پنهان نماند و هشتگ «شیخ الازهر» در صدر فهرست پرکاربردترین شبکههای اجتماعی توییتر مصر قرار گرفت؛ تا جایی که بسیاری از توئیت ها از نادیده گرفتن(تجاهل)السیسی، شیخ احمد الطیب در جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) انتقادات تندی کردند. این هشتگ ها حتی از سوی حامیان اسلام سیاسی واخوان که ضربات متعددی از بی تفاوتی شیخ ازهر خورده بودند منتشر شد. سمیر الارکی نویسنده مشهور مصری نوشت: «السیسی وارد کاخ المناره شد. برای همایش هایی در جشن میلاد پیامبر بدون سلام و احوالپرسی به شیخ الازهر، ژست گرفتن، سپس سرعت دادن به تالار بدون حتی گفتن اینکه منتظر ورود به همراهی شیخ احمد الطیب است، رفتاری که با صمیمیت السیسی نسبت به مهمانان معمولی مجلس قابل مقایسه نیست. جمال سلطان، نویسنده روزنامه نگار نوشت: «نحوه برخورد السیسی با شیخ الازهر در هنگام پذیرایی از وی قبل از جشن های مولود شرم آور است و اصلا مناسب و جایز نیست. شیخ الازهر در دنیا مورد استقبال قرار می گیرد. از پادشاهان، رؤسای جمهور و رهبران. این استکبار و غرور السیسی است و نه چیز دیگر.
🔹 در عوض، شیخ الازهر علیرغم اهانت کم سابقه ای که السیسی با او در هنگام ملاقات داشت، مراسم تنوره را در این جشن به خوبی اجرا کرد و در نهایت به السیسی ادای احترام کرد ودر سخنانی مدعی شد: «تلاش خستگی ناپذیر و کار خستگی ناپذیر السیسی تنها به خاطر اعتلای منزلت مصر و مصریان است.» وی در پایان همچنین دعا کرد که خداوند به کشور پیشرفت، سعادت، قدرت، سربلندی و بی گناهی، خیر و برکت عنایت کند.
🔹احمد الطیب از حامیان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ نبود و آن را «دعوت به هرج و مرج و یک تابو قانونی» می دانست و پس از چراغ سبز مشروع رئیس جمهور محمد مرسی، موضع خود را با رئیس جمهور قانونی مصر محمد مرسی تغییر داد. او از کودتای السیسی علیه مرسی حمایت کرد و در بیانیه کودتا فعالانه شرکت کرد و گفت: «این کودتا مطابق یک قانون شرعی است که می گوید در ارتکاب دو شر، انتخاب شر کوچکتر یک وظیفه مشروع و یک راه است. از بن بست سیاسی که مردم در آن گرفتار شدند، بین موافقان و مخالفان، من از تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری حمایت می کنم.»
بعدها شیخ با السیسی و حامیانش درگیری رسمی پیدا کرد که باعث شد طرفداران السیسی خواستار صدور قانونی شدند که به او اجازه می دهد شیخ الازهر را برکنار کند، اما این قانون پیشرفت قابل توجهی نداشت.
🔸بارزترین اختلاف بین آنها مربوط به امتناع الطیب از پیشنهادهای نظامی مربوط به متون حقوقی و فقهی و همچنین «تجدید گفتمان دینی» در صحنهای بود که بیش از یک بار تکرار شد، تا اینکه السیسی در یک جلسه، الطیب را مورد خطاب قرار دادو گفت «ای امام بزرگوار مرا خسته کردی».
🎥 برای دریافت ویدئو لینک ذیل را ببینید:
https://twitter.com/s_alaraki/status/1577586314165338113
#اسلام_سنتی
#جامعه_الازهر
#احمد_الطیب
#عبدالفتاح_السیسی
#اسلام_سکولار
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
50.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وبینار رویکردهای وحدت و تقریب اسلامی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🎙حجه الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان(استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب و متخصص جریانات، ملل و نحل اسلامی)
⌚️زمان: ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
@howzehmelalfars
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ارائه تصویری متفاوت از دانش فرقه شناسی توسط مورخ طراز اوّل کشور
✍ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹مذاهب شناسی از علوم میان رشته ای است که به آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی می پردازد. این دانش در تلورانس بین علم کلام و تاریخ مذاهب اسلامی در نوسان است. بررسی ها نشان می دهد که غالب کتب ملل ونحل منتشر شده تا کنون، توسط متکلمین نوشته شده است و مورخین عموماً در نگارش آثار ملل ونحل غایب بوده اند. اخیراً مورخ صاحب نظر کشور، استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر رسول جعفریان با انتشار کتاب «درس هایی درباره فرق اسلامی، نشرعلم، ۱۴۰۱» در صدد رفع این خلاء قرار گرفتند و از زاویه نگاه تاریخی، دانش ملل ونحل را کاویده اند. بدیهی است که اگر ملل ونحل، زیر نور چراغ مطالعه «علم تاریخ» بررسی شود؛ نکاتی از آن استنباط می شود که کمتر دیده و گفته شده و زوایایی پنهان از آن هویدا خواهد شد که نوعا متکلمین بدان وقعی ننهاده اند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به اهم مطالب بدیع این کتاب اشاراتی خواهیم داشت.
