eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
310 دنبال‌کننده
115 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣7️⃣ 0⃣2️⃣ ❇️اشکال به علامیت تبادر ⭕️یکی از اشکالات مطرح حول تبادر اشکال دور است که در ذیل به آن پرداخته خواهد شد. بیان دور: جاهل به وضع، هر چه قدر کلمه را بشنود و با آن مواجه شود، چیزی به ذهنش تبادر نمی‏کند؛ پس باید علم به وضع داشته باشد تا معنای کلمه نسبت به دیگر معانی برای او تبادر داشته باشد. از طرف دیگر جاهل به وضع در صدد است به وسیله تبادر علم به وضع پیدا کند و چنین چیزی دور صریح است؛ به عبارت واضح ‏تر تا علم به وضع وجود نداشته باشد تبادر محقق نمی‏شود و از طرفی وضع نیز متوقف بر تبادر است و چنین امری دور است. 👈عین همین اشکال به شکل اول از اشکال اربعه در منطق وارد شده است؛ به این صورت که علم به نتیجه موقوف است بر علم به کلیت کبری، و علم به کلیت کبری نیز موقوف است به علم به نتیجه، و جوابی که از این اشکال مطرح می‏شود هر دو یکی است و آن مقوله اجمال و تفصیل است. 👌شهید مصطفی خمینی علامیت تبادر برای تشخیص معنای حقیقی را منکر است و می فرمایند انسباق و تبادر بعد از علم پیدا کردن به علاقه میان لفظ و معنا معقول نیست و زمانی که مکلف علم به آن علقه پیدا نمود، دیگر معنا ندارد دوباره این علقه برای او منکشف شود. ایشان معتقد هستند دور مطرح شده در تبادر، قابل حل نیست. برای توضیح آن رجوع شود به تحریرات فی الاصول جلد ۱ صفحه۱۰۰ چاپ قدیم و جلد ۱ صفحه ۱۶۸ و ۱۶۹ چاپ جدید. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣7️⃣ 0⃣2️⃣ ❇️ برای حجاب سه دلیل مورد بحث قرار گرفته. هم از کتاب، هم سنت و هم عقل. 👈 البته ما اجماع در این رابطه نداریم چون معمولاً موضوعش منتفی بوده فقها به آن نپرداختند. ✅ موضوعش منتفی بوده چون حکومت دینی نداشتیم و اگر حکومت دینی بوده تبرج و بی‌حجابی به سبکی که امروز هست فراگیر نبوده که لازم باشد برای آن یک قانونی جعل کنند. 🔦 لذا یکی از اشکالاتی که مطرح می‌شود که ما در سیره پیامبر، حکومت ده ساله پیامبر در مدینه یا در سیره حکمرانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام، حجاب اجباری را نمی‌بینیم در آن چهار سال و نه ماه دوره حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به این دلیل است که موضوعش منتفی بوده. 🔸 عرف آن روز به گونه‌ای بود که به صورت طبیعی حجاب را رعایت می‌کردند. یک مواردی بوده که غفلت می‌شده، رعایت نمی‌کردند، چادرهایشان باز بوده، خب تعبیر قرآن کریم هست که جلابیب‌تان را جمع بکنید، زینت‌های خودتان را نشان ندهید. فرمان آمده اما در مرحله حکمرانی به اندازه‌ای فراگیر نبوده که نیاز باشد به یک جعل قانون. 🔷 معمولاً با همین تذکرات و با همان عرفی که حاکم بوده‌ این‌ها برطرف می‌شده. داریم مثلاً که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌رفته در مسجد کوفه نهیب زدند به مردم که شنیدم که زنان شما و مردان شما در بازار کوفه به هم تنه می‌زنند. خب توی همین تعبیری که حضرت دارد هیچ وقت بحث حجاب را مطرح نمی‌کنند، چون موضوعش منتفی بوده اما توی یک مقطعی تنه می‌زدند این را حضرت مورد اشاراه قرار می‌دهد. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣7️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ الْإِدْغَام: كل حرفين التقيا وأولهما ساكن وَكَانَا مثلين أَو جِنْسَيْنِ وَجب إدغام الأول مِنْهُمَا لُغَة وَقِرَاءَة 👈 كل إدغام مضاعف: ك (مد) وكل مضاعف لَيْسَ بإدغام ك (مددت) 🔷 كل مَا جَاءَ من الْأَفْعَال المضاعفة على وزن فعل وأفعل وفاعل وافتعل وتفاعل واستفعل فالإدغام فِيهِ لَازم إِلَّا أَن يتَّصل بِهِ ضمير الْمَرْفُوع، أَو يُؤمر فِيهِ جمَاعَة الْمُؤَنَّث فَيلْزم حِينَئِذٍ فك الْإِدْغَام 🔶 وَقد جوز الْإِدْغَام والإظهار فِي الْأَمر الْوَاحِد ك (رد) و (ارْدُدْ) ؛ وَكَذَلِكَ فِي المجزوم كَمَا فِي قَوْله تَعَالَى: {من يرْتَد مِنْكُم} (وَمن يرتدد مِنْكُم} {وَمن يشاق الله} {وَمن يُشَاقق الله} وَفِيمَا عدا هَذِه المواطن الْمَذْكُورَة لَا يجوز إبراز التَّضْعِيف إِلَّا فِي ضَرُورَة الشّعْر؛ 🔷 وحروف ضم شفوي يدغم فِيهَا مَا يجاورها دون الْعَكْس 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
جلسه سوم نشست علمی استاد لیاقتی.docx
62.4K
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی (جلسه سوم)
پله پله تا اجتهاد
#نکات_علمی 5️⃣7️⃣ #نکات_‌رجالی 6️⃣1️⃣ ❇️ معنای واژه «صحیحه» 🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایا
9️⃣7️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ حجیت روایات کافی شریف بنابر هر دو احتمال ⬅️ بنابر احتمال اول، مرحوم کلینی با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین(علیهما السلام)» در واقع شهادت و خبر می دهد در این کتاب تنها روایاتی را که از معصومین(علیهم السلام) برای بیان حکم واقعی صادر شده، درج نموده است. 👈 درباره این إخبار مرحوم کلینی دو احتمال مطرح است: 1️⃣ اول آنکه ایشان بر اساس مقدمات حدسی (نظری/ عقلی/ استنباطی) چنین ادعایی را مطرح کرده است. 2️⃣ دوم آنکه این مطلب از رهگذر قرائن حسیه یا قریب به حس برای ایشان حاصل شده است؛ یعنی ایشان در عبارت مذکور از مخبرٌبه خود برای ما سخن می گوید که از راه حس یا قریب به حس از آن مطلع شده است. ⬅️ سؤالی که شاید در اینجا به ذهن برسد این است که چگونه امکان داشته جناب کلینی از راه حس به صدور این روایت از ناحیه اهل بیت (علیهم السلام) وقوف یابد. برای پاسخ دادن به این سؤال، باید بررسی کنیم که در عصر مرحوم کلینی چه راههایی برای اطلاع از صدور خبر از طریق حس وجود داشته است. 👈 در ادامه بیان خواهد شد 🔷 بنابر احتمال دوم، مرحوم کلینی به حجیت روایات کافی شریف شهادت می دهد. از نظر ما این شهادت نیز با لحاظ مقدماتش -که در ادامه ذکر خواهد شد- حجیت دارد. 👈 بنابراین روایات کافی بنابر احتمال دوم نیز حجت است 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣8️⃣ 1️⃣2️⃣ 👈 چند نکته از حلقات ❇️ در هر كلامى براى كشف مراد متكلم از دو ظهور استفاده مى‏ كنيم: 1️⃣ اول ظهور لفظ در مرحله دلالت تصورى 2️⃣ دوم ظهور حال متكلم در تطابق بين مقام اثبات و مقام ثبوت. ✅ اساس حجيت ظهور بر دلالت تصديقى استوار است و دلالت تصورى راهى براى كشف آن است. 👈 دليل بر حجيت ظهور متكون از دو مقدمه است: 1️⃣ اول آنكه سيره صحابه و اصحاب ائمه بر عمل به ظهور بوده است 2️⃣ دوم آنكه منعى از طرف شارع ديده نشده است. پس اين سيره مورد امضاى شارع است. 🔷 هر لفظى نسبت به معنا يا نص است يا ظاهر يا مشترك. ◀️ در حالت اول قانون حجيت ظهور اقتضا مى ‏كند كه بگوييم همان يك معنا مقصود است، ◀️ در حالت دوم قانون حجيت ظهور حكم مى‏ كند كه معناى ظاهر مراد است. ◀️ در حالت سوم قانون حجيّت ظهور كاربردى ندارد. 🔶 در بعضى موارد قانون حجيت ظهور محتاج آن است كه دلالت سياق را- كه از ملاحظه مجموع دلالتها به دست مى ‏آيد- مورد نظر قرار دهيم. 🔷 قاعده اصولى آن است كه ظهور قرينه بر ظهور ذى القرينه مقدم است. اين قاعده گاه در كشف مراد متكلم و تعيين دلالت تصديقى به كار گرفته مى ‏شود. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
تلفیق نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی.xlsx
11K
نتایج نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی
1️⃣8️⃣ 1️⃣2️⃣ ❇️ یکی از ادله حجاب این آیه شریفه است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (احزاب/59) 👈 برای استدلال به این آیه شریفه لازم است که شأن نزولش را توجه کنیم. در تفسیر علی بن ابراهیم نقل شده که در آن ایام، زنان مسلمان به مسجد می‌رفتند و پشت سر پیامبر نماز می‌خواندند. هنگام شب موقعی که برای نماز مغرب و عشاء می‌رفتند بعضی از جوانان هرزه و اوباش سر راه آن‌ها می‌نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آن‌ها را آزار می‌دادند. آیه فوق نازل شد و به آنان دستور داد که حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند. 🔷 اما تقریب استدلال: 1️⃣ یک مقدمه این جا دارد بعد از مقدمه شأن نزول و آن این که آیه شریفه خطاب به پیامبر نازل شده یعنی در واقع تخاطب با پیامبر می‌کند نه تخاطب با مؤمنات. می‌فرماید «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ». جایگاه پیغمبر اکرم جایگاه حاکم اسلامی بوده. 2️⃣ مقدمه دوم: پیامبر مأمور شد طبق این آیه به ابلاغ حکم حجاب به زنان. 3️⃣ مقدمه سوم: اگر که این ابلاغی که می‌توانست مستقیم به خود زنان انجام بشود، با پیامبر انجام شده، اگر نخواهد ضمانت اجرایی داشته باشد، خیلی اثری بر آن مترتب ممکن است نباشد. ◀️ نتیجه می‌گیریم که پیامبر مأمور شده به ابلاغ حکم حجاب. در قامت حاکم اسلامی. و الا فایده‌ای بر این حکم خیلی مترتب نمی‌شد. اگر صرف ابلاغ خدای متعال بود، ممکن است کسی بیاید بگوید که این را پیغمبر فقط مأمور به ابلاغ بوده. خب اگر این بود خدای متعال می‌توانست.. خیلی آیات داریم «یا ایها المسلمون، یا ایها المؤمنون، یا ایها الناس» که تخاطب مستقیم با خود مردم است. 🔍 در این جا دو تا سه تا اشکال وارد است به این تقریب استدلال که این اشکال‌ها قابل پاسخ است 📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🌺🌺🌺 🌺🌺 🌺 🌹 ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنان به ویژه اعضای محترم کانال، از خدای متعال سالی سرشار از موفقیت در همه زمینه ها برای عزیزان مسألت می نماییم. 🌺 امیدواریم با همکاری و مشارکت علمی طلاب و اساتید گرانقدر و تعامل بیش از پیش در ارائه یا نقد مطالب کانال، گامهای بلندتری در جهت رشد علم و پژوهش برداریم. 🌹 🌹🌹 🌹🌹🌹
2️⃣8️⃣ 8️⃣1️⃣ ❇️ قانونی راهگشا برای خواندن فعل در متون عربی 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی: 🔶 تشخیص اینکه فعل را لازم بخوانیم یا متعدّی، معلوم یا مجهول، ثلاثی مجرّد یا مزید و... یکی از بهترین راهها این است که ببینیم که وصفی که در مورد مسند الیه به کار می‌بریم به چه صورتی است. ⬅️ اگر اسم فاعل به کار می بریم، یعنی معلوم است. و اگر اسم مفعول به کار می‌بریم؛ یعنی مجهول است. ⬅️ اگر وصف به صورت ثلاثی مجرّد به کار می‌رود یعنی فعل آن هم ثلاثی مجرّد است و اگر مزید، مزید. 👈 مثلا فعل یشکل را باید به صورت فعل معلوم از باب افعال خواند، چرا که وصف آن مشکِل است. نه مشکَل و نه مشکول. و نه شاکل. پس اولا ثلاثی مزید است و ثانیا فعل معلوم است چرا که وصف آن به صورت اسم فاعل می‌آید. 👈 یا مثال یکره چون وصف آن اسم مفعول است و گفته می‌شود که فلان چیز مکروه است پس معلوم می‌شود که فعل آن هم مجهول است. و از باب ثلاثی مجرد است. 👈 یا مثلا ینتقل چون وصف آن، منتقِل (: اسم فاعل) است، به صورت معلوم خوانده می‌شود. این قانون خیلی قانون مهمی است و در موارد زیادی راهگشا است. 📚 برگرفته از کانال سید حسین کشفی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣8️⃣ 8️⃣1️⃣ ❇️ راههای اطلاع از صدور خبر از طریق حس در عصر مرحوم شیخ کلینی 1️⃣ یک راه سهل و متداول این است که بعضی روایات دارای اسناد معتبر هستند؛ یعنی افراد ثقه معتمد، راستگو و مسلم الصدق آنها را نقل کرده اند. 2️⃣ ممکن است برخی روایات در کتبی نقل شده باشند که به ائمه(علیهم السلام) عرضه شده و صحت آنها مورد تصدیق قرار گرفته باشد. 👈 روشن است که وقتی جناب کلینی این کتب را در اختیار دارد و از روایات آنها به ما خبر میدهد، مخبربه او محسوس است؛ زیرا ِ خود ایشان این روایات را در این کتب مورد تایید، دیده است. ⬅️ در توضیح این مطلب باید گفت که در اقوال امامین صادقین(علیهما السلام) دخل و تصرف های بسیاری وارد شد؛ اما توسط ائمه بعدی خصوصا امام رضا(علیه السلام) غربال و اصلاح گردید. 📚 یکی از خدمات حضرت همین است؛ لذا فرمود آنها در آثار ابی عبدالله (علیه السلام) روایات مجعولی را دسّ کردند و شما قول منسوب به ما را ا گر خلاف قرآن بود نپذیرید. 🔍 به این ترتیب، برخی کتابها و روایات به حضرات معصومین(علیهم السلام) عرضه میشد و ایشان تنقیح و تصحیح می نمودند که اخبار این امور را مرحوم شیخ طوسی در کتب خویش آورده است. 👈 از جمله این کتب میتوان به کتاب ظریف بن ناصح - در باب دیات - اشاره کرد که مورد تایید یکی از ائمه(علیهم السلام) قرار گرفته است. 👈 همچنین میتوان از کتاب یونس نام برد که امام حسن عسکری(علیه السلام) پس از تصفح آن فرمودند این کتاب از ابتدا تا انتهایش درست است. ✅ بنابر این، یکی از راههایی که مرحوم کلینی تمام روایات کافی شریف را - به رغم وجود برخی افراد ناصواب یا غیر معلوم الحال در سند بعضی از آنها - صادر شده از معصوم(علیه السلام) میداند، میتواند همین عرضه شدن بعضی از آن روایات به ائمه(علیهم السلام) و تایید و تصدیق شدن توسط ایشان باشد. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣8️⃣ 2️⃣2️⃣ ❇️ علامیت صحت حمل و صحت سلب 👈 یکی از راه‏های تشخیص معنای حقیقی صحت حمل و عدم صحت سلب است. مقدمه: برای درک این علامت ابتدا باید اقسام حمل محمول بر موضوع مشخص گردد: حمل محمول بر موضوع به دو صورت قابل تصور است: 1️⃣ اول: اگر در حمل محمول بر موضوع، ذات یا ذاتیات ذات بر موضوع حمل شود، حمل اولی ذاتی بروز می‏کند که دارای دو شعبه است: ۱- گاهی بین موضوع و محمول اتحاد مفهومی وجود دارد، مثل «انسان بشر است» یا «انسان انسان است» ۲- گاهی موضوع و محمول اتحاد مفهومی ندارند، بلکه از لحاظ ماهیت با یکدیگر متحدند و به اصطلاح اتحاد ماهوی دارند، مثل «انسان حیوان ناطق است» 2️⃣ دوم: اگر در حمل محمول بر موضوع، مصداقی از مصادیق محمول بر موضوع حمل شود، نام این حمل شایع صناعی است و بین آن دو اتحاد وجودی و مصداقی بر قرار است. این حمل نیز دارای دو قسم است: ۱- حمل مواطات یا حمل بدون واسطه، یعنی محمول بدون واسطه بر موضوع حمل می‏شود مثل «زید عالم» یا «زید ضاحک» ۲- حمل اشتقاق یا حمل با واسطه، یعنی محمول به وسیله رابطه ‏ای بر موضوع حمل می‏شود، مثل حمل «علم» بر انسان؛ در این حمل واسطه‏ای وجود دارد، زیرا انسان «علم» نیست، بلکه انسان صاحب علم است. 👈با توجه به حمل اولی ذاتی و شایع صناعی، برای تشخیص معنای حقیقی از مجازی این گونه عمل می شود: 🔶 لفظی که معنای حقیقی آن مجهول است، موضوع و معنای مشکوک بین حقیقت و مجاز محمول قضیه واقع می‏گردد و سپس به حمل اولی آن معنا بر موضوع حمل می‏گردد، چنان چه حمل به صورت اولی ذاتی صحیح بود، کشف می‏شود که آن معنا برای آن لفظ وضع شده است؛ 👈 به عنوان مثال برای فهمیدن معنای حقیقی لفظ «اسد»، آن لفظ موضوع قضیه قرار داده می‏شود و سپس معنای مشکوک «حیوان مفترس» به صورت حمل اولی ذاتی بر آن حمل می‏گردد و چون آن حمل صحیح است، کشف می‏شود که معنای «حیوان مفترس» برای لفظ «اسد» به صورت حقیقی وضع شده است. 🔄 همان طور که صحت حمل علامت حقیقت است عدم صحت سلب نیز علامت حقیقت است، یعنی اگر سلب معنا به حمل اولی از لفظ امکان پذیر بود، کشف می‏شود که آن معنا برای لفظ وضع نشده است، به عنوان مثال چون سلب معنای «رجل شجاع» از لفظ «اسد» امکان پذیر است، پس آن معنا برای لفظ اسد به صورت حقیقی وضع نشده است. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣8️⃣ 2️⃣2️⃣ ❇️ در استدلال به سنت (ادله حجاب) سه طائفه از روایات داریم 1️⃣ طائفه اول روایات دال بر پوشاندن مو و زینت توسط زنان است. که یک روایاتی داریم ذیل این روایات علتی بیان شده که ما از آن علت می‌توانیم این حکم را استنباط کنیم که نه تنها حاکم شرع مجاز به جعل قانون است در عرصه حجاب، بلکه بر او لازم است، جزو وظایف حاکم است، اگر نکند مؤاخذه می‌شود و بازخواست می‌شود و کوتاهی کرده. 2️⃣ طایفه دوم: لغویت روایات دال بر مراتب عالیه امر به معروف و نهی از منکر بر فرض عدم الزامی بودن حجاب است. 🔶 ما یک روایاتی داریم می‌فرماید پایین‌ترین مرتبه امر به معروف قلبی است. مرتبه بعد لسانی،‌ مرتبه سوم با اعضا و جوارح است، با ید است. وقتی که حکومت تشکیل می‌شود و حاکم سر کار است، اگر که در آن زمان هم قانونی وضع نشود برای این که امر به معروف و نهی از منکر جوارحی هم انجام بشود، عملاً امکان مرتبه عالیه امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، الا نادراً. پس اگر که حاکم هم حتی حق نداشته باشد که بخواهد بیاید بستر اجرای احکام شریعت را فراهم بکند لغویت مرتبه عالیه امر به معروف و نهی از منکر پیش می‌آید که این خلاف حکمتی است که این روایات متعدده برای آن‌ها صادر شده، البته یکی دو تا اشکال و جواب و بحث سندی هم دارد. 3️⃣ طائفه سوم اولویت روایات داله بر لزوم امتثال و انتهاء در امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان است. 🔷 روایاتی داریم که دلالت می‌کند بر این که امر به معروف کنید تا امتثال کنند. یعنی غایت امر به معروف را امتثال معرفی فرمودند. نهی از منکر کنید تا انتها‌ کنند یعنی دست از منکر بردارند. غایت نهی از منکر در فرض امکان این است. یعنی اگر می‌توانی جوری تذکر بدهی که انجام بدهد، ولی فقط یک اشاره‌ای کنی و رد شوی، این وظیفه امر به معروف را انجام ندادی. چون غایت محقق نشده و تو می‌توانستی. 👈 حالا به طریق أولی برای حاکم که ابزار در اختیار دارد، قوه قهریه در اختیار دارد، لازم می‌شود که این غایت امر به معروف و نهی از منکر که از روایات استفاده می‌شود را محقق کند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣8️⃣ 9️⃣1️⃣ ❇️ واجتماع العاملين على مَعْمُول وَاحِد غير جَائِز 👈 ولِهَذَا رد قَول من قَالَ: إِن الْفِعْل وَالْفَاعِل مَعًا عاملان فِي الْمَفْعُول، والابتداء والمبتدأ مَعًا عاملان فِي الْخَبَر؛ والمتبوع وعامله مَعًا عاملان فِي التَّابِع ◀️ وإِذا اجْتمع العاملان فإعمال الْأَقْرَب جَائِز بالِاتِّفَاقِ، وَفِي الْأَبْعَد اخْتِلَاف مَنعه البصريون وَجوزهُ الْكُوفِيُّونَ 🔶 وإِذا اجْتمعت همزتان متفقتان فِي كَلِمَتَيْنِ نَحْو: (جَاءَ أَجلهم) جَازَ حذف إِحْدَاهمَا تَخْفِيفًا وَفِي الْمَحْذُوف اخْتِلَاف فَقيل: الْمَحْذُوف هُوَ الأولى لِأَنَّهَا وَقعت آخر الْكَلِمَة مَحل التَّغْيِير، وَقيل: الثَّانِيَة 🔷 وإِذا اجْتمعت همزَة الِاسْتِفْهَام مَعَ همزَة قطع نَحْو: {أأمنتم من فِي السَّمَاء} فَإِنَّهَا ترسم بِالْألف الْوَاحِدَة وتحذف الْأُخْرَى 👈 واخْتلف فِي المحذوفة فَقيل: الأولى، لِأَن الْأَصْلِيَّة أولى بالثبوت، وَقيل: الثَّانِيَة، لِأَن بهَا يحصل الاستثقال 🔶 وإِذا اجْتمع نون الْوِقَايَة وَنون (إِن) و (أَن) و (كَأَن) و (لَكِن) جَازَ حذف أَحدهمَا وَفِي الْمَحْذُوف قَولَانِ: أَحدهمَا، نون الْوِقَايَة، وَعَلِيهِ الْجُمْهُور، وَقيل: نون (إِن) 🔷 وإِذا اجْتمعت الهمزتان فِي كلمة وَاحِدَة: فالمختار عِنْدهم أَن تحذف إِحْدَاهمَا أَو تخفف، لِأَن حذف إِحْدَاهمَا أَو تخفيفها أخف من الْإِدْغَام إِلَّا فِي بَاب (فعال) بِالْفَتْح وَالتَّشْدِيد فَإِنَّهُ بَاب قيامي حوفظ عَلَيْهِ مَعَ وجود الْمدَّة بعْدهَا فَكَانَت مسهلة لأمرهما 🔶 وإِذا اجْتمعت همزَة الِاسْتِفْهَام مَعَ حرف الْعَطف [نَحْو: (أَو من كَانَ مَيتا) ] فَحِينَئِذٍ تدخل همزَة الِاسْتِفْهَام فِي الْمُقدر لرعاية حَقّهَا 🔷 وإِذا اجْتمع اسمان من جنس وَاحِد، وَكَانَ أَحدهمَا أخف على أَفْوَاه الْقَائِلين غلبوه فسموا الآخر باسمه ك (العمرين) 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣8️⃣ 9️⃣1️⃣ ❇️ راههای اطلاع از صدور خبر از طریق حس در عصر مرحوم شیخ کلینی (دو طریق بیان شد) 3️⃣ احتمال دارد بخشی از روایات از راویانی نقل شده باشد که صحت اخبار ایشان توسط ائمه(علیهم السلام) تصدیق شده است؛ اعم از اینکه ایشان دارای کتاب بوده اند یا نه. 👈 به عنوان نمونه امام حسن عسکری(علیه السلام) درباره بنی فضال فرمود: «خذوا بما رووا و ذروا ما رأوا» و به این وسیله روایات منقوله ی بنی فضال را تضمین نمود. 🔍 البته در این مورد خاص، برخی به این روایت عمل نکرده اند؛ زیرا در سند آن تشکیک نموده و گفته اند روایت از خادم حسین بن روح نقل شده است و ما شناختی راجع به او نداریم. 🔦 در پاسخ باید گفت که ضعف سند، دلیل بر عدم صدور روایت و بطلان آن نمی باشد؛ چه بسا روایت به رغم اینکه ما در حال حاضر حجتی بر اعتبارش نداریم، درست باشد. 👈 از سویی شاید صحت روایت مذکور برای مرحوم کلینی معلوم بوده است؛ زیرا ایشان معاصر حسین بن روح بوده و احتمالا خادم وی را می شناخته است. در نتیجه ممکن است مرحوم کلینی برای احراز صحت برخی روایات، به روایت امام حسن عسکری(علیه السلام) تمسک کرده باشد که یک راه حسی است. 🔷 نکته قابل توجه اینجاست که چه بسا نظیر روایت امام حسن عسکری(علیه السلام) درباره بنی فضال، احادیثی راجع به راویان دیگر وجود داشته که به دست ما نرسیده است. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣8️⃣ 3️⃣2️⃣ ❇️ صدور دليل به چهار طريق ثابت مى ‏شود: 1️⃣ تواتر 2️⃣ اجماع و شهرت 3️⃣ سيره متشرعه و عقلا 4️⃣ خبر ثقه ◀️ حجيت طرق سه ‏گانه اول براساس افاده علم است، پس حجيت آنها ذاتى است، ولى حجيت خبر ثقه جعلى و تعبدى است. ◀️ تواتر و اجماع و سيره در اين جهت اشتراك دارند كه در هر سه طريق از تراكم احتمالات و تجمع قرائن علم حاصل مى ‏شود. ◀️ حجيت خبر ثقه به مفهوم آيه نبأ و نيز به سيره متشرعه و عقلا ثابت مى ‏شود. 👈 فعل معصوم دلالت بر عدم حرمت، و ترك معصوم دلالت بر عدم وجوب، و تقرير معصوم دلالت بر امضا مى ‏كند. 🔷 تقرير معصوم يا در مواجهه با فعل شخصى است يا در مواجهه با سيره نوعى عقلا. 🔶 بر حجيت ظواهر الفاظ علاوه بر سيره متشرعه، به سيره عقلا نيز مى ‏توان استدلال كرد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣8️⃣ 3️⃣2️⃣ ❇️ نگاه مرحله‌ای به طلاق را در منابع دینی می شود برداشت کرد.هم روایات و هم آیات را باید بررسی کرد حدود 23 ‌تا آیه‌ی قرآن داریم در مورد طلاق با بررسی اینها در چند نوبت می شود این مرحله‌ای بودن طلاق را از منابع دین پیدا کرد. 👈 افراد مختلفی هم در غرب این نگاه مرحله‌ای را به طلاق داشتند و برای هر مرحله هم یک‌سری مشخصات و مؤلفه‌‌ها بیان می‌کنند. ◀️ برای اولین گام برای این مسأله این بود که برویم سراغ مراحل تحول و شکل‌گیری طلاق که این کمک بکند بعداً به زوجین و مشاور که می‌‌خواهد مشاوره طلاق بدهد ببیند این زوجین توی کدام مرحله هستند متناسب با آن مرحله تعیین تکلیف کند. 🔷 لذا بعد از اینکه منابع دینی دیده شد به شش مرحله رسیدیم. 1️⃣ مرحله‌ی اول حالا اسمش را یک‌ موقعی گذاشتیم پیش از آ‌شفتگی. بعد برخی از اساتید فرمودند بگذارید ضعف کارکرد. 2️⃣ مرحله‌‌ی دوم اسمش را گذاشتیم بروز آشفتگی. 3️⃣ مرحله‌ی سوم شد آشفتگی. 4️⃣ مرحله‌ی چهارم شد گسستگی و امکان طلاق. 5️⃣ مرحله‌ی پنجم شد طلاق و بازگشت. 6️⃣ مرحله‌ی ششم که از اختصاصات شیعه است بحث جدایی‌سازی و بازگشت است. 👈 هر مرحله آن شاخص‌هایی دارد و این شاخص‌ها از کجا آمده و چطور این اسم انتخاب شد، و وارد هر مرحله بشویم توضیح آن می آید. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣8️⃣ 3️⃣2️⃣ ❇️ نگاه مرحله‌ای به طلاق را در منابع دینی می شود برداشت کرد.هم روایات و هم آیات را باید بررسی کرد. حدود 23 ‌تا آیه‌ی قرآن داریم در مورد طلاق با بررسی اینها در چند نوبت می شود این مرحله‌ای بودن طلاق را از منابع دین پیدا کرد. 👈 افراد مختلفی هم در غرب این نگاه مرحله‌ای را به طلاق داشتند و برای هر مرحله هم یک‌سری مشخصات و مؤلفه‌‌ها بیان می‌کنند. ◀️ برای اولین گام برای این مسأله این بود که برویم سراغ مراحل تحول و شکل‌گیری طلاق که این کمک بکند بعداً به زوجین و مشاور که می‌‌خواهد مشاوره طلاق بدهد ببیند این زوجین توی کدام مرحله هستند متناسب با آن مرحله تعیین تکلیف کند. 🔷 لذا بعد از اینکه منابع دینی دیده شد به شش مرحله رسیدیم. 1️⃣ مرحله‌ی اول حالا اسمش را یک‌ موقعی گذاشتیم پیش از آ‌شفتگی. بعد برخی از اساتید فرمودند بگذارید ضعف کارکرد. 2️⃣ مرحله‌‌ی دوم اسمش را گذاشتیم بروز آشفتگی. 3️⃣ مرحله‌ی سوم شد آشفتگی. 4️⃣ مرحله‌ی چهارم شد گسستگی و امکان طلاق. 5️⃣ مرحله‌ی پنجم شد طلاق و بازگشت. 6️⃣ مرحله‌ی ششم که از اختصاصات شیعه است بحث جدایی‌سازی و بازگشت است. 👈 هر مرحله آن شاخص‌هایی دارد و این شاخص‌ها از کجا آمده و چطور این اسم انتخاب شد، و وارد هر مرحله بشویم توضیح آن می آید. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣9️⃣ 0️⃣2️⃣ ❇️ ادات قسم بر سه قسم است : ✅ حرفیه : باء - تاء - واو - لام 🔸واللهِ — تاللهِ 🔸 والْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرِ 👈 نکته : ادات حرفیه قسم همه حرف جر هستند که متعلق به : «أُقسم» محذوف است ✅ اسمیه : أیمُن - عَمر 🔸لعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفي‏ سَکْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ حجر 72 ✅ فعلیه : مانند «حلفت» و «أُقسم» 🔸 يحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا (منافقان) قسم به خدا یاد می‌کنند توبه /74 📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣9️⃣ 0️⃣2️⃣ ❇️ راههای اطلاع از صدور خبر از طریق حس در عصر مرحوم شیخ کلینی. (طریق یک و دو و طریق سه بیان شد) 4️⃣ در اعصار گذشته، آثار بسیاری از علما و نیز روات به وسیله دست خط ایشان شناخته می شده است و با وجود آن، نیازی به ذکر سند نبوده و اگر هم ذکر می شده، بیشتر جنبه تشریفاتی داشته است. 👈 به عنوان نمونه مرحوم شیخ طوسی در جایی می فرماید که کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط ایشان نزد من هست. 👈 همچنین مرحوم صاحب معالم، فرزند شهید ثانی، می نویسد که تهذیب مرحوم شیخ طوسی به خط خود شیخ نزد من موجود است. 👈 مرحوم ابن داوود نیز در رجالش مکررا ذکر می کند که رجال شیخ طوسی را به خط خود ایشان در اختیار دارد. 👈 نظیر این مطلب در زمان ما نیز جریان دارد؛ چنان که امروزه دست خط مرحوم مجلسی - پس از قریب به 350 سال - در کتابخانه های ما وجود دارد و برای ما شناخته شده است؛ لذا در تشخیص متونی که از ایشان به ما رسیده، نیازی به حدس و نظر نداریم. 👈 از همین قبیل است دست خط مرحوم علامه حلی و حتی جناب شیخ طوسی که در کتابخانه مرحوم آیت الله نجفی مرعشی موجود است 🔦 پس وقتی با گذشت زمانهای طولانی هنوز دست خط بسیاری از علما برای ما قابل شناسایی است، به طریق اولی برای مرحوم کلینی که قریب به زمان معصومین هم بوده، تشخیص دست نوشته های راویان احادیث امکان داشته است. ⬅️ در نتیجه، این احتمال وجود دارد که جناب شیخ کلینی صحت روایات را از این طریق احراز کرده باشد؛ لذا این که می بینیم مرحوم کلینی گاه در کافی صرفا با ذکر دو یا سه راوی ،روایت را به امام معصوم(علیه السلام) می رساند، با این هدف بوده است که ظاهر سند، مرسل نباشد؛ و الا در واقع حتی ذکر این تعداد واسطه هم لازم نبوده است. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣9️⃣ 4️⃣2️⃣ ❇️ حکومت؛ 🔷 حکومت، به معنای نظارت یک دلیل بر دلیل دیگر به منظور تفسیر آن است، چه دلیل حاکم، موضوع دلیل محکوم را تفسیر نماید، چه متعلق آن را و چه حکم آن را. ◀️ این نظارت و تفسیر می‌تواند به صورت توسعه و یا تضییق باشد، هر چند این توسعه و تضییق حقیقی نیست، بلکه تعبدی است، 👈 مانند این که دلیلی بگوید: خمر حرام است و دلیل دیگر بگوید: هر مسکری خمر است؛ در این جا دلیل دوم که ناظر به دلیل اول است و برای بیان و تفسیر آن وارد شده، دایره موضوع دلیل اول را توسعه داده است، البته باید توجه داشت که این توسعه تعبدی است؛ یعنی شارع حکم می‌کند که خمر تنها مایع مست کننده گرفته شده از انگور نیست، بلکه به فقّاع (آب جو) و نبیذ (عصاره کشمش) و غیره نیز اطلاق می‌گردد. ⬅️ این تصرفی تعبدی در موضوع است، که عالم تکوین، آن را تایید نمی‌کند؛ بنابراین، در حکومت، دلیل حاکم به طور تعبدی نه حقیقی دلیل محکوم را توسعه داده و یا تضییق می‌کند. 🔷 مراد از حکومت این است که یکى از دو دلیل، سیطره‌گونه و چیره‌دستانه از جهت ادا (بیان مُفاد خود) بر دیگرى مقدم مى‌شود. بنابراین، تقدیم دلیل حاکم بر دلیل محکوم از جهت سند و نیز از جهت حجیت نیست؛ بلکه پس از تقدیم یکى از دو دلیل بر دیگرى، نیز هر دو بر حجیت‌ خود باقى‌اند؛ چرا که هیچ کدام دیگرى را تکذیب نمى‌کند تا تعارض پدید آید و یکى از حجیت بیفتد. 👈 مانند مفاد این روایت که با حفظ امام نسبت به عدد رکعات، شکى براى مأموم نیست. بنابراین، اگر مأموم بین سه و چهار شک کند، ولى امام به یکى از دو طرف علم داشته باشد، مأموم نباید به شک خود اعتنا کند. در نتیجه، دلیلى که موضوع (شک) را تعبدی- و نه وجدانى- در صورت حفظ امام براى مأموم نفى مى‌کند، بر دلیلى که وظیفه شاک را بنا گذاشتن بر اکثر مى‌داند حکومت دارد، بدون اینکه با آن تعارضى داشته باشد. ✅ دلیل حاکم، گاه مفسر موضوع دلیل محکوم است و گاه مفسر محمول آن؛ چنان که گاه دایره موضوع یا محمول دلیل محکوم را تنگ مى‌کند، مانند مثال یاد شده، و گاه وسعت مى‌بخشد، مانند دلیلى که مى‌گوید: طواف کعبه، نماز است نسبت به دلیلى که بیانگر احکامى خاص براى نماز است، که دلیل حاکم، موضوع دلیل محکوم (نماز) را توسعه داده است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 9️⃣1️⃣ نوزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه چهارم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به نوزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه چهارم) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/m7kmt