✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
والله تعالی که الله تعالی ۹ نه #خصلت به من عطاء فرموده که قبل از من به احدی غیر از پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم #عطاء نفرموده است :
۱- #راه ها به روی من باز است
۲- من نژادها و #انساب مردم را می دانم
۳- برای من #ابر ها به #حرکت در می آیند
۴- آمار #مرگ ها نزد من است
۵- آمار #بلاها و #گرفتاری هارا می دانم
۶- #حکم های #قطعی و #فصل الخطاب در نزد من است
۷- با #اجازه الله تعالی به باطن #جهان #دست یافته ام
۸- هرچه قبل از من بوده و هر چه بعد از من خواهد بود از دیده من پنهان نیست
۹- الله تعالی با #ولایت من #دین این ملت را #کامل کرد و #نعمت ها را بر آنها تمام نمود و ایمانشان را پسندید چون روز #عید #غدیر به محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم
به اینها خبر بده که من امروز دینشان را برای آنها کامل کردم و #اسلام را برای آنها پسندیدم و نعمتم را بر آنها #تمام کردم
همه اینها منّتی است که الله تعالی برمن نهاده است وحمد و ستایش الله تعالی راسزا است وبس
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
حضرت #موسی علیه السلام در مناجات خود در کوه طور عرض کرد :
یا اله العالمین
جواب شنید : لبیک
بعد عرض کرد :
یا اله المحسنین
جواب شنید : لبیک
باز عرض کرد :
یا اله المطیعین
جواب شنید : #لبیک
بعد عرض کرد :
یا اله العاصین
سه بار در جواب شنید :
لبیک
لبیک
لبیک
#موسی علیه السلام پرسید :
خدایا چرا در دفعه چهارم سه بار پاسخم را دادی و فرمودی : لبیک
الله تعالی به او خطاب کرد و فرمود :
عارفان به #معرفت خود
و نیکوکاران به نیکی خود
و #اطاعت کنندگان به اطاعت خود
اعتماد دارند
ولی گناهکاران جز به #فضل من پناهی ندارند
اگر از درگاه من ناامید شوند به درگاه چه کسی پناهنده شوند
منتخب قوامیس الدرر صفحه ۲۶۸
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
روزی #ابوذر از #مسجد خارج شد و عمر را دید
#عمر از ابوذر پرسید که :
چه کسی داخل مسجد است ؟
ابوذر گفت که :
#پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همراه با یک آقایی که من او را نشناختم
عمر خودش وارد مسجد شد و دید که :
پیامبر با #امیرالمومنین صلی الله علیهما و آله وسلم داخل مسجد هستند
اهل #تسنّن در صحیح #بخاری می گویند که :
عمر وقتی که عصبانی می شد
انگشتش را زیر دندان می گرفت
و آنقدر فشار می داد
که خون از انگشتش می چکید
اینجا هم عمر عصبانی شد
و گفت که :
یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
شما فرمودید که :
کسی راستگو تر از ابوذر نیست
من از ابوذر پرسیدم که :
چه کسی داخل مسجد است ؟
جواب داد که :
شما و کسی که او را نمی شناسم
ابوذر که امیرالمومنین علیه السلام را می شناخت
پس چرا اینطور جواب مرا داد ؟
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که :
ابوذر راست می گوید
چون که :
کسی امیر المومنین علیه السلام را نشناخت مگر الله تعالی خداوند سبحان و من
و کسی من را نشناخت مگر الله تعالی و امیرالمومنین علیه السلام
و کسی الله تعالی را نشناخت مگر من و امیر المومنین علیهما السلام
پس اباذر راست می گوید
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم
#امیر_المومنین علیه السلام ایستاده بود که یک کسی پرسید که :
یاامیر المومنین علیه السلام
#جبرییل علیه السلام کجاست ؟
امیر المومنین علیه السلام تاملّی فرمودند و بعدش فرمودند که :
جبرییل علیه السلام خود تو هستی
#ملائکه علیهم السلام #مجرد ند
و با #اذن الهی به هر شکلی می توانند #ظاهر شوند