🔸یکم: این اثر در بررسی ۱۵ مسئله ملل ونحلی سامان یافته است و مؤلف از این رهیافت، نقبی تاریخی به موضوعات ملل و نحلی دارد. در مقدمه طرح مباحثی مانند معرفی برخی ردیه نویسی ها، نقش اعتقادنامه ها، تأثیر منابع ادبی، جایگاه جغرافیایی فرق ومذاهب، توجه به متون فارسی و رجالی ملل ونحل، خاستگاه فرهنگی و تمدنی این دانش بررسی شده است و توجه به این نکات مغفول به مخاطب گوشزد شده است. معرفی سبک های متعدد ملل نگاری، توجه به گزارش های ایستا وپویا از این دانش و توجه اکید مصنف به داده های رجالی زمینه هایی هستند باعث ایجاد نگاهی متفاوت در این دانش خواهد شد.
🔹دوم: معرفی کتابی نادر و فقهی که همزمان با نگارش نخستین آثار ملل ونحل در قرن سوم توسط ابوبکر خلال(م311) نوشته شده بسیار قابل تأمل است. جعفریان در معرفی این کتاب، احکام فقهی اصحاب ملل ونحل را بیان کرده و خلاء تحلیل های فقهی در دانش ملل ونحل را تا حدودی مرتفع نموده است. احکامی مانند نکاح، جزیه در جهاد، زکات، بیع وشرا با اهل ذمه و احکام اطفال مشرکین و...در ذیل مباحث فقهی یهودونصارای ومجوس بسیار راهگشاست.
🔸سوم: شاید قلب تپنده این کتاب را بتوان در منطق تکثیر فرقه ها وتحلیل های چند قطبی شدن جامعه اسلامی معرفی کرد. مصنف با تقسیم ملل ونحل بر اساس منطق معرفت شناختی، به تفکیک هسته های اصلی وفرعی انشعاب جامعه نخستین پرداخته و دوقطبی ایمان ظاهری والحاد باطنی را در فرقه گرایی های اولیه بسیار پررنگ می داند. نقش نخبگان و تأثیر توده ها در شکل گیری این قطب های فکری فرهنگی بسیار مهم است و مصنف به ارائه تحلیل هایی در مورد کنشکری آنها درپیدایش ملل ونحل پرداخته است. بررسی مصداق عینی ایمان وکفر، در ملل ونحل نگاری و ردگیری خاستگاه آنها از دوران رسول خدا(ص) تا قرن سوم سبب شده تا بتوان تصویری بهتر از هسته مرکزی و نزاع های فرعی دانش ملل ونحل پیش روی مخاطب ترسیم شود.
🔹چهارم: بررسی تاریخ و عقاید عثمانیه، نواصب، اهل حدیث ومرجئه در ذیل چهره های شاخصی همچون جاحظ، ابوحنیفه، سفیان ثوری، احمدبن حنبل و لالکائی توانسته روی دیگری از منازعات تاریخی – کلامی قرون نخست را نمایان کند. این تصویر از انقلاب نظری عباسیان تا تربیع حضرت علی ع توانسته تصویری از منازعات اهل حدیث با سایر جریانات را پیش روی مخاطب ترسیم کند.
🔸پنجم: معتزله نگاری متفاوت جعفریان در این اثر با معرفی اصول خمسه آغاز می شود. مصنف پس از ارائه تصویری کامل از عقاید معتزله، به معرفی مکاتب اربعه اعتزال پرداخته و سپس به نسبت سنجی میان باورهای اعتزالیون وفلسفه، اعتزال وطبیعیات، معتزله وقرآن وحدیث توجه وتحلیل های تاریخی خود را در ذیل آنها گنجانده است. رجال وطبقات معتزله، فرهنگ دینی واجتماعی آنها، سختگیری وخشونت رایج در بین این فرقه و گسترش فکر اعتزال در میان زیدیه از موضوعات فرعی است که مصنف آنها را در ذیل عنوان مباحث تاریخی گنجاده است. جعفریان در ماتریدی واشعری نگاری ضمن بررسی تأثیرات آنها از اعتزال ومرجئه بر اساس کتب کلامی، دانشمندان جریان ساز وحاکمان به ارائه تاریخ وعقاید این دو نحله پرداخته وتوانسته به خوبی تمایزات اشعری وماتریدی را به تصویر بکشدو...
🔹النهایه: با توجه به ارائه تحلیلهای متفاوت از دانش ملل ونحل در این اثر، مطالعه وبررسی داده های غنی تاریخی و کلامی این اثر، پیشنهاد مطالعه این کتاب را به طلاب عزیز، دانشجویان محترم، کلام پژوهان و ملل ونحل نگاران مورد تأکید قرار می دهیم وامیدواریم انتشار این اثر زمینه ایجاد تحول در ملل ونحل نگاری سنّتی را بوجود آورد.
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE
مسلمنا muslimnair
📊 انتشار نتایج جدیدترین نظرسنجی نگاه شهروندان جهان اسلام به عادی سازی روابط با اسرائیل
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی مؤسسه بارومیتر العربی، مخالفت گستردهای در بین شهروندان عادی در سرتاسر خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) - که مخفف[Middle East and North Africa] است - با توافق آبراهام(the U.S.A -backed Abraham) وجود دارد.
🔺 شهروندان جهان اسلام بر آنند که این توافق با حمایت ایالات متحده آمریکا و توافق صلح بیشتر با اسرائیل، به طور ظالمانه ای بر جهان اسلام تحمیل شده است.
🔸هر چند حداکثر حدود یک چهارم شهروندان منطقه برآنند که اخبار مربوط به این موضوع را تا حد زیادی دنبال می کنند؛ لیکن از هر ده نفر در تونس، فلسطین، لبنان، اردن و عراق، این توافق نامه های صلح به طور گسترده رد می کنند. به طور کلی، در ۹ کشور از ۱۱ کشور مورد بررسی، کمتر از پنج کشور از توافقهای عادی سازی با اسرائیل حمایت میکنند، از جمله کشور موریتانی(۸ درصد)، لیبی (۷ درصد)، فلسطین (۶ درصد)، اردن هاشمی(۵ درصد) و نهایتا مصر(۵ درصد).
🔹با این حال، دو استثنا - سودان و مراکش - در این نظرسنجی قابل توجه هستند. در اولی، ۳۹ درصد موافق عادی سازی با اسرائیل هستند که در مقایسه با ۳۱ درصد در مراکش هستند. این دو کشور بخشی از معاهدههای گستردهتر ابراهیم هستند و مراکش روند عادیسازی را با اسرائیل تکمیل کرده و سودان این روند را آغاز کرده است.
🔸 در مورد مراکش باید گفت که ایالات متحده همزمان با عادی سازی، حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. در مورد سودان نیز بجاست اشاره کنیم که ایالات متحده متعهد شده است که سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم به عنوان بخشی از روند عادی سازی حذف کند. به این ترتیب، احتمالا محبوبیت نسبی عادی سازی در هر دو کشور نتیجه تمرکز شهروندان بر منافع استراتژیک خودشان باشد که منافعی برای کشورشان به ارمغان آورده است.
🔸 اما نکته دقیق اینجاست که با قضاوت بر اساس رد گسترده عادی سازی با اسرائیل توسط اردنی ها و مصری ها، که دولت هایشان یک نسل پیش با اسرائیل صلح کردند، این دیدگاه های نسبتاً قابل پیش بینی است که روند صلح با اسرائیل ممکن است در طول زمان محو و کمرنگ شود.
🔹این نتایج از جمله یافتههای اصلی دوازده نظرسنجی ملی نماینده افکار عمومی است که در خاورمیانه و شمال آفریقا از سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به عنوان جدیدترین نظرسنجی مرکز بارومتر عربی دوره ششم انجام شده است.
🌐 آدرس الموقع الرسمی البارومیتر العربی
https://www.arabbarometer.org/ar/
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#اسرائیل
#تطبیع_عبری_عربی
#نظرسنجی
#گزارشات_آماری
#بارومیتر_العربی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE
#چند_ثانیه
🔹آشنایی دانشجویان، طلاب و فرهیختگان ایرانی با علمای عمان، عموما در شناخت مفتی اعظم عمان «احمد بن حمد الخلیلی» منحصر شده است. در حالی که که در کنار این فقیه بلند پایه، علمای مشهور دیگری در عمان از محبوبیت بسیاری برخوردارند.
🔸شیخ «حمود بن حمید الصوافی» یکی از چهره های سرشناس علم اخلاق وکلام اباضیه است که خبر آغاز مجدد دروس او در هفته های اخیر، مورد توجه جامعه مذهبی عمان قرار گرفته است.
🔹 امسال درسهای هفتگی او با موضوع استغفار، پس از وقفه ناشی از فراگیری کرونا، شور و نشاط قابل توجهی را در طیف مذهبی اباضی نشینان بوجود آورده است.
🔸با توجه به نگاه متفاوت اباضیه به مسئله ایمان و کفر، طرح مباحثی با عناوین «استغفار»، «توبه» و «انابه» در اخلاق سنتی اباضیه کارکردهایی متفاوت تر از این مفاهیم در سایر مذاهب کلامی دارد. به عبارتی «استغفار» در اندیشه اباضیه، کارکردی کلامی و پای خود را از اخلاق فراتر نهاده است.
🛰 قناه «الاستقامه» الفضائیه با شعار گسترش اسلام بدون فرقه گرایی، عموما برنامه ها و درسهای مذهبی بزرگان اباضیه را به صورت زنده و مستقیم پوشش می دهد. برای مشاهده فیلم این جلسات به لینک پیوست مراجعه کنید.
https://www.istiqama.tv
#اسلام_سنتی
#اخلاق_سنتی
#اباضیه
#عمان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J