eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از هر گونه تغيير و مصون بوده است 💠‏وَ اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتابِ رَبِّكَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (۲۷/کهف) 🌱‏وآنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحی شده است (بر مردم) بخوان، (سنّت‌ها و) كلمات الهی را تغيير دهنده‌ای نيست و هرگز جز او پناهگاهی نخواهی يافت (كه به آن پناهنده شوی). 🔹‏از بهانه‌های مخالفان پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، اين بود كه از آن حضرت تقاضای تغيير و تبديل قرآن را داشتند و می‌گفتند: «ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ»۱ قرآن ديگری بياور يا آن را عوض كن. پيامبر در جواب آنان می‌فرمود: اين در اختيار من نيست، تبديل آيات تنها كار خداوند است. ‏🔹وحی و نزول كتب آسمانی لازمه‌ی ربوبيّت الهی و در مسير تربيت انسان است. «ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتابِ رَبِّكَ» ‏🔹قرآن از هر گونه تغيير و تحريف مصون بوده است. آنگونه كه پيامبر اسلام خاتم پيامبران است، قرآن نيز آخرين كتاب آسمانی است. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۰۸-۱۰۰ سوره هود ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْقُرَى نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنْهَا قَآئِمٌ وَحَصِيدٌ {100} اين از خبرهاى آن شهرهاست كه آن را بر تو حكايت مى‏كنيم بعضى از آنها [هنوز] بر سر پا هستند و [بعضى] بر باد رفته‏اند {100} و ما به آنان ستم نكرديم ولى آنان به خودشان ستم كردند پس چون فرمان پروردگارت آمد خدايانى كه به جاى خدا[ى حقيقى] مى‏خواندند هيچ به كارشان نيامد و جز بر خسران و هلاكت آنان نيفزود {101} وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ {102} و اين گونه بود [به قهر] گرفتن پروردگارت وقتى شهرها را در حالى كه ستمگر بودند [به قهر] مى‏گرفت آرى [به قهر] گرفتن او دردناك و سخت است {102} إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ {103} قطعا در اين [يادآوريها] براى كسى كه از عذاب آخرت مى‏ترسد عبرتى است آن [روز] روزى است كه مردم را براى آن گرد مى‏آورند و آن [روز] روزى است كه [جملگى در آن] حاضر مى‏شوند {103} وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ {104} و ما آن را جز تا زمان معينى به تاخير نمى‏افكنيم {104} يَوْمَ يَأْتِ لاَ تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ {105} روزى [است] كه چون فرا رسد هيچ كس جز به اذن وى سخن نگويد آنگاه بعضى از آنان (مردم) تيره ‏بختند و [برخى] نيكبخت {105} فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ {106} و اما كسانى كه تيره‏ بخت‏شده‏اند در آتش فرياد و ناله‏اى دارند {106} خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ إِلاَّ مَا شَاء رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ {107} تا آسمانها و زمين برجاست در آن ماندگار خواهند بود مگر آنچه پروردگارت بخواهد زيرا پروردگار تو همان كند كه خواهد {107} وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُواْ فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ إِلاَّ مَا شَاء رَبُّكَ عَطَاء غَيْرَ مَجْذُوذٍ {108} و اما كسانى كه نيكبخت‏ شده‏اند تا آسمانها و زمين برجاست در بهشت جاودانند مگر آنچه پروردگارت بخواهد [كه اين] بخششى است كه بريدنى نيست {108} ♻️عصاره فراز آیات ۱۰۸-۱۰۰ : در این اخبار هلاکت اقوام قبل که به خودشان ظلم کردند و معبودهایشان نیز نتوانستند انها را از عذاب نجات دهند بلکه بر خسارتشان افزودند، نشانه ای است برای باورمندان و خایفین از عذاب اخرت. در انجا اهل شقاوت در اتش و اهل سعادت در بهشت خواهند بود. نکات: -تتبیب فقط در سوره هود، تبت و تب که هم ریشه اند نیز در سوره مسد(سوره قبلی) بود. تباب هم در سوره غافر بلحاظ مفهومی نیز ایه ۱۰۱ که به خسارت ظالمان و مشرکان و ناکارآمدی معبودان انها در برابر امر خدا اشاره دارد، تا حدودی مشابه مفهوم سوره مسد است. آیات ۲۲-۱۹ به عجز مخالفان پیامبر در بازداشتن مردم از راه خدا و خسران انها در دنیا و اخرت اشاره کرده بود. هم چنین در سوره از زبان هود و شعیب هم خطاب به مخالفان بیان شد که هرچه میتوانید انجام دهید و بزودی خواهید دانست که چه کسی مغلوب خواهد شد. این داستنها بیانگر بی نتیجه و ناکام ماندن اقدامات مخالفین در مبارزه با پیام وحی است. -آیه ۱۰۱ و ۱۰۲ نشان میدهد که همه اقوام هلاک شده قبلی توسط عذاب الهی ، اولا از منظر قران ظالم به نفس خود بودند و ثانیا این ظلم و فساد و عناد بحدی فراگیر و زیاد بوده که ان قریه و شهر و سرزمین، صفت ظالم پیدا کرده است. هی ظالمه آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹با سلام به همراهان عزيز 🍃از شروع ارسال پستهاي محتواي اين پست، از ابتداي قران به ترتيب از و ، انتخاب شدند. 👈با اتمام اين سوره ها، ان شاءالله از امروز پستهاي مرتبط با ايات منتخب آغاز ميشود. 🌱 🌺🌱
شماره 96 سوره صفحه_50 بودن و بودن یعنی چه؟ 🔶اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ (ال عمران:2) خداي [يكتا] كه خدايي [=معبودي] جز او نيست، [همان همواره] زندة برپا دارنده است. 3 __ ↩️ - جملة «اللهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» عيناً در آية 255 سورة بقره (2:255) [معروف به آيه الكرسي] نيز آمده است. با اين تفاوت كه در «آيه الكرسي» پرتو «حيّ و قيّوم» را در «آيات تكويني» [آسمان‌ها و زمين] نشان مي‌دهد، و در سورة آل‌عمران در «آيات تشريعي» از طريق نزول قرآن و كتابهاي پيشين. 👈 به اين ترتيب نشان مي‌دهد حيات و حركت معنوي انسان‌ها نيز ناشي از همان و است. «حَيّ» است كه در همة پديده‌هاي زنده ظهور يافته و آفرينش را پديد آورده و «قَيُّوم» آن را برپا و در جلوه‌هاي مختلف به حركت درمي‌آورد. 👈 اين دو صفت «ثبوتي» پاية اصلي عالم هستي است، به گونه‌اي كه هيچ جزيي در جهان نه خود به خود پديد آمده، و نه قائم به ذات خود است. همچنان كه كه در برخاستن از نماز مي‌گوييم: به حول و قوة مي‌ايستيم و مي‌نشينيم. همة جهان هستي از ذره تا كهكشان، هستي و قوام و دوامشان وابسته به دو صفت حيّ و قيّوم است . 👈«قَيّوم» به كسى گفته مى‌شود كه خود به ديگرى_تكيه_نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوام‌بخش همه چيز است. 💞خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيله‌ى پيدايش مى‌شوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست. موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‌اى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست. در دعاى جوشن‌كبير مى‌خوانيم: او قبل از هر زنده‌اى زنده وبعد از هر زنده‌اى زنده است. 💢 هيچ زنده‌اى او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همه‌ى زنده‌ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده‌اى است كه زنده بودن خود را از كسى به ارث نبرده است. 📚تفسیر بازرگان و نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت پنجم ❌پرهيز از ، فحش، و اختلاف افكني در گفت‌وگوها ⁉️چرا برخی از ما به چیزهایی که از قدیم برایمان به ارث مانده، می‌ورزیم؟ فکر، ما نیستیم؛ فکر، چیزی است که ما به ارث برده‌ایم و یا به آن قانع شده‌ایم. وقتی شما به چیزی قانع می‌شوید و دیگری به چیز دیگر قانع می‌شود. ❓اگر شما اطمینان دارید که هستید، چرا از با دیگری بیم دارید؟ ❓و اگر دیگری شما را کرده، چرا باید از اینکه به باور جدید پای بند شوید، بیم به خود راه دهید؟ 👈عقیده باید از عمق باور انسان برخیزد. از این رو، هر چه واقع بین‌تر و باشیم، خواهیم دانست چگونه بر اساس حکمت و عقل و برهان با یکدیگر گفت‌و‌گو کنیم و هر چه مسئولیت‌شناستر باشیم بهتر خواهیم توانست در بحران‌هایی که خطر سقوط امت را به همراه دارد کوتاه بیاییم، و این چیزی است که ما باید از (ع) یاد بگیریم. ⭕ مشکل ما این است که علی (ع) را به یک قهرمان تبدیل کرده‌ایم و او را به عنوان و راهبر امت نفهمیده‌ایم. او که بسامان ماندن امور مسلمانان را شرط پذیرش دانست و وقتی اساس اسلام را در خطر دید، بحث و اختلاف را به کناری نهاد؛ زیرا دشمنان کینه توز اسلام، در مواقع حساس از اختلاف مسلمانان سوء استفاده می‌کنند. 👈باید بدانیم که چگونه را مدیریت کنیم تا این اختلافات، هستی و موجودیتمان را ساقط نکند. ⭕️ و ما نسبت به یکدیگر، دشمنان مستکبر و چپاولگر ما را خشنود می‌کند. 👈ما در عین حال که معتقدیم، عقیده انسان باید از باور او نشأت گیرد و انسان باید داشته باشد، در صورتی در فرایند ، سخن و ادعا و استدلال طرف مقابل برایش اقناع کننده باشد، آن را بی‌هیچ هراسی بپذیرد. اما معتقدیم باید هوشیاری خود را حفظ کرد و این مسأله را در دایره خودش قرار داد و بازیچه تحریک‌ها و شیطنت‌ها نشد. ✳زمانی کسی نزد مرحوم سید محسن امین رفت و به ایشان گفت: می‌خواهم شوم. سید به او گفت: «فرقی میان شیعه و سنی نیست، شیعیان مسلمان‌اند و سنی‌ها هم مسلمان‌اند و کسی که می‌خواهد از دینی به دین دیگری در آید، می‌تواند بپرسد چه باید بگوید و چه کاری باید بکند. اما همه ما مسلمانیم. آن مرد اصرار کرد و شاید هم از جایی مأمور شده بود تا سید را وادار به گفتن حرفی کند و آتش فتنه را با علم کردن آن حرف برافروزد. سید پذیرفت که او را به مذهب شیعه منتقل کند. به او گفت: 🌱می‌خواهی شیعه شوی، پس بگو «اشهد ان لا اله الا الله»؛ آن مرد گفت. سپس گفت: بگو «اشهد أنّ محمداً رسول الله»؛ آن مرد هم تکرار کرد. سید به او رو کرد و گفت: اکنون شده‌ای، زیرا تشیع هم جز این نیست.» 🖋مرحوم علامه سيد محمد حسين فضل الله 📃نشريه حوزه ۱۵۵و۱۵۶، بهار و تابستان ۱۳۸۹، صص۷۱-۱۱۶ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 34 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5792153355916678662.mp3
851.2K
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كيفر ، از ياد خداوند است ‏وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (۲۸/کهف) 🌱‏وبا كسانی كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه می‌خوانند و خشنودی او را می‌جويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبی و از كسانی كه دلشان را از ياد خود غافل كرده‌ايم و در پی هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روی است، پيروی مكن. ‏۱- ثروتمندان برای منصرف كردن پيامبر از معاشرت با تهی‌دستان مؤمن تلاش می‌كردند و پيامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ» ‏۲- همدلی با تهی‌دستان سخت است، ولی بايد تحمّل كرد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ» ‏۳- پايبندی به دعا و نيايش، شرط شايستگی افراد برای مصاحبت و همنشينی است. وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ‌ ... ‏۴- رهبر بايد نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بی‌اعتنا.وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ‌ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ‌ ‏۵- دعای دائمی وخالصانه، ارزشمند است. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ» ‏۶- در آغاز و پايان هر روز بايد به ياد خدا بود. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ» ‏۷- برای بدست آوردن دنيا و رضايت سرمايه‌داران، از تهی‌دستان فاصله نگيريم. ‏«تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏۸- زشت‌ترين كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولی رهبر، به دنيا. ‏يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا ‏۹- خطر دنياطلبی تا حدّی است كه خداوند، به پيامبران هم هشدار می‌دهد. ‏«وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏۱۰- كسی كه بدنبال دنيا می‌رود، از مسير رهروان الهی خارج می‌شود. يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌ ... تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا دنياگرايی در مقابل خداگرايی است. ‏۱۱- كيفر دنياگرايی، غفلت از ياد خداوند است. «تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» ‏۱۲- ارزش ياد خدا، به ريشه‌دار بودن آن در قلب وروح است. «أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا» ‏۱۳- انسان گام به گام سقوط می‌كند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانی و سپس مسير انحرافی. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ‌ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ‏۱۴- رهبری افراد غافل، هواپرست و افراطی ممنوع است. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ‌ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ‏۱۵- اعتدال، ارزش و زياده‌روی ضد ارزش است. «وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ترسیمی از موضع در برابر 💠وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما زَرْعاً 🌱حکایتی را برایشان بیان کن: دو مرد که برای یکی از آنان، دو باغ انگور قرار دادیم و اطراف آن دو را با درختان خرما پوشاندیم و (فاصله‌ی) میان آن دو را کشتزاری قرار دادیم. كهف - ۳۲ 🔹در آیات گذشته دیدیم که چگونه دنیا پرستان سعی دارند در همه چیز از آن مردان حق که تهی دستند فاصله بگیرند، و سر انجام کارشان را در جهان دیگر نیز خواندیم. در اینجا با اشاره به سر گذشت دو دوست یا دو برادر که هر کدام الگویی برای یکی از این دو گروه بوده‌اند طرز تفکر و گفتار و کردار و موضع این دو گروه را مشخص می‌کند. 🔹نخست می‌گوید: ای پیامبر! «برای آنها مثالی بزن: آن دو مرد، که برای یکی از آنان دو باغ از انواع انگورها قرار دادیم، و گردا گرد آن دو (باغ) را با درختان نخل پوشاندیم و در میانشان زراعت پر برکتی قرار دادیم» (وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَیْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَیْنَهُما زَرْعاً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🥀 شخصیت علیهاالسلام. 🎙 آیت الله طالقانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان ❓خلود در بهشت و جهنم یعنی چه؟ مگر آسمانها و زمین باظهور قیامت ،منهدم نمیشوند؟ آيات ۱۰۷ و ۱۰۸ ـ "مادامت السموات و الأرض" مربوط به عذاب برزخى است، زيرا آسمانها و زمين پيش از قيامت از ميان مى روند چنان كه همين "ما دامت السموت و الأرض" در آيه (۱۰۸) همان برزخى است كه اهل بهشت برزخى پس از مرگ تا انقراض عالم در آن خواهند بود و "الاّ ما شاء ربّك" شايد نظر به جريان آغازين بهشت بعضى از آنان است كه احياناً در آغاز زمان برزخى شان مبتلاى به عذاب هايى هستند كه مشمول عذاب "شاء ربك" باشند و سپس منتقل به بهشت برزخى گردند كه تا آسمان ها و زمين پابرجاست در آن بمانند و سپس به بهشت اخروى منتقل شوند و دليل روشنش "عطاء غير مجذوذ" است كه هرگز از بهشت برون نخواهند رفت، و در فاصله برزخ و قيامت كه حالت بيهوشى و صعقه به آنان دست دهد به معناى انقطاع رحمت نيست، بلكه اين خود فاصله اى است ناگزير از براى كل مكلفان "الاّمن شاء ربك" مگر آنان كه خدا خواسته، كه در اين بين هرگز نميرند و صعقه شامل آنها نشود كه "عطاءً غير مجذوذ" براى اينها بى فاصله است تفسیر فرقان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. شماره 97 سوره صفحه_50 🕊 براي پس از 🔸 رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«8 آل عمران» 🔹پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشنده‌اى. 💫 «لا تُزغ» در لغت عرب، بابِ «اِفعال» از مادّۀ «زَيَغَ‌»، به معناى «عدول نمودن» و «برگشتن از مسير حق و درست» و «گمراهى از راه راست» آمده است. 💫امام صادق عليه السلام در روايتى، به تكرار بسيار اين دعاى قرآنى، سفارش فرموده است. در كلام معصومان عليهم السلام 👈 «اُمّ سلمه» از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت كرده است كه آن حضرت، در دعاهاى خود، اين دعا را بسيار به زبان مى‌آورد: 🤲«اَللّٰهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلىٰ دِينِكَ‌» ؛ خداوندا! اى گردانندۀ دل‌ها و ديده‌ها! دل مرا بر دينت، ثابت و پايدار بدار! همچنين «اُمّ سلمه» مى‌گويد:زمانى من به پيامبر صلى الله عليه و آله عرض كردم:دعايى به من بياموز كه برايم سودمند باشد، حضرت فرمود:بگو: 🤲«اللّٰهُمَّ رَبَّ النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ، اغْفِر لِي ذَنْبِي، وَ أَذْهِبْ غَيْظَ قَلْبِي، وَ أَجِرْنِي مِنْ مَضَلَّاتِ‌ الْفِتَنِ مَا أَحْيَيْتَنِي» ؛ خدايا! اى پروردگار محمّد! گناه مرا بيامرز! و خشم دلم را نابود كن! و مرا از لغزش‌گاه‌هاى فتنه‌ها-تا زنده‌ام-در پناهت، حفظ كن! به طور يقين، هنگامى كه انسان با تضرّع و زارى و در كمال خشوع و فروتنى، از حضرت حق درخواست كند تا دلش را از انحراف حفظ كند، خداوند نيز دعاى او را مستجاب مى‌كند و دلش را از خطر انحراف، مصون مى‌دارد. ⭕️در ضمن، اين آيه، نشان مى‌دهد كه:همۀ انسان‌ها حتّى آنان كه راسخ در علم هستند، در معرض مى‌باشند. بنابراين ، مردم، بايد اين خطر را بسيار جدّى بگيرند؛ چرا كه در صورت دچار شدن به اين خطر، همۀ ارزش‌ها را از دست داده و از چرخۀ هدايت و سعادت به چاه ضلالت و شقاوت افتاده و در روز محشر-كه ترديدى در وقوع آن نيست-به عذاب دايم، گرفتار خواهندشد. 👌آرى، انسان، در هر لحظه و آنى، به مدد و يارى حضرت حق، نيازمند است؛ و بايد زمينۀ يارى و رحمت و توفيق خداوند را با اجتناب از گناه و انجام و با به‌كارگيرى ، فراهم كند، تا سعادت و او در دنيا و آخرت، تأمين گردد. 📚تفسير حكيم-انصاريان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت ششم: 1⃣ : 👈در داستان شیطان، آنچه او را به وادار کرد، خودبرتربینی و تکبّر او بود. او فکر کرد چون از آتش است، پس برتر است؛ لذا تعصّب و لجاجت ورزید. امام علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: «اَمّا اِبْلِیسُ فَتَعَصَّبَ عَلی آدَمَ لاَِصْلِهِ وَطَعَنَ عَلَیْهِ فِی خِلْقَتِهِ فَقالَ اَنَا نارِیٌّ وَاَنْتَ طِینِیٌّ؛ امّا ابلیس به خاطر اصل و ریشه خود بر آدم تعصّب ورزید و آدم علیه السلام را در خلقتش طعنه زد. پس گفت: من از آتش و تو از گل هستی.» 2⃣. و : 👈امام علی علیه السلام فرمود: «وَاَمّا الاَْغْنِیاءُ مِنْ مُتْرَفَةِ الاُْمَمِ فَتَعَصَّبُوا لآثارِ مَواقِعِ النِّعَمِ؛ و امّا توانگران از مرفهین امتها[ی گذشته] به خاطر آثار ورزیدند.» 3⃣. جهل و بی خبری: 👈در آیه ۱۱۳ سوره بقره خواندیم که: «کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ»؛ «آنهایی که جاهل و نادان بودند نیز حرف [تعصب آمیز] یهودیان و مسیحیان را زدند.» معلوم می شود که گاهی عامل تعصّب جهل و نادانی است. واقعیّت تاریخی نیز این امر را اثبات کرده است که هر قوم و قبیله و مردم و جامعه ای که نادان ترند، بیشتر گرفتار تعصّب می باشند. قرآن کریم در آیه دیگر، تعصّب و حمیّت را به کلمه اضافه نموده که: «حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ». اگر چه جاهلیّت، اصطلاحی است برای دوران پیش از اسلام، ولی انتخاب این عنوان برای آن دوران اشاره ای به این است که آن دوران، دوران و نادانی، و بی خبری و بوده است و حمیّت و تعصّب با جاهلیّت ارتباطی تنگاتنگ دارد. 4⃣. به : آیات متعددی در قرآن مانند قوم عاد وجود دارد که در همه آنها این جمله «وَجَدْنا عَلَیْهِ آبائَنا» و یا مشابه آن آمده است. این نشان از آن دارد که حبّ شدید به آبا و اجداد، انسان را به تعصّب کور وامی دارد. 4⃣. : 👈«گاه شخصی در نظر انسان چنان قداست پیدا می کند که گفتار و رفتار او از دایره نقد خارج می شود؛ هر چند از نظر علمی و اخلاقی در سطح پایین قرار داشته باشد و همین امر سبب می شود که عده ای چشم و گوش بسته به دنبال او راه بیفتند و به خاطر او جان و مال خود را از دست بدهند، بی آنکه در محتوای سخنان و رفتار او کمترین اندیشه ای کنند.» این گونه افراد در گذشته بوده اند و در این دوران نیز در جوامع مختلف وجود دارند. 🌱علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اَلا فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ طاعَةِ ساداتِکُمْ وَکُبَرائِکُمُ الَّذِینَ تَکَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ وَتَرَفَّعُوا فَوْقَ نَسَبِهِمْ وَأَلْقُوا الْهَجِینَةَ عَلی رَبِّهِمْ وَ جاحَدُوا اللّهَ عَلی ما صَنَعَ بِهِمْ مُکابَرَةً لِقَضائِهِ وَ مُغالَبَةً لاِآلائِهِ فَاِنَّهُمْ قَواعِدُ اَساسِ الْعَصَبِیَّةِ وَدَعائِمُ اَرْکانِ الْفِتْنَةِ وَسُیُوفُ اعْتِزاءِ الْجاهِلِیَّةِ؛ هان بترسید! بترسید! از پیروی مهتران و بزرگانتان؛ آنانی که به حسب [و نسب می نازند و] تکبر می ورزند و نژاد خود را بالاتر از آنچه هستند، می پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و خدا را بر آنچه [از نعمتها داده و در حق آنها] انجام داده انکار می کنند برای ستیزه کردن با قضای او و پیروز شدن بر نعمتهای او. به راستی آنان پایه های تعصّب و ستونهای فتنه و شمشیرهای جاهلیت اند.» 👈این جملات به صراحت می گوید که یکی از عوامل تعصّب، و پیروی ناآگاهانه از بزرگان و اجداد می باشد. 5⃣. و : 👈«وقتی انسان در خودش و محیط فکری و اجتماعی اش فرو برود و از جوامع و افراد دیگر و افکار آنها بی خبر بماند، نسبت به آنچه در اختیار اوست، سخت وابسته می شود و در برابر آن تعصّب می ورزد؛ در حالی که اگر با دیگران بنشیند و فکر خود را با افکار دیگران مقایسه کند، نقطه های قوّت و ضعف و مثبت و منفی به زودی آشکار می گردد و به او اجازه می دهد بهترین انتخاب را داشته باشد.» 6⃣. تقلید کورکورانه: 👈تقلید چهار نوع است: تقلید جاهل از جاهل، تقلید عالم از عالم، تقلید عالم از جاهل؛ که این سه نوع تقلید مذموم و نارواست و تقلید جاهل از عالم که ممدوح می باشد و از باب رجوع جاهل به افراد متخصص و کارشناس و کاردان است. گاه عامل تعصّب تقلیدهای کورکورانه جاهل از جاهل است که این مورد نیز در امّتهای پیشین و در عصر حاضر نمونه های فراوانی دارد. 💫ادامه دارد 📒دانشنامه اسلامي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 یاالله 🤲🏻 يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ اى برطرف كننده هر غم و اندوه 🌱 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا