eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
316 دنبال‌کننده
448 عکس
382 ویدیو
78 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بین علم علیهم السلام و بین علم ما است علیه السلام فرمود : قبل ان تفقدونی فانّی بطرق السماء بطرق الارض رادر اینطور کرده اند که: العلم هو احضار صورت الشئ عند الذهن علم امیر المومنین علیه السلام : یک روزی وقتی که صلی الله علیه و آله و سلم از بر گشتند امیر المومنین علیه السلام نزد ایشان آمدند و فرمودند که : یارسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آیا بگویم که الله تعالی خداوند سبحان در چند کلمه با شما صحبت کرد ؟ حضرت فرمود : بفرمایید و بگویید امام فرمود : الله تعالی سه هزار کلمه با شما صحبت کرد که : هزار کلمه از این سه هزار کلمه در رابطه با کلماتی بود که بین شما و بین الله تعالی بود هزار کلمه هم مربوط به امت شما بود در هزار کلمه هم الله تعالی شما را مخیر کرد بین اینکه شما می توانید به امت بگویید و می توانی که نگویید حضرت تبسمّ کردند و فرمودند که : همین طور است بعد امیر المومنین علیه السلام فرمودند که : یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این هم شما است بفرمایید و بگیرید در معراج انگشتر تان باقی ماند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام : پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت و   و به دست راست نمودن و سر به خاک گذاشتن حین نماز و بلند گفتن (تهذیب الاحکام/ج6/ص52 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام فرمود : والله تعالی که الله تعالی ۹ نه به من عطاء فرموده که قبل از من به احدی غیر از پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نفرموده است : ۱- ها به روی من باز است ۲- من نژادها و مردم را می دانم ۳- برای من ها به در می آیند ۴- آمار ها نزد من است ۵- آمار و هارا می دانم ۶- های و الخطاب در نزد من است ۷- با الله تعالی به باطن یافته ام ۸- هرچه قبل از من بوده و هر چه بعد از من خواهد بود از دیده من پنهان نیست ۹- الله تعالی با من این ملت را کرد و ها را بر آنها تمام نمود و ایمانشان را پسندید چون روز به محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم به اینها خبر بده که من امروز دینشان را برای آنها کامل کردم و را برای آنها پسندیدم و نعمتم را بر آنها کردم همه اینها منّتی است که الله تعالی برمن نهاده است وحمد و ستایش الله تعالی راسزا است وبس الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 حضرت علیه السلام در مناجات خود در کوه طور عرض کرد : یا اله العالمین جواب شنید : لبیک بعد عرض کرد : یا اله المحسنین جواب شنید : لبیک باز عرض کرد : یا اله المطیعین جواب شنید : بعد عرض کرد : یا اله العاصین سه بار در جواب شنید : لبیک لبیک لبیک علیه السلام پرسید : خدایا چرا در دفعه چهارم سه بار پاسخم را دادی و فرمودی : لبیک الله تعالی به او خطاب کرد و فرمود : عارفان به خود و نیکوکاران به نیکی خود و کنندگان به اطاعت خود اعتماد دارند ولی گناهکاران جز به من پناهی ندارند اگر از درگاه من ناامید شوند به درگاه چه کسی پناهنده شوند منتخب قوامیس الدرر صفحه ۲۶۸ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 روزی از خارج شد و عمر را دید از ابوذر پرسید که : چه کسی داخل مسجد است ؟ ابوذر گفت که : صلی الله علیه و آله و سلم همراه با یک آقایی که من او را نشناختم عمر خودش وارد مسجد شد و دید که : پیامبر با صلی الله علیهما و آله وسلم داخل مسجد هستند اهل در صحیح می گویند که : عمر وقتی که عصبانی می شد انگشتش را زیر دندان می گرفت و آنقدر فشار می داد که خون از انگشتش می چکید اینجا هم عمر عصبانی شد و گفت که : یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شما فرمودید که : کسی راستگو تر از ابوذر نیست من از ابوذر پرسیدم که : چه کسی داخل مسجد است ؟ جواب داد که : شما و کسی که او را نمی شناسم ابوذر که امیرالمومنین علیه السلام را می شناخت پس چرا اینطور جواب مرا داد ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که : ابوذر راست می گوید چون که : کسی امیر المومنین علیه السلام را نشناخت مگر الله تعالی خداوند سبحان و من و کسی من را نشناخت مگر الله تعالی و امیرالمومنین علیه السلام و کسی الله تعالی را نشناخت مگر من و امیر المومنین علیهما السلام پس اباذر راست می گوید الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 علیه السلام ایستاده بود که یک کسی پرسید که : یاامیر المومنین علیه السلام علیه السلام کجاست ؟ امیر المومنین علیه السلام تاملّی فرمودند و بعدش فرمودند که : جبرییل علیه السلام خود تو هستی علیهم السلام ند و با الهی به هر شکلی می توانند شوند لذا یک دفعه نگاه کردند و دیدند که دیگر قابل رویت نیست از علیه السلام پرسیدند که : یا امیر المومنین علیه السلام شما از کجا فهمیدید که او جبرییل علیه السلام است ؟ فرمودند که : یک لحظه به تمام عوالم وجود نگاهی کردم دیدم که هر موجودی در جایگاه خودش هست مگر جبرییل علیه السلام لذا فهمیدم که : ایشان خودشان جبرییل علیه السلام هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 دو چیز برای لازم و ضروری است : ۱ - ۲ - ۱ - اخلاص : اخلاص یعنی طلاب باید را فقط برای خاطر خدا سبحان بخوانند و مادی و شهرت و نام و غیره نداشته باشند فقط و فقط انگیزه‌ای خدایی داشته باشند ۲ - تلاش : تلاش یعنی طلاب باید : را از دست ندهند و منظم باشند و تلاش فراوان کنند علما قدیم در زمان تحصیل به اندازه چند طلب الان کار می‌کردند و خیلی پرکار بودند درس مقدمه است و علم مقدمه است و عمل تقرب به الله تعالی است لذا باید به بندگی که دارد عمل کند تا به خدای سبحان برسد همه طلاب باید دنبال انجام وظیفه خودشان باشند اگر در انجام وظیفه الهی کوچکترین کوتاهی کنند باید نگران باشند کونوا دعات الناس بغیر السنتکم با عمل مردم را باید کرد علم مقدمه عمل است عمل هم باید خالصانه باشد تا انسان نجات پیدا کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج۱۲ متن
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 عمریست که اندر طلب دوست دویدیم هم مدرسه هم صومعه هم میکده دیدیم با هیچ کس از ندیدیم نشانی از هیچ کسی هم خبر او نشنیدیم در کنج خرابی پس از آن جای گرفتیم تنها و دل افسرده و نومید خزیدیم سر بر سر زانو بنهادیم و نشستیم هم بر سر خود خرقه صد پاره کشیدیم هر که آمد همه بر سینه شکستیم هر تیغ که آمد همه بر فرق خریدیم جام از چه همه زهر بلا بود گرفتیم می از چه همه خون جگر بود چشیدیم چشم از رخ هر کس همه گر دوست ببستیم پا از در هر کس همه ار خویش کشیدیم از آنچه جز افسانه او گوش گرفتیم از آنچه به جز قصه او لب بگزیدیم هر لوح که در مکتب ما جمله بشستیم هر صفحه که در مدرسه ما جمله دریدیم هر نقش به جز نقش وی از سینه ستردیم هرمهر به جز مهر وی از دل ببریدیم جز عکس رخش ز آینه دل بزودودیم جز یاد وی از مزرع خاطر درویدیم گر تشنه شدیم آب ز جوی مژه خوردیم ور گرسنه لخت جگر خویش مکیدیم یک چند چنین چون ره مقصود سپردیم المنّت لِله که به مطلوب رسیدیم خرم سحری بود که با یاد خوش او بنشسته که از شش جهت این نغمه شنیدیم کایّام وصال است و شب هجر سرآمد بر خیز 《 》 چه نشستی که رسیدیم جستیم ز جا جان بر کف از بحر نثارش پس دیده گشودیم به هر سو نگریدیم دیدم نه پیدا اثر از کون و مکان بود جز پر تو یک مهر دیگر چیز ندیدیم دیدیم جهان وادی ایمن شده هر چیز نخلی و ز هر نخل انا الله شنیدیم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۲ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۴ - وجود اهل سنت و اشخاص قومی در سند روایات : در کتب اربعه روایاتی وجود دارد که : ۱ - در سند آنها از اهل سنت هم هستند ۲ - گاهی هم ائمه علیهم السلام در تقیه بوده‌اند و طبق فتوای اهل تسنن فتوا داده‌اند و مشایخ ثلاثه هم فقط این احادیث را در کتب اربعه آورده‌اند یعنی : مشایخ ثلاثه : ۱ - نگفته‌اند که راوی آن سنی است ۲ - نگفته‌اند که فتوایی که داده‌اند از روی است لذا برای فهمیدن مذهب این راویان باید به کتب رجالی مراجعه کنیم تا اخبار تقیه‌ای را از اخبار غیر تقیه‌ای دهیم پس ما به علم رجال نیاز داریم ۵ - علما : علمای مسلمان حتی علمای شیعه از زمان ائمه علیهم السلام تا به امروز مشغول نوشتن کتاب‌های رجالی شده‌اند اگر در احکام شرعی اطلاع از حالات رجال حدیث دخالتی نداشت نوشتن کتاب های رجالی و توجه علما علم رجال بیخود و بیهوده و بدون دلیل بود پس بهترین دلیل بر اینکه حالات رجال حدیث یکی از پایه‌های است این است که : علما و مجتهدین و محدثین در همه زمان‌ها بر خود شان لازم و ضروری و واجب می‌دانستند که : ۱ - سند روایات را نقل کنند ۲ - در اوصاف راویان یعنی در و وثاقت و دقت و ضبط را ویان هم بحث کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و : ۱ - تعریف حقیقت ۲ - تعریف مجاز ۳ - حقیقت و مجاز ۴ - حقیقت ۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز ۱ - تعریف حقیقت : لفظ در معنای موضوع له را حقیقت می‌گویند ۲ - تعریف مجاز : استعمال لفظ در معنای غیر موضوع له با نصب بر مراد متکلم را مجاز می‌گویند مثل : رایتُ اسداً یرمی اینجا یرمی قرینه است بر اینکه : از اسدمعنای رجل شجاع اراده شده است ۳ - علائم حقیقت : عبارتند از : ۱ - ۲ - ۳ - صحت سلب ۴ - ۵ - $استعمال ۱ - تنصیص : یعنی تصریح اهل ۲ - اطراد : یعنی شیوع استعمال لفظ در معنا ۳ - عدم صحت سلب : یعنی نتوان معنا را از لفظ سلب کرد ۴ - تبادر : یعنی بدون قرینه معنایی از لفظ به ذهن بیاید ۵ - استعمال : به نظر سید رضی علائم مجاز : علائم مجاز هم آن است که : هیچ یک از معانی بالا در آن نباشد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۱ - حقیقت : آن است که ثابت شود که لفظی از مستعمل در لسان شارع مثل صوم و صلاه و حج در زمان و عصر خود شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال می‌شده است ۲ - حقیقت متشرعه : آن است که ثابت نشود که لفظی از الفاظ مستعمل در لسان شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است و فقط اجمالاً می‌دانیم که اهل شرع این الفاظ را در معانی غیر لغوی که باشند به کار می‌برند شارع : یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اگر لفظی در لسان شارع بدون قرینه آمد مثل این روایت که : صلّوا عند رویت الهلال اگر قائل به حقیقت شرعیه باشیم پس صلوا را حمل بر نماز می‌کنیم یعنی : نماز اول ماه مستحب است اگر قائل به حقیقت متنشرعه باشیم پس صلوا را حمل بر دعا می‌کنیم و می‌گوییم یعنی : خواندن دعای اول ماه مستحب است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و : ۱ - تعریف حقیقت ۲ - تعریف مجاز ۳ - حقیقت و مجاز ۴ - حقیقت ۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز ۵ - فایده بحث از و : فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که : اگر در آیات و روایات لفظی بدون وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم بدان که : ۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد ۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد : ۱ - یا با قرینه است ۲ - یا بدون قرینه است اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل می‌کنیم اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل می‌کنیم اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد : ۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد ۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد اگر اقرب المجازات وجود داشت (( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیک‌تر است )) اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل می‌کنیم اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند لذا اگر قرینه‌ای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینه‌ای نصب کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - قرینه در ۲ -قرینه ۱ - قرینه در مجاز : عبارت از قرینه صارفه است ۲ قرینه معینه : قرینه در مشترک لفظی است قرینه گاهی صارفه است و گاهی معینه است قرینه صارفه قرینه‌ای است که : متکلم لفظ یا چیز دیگری می‌آورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند مثل کلمه یرمی در : رعیتُ اسداً یرمی که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر می‌گرداند قرینه معینه : قرینه‌ای است که : متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب می‌کند مثل کلمه جاریه در : رایتُ عیناً جاریه اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً عین هم شامل چشم می‌شد و هم چشمه ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم : رعیت عیناً فی الجبل این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است حقیقت و موضوع له موضوع له له است ولی حقیقت از موضوع له است چون لفظی است که در موضوع له شده باشد لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) می‌نامند و حقیقت نمی‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 به نظر انصاری و اکثر علما : حجت و دلیل بر حکم شرعی نیست ولی بعضی از علما مثل شهرت فتواییه را حجت می‌دانند ۲ - به نظر شیخ منقول به خبر واحد به تنهایی حجت نیست ولی برای بعضی از علما اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت است علم اصول : ۱ - تعریفش ۲ - هدفش ۳ - موضوعش ۱ -تعریفش : مجموع قواعدی که در استنباط مسائل فرعی یا در وقت عمل به آن به کار می‌آید را (( علم صول )) می‌گویند هدفش : غرض و هدف از عبارت است از : تطبیق اصل بر فرع یا استناد به دلیل در موقع عمل موضوعش عبارت است از : ادله اربعه یعنی : کتاب و سنت و اجماع و عقل الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 نکن عامل گناه دیگران هم نباش یک نفر انگوری داشت روزی وارد باغ انگورش شد و دید که : دو نفرمشغول خوردن انگورند یکی یکی باغبان دزد را گرفت و به درخت بست و خرس را از باغ بیرون کرد چوب را بر داشت تا دزد را بزند دزد گفت : چرا قائل می شوی ؟ چرا با خرس کاری نداری ولی می خواهی فقط منِ بیچاره را کتک بزنی ؟ باغبان گفت : چون که خرس اصلاً گناهی ندارد خرس می خورد و می رود ولی ولی تو دو تا بلکه سه تا داری ۱- تو هم می خوری ۲- تو هم می بری ۳- تو هم عامل گناه خرس هستی چون خرس اصلاً به ذهنش هم خطور نمی کرد که وارد باغ شود یا اگر هم به ذهنش خطور می کرد جرات نمی کرد که وارد باغ شود یا اگر وارد باغ می شد درازی به مردم نمی کرد گوشه ای می خوابید و بعد بلند می شد و می رفت ولی ولی خرس وقتی دید که : تو وارد باغ شدی به طرف درخت انگور رفتی دست درازی کردی انگور را چیدی بدون اجازه خوردی خرس به تو کرد و از تو یاد گرفت و همان کاری را کرد که توی کردی و با خودش گفت : او دارد و من ندارم پس این کاری که او می کند درست است از تو یاد گرفت و تو را الگوی خودش قرار داد ودست به کاری زد که تویِ عاقل به آن کار دست زدی پس : تو عامل گناه بلکه گناهان خرس هستی و همه گناهان به خاطر تو است لذا باید بیشتر مواظب باشیم چون که ••••••••••• الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بحث اول در : بین دو بحث دوم در : : ۱ - و عقلایی ۲ - و تبرعی بحث سوم در : ۱ - ۲ - بحث اول در : بین دو اگر دو روایت مثل : ۱ - ثمن العذره من السحت ۲ - لا باس ببیع العذره با هم تعارض داشته باشند مثل اینجا که ظاهراً این دو روایت با هم توافق و سازگاری ندارند اینجا ۲ دارد مرحله اول : در مرحله اول اگر توانستیم که بین روایتین جمع ‌کنیم بین روایتین جمع می‌کنیم چرا؟ چون : الجمع مهما اولی من الطرح اگر شد که می‌کنیم تا تعارض از بین برود اینجا که جمعی می‌کنیم آیا جمع عرفی می کنیم یا جمع تبرعی می کنیم ؟ اقسام جمع : ۱ - جمع عرفی : جمع عرفی جمعی است که : عرف و آن را انجام می‌دهند یعنی جمعی که پشتوانه دارد و دلیل این جمع عرفی بناء عقلا است مثل : جمع بین و یا جمع بین و یا جمع بین نصّ و که و عقلا بینهما جمع می‌کنند یعنی : عام را بر خاص حمل می کنند مطلق را بر مقید حمل می کنند ظاهر را بر نصّ حمل می‌کنند در اینجا نیست بلکه تعارض است ۲ - جمع تبرعی و عقلی : جمع تبرعی و عقلی جمعی است که : عقلا و عرف آن را انجام نمی‌دهند بلکه به خاطر اینکه هر دو تا حدیث را داشته باشیم و حفظشان کنیم به ذهنمان رجوع می‌کنیم تا یک کنیم و بین این دو تا برقرار کنیم ولی موجه و مبرهن نیست لذا به این جمع جمع تبرعی می‌گویند یعنی : مجانی و بدون وجه پس الجمع مهما امکن اولی من الطرح در اینجا قدر مسلّم جمع : جمع عرفی و عقلایی است و جمع تبرعی و عقلی نیست ولی شیخ و دیگران می‌گویند : سراغ جمع تبرعی می‌رویم و سراغ جمع عرفی نمی‌رویم تا اینجا مرحله اول بود پس در مرحله اول : اگر جمع ممکن بود جمع می‌کنیم ولی اگر جمع ممکن نبود چکار کنیم ؟ سراغ مرحله دوم می‌رویم مرحله دوم جایی است که جمع عرفی و جمع تبرعی بین ممکن نباشد در مرحله دوم سراغ اعمال و پیاده کردن قانون متعارضین می‌رویم که می‌گوید : در متعارضین : یا احد المتعارضین بر دیگری از جهت متن یا : ۱ - رجحانی دارد ۲ - رجحانی ندارد اگر رجحانی داشت اخذ به و طرح می‌کنیم ولی اگر چنانچه به هیچ وجه رجحانی نداشت و نتوانستیم اخذ به راجح و مرجوع کنیم اینجا می‌شود که در متکافئین دو قول است : ۱ - هم در اخذ و و هم در افتاء قائل به در احدهما هستند ۲ - بعضی در قائل به در و در عمل قائل به هستند پس ما می‌توانیم تعارض بین دو روایت را اینطوری حل کنیم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۳ در مورد نیاز به علم رجال : بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آورده‌اند که عبارت است از : ۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را می‌کند ۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد ۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد ۵ - علم رجال مردم را رسوا می‌کند ۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی ۷ - توصیق اجمالی ۸ - شهادت مشایخ ثلاثه ۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند منکرین نیاز به علم رجال می‌گویند که : ۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که می‌گویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که : می‌گویند در صورتی ما مطمئن می‌شویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست اینجا مطمئن می‌شویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس ما به علم رجال نیاز داریم ۲- ثانیاً هم می‌گویند که : روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است پس نتیجه این می‌شود که : احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند پس ما نیازی به علم رجال نداریم مصنف جواب می‌دهد و می‌فرماید : اینکه ما می‌گوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است چون اینجا چند مسئله است : ۱ - قطعی الصدور بودن اخبار ۲ - متواتر بودن اخبار ۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که : اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن می‌شود که : این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس : اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از 
2021-09-17-17_46_55.mp3
32.21M
مکاسب جلسه نهم
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - : ۱ - تعریفش ۲ -اقسامش : ۱ - مشترک $لفظی ۲ - مشترک لفظ : گاهی یک معنا دارد و گاهی چند معنا دارد لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص می‌گویند مثل : لفظ جلاله الله تعالی ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد : ۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر می‌گویند مثل : بحر : به معنی دریا و به معنی علم و عالم که دریا اقرب است و عالم قرینه لازم دارد ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینه‌ای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل می‌گویند ۴ - لفظ مشترک : ۱ - تعریف لفظ مشترک : اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ می‌گویند اقسام لفظ مشترک : لفظ مشترک دو قسم است : ۱ - مشترک لفظی : اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی می‌گویند مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفته‌اند ۲ - مشترک معنوی : اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی می‌گویند مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک لفظی می‌گویند مثل کلمه عین اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک معنوی می‌گویند مثل کلمه حیوان پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی می‌گویند مثل :حیوان در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی است مثل : عین نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد مثل رعیتُ عیناً جاریه یا رعیتُ عیناً باکیه این را قرینه می‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 لفظ در بیش از یک معنا را می‌گویند آیا در یک استعمال می‌توان از آن لفظ معانی متعدد را اراده نمود به طوری که هر یک از دو معنا به طور مستقل و علی هده مقصود باشند یا چنین استعمالی ممکن نیست ؟ اینجا ۲ قول است : ۱ - قول غیر مشهور که قائل به جواز هستند ۲ - قول مشهور و در که می‌فرماید : استعمال در معنا از باب فناء لفظ در معنا است پس وقتی لفظ فانی در معنا شد نسبت به معانی دیگر موضوع باقی نمانده است لذا استعمال لفظ نسبت به معانی دیگر محال است یعنی : وقتی که متکلم لفظ را استعمال می‌کند به وسیله لفظ غیر از معنا چیز دیگری را ملاحظه نمی‌کند حتی گاهی اوقات تمام همّ و غم متکلم القاء معنا است و از خود لفظ هم غفلت می‌کند و روشن و واضح است که متکلم وقتی یکی از معانی را به این کیفیت ملاحظه می‌کند امکان ندارد معنی دیگر که مغیر با آن معنی اراده شده است را هم توسط همین یک لفظ بنگرد مگر اینکه متکلم و اصطلاحاً العین باشد پس استعمال لفظ در دو معنا عقلاً محال است کلام آخوند تمام شد ولی ما قبول نداریم که استعمال لفظ از باب فناء لفظ در معنا باشد بلکه از قبیل نصب علامت و انتقال از لفظ به معنا است پس می‌شود از یک علامت به دو امر منتقل و ملتفت شد پس استعمال لفظ در بیش از یک معنا عقلاً مستحیل نیست فرق نمی‌کند که از لفظ مشترک : دو معنی حقیقی اراده شود یا یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 چه می‌شد فقط گل بود و دیگر کنار گل نمی‌رویید خاری که وقت بر گل و لب را به جای گل نمی‌بوسید خاری الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 گیرم که همدم و همراز آید ناسازی دهر بر سر ساز آید گذشته از کجا جمع شوند وین گذشته از کجا باز آید الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b