eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پنج دستور و مهم 💠اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ 🌱خدا از میان فرشتگان و (نیز) از میان انسان‌ها، فرستادگانی برمی‌گزیند. خداوند، بسیار شنوا و بیناست. حج - ۷۵ 🔹با توجه به اینکه در آیات گذشته سخن از توحید و شرک و معبودهاى پنداری مشرکان در میان بود، و با توجه به اینکه جمعى از مردم ، فرشتگان یا بعضى از پیامبران را براى عبادت برگزیدند، قرآن در نخستین آیات مورد بحث مى گوید: همه رسولان الهى ، بندگان سر بر فرمان او هستند ((خداوند از فرشتگان ، رسولانى برمى گزیند و همچنین از انسانها)) (الله یصطفى من الملائکة رسلا و من الناس ). 🔹از فرشتگان رسولانى همچون جبرئیل ، و از انسانها فرستادگانى همچون پیامبران بزرگ الهى و تعبیر به ((من )) که در اینجا تبعیضیه است نشان مى دهد که همه فرشتگان الهى ، رسولان او به سوى بشر نبودند، بلکه گروهى از آنها این سمت را داشتند، این تعبیر منافات با آیه اول سوره فاطر که مى گوید: جاعل الملائکة رسلا (خدا فرشتگان را رسولان قرار داده است ) ندارد، چرا که منظور در این آیه نیز بیان جنس است ، نه بیان عمومیت افراد. 🔹و در پایان آیه اضافه مى کند: ((خداوند شنوا و بینا است )) (ان الله سمیع بصیر). یعنى چنان نیست که خداوند مانند انسانها از کار رسولانش در غیابشان بى خبر باشد، بلکه در هر لحظه از وضع آنها با خبر است ، سخنانشان را مى شنود و اعمالشان را مى بیند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كار خير زمانی مؤثّر است كه در سايه‌ی و خدا باشد 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۷۷/حج) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! ركوع كنيد و سجده نماييد و پروردگارتان را عبادت كنيد و كار نيك انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد. ‏🔹كار خير (و ابتكارات و اختراعات و خدمات،) زمانی مؤثّر است كه در سايه‌ی ايمان و بندگی خدا باشد. آمَنُوا ارْكَعُوا ... وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ ‏🔹حتّی با ركوع و سجود و تعبد و كار خير، رستگاری خود را قطعی ندانيد، زيرا آفت غرور و حبط عمل در كار است. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ‏🔹فلاح و رستگاری، آخرين مرحله‌ی تكامل است كه بعد از انجام عبادات و كارهای خير بايد اميد آن را داشت. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب و دوره روش ساده قران، در شبکه قرآن سیما، نمایشگاه قران97 جهت ثبت نام و اطلاع از جزييات دوره جديد و نظرات قرا اموزان دوره‌هاي قبلي به لينكهاي زير مراجعه نماييد کانال تلگرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر ❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟ پاسخ ۴ : در نزول ملایکه و روح از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ "کل امر" شامل چیست؟ در آیه ۵ سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر الامر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود. در شب قدری که نزول قران اغاز شده است، چه اتفاقی افتاده است؟ با توجه به توضیحات قبلی در خصوص نزول ملائکه و روح برای تحقق اوامر و تدابیر مختلف الهی ،و نیز جمله وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا در سوره شوری خطاب به پیامبر اسلام ص، و نیز آیاتی که به محافظت آسمانها از استراق سمع شیاطیان و جنیان بعداز بعثت پیامبر خاتم و نزول اخرین کتاب اسمانی اشاره دارد (ازجمله آیات ۸ و ۹ سوره جن) می توان دریافت که نزول مستمر ، بموقع و مراقبت شده آیات قرآن به پیامبر اسلام در طول ۲۳ سال مستلزم تمهید مقدمات و ایجاد مکانیزمی مطمئن بین آسمان و زمین بوده است که این کار در شب قدر توسط فرشتگان و روح باذن خداوند انجام شده است. ایات ابتدای سوره صافات به این مکانیزم و تقسیم کار فرشتگان،اشاره کوتاهی دارد. سوگند به صف بستگان ( فرشتگان وحی رسان)كه صفى [با شكوه] بسته‏اند {1}پس دفع كنندگانِ (شیاطین ) دفع کردنی {2}پس تلاوت‏كنندگانِ ذکر (وحی){3}كه قطعا معبود شما يگانه است {4} اقای سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 137 سوره صفحه_61 ♦️ و باشيد. 🔸كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‌ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ‌ «93 ال عمران» 🌱همه‌ى غذاها و خواركى‌ها براى بنى‌اسرائيل حلال بود، مگر آنچه را اسرائيل (يعقوب) پيش از نزول تورات بر خود حرام كرده بود، بگو: اگر راست مى‌گوييد (كه اينها از قبل در تورات حرام بوده است،) تورات را بياوريد و آن را تلاوت كنيد (تا ببينيد بسيارى از چيزها را بدون نزول وحى از پيش خود، بر خودتان حرام كرده‌ايد). 🖊در تفاسير آمده است، برخى به صلى الله عليه و آله اشكال مى‌كردند كه اگر تعاليم او موافق تعاليم انبياى پيشين همچون ابراهيم، موسى و عيسى عليهم السلام است، پس چرا گوشت و شير شتر را حرام نمى‌داند؟! اين آيه در جواب آنها نازل شد كه تمام غذاها براى بنى‌اسرائيل حلال بوده است وتنها حضرت يعقوب بعضى از غذاها را بر خود ممنوع و حرام كرده بود. و دليل اين تحريم نيز چنانكه در بعضى تفاسير آمده، آن است كه وقتى حضرت يعقوب گوشت شتر را استفاده مى‌نمود، موجب ناراحتى جسمى او مى‌شد، او از اين غذا پرهيز مى‌كرد و بنى‌اسرائيل گمان مى‌بردند كه اين يك حكم شرعى و است.😳 پیروان او هم در این قسمت به او اقتدا کردند، و تدریجا امر بر بعضی مشتبه شد، و تصور کردند این یک تحریم الهی است و آن را به خدا نسبت دادند. 😔 👈 قرآن در آیه فوق نسبت دادن این موضوع به خداوند را یک تهمت می‌شمارد. ↩️در جمله بعد به پیامبرش دستور می‌دهد که از یهود دعوت کند همان تورات موجود نزد آنها را بیاورند و آن را بخوانند تا معلوم شود که ادعای آنها در مورد نادرست است، می‌فرماید: «بگو: اگر راست می‌گویید تورات را بیاورید و بخوانید» این نسبتهایی که به پیامبران پیشین می‌دهید حتی در تورات تحریف شده شما نیست 🔻 (قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ). ولی آنها حاضر به چنین کاری نشدند، چون می‌دانستند در تورات چنین چیزی وجود ندارد. بودن ، يك اصل در است. «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا» ↩️بدون دليل و تحريم شرعى، حلال‌ها را حرام نپنداريد. «حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‌ نَفْسِهِ 📚تفاسير نور و نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩ماجراي و مويد اين امر است كه در شيعه، زن هم مانند مرد مسئوليت اجتماعي دارد. 🔻نگاهی که ما به حضرت (س) داریم به خصوص بعد از ایام شهادت رسول‌الله(ص) جهات مختلفی دارد؛ از جمله این جهات آن است که توجه کنیم آن حضرت به عنوان یک در اجتماع آن روز و آن شرایط و در بین عرف و فرهنگ حاکم مردم عرب قیام کرده و اینقدر تاثیرگذار بوده است؛ قضایایی اتفاق افتاده و یک زن مخالف است و این حرکت کرده و در مسجد پیامبر(ص) و در حضور مهاجر و انصار وقت را به می‌کشد؛ این مسئله در عرف حاکم آن روز معمول نبوده است و مهمتر اینکه در آن زمان هیچ نهیی‌ از سوی امیرمؤمنان(ع) در برابر ایشان وجود ندارد و ایشان نهی و اعتراضی به این رفتار فاطمه زهرا(س) نداشتند. 💢 این مسئله نشان می‌دهد که یک زن هم مانند مرد آن هم در این سطح بالا دارد یعنی این یک شان برای زن است؛ 👈 این فرهنگ، است نه سقیفه و این فرهنگ تشیع امتداد پیدا کرد و بعدا حضرت (س) تربیت‌شده همین دامان پاک است حرک بزرگی را در کربلا ایجاد کردند 💫آیت‌الله العظمی خویی در کتاب معجم رجالشان در وصف حضرت زینب(س) دارند؛ شریکه الحسین فی کربلا؛ کبری را شریک امام حسین(ع) در قیام کربلا می‌دانند و چنین شخصیتی دست‌پرورده حضرت زهرا(س) و فرهنگ تشیع است. ❣ 👈👈در فرهنگ شیعه، همان مسئولیت اجتماعی را دارد که یک مرد دارد؛ 💔 مردم وقتی جمع شدند در کوفه تا حرکت اسرا را در کوچه و بازار ببینند یا به کاروان اسراء که تصور می‌کردند خروج‌کرده علیه حکومت هستند اهانت کنند زینب کبری(س) آن‌طور بلند سخنرانی می‌کند به گونه‌ای که مقاتل نوشته‌اند حتی کسانی که طبل هم می‌زدند تحت تاثیر قرار گرفته و سکوت کردند. اینجا هم یک مورد نداریم که آقا امام سجاد(ع) نهی فرموده باشند که عمه جان شما صحبت نکنید؛ امام سجاد(ع)، خودشان یکی از مخاطبین هستند. یا نقش زینب کبری را در کاخ یزید می‌بینیم و این نقشی است که باید در تفکر شیعه از زن تصویر و معرفی کنیم. 🥀ويژگيهايي از ؛ ✨خطبه‌ای که به نام فدکیه معروف است خصوصیاتی دارد و کتاب بلاغات النساء آن را ذکر کرده است؛ بلاذری که سنی است و کاری به تفکر شیعه هم ندارد این خطبه را به عنوان یکی از نقل کرده است؛ او در این کتاب خطبه‌های زنان را نوشته. فدک هم مصداقی از این است؛ یعنی شما حق ندارید مالی را که از یک شخص است از او بگیرید؛ 🔻🔻تفکر دشمنان علی(ع) این بود که اگر فدک در دست فاطمه(س) باشد دست علی(ع) پر خواهد بود و دیگر نیست و آنان می‌خواستند امام علی(ع) محتاج حکومت باشد. لذا را غصب کردند و در توجیه آن هم گفتند: نحن معاشر الانبیاء لا نورث؛ این را فقط خلیفه اول از پیامبر(ص) نقل کرده و هیچ فرد دیگری هم آن را نقل نکرده است. 🔻 نقض آن را هم داریم یعنی زمان ، عایشه به نشانه اعتراض به عثمان گفت اگر حق و حقوق مرا نمی‌دهید لااقل من از پیامبر را بدهید. این روایت را خود اهل تسنن نقل کرده‌اند و عثمان به او گفت مگر پيامبر نگفت: نحن معاشر الانبیاء لا نورث؛ به منبر برو و این جمله را تکذیب کن و بیا ارثت را بگیر و اگر این کار را نکنی میراثی نزد ما نداری. 🔻در شهادت امام مجتبی(ع) هم طبق نقل اهل سنت، او از تدفین امام مجتبی(ع) در خانه پیامبر(ص) خودداری کرد. عایشه با این توجیه که این خانه ارث من از پیامبر(ص) است جلوی این کار را گرفت. 🔻حضرت زهرا(س) در اين خطبه بیش از ۵۱ مورد دارد که از شاهکارهای ادبیات عرب است که یک بانوی ۱۸ ساله بدون اینکه از روی نوشته بخواند در مقابل انصار و مهاجر این خطبه را انشاء کرده است فلذا اینکه دیگران آمده‌اند و مبارزه خانم فاطمه زهرا(س) را فقط به فدک منحصر می‌کنند اشتباه است و فدک چیزی است که آن حضرت دست روی آن گذاشته است. در همان خطبه تعبیراتی که (س) دارند و در خطبه‌شان با نساء مدینه دارند واقعیات را بیان می‌فرمایند که متاسفانه برخی خودی‌ها هم منکر آن شده‌اند. 🎙از مصاحبه ايت الله علوي بروجردي با ايكنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فاطمه؛ یعنی همه‌ی مظلومان تاریخ فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غضب‌شدگان، پایمال‌شدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشق‌ها، عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت‌انگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی می‌جنگیدند، در توالی قرون پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بیرحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غضب، رشد می‌یافت و همه دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت. فاطمه، فاطمه است دکتر علی شریعتی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواستم بگویم که : " فاطمه دختر خدیجه ی بزرگ است۰ " دیدم که فاطمه نیست۰ خواستم بگویم که : " فاطمه دختر محمد ( ص ) است۰ " دیدم که فاطمه نیست خواستم بگویم که : " فاطمه همسر علی است۰ " دیدم که فاطمه نیست۰ خواستم بگویم که : " فاطمه مادر حسنین است۰ " دیدم که فاطمه نیست۰ خواستم بگویم که : " فاطمه مادر زینب است۰ " باز دیدم که فاطمه نیست۰ نه، این ها همه هست و این همه فاطمه نیست۰ " فاطمه، فاطمه است۰ " ( دکتر علی شریعتی، فاطمه، فاطمه است،                         مجموعه آثار، ج ۲۱، ص ۲۱۴ ) ایام فاطمیه را تسلیت می گوییم @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 17 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5947086965315737291
3.15M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1» 🌱قطعاً مؤمنان رستگار شدند."مومنون/ 1" 👌برترين و آخرين هدف تمام برنامه‌هاى اسلام، فلاح و رستگارى است. 🔹دانه كه در خاك قرار مى‌گيرد با سه عمل خود را نجات مى‌دهد و به فضاى باز مى‌رسد: 🔸اوّل آنكه ريشه‌ى خود را به عمق زمين بند مى‌كند. 🔸دوّم اينكه مواد غذايى زمين را جذب مى‌كند. 🔸سوّم آنكه خاك‌هاى مزاحم را دفع مى‌كند. 🔷آرى، انسان هم براى رهايى خود و رسيدن به فضاى باز توحيد و نجات از تاريكى‌هاى مادّيات و هوسها و طاغوت‌ها بايد مثل دانه همان سه عمل را انجام دهد: 🔹 اوّل ريشه‌ى عقايد خود را از طريق استدلال محكم كند. 🔹دوّم از امكانات خدادادى آنچه را براى تكامل و رشد معنوى اوست جذب كند. 🔹سوّم تمام دشمنان و مزاحمان را كنار زند و هر معبودى جز خدا را با كلمه «لا اله» دفع كند تا به فضاى باز توحيدى برسد. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بر اندام ! 💠ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ 🌱آنگاه نطفه را (به شکل) لخته‌ی خونی ساختیم، و آن لخته‌ی خون را (به‌صورت چیزی شبیه) گوشتی جویده شده ساختیم، و آن تکه گوشت جویده شده را (به شکل) استخوان‌هایی ساختیم، و استخوان‌ها را با گوشتی پوشاندیم. آنگاه او را (به‌صورت) آفرینشی دیگر پدید آوردیم. بس بزرگ و بلندمرتبه است «الله» که بهترین آفریننده است. مؤمنون - ۱۴ 🔷نويسنده تفسير فی ظلال ذيل آيه مورد بحث در اينجا جمله عجيبی نقل می‌كند و آن اينكه: جنين بعد از آنكه مرحله" علقه" و" مضغه" را پشت سر گذاشت تمام سلولهايش تبديل به سلولهای استخوانی می‌شود و بعد از آن تدريجا عضلات و گوشت روی آن را می‌پوشاند، بنا بر اين جمله كسونا العظام لحما يك معجزه علمی است كه پرده از روی اين مساله‌ كه در آن روز برای هيچكس روشن نبود بر می‌دارد، زيرا قرآن نمی‌گويد: ما مضغه را تبديل به استخوان و گوشت كرديم بلكه می‌گويد: ما مضغه را تبديل به استخوان كرديم و بر استخوانها لباس گوشت پوشانديم اشاره به اينكه مضغه نخست تبديل به استخوان می‌شود و بعد از آن گوشت روی آن را می‌پوشاند. 🔷‏اصولا اينكه از عضلات تعبير به" لباس" می‌كند خود گويای اين واقعيت است كه اگر اين لباس بر استخوانها نبود بسيار اندام انسان زشت و نازيبا بود (درست همانند اسكلتهايی كه همه ما خود آن يا لا اقل عكس آن را ديده‌ايم). ‏از اين گذشته لباس حافظ بدن است، عضلات نيز حافظ استخوانها هستند كه اگر آنها نبودند، ضربه‌هايی كه بر بدن وارد می‌شد استخوانها را مرتبا صدمه می‌زد يا می‌شكست، همچنين كاری را كه لباس در حفاظت انسان از گرما و سرما می‌كند گوشتها در نگهداری استخوانها كه ستون اصلی بدن هستند انجام می‌دهند اينها همه نشان دهنده دقت قرآن در تعبيرات است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6051067621040723516.mp3
12.16M
◾️سخنرانی در شهادت حضرت زهرا و حقیقت ولایت جایگاه در اسلام و قران 💢چرا قران در داستان مادر حضرت که فرزندش را نذر معبد کرد، می فرماید لیس الذکر کالانثی و نه لیس الانثی کالذکر یعنی اصل را بر قرارداده است؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
▪️پرسش‌های پرتکرار درباره شهادت حضرت (س) و پاسخ ایت الله یوسفی غروی 1. شهادت حضرت زهرا (س) در فاطمیۀ اول است یا دوم؟ 🔹فاطمیۀ اول سیزدهم ماه جمادی الاول و فاطمیۀ دوم سوم ماه جمادی الثانی است؛ این دو به این دلیل است که در فاطمیۀ اول حوادث، و در فاطمیۀ دوم شهادت حضرت واقع شده و فاصلۀ بین این دو فاطمیه سه هفته است که این سه هفته زمان بستری حضرت زهرا (س) است. در فاطمیۀ اول سبب شهادت پیش آمده و در فاطمیۀ دوم شهادت واقع شده است. در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران فاطمیه دوم به رسمیت شناخته شده چون تأییدهای متعددی دارد. 2. آیا حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیب‌دیده و جراحات واردشده بر بدن ایشان به مسجد رفت و فدکیه خواند؟ 🔹ابن ابی الحدید معتزلی شافعی بغدادی درباره تاریخ غصب فدک در کتاب «شرح نهج البلاغه» از یکی از علمای شیعه در یکی از روستاهای اطراف شهر شیعه‌نشین حلّۀ عراق نقل می‌کند که حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر (ص)، فدک را از دست حضرت زهرا (س) یا از دست وکلای حضرت زهرا (س) در آوردند و خطبه‌خوانی حضرت زهرا (ع) در مسجد، حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) و قبل از حوادث بوده، نه اینکه حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیب‌دیده و سقط جنین به مسجد رفته و خطبه خوانده باشد. آن حوادث حدود ۵۰ روز بعد از این جریان واقع شده است. 3. حضرت زهرا (س) چگونه به شهادت رسید؟ 🔹در این زمینه دو روایت موجود است. روایت اول از سلمان است و روایت دوم از عبدالله بن عباس. در روایت دوم چنین توضیحاتی آمده که حضرت زهرا (س) باردار بودند و سقط جنین رخ داد، البته نه به طور طبیعی بلکه به دلیل آسیب‌رسانی به حضرت، جنین سقط شد. اصل این مسئله مسلم است. اما در کیفیت جنین دو روایت داریم، یکی همین نقل معروفی که در خبر سُلیم از سلمان فارسی است که می‌گوید که حضرت بین دَر و دیوار واقع و فشار داده شد و بر اثر فشار همان جا سقط جنین رخ داد، یعنی در حین حمله به خانۀ امیرالمؤمنین (ع) و بیرون بُردن امیرالمؤمنین (ع)؛ در صورتی که خبر منحصر به این نیست و خبر دیگر این است که از امام صادق (ع) پرسیدند: حضرت زهرا (س) چه زمانی رحلت کردند؟ و حضرت صادق (ع) تعبیر فرمودند: تاریخ وفات جدم فاطمهٔ زهرا سوم ماه جماد الثانی است یعنی سه ماه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و سبب وفات ایشان این بود که فلان شخص به دستور خلیفۀ دوم با سر شمشیر به دو پهلوی حضرت زد و این موجب سقط جنین و منتهی به شهادت شد. در این خبر گفته نمی‌شود که سقط جنین در همان لحظه رخ داد، بلکه ظاهراً مثل هر بانوی دیگری که باردار باشد و چنین ضربه‌هایی برایش پیش بیاید، طبعاً ممکن است که سقط با فاصلهٔ اندک یا کمی بیشتر بعد از ضربه روی دهد. برای زدن به حضرت خبر معتبری که داریم در «اصول کافی» است که گفته شده: «ضربت فَاطِمَه (زده شد)» کیفیت زدن و تفصیل آنجا نیست. 4. محل حضرت زهرا (س) هنوز هم مخفی است؟ 🔹دلیل اصلی پنهان ماندن مرقد حضرت زهرا (س) وصیت ایشان بود. البته مخفی بودن قبر ایشان تا حدود دویست سال بود. روایت صحیحی از حضرت امام رضا (ع) در این زمینه هست که فرمودند: «دفنت في بیتها فلما زادت بنو امیه في المسجد صارت في المسجد»؛ امیرالمؤمنین او را در خانه‌اش دفن کرد، ولی وقتی بنی‌امیه مسجد پیامبر (ص) را توسعه دادند، خانۀ امیرالمؤمنین که متضمن بر قبر حضرت زهرا بود هم داخل دایرۀ مسجد شد. اکنون آخرین قسمت از حجره‌های خانه پیامبر (ص) منزل امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا(س) شمرده می‌شود که مشتمل بر محل دفن حضرت زهرا (س) است ▪نقل از کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🥀 و از نگاه حضرت 🖋ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد : 🌴پیامبر اکرم (ص) فرمود: 1⃣- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود. 2⃣- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد. 3⃣_ هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد. 4⃣- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد. 5⃣- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است. 📚( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1) 🌸🖋درس‌های رواداری وحدت‌بخش که از این روایت فاطمی می‌آموزیم: ↩️یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...». ↩️دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک ↩️سه: کردارنیکو داشتن ↩️چهار: بردبار بودن ↩️پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبت‌های بد به دیگران دادن ↩️شش: پرهیز از بخل ورزیدن ↩️هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران ↩️هشت: شرم و آزرم 🖋محمدجعفر سعیدیان فر. @quranpuyan