eitaa logo
پیرامون حوزه
130 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
0 فایل
پیرامون حوزه نشریه تحلیلی خبری حوزه و روحانیت آدرس سایت : m-ph.ir وابسته به مرکز پژوهشی مبنا: mabnarc.ir ارتباط با ادمین: @Piramoon1234
مشاهده در ایتا
دانلود
فقدان 🔺 نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیت‌الله‌العظمی 🔻 نسبت آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی با ، و چه بود؟ 🔸برجسته‌ترین ویژگی‌های شیخ‌الفقها را در یادداشت بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani// 🆔 @piramoonhawzah
📌فقدان فقیه بصیر نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی 🔹 شامگاه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله از مراجع تقلید قم دار فانی را وداع گفت و خود را از دست داد. 🔹 ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی صافی از او شخصیت جامعی به وجود آورده بود که باعث جذب همه اقشار با سلایق مختلف می‌گردید. در پیامی به‌مناسبت درگذشت این شخصیت حوزوی، از ایشان با عنوان «» یاد کرده و او را مورد اعتماد مراجع بزرگی همچون آیت‌الله‌العظمی ، آیت‌الله‌العظمی و حضرت دانستند. 🔸 توصیف آیت‌الله‌العظمی صافی به‌عنوان یک مرجع «بصیر» نشان می‌دهد ایشان از نگاه مقام رهبری، یکی از مصادیق بصیرت بوده و شاخصی برای حوزه‌های علمیه هستند تا نمایانگر یک شخصیت حوزوی تراز و عالم برجسته حوزه علمیه باشند. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی علیرغم کهولت سن هیچ‌گاه ارتباط مستقیم خود با را قطع ننمودند. ارتباط با جوانان نه‌تنها در قالب دیدار، بلکه با نگارش نامه و پاسخ به دغدغه‌های فکری و معرفتی آنان همراه بود. توصیه همواره مرجع راحل به مسئولان بوده است. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی تأکید فراوان بر میراث گذشتگان و بهره‌برداری از گنجینه باارزش روایات (علیهم السلام) داشتند. مشی علمی ایشان در مخالفت با علومی نظیر بر کسی پوشیده نیست، اما این مسئله باعث نشد که ایشان در مسائل علمی و عملی جانب اخلاق را رعایت نکنند. ▫️آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی از جمله حوزویانی است که در ابتدای انقلاب اسلامی علاوه بر حضور در با فرمان امام خمینی به‌عنوان یکی از اعضای منصوب شدند. ایشان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به‌عنوان دبیر شورای نگهبان فعالیت داشتند. پس از آن به قم بازگشتند و مسیر علمی خود را ادامه دادند تا پس از رحلت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به مقام رسیدند. نکته مهم در زندگی ایشان ارائه دادن الگوی مناسب در زمینه با است. آیت‌الله‌العظمی صافی نه رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی داشت، به صورتی که از هر گونه ارتباط با مسئولان حکومتی خودداری کند، و نه رویکرد توجیه که از بیان اشکالات، دغدغه‌ها، انتقادات و مشکلات اقتصادی-معیشتی مردم خودداری نماید. ▫️ آیت‌الله‌العظمی ‌صافی و از جمله دغدغه‌های مرجع فقید، پیگیری در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بوده است. در هر جا که حقوق مسلمانان محترم شمرده می‌شد، یا فعالیت ارزنده‌ای صورت می‌گرفت با ارسال پیام از این دست اقدامات می‌کردند و از سوی دیگر، ایشان از جمله افرادی بودند که درباره نگرانی از و خطرات احتمالی همواره پیشگام بوده‌اند. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و از جمله خصوصیت‌های آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، حساسیت و توجه ویژه به مسئله مهدویت است. ایشان بخش قابل‌توجهی از خود را به مسئله مهدویت اختصاص داده‌اند. معروف‌ترین اثر علمی ایشان، کتاب «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» است. 🔸 سزاوار است مسئولان حوزه در جهت شناساندن این سعی بلیغ و جهد وافر از خود نشان دهند تا حوزه علمیه درصدد جبران خلل فقدان شخصیت آیت‌الله‌العظمی صافی برآید... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani/ 🖋 به قلم ، دانش آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
مروری بر اندیشه‌های سیاسی فیرحی و طباطبایی 🔺 تفاوت دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین داود و دکتر چه بود؟ 🔻 در برابر ایده چه می‌گوید و ما باید کفه کدام را سنگین‌تر کنیم؟! 🔸 یادداشت تحلیلی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر اندیشه‌های سیاسی فیرحی و طباطبایی 🔺 در اولین سالگرد درگذشت داود ، سلسله یادداشت‌هایی از در کانال تلگرامی وی انتشار یافت که در تداوم لحن تند و عتاب‌آلود طباطبایی، حاوی انتقادها و اتهام‌زنی‌هایی به فیرحی بود. 🔻پیش از آن نیز کتابی با عنوان «» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نقد اندیشه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی انتشار یافته بود. 🔹 ، تند و گاه عاری از اخلاق حرفه‌ای با اندیشه داود فیرحی، از دو سوی ناهمگون -که یکی او را نماد عبور از فقه و نیل به تلقی می‌کند و دیگری به‌دلیل برافراشتن پرچم فقه سیاسی در برابر به نقد وی می‌نشیند- بهانه‌ای است برای بررسی سیر تطور تضاد اندیشه‌ورزی میان این دو اندیشمند. ▫️ دکتر سید جواد طباطبایی از چهره‌های مشهور اندیشه سیاسی در ایران معاصر است که با نظریه «ایرانشهری» شناخته می‌شود و در سال ۱۳۷۳ بی‌آنکه به استخدام رسمی درآید، وادار به ترک همکاری شد. طباطبایی در همین سال کتاب مهم و اثرگذار خود، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» را به دست چاپ سپرد. - وی تاریخ ایران را در دو دوره «قدیم» و «جدید» مطالعه می‌کند و ... طباطبایی ایده محوری فلسفه سیاسی خود را از دوره باستان تاریخ ایران وام می‌گیرد و آن را «اندیشه » می‌خواند و بر آن است که این مفهوم حاوی سه اصل بنیادین است: ۱. پادشاه مقتدر، غیرمطلقه و دادگر، ۲. خردورزی، و ۳. فره ایزدی (مشروعیت الهی) ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۹ پس از دوره کوتاه ابتلا به بیماری درگذشت. - اصلی‌ترین دغدغه حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی، نزدیک ساختن دین و زندگی با بهره‌گیری از بود؛ چرا که به‌باور وی، از میان دانش‌های دینی، فلسفه سیاسی عملاً جایگاه خود را از دست داده و تنها دانش فقه است که می‌تواند متکفل نظم و حفظ زندگی باشد و راهبری جامعه را به عهده گیرد. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی بر خلاف رویکرد فلسفی طباطبایی، با اتخاذ موضعی و غیرفلسفی، و با پذیرفتن آنکه فلسفه سیاسی جایگاهی در دانش‌های امروز مسلمانان ندارد، دغدغه‌های اصلاحی مورد نظر خود در را نه با اتکا به اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی، بلکه با استفاده از فقه سیاسی دنبال می‌نمود. 🔹 وجه اصلی و تفاوت دکتر طباطبایی و حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی آن است که یکی پروژه فکری خود را در اتصال به پیگیری می‌کند و دیگری به‌دنبال ایجاد پیوند میان امر باستانی و امر مدرن، و از سوی دیگر تحدید امر دینی است. 🔺 مجادله نابرابر میان حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی و دکتر سید جواد طباطبایی، گرچه ممکن است در نگاه اول به سود کسانی باشد که فیرحی و رویکرد وی را در راستای سکولاریسم و بر خلاف چشم‌اندازهای فقیه تلقی می‌کنند، اما با دیدی وسیع‌تر و دوراندیشانه‌تر باید دریافت که فیرحی همچنان فقه را واجد توانایی می‌پنداشت و اعراض از آن را نادرست می‌شمرد. ☑️ انتشار آثاری مانند «سکولاریسم پنهان» از سوی مراکز حوزوی، نشانگر وجود دغدغه‌های جدی در باب جلوگیری از گسترش سکولاریسم در حوزه‌های علمیه و ساختار اداره کشور است، اما می‌تواند در بلندمدت به عاملی در تشدید سکولاریسم تبدیل شود؛ چرا که مواجهه‌های اینچنینی به‌تدریج فضای علمی را با تنش و عدم اطمینان همراه می‌سازد و به‌تدریج مانع از تولید علم شده و فقه سیاسی را با چالش مواجه می‌سازد. ☑️ حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی از نگاه دکتر سید جواد طباطبایی، نماد وارد ساختن فقه به عرصه است و وجه اصلی مخالفت طباطبایی با فیرحی را می‌توان همین امر دانست. با چنین نگاهی لازم است نهادها و مؤسسات حوزوی به تبیین تلاش‌ها و رویکردهای حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی پرداخته و به‌عنوان پژوهشگری پرکار، در معرفی آثار و اندیشه‌های وی بکوشند و کفه را در برابر اندیشه‌های رقیب و از جمله ایده ایرانشهری سنگین‌تر سازند. ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/ 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فلسفه دین 🆔 @piramoonhawzah
مروری بر مواضع و سخنان چالش‌برانگیز 🔺 ائمه جمعه حول چه محورهایی است؟ 🔻چگونه می‌توان از برخی خطیبان جمعه برای جلوگیری کرد؟ 🔸 یادداشت را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر مواضع و سخنان چالش‌برانگیز خطیبان جمعه 🔸 خلاف آنچه شهرت یافته، را باید آیینی عبادی-مردمی دانست و عبادی-سیاسی خواندن آن، تمام وجوهی را که شرعاً و عرفا از آن مورد انتظار است پوشش نمی‌دهد. 🔸 امام‌جمعه باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی خاص و فراتر از سخنرانان مذهبی معمولی برخوردار باشد و محتوای خطبه‌هایش متفاوت از محتوای منبرهای معمولی باشد. 🔹 امامان جمعه ما چه می‌گویند؟ می‌توان مجموع سخنان ائمه جمعه را به سه دسته کلی تقسیم کرد: 1️⃣ سخنان دینی محض، مانند سفارش به ، بیان برخی و احیاناً 2️⃣ تطبیق برخی دیدگاه‌هایِ دینیِ انضمامی بر بعضی مصادیق ، ، ، و مانند اینها 3️⃣ بیان نکته‌ها و دیدگاه‌هایی در باب فرهنگ، جامعه، مردم، اقتصاد، سیاست، برخی اشخاص و مانند آنها 🔹 در این مجال به سخنان درست و قابل‌دفاع آنان که حجمی چند برابرِ سخنان دارند نمی‌پردازیم اما سخنان چالشی برخی ائمه محترم جمعه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔺 به نظر می‌رسد در بیان مسائل دینی و در تطبیق آنها بر ، نگاهی و بر اندیشۀ دینی رایج حاکم شده است. این در حالی است که معارف دین از سه بخش ، و تشکیل شده و فقه، بیرونی‌ترین لایه دین بوده و در مقایسه با دو لایه پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است... آنچه اغلب مشاهده می‌شود، سنگینی بیشتر کفه فقه در موضعگیری‌هاست. 🔻 همچنین باعث به مسائل و معضلات اجتماعی می‌گردد که در برخی موضع‌گیری‌ها مشهود است. 🔻 سخن گفتن در باب بسیاری از مسائل جامعه، آگاهی کارشناسانه و تخصصی می‌طلبد. خطیبان جمعه در مواردی در باب اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... جامعه اظهارنظرهایی می‌کنند که نسبت به اوضاع واقعی غیرواقعی هستند و آشکارا خلاف چیزی است که مردم مشاهده می‌کنند و علاوه برآن، دربردارنده راه‌حلی کلی، مبهم و غیرکارشناسانه و برای حل معضل است. ☑️ چند ▫️ عملاً حوزه و بزرگان آن نقشی در برگزیدن خطیبان جمعه و نظارت بر آنها ندارند؛ لازم است تفاهمنامه‌ای در خصوص تأیید ائمه جمعه یا پیشنهاد آن توسط حوزه، بین شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و حوزه علیمه تنظیم و قرارداد شود. ▫️ امامان جمعه مکلف شوند که یا در حوزه‌های تخصصی ورود نکنند و یا با و نیز با کارشناسان در این حوزه‌ها اظهارنظر نمایند. ▫️مسیری برای طرح و رسانه‌ای از ائمه جمعه در محدوده مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند و سخنانی که بر زبان می‌آورند در نظر گرفته شود. ▫️ یک قوی برای بازنشر سخنان درست مردمی، انتقادی و امامان جمعه در تشکیل شود. ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/ 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
؛ آمار و ارقام 🔺 آیا همانگونه که در برخی عنوان می‌شود، سهم در بودجه بسیار است؟! 🔻 ایران در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد؟ 🔸 گزارش تحلیلی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham// 🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام 🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گسترده‌ای درباره مقدار ، به‌ویژه نهادهای دینی وجود دارد و عده‌ای این مسئله را مقدمه‌ای برای بیان موضوع و یا نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزه‌های علمیه قرار می‌دهند. 🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخش‌ها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخش‌ها، و مقایسه با دانشگاه‌های مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیق‌تری از بودجه‌ای که به حوزه تخصیص می‌یابد شکل گیرد. 🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، به‌گونه‌ای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است. 🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه به‌عنوان دستگاه‌های اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت می‌گردد. در واقع به‌نوعی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شده‌اند. 🔹 سه وزارتخانه ، ، و ، همچنین ، ، ، ، و نیز به‌عنوان دستگاه‌های اصلی شناسایی شدند. 🔸مقایسه بودجه فرهنگی با سایر کشورها آمارها نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری ، ایران در مقایسه با ، ، ، ، ، ، و کمترین میزان هزینه‌کرد در موضوعات فرهنگی را دارد. 🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیال‌وارترین نهادهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ هستند؛ به‌بیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد. این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینه‌کرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد. 🔺 حداقل سرانه آموزشی در ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان می‌شود. 🔻نگاهی به بودجه و اصلی کشور نشان می‌دهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمی‌رسد. امسال با بودجه ۶۸۸‌میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است. ▫️ مثلاً بودجه حوزه‌های علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یک‌سوم است. ▫️ یا بودجه با بیش از ۵۰ هزار دانش‌پژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با ، تنها یک‌بیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است. 🔺 برخی بودجه‌ «» را با بودجه «اورژانس» مقایسه می‌کنند، یا بودجه با مقایسه می‌شود که حساسیت کافی برانگیخته شود. معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید! ✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیت‌ها درباره دریافت بودجه حوزه‌های علمیه 1️⃣ ضرورت در مقدار تخصیص بودجه و هزینه‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها 2️⃣ اعلام حوزه‌های علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته 3️⃣ اعلام برنامه‌های آینده با هدف مشخص کردن محل‌های مصارف بودجه ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham// 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی 🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیده‌های نوظهور مجازی؛ 🔺کلیدواژه‌های مهم و متاورس چیست؟ 🔻بهترین راهکار در برابر همچون متاورس چه باید باشد؟ 🔸متن کامل یادداشت را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/ 🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیده‌های نوظهور مجازی؛ 🔹 متاورس هنوز یک است و به‌عنوان پدیده‌ای غالب بر جوامع شناخته نمی‌شود. تمام اتفاقاتی که ما اکنون در فضای مجازی به آن دسترسی داریم، مسیری را در و طی کرده است؛ خودِ در بسیاری از فیلم‌‌ها و داستان‌‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شد و بعدها وارد جامعه شد. 🔹 متاورس، نسل بعدی اینترنت خواهد بود. در فضای مجازی فعلی که فضای مجازیِ دوبعدی است، دو حس و انسان فعال است. متاورس قرار است به سراغ حواس دیگر انسان برود و آنجا حس هم موضوعیت پیدا می‌کند. حتی و انسان هم می‌تواند در این فضا فعال شود. چهار مهم در فهم متاورس: 1️⃣ واقعیت مجازی 2️⃣واقعیت افزوده 3️⃣بلاک‌چِین 4️⃣ تکِن‌‌های غیرمثلی 🔹سه در متاورس ▫️حضور: در فضای مجازیِ فعلی، شما حضور ندارید ولی در متاورس، حضور دارید! ▫️تعامل‌‌‌پذیری: این نوع تعامل در فضای مجازیِ فعلی وجود دارد. ▫️ استانداردسازی: استانداردسازی، تعامل بین پِلَت‌فُرم‌‌ها و سرویس‌‌ها را در سراسرِ متاورس فراهم می‌کند. 🔸 لبه‌های مماس فقه و متاورس در فقه، موضوع‌‌‌شناسی ما درباره متاورس کامل نیست. ناسا ۲۰ عالم دینی و فیسبوک ۵ عالم دینی برای پیدا کردن راه چاره برای لبه‌های مماسِ متاورس با دین استخدام کرده است. ▫️ چند مسئله که باید در متاورس بحث شود، خصوصی، ، و است. یکی دیگر از نکات در رابطه با متاورس، دایره است. اگر ضرورت‌‌ها آنقدر زیاد شود که تخصیص اکثر به وجود بیاید، دایره تکلیف کوچک می‌شود. 🔸 لبه‌های مماس فرهنگ و متاورس - تمام که ما در فضای مجازی داریم، در متاورس تشدید می‌‌شود. - در متاورس، شما «» دارید؛ دیگر مشخص نیست به کجا تعلق دارید. - ، عنصر اصلی متاورس خواهد بود در این فضا انسان احساس «» می‌کند و اساساً فقط مفهوم دارد. ▫️ تحولات آنقدر سریع هستند که ما نباید در مقابل آنها داشته باشیم و فقه ما صبر کند که مسئله وارد شود، بعد پاسخ بدهد. با این رویکرد، نگاه فقه به مسائل، همیشه به چشم است؛ یعنی مسئله چه آسیب‌‌هایی برای من ایجاد می‌‌کند و من فقط بگویم انجام بده یا انجام نده. ✅ به نظر می رسد حوزه در مواجهه با این پدیده‌ها چند مرحله را طی می‌کند: الف. احتمال عقلایی وقوع ب. شناخت ج. مطالعه د. استفاده 🔹 به‌طور کل بر ، ، و مانند اینها اولویت دارد؛ چرا که فقه باید نظام بسازد تا بتواند رقابت کند. نظام عینیت‌یافته مبتنی بر فلسفه غرب و یا به‌عبارتی، امتداد عینی که در فضای مجازی یا متاورس عینیت پیدا کرده است، اکنون رقیب حوزه است. حوزه اگر مدعی ست که فقه می‌تواند بسازد، باید نظام جایگزین را ارائه دهد. شاید بتوان نظام سیاسی ولایت فقیه را به‌عنوان مثالی خوب برای نظام‌سازی فقهی در تقابل با نظام‌های ، ، و مانند آن تلقی کرد. ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/ 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فرهنگ و ارتباطات 🆔 @piramoonhawzah
امام رضا علیه‌السّلام فرمود: 🏴 محرم ماهی بود که اهل جاهلیت نبرد را در آن حرام می‌دانستند ولی خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند ... تا روز قیامت بر مانند حسین باید گریست این گریه گناهان بزرگ را بریزد. امالی شیخ صدوق،‌ ج1 ص190 🆔 @piramoonhawzah