لذا یک دفعه نگاه کردند و دیدند که
دیگر قابل رویت نیست
از #امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند که :
یا امیر المومنین علیه السلام شما از کجا فهمیدید که او جبرییل علیه السلام است ؟
فرمودند که :
یک لحظه به تمام عوالم وجود نگاهی کردم
دیدم که هر موجودی در جایگاه خودش هست مگر جبرییل علیه السلام
لذا فهمیدم که :
ایشان خودشان جبرییل علیه السلام هستند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
دو چیز برای #طلاب لازم و ضروری است :
۱ - #اخلاص
۲ - #تلاش
۱ - اخلاص :
اخلاص یعنی طلاب باید #درس را فقط برای خاطر خدا سبحان بخوانند و #انگیزه مادی و شهرت و نام و غیره نداشته باشند
فقط و فقط انگیزهای خدایی داشته باشند
۲ - تلاش :
تلاش یعنی طلاب باید :
#فرصتها را از دست ندهند
و منظم باشند
و تلاش فراوان کنند
علما قدیم در زمان تحصیل به اندازه چند طلب الان کار میکردند و خیلی پرکار بودند
درس مقدمه #علم است
و علم مقدمه #عمل است
و عمل #وسیله تقرب به الله تعالی است
لذا #انسان باید به #وظیفه بندگی که دارد عمل کند تا به خدای سبحان برسد
همه طلاب باید دنبال انجام وظیفه خودشان باشند
اگر در انجام وظیفه الهی کوچکترین کوتاهی کنند باید نگران باشند
کونوا دعات الناس بغیر السنتکم
با عمل مردم را باید #دعوت کرد
#تحصیل علم مقدمه عمل است
عمل هم باید خالصانه باشد تا انسان نجات پیدا کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کفایه ج۱۲
متن
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
عمریست که اندر طلب دوست دویدیم
هم مدرسه هم صومعه هم میکده دیدیم
با هیچ کس از #دوست ندیدیم نشانی
از هیچ کسی هم خبر او نشنیدیم
در کنج خرابی پس از آن جای گرفتیم
تنها و دل افسرده و نومید خزیدیم
سر بر سر زانو بنهادیم و نشستیم
هم بر سر خود خرقه صد پاره کشیدیم
هر #تیر که آمد همه بر سینه شکستیم
هر تیغ که آمد همه بر فرق خریدیم
جام از چه همه زهر بلا بود گرفتیم
می از چه همه خون جگر بود چشیدیم
چشم از رخ هر کس همه گر دوست ببستیم
پا از در هر کس همه ار خویش کشیدیم
از آنچه جز افسانه او گوش گرفتیم
از آنچه به جز قصه او لب بگزیدیم
هر لوح که در مکتب ما جمله بشستیم
هر صفحه که در مدرسه ما جمله دریدیم
هر نقش به جز نقش وی از سینه ستردیم
هرمهر به جز مهر وی از دل ببریدیم
جز عکس رخش ز آینه دل بزودودیم
جز یاد وی از مزرع خاطر درویدیم
گر تشنه شدیم آب ز جوی مژه خوردیم
ور گرسنه لخت جگر خویش مکیدیم
یک چند چنین چون ره مقصود سپردیم
المنّت لِله که به مطلوب رسیدیم
خرم سحری بود که با یاد خوش او
بنشسته که از شش جهت این نغمه شنیدیم
کایّام وصال است و شب هجر سرآمد
بر خیز 《 #صفایی 》 چه نشستی که رسیدیم
جستیم ز جا جان بر کف از بحر نثارش
پس دیده گشودیم به هر سو نگریدیم
دیدم نه پیدا اثر از کون و مکان بود
جز پر تو یک مهر دیگر چیز ندیدیم
دیدیم جهان وادی ایمن شده هر چیز
نخلی و ز هر نخل انا الله شنیدیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۲
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۴ - وجود اهل سنت و اشخاص قومی در سند روایات :
در کتب اربعه روایاتی وجود دارد که :
۱ - در سند آنها از اهل سنت هم هستند
۲ - گاهی هم ائمه علیهم السلام در تقیه بودهاند و طبق فتوای اهل تسنن فتوا دادهاند و مشایخ ثلاثه هم فقط این احادیث را در کتب اربعه آوردهاند
یعنی :
مشایخ ثلاثه :
۱ - نگفتهاند که راوی آن سنی است
۲ - نگفتهاند که فتوایی که دادهاند از روی #تقیه است
لذا برای فهمیدن مذهب این راویان باید به کتب رجالی مراجعه کنیم تا اخبار تقیهای را از اخبار غیر تقیهای #تشخیص دهیم
