eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ الهی به قدر توان بشر است 💠لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی و لا علی الذین لا یجدون ماینفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علی المحسنین من سبیل و الله غفوررحیم 91/توبه 🌱بر ضعفاء و بیماران و بر کسانی که چیزی برای خرج کردن ندارند، درصورتی که برای خدا و رسولش خیرخواهی نمایند، تکلیف و حرجی نیست ، برنیکوکاران طریقی برای شماتت وجود ندارد و خدا آمرزنده و مهربان است. 🔹(ضعفاء)در اینجا، یعنی کسانی که نیرو و توانایی جهاد ندارند، مانند اشخاص زمین گیرو (مرضی ) افراد بیماری هستند که موقتا به بیماری مبتلا شده اند وتوانایی جهاد ندارند و (الذین لا یجدون ما ینفقون )یعنی افرادی که نیروی مالی برای سفر و تدارک اسلحه ندارند، خداوند از این افراد، حکم وجوب جهاد رابرداشته ، چون جهاد برای آنان مستلزم حرج و مشقت است. 🔹و همچنین لوