eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️علائم و نشانه هاى 💠وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌱مردان و زنان مؤمن، یار و یاور یکدیگرند. به کار شایسته فرمان می‌دهند و از کار ناشایست نهی می‌کنند و نماز را کامل و بی‌نقص به‌جای می‌آورند و (از مال خود) انفاق می‌کنند (چه واجب باشد و چه مستحب) و از خدا و پیامبرش اطاعت می‌کنند. قطعاً خداوند آنان را مورد رحمت قرار خواهد داد؛ (زیرا) خدا، شکست‌ناپذیر و حکیم است. توبه - ۷۱ 🔷✨آیـه از ایـنـجـا شـروع مـى شـود کـه مى فرماید: «مردان و زنان با ایمان دوست وولى و یار و یاور یکدیگرند» (والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیا بعض ). پس از بیان این اصل کلى به شرح جزئیات صفات مؤمنان مى پرازد. 🔹نخست مى گوید: «آنها مردم را به نیکى ها دعوت مى کند» (یامرون بالمعروف ). 🔹«مردم را از زشتیها و بدیها و منکرات باز مى دارند» (وینهون عن المنکر). 🔹آنـهـا بـه عـکـس مـنافقان که خدا را فراموش کرده بودند «نماز را برپامى دارند» (ویقیمون الصلوة ) و به یاد خدا هستند و با یاد و ذکر او, دل را روشن , وعقل را بیدار و آگاه مى دارند. 🔹آنها بر خلاف منافقان که افرادى ممسک و بخیل هستند بخشى از اموال خویش را در راه خدا, و حـمایت خلق خدا, و براى بازسازى جامعه , انفاق مى نمایند «و زکات اموال خویش را مى پردازد» (ویؤتون الزکوة ). 🔹منافقان فاسقند و سرکش , و خارج از تحت فرمان حق , اما مؤمنان «اطاعت فرمان خدا و پیامبر او مى کنند» (ویطیعون اللّه ورسوله ). در پایان این آیه اشاره به نخستین امتیاز مؤمنان از نظر نتیجه و پاداش کرده ,مى گوید: «خداوند آنها را به زودى مشمول رحمت خویش مى گرداند» (اولئ ک سیرحمهم اللّه ). شـک نیست که وعده رحمت به مؤمنان از طرف خداوند, از هر نظر قطعى واطمینان بخش است , چرا که «خداوند توانا و حکیم است » (ان اللّه عزیز حکیم ). نه بدون علت وعده مى دهد, و نه هنگامى که وعده داد, از انجام آن عاجزمى ماند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ خداوندا! گوش های قلبم را برای یادت باز کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
💠 درباره : 🛑قسمت آخر : در قران. يا يا به ، شق سومي وجود ندارد. 👈خلاصه ی نظریه ی آیت اللّه حلّی، مقیم نجف اشرف در رساله ای به نام «حقوق الزوجیه» در آنچه مربوط به و امتناع مرد است این است: «ازدواج پیمان مقدسی است. در عین حال نوعی شركت میان دو انسان است و یك سلسله برای طرفین به وجود می آورد. تنها با انجام آن تعهدات است كه سعادت طرفین تأمین می گردد. 👌بعلاوه، سعادت اجتماع نیز بستگی دارد به سعادت آنها و انجام یافتن تعهدات آنها در برابر یكدیگر. حقوق عمده ی زوجه عبارت است از نفقه و كسوه، حق همخوابگی و زناشویی، حسن معاشرت اخلاقی. 👈 اگر مرد از انجام تعهدات خود نسبت به زن شانه خالی كند و از طلاق نیز خودداری كند، تكلیف زن چیست و چگونه باید با مرد مقابله شود؟ در اینجا دو راه فرض می شود: یكی اینكه حاكم شرعی حق دخالت داشته باشد و با اجرای طلاق كار را یكسره كند، دیگر اینكه نیز به نوبه ی خود از انجام تعهدات خود در برابر مرد خودداری نماید. 💢اما از نقطه نظر اول یعنی دخالت حاكم شرعی، ببینیم روی چه اصل و چه مجوزی در این گونه موارد حق دخالت دارد. قرآن كریم در سوره ی بقره چنین می فرماید: «اَلطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ. . . » [1] یعنی حق طلاق (و رجوع) دو نوبت بیش نیست. از آن پس یا و یا . و باز در سوره ی بقره می فرماید: «وَ إِذا طَلَّقْتُمُ اَلنِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ » [231بقره] یعنی هر گاه زنان را طلاق دادید و موقع عده ی آنها رسید، یا از آنها به خوبی نگهداری كنید و یا به خوبی جلوشان را باز بگذارید. مبادا برای اینكه به آنها ستم كنید آنها را به شكل زیان آوری نگهداری كنید. هر كه چنینب كند باید بداند كه به خویشتن ستم كرده است. 💢از این آیات یك اصل كلی استفاده می شود و آن اینكه هر مردی در زندگی خانوادگی یكی از دو راه را باید انتخاب كند: یا تمام حقوق و وظایف را به خوبی و شایستگی انجام دهد (امساك به معروف نگهداری به شایستگی) و یا علقه ی زوجیت را قطع و زن را رها نماید (تسریح به احسان رها كردن به نیكی) . شق سوم یعنی اینكه زن را طلاق ندهد و به خوبی و شایستگی هم از او نگهداری نكند، از نظر اسلام وجود ندارد. جمله ی «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» همان شق سوم را نفی می كند. 👈این آیات هرچند در مورد عده و رجوع و عدم رجوع مرد وارد شده اما اختصاص به این مورد ندارد؛ یك اصل كلی است و حقوق زوجیت را در همه وقت و همه حال بیان می كند؛ یعنی زوج به طور كلی در زندگی باید یكی از دو راه گذشته را انتخاب كند و راه سومی برایش وجود ندارد. دلیل ما بر این مطلب، گذشته از سیاق آیات این است كه ائمه ی اطهار به این آیات در غیر مورد عده نیز استدلال و استشهاد كرده اند، مثل اینكه امام باقر علیه السلام فرمود: ایلاكننده (یعنی كسی كه قسم می خورد كه با زن خود نزدیكی نكند) پس از چهار ماه اجباراً باید قسم خود را بشكند و كفاره بدهد و یا زن خود را طلاق دهد، زیرا خداوند می فرماید: «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ » . 💢حاكم شرعی آنجا كه مرد نه به وظایف زوجیت عمل می كند و نه می دهد باید زوج را احضار كند. اول به او تكلیف طلاق كند. اگر طلاق نداد خود حاكم طلاق می دهد. ♦️👈چنانكه ملاحظه فرمودید جمله ی «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ » یك اصل و قاعده ی كلی است كه قرآن كریم در چهارچوب آن، را مقرر داشته است. علیهذا اسلام به حكم این اصل و به خصوص به موجب تأكیدی كه با جمله ی «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» فرموده است، به هیچ وجه اجازه نمی دهد كه مرد ازخدابی خبری از اختیارات خود سوء استفاده كند و زنی را نه به خاطر زندگی با او بلكه به خاطر درمضیقه قراردادن او و جلوگیری او از ازدواج با مرد دیگر در قید ازدواج نگه دارد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 292 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ و کُنِ اللَّهُمَّ بِعِزَّتِکَ لِی فِی کُلِّ الْأَحْوَالِ رَءُوفاً وَ عَلَیَّ فِی جَمِیعِ الْأُمُورِ عَطُوفاً… خدایا، به عزتت سوگند با من در همه حال مهربان باش و بر من در هر کارم به دیده لطف بنگر… 🌹دعای کمیل کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
💐روایت ✳️ ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. 👈حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى 🔸و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رو آورى 🔹و دعا و استغفار بسیار کن 📖و تلاوت قرآن مجید بسیار کن 🔹و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا 🔸و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى 🔹و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى 🔸و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى 🔹و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: 🌹💠اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ (۱ ) خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه آزاد مى گرداند بندهاى بسیار از آتش جهنّم براى حرمت ماه مبارک رمضان.(۲) [۱] ) اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۴۲. [۲] ) إقبال الأعمال، ص ۲۵۷، و بحار الأنوار ج ۹۴، ص ۷۲، باب ۵۶، ح ۱۷. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای تحقق آرمانهای مردم در 12 فروردین سال 1358 ‼️دو هشدار مهم شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ برای تداوم : 🔹ادامه دادن مسیر دولتهای آینده باید واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند و برای پر کردن اقدام کنند. 🔸احترام به ما باید به آزادیها به معنی واقعی احترام بگزاریم. اگر جمهوری اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود آورد قطعا شکست خواهد خورد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 73 تا 79 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ (۷۵) فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ (۷۶/توبه) 🌱‏و برخی از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود. ‏پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روی‌گردان شدند. ‏🔹انسان، ناسپاس و عهد شكن است. عاهَدَ اللَّهَ‌ ... لَنَصَّدَّقَنَ‌، بَخِلُوا بِهِ‌ ‏🔹به پيمان و قول‌های در حال فقر و اضطرار، چندان اعتمادی نيست. فَلَمَّا آتاهُمْ‌ ... بَخِلُوا ‏🔹اگر لياقت وظرفيّت نباشد، نعمت‌های الهی برای انسان نقمت می‌شود. مالی ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد. آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‌ ... تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ‌ ‏🔹دلبستگی به دنيا، انسان را بدفرجام می‌كند. كسی‌كه در ادای زكات و صدقات بخل ورزد، كم‌كم از دين روی‌گردان می‌شود. بَخِلُوا ... وَ هُمْ مُعْرِضُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت به كار است نه 💠الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقاتِ وَ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ 🌱کسانی که در مورد صدقات، به افرادی از مؤمنان که با رغبت (صدقه) می‌دهند و (نیز) افرادی که فقط توانایی (اندکی) در خود (برای صدقه) می‌یابند، خرده می‌گیرند و آنان را مسخره می‌کنند، خداوند مسخره‌شان خواهد کرد، و عذابی دردناک خواهند داشت. توبه - ۷۹ 🔷✨‏اين حقيقت به خوبی از آيات قرآن بدست می‌آيد كه اسلام در هيچ موردی روی" كثرت مقدار عمل" تكيه نكرده، بلكه همه جا اهميت به" كيفيت عمل" داده است، و برای اخلاص و نيت پاك، ارزش فوق العاده‌ای قائل شده كه آيات فوق نمونه‌ای از اين منطق قرآن است. 🔷✨‏همانگونه كه ديديم برای عمل مختصر كارگر مسلمانی كه شبی را تا صبح نخوابيده، و با قلبی پر از عشق به خدا، و اخلاص و احساس مسئوليت در برابر مشكلات جامعه اسلامی، كار كرده و توانسته است با اين بيدار خوابی يك من خرما به سپاه اسلام در لحظات حساس كمك كند، فوق العاده اهميت قائل شده، و كسانی را كه اينگونه اعمال ظاهرا كوچك و واقعا بزرگ را تحقير می‌كنند، شديدا توبيخ و تهديد می‌كند، و می‌گويد مجازات دردناك در انتظار آنها است. 👈‏از اين موضوع اين حقيقت نيز روشن می‌شود كه در يك جامعه سالم اسلامی به هنگام بروز مشكلات، همه بايد احساس مسئوليت كنند، نبايد چشمها تنها به متمكنان دوخته شود، چرا كه اسلام متعلق به همه است، و همه بايد در حفظ آن از جان و دل بكوشند. 👌‏مهم اين است كه هر كس از مقدار توانايی خود دريغ ندارد، سخن از بسيار و كم نيست، سخن از احساس مسئوليت و اخلاص است، قابل توجه اينكه در حديثی می‌خوانيم كه از پيامبر ص سؤال شد: ‏ای الصدقة افضل:" كدام صدقه و كمك از همه برتر است" پيامبر ص فرمود: ‏جهد المقل‌ 👈‏يعنی" مقدار توانايی افراد كم در آمد"! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر گل و برگی که هست، یاد خدا می‌کند بلبل و قمری چه خواند، یاد خداوندگار برگ درختان سبز، پیش خداوند هوش هر ورقی دفتریست، معرفت کردگار سلام صبح بهاریتان شاد @quranpuyan
⭕️ اصلاح رابطۀ انسان با طبیعت طبیعت، خاستگاه انسان است و همچون مادر اوست. شناخت طبیعت به عنوان مظهر حقّ و آیت الهی و بهره‌مندی درست از آن و پرهیز از تخریب و آسیب زدن به آن در جهت سیر به سوی کمال مطلق از اهداف مهمّ تربیت به شمار می رود. دقّت و تفکّر در آفرینش هستی و لطایف صُنع الهی، انسان را به حقیقت هستی راه می‌نماید؛ امام علی (ع) در سخن خود به این موضوع، این گونه توجّه داده است: «وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ الْقُدْرَةِ، وَ جَسِيمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا إِلَى الطََّرِيقِ وَ خَافُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ، وَلَكِنِ الْقُلُوبُ عَلَيِلَةٌ، وَ الْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ»؛ (اگر در عظمت قدرت و بزرگی نعمت او می‌اندیشیدند، به راه راست بازمی‌گردیدند و از آتش سوزان عذاب می‌ترسیدند؛ لیکن دلها بیمار است و بینشها عیب‌دار). نهج البلاغه ، خطبۀ ۱۸۵ درست زیستن در بستر طبیعت و پاسداشت آن، نشانۀ کمال آدمی است؛ امام (ع) بر چنین زیستی تأکید کرده و فرموده است: «إِتَّقُوا اللهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ، فَإِنَّکُمْ مَسْؤُولُونَ حَتَّی عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ»؛ (خدا را پروا‌دارید در حقّ بندگان و سرزمینهای او، که شما همگان مسئولید حتّی دربارۀ سرزمینها و چارپایان). همان ، خطبۀ ۱۶۷ 📍 مصطفی دلشاد تهرانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا