eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن بهجت پور.m4a
66.48M
« مدل تربیت توحیدی در سیر نزول قرآن (محدوده سوره‌های مکّی)» 💢نظام تعلیم و تربیت کنونی منطبق با روش قرآن نیست تفسیر به یکی از سبک‌های مطالعات قرآنی است که تلاش می‌کند به سیر طبیعی نزول سوره‌های قرآن نزدیک شود، 💢قرآن در سوره هود فرموده است؛ کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ، می‌توان برداشت کرد که آیات یک مرحله اجمالی و یک مرحله تفصیلی دارد یعنی یکسری شرایط و وضعیت‌هایی پیش آمده است و قرآن متناسب با آن آیاتی را نازل کرده است ✅خداوند مسئله را به عنوان یک روش برای تربیت فرد و جامعه در سیر نزول سوره‌ها تعقیب فرموده است، در این سیر نه فقط جنبه نظری و بینشی مخاطب، بلکه گرایش و رفتارها را هم تغییر داده است و در این مسیر نه فقط شخص بلکه جامعه را با گرایش و رفتار توحیدی شکل داده است. الان نظام‌های تعلیم و تربیت کاملا مکانیکی و جدا از هم مباحث را از اصل وجود خدا شروع و سپس به توحید ذات و صفات و افعال و عبادت می‌پردازد و بعد وارد حوزه اخلاق می‌شود و در حوزه فقه و احکام و رفتارهای اجتماعی یکسری گزاره‌هایی دارد 🎤 استاد عبدالکریم بهجت‌پور 📚 انجمن مباحثات قرآنی @quranpuyan
شماره 167 سوره صفحه_65 🔻نكاتی از 🟧قسمت سوم : جبران کننده 💠وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ‌ 123/آل عمران و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ناتوان بوديد يارى كرد، پس از خداوند پروا كنيد، باشد كه سپاس گزارى نمائيد. 💬نکته ها🔻 👈«اذلّة» يا به معنى كمبود نيروى انسانى مؤمنان در جنگ بدر است و يا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است. يادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقايسه با جنگ احد است. در سه آيه قبل خوانديم كه صبر و تقوا، انسان را از حوادث تلخ بيمه مى‌كند و در اين آيه نمونه عملى آن را مجاهدان بدر معرفى مى‌كند. در آيه‌ى قبل نيز سخن از توكّل بود و مجاهدان بدر نمونه عملى توكّل هستند. اين آيه خطاب به مسلمانان مى‌فرمايد: شما كه در بدر نصرت خدا را ديديد، چرا در احد به فكر فرار افتاديد؟! 💬پیام ها🔻 ⬅️امدادهاى غيبى را در ميدان‌هاى كارزار فراموش نكنيد. «نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ» 🌱نصرت الهى، نشانه‌ى ولايت الهى بر مؤمنان است. «وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما ... وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ» ⬅️به خداوند كنيم كه نصرت او را در صحنه‌هاى جنگ ديده‌ايم. «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ ... نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ» ⬅️ امدادهاى الهى سرنوشت را معيّن مى‌كند، نه عوامل طبيعى. «نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ» 🌱هركس طالب است، بايد تقوا پيشه كند. «نَصَرَكُمُ اللَّهُ ... فَاتَّقُوا اللَّهَ» 🌱شكر آن است كه پيشه كنيم. «فَاتَّقُوا اللَّهَ ... تَشْكُرُونَ» 📚تفسير نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
یا دینداری قاعده مند 🔹در بحث مربوط به دینداری و میزان در جامعه ایران، نوعی غفلت از توجه به تعریف دقیق نهاد دین و دینداری دیده می شود و به همین خاطر برخی خطاها را در ارزیابی روند دینداری در جامعه ایران شاهدیم. 🔸اینکه ما دین را به تقلیل دهیم یا دین را در حد کمیت و با میزان ایام دینی در تقویم سال یا با میزان اماکن دینی و امامزاده ها تعریف کنیم، نتیجه اش این می شود که بگوییم جامعه دینی تر شده و میزان دینداری در جامعه افزایش یافته است. 🔹اما اگر معیار دینداری را تحقق روح و اهداف دین بدانیم، باید ببینیم شاخص هایی نظیر حضور امر قدسی در زندگی مردم یا پایبندی به ، اعتماد و وفای به عهد یا در جامعه افزایش یافته است یا خیر؟ 🔸از نگاهی دیگر می توان کیفیت دینداری را در جامعه با نفوذ و تاثیرگذاری نهاد دین مانند و روحانیت در زندگی مردم سنجید؛ آیا محبوبیت، نفوذ، اثرگذاری، اعتبار و اعتماد به مرجعیت و روحانیت افزایش یافته یا کاهش یافته است؟ و بر این اساس داوری کرد. 🔹در عصر روشنگری، کلیسا با این چالش مواجه شد که آیا هدف از دینداری، ظاهر و پوسته دین و مناسک و کمیت فعالیتهای دینی است یا هدایت و پیرایش و اخلاقی کردن جامعه است. 🔸روایات و قرآن کریم، تاکید فراوان دارند که هدف از ظواهر و کمیت دینداری، رسیدن به و معنویت است و چه بسیار دیندارانی که به شریعت و پایبند بودند اما رستگار نشدند. 🔹به نظر می رسد دینداری در ایران، خصوصیاتی نظیر گریز از عقلانیت، گریز از رقابت و تلاش، گریز از پی‌گیری و استمرار، و در یک کلام خصلتی عاطفی دارد؛ یعنی این که به دین‌داران گفته شده بجای آنکه براساس قواعد و رفتارها و تلاش برای رفتار اخلاقی و تغییر خود و دیگران عمل کنند، با کنش های عاطفی، عزاداری و گریستن یا شرکت در فلان مراسم و راهپیمایی رستگار می شوند. 🔹این یعنی بجای طی کردن مسیری سخت و تلاش برای نجات خود و دیگران، با یک نتایج یک عمر عمل غیراخلاقی جبران می شود. 🔸در منطق قرآن، دینداری یک امر است نه داشتنی. یعنی ایمان ورزیدن نه ایمان داشتن. 🔹ایمان ورزیدن نیاز به تلاش دائمی، مراقبت و زحمت دارد. ایمان ورزیدنی، ایمانی تعهدآور و مبتنی بر تلاش مستمر است و ایمان عاطفی، ایمانی داشتنی است و نیاز به تغییر ماهیتی و رعایت اخلاق و زحمت دایمی ندارد. بلکه با یک توسل و گریستن؛ بدون تلاش چندان، می توان براحتی رستگار شد. 🔸در جامعه ایران بجای تمرکز بر تغییر تدریجی و تلاش مستمر، بر تغییر ناگهانی و تحول آنی توجه می شود و استثنائاتی نظیر فضیل عیاض یا بشرحافی یا ناگهانی فلان گناهکار بعنوان قاعده معرفی می شود. 🔹اما در دینداری مورد نظر قرآن، برای رستگاری تلاش گسترده و رقابت صورت می گیرد. 🔸رستگاری امری یکباره و ناگهانی نیست بلکه با زحمت و و مرارت بدست می آید. 🔹مدل کلیسا و کشیشیان مسیح، مبتنی بر رستگار کردن و پاک کردن توسط کلیساست نه تلاش فرد؛ با یک اعتراف و حضور در کلیسا فرد بخشیده می شود نه با تلاش و جبران اشتباه و عمل صالح. 🔴تفاوت های دینداری قاعده‌مند با دین‌داری عاطفی: 1⃣ در دینداری عاطفی بر مفاهیم التیام بخش تمرکز می شود؛ یعنی گریستن را به معنای رستگاری می گیرند در حالیکه گریه موجب آرامش می شود اما لزوما موجب رستگاری و تغییر نمی شود؛ یعنی فرد، فردای عزاداری ممکن است همان رفتار و اشتباهات قبلی خود را تکرار می کند. 2⃣ عشق در دینداری: عشق به اهل بیت اگر واقعی باشد، موجب تغییر در عمل و شبیه شدن عاشق به معشوق می شود؛ نه اینکه فرد خود را عاشق اهل بیت معرفی کند اما در عمل پایبند به توصیه ها و سیره اهل بیت نباشد. 3⃣ در دینداری عاطفی تمرکز بر ستایش خدا و بزرگان دین است بجای طی کردن مسیر رستگاری و تقرب و همراهی با بزرگان، مدح و ستایش خدا و ائمه بدون عمل ما و نشان دادن راه رستگاری به مردم، کاری ساده و کم زحمت است. اما شیعه واقعی به رفتن راه و مسیر علی توجه و تلاش می کند و فقط به مدح او بسنده نمی کند. 4⃣ شهودگرایی و خواب و بجای واقعگرایی 5⃣ پرهیز از تفکر انتقادی و و زیر سوال بردن رفتار و وضعیت موجود، از ویژگیهای دینداری عاطفی است. 6⃣ تملق و ستایش نهاد روحانیت و رهبران دینی بجای گفتگو و پرسش و به چالش کشیدن آنها. 7⃣ آسیب دینداری عاطفی، دچار شدن و ابتلا به هزاره گرایی است یعنی بخاطر اینکه واقعیت جامعه را با ذهنیات خود منطبق نمی بیند سعی می کند آن را مختل کند 8⃣ دیگر آسیب آن، دینداری است؛ یعنی عمق دینداری از مسجد به حسینیه و از حسینیه به خیابان کشیده می شود و بجای تفکر و پژوهش دینی، سطحی گرایی در منبر و باب می شود. استاد صادق نیا @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ با درخواستم از تو، همه خیر دنیا و خیر آخرت را به من عطا کن بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5956336486625317269.mp3
21.13M
✅محمد(ص) به‌مثابه اسوه اخلاقی جلسه سوم: تقدم بر دین، شرط استفاده درست از ایا اخلاق را از اسوه ها میگیریم یا اسوه ها را با اخلاق می سنجیم؟ اگر دین را بر اخلاق مقدم کنیم، داعش میشود اگر اخلاق مقدم بر دین نباشد، با چه ملاکی ادیان را مقایسه و اسلام را انتخاب کنیم؟ با چه معیاری امام و معاویه را ارزیابی کنیم؟ ✅اینکه کسی عقیده خود را درست، مطلق و غیر قابل خطا بداند، سایرین را باطل میداند در حالیکه دغدغه هرکس همواره باید کشف باشد 💢اگر ادمی ادعای نبوت کرد و معجزه اورد و مطنین شدیم پیامبر است و بعد دستور به جنایت و قتل داد، چه کنیم؟ نباید جنایت کرد چون اخلاق مقدم است مرز. با   نزدیک است استاد سلیمانی دانشگاه مفید، زمستان ۴۰۲ @quranpuyan
💫حکومت اسلامی منهای جمهوریت محقق نمی شود. نوع حکومت و شخص رهبری باید مورد پذیرش مردم باشد 💢جنابعالی را می پسندید یا را ؟ چرا؟ نقطه اصطکاک این دو کجاست؟ پاسخ: اگر حساس نشده بودند، این دو کلمه هیچ فرقی با هم نداشتند. چون وقتی صحبت از حکومت اسلامی می شود، حکومت باید باشد یا وقتی می گوییم جمهوری اسلامی، نتیجه آن همان حکومت اسلامی می شود. در قانون اساسی «جمهوری اسلامی» آمده است. البته مواردی هم درباره حکومت اسلامی و دولت اسلامی آمده است. باید مشخص شود که حکومت اسلامی از چه عناصری تشکیل می شود؟ 🔻🔻 اولین عنصر این نوع حکومت، هستند. چون تا زمانی که مردم از لحاظ عقیده مسلمان نشوند، جزو امت حکومت اسلامی نمی شوند. پس طرفداران حکومت اسلامی مردمی هستند که عقاید اسلامی دارند. البته نه همه مردم، بلکه اکثریتی که جامعه را تشکیل می دهد. وقتی پذیرفتند، باید کسی بیاید بر این مردم حکومت کند. اگر نپذیرند که نمی تواند کند. خود پیامبر (ص) را مثال می زنم. از (ص) که برای حکومت مشروع تر پیدا نمی شود. وقتی مردم گوش به حرف پیامبر (ص) نمی کردند، حکومتی نداشت. هیچ پیامبر دیگری هم حکومت نداشت. به تاریخ حضرت موسی، حضرت عیسی و دیگر پیامبران نگاه کنید. اگر مردم نمی پذیرفتند، به مردم را به سوی قانون و خود نمی آوردند. اول مردم می پذیرفتند و بعد از پذیرش، قوانین آن دین واجب الاتباع می شد و می بایست از مقررات آن دین اطاعت می کردند. مقررات اسلام هم مشخص است. این معنای واقعی جمهوری است. آن موقع مثل امروز رأی گیری نبود. بیعت های کلی بود که رؤسای قبایل با کسی بیعت می کردند و الان فردی است و همه مردم باید بدهند. پس مردم باید حکومت را بپذیرند. حتی هم باید مورد قبول و پذیرش مردم باشد. درست است که در شیعه اصولی داریم که جامع الشرایط در زمان غیبت به جای امام زمان (عج) می نشیند. این هم یک فرد نیست. ممکن است تعداد زیادی باشند. بنابراین، اگر یکی از آنها بخواهد حکومت کند، باید را داشته باشد. البته گاهی مردم مرید فقیهی می شوند و به حرف هایش گوش می کنند که از گذشته موارد زیادی را سراغ داریم. صحبت ما این است که می خواهد حکومت کند و فرمان بدهد، ارتش و سپاه درست کند و کارهای دیگری انجام دهد. در این فرض باید مردم به آن فرد رأی بدهند. ما در جمهوری اسلامی همین کار را در دو مرحله انجام دادیم. یعنی اول مردم، خبرگان را و در مرحله بعد خبرگان، رهبر را انتخاب می کنند. البته در زمان امام (ره) خود مردم ایشان را به صورت طبیعی به عنوان رهبر انتخاب کرده بودند. بنابراین، جمهوری اسلامی از لحاظ ماهیت هیچ فرقی با حکومت اسلامی ندارد. 💢ولی با توجه به مباحثی که در جامعه مطرح شد، بعضی ها می خواهند حکومت اسلامی را منهای جمهوریت قبول کنند. من می گویم این نمی شود. چون اگر در عالم واقع، فقیهی مشروعیت حکومت داشته باشد، تا مردم با آن فقیه بیعت و همکاری نکنند و رأی ندهند، به هیچ وجه نمی تواند تشکیل حکومت بدهد. اصلاً عملی نیست. 👈بنابراین، باید در نوع حکومت اسلامی باشد. در قانون اساسی ما آمده و از اول هم جزو شعارهای انقلاب بوده است. من ترجیح می دهم همین جمهوری اسلامی باشد. 🎙 از مصاحبه مرحوم هاشمی رفسنجانی، منتشر شده در سایت جماران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ همه شر دنیا و شر آخرت را فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ. زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan