eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 38 تا 51 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5852920653459495461.mp3
3.1M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در 👈 بامید خدا در پست نکات قرآنی در چند روز ایاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره کرده ذکر میکنیم: ✅ اوقات نمازها 👈آیات دیگری که مشابه ایه سوره طه است ،ایات 39و40سوره قاف است. 💠فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿۳۹﴾ 🌱مکارم: در برابر آنچه آنها مي‏گويند شكيبا باش، و تسبيح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب بجا آور. 💠وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿۴۰﴾ 🌱مکارم: و در بخشي از شب او را تسبيح كن، و بعد از سجده‏ها! 🌱خرمشاهی: و در شب و به دنباله سجده [و نماز واجب‏] نيز او را نيايش كن‏ 🔷✨"تـسـبـيـح خـداونـد در ايـن مواقع چهارگانه اشاره به نمازهاى پنجگانه روزانه و بعضى از نوافل پرفضيلت است ، به اين ترتيب كه ((قبل طلوع الشمس)) اشاره به است ، زيرا آخر وقت آن طلوع آفتاب مى باشد. ((وقبل الغروب)) اشاره به نماز ظهر و است ، چرا كه آخر وقت هر دوغروب آفتاب است. ((ومـن الليل)) نماز مغرب و عشا را بيان مى كند، ((وادبار السجود)) نظر به نافله هاى مغرب دارد كه بعد از مغرب به جا آورده مى شود." 📚خلاصه تفسیرنمونه 🔷✨(و ادبـار السـجود) - كلمه (ادبار) جمع (دبر) است، و در عبارت است از منتهى اليـه هـر چـيـز؛ البـته منتهى اليه آن و مابعدش . و گويا مراد از آن، تسبيح بعد از همه نـمـازهـا بـاشـد، چـون سـجـده، در آخر هر ركعت از نماز است، و قهرا با تعقيبات نمازهاى پـنجگانه منطبق مى شود. بعضى گفته اند: مراد از آن نافله هايى است كه هر نمازى دارد. و بـعـضـى گـفته اند: مراد دو ركعت و يا چند ركعت نماز بعد از نماز مغرب است. و بعضى گفته اند: مراد از آن نماز وتر است كه در آخر نافله هاى شب قرار دارد. 📚تفسير الميزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و روز را به بگذرانیم 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً «41»احزاب 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خدا را بسيار ياد كنيد. 🔹وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا «42»احزاب و او را در هر صبح و شام تسبيح نماييد (و به پاكى بستاييد). 🔹ياد خداوند تنها با زبان و گفتار نيست، بلكه در هر فكر، كار و حركتى رضايت خداوند را در نظر داشتن است. 🔹قرآن براى خدا آثار و بركاتى بيان كرده و يكى از دلايل نماز را ذكر خدا دانسته است، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «طه 14» 🔹ياد خدا تنها وسيله‌ى آرامش دل‌هاست. «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «رعد28» 🔹ياد خداوند، زمانى در انسان مؤثّر است كه مستمرّ و بسيار باشد. «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً» 🔹بهترين خدا، تسبيح و تنزيه اوست. اذْكُرُوا اللَّهَ‌ ... وَ سَبِّحُوهُ‌ 🔹آغاز و پايان روز را با بگذرانيم. «سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از منظر قران کریم 🔹با نرمی سخن گفتن برای تأثیر بیشتر خداوند در سوره طه آیه ۴۳ به حضرت موسی و برادرش امر میکند : 👈که نزد فرعون بروند و در آیه ۴۴ که مقصود اصلی مان میباشد طرز برخورد و لحن گفتارشان را بیان میکند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.(حتی در برخورد با فرعون برای دعوت به نیکی و ترک خودکامگی ، نرمی در سخن سفارش شده،ما به عنوان بنده های خدا در قبال سایر افراد از جمله خانواده و رهگذر و... چگونه باید باشیم) 💠 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ‌ أَوْ يَخْشَىٰ 🌱صادقی تهرانی: «پس برایش سخنی نرم بگویید، شاید تذکر یابد یا بهراسد.» 📚مهرداد پورشهاب ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره ♻️ مرور عصاره فرازها : عصاره فراز آیات ۴-۱ : پیام کتاب خدا انحصار عبادت به الله و بازگشت نهایی شما بسوی اوست. پیامبر هم از جانب خدا بشارت دهنده به بهره‌مندی نیکو در دنیا در صورت استغفار و بازگشت بسوی خدا و انذار دهنده از عذاب بزرگ در صورت روگردانی از کتاب است. عصاره فراز آیات ۱۱-۵ : روگردانان از پیام وحی و منکران معاد که انرا سحر میخوانند و وعده عذاب خدا را باستهزا میگیرند، تحت نظر و کنترل خداوند خالق قادر رازق هستند. موعد عذاب که برسد، فرار و بازگشتی ندارند. تاخیر عذاب هم انها را جری می کند. سلب رحمتهای عطاشده و عطای نعمت پس از سختی ها توسط خدا هم ، انها را متنبه نمیکند. عصاره فراز آیات ۲۴-۱۲ : ای پیامبر تو قطعا انذاردهنده از جانب خدایی. اینها که با بهانه های مختلف تو و قران که به علم خدا نازل شده، را انکار میکنند، و جلوی راه ابلاغ پیام خدا را می گیرند، دنیا طلب بوده، نمیتوانند در برابر اراده خدا کاری کنند. ناراحت مباش زیرا که در دنیا ناکام و خسارت زده و در اخرت هم بهره ای جز اتش ندارند. اما اهل ایمان و عمل صالح در بهشت خواهند بود. عصاره سیاق ایات ۹۹-۲۵ : رسولان قبل هم قومشان را به توحید و بازگشت به خدا دعوت کرده، از فساد و زشتکاری برحذر داشته و از عذاب الهی انذار کردند اما مورد تمسخر و تهدید و تکذیب آگاهانه قرار گرفتند. سرانجام با تحقق وعده الهی،اقدامات مخالفین بی نتیجه ماند و سران کفر به همراه پیروانشان (حتی از وابستگان انبیا) هلاک شدند و مومنانِ همراه رسولان نجات یافتند عصاره فراز آیات ۱۰۸-۱۰۰ : در این اخبار هلاکت اقوام قبل که به خودشان ظلم کردند و معبودهایشان نیز نتوانستند انها را از عذاب نجات دهند بلکه بر خسارتشان افزودند، نشانه ای است برای باورمندان و خایفین از عذاب اخرت. در انجا اهل شقاوت در اتش و اهل سعادت در بهشت خواهند بود. عصاره فراز آیات ۱۱۹-۱۰۹ : ای پیامبر وعده عذاب اینها محقق خواهد شد و سزای اعمال خود را می بینند. پس با استقامت ماموریت خود را انجام ده و به مخالفان و ستمگران میل نکنید انها دنیا طلب و دنبال خوشگذرانی بوده و در برابر خدا نمیتوانند شما را یاری کنند. در عوض، نماز بخوانید و صبر کنید. از ایمان نیاوردن همه نیز ناراحت نباش چرا که اگر خدا میخواست همه ایمان میاوردند عصاره فراز آیات ۱۲۳-۱۲۰ : اخبار رسولان قبلی بحق و مایه تثبیت قلب تو و تذکری برای مومنان است. بخدا توکل کن. به آنان که ایمان نمی اورند هم بگو هرچه میتوانید انجام دهید که بازگشت همه امور بسوی خداست. و ازاعمال انها غافل نیست. پس تو نیز او را عبادت کن و بر او توکل کن. همانطور که ملاحظه میشود آیات ۱۰۸-۲۵ در جهت تبیین و توضیح بیشتر مفهوم اصلی آیات ۲۴-۵ بوده و با ذکر مثال اقوام قبل، درصدد ارایه شواهد گوناگونی از استمرار مقابله با انبیا و ناکام ماندن مخالفین آنها در مقابله با راه خدا و در نهایت وقوع عذاب خداوند و نجات رسولان الهی و پیروانشان است. ✅ درس سوره هود : پیام کتاب خدا و رسولانش، انحصار عبادت به الله، بازگشت نهایی انسانها بسوی خدا و بشارت به توبه کنندگان و انذار منکران از عذاب بزرگ است. اما دنیاطلبان با اقدامات مختلف مثل تکذیب، طرح بهانه ها و اتهامات به رسولان، تمسخر رسولان و پیروانشان و مقابله همه جانبه با اهل ایمان با راه خدا مخالفت کرده اند که همواره ناکام مانده و نهایتا با پیروانشان توسط عذاب الهی هلاک شده در حالیکه رسولان و مومنان نجات یافته اند. پس ای پیامبر با استقامت ماموریت خود را انجام ده و با صبر و نماز و عبادت تنها بر خدا توکل کن. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 113 سوره صفحه_54 💞نشانه چيست؟ 🔶قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (31 آل عمران) بگو: اگر شما ال عمران:31چنين‌ايد كه [واقعاً] خدا را دوست داريد، پس مرا پيروي كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و [آثار و عوارض] گناهانتان را براي شما بيامرزد و خداوند آمرزندة مهربان است. 👈به اتكاء اين آيه هيچ مسلماني نمي‌تواند ادّعا كند عاشق خداست و فقط از كتاب او پيروي مي‌كند و كاري به پيامبر او، كه الگوي عملي و اسوة عمل به قرآن و دوري از شرك بود، نداشته باشد. نشانة ، است. آنهم رسولي كه در افق اعلي و نهايت نزديكي به خدا بود [نجم 5 (53:5) تا 7]. 1⃣- هر ادّعايى با عمل ثابت مى‌شود. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي» كار با سعى است نى با ادّعا ليس للانسان الّا ما سعى‌ 2⃣- عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پيروى است. «فَاتَّبِعُونِي» 3⃣- اگر مى‌خواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از رسول اللّه پيروى كنيد. «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» 4⃣- اطاعت وپيروى از پيامبر، موجب دريافت عفو الهى است. «فَاتَّبِعُونِي ... يَغْفِرْ لَكُمْ. 📚 💫تفسیر نوروبازرگان -⬅️ پيروى از پيامبر(ص)، لازمۀ دوست داشتن خداوند ⬅️- محبوب شدن نزد خداوند، در گرو پيروى از پيامبر ⬅️ - جلب محبت خداوند، زمينۀ شايستگى براى بخشش گناهان ⬅️ - ادعاى محبت خداوند، بدون پيروى از پيامبر(ص) ادعايى گزاف ⬅️ - ارتباط با خدا، غير قابل انفكاك از پيوند با پيامبر ⬅️ - دوستى، عمل آفرين است. 📚تفسير راهنما قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت ششم: حجيت عقل و اهميت انديشه‌ورزي در دين از نگاه امام رضا ع 💠ابن سکّیت از ع پرسید: امروز چه چیزی بر مردم است؟ امام ع فرمود: امروز بر مردم است؛ با می‌توان فهمید که چه کسی به خدا نسبت می‌دهد تا او را کنیم؛ با عقل می‌توان فهمید که چه کسی به خدا نسبت می‌دهد تا او را کنیم. ابن سکیت عرض کرد: 👌 به خدا قسم جواب همین است! 📚 تحف‌العقول، سخنان امام رضا ع ┄┄┅┅┅┅┄❅🌱🌹🌱❅┄┅┅┅┅┄ ✅مطابق این سخن 👈عقل حجتی است که بر همه حجیت های دیگر حکومت دارد و حتی سخن را باید با آن سنجید. در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که پرچم بر افراشته اند و مدعی شده اند که از طرف خدا سخن می گویند و خداوند آنان را به سمت ها و ماموریت های رسالت و امامت و ولایت و وصایت و مسیح بودن و ... برانگیخته است. سخن کدامیک ازاینان را باید پذیرفت و به عنوان سخن خدا حساب کرد؟ 🔻همچنین در تاریخ یک دین و به مرور زمان و روایت های بسیار پرشماری از دین پیدا می شود و هر یک مدعی اند که دیانت راستین را او و تنها او ارائه می کند. به هر حال بازار دین بسیار شلوغ و پر سر و صدا بوده و هست. از سوی دیگر همه این مدعیان از آنجا که مدعی این بوده اند که از طرف خدا سخن می گویند مدعی حجیت نیز بوده اند و از مردم تبعیت را طلب می کرده اند. 🔻🔻سخن امام رضا(ع) در این رابطه این است که انسان یک ابزار سنجش و میزان بیشتر ندارد و او داور است که چه سخنی حق است و چه سخنی باطل و او تعیین می کند که چه سخنی را باید گردن نهاد و پذیرفت و چه سخنی را نباید پذیرفت و بلکه باید رد کرد. 👈👈 این ابزار سنجش و این ، است. این عقل است که باید داوری کند که چه کتابی حق است و از جانب خداست و چه دینی حق است و چه شخصی حق است و درست می گوید و اگر در ادیان مختلف ادعای اعجاز برای اثبات حقانیت شده، کدام درست است و اگر برای هر اندیشه ای استدلال می شود کدام استدلال درست و صحیح است ✅امام(ع) در سخنی دیگر ارزش و خرد ورزی را به گونه ای دیگر بیان می کند: «عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه به زیادی در امر خداست» (همان، ص466). اگر در روایت قبلی سخن از حجیت عقل بود در این روایت سخن از ارزش تعقل و تفکر در امر دین است. 🔻 از این حدیث بر می آید که در امر دینداری، بیش از هر عمل دیگری ارزشمند است و هیچ عملی را نمی توان با آن قیاس کرد. علت این امر آشکار است. 🔻دینداری ای که همراه با اندیشه و خردورزی نباشد به معنای و از این و آن است و این است. یک چنین دینداری ای نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه به تباهی می کشاند. دینی که همراه خرد ورزی نباشد دین نیست، ✅چرا که به فرموده رسول خدا(ص) «جانمایه آدمی اوست و کسی که خرد ندارد ندارد» 📚(گزیده میزان الحکمه، ص538). استاد اردستانی قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،          و اگر پخته ام، سوخته ام کن. پیوسته دلم دم از رضای تو زند جان در تن من نفس برای تو زند گر بر سر خاک من گیاهی روید از هر برگی، بوی وفای تو زند الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش. در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛ به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛ دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست! 🖋خواجه عبدالله انصاری 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 52 تا 64 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5855172453273180391.mp3
1.8M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُولِي النُّهَىٰ 🌱(از آن) بخورید. و چهارپایانتان را در آن به چرا برید. به یقین در اینها نشانه هاے روشنے براى خردمندان است.(طه/۵۴) 🔷 اولے النهے به چه معناست ؟ نُهے  جمع  نُهْیَه  (بر وزن لقمه) در اصل، از ماده  نهے  (نقطه مقابل امر) گرفته شده و به معنےعقل و دانشے است که انسان را از زشتے ها نهے مے کند. 👈اشاره به این ڪه: هر گونه فڪر و اندیشه براے پے بردن به اهمیت این آیات، ڪافى نیست، بلڪه عقل و اندیشه هاے مسئول مى تواند به این واقعیت پى ببرد. 🔷 ویژگے هاے أُولِے النَّهے در حدیثے از پیامبر(صلى الله علیه وآله)نقل شده است : إِنَّ خِیارَکُمْ أُولُو النُّهَى، قِیلَ یا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ أُولُو النُّهَى؟  قالَ: هُمْ أُولُو الاْ َخْلاقِ الْحَسَنَةِ وَ الاْ َحْلامِ الرَّزِینَةِ وَ صِلَةِ الاْ َرْحامِ وَ الْبَرَرَةِ بِالاْ ُمَّهاتِ وَ الاْ باءِ وَ الْمُتَعاهِدِینَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجِیرانِ وَ الْیَتامَى وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ وَ یُفْشُونَ السَّلامَ فِی الْعالَمِ وَ یُصَلُّونَ وَ النّاسُ نِیامٌ غافِلُونَ 🌱بهترین شما اولوا النهے(صاحبان اندیشه هاىمسئول)است، ازپیامبر(صلى الله علیه وآله)پرسیدند: اولوا النهے ڪیانند؟ فرمودند : 👈 آنها که داراے اخلاق حسنه و عقلهاےپروزن هستند، داراے صله رحم،ونیکےبه مادران و پدران،رسیدگے ڪننده به فقیران، همسایگان نیازمند و یتیمان، آنها که گرسنگان را سیر مے ڪنند، صلح در جهان مے گسترانند، همانها که نماز مے خوانند در حالے ڪه مردم در خوابند و غافل. 📚(اصول کافی .ج2.ص240) 📚برگرفته از کانال نکات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دشمنان برای سركوب حقّ، هم خود را يكی می‌كنند و هم قالب حركتشان را هماهنگ می‌سازند 💠‏قالُوا إِنْ هذانِ لَساحِرانِ يُرِيدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی‌ (۶۳) فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَ قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی‌ (۶۴/طه) 🌱‏(فرعونيان) گفتند: همانا اين دو (موسی و هارون) قطعاً جادوگرند (كه) می‌خواهند با سحرشان شما را از سرزمينتان بيرون كنند و آيين برتر شما را براندازند. ‏پس (اينك تمام نقشه و) كيد خود را گرد آوريد، سپس در يك صف (و بطور منظم) حاضر شويد. و به تحقيق امروز پيروزی از آن كسی است كه برتری يابد (و سحر او غالب شود). 🔹‏مسئولان و حاكمان، نقش مهمی در اعتقادات مردم دارند. همان‌گونه كه فرعون در آيه ۵۷ به موسی گفت: تو با سحر، ما را از سرزمينمان خارج می‌كنی، در اين آيه طرفداران او نيز همان حرف را می‌زنند. ‏در منطق مردانِ خدا، پيروزی از آنِ پرهيزكاران است، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی»۱ و شعار ابرقدرت‌ها، برتری‌طلبی و سلطه‌جويی است، «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی‌» می‌باشد. ‏🔹طاغوت‌ها برای تحريك مردم عليه مردان خدا، آنها را عناصری متجاوز و مخالف آيين ملی قلمداد می‌كنند. يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ‌ ... يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی‌ ‏🔹مالكيّت، يك خواسته طبيعی است و انسان‌ها با مخالف آن مبارزه می‌كنند. ‏«يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» (وطن دوستی، امری فطری وخواسته همه مردم است) ‏🔹وحدت، رمز پيروزی واختلاف رمز سقوط است. «فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ» طرفداران فرعون همه ياران خودرا به همفكری وبهره‌گيری از تمام حيله‌ها فراخواندند. ‏🔹نظم، يكی از عوامل هيبت در مقابل دشمنان است. «صَفًّا» ‏🔹دشمنان برای سركوب حقّ، هم هدف خود را يكی می‌كنند و هم قالب حركتشان را هماهنگ می‌سازند. فَأَجْمِعُوا ... صَفًّا 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا