eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
284 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
8️⃣ 1️⃣ ❇️ دسته ای از راویان که در میراث رجالی ما با وجود برخورداری از روایات فراوان و مشخص بودن طبقه و نیز دارا بودن از جایگاهی والا در میان دیگر راویان سرشناسِ شیعه، داده های بسیار اندکی در دست است؛ نه توثیق شده اند و نه تضعیف. 📜 یکی از این راویان "ابراهیم بن هاشم القمی" است. 📜 این راوی در سند 7329 روایت ازکتب اربعه واقع شده. 📕 از سویی شاگرد بسیاری از اصحاب برجسته امامیه چون محمد بن ابی عمیر، حماد بن عیسی، حسن بن محبوب، صفوان بن یحیی و .... است و از سویی دیگر استاد علی بن ابراهیم بن هاشم، محمد بن حسن صفار و ... است. 📚برگرفته از کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣ 3️⃣ ❇️غرض و منفعت علم اصول 👈 لازم است تفاوت غرض (غایت) و فایده بیان شود: معمولا در ابتدای هر علمی رئوس ثمانیه مطرح می شود؛ دو مورد از رئوس ثمانیه «فایده» و «غرض» است (حسن ملک شاهی، شرح اشارت و تنبیهات جلد ۲ صفحه ۶۳۹) که در این قسمت به آن پرداخته خواهد شد: 👈 غرض هر چیزی پیش از ایجاد آن چیز در ذهن و فکر حاصل می شود، امّا منفعت بعد از حاصل شدن آن به دست می آید؛ به عنوان مثال مخترعان نیازی مانند «روشنائی» را در گوشه ای از جهان احساس می کنند و به هدف رفع آن نیاز، به اختراع نیروی برق دست می یابند (غرض) لکن منفع برق فقط در روشنای خلاصه نمی شود بلکه در سایر موارد مانند مهندسی و پزشکی نیز جریان دارد (منفعت) (علیرضا فیض، مبادی فقه و اصول، صص 69 و 71) 🔷 همین مطلب در علم اصول نیز جریان دارد به این صورت که غرض علم اصول قدرت بر استنباط حکم شرعی است اما منافع متعدد دیگری مانند توانمند کردن محصل آن در پاسخ به شبهات نیز دارد که در ذیل به یک مورد آن اشاره می شود تنبیه اول مبحث «مشتق» که متکفل بساطت یا عدم بساطت مشتق است در تحلیل برخی از شبهات دکتر سروش و پاسخ به آن ها سودمند است. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد احسان مهرکش (زید عزه) 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣1⃣ 2⃣ ❇️ بیان اعراب چند کلمه 🕒 الآن : ظرف زمان مبنی بر فتح است. ☑️ البته : مصدر بتّ است که به معنای قطعاً یا اطلاقاً می آید و مفعول مطلق است برای فعل محذوف. 🔶 خاصة : دو گونه اعراب می گیرد : 1. اگر به معنای مخصوصین باشد حال می شود مثل آیه شریفه وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً 2. اگر به معنای اخصّ باشد و همراه واو باشد مفعول مطلق است مانند : احب المطالعة و خاصة الصحفَ 🔷 خصوصاً دو اعراب می گیرد 1. حال می آید 2. اگر با واو باشد مفعول مطلق می شود. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 9️⃣ نهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نگاهی دیگر به علم اصول و منطق 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین صراطی 🗓 زمان: چهارشنبه 4 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی حجه الاسلام صراطی.mp3
21.87M
نشست علمی حجة الاسلام صراطی چهارشنبه 4 آبان 1401
1️⃣1️⃣ 4️⃣ ❇️ استصحاب قهقرى : استمرار يقين پسين به زمان پيشين. ◀️ استصحاب قهقرى عكس استصحاب مصطلح است. در استصحاب مصطلح، زمان متيقّن، مقدّم بر زمان مشكوك است، ولى در استصحاب قهقرى يقين به چيزى داريم كه پيش از اين مشكوك بوده است. ◀️ اصوليان استصحاب قهقرى را جز در مورد اثبات معناى لغوى لفظ، حجّت نمى‌دانند مانند اين كه يقين داريم مفهوم «صعيد» مطلق وجه الارض است، ولى شك داريم كه در زمان تشريع حكم نيز همين مفهوم را داشته يا داراى مفهوم ديگرى بوده و سپس به معناى جديد نقل داده شده است. با استصحاب قهقرى ثابت مى‌شود كه معناى كنونى همان معناى زمان تشريع است. ◀️ از استصحاب قهقرى در اين مورد، به اصل عدم نقل نيز تعبير مى‌شود. استصحاب قهقرى در مورد اثبات معناى لغوى لفظ، يك اصل لفظى عقلايى است و مبناى حجيّت آن، بناى عقلا به ضميمۀ عدم ردع آن از سوى شارع است. اهميّت اين اصل تا بدان جا است كه در صورت عدم اعتبار آن، استنباط و اجتهاد ممكن نخواهد بود. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ فقه فارسی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣1️⃣ 2️⃣ ❇️ وجود اشتراك در عناوین راویان ◀️ یکی از مشکلاتی که در عینیت بخشیدن به فائده علم رجال داریم این است که اطلاعات موجود در اسناد روایات شیعه تفصیلی نیست. مشکلی که در اسناد روایات شیعه وجود دارد این است که اکثر عناوین راویان در کتابهاي حدیثی، عناوین کامل و گویا نیست بلکه مشترکند. 👈 مثال حدیثی: در کتب رجالی، 4 راوي با اسم احمد بن محمد داریم که در مقام ارزشگذاري قابل مقایسه با هم نیستند. 1. احمد بن محمد بن عیسی (خیلی ثقه) 2. احمد بن محمد بن خالد (ثقه) 3. احمد بن محمد سیاري (بسیار ضعیف) 4. احمد بن محمد بن سعید (زیدي) 👈 یا مثلا مکرر شهید ثانی می فرماید این عنوان با آن عنوان مشترك است. مثال: و محمدبن قیس فی السند مشترك بین الثقه و غیره فلایمکن الحکم باعتبار روایته. فکیف تُجعلُ روایته مستندا بالحکم. در نتیجه شهید ثانی به دلیل وجود اشتراك در نام راوي، به اعتبار روایت حکم نکرده است. 🔍 در حالی که اگر دقیق بررسی شود با توجه به طبقه این مجموعه از راویان و شاگردان و مشایخ آنها آشکار خواهد شد که تنها محمد بن قیس ابوعبدالله البجلی است که شیخ و استاد عاصم بن حمید است. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣1️⃣ 5️⃣ ❇️ فرق مبادی با مسائل علم اصول و تاثیر آن در مباحث اصولی ◀️ «مسائل» هر علمی با «مبادی و مقدمات» آن در مقابل یکدیگر قرار دارند، به این معنا که مبادی از امور مسلم بحث میکند و به اصطلاح وجود آنها مفروغٌ منه قلمداد شده است، ولی در مسائل علم از تعینات و خصوصیات بحث به میان می آید؛ به دیگر بیان مبادی به صورت ثابت و اشیائی که وجود دارند فرض می شوند ولی مسائل علم، در مورد تعینات و خصوصیات آن مبادی است که آیا خصوصیاتی مد نظر ـ که در هر مسئله ای از مسائل علم متفاوت است ـ وجود دارد یا نه؟ 👈 به عنوان مثال در علم اصول، اصلِ وجود «اوامر» و یا «خبر واحد» و یا «شهرت» و یا «اجماع» مبادی علم اصول اند و در مسائل علم اصول از چگونگی تشخیص امر ـ به عنوان مثال که آیا علو در آن شرط است یا نه ـ از غیر آن بحث مطرح می شود و یا از حجت بودن یا نبودن هر یک از آنها که همان تعینات است بحث به میان می آید و یا مثلاً بحث می شود که آیا خبر واحد حجت است یا نه؟ ◀️ فهم این مطلب در چند مورد از مباحث علم اصول و نظریات اصولیون، مفید است که یک مورد آن فهم قول میرزای قمی در بیان موضوع علم اصول و نقد آن است. میرزای قمی موضوع علم اصول را ادله اربعه (کتاب، سنت، اجماع و عقل) ی که حجت هستند معرفی می نماید. 🔍 نقدی که به قول میرزای قمی وارد است این است که بر اساس این رأی لازم است مباحث حجت از مسائل علم اصول خارج شوند و حال آن که این چنین نیست و مباحث حجت از مسائل علم اصول است. 