eitaa logo
فلسفه کوانتومی ذهن
471 دنبال‌کننده
42 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این کانال به طرح مطالب انتقادی بزرگترین دستاورد علمی تاریخ بشر (فیزیک کوانتوم) و بیان ارتباط آن با مباحث نوین فلسفه ذهن و علوم شناختی مطرح خواهد شد. مطالب کانال توسط دکتر علیرضا قائمی نیا تهیه می گردد. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ایرادهای فلسفی بزرگ بر هوش مصنوعی:تاریخچه ومیراث 📌این اثر که توسط پنج نویسنده به نگارش درآمده و در سال 2021م منتشر شده، به بیان مرتبط با پرداخته است. جنگ‌های هوش مصنوعی که اواخر قرن بیستم شروع شد که در آن هیچ ؛ نه طرف‌داران و نه مخالفان ، برنده نشد. آنها به تساوی رسیدند. پیروزی های قابل توجهی در طول پنج دهه جنگ حاصل آمد، در حالی که موضوعاتی که بر سر آنها بود هنوز مورد بحث هستند و نه استدلال‌های موافقان و نه مخالف آن به طور قابل توجهی از زمان معرفی آنها تغییر نکرده است. @quantum_philosophy_of_mind 👇👇👇
📌به نظر نویسندگان این اثر تقریباً بین سال‌های 1950م تا 2000، چهار مرکزی رخ داد: 1. جنگ بر سر محدودیت‌های منطقی رایانه‌ها، که تصور می‌شد از کاملاً جلوگیری می‌کند. 2 جنگی که بر سر آن معماری به ما اجازه می دهد تا را پیاده سازی کنیم، با فرض اینکه بتوانیم. 3. جنگ بر سر این که آیا رایانه ها اصلا می‌توانند در باره چیزی بیندیشند؟ تله‌های موش به موش‌ها فکر نمی‌کنند. کامپیوترها فقط فانتزی هستند، اینطور نیست؟ 4. بر سر این که آیا می توانند خلاق باشند و هر یک از ارتباطات مرتبط ظریفی را که جهان ما را به هم پیوند می‌دهد، کشف کنند. 📌اثر دارای دو بخش است: در بخش اول به بیان مناقشات پیرامون این پرداخته است و در بخش دوم به مباحث فراسوی جنگ‌های AI؛ یعنی مسائلی که امروز مطرح هستند (مسأله در و مسایل استفاده از ) پرداخته است. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
multiple realizability ایده‌ای مهم در است. پاتنم (۱۹۷۶) و فودور (۱۹۷۴) در رد دیدگاه اینهمانی مغز با این ادعا را مطرح کردند که حالات ذهنی به صورت چندگانه تحقق‌پذیر هستند. 🔺پاتنم بر این گمان بود که یک حالت ممکن است با فرایندهای مختلفی تحقق بیابد. چه بسا فریند عصبی که در انسان درد را ایجاد می‌کند با فرایند که در برخی حیوانات درد را ایجاد می‌کند کاملاً تفاوت داشته باشد. به همین دلیل، پاتنم می‌گوید: «[این فرض که درد از نظر عصبی به یک شیوه در طیف گسترده ذی‌شعور تحقق می‌یابد] به یقین یک است» (۱۹۶۷) 🔺 همچنین ایده‌ای بسیار مهم در و است. زیرا به تبیین انعطاف‌پذیری و ما کمک می‌کند. همچنین محدودیت‌های رویکردهای را برجسته می‌کند که هدفشان تبیین پدیده‌های پیچیده صرفاً بر اساس زیربنایی آنهاست. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
کاربردهای ✅ایده دست‌کم در موارد زیر به کار رفته است: ۱. رد اینهمانی با ۲. رد ۳. تأیید ۴. اثبات ۴. رد تشخیص ویژگی‌های با ویژگی‌های هر یک از علوم طبیعی. ۵. رد رابطه یک به یک میان حالات و حالات ✅بنا به ایده تحقق‌پذیری چندگانه یک به یک میان حالات و حالات مغزی در کار نیست و گونه‌ای عدم تعین در این مورد وجود دارد؛ بدین معنا که مشخص نیست یک حالت ذهنی دقیقاً با چه حالت مغزی پدید می‌آید. ✅به نظر مندیک، بنا به ، پدیده‌های ممکن است در چندین بستر مختلف و شاید حتی زیرلایه‌های غیرفیزیکی به وجود آیند. فرض می‌گیرند که یک انسان به خاطر اتفاقات فیزیکی خاصی در داخل بدن، به ویژه در داخل سیستم عصبی دارای حالات ذهنی، مانند یک باور یا یک درد، است. بنا بر این، اگر ممکن است یک باور یا درد در یک سیستم فیزیکی بسیار متفاوت، مانند یک که دارای یک «» کامپیوتری ساخته شده از سیلیکون و آرسنید گالیم (به جای لیپیدها و پروتئین‌های تشکیل دهنده مغز انسان) تحقق یابد، در این صورت حالات ممکن است دارای چندین صورت تحقق فیزیکی باشند. از این گذشته، اگر امکان تحقق یک باور یا درد نه تنها در بسترهای مانند انسان، بلکه در «جسم اثیری» غیر فیزیکی که ارواح از آن تشکیل شده است، وجود داشته باشد، حالات ذهنی ممکن است تحقق‌های غیرفیزیکی هم داشته باشند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
نوخاسته ✅ویلیام هسکر William Hasker فیلسوف ذهن و فیلسوف دین در کتاب «نفس (/خود) نوخاسته» The Emergent Self در سال 1999م دوگانه‌انگاری نوخاسته را مطرح کرده است. او در این اثر دیدگاه‌های فیزیکالیستی در باب عملکرد ذهن انسان ؛ از قبیل و اینهمانی ذهن و مغز را به چالش می‌کشد و مفهوم ذهن را به عنوان پدیده‌ای نوظهور مطرح می‌کند. ✅هسکر دوگانه‌انگاری مورد نظرش را در مقابل دو نوع دیگر دوگانه‌انگاری قرار می‌دهد که عبارتند از: دکارتی و . هسکر با نقد برخی دیدگاه‌های فیزیکالیستی معاصر شروع می‌کند و به بیان مشکلات آنها می‌پردازد. ✅هسکر نوخاستگی ذهن را بر پایه دو واقعیت استوار می‌سازد: رابطه علّی و اراده آزاد. ذهن بدین علت نوخاستگی بدیع دارد که هم از قدرت علّی برخوردار است و هم آزادی اراده آزادی‌خواهانه libertarian free wil دارد. ✅او به واقع‌گرایی در باب دستاوردهای علوم؛ از قبیل دستاوردهای نوروبیولوژی اعتراف می‌کند و دوگانه‌انگاری‌های دیگر را از این جهت به نقد می‌کشد که چندان به نتایج این علوم وقعی نمی‌نهند. همجنین، مانند جان سرل فلسفه ذهن معاصر را از این جهت به باد انتقاد می‌گیرد که بخش زیادی از آن به این دلیل ناموجه است که واقعیت‌های بدیهی در باره امور ذهنی؛ از قبیل حالات ذهنی درونی آگاهانه، را انکار می‌کند. درست است که ما در مورد ذهن نظریاتی مانند نظریات علوم فیزیکی در دست نداریم که به خوبی اثبات شده باشند، اما انبوهی از اطلاعات در مورد فرآیندهای ذهنی، رویدادها و ویژگی‌ها داریم، و باید با این فرض شروع کنیم که قرار است این داده‌ها را همانطور که هستند در نظر بگیریم. ✅واقع‌گرایی هسکر در باب علم و ذهن راه را بر دوگانه‌انگاری دکارتی می‌بندد. چرا که دکارت روح را دارای سرشتی کاملاً متفاوت با بدن مادی فرض می‌گیرد که هیچ رابطه ذاتی یا درونی با بدن ندارد و صرفاً از بیرون توسط خلقت؛ یعنی توسط فعل الهی بر بدن افزوده شده است. در مقابل، هسکر ادعا می‌کند که ذهن توسط مغز بشر به وجود آمده و چیزی نیست که از بیرون بدان افزوده شده باشد. ویژگی‌های ذهنی بدین معنا نوخاسته هستند که آنها خصوصیاتی هستند که زمانی خود را نشان می دهند که اجزای مادی مناسب در روابط خاص و بسیار پیچیده قرار گیرند، اما این ویژگی‌ها شامل توانایی‌های علّی هستند که در غیاب آگاهی وجود ندارند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-2 🆔@quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅هسکر برای نشان دادن از تمثیل ‌میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. میدان توسط آهنربا «تولید می شود» به این دلیل که مواد تشکیل دهنده آهنربا به روش خاصی چیده شده‌اند، یعنی زمانی که تعداد کافی از مولکول‌های آهن در یک راستا قرار می‌گیرند تا «میدان‌های کوچک» آنها یکدیگر را تقویت کرده و تولید کنند. میدان مغناطیسی کلی قابل تشخیص اما پس از ایجاد، میدان تأثیر خاص خود را بر روی خود آهنربا و همچنین بر سایر اجسام در مجاورت اعمال می کند. (در یک موتور الکتریکی، آرمیچر تا حدی به دلیل میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط خود حرکت می‌کند.) با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان گفت که یک آهنربا نیروی مغناطیسی خود را تولید می‌کند. بنابراین، مغز میدان آگاهی خود را تولید می‌کند . ✅✅ذهن، مانند میدان مغناطیسی، زمانی به وجود می‌آید که اجزای تشکیل‌دهنده «پایه مادی» آن به شیوه‌ای مناسب چیده شوند - در این مورد، در صندوق چینش بسیار پیچیده در سیستم عصبی انسان‌ها و سایر حیوانات. مانند میدان مغناطیسی، علیت خودش را اعمال می کند. مطمئناً بر خود مغز و به طور قابل تصور نیز بر ذهن های دیگر (تله پاتی) یا بر سایر جنبه‌های جهان مادی (حرکت دادن از راه دور telekinesis). ✅✅✅خود هسکر به این نکته اشاره می‌کند که این تمثیل را باید تمثیلی ساده در نظر گرفت و برای خود محدودیت‌هایی دارد. تفسیر مفهوم میدان (و نیز مفهوم تأثیر از دور) از زمانی که پا به عرصة فیزیک گذاشت همواره مورد مناقشه بوده و بحث بر سر این که چه نوع هستی‌شناسی باید برای آن در نظر گرفت محل نزاع بوده است. از این گذشته، میدان مغناطیسی (و دیگر میدان‌های فیزیکی) نوظهور به معنای قوی مورد نیاز در ویژگی‌های ذهن نیستند. همچنین، وحدتی که در مورد آگاهی مطرح است در میدان فیزیکی نیست. آزادی اراده که در نفس هست در میدان فیزیکی نیست. این تمثیل تنها وضعیت هستی‌شناختی ذهن در نظریه را نشان می‌دهد. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅هسکر در رد دیدگاه‌های فیزیکالیستی در باب ذهن (the unity-of-consciousness argument) را مطرح می‌کند. به نظر او، از آنجا که امر فیزیکی همواره در حال تغییر و تبدل است، فرد بنا به مادی‌گرایی باید رشته‌ای از افراد متمایز باشد که هر یک توسط تغییر مستمر مولفه‌های مادی مغز به وجود آمده‌اند. در نتیجه، باید فاعل وحدت‌یافتة تجربه وجود داشته باشد. ✅بر همین قیاس، سرشت دترمینیستیک جهان مادی و وجود اراده‌آزاد آزادیخواه همراه با آگاهی با هم ناسازگارند. اراده آزاد نمی‌تواند خاصیتی باشد که شامل خصوصیات و روابط بین اجزایی باشد که سیستمی از اشیاء را می‌سازند. در نتیجه، ما باید افراد، یا ذهن ها یا روح ها را به عنوان موضوعات واحد، غیرقابل تجزیه و تحلیل به عنوان مجموعه ای از اجزا» بدانیم. ✅✅بنا بر این، به نظر هسکر، یک تجربه آگاهانه صرفاً یک وحدت است، و تجزیه آن به مجموعه ای از بخش‌های جداگانه به معنای ابطال آن است. آنچه لازم داریم یک فرد نوخاسته emergent individual است؛ یعنی هویت فردی جدید که در اثر پیکربندی کارکردی خاصی از مواد تشکیل دهنده مغز و سیستم عصبی به وجود می‌آید. این فرد که از اراده آزاد بهره‌مند است، به تعبیر جان سرل، می‌تواند «مواردی ایجاد کند که با رفتار علّی نورون‌ها قابل تبیین نیست». @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
جایزه فیزیک سال 2023 به سه محقق در زمینه تعلق گرفت. در بیانیه هیئت داوران آمده است که این جایزه برای «به کار بستن روش های جهت تولید بسیار کوتاه آتوثانیه‌ای به منظور مطالعه بر حالات در » به این سه دانشمند اعطا می‌شود. به‌قدری سریع حرکت می‌کنند که پیش از این تصور می‌شد آنها غیرممکن است. این سه دانشمند اما با مطالعات خود راهی برای ایجاد پالس‌های بسیار کوتاه نور کشف کردند که می‌توان از آن برای سریع استفاده کرد. به همین سبب ، برگزیدگان امسال را به خاطر ارائه «ابزارهای جدید به بشریت برای کاوش در دنیای درون و » تحسین کرده است. این سه دانشمند به نام‌های ، و به ترتیب از دانشگاه لاند ، موسسه و در و دانشگاه آمریکا مشترکاً برنده این جایزه حدوداً 1 میلیون دلاری شدند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅جیگون کیم در مقاله‌ای با عنوان «ارواح تنها: علیت و دوگانه‌انگاری جوهری» که در سال 2010م در کتاب «روح، بدن، و بقا» منتشر شده است، در رد جوهری مسأله جفت‌شدگی (pairing problem) را مطرح می‌کند. بنا به دکارتی، یا امری غیرمادی است که با بدن مادی رابطة علّی دارد. ذهنی بیرون از فضای هستند و می‌توانند رابطه علّی با اشیائی داشته باشد که در مکان قرار دارند؛ یعنی رابطه ضروری باید داشته باشند که اساس روابط علّی است. 🔍می‌توانیم استدلال کیم را به صورت زیر بازسازی کنیم: (1) برای این که دوگانه‌انگاری جوهری قابل درک باشد، ذهن و جسم باید قادر به تعامل علّی باشند. (2) اگر بین هر دو رویداد (مثلاً فعل ذهنی موجود غیر مادی و فعل فیزیکی موجودیت مادی) تعامل علی وجود داشته باشد، باید بین آنها رابطه جفت‌شدگی وجود داشته باشد (یعنی باید آنها به نحو مناسب و معقول جفت شوند). (3) در تمام موارد ، روابط مکانی خاص بین امور مرتبط به ما اجازه می‌دهد تا رابطه مناسب را انتخاب کنیم، یا با داشتن روابط مکانی مستقیم و یا با اتصال به زنجیره‌ای از رویدادهای به‌هم پیوسته مکانی. به نظر می رسد هیچ چیز دیگری نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. (4) بنابراین، به احتمال زیاد روابط تنها زمانی امکان پذیرند که هر دو شیئ مورد نظر مختصات مکانی خاصی را اشغال کنند. 👇👇👇 @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
👆👆👆 (5) رویدادهای علیت «ذهنی به جسمانی» در جوهری هر دو مختصات خاصی را اشغال نمی‌کنند. بنابراین، به نظر می‌رسد هیچ راهی برای ساختن رابطه علّی مناسب در این موارد وجود ندارد. (6) بنابراین، معقول نیست. 📌برخی بر اساس در تصور کیم از علیت را رد کرده‌اند. بنا به این اصل اشیائی که تعامل علی دارند لازم نیست در مختصات مناسبی قرار داشته باشند. در واقع شواهد تجربی کافی و نظریه علمی پذیرفته شده وجود دارد که نشان می‌دهد حداقل یک مورد از علیت « به فیزیکی» در جهان ما وجود دارد که در آن مختصات مکانی یا هر یک از این دو امر مرتبط به ما اجازه نمی‌دهد که رابطه صحیح را، هر چند که آنها به صورت علی جفت شده‌اند، انتخاب کنیم. به این معنا که روابط علّی وجود دارد که نیازی به روابط مکانی ندارد که شالوده رابطه باشند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شرکت IBM از یک نقشه 10 ساله برای ساخت ابرکامپیوتر رونمایی کرد. 📌 در اجلاس G7 در ژاپن که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، شرکت IBM اعلام کرد که یک مشارکت ۱۰۰ میلیون دلاری با دانشگاه‌های پیشرو در زمینه و علوم مرتبط با آن خواهد داشت. 📌 این برنامه شامل یک همکاری 10 ساله برجسته با توکیو و شیکاگو برای توسعه الگوی جدیدی از محاسبات با کارایی بالا برای توسعه جدید به سمت ساخت یک محور ۱۰۰ هزار است. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅مسأله سخت و آسان آگاهی 📌امروزه بسیاری از طرفداران فیزیکالیسم بر این باورند که روزی را تبیین خواهند کرد. در این مورد با طیفی از دیدگاه‌ها رو به رو هستیم. بنا به گونة ضعیف‌ ، این دانش‌ها روزی فقط تا حدی آگاهی را تبیین خواهند کرد. بنا به گونه قوی ، ما از قبل تبیین علمی مهم آگاهی را در دست داریم. میان دو طرف این طیف این باور قرار دارد که برخی از ابعاد خاص فهم فعلی ما از مغز و معماری شناختی آن از سراتفاق پایه‌ای برای تبیین جامع آگاهی فراهم خواهد آورد. 