eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
304 دنبال‌کننده
125 عکس
2 ویدیو
52 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
9️⃣0️⃣2️⃣ 3️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ لوازم تقسیم فنی و صحیح ◀️ دو مورد از لوازم تقسیم فنی و صحیح بیان شد. 3️⃣ تقسـیم بندي باید صبغه فقهی هم داشته باشد و اصطلاحات یا مسائل علوم دیگر مبناي تقسیم قرار نگیرد مثلاً فقه الاقتصادو فقه الاخلاق یا فقه الکلام تقسیم بندي صحیحی نمی باشد و این نکته را در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد . 4️⃣ تقسیم بندي باید به گونه اي باشد که همه مسائل ممکن در آن علم را در بر بگیرد 👈 و در علم فقه که علم به احکام شـرعی فرعی عملی است و در بردارنده حکم شرعی از قبل از ولادت تا بعد از فوت مکلف است باید تقسیم به گونه اي باشـد که نه تنهـا این دامنه وسـیع و عریض را در بر بگیرد بلکه بتوانـد آنچه را که به مرور زمان از مسائل جدیـد و روابط اجتماعی و فردي مسـتحدثه پیش می آید نیز در بر گیرد 👈 بنابراین باید خصوصـیت دیگري در مبناي تقسـیم بندي باشـدکه تقسیم و اقسام به نحوي باشد که کلیه موضوعات و روابط و مسائل مستحدثه روز افزون را که در اثر زندگی تکاملی انسان رخ می دهد شامل شود که این نکته نیز بسیار مهم است. 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣1️⃣2️⃣ 0️⃣5️⃣ ❇️ اقسام حال 🔷 تقسـیم حـال به اعتبـار لزوم و دوام بیان شد 🔶 تقسیم دوم: به اعتبار ارزش دار بودن فی نفسۀ حال و یا ارزش مقدمی داشتن براي ذکر لفظ دیگر است. 👈 اگر اولی باشـد به آن حـال مقصوده گوینـد که غالبا حال از این نوع است ماننـد: «جاء زیـدراکبا» 👈و اگر براي مقـدمه چینی کردن براي ذکر لفظ دیگري باشـد، به آن حال توطئه گویند که این قسم قلیل بوده و همواره به صورت جامد است که توسـط وصفی توصیف می شود و این حال مقدمه براي ذکر همین صفت آمده است. 🟡 مانند قول خداوند متعال فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا شاهد در حالیت «بشـرا» براي ضـمیر مستتر در «تمثل» می باشد که این حال توطئه براي ذکر «سویا» است 👈 چون اولا ذکر «سویا»بـدون ذکر مقـدمی «بشـرا» مفیـد معناي واقعی و مراد خداوند نیست زیرا معلوم نمی شود که روح القدس به صورت چه چیزي «سویا» و کامل تمثل و ظاهر شده است 👈 ثانیا: اگر «بشرا» در عبارت ذکر نشود «سویا» چون صفت است بایدصفت براي ضمیر مسـتتر «تمثـل» باشـد و به صورت مرفوع قرائت شود در حالی که این لفظ نمی توانـد صـفت براي آن ضـمیر شود زیرا از ضـمیر صفت آورده نمی شود. 🟡 و همین مطـالب در مثـال: «جاءنی زیـد رجلا محسـنا» جاري است که «رجلا» حال توطئه اي براي ذکر «محسـنا» اسـت و ارزش ذاتی نـدارد زیرا معلـوم اسـت که «زیـد» مرد است بلکه مقـدمه چینی و زمینه نحـوي براي ذکر صـفت «محسـنا» فراهم میکند، زیرا اگر «رجلا» نباشد، «محسـنا» نمی تواندصفت براي «زید» واقع شود زیرا نکره است و «زید» معرفه می باشد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
❇️ شماره 20 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد حکم حلق لحیه است که به قلم جناب آقای سید محمدجواد شوقی (طلبه پایه دهم) نوشته شده است. در این مقاله که قسمت اول آن به چاپ رسیده ادله عقل و قرآنی و اجماع و سیره متشرعه مورد بررسی قرار گرفته. 📙 مطلب اصولی به بحث در مورد حجیت سیره حادث بعد از عصر حضور معصوم (علیه السلام) پرداخته و در قسمت اول این مقاله که در این شماره منتشر شده دو فصل مفاهیم کلی و حجیت سیره عقلا و متشرعه مورد بحث قرار گرفته. این مقاله به قلم جناب آقای علی مغنی (طلبه پایه دهم) است. 📓 در قسمت نکته ناب جناب آقای محمد موسی زاده (طلبه پایه نهم) مقاله ای به زبان عربی نوشته اند با عنوان الاسلام برنامج، که در این شماره قسمت دوم این مقاله به چاپ رسیده است. 📘 در بخش اخلاق مطالبی با عنوان ضرورت صبر در مسیر طلبگی که به کوشش جناب آقای محسین کریمی از کتاب پندهای سعادت تهیه شده است، آورده شده. 📒 در بخش احکام به بررسی اقوال علما در صورتی که برای سجده، ما یصح السجود علیه نباشد پرداخته شده که هفت قول آورده شده است.
20-1.jpg
14.93M
شماره بیستم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
20-2.jpg
3.39M
شماره بیستم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
1️⃣1️⃣2️⃣ 0️⃣5️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣و2️⃣ قول اول و دوم گذشت. (مطلقا معتبر است و مطلقا معتبر نیست) 3️⃣ قول سوم: قول به تفصیل 🔶 تفصیل بین اعتبار ثلث تلخیص شده توسط شهید اول به خاطر وجود سند به آنها و عدم اعتبار الباقی روایات این کتاب است. 👈 «بنابر فرمایش آیت الله داوری تعدادی که در کتب شهید و توحید و امالی صدوق و نوادر راوندی (به شرط صحیح بودن طریق علامه مجلسی به نوادر) مورد اعتماد است 👈 أصول علم الرجال بین النظریة و التطبیق، ص: :328 »فالمقدار المنقول فی کتب الشهید، و فی التوحید و الأمالی للصدوق، و نوادر الراوندی، محلّ اعتماد إذا کان طریق العلّامة المجلسی إلى کتاب النوادر صحیحا، و إلّا استثنی ما فی النوادر». 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣1️⃣2️⃣ 4️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 ماده نهى بر معناى زجر و يا امساك، و صيغه نهى بر معناى نسبت زجريه و يا امساكيه دلالت دارد. 🔷 ميان بعضى اصوليون اختلاف است در اينكه مفاد نهى طلب ترك است كه مجرد امر عدمى است يا طلب كفّ نفس كه امرى وجودى است. 👈 صحيح آن است كه هر دو وجه باطل است. مفاد نهى اساسا طلب نيست، بلكه زجر يا نسبت زجريه است كه به فعل تعلق مى ‏پذيرد، نه به ترك و نه به كف. 🔷 به حكم تبادر و به شهادت فهم عرفى عام، ماده و صيغه نهى دلالت بر تحريم دارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔈🔈 قابل توجه طلاب محترم ✅ به اطلاع می‌رساند جلسه‌ای با موضوع آموزش در نظر گرفته شده است. ❇️ حضور در این جلسه برای طلاب ضروری و برای سایر طلاب به صورت اختیاری می‌باشد. 👈 این برنامه فرصتی است تا با آشنایی بیشتر با مهارت‌های نویسندگی و تقریر، توانمندی‌های علمی و عملی خود را ارتقا دهید. 👈 امیدواریم با حضور فعال و بهره‌گیری از این آموزه‌ها، شاهد پیشرفت روزافزون شما عزیزان باشیم. 🗓 زمان؛ دوشنبه 15 بهمن 🕚 ساعت 11 (طلابی که در این ساعت کلاس انس دارند می توانند به جای آن در این جلسه شرکت کنند) 🌎 مکان؛ حسینیه مدرسه 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣1️⃣2️⃣ 4️⃣5️⃣ 5️⃣1️⃣ ✅تقسیم مسائل فقه 🔶 بهترین پیشنهاد، پیشـنهاد شـهید صدر(رحمه ﷲ) است که در رساله جدیده ایشان (الفتاوي الواضـحه) که قـالبی براي رسـاله نویسـی سـاده و قابـل فهم ارائه داده و تنظیم کرده است و در حقیقت مسائـل موجود در جلـد اول منهاج الصالحین - عبادات - را با بیان ساده تري و با ادبیات بهتر و روان تري بیان کردند. 🔷 ایشـان در این رسـاله دو مقـدمه یـک خـاتمه اضـافه کرده انـد یکی در اصول دین که بحث بسـیار جالب و جدیـدي بود که مستقلا نیز چاپ شده است به عنوان (المرسل و الرسول و الرساله) و یک مقدمه هم براي ابواب فقهی زده اند و یک خاتمه هم در فلسـفه عبـادات و آثـار فردي و اجتمـاعی آن در زنـدگی انسان اضافه کرده انـد که آن هم نیز مسـتقلاً چاپ شـده است. 👈 درمقدمه دوم به جهاتی از قبیل وجوب اجتهاد یا تقلید و تاریخ آن و ضرورت و نیاز رساله هاي عملیه به تدوین و مهندسی جدید اشاره کرده انـد و به این مناسـبت یک بحثی دارنـد به عنوان تقسـیم بنـدي که فرمودند ما پیشـنهاد می کنیم که مسائل فقهی و احکـام شـرعی در رسـاله هـاي علمیـه بر اسـاس آن تقسـیم بنـدي شـود کـه ایـن تقسـیم بنـدي همچـون تقسـیم بنـدي مرحـوم محقـق(رحمـه اﷲ)چهارگـانه اسـت ولی فرق هـاي اساسـی بـا آن دارد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)