🔶 توضیح این که یکی از مباحث علم اصول مباحث حجت است و در آن از حجیت یا عدم حجیت اموری مثل «خبر واحد»، «ظواهر قرآن»، «اجماع»، «سیره»، «قول لغوی» و مانند آن بحث می‏شود، به عنوان مثال در مباحث حجت بحث می‏شود که آیا «اجماع» حجت است یا نه؟ و یا آیا «قول لغوی» حجت است یا نه؟ در این مقصد موضوعات اشاره شده یعنی اجماع و قول لغوی موضوع قرار می‏گیرند و حجت یا عدم حجت بودن ـ طبق مبانی و تقریرات مختلف ـ بر آن موضوعات حمل می‏گردد. 🔷 حال اگر موضوع علم اصول ادله اربعه همراه با قید «حجیت» باشد، بحث کردن از «قرآن، سنت، اجماع و عقل» که آیا حجت اند یا نه، بی‏معنا و لغو خواهد بود، زیرا این موارد طبق قول میرزای قمی حجت هستند و به تبع بحث کردن از «خبر واحد» یا «ظواهر» یا «اجماع» که آیا حجیت اند یا نه ؟ لغو می‏گردد. به عبارت دیگر طبق قول میرزای قمی آن موارد حجت‏اند و قید حجیت همراه آن ها است، لذا بحث کردن از حجت بودن یا نبودن آن ها جزء مبادی و مقدمات قلمداد خواهد شد نه مسائل و حال آن که آن موارد جزء مسائل علم اصول اند نه مبادی و مقدمات. 🔦 به عبارت فنی زمانی مسأله ای از مسائل علم اصول به حساب می آید و داخل در عوارض می گردد که به صورت‌ «کان ناقصه» مورد بحث قرار گیرد، مثلا خبر واحد موضوع واقع شود و حجت یا عدم حجت بر آن حمل گردد و حال آنکه طبق نظر میرزای قمی ادله اربعه و به تبع خبر واحد حجت هستند و مفاد «کان تامه» را به منصه ظهور رسانده اند لذا بحث از حجیت آن ها معنا نخواهد داشت. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد احسان مهرکش (زید عزه) 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 🔟 دهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع سنجش ماهوی انواع عقود معاملی پیرامون اموال فکری 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین حیدری 🗓 زمان: چهارشنبه 11 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣1️⃣ ❇️ ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه ❇️ برتری آقا مصطفی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی 🔷 چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود. 🔶 از کتاب‌های آقا مصطفی نشان داده می‌شود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدوده‌ای در اصول وجود دارد: مرحوم شیخ اعظم، مرحوم آقای آخوند، مرحوم آقای نائینی، مرحوم آقا ضیاء، و به ندرت آقای اصفهانی و محقق خوئی که استادشان بودند. 🔷 ایشان معمولاً در همین حدود سیر می‌کنند ولی مرحوم آقای حاج آقا مصطفی، این‌ها که هست مازاد بر این‌ها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، حتی مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آقای بروجردی و دیگران. انسان می‌بیند که حرف‌های این‌ها را هم متعرض می‌شود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیع‌تری را ایشان مورد مطالعه قرار می‌دهد. چون بعضی‌ها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضی‌ها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است. 📚 بر گرفته از بیانات آیت الله شب‌زنده‌دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به چهارمین نشست علمی ( استاد حیدری) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/r0984
استاد حیدری نشست علمی.MP3
13.01M
فایل صوتی سخنان استاد حیدری در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣1️⃣ 🤔 سوال آیا انس با روایات قبل از اجتهاد لازم است؟ ❇️ بعضی گمان می کنند خواندن روایات قبل از اجتهاد تاثیری ندارد چون اجتهاد کسب نشده است در حالی که اینچنین نیست؛ 1️⃣ اولا اگر چه اطلاعاتی که از روایات و تدبر در آنها به دست می آید حجت نیستند اما اطلاعات فی الجمله ای به ما می دهند که در گرایش ها و جهت گیری های ما در زندگی موثر است، چون خیلی از جاها دوران بین حجت و لاحجت نیست بلکه دوران بین علم و عدم علم است که در این جا علم اجمالی به روایات به کمکمان می آید و باعث می شود که یک طرف رو ترجیح دهیم چون احتمالش از گزینه مقابلش به واقع نزدیکتر است. 2️⃣ ثانیا بعد از مدتی اجتماع این علوم اجمالی در مواردی موجب مسلم شدن بعضی از گزاره های روایی برای ما می شود که امثال این گزاره های مسلم در روایات ما زیاد است اما متاسفانه ما حوزوی ها از آنها مطلع نیستیم. 3️⃣ ثالثا در صورت وجود علم اجمالی این امکان برای ما وجود دارد که بعد از اجتهاد به روایاتی که علم اجمالی در مورد صدور بعضی از آنها داریم ، رجوع کنیم و حجت را از لا حجت تشخیص دهیم. 👈 مسلما در این صورت ما از فقیهی که تنها در فقه و اصول کار کرده است به واقع نزدیک تر هستیم زیرا 1️⃣ اولا با ادبیات روایات آشنایی داریم . 2️⃣ ثانیا به وسیله انس با روایات تمکن بیشتری برای فهم لحن القول کلام روایات از فقیهی که در این زمینه کار نکرده داریم. 3️⃣ ثالثا گزاره های مسلم روایی در حیطه معارف را از غیر آنها تشخیص می دهیم. 4️⃣ رابعا با نظام موضوعات روایی دین آشنا هستیم به طوری که اگر در جامعه با چالشی رو به رو شویم حد اقل می دانیم آیا در روایات به این چالش اشاره شده است یا خیر و اگر شده در چه ابوابی از کتب روایی باید آن ها را دنبال کنیم. 5️⃣ خامسا امکان شناخت قرائن لفظیه یا لبیه ای که در سایر گزاره های حدیثی به آن ها اشاره شده است در جهت فهم معانی الفاظ و عبارت های یک روایت خاص برای ما فراهم است. 👈 و به طور کلی بعد از مدتی به گونه ای می شویم که انگار در فضای آن روایت تنفس می کنیم زیرا دلیل عدم فهم معنای روایات در بسیاری از موارد عدم همراهی متن روایت با قرائن عصر امام معصوم (ع) از جمله شرایط و اوضاع آن زمان و موقعیت و اوضاع شخص سوال کننده و عدم شناخت لحن کلام امام در کمک به فهم معنای روایت است که بسیاری از این مسائل با انس با روایات و تجمیع شواهد روایی عصر معصوم و تجمیع شواهد روایی و غیر روایی پیرامون شخص راوی و مقرون نمودن گزاره های بیان کننده اوضاع و احوال عصری که امام معصوم ع در آن میزیسته با الفاظ روایت قابل فهم است 📚 به کوشش آقای مهدی جعفرپور طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد حیدری 👇👇👇👇👇
6️⃣1️⃣ 4️⃣ ❇️ اجهاز (تذفيف) یعنی كشتن مجروح که در باب جهاد از آن سخن رفته است. ◀️ اجهاز مجروحان دشمن كافر در صورتى كه قبل از خاموش شدن آتش جنگ، به دست مسلمانان اسير شوند جايز است. ◀️ اجهاز باغيان مجروح (خروج‌كنندگان بر پيشواى عادل) در صورتى كه انسجام و سازمان نظامى آنان متلاشى شده و فرمانده و لشگرى براى ايشان نمانده باشد كه با پيوستن به آن، نيرو بگيرند، جايز نيست. 👈 آنچنان كه امير المؤمنين عليه السّلام نسبت به آسيب‌ديدگان دشمن در جنگ جمل توصيه كرد. ◀️ در غير اين صورت، اجهاز آنان جايز است؛ چنان كه آن حضرت در نبرد صفّين فرمان داد تا مجروحان دشمن را اجهاز كنند. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ فقه فارسی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣1️⃣ 3️⃣ ❇️ بیان اعراب چند کلمه 🔷 ایضاً : اعراب مفعول مطلق می گیرد و عاملش محذوف است 🔶 خلافاً: 3 اعراب می گیرد گاهی حال است به معنای مخالفاً گاهی مفعول له است و گاهی مفعول مطلق 🔷 طوبی: همواره مبتدا است و مفرد می آید. به معنای سعادت است. خبرش متعلق جار و مجرور ما بعدش است. 🔶 فاقلّ و فاکثر : فاء در اینجا حرف زائد و برای تزیین است . و اقل و اکثر حال می شوند مثل: امضیت فی الجبل خمس ساعات فاقلّ که حال است از عدد. البته بدل از آن هم می شود گرفت. 📚 برگرفته از کتاب المعجم المفصل فی الاعراب 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣1️⃣ 6️⃣ ❇️ در اواخر قرن هفتم مرحوم محقق حلى اصطلاح اجتهاد را تغيير و آن را به معناى جديدى قرار داد. ◀️ اجتهاد به معناى نفس عمليات استنباط، چه براساس كتاب و سنت، كه مورد قبول شيعه است، و چه براساس قياس و رأى شخصى، كه مورد قبول اهل سنت است. اجتهاد در معناى دوم به تصريح محقق حلى مختص به مواردى مى‏گردد كه استنباط مستلزم گذراندن راههاى نظرى و استدلال باشد. ◀️ تغيير اصطلاح اجتهاد در اين حد نماند و معناى سومى، اعم از معناى دوم، پديد آمد: اجتهاد به معناى عمليات استنباط چه مستند به ظواهر باشد يا نباشد. چون در همه اين موارد، راههاى نظرى بايد طى شود. ◀️ با تكامل علم اصول معناى اجتهاد نيز تكامل پيدا كرد. اجتهاد به معناى عملياتى كه فقيه براى تعيين وظيفه عملى طى مى‏كند؛ چه از طريق دليل محرز و استنباط حكم واقعى باشد، و چه از طريق مراجعه به اصول و تعيين وظيفه عملى مستقيما. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣1️⃣ 5️⃣ ❇️ تفاوت حق با حکم تفاوت حق و حکم را می توان در چهار ناحیه خلاصه نمود: 1️⃣ حق قابل اسقاط است، ولی حکم قابل اسقاط نیست. (و مصاديق الحقوق القابلة للإسقاط...اما الحكم...و هو لا يسقط بالإسقاط و لا ينقل بالنواقل». سید محد بحرالعلوم، بلغه الفقه، جلد 1، صفحه 13 و سید محمد کاظم طباطبائی، عروه الوثقی، صفحه 281 و 282.) 2️⃣ حق با تصرف ساقط مي‌شود، اما حكم با تصرف ساقط نمی شود (و جملة هذا الباب أن كل تصرف وقع للبائع كان فسخا مثل العتق و الوطء و الهبة و البيع و الوصية و غير ذلك، و متى وقع من المشتري كان إمضاء و إقرارا بالرضاء بالبيع و لزمه بذلك العقد من جهته. شیخ طوسی، المبسوط، جلد 2، صفحه 83 و 84). 3️⃣ حق قابل ارث به غیر است، ولی حکم این چنین نیست (شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 109) 4️⃣ حق قابل انتقال به دیگری است، ولی حکم قابل انتقال نیست. («لما خفي الفرق على كثير بين الحق و الحكم، و التبس الأمر بينهما، مع ابتناء كثير من الفروع الفقهية عليهما، و الفرق في الحقوق بين ما يقبل النقل و الاسقاط، و بين ما لا يقبلهما أو يقبل أحدهما دون الآخر». سید محد بحرالعلوم، بلغه الفقه، جلد 1، صفحه 13.) 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 🔄 مطالب استاد مهرکش ادامه دارد و ابهامات احتمالی پاسخ داده خواهد شد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 1️⃣1️⃣ یازدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع مبانی فقهی قانون حجاب 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین استوار 🗓 زمان: چهارشنبه 18 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به پنجمین نشست علمی (استاد استوار) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/0zmng
🔷 با توجه به اعلام آمادگی استاد استوار جهت برگزاری کارگاه با موضوع «بررسی تفصیلی ادله قانون حجاب (شامل کتاب، سنت و عقل)»، عزیزانی که مایل به شرکت در این کارگاه هستند نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به نام کاربری زیر در ایتا ارسال فرمایند. 👇 @Pazhuhesh_Aleyasin 🔷 کارگاه به صورت هفتگی و در جلسات 90 دقیقه ای برگزار می شود.