پس ما به علم رجال نیاز داریم
۵ - #اجماع علما :
علمای مسلمان حتی علمای شیعه از زمان ائمه علیهم السلام تا به امروز مشغول نوشتن کتابهای رجالی شدهاند
اگر در #استنباط احکام شرعی اطلاع از حالات رجال حدیث دخالتی نداشت نوشتن کتاب های رجالی و توجه علما علم رجال بیخود و بیهوده و بدون دلیل بود
پس بهترین دلیل بر اینکه #شناخت حالات رجال حدیث یکی از پایههای #اجتهاد است این است که :
علما و مجتهدین و محدثین در همه زمانها بر خود شان لازم و ضروری و واجب میدانستند که :
۱ - سند روایات را نقل کنند
۲ - در اوصاف راویان یعنی در #عدالت و وثاقت و دقت و ضبط را ویان هم بحث کنند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حقیقت و #مجاز :
۱ - تعریف حقیقت
۲ - تعریف مجاز
۳ - #علائم حقیقت و مجاز
۴ - #اقسام حقیقت
۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز
۱ - تعریف حقیقت :
#استعمال لفظ در معنای موضوع له را حقیقت میگویند
۲ - تعریف مجاز :
استعمال لفظ در معنای غیر موضوع له با نصب #قرینه بر مراد متکلم را مجاز میگویند
مثل :
رایتُ اسداً یرمی
اینجا یرمی قرینه است بر اینکه :
از اسدمعنای رجل شجاع اراده شده است
۳ - علائم حقیقت :
عبارتند از :
۱ - #تنصیص
۲ - #اطراد
۳ - #عدم صحت سلب
۴ - #تبادر
۵ - $استعمال
۱ - تنصیص :
یعنی تصریح اهل #لغت
۲ - اطراد :
یعنی شیوع استعمال لفظ در معنا
۳ - عدم صحت سلب :
یعنی نتوان معنا را از لفظ سلب کرد
۴ - تبادر :
یعنی بدون قرینه معنایی از لفظ به ذهن بیاید
۵ - استعمال :
به نظر سید رضی
علائم مجاز :
علائم مجاز هم آن است که :
هیچ یک از معانی بالا در آن نباشد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #حقیقت :
۱ - #حقیقت_شرعیه
۲ - #حقیقت_متشرعه
۱ - حقیقت #شرعیه :
آن است که ثابت شود که لفظی از #الفاظ مستعمل در لسان شارع مثل صوم و صلاه و حج در زمان و عصر خود شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است
۲ - حقیقت متشرعه :
آن است که ثابت نشود که لفظی از الفاظ مستعمل در لسان شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است و فقط اجمالاً میدانیم که اهل شرع این الفاظ را در معانی غیر لغوی که #شرعی باشند به کار میبرند
شارع :
یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
اگر لفظی در لسان شارع بدون قرینه آمد
مثل این روایت که :
صلّوا عند رویت الهلال
اگر قائل به حقیقت شرعیه باشیم پس صلوا را حمل بر نماز میکنیم
یعنی :
نماز اول ماه مستحب است
اگر قائل به حقیقت متنشرعه باشیم پس صلوا را حمل بر دعا میکنیم و میگوییم یعنی :
خواندن دعای اول ماه مستحب است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حقیقت و #مجاز :
۱ - تعریف حقیقت
۲ - تعریف مجاز
۳ - #علائم حقیقت و مجاز
۴ - #اقسام حقیقت
۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز
۵ - فایده بحث از #حقیقت و #مجاز :
فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که :
اگر در آیات و روایات لفظی بدون #قرینه وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم
بدان که :
۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد
۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد
اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد :
۱ - یا با قرینه است
۲ - یا بدون قرینه است
اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل میکنیم
اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل میکنیم
اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد :
۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد
۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد
اگر اقرب المجازات وجود داشت
(( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیکتر است ))
اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل میکنیم
اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند
لذا اگر قرینهای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینهای نصب کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #قرینه :
۱ - قرینه در #مجاز
۲ -قرینه #معینه
۱ - قرینه در مجاز :
عبارت از قرینه صارفه است
۲ قرینه معینه :
قرینه در مشترک لفظی است
قرینه گاهی صارفه است
و گاهی معینه است
قرینه صارفه قرینهای است که :
متکلم لفظ یا چیز دیگری میآورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند
مثل کلمه یرمی در :
رعیتُ اسداً یرمی
که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر میگرداند
قرینه معینه :
قرینهای است که :
متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب میکند مثل کلمه جاریه در :
رایتُ عیناً جاریه
اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً
عین هم شامل چشم میشد و هم چشمه
ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم :
رعیت عیناً فی الجبل
این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است
#فرق حقیقت و موضوع له
موضوع له له #اعم است
ولی حقیقت #اخص از موضوع له است
چون #حقیقت لفظی است که در موضوع له #استعمال شده باشد
لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) مینامند و حقیقت نمینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
به نظر #شیخ انصاری و اکثر علما :
#شهرت_فتواییه حجت و دلیل بر حکم شرعی نیست
ولی بعضی از علما مثل #شهید_اول شهرت فتواییه را حجت میدانند
۲ - به نظر شیخ #انصاری #اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت نیست
ولی برای بعضی از علما اجماع منقول به خبر واحد به تنهایی حجت است
علم اصول :
۱ - تعریفش
۲ - هدفش
۳ - موضوعش
۱ -تعریفش :
مجموع قواعدی که در استنباط مسائل فرعی یا در وقت عمل به آن به کار میآید را (( علم صول )) میگویند
هدفش :
غرض و هدف از #علم_اصول عبارت است از :
تطبیق اصل بر فرع
یا استناد به دلیل در موقع عمل
موضوعش عبارت است از :
ادله اربعه
یعنی :
کتاب و سنت و اجماع و عقل
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#گناه نکن
عامل گناه دیگران هم نباش
یک نفر #باغ انگوری داشت
روزی وارد باغ انگورش شد و دید که :
دو نفرمشغول خوردن انگورند
یکی #خرس
یکی #دزد
باغبان دزد را گرفت و به درخت بست
و خرس را از باغ بیرون کرد
چوب را بر داشت تا دزد را بزند
دزد گفت :
چرا #تبعیض قائل می شوی ؟
چرا با خرس کاری نداری
ولی می خواهی فقط منِ بیچاره را کتک بزنی ؟
باغبان گفت :
چون که خرس اصلاً گناهی ندارد
خرس می خورد و می رود
ولی
ولی تو دو تا بلکه سه تا #گناه داری
۱- تو هم می خوری
۲- تو هم می بری
۳- تو هم عامل گناه خرس هستی
چون خرس اصلاً به ذهنش هم خطور نمی کرد که وارد باغ شود
یا اگر هم به ذهنش خطور می کرد
جرات نمی کرد که وارد باغ شود
یا اگر وارد باغ می شد #دست درازی به #مال مردم نمی کرد
گوشه ای می خوابید و بعد بلند می شد و می رفت
ولی
ولی خرس وقتی دید که :
تو وارد باغ شدی
به طرف درخت انگور رفتی
دست درازی کردی
انگور را چیدی
بدون اجازه خوردی
خرس به تو #نگاه کرد
و از تو یاد گرفت
و همان کاری را کرد که توی #عاقل کردی
و با خودش گفت :
او #عقل دارد و من ندارم
پس این کاری که او می کند درست است
از تو یاد گرفت
و تو را الگوی خودش قرار داد
ودست به کاری زد که تویِ عاقل به آن کار دست زدی
پس :
تو عامل گناه بلکه گناهان خرس هستی
و همه گناهان به خاطر تو است
لذا باید بیشتر مواظب باشیم
چون که •••••••••••
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث اول در :
#تعارض بین دو #روایت
بحث دوم در :
#اقسام_جمع :
۱ - #جمع_عرفی و عقلایی
۲ - #جمع_عقلی و تبرعی
بحث سوم در :
۱ - #متعارضین
۲ - #متکافئین
بحث اول در :
#تعارض بین دو #روایت
اگر دو روایت مثل :
۱ - ثمن العذره من السحت
۲ - لا باس ببیع العذره
با هم تعارض داشته باشند
مثل اینجا که ظاهراً این دو روایت با هم توافق و سازگاری ندارند
اینجا ۲ #مرحله دارد
مرحله اول :
در مرحله اول اگر توانستیم که بین روایتین جمع کنیم بین روایتین جمع میکنیم
چرا؟
چون :
الجمع مهما #امکن اولی من الطرح
اگر شد که #جمع میکنیم تا تعارض از بین برود
اینجا که جمعی میکنیم
آیا جمع عرفی می کنیم یا جمع تبرعی
می کنیم ؟
اقسام جمع :
۱ - جمع عرفی :
جمع عرفی جمعی است که :
عرف و #عقلا آن را انجام میدهند
یعنی جمعی که پشتوانه #عقلایی دارد و دلیل این جمع عرفی بناء عقلا است
مثل :
جمع بین #عام و #خاص
یا جمع بین #مطلق و #مقید
یا جمع بین نصّ و #ظاهر
که #عرف و عقلا بینهما جمع میکنند
یعنی :
عام را بر خاص حمل می کنند
مطلق را بر مقید حمل می کنند
ظاهر را بر نصّ حمل میکنند
#تعارض در اینجا #تعارض_واقعی نیست
بلکه تعارض #تعارض_بدوی است
۲ - جمع تبرعی و عقلی :
جمع تبرعی و عقلی جمعی است که :
عقلا و عرف آن را انجام نمیدهند
بلکه به خاطر اینکه هر دو تا حدیث را داشته باشیم و حفظشان کنیم به ذهنمان رجوع میکنیم تا یک #توجیه_عقلی کنیم و بین این دو تا #صلح برقرار کنیم ولی موجه و مبرهن نیست لذا به این جمع جمع تبرعی میگویند
#تبرعی یعنی :
مجانی و بدون وجه
پس الجمع مهما امکن اولی من الطرح
در اینجا قدر مسلّم جمع :
جمع عرفی و عقلایی است و جمع تبرعی و عقلی نیست
ولی شیخ #طوسی و دیگران میگویند :
سراغ جمع تبرعی میرویم و سراغ جمع عرفی نمیرویم
تا اینجا مرحله اول بود
پس در مرحله اول :
اگر جمع ممکن بود جمع میکنیم
ولی اگر جمع ممکن نبود چکار کنیم ؟
سراغ مرحله دوم میرویم
مرحله دوم جایی است که جمع عرفی و جمع تبرعی بین #متعارضین ممکن نباشد
در مرحله دوم سراغ اعمال و پیاده کردن قانون متعارضین میرویم که میگوید :
در متعارضین :
یا احد المتعارضین بر دیگری از جهت متن یا #سند :
۱ - رجحانی دارد
۲ - رجحانی ندارد
اگر رجحانی داشت اخذ به #راجح و طرح #مرجوع میکنیم
ولی اگر چنانچه به هیچ وجه رجحانی نداشت و نتوانستیم اخذ به راجح و #طرح مرجوع کنیم
اینجا #متکافئین میشود که در متکافئین دو قول است :
۱ - #مشهور هم در اخذ و #عمل و هم در افتاء قائل به #تخییر در احدهما هستند
۲ - بعضی در #فتوا قائل به #توقف در و در عمل قائل به #احتیاط هستند
پس ما میتوانیم تعارض بین دو روایت را اینطوری حل کنیم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
2021-09-16-08_18_58.mp3
32.21M
مکاسب جلسه هفتم
@nashrekhobyhakashan
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۳
در مورد نیاز به علم رجال :
بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند
طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند
منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آوردهاند که عبارت است از :
۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را میکند
۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد
۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد
۵ - علم رجال مردم را رسوا میکند
۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی
۷ - توصیق اجمالی
۸ - شهادت مشایخ ثلاثه
۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند
منکرین نیاز به علم رجال میگویند که :
۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که میگویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که :
میگویند در صورتی ما مطمئن میشویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم
اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست
اینجا مطمئن میشویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
۲- ثانیاً #اخباریون هم میگویند که :
روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است
پس نتیجه این میشود که :
احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند
پس ما نیازی به علم رجال نداریم
مصنف جواب میدهد و میفرماید : اینکه ما میگوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است
چون اینجا چند مسئله است :
۱ - قطعی الصدور بودن اخبار
۲ - متواتر بودن اخبار
۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار
منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که :
اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن میشود که :
این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است
پس :
اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند
ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #لفظ :
۱ - #نص
۲ - #ظاهر
۳ - #مجمل
۴ - #مشترک :
۱ - تعریفش
۲ -اقسامش :
۱ - مشترک $لفظی
۲ - مشترک #معنوی
لفظ :
گاهی یک معنا دارد
و گاهی چند معنا دارد
لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص میگویند
مثل : لفظ جلاله الله تعالی
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد :
۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر میگویند
مثل :
بحر :
به معنی دریا
و به معنی علم و عالم
که دریا اقرب است
و عالم قرینه لازم دارد
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینهای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل میگویند
۴ - لفظ مشترک :
۱ - تعریف لفظ مشترک :
اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ #مشترک میگویند
اقسام لفظ مشترک :
لفظ مشترک دو قسم است :
۱ - مشترک لفظی :
اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی میگویند
مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفتهاند
۲ - مشترک معنوی :
اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی میگویند
مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است
اگر لفظ واحد است ولی #وضع متعدد است آن را اشتراک لفظی میگویند
مثل کلمه عین
اگر لفظ واحد است ولی #مصداق متعدد است آن را اشتراک معنوی میگویند
مثل کلمه حیوان
پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی میگویند
مثل :حیوان
در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی #حقیقت است
مثل : عین
نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است
لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد
مثل رعیتُ عیناً جاریه
یا رعیتُ عیناً باکیه
این #قرینه را قرینه #معینه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#استعمال لفظ در بیش از یک معنا را #مشترک_لفظی میگویند
آیا در یک استعمال میتوان از آن لفظ معانی متعدد را اراده نمود به طوری که هر یک از دو معنا به طور مستقل و علی هده مقصود باشند یا چنین استعمالی ممکن نیست ؟
اینجا ۲ قول است :
۱ - قول غیر مشهور که قائل به جواز هستند
۲ - قول مشهور و #آخوند_خراسانی در #کفایه که میفرماید :
استعمال #لفظ در معنا از باب فناء لفظ در معنا است
پس وقتی لفظ فانی در معنا شد نسبت به معانی دیگر موضوع باقی نمانده است
لذا استعمال لفظ نسبت به معانی دیگر محال است
یعنی :
وقتی که متکلم لفظ را استعمال میکند به وسیله لفظ غیر از معنا چیز دیگری را ملاحظه نمیکند
حتی گاهی اوقات تمام همّ و غم متکلم القاء معنا است و از خود لفظ هم غفلت میکند و روشن و واضح است که متکلم وقتی یکی از معانی را به این کیفیت ملاحظه میکند امکان ندارد معنی دیگر که مغیر با آن معنی اراده شده است را هم توسط همین یک لفظ بنگرد مگر اینکه متکلم #دوبین و اصطلاحاً #احول العین باشد
پس استعمال لفظ در دو معنا عقلاً محال است
کلام آخوند تمام شد
ولی ما قبول نداریم که استعمال لفظ از باب فناء لفظ در معنا باشد
بلکه از قبیل نصب علامت و انتقال از لفظ به معنا است
پس میشود از یک علامت به دو امر منتقل و ملتفت شد پس استعمال لفظ در بیش از یک معنا عقلاً مستحیل نیست
فرق نمیکند که از لفظ مشترک :
دو معنی حقیقی اراده شود
یا یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
چه میشد #گل فقط گل بود و دیگر
کنار گل نمیرویید خاری
که وقت #بوسه بر گل #دست و لب را
به جای گل نمیبوسید خاری
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#شعر
گیرم که #فلک همدم و همراز آید
ناسازی دهر بر سر ساز آید
#یاران گذشته از کجا جمع شوند
وین #عمر گذشته از کجا باز آید
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_اصول بعد از علم #فقه به وجود آمد
#علم_فقه :
علم فقه علمی است که انسان بتواند وظیفهاش را از آیات و روایات بفهمد
ولی مسائل فقهی چون رو به رشد بود علما دیدند در هر بابی باید مسئلهای مطرح شود
مثلاً :
آیا #امر دال بر استحباب است یا وجوب ؟
مثل : صلِّ یا صُم
لذا علما بحث جداگانه ای مطرح کردند که :
آیا امر دال بر وجوب است یا استحباب ؟
تا در روایات همیشه از آن استفاده کنند
این بحثها برای علم فقه ریشهای و #اصولی هستند
کم کم این مسائل جمع شد و جمع شد و یک علم مستقلی به نام (( علم اصول )) شد
پس علم اصول برای #استنباط حکم شرعی است
#کلمه استنباط یعنی :
ریشه یابی کردن
یعنی همانطوری که قنّاء و #چاه کن چاه را میکند تا به آب برسد
فقیه و #مجتهد هم در علم فقه تلاش میکند تا به حکم شرعی برسد که اصطلاحا به این کار فقیه و مجتهد (( استنباط )) میگویند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
در #علم_اصول نظراتی وجود دارد
کتاب #کفایه میان بر #اجتهاد است
هر کس که میخواهد در علم اصول صاحب نظر باشد باید کتاب کفایه را بخواند
کتاب کفایه اسکلت علم متاخر است
یعنی تمام کتب فعلی :
یا حاشیه بر کفایه است
یا به ترتیب کفایه پیش رفته است
یا در آن آرا کفایه مطرح و بحث شده است
لذا کتاب کفایه کلید اصول متاخر است که ما را به دنیای علم اصول میبرد
به مرحوم محقق #اصفهانی و محقق #نایینی و محقق #عراقی محققین ثلاث میگویند
طلاب باید دنبال #راه پرثمر بگردند
وطلاب دنبال راه ساده نباید بگردند
در درس خارج مستمع آزاد زیاد است که اصلاً از اصل موضوع بحث بی اطلاع هستند و فقط #حضور فیزیکی دارند و حضور #ذهنی ندارند و موضوع بحث را نمیدانند که چیست و فقط هدف و انگیزه شان این است که :: #شهریه حلال شود که شهریه هم حلال نمیشود و ما خودمان را گول میزنیم و با دست خالی وارد سالهای بعد میشویم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b