📌چالمرز در مقابل میان مسأله ساده آگاهی و مسأله سخت آگاهی فرق می‌گذارد. به نظر او، کسانی که به پیشرفت در اشاره می‌کنند، و بنابراین در مورد حل این مسإله اغراق می‌کنند، در واقع در مورد خود مشکل اشتباه می‌کنند و تنها در حل «» (the Easy Problems of consciousness)؛ از قبیل این که چگونه اطلاعات ادراکی در قوای مختلف پردازش می‌شود تا بازنمایی واحدی از یک شیئ را ارائه دهند، پیشرفت کرده‌اند. اما آن چه چالمرز «» ( (the hard problem of consciousness می‌نامد به تبیین خود سرشت آگاهی مربوط می‌شود. (به تعبیر فلسفه اسلامی مسأله آسان آگاهی به معدة آگاهی مربوط می‌شود و مسأله سخت آگاهی به تبیین سرشت خود آگاهی). 📌چالمرز در این مسأله صرفاً شکاک نیست، بلکه بر این باور است که دلایل قوی در کار است که تردید کنیم که آگاهی را می‌توان با دانش‌های فیزیکی تبیین کرد. چرا که مفاهیم ما در این دانش‌ها به ساختارها و کارکردها مربوط می‌شود و فراتر از قلمرو دانش‌های فیزیکی قرار می‌گیرد که با این امور سر و کار دارند. 📌البته چالمرز تبیینی فراطبیعی یا فراعلمی از آگاهی ارائه نمی‌دهد. بلکه بر این باور است که آگاهی ویژگی بنیادین و تقلیل‌ناپذیر واقعیت است. بنا بر این، او هم به نوعی طبیعت‌گرایی تمایل دارد. این ویژگی هم محکوم به قوانین خاصی است، هر چند که قوانین حاکم بر آن صرفاً نیستند. بلکه، هستند که ویژگی‌های آگاهانه واقعیت را به ویژگی‌های ناآگاهانه آن ربط می‌دهند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-3 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅ اصل (به انگلیسی: Uncertainty principle) در را ، ، در سال ۱۹۲۶ فرمول‌بندی کرد. 📌 در فیزیک ، اصل عدم قطعیت ، اظهار می‌دارد که زوج خواص ماده، مانند مکان دقیق اتم و سرعت آن، نمی‌تواند با دقتی دلخواه معلوم گردد. 📌افزایش دقت در یکی از آن خواص مترادف با کاهش دقت در خاصیت دیگر است. 👇👇👇 @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅ اگر از بنیادهای فلسفی اصل ، ناشناخته بودن مطلق استنتاج گردد باید بپذیریم این اصل به هیچ روی دستاورد نوین به همراه خود نداشته است. 📌 برای مثال، نیز هرگز در وجود ماده و جهان خارج ایجاد تشکیک نمی‌نماید، اما به وضوح به این مساله اشاره می کند که از جهان خارج چیزی به یقین نمی‌دانیم و آنچه که با قطع و یقین می دانیم وجود آن است. 📌از این اصل، در حقیقت اصل بودن (complementarity principle) استخراج می‌گردد. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/dfrZX ویدیوی فوق نشست علمی سیستم‌های و - دکتر - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 22 مهرماه 1402 خلاصه این نشست به شرح ذیل است: ✅ بحث سیستم‌های هسته اصلی برنامه پژوهشی را تشکیل می‌دهد. به کمک این ایده مسایل عدیده‌ای را حل می‌کند. از جمله: تبیین ، مسأله حالات ذهنی و و شناختی و غیره. او می‌گوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی می‌کنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم: 📌 وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض می‌گیریم این کامپیوتر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر می‌زند. 📌 وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفه‌های این آگاه می‌شویم و رفتارهای آن را تبیین می‌کنیم. 📌 وضعیت intentional stance که بر طبق آن فرض می‌گیریم کامپیوتر هم و آگاهی و قصد و غیره دارد. ✅ از آنجا که رفتارهای این موفقیت‌آمیز است می‌توانیم را به آن نسبت دهیم. فرض وجود در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای است. 📌نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با سلیم و درونی و عدم همخوانی با . @quantum_philosophy_of_mind
✅ چهاردهمین از نوجهان چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ با سخنرانی ؛ استاد بازنشسته دانشگاه ورویک و و ارشد مرکز ، دانشگاه اکسفورد و دکتر علیرضا ، دانشیار گروه معرفت شناسی فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار ابونصر محمد فارابی برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست خانم دکتر لیلا مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو- روسیه است. ✅ گفتنی است این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکای‌روم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد. @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸نشست علمی- ترویجی “الهیات مبتنی بر علوم شناختی” 🔰 گروه کلام و الهیات معاصر پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر خانم دکتر نعیمه پورمحمدی ✍️ دبیر علمی: 📆 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elahiatshenakht-2 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✍️معرفی کتاب ✅استوارت شانکر (Stuart Shanker) در کتاب «ملاحظات ویتگشنتاین بر مبانی هوش مصنوعی» (Wittgenstein's Remarks on the Foundations of AI) به بیان دلایل مخالفت ویتگنشتاین با تورینگ در هوش مصنوعی پرداخته است. این کتاب اثری ارزشمند است که مبانی را بر اساس دیدگاه‌های ویتگنشتاین به نقد می‌کشد. ✅شانکر با توجه به برخی از یادداشت‌های ویتگنشتاین دو ادعا را مطرح می‌کند: اوَلاً، ویتگنشتاین از پیشرفت نظریه بازگشتی (The rcursion theory) در دهة 1930م آگاه بود و ثانیاً، او در تقریری از که تورینگ آن را مبنا قرار داده بود مناقشه کرده است. ✅دو پرسش را باید از هم جدا کرد: (1)آیا ماشین می‌تواند بینیدیشد؟ (2)آیا می‌توانیم تفکر را به صورت ماشینی تبیین کنیم؟ پرسش نخست در میان ریاضیدانان قرن نوزدهم مطرح بود و پرسش دوم دغدغة اصلی روانشناسی تجربه‌گرا در آلمان و انگلیس و آمریکا بود. اما تورینگ این دو پرسش را به نحو عمیق با هم مرتبط دید. در واقع با پاسخ دادن به یکی از این دو به دیگری هم پاسخ می‌دهیم. تورینگ نظریه توابع بازگشتی و روانشناسی را در پاسخ به این دو با هم تلفیق کرد. در این نگاه، ماشین پارادایم روانشناختی فهم چگونگی کارکرد ذهن می‌شود. ماشین هم بر اساس کار می‌کند. ✅بی‌تردید، مفاهیم کلیدی ویتگنشتاین دوم، از قبیل و و نظریه مفاهیم او و غیره چالش‌های جدیدی برای هوش مصنوعی قوی فراهم می‌آورد. 🆔 @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅ علوم شناختی، مطالعه‌ی بین رشته‌ای است و بر اساس آن کانال «» (Cognitive Science of Religion - CSR) تاسیس شده است. 📌 اصولاً با استفاده از رویکردها و ابزارهای تحلیلی ، درصدد توضیح این واقعیت است که چرا باورها و رفتارهای در انسان‌های زیادی وجود دارد. 📌 هدف از تاسیس این کانال معرفی و نقد ایده‌ها و آثار در بوده و مطالب آن توسط دکتر علیرضا تهیه می‌شود. ✅ برای دریافت مطالب مرتبط می‌توانید عضو کانال به آدرس ذیل شوید: @cognitive_science_of_religion
کانون قرآن اساتید برگزار می‌کند: مجازی تخصصی با موضوع «رویکرد در فهم قرآن» سخنران دکتر زمان: یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت: 16:30 لینک شرکت در جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/quran @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe