#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_125
❇️#تقليد_كوركورانه، نشانهی بیعقلی است
💠وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (۱۰۴/مائده)
🌱و هرگاه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزی نمیدانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه میرفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟
🔹قرآن، مردم را به پيروی از دستوراتِ خدا و رسول فرامیخواند. تَعالَوْا إِلی ...
🔹پذيرفتن دعوت اسلام، سبب تعالی و رشد است. (كلمه «تَعالَوْا» به معنای حركت به سمت عُلوّ و رشد است)
🔹اصل، فرهنگ الهی است، نه فرهنگ پيشينيان. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
🔹قرآن به تنهايی كافی نيست، سنّت وسيره و حكومت رسولاللّه هم ملاك عمل است. «تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ»
🔹اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالُوا حَسْبُنا»
🔹نه سنّتگرايی اصل است و نه نوگرايی، اصل، علم و هدايت است. «لا يَعْلَمُونَ، لا يَهْتَدُونَ»
🔹وجدان خود را حاكم كنيم. أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ ...
🔹پيروی از افكار جاهلانهی آنان و وفاداری نابجا جايز نيست. «أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
🔹تقليد كوركورانه، نشانهی بیعقلی است. «لا يَعْقِلُونَ» در آيهی قبل و تعصب روی نياكان در اين آيه.
🔹تقليد جاهل از جاهل بیمعناست. وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا ... آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
⚛ ❓آیا با #اعتقادبه_ظهور_امام_زمان(عج) باید دست از #اصلاح و حرکت کشید؟
👈مسئله امام زمان از مسائل مورد بحث است و درباره این موضوع چند مطلب هست که زندهترین آنها مسئله زمامداری و رهبری امت در زمان غیبت است.
🔷✨امیدوار هستم ما با اعتقاد به امام زمان یک عامل دیگر بر عوامل زنده ماندن اسلامی و اجتماعیمان افزودهباشیم، از حالت پژمردگی و خمودی به درآییم و حالت مردم زندهای که - حتی خود را از نعمت رهبر الهی بهرهمند میدانند - به خود بگیریم، اتفاقاً این جملهای که عرض میکنم خیلی مربوط است به یک مطلبی که آقای پروفسور کُربَن - استاد اسلامشناسی و سبکشناسی دانشگاه بردو در فرانسه گفته بود. در یکی از سفرهایش به ایران ضمن بحث مفصلی که در نخستین جلسات آشنایی با آقای طباطبایی مطرح میکرد، میگفت که اعتقاد به امام زمان یکی از مسائل بسیار زنده و ارزندة شیعه 12 امامی است برای اینکه آن حالت مردگی که در ما مسیحیان و در پیروان ادیان یا حتی مذاهب دیگر اسلامی، از نظر انقطاع ارتباط میان بشر و خدا وجود دارد، از مجرای رهبران الهی، آن حالت در شما شیعه دوازده امامی وجود ندارد.
🔷✨ما امیدوار هستیم که اعتقاد به امام زمان در ما آن اثر غلط نامطلوبی را که در بسیاری از معتقدان به امام زمان داشته، نداشته باشد
⭕️👈و آن اثر نامطلوب عبارت است از اینکه کارها را خدا خودش درست میکند، حالا هم که از خدا ندیدند امام زمان خودش درست میکند. این حالت اتکالی ناقص و غیر منطقی و بیدلیل که هیچگونه دلیل نقلی یا عقلی یا حتی اجتماعی، جز بیعاری و تنبلی و تماشاچی بودن آن را تأیید نمیکند، از میان ما برود.
👈دو مطلب در این زمینه هست که باید از هم جدا بشوند:
🔹یکی؛ جلوگیری از هر گونه اصلاح به دلیل اعتقاد به امام زمان. این حتماً غلط هست
🔹و یکی؛ طمع اصلاح کلی عالم و جهان، این هم غلط هست.
👈آنچه صحیح است #امید فراوان به #اصلاحات_نسبی است که اتفاقاً اگر همین منطق ضرورت اصطلاحات نسبی در افکار همة ما حکومت کند، گمان میکنم حالت تحرک و جنبوجوش ما برای اصلاح و جلوگیری از هر نوع فساد منظمتر و صحیحتر و منطقیتر از آب دربیاید.
👌مهمترین و عمدهترین مسئلهای که زن و مرد مسلمان باید به آن توجه کنند، مسئله #وظایف یک #مسلمان در دوران غیبت کبری است. معالاسف از آنجا که ما در همه جا سعی کردهایم، از اظهار ارادتمان به اهل بیت عصمت سلامالله علیه و اجمعین سوء استفاده کنیم. از اعتقاد به امام زمان در دوران غیبت کبری غالباً سوء استفاده کردیم .
🔷 مسلمان معتقد به امام دوازدهم حق ندارد در این دوران بسیار ممتد #غیبت، ذرهای از #کوشش و #تلاش همه جانبه در راه اقامة آیین یکتاپرستی و
🌱🌱برپاداشتن #خداپرستی و #عدل و داد و #عدالت در جامعه، برپاداشتن عدل اجتماعی و عدل اقتصادی و عدالت اخلاقی، برپاداشتن آداب و سُنن فضیلت و کمال انسانی و اسلامی ذرهای شانه خالی کند و هر کس به هر عنوانی از عناوین حتی این جمله را بگوید که خود امام زمان میآید که خودشان اصلاح کنند و این جمله او ذرهای اثر سردی در کسی بگذارد، به طوری که از انواع وظایف سنگینی هر مسلمان در این راه دارد، همان جا سرد شود باید صریحاً به او گفته شود که در این گفتن گناه کرده، استغفار کند و دیگر نگوید یا اگر میگوید، طوری بگوید که این اثر منفی را نداشته باشد، و اعتقاد به امام در عموم، به ما نیروی فراوان دهد، نیروی بسیار، به ما نشاط دهد، نشاط مردمی که پیوند الهی میان خودشان و خدا را بریده و منقطع نمیدانند.
📚شهید بهشتی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
🌹🌹 با تبریک عید نیمه شعبان
💐💐💐 با تاییدات خداوند متعال و همراهی شما مخاطبان عزیز
🌺🌹🌹 #قرانپویان ، 14 ساله شد.
💐 سالروز عید سعید نیمه شعبان و تولد امام زمان عج مقارن است با #چهاردهمین سالگرد آغاز فعالیتهای #قرآن_پویان با راه اندازی وبسایت
#تالارگفتگوهای_قرآن_پویان
🛑خلاصه آماری از وضعیت سایت تا کنون:
1- تعداد کل بازدیدها از مرز 16،198،303 عبور کرد.
2-حداکثر بازديد روزانه از #تالار_گفتگوهاي_قران_پويان ،در سال 1402 دو بار رکورد سالهای قبل را شکست و به ترتیب در شهریور و بهمن ماه، آمار 36339 و 42723 بازدید روزانه ثبت شد.
3-بیشترین تعداد کاربرانی که بطور همزمان آنلاین بوده اند 2900 نفر بوده است
4-مجموع تعداد مطالب ارسالی در سایت به 6326 فرسته در 1147 عنوان مختلف رسید.
5-بالغ شدن تعداد بازدیدها از پربازدیدترین موضوع سایت (آیات زیبای قرآنی) به بیش از 168هزار
💮چهار موضوع #پربازديد تالار گفتگوهاي قرآن پويان از ابتدا تاکنون و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند:👇👇
🍀مطالب #زیبا با آیات 👇
تعداد مشاهده 168795
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx
🍀 #حجاب در قران: نظرات مختلف مفسران و قران پژوهان راجع به ایات حجاب :
تعداد مشاهده 131660👇
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
🍀حليت آمیزش با #زنان_اسیر :آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند؟ 👇
تعداد مشاهده 120947
http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
🍀اوقات نمازهاي #يوميه در قران👇
تعداد مشاهده 88745
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&=
🌸💫🌸💫
🔶🔶 ان شاالله در ادامه نیز با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود.
منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏
http://quranpuyan.com/
@quranpuyan
#پرسشوپاسخدینی
❓ايا در #انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، #تكليف_شرعي است؟
👈 دیدگاههای فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته ميتوان جای داد:
1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی #شرعی مینگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود میکند.
2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان میداند، ولی شرکت در انتخابات را #تکلیفی_اجتماعی و شرعی نیز میداند.
3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را #حق_هر_شهروند میداند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار میکند.
🛑قسمت دوم:
2⃣_ رأی دادن در میانه #حق و #تکلیف
🔶این دیدگاه از سوی طرفداران «نظریة انتخاب» طرح شده است که مشروعیت نظام اسلامی را با در نظر گرفتن شرایطی بر #رای_مردم استوار میدانند. آیتالله #منتظری از برجستهترین فقیهانی است که با نقد و رد دلایل نظریه «نصب» و با نگاهی قراردادگرایانه به مقوله ولایت، نظریه «نَخب» را طرح میکند و رأی دادن را در اصل، حقی میداند که همه شهروندان از آن برخوردارند.
👈از نظر ایشان ولایت سیاسی عقد و قراردادی از سنخ #وکالتِ لازم است که بین حاکم و اتباع بسته میشود، ازاینرو خواست و رضایت مردم در آن دخالت دارد. از نظر وی «اساس و زیربنای اداره و سیاست کشور #آرای مردم است که در نمایندگان آنان متبلور میشود، و در این حق، همه افراد کشور مساوی میباشند». او #نظارت_استصوابی را نیز به این دلیل نادرست میداند که «در تشخیص صلاحیت کاندیداها که حق مردم است دخالت میکند» 👈 با وجود این آیتالله منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه و تکلیف و حتی از این فراتر در مواردی #اجبار بر آن را نیز جایز میداند.!
❓ او با طرح این پرسش که «اگر اکثریت مردم از شرکت در انتخابات خودداری کنند تکلیف چیست؟» مینویسد:
«ممکن است جواب داده شود: بعد از اینکه معلوم شد تشکیل حکومت ضروری و از مهمترین وظایف است، اگر حاکم منصوصی در بین نبود، بر هرکس که خود را واجد شرایط میداند واجب است خود را نامزد کند، و بر دیگر مسلمانان نیز واجب است فردی را از میان آنان انتخاب کنند و بنابراین، شانه خالی کردن از این تکلیف گناهی بزرگ است و رهبر منتخب پیشین میتواند آنان را بر شرکت در انتخابات مجبور کند. چنانکه در زمان ما در بعضی از کشورها متعارف است» (منتظری، 1396، 248).
👈هرچند تجربه جمهوری اسلامی تعدیل دیدگاه وی در این زمینه را در پی داشت و وجوه مردمسالارانه اندیشه او را تقویت کرد. در بیانیههای اخیر ایشان تأکید بیشتری بر اینکه رأی دادن حق شهروندی است صورت گرفته است، ولی همچنان بر مسئولیت شهروندان نسبت به شرکت در انتخابات نیز تأکید شده است.
✅ ايشان در خصوص تقليدي نبودن انتخابات نيز براين نظر بود كه:"شركت كردن يا نكردن در انتخابات، #تقليدي نيست و هر كسي با مشورت با اهل خبره و بررسي همه جوانب، وظيفه خود را تشخيص ميدهد."
بنابراین در مجموع میتوان دیدگاه ایشان را به نظریه #تکلیف_مدنی بودن شرکت در انتخابات نزدیکتر دانست.
3⃣-. #رأی_دادن به مثابه حق شهروندی
👈این دیدگاه بر پایه برداشتی مدنی از حکومت و دولت طرح شده و با نگاهی حقمدارانه به شرکت در انتخابات و رأی دادن مینگرد. ایدة دولت مدنی، که ریشه در سنت فقهی مشروطهخواهی دارد و در تمایز با دولت اسلامی طرح شده است، حکومت را امری عقلایی و قلمداد کرده و ساختار آن را براساس تجربه و دریافتهای عقلایی از حکمرانی و شرایط دگرگونیپذیر اجتماعی و سیاسی در حال تحول میبیند.
💫آیتالله #سیستانی در بیانیهاش درباره #انتخابات پارلمانی عراق در سال 2018 بر اساس این دیدگاه اظهار نظر کرده است:
🔶«شرکت در انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمیکند مگر اینکه شخصاً متقاعد شود که منافع عالی ملت و کشورش ایجاب میکند که در #انتخابات شرکت داشته باشد. بلی شایسته است که متوجه باشد که چشمپوشی او از حق انتخابش فرصتی بیشتر در اختیار دیگران قرار میدهد تا افراد مورد نظرشان، که از آرمانهای این شخص برای مردم و کشورش فاصله دارند، به کرسیهای پارلمان دست یابند؛ ولی در نهایت تصمیم #مشارکت یا #عدم_مشارکت در خصوص انتخابات تنها بر عهده اوست و شخصاً مسئول هرگونه ارزیابی در این خصوص است. بنابراین شایسته است بر اساس آگاهی و اشتیاق به تحقق منافع کشور و آینده فرزندان آن تصمیم بگیرد».
💮💢در این بیانیه به روشنی از حق شهروندی سخن گفته شده است و تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات برعهده خود فرد نهاده شده است.
🖌برگرفته از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی، دكتر سيد علي ميرموسوي
💫ادامه دارد
http://B2n.ir/u01340
@quranpuyan
#آیههاینور
🔹بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
🔸آنچه خدا باقى مى گذارد، براى
شما بهتر است اگر مؤمن باشيد.
📗سوره هود، آیه ۸۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 109 تا 113
📄#صفحه_126
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_126
❇️#علم_غيب مخصوص ذات خدا است و به هر كس آنچه صلاح ببيند تعليم میدهد
💠یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انک انت علام الغیوب(109/مائده)
🌱روزی که خداوند رسولان خود را جمع نموده و می فرماید:مردم چه جوابی به شما دادند؟ می گویند: ما نمی دانیم ،به درستی که تویی دانای امور نهانی
🔹یعنی در روز قیامت خداوند پیامبران خود را که هر یک شاهد برامت خویش و بهترین شهدایند به شهادت می طلبد و می پرسد،چه کسانی وچگونه دعوت شما را اجابت کردند؟اما آنان که داناترین مردم به اعمال امت خود و از طرف پروردگار شهدای بر امت خویشند جواب می دهند (لا علم لنا...)
🔹پس وقتی مطلب از این قرار باشد ،یعنی سرانجام خدای سبحان است که عالم به همه چیز و گواه بر بندگان است ، لذا شهود باید از مقام پروردگار بهراسندو در امر شهادت از حق منحرف نشوند و مراد از علمی که پیامبران از خود نفی می کنند اصل علم نیست ،بلکه نفی تمام و جمیع علوم غیبی است که تنها برای خداوند ثابت است وگرنه علم به غیب فی الجمله برای پیامبران به اذن خدامحقق و ثابت است ، چون علم تنها به مقدار قدرتی که از جهت اسباب ومتعلقات دارد واقع را برای صاحبش کشف میکند نه بیشتر ونیز آنچه از یک موجود درچشم یک بیننده منعکس می شود، تنها صورتی از آن واقع و حقیقت است نه اصل و واقعیت آن ، لذا علم حقیقی به موجودات برای کسی حاصل می شود که به جمیع موجودات قبل از آن و همزمان با آن و بلکه به صانع آن احاطه پیدا کند واین احاطه فوق طاقت بشر است .
🔹 لذا قول پیامبران در نفی علم از خود رعایت ادب حضور و اظهار حقیقت امر است و چگونه چنین نباشد و حال آنکه خداوند آنها را شهداء بر مردم قرار داده است و به آنان علم ارزانی داشته و درقرآن کریم می فرماید(ولنسئلن المرسلین )(29)،(هر آینه از پیامبران پرسش خواهیم کرد).
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_126
❇️گاهی خداوند به دلهای آماده #الهام میكند!
💠وَ إِذْ أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي قالُوا آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ (۱۱۱/مائده)
🌱و (به ياد آور) زمانی كه به حواريّون (ياران مخصوص حضرت عيسی) وحی فرستادم كه ايمان آوريد، گفتند: ايمان آوردهايم و شاهد باش كه ما مسلمان و تسليم هستيم.
🔹مراد از وحی به حواريّون، ممكن است الهام به قلب خود آنها باشد نه پيام وحی از طريق حضرت عيسی عليه السلام. چنانكه امام صادق عليه السلام دربارهی اين وحی فرمود: «الهموا» يعنی به آنان الهام شد.
تعداد حواريّون به فرموده امام رضا عليه السلام دوازده نفر بود و سبب نامگذاری آنان به حواريّون، پاك بودن آنان از درون و پاك كردن جامعه از گناهان از طريق موعظه و تذكّر بود.
🔹گاهی خداوند به دلهای آماده الهام میكند. «أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ»
🔹ايمان به خدا، از ايمان به رسول جدا نيست. «آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي»
🔹وقتی هدايت، باطنی و الهی شد، عميق و سريع اثر میكند. أَوْحَيْتُ ... قالُوا آمَنَّا
🔹ارشاد بدون نورالهی از درون، يا بی اثر، يا كماثر يا ناپايدار است. أَوْحَيْتُ ... آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ
🔹الهامات الهی به مردم، در مسير تأييد وحی انبياست، نه در برابر آنها.
أَوْحَيْتُ ... آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي
🔹نشان ايمان باطنی، اظهار و اقرار زبانی است، آن گونه كه ايمان قلبی، پشتوانهی شعارهای ظاهری است. «وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۱۲
كَذَلِكَ نَسْلُكُهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ
اين چنين قرآن را [به جای ایمان، با انکار و استهزاء] در دل مجرمان راه ميدهيم. ۷
__
۷- نه آنکه خدا خواسته باشد عکسالعمل آنها در برابر قرآن انکار و استهزاء باشد، به کار بردن ضمير جمع [نَسْلُكُهُ]، دلالت بر دست اندرکاري و نظارت نيروهاي مؤثر در جهان، و انفعالات نفساني خود منکران در چنين نگرشي به قرآن را نشان ميدهد.
حجر : ۱۶
بخش اول
وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ
و ما در آسمان [=جوّ زمين] برجهائي [براي محافظت حيات] قرار دادهايم ۸
و آن را براي ناظران [از زاویه دید زمين] زينت بخشيدهايم.۹
__
۸- کلمة «بروج» جمعاً ۴ بار در قرآن آمده که نگاه جامع به اين موارد ميتواند ما را به فهم دقيقتري از آيات نزديک کند.
موضوع بروج در قرآن آنچنان حائز اهميت است که سورهاي را به آن ناميده [سوره ۸۵] و در نخستين آيهاش، براي جلب توجه تلاوت کنندگان به عظمت اين پديده، که «ذات» و ماهيت آسمان ميباشد، سوگند خورده است: «وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ»!
آية فوق [و دو آيه ديگر] از «بروجي در آسمان» سخن ميگويد و آيه ۷۸ سوره نساء (۴:۷۸) از «بروجي در زمين» [هر کجا باشيد، حتي در بروج بلند و استوار، مرگ به سراغ شما خواهد آمد = أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَهٍ...]، اگر برجهاي زميني نقش حفاظت از پادشاهان و امراء و مردم شهر را داشتند، از همين نشانه قرآني، به شيوه تفسير قرآن با قرآن، آيا نميتوانيم به جستجوي نظام مشابهي براي حفاظت از حيات زميني در برابر خطراتي که آن را تهديد ميکند بپردازيم؟ مگر غير از اين است که قرآن بر وجود چنين سيستم حفاظتي، در ارتباط با بروج [که دو نقش حفاظت و تزئين آسمان را دارند] از جمله در آيات زير اشاره کرده است؟
انبياء ۳۲ (۲۱:۳۲) - وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ
فصلت ۱۲ (۴۱:۱۲) - ...وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا...
صافات ۶ (۳۷:۶) و ۷- إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَهٍ الْكَوَاكِبِ وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ
حجر ۱۶ (۱۵:۱۶) و ۱۷- وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ
مبتکر و پيشگام چنين برداشتي، نويسنده کتاب هفت آسمان [دفتر دوم از بازنگرشي اساسي به اسلام] ميباشد که اين مسئله را با دلايلي مستند [در صفحات ۱۱۱ به بعد] مطرح نموده که در زير به خلاصهاي از آن اشاره ميکند:
«اصولا بروج به معناي قلعه، ريشه در زبان عربي ندارد و اعراب در دوران جاهليت از سپاهيان رومي آن را فرا گرفته بودند. اصل لاتين آن بورگوس است. بورگوس يا بورگ به قلعهها و ساختمانهاي مستحکمي ميگفتند که تو در تو و به منظور محافظت يا دفاع ساخته ميشد... شواهد تاريخي نشان ميدهند که ساختن حصار هايي پيرامون شهر يا قلعههائي براي حفظ جايگاه مقدس خدايان يا قصر فرمانروايان، حتي قبل از «دياکوس» بسيار مرسوم بوده و بعدها اينگونه استحکامات را در ايران و روم براي دفاع از سرحدات ميساختند. به طوري که... لفظ «بورگ» در آخر نام بسياري از شهرها، نظير هامبورگ، استراسبورگ و... يادگار همان حصار و برج و بارو هائي است که زماني بر گرد آنها ميکشيدند.
...عقيده مفسرين قديمي متأثر از نجوم بطلميوسي، همان دوازده قرارگاه خورشيد در دوازده ماه سال بود، اما... اعراب قبل از نزول قرآن به هيچ وجه از وجود صورتها و بروجي در آسمان اطلاع نداشتند و بروج را تنها به معناي قلعه مستحکم به کار ميبردهاند... تنها پس از ترجمه کتابهاي يوناني... این کار انجام شده است.
...دسته ديگري از مفسرين بروج را از ريشة «بَرَجَ» به معناي آشکار شدن ميدانستند... قرآن نميتواند بدون هدف و نتيجه به ذکر چنين عبارتي بپردازد که حتي براي باديهنشينان هم چيز تازهاي در بر ندارد. با توجه به هفت طبقه يا حصاري که بر دور زمين براي حفاظت حيات جانداران کشيده شده، مشکل کاملا حل ميشود... اگر امپراطوران با ساختن بروج، جان و تخت و تاج خويش را حفظ ميکردهاند، خداوند با چنين قلعههائي تو درتو، عرش خود را [که همان نظام حيات است] حراست ميکند.»
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓ايا در #انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، موضوع #فقهي است؟
🛑قسمت سوم :
🔶🔸جایگاه و نقش #فقیه در #انتخابات
💮🔸سطح سوم بحث در باره دخالت فقیه در تشخیص موضوع است و در این خصوص نیز دو دیدگاه طرح شده است:
✅ نخست اینکه «مسائلی از قبیل انتخابات، خارج از موضوعات احکام شرعی است و ذاتاً در شرع حکمی برای آن مقرر نشده است. در این موارد، بر حسب شرایط، حکم شرعی سیال و متغیر میباشد؛ مثلا گاه از باب حرمت تضعیف نظامِ عدل، شرکت نکردن حرام میگردد و گاه به عکس از باب حرمت تقویت نظام جور، شرکت کردن حرام میشود. بنابراین هرگز فقیهی فتوای کلی و دائمی در این موارد نمیتواند صادر کند» (محمد سروش محلاتی).
✅ دیدگاه دوم، انتخابات را یکی از حوادث واقعهای میداند که تعیین تکلیف آن به فقیه واگذار شده است، ازاینرو نه تنها فقه شایستگی پرداختن به آن را دارد (محمدجواد فاضل لنكراني).
💮🔸از دیدگاه نخست، انتخابات موضوعی است که در شریعت به آن پرداخته نشده، ازاینرو حکم شرعی خاصی برای آن وضع نشده است. حکم شرعی چنین موضوعهایی در چارچوب احکام کلی یا قواعد عمومی مانند وجوب تقویت نظام عادلانه یا حرمت تقویت نظام جوری تعیین میشود و بستگی به قاعده یا حکم کلی دارد که بر آن موضوع جاری است.
تشخیص و تعیین اینکه چه قاعده یا حکمی کلی بر این موضوع جاری است نیز امری کارشناسانه است، ازاینرو فقیه شایستگی صدور حکم خاص درباره آن ندارد. به بیان دیگر بر پایه این اصل کلی که «تشخیص موضوع شان فقیه نیست»، فقیهان شایستگی اظهارنظر درباره تعیین تکلیف شرکت در انتخابات یا عدم شرکت در آن را ندارند.
در واقع این دیدگاه شایستگی فقه برای ورود به موضوع انتخابات را در حد بیان احکام کلی شناسایی میکند، ولی تشخیص موضوع را امری کارشناسانه میداند که خود افراد شایستگی آن را دارند.
💮🔸دیدگاه دوم با پذیرش اینکه حکم شرعی انتخابات بر حسب شرایط تغییرپذیر است، تعیین این شرایط و حکم کلی مربوط و موضوع یا مصداق آن را نیز از حوزه اختیارات فقیه دانسته است. از این دیدگاه بر اساس توقیع شریف اظهارنظر درباره حوادث واقعه از شئون فقیهان است. حوادث واقعه قضایای جزیی خارجی نیستند، بلکه به موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی مانند جهاد و دفاع اشاره دارند. با توجه به اینکه انتخابات نیز از قضایای جزیی خارجی نیست، بلکه از موضوعهای مهم اجتماعی و سیاسی است، تعیین حکم آن نیز بر عهده فقیهان است.
البته به نظر میرسد رجوع در حوادث واقعه به فقیه نه در #تشخیص_موضوع بلکه در تعیین #حکم باشد، ازاینرو با استناد به این روایت نمیتوان، تعیین تکلیف درباره موضوع #انتخابات را شأنِ فقیه دانست. با وجود این، در دوران جمهوری اسلامی برخی از فقیهان همواره در این موضوع حکم صادر کردهاند
✅ حق راي و انتخابات از ديدگاه #اخلاقي:
از این دیدگاه در دو محور توجیه حق رای و نیز شرکت در انتخابات امکان بحث وجود دارد.
در محور دوم بحث درباره شرایطی است که شرکت در انتخابات را از دیدگاه اخلاقی موجه می کند. این شرایط را می توان برپایه هنجارها و ارزش های کلی که بر کنش و رفتار سیاسی حاکم است مشخص کرد.
این هنجارها در دو بعد منفی و مثبت از یک سو سازوکار و نظام انتخاباتی را به ویژگی هایی مانند آزاد، رقابتی، منصفانه و فراگیر بودن مقید میکنند.
🔻 از سوی دیگر شرکت در انتخابات را در وضعیتی که پیامد هایی نامطلوب همچون #تقویت_خودکامگی، بی عدالتی و #محدودکردن_آزادی داشته باشد را نا موجه میسازند.
تشخیص این وضعیت هر چند امری کارشناسانه است، ولی مسئولیت آن در نهایت برعهده هر یک از شهروندان است.
✅جمع بندي
با توجه به نوپیدایی موضوع انتخابات و تأثیر پیش فرضهای غیرفقهی در برداشت فقهی، به نظر میرسد 👈دیدگاهی که شرکت در انتخابات را تکلیفی شرعی میداند استدلال نیرومندی ندارد؛
همچنانکه بیان شد رأی دادن و انتخابات نهادی است که برای تحقق حق حکمرانی مردم تأسیس شده است، ازاینرو #حق_شهروندی بودن آن جای تردید ندارد. به بیان دیگر، حق بودن به معنای امتیاز یا آزادی از مقوله رأی دادن تفکیکناپذیر است، بنابراین هر حکم فقهی که آن را نادیده بگیرد از موضوع خارج شده است. از سوی دیگر این نوع از حقوق در اصل تکلیفی در پی ندارند، ولی همراه بودن این حق با تکلیف تنها در صورتی قابل پذیرش است که پیششرطهای تکالیف مدنی تحقق یافته باشند.
تلخيص از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی،✒دكتر سيدعلي ميرموسوي
💫ادامه دارد
http://B2n.ir/u01340
@quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀
بند ۸
🍃🌸وَهٰذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى کانَ رَسُولُ اللَٰهِ صَلَّى اللَٰهُ عَلَیْهِ وَآلِه وَسَلَّمَ، یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ، فى لَیالیهِ وَ اَیَّامِهِ، بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَ اِعْظامِهِ، اِلىٰ مَحَلِّ حِمامِهِ،
اَللّـٰهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ، وَنَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ 🌸
✅ و این ماه پیمبرت و آقاى رسولانت، ماه شعبان است که اطراف آن را به رحمت و خوشنودى خود پوشاندى، آن ماهى که رسول خدا صلى اللَٰه علیه و آله و سلم کوشش بسیار داشت در روزه و شب زندهداریاش، هم در شبها و هم در روزهایش به خاطر فروتنى در برابر تو در مورد گرامىداشتن و بزرگداشتناش، همچنان تا هنگام مرگش،
خدایا پس ما را کمک ده تا روش او را در این ماه پیروى کنیم و به شفاعتى که نزد اوست برسیم 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 114 تا 120
📄#صفحه_127
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan