#زندگي_قرآني
شماره 113
سوره #ال_عمران صفحه_54
💞نشانه #دوست_داشتن_خدا چيست؟
🔶قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (31 آل عمران)
بگو: اگر شما ال عمران:31چنينايد كه [واقعاً] خدا را دوست داريد، پس مرا پيروي كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و [آثار و عوارض] گناهانتان را براي شما بيامرزد و خداوند آمرزندة مهربان است.
👈به اتكاء اين آيه هيچ مسلماني نميتواند ادّعا كند عاشق خداست و فقط از كتاب او پيروي ميكند و كاري به پيامبر او، كه الگوي عملي و اسوة عمل به قرآن و دوري از شرك بود، نداشته باشد. نشانة #خدادوستي، #پيروي_از_رسول است. آنهم رسولي كه در افق اعلي و نهايت نزديكي به خدا بود [نجم 5 (53:5) تا 7].
1⃣- هر ادّعايى با عمل ثابت مىشود. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي»
كار با سعى است نى با ادّعا
ليس للانسان الّا ما سعى
2⃣- عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پيروى است. «فَاتَّبِعُونِي»
3⃣- اگر مىخواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از رسول اللّه پيروى كنيد.
«فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»
4⃣- اطاعت وپيروى از پيامبر، موجب دريافت عفو الهى است. «فَاتَّبِعُونِي ... يَغْفِرْ لَكُمْ.
📚 💫تفسیر نوروبازرگان
-⬅️ پيروى از پيامبر(ص)، لازمۀ دوست داشتن خداوند
⬅️- محبوب شدن نزد خداوند، در گرو پيروى از پيامبر
⬅️ - جلب محبت خداوند، زمينۀ شايستگى براى بخشش گناهان
⬅️ - ادعاى محبت خداوند، بدون پيروى از پيامبر(ص) ادعايى گزاف
⬅️ - ارتباط با خدا، غير قابل انفكاك از پيوند با پيامبر
⬅️ - دوستى، عمل آفرين است.
📚تفسير راهنما
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دين_عقلاني و #آگاهانه
🛑قسمت ششم:
حجيت عقل و اهميت انديشهورزي در دين از نگاه امام رضا ع
💠ابن سکّیت از #امام_رضا ع پرسید:
امروز چه چیزی بر مردم #حجت است؟
امام ع فرمود:
امروز #حجت بر مردم #عقل است؛
با #عقل میتوان فهمید که چه کسی #سخن_درست به خدا نسبت میدهد تا او را #تصدیق کنیم؛
با عقل میتوان فهمید که چه کسی #سخن_نادرست به خدا نسبت میدهد تا او را #تکذیب کنیم.
ابن سکیت عرض کرد:
👌 به خدا قسم جواب همین است!
📚 تحفالعقول، سخنان امام رضا ع
┄┄┅┅┅┅┄❅🌱🌹🌱❅┄┅┅┅┅┄
✅مطابق این سخن
👈عقل حجتی است که بر همه حجیت های دیگر حکومت دارد و حتی سخن #انبیاء را باید با آن سنجید.
در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که پرچم بر افراشته اند و مدعی شده اند که از طرف خدا سخن می گویند و خداوند آنان را به سمت ها و ماموریت های رسالت و امامت و ولایت و وصایت و مسیح بودن و ... برانگیخته است. سخن کدامیک ازاینان را باید پذیرفت و به عنوان سخن خدا حساب کرد؟
🔻همچنین در تاریخ یک دین و به مرور زمان #قرائتها و روایت های بسیار پرشماری از دین پیدا می شود و هر یک مدعی اند که دیانت راستین را او و تنها او ارائه می کند. به هر حال بازار دین بسیار شلوغ و پر سر و صدا بوده و هست. از سوی دیگر همه این مدعیان از آنجا که مدعی این بوده اند که از طرف خدا سخن می گویند مدعی حجیت نیز بوده اند و از مردم تبعیت را طلب می کرده اند.
🔻🔻سخن امام رضا(ع) در این رابطه این است که انسان یک ابزار سنجش و میزان بیشتر ندارد و او داور است که چه سخنی حق است و چه سخنی باطل و او تعیین می کند که چه سخنی را باید گردن نهاد و پذیرفت و چه سخنی را نباید پذیرفت و بلکه باید رد کرد.
👈👈 این ابزار سنجش و این #داور، #عقل است.
این عقل است که باید داوری کند که چه کتابی حق است و از جانب خداست
و چه دینی حق است
و چه شخصی حق است و درست می گوید
و اگر در ادیان مختلف ادعای اعجاز برای اثبات حقانیت شده، کدام درست است و اگر برای هر اندیشه ای استدلال می شود کدام استدلال درست و صحیح است
✅امام(ع) در سخنی دیگر ارزش #تعقل و خرد ورزی را به گونه ای دیگر بیان می کند:
«عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه #عبادت به زیادی #اندیشهورزی در امر خداست» (همان، ص466).
اگر در روایت قبلی سخن از حجیت عقل بود در این روایت سخن از ارزش تعقل و تفکر در امر دین است.
🔻 از این حدیث بر می آید که در امر دینداری، #خردورزی بیش از هر عمل دیگری ارزشمند است و هیچ عملی را نمی توان با آن قیاس کرد. علت این امر آشکار است.
🔻دینداری ای که همراه با اندیشه و خردورزی نباشد به معنای #بردگی و #تبعیت از این و آن است و این #دینداری_سفیهانه است.
یک چنین دینداری ای نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه به تباهی می کشاند. دینی که همراه خرد ورزی نباشد دین نیست،
✅چرا که به فرموده رسول خدا(ص)
«جانمایه آدمی #خرد اوست و کسی که خرد ندارد #دین ندارد»
📚(گزیده میزان الحکمه، ص538).
استاد اردستانی
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،
و اگر پخته ام، سوخته ام کن.
پیوسته دلم دم از رضای تو زند
جان در تن من نفس برای تو زند
گر بر سر خاک من گیاهی روید
از هر برگی، بوی وفای تو زند
الهی! در سر آب دارم، در دل آتش،
در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش.
در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛
به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛
دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست!
🖋خواجه عبدالله انصاری
💫کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 52 تا 64
📄#صفحـہ_315
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_315
❇️#اولیالنهی
💠كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُولِي النُّهَىٰ
🌱(از آن) بخورید. و چهارپایانتان را در آن به چرا برید. به یقین در اینها نشانه هاے روشنے براى خردمندان است.(طه/۵۴)
🔷 اولے النهے به چه معناست ؟
نُهے جمع نُهْیَه (بر وزن لقمه) در اصل، از ماده نهے (نقطه مقابل امر) گرفته شده و به معنےعقل و دانشے است که انسان را از زشتے ها نهے مے کند.
👈اشاره به این ڪه: هر گونه فڪر و اندیشه براے پے بردن به اهمیت این آیات، ڪافى نیست، بلڪه عقل و اندیشه هاے مسئول مى تواند به این واقعیت پى ببرد.
🔷 ویژگے هاے أُولِے النَّهے
در حدیثے از پیامبر(صلى الله علیه وآله)نقل شده است :
إِنَّ خِیارَکُمْ أُولُو النُّهَى، قِیلَ یا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ أُولُو النُّهَى؟
قالَ: هُمْ أُولُو الاْ َخْلاقِ الْحَسَنَةِ وَ الاْ َحْلامِ الرَّزِینَةِ وَ صِلَةِ الاْ َرْحامِ وَ الْبَرَرَةِ بِالاْ ُمَّهاتِ وَ الاْ باءِ وَ الْمُتَعاهِدِینَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجِیرانِ وَ الْیَتامَى وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ وَ یُفْشُونَ السَّلامَ فِی الْعالَمِ وَ یُصَلُّونَ وَ النّاسُ نِیامٌ غافِلُونَ
🌱بهترین شما اولوا النهے(صاحبان اندیشه هاىمسئول)است،
ازپیامبر(صلى الله علیه وآله)پرسیدند: اولوا النهے ڪیانند؟
فرمودند :
👈 آنها که داراے اخلاق حسنه و عقلهاےپروزن هستند، داراے صله رحم،ونیکےبه مادران و پدران،رسیدگے ڪننده به فقیران، همسایگان نیازمند و یتیمان، آنها که گرسنگان را سیر مے ڪنند، صلح در جهان مے گسترانند، همانها که نماز مے خوانند در حالے ڪه مردم در خوابند و غافل.
📚(اصول کافی .ج2.ص240)
📚برگرفته از کانال نکات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_315
❇️دشمنان برای سركوب حقّ، هم #هدف خود را يكی میكنند و هم قالب حركتشان را هماهنگ میسازند
💠قالُوا إِنْ هذانِ لَساحِرانِ يُرِيدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی (۶۳) فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَ قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی (۶۴/طه)
🌱(فرعونيان) گفتند: همانا اين دو (موسی و هارون) قطعاً جادوگرند (كه) میخواهند با سحرشان شما را از سرزمينتان بيرون كنند و آيين برتر شما را براندازند.
پس (اينك تمام نقشه و) كيد خود را گرد آوريد، سپس در يك صف (و بطور منظم) حاضر شويد. و به تحقيق امروز پيروزی از آن كسی است كه برتری يابد (و سحر او غالب شود).
🔹مسئولان و حاكمان، نقش مهمی در اعتقادات مردم دارند. همانگونه كه فرعون در آيه ۵۷ به موسی گفت: تو با سحر، ما را از سرزمينمان خارج میكنی، در اين آيه طرفداران او نيز همان حرف را میزنند.
در منطق مردانِ خدا، پيروزی از آنِ پرهيزكاران است، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی»۱ و شعار ابرقدرتها، برتریطلبی و سلطهجويی است، «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» میباشد.
🔹طاغوتها برای تحريك مردم عليه مردان خدا، آنها را عناصری متجاوز و مخالف آيين ملی قلمداد میكنند. يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ ... يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی
🔹مالكيّت، يك خواسته طبيعی است و انسانها با مخالف آن مبارزه میكنند.
«يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» (وطن دوستی، امری فطری وخواسته همه مردم است)
🔹وحدت، رمز پيروزی واختلاف رمز سقوط است. «فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ» طرفداران فرعون همه ياران خودرا به همفكری وبهرهگيری از تمام حيلهها فراخواندند.
🔹نظم، يكی از عوامل هيبت در مقابل دشمنان است. «صَفًّا»
🔹دشمنان برای سركوب حقّ، هم هدف خود را يكی میكنند و هم قالب حركتشان را هماهنگ میسازند. فَأَجْمِعُوا ... صَفًّا
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۱۲۳-۱۲۰ سوره هود از تفسیر نور
۱- داستان های قرآنی،برگزیده ای از سرگذشت زندگانی انبیا علیهم السلام است. «نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ»
۲- داستان های قرآنی هدفدار است،نه وسیله سرگرمی و یا اغفال. نَقُصُّ عَلَیْکَ ... ما نُثَبِّتُ
۳- آرام بخش دلها خداوند است. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
۴- انبیا علیهم السلام نیز به تقویت روحیّه نیاز دارند. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
۵- هرگز با باطل آرامش واقعی و دائمی صورت نمی گیرد. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ وَ جاءَکَ فِی هذِهِ الْحَقُّ»
۶- یک مُبلّغ،زمانی در تبلیغ و موعظه خود موفق است که از ثبات و اطمینان کامل برخوردار باشد. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
۷- همه ی داستان های قرآنی حقیقت دارد و با نوعی برهان و دلیلِ قابل قبول همراه است.«الحقّ»
۸- در تبلیغ باید ابتدا آرامش خاطر،بعد کلام مستدلّ و سپس موعظه باشد.
«فؤادک،حق،موعظه»
۹- ابلاغ تهدیدو بشارت،وظیفه ی انبیاست. «قُلْ»
۱۰- انسان،آزاد است و انبیا علیهم السلام نیز بر او اجبار و تحمیلی ندارند. وَ قُلْ لِلَّذِینَ ...
اعْمَلُوا عَلی مَکانَتِکُمْ
۱۱- کسی که موعظه پذیر نیست و تذکّر به حال او سودی ندارد،باید تهدید شود.
«وَ قُلْ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلی مَکانَتِکُمْ»
۱۲- مبلّغ باید به راه وهدف خود،ایمان کامل داشته باشد. «إِنّا عامِلُونَ - إِنّا مُنْتَظِرُونَ»
۱۳- فرجامی نیکو در انتظار پیامبر و مؤمنان است. «إِنّا مُنْتَظِرُونَ»
۱۴- آگاهی از اسرار جهان مخصوص خداوند است. «لِلّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۱۵- زمین و آسمان(تمام هستی)،علاوه بر ظاهر،دارای غیب و نهانی نیز هست.
«لِلّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۱۶- مرجع همه چیز او و بازگشت هر چیزی به سوی اوست. «إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ»
۱۷- ایمان به غیب،زمینه ساز عبادت وتوکّل بر خداوند است. لِلّهِ غَیْبُ ... فَاعْبُدْهُ
۱۸- هر کس به خداوند توکّل کند،مورد لطف او قرار می گیرد. وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ ...
۱۹- آگاهی بر عملکرد انسان،از شئون ربوبیّت خداوند است. وَ ما رَبُّکَ ...
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 114
سوره #ال_عمران صفحه_54
#التماس_قبولی_اعمال_ودعاها
💠 فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَامَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
("37/آلعمران")
🌱 پس [با عنايت به چنين دعاي خالصي]، پروردگارش او [=مريم] را به خوبي پذيرفت و [همچون نهالي نيكو] به رويشي شايسته روياند و [پيامبري همچون] زكريا را به سرپرستي او گماشت. هرگاه زكريا [براي تعليم و تربيت] به محراب بر مريم وارد ميشد، نزد او رزقي [شگفتآور] مييافت! [و مي]گفت: اي مريم! اين از كجا [=چگونه] بر تو حاصل شده است؟ [و مريم مي]گفت: اين از جانب خداست كه به راستي خدا هر كه را خواهد بيحساب [=بيشمار] روزي ميدهد.
🔻جملة «التماس دعا» درفرهنگ ديني ما بسيار معمول است، اما از «التماسِ قبول دعا» چندان خبري نيست!
🔹اولي از مردم براي اجابت دعاهاي مادّي است،
🔹دومي از خدا براي اجابت دعاهاي معنوي.
👈 در نوع اول ما كاري نميكنيم، التماس ميكنيم ديگران براي ما دعا كنند.
👈 در دومي ما كار خود را كردهايم، توفيق آن را از خدا التماس ميكنيم.
⬅️در #قرآن سه بار فعل "تَقَبّل» [قبول كن] كه در باب «تَفَعّل» شدّت آن را ميرساند، تكرار شده است و در هر سه مورد، بنده كار خود را با نهايت اخلاص انجام داده، فقط قبول خدا را آرزو ميكن.
⬅️در مورد اول ابراهيم(ع) دعا ميكند خدا او و فرزندانش را از به پادارندگان نماز قرار دهد.
⬅️مورد دوم نيز دعاي ابراهيم(ع) است؛ آن گاه كه با تجديد بناي كعبه به كمك اسمعيل، از خدا التماس ميكند تلاش آنها براي تأسيس اين كانون توحيد را قبول كند.
🔹و بالاخره 👈سومين مورد هنگامي است كه مادر مريم فرزندي را كه در رحِم دارد #نذر ميكند تا #خادم_عبادتگاه خدا باشد و با تمام وجود دعا ميكند پروردگارش اين هديه معصوم را بپذيرد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دين_عقلاني و #آگاهانه
🛑قسمت هفتم:
#ضربه به #دین، با بی اعتنائی به «تفقه در دین»
✅دین اسلام در رابطه خودش، به ما دو دستور داده؛
اول: فرمود؛ دیندار باشید، سوره شوری آیه ۱۳ چنین است؛شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ... أَنۡ أَقِيمُواْ ٱلدِّينَ؛
از دين، آنچه را كه به نوح در باره آن سفارش كرد، براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه در باره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه: #دين را برپا داريد.
دوم؛ دستور فرمود؛ در دین، #تفقه داشته باشید. این مهم در سوره توبه آیه ۱۲۲ چنین آمده ؛فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ
چرا از هر فرقه اى از آنان دسته اى کوچ نمى کنند تا در دین آگاهى عمیق پیدا کنند!
✅چیستیِ #تفقه در دین؛
تفقه از ماده « #فقه» است. معنای فقه، مطلق فهم نیست، بلکه فهم عمیق و بصیرت کامل به حقیقت یک چیز را فقه می گویند. این معنای از تفقه در دین می تواند خود را در دوسطح نشان دهد.
1⃣معنای اول تفقه در دین
تفقه در دین؛ گاهی بمعنای دین باوری و دین رفتاریِ درست و بجا در تمام شـؤون اسـلامـى؛ اعـم از آنـچـه مـربـوط بـه اصـول اعـتـقـادی و جـهان بینى باشد یا اخلاقیات یا اجـتـمـاعیات و یا عبادات و یا مقررات مدنى و یا آداب خاص در زنـدگـى فردى و یا اجتماعى است.
در این صورت تفقه در دین وظیفه هر شخص دین داری خواهدبود.
2⃣معنای دوم تفقه در دین
تفقه در دین؛ گاهی بمعنای تحصیل علوم مربوط به دین است که خروجی آن «تفقه مجتهدانه در دین» است.
👈 این اصطلاح در صدر اسلام بدین شکل امروزی آن مطرح نبوده و در قرون بعدی وارد گفتمان دینی شده است.در اینصورت دستور تفقه در دین، شامل همگان نمیشود و این وظیفه عده ای است که آمادگی ورود به #حوزه های تحصیل علوم دینی را دارند.
ما به جهتی که خواهیم گفت نمیتوانیم به این معنا وفادار باشیم.
🛑تفقه در دین #وظیفه_همگانی است و نه فقط #مجتهدان
هر تفسیری از آیه سوره توبه که خروجی آن این باشد که آیه منحصر به طلاب علوم دینی و مجتهدان شود، مورد نقد این قلم است.
چون، اولا؛ چنین نگاه انحصاری در تفقه دینی در صدر اسلام مطرح نبوده و طبعا چیزی بنام حوزه های علوم دینی نبوده، بلکه آنچه بوده مسجد بوده و در آن، بیان احکام و معارف دینی بشکل ساده و همه فهم، اما دقیق و عمیق به مسلمین ارائه می شده. و آیه سوره توبه همگان را به آن فرا خوانده است.
و ثانیا؛ وقتی معنا و مفاد آیه شریفه دارای شمول و فراگیری است، ما نمیتوانیم مانع از شمول آیه سوره توبه نسبت به همه مسلمانان شویم.
در نتیجه همه مسلمین موظف اند؛ در حد و امکانات و مساعدت شرائط، به تمام احکام و معارف دینی آشنائی کامل داشته باشند.
🔻بله باید این اعتراف تلخ را داشته باشیم که چون به این دعوت بلکه دستور فرا گیرِ قرآن در جهت فهم عمیق دین، بی اعتنا شدیم و تفقه در دین را مختص مجتهدان حوزوی کردیم، وضع دینداری جامعه ما چنین شده که از گفتنش فراری هستیم!
🛑درموارد متعدد می بینیم تفقه در دین را ائمه (ع) وظیفه همگانی معرفی نموده اند. امام موسی کاظم( ع) فرمود:
"در دین خدا، دنبال #فهم_عمیق باشید، زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقامهای والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر ستارگان و کسی که در دینش فهم عمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد."
«تَفَقَّهُوا فی دینِالله فَاِنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصیرَهِ، ...» (تحف العقول/ ۴۱۰)
با کمترین توجهی به این حدیث درمی یابیم؛ قطعا تمام مقصود از تففه، فقه اصطلاحی نیست. چون عده ای اندک اصطلاحات این علم را آگاه می شوند.
🔻در حدیث دیگری از حضرت صادق (ع) روز جمعه را به عنوان روزی که امکان ازدیاد فهم دینی مقدور است، مطرح نموده است؛"بدا به حال کسی که در روز #جمعه به فهم عمیق دین توجهی ندارد و مسائل دینی را مورد پرسش قرار نمی دهد."(اصول کافی)
🔻علت اختصاص روز جمعه برای دربافت فهم عمیق دینی یا به جهت فراغتی است که افراد دارند و می توانند به مطالعه و بحث و بررسی در مسائل #دینی بپردازند و یا به جهت شنیدن خطبه های نمازجمعه است که معارف عمیق دینی در آن به مسلمین القاء می شود. البته نه اکثر خطبه های جمعه کنونی جهان اسلام که وضع اسفناکی دارد!
🎙استاد هادي سروش
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
🆔@quranpuyan
.
#آیههاینور
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
اين [قرآن ] بجز پندى براى عالميان نيست؛
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 65 تا 76
📄#صفحـہ_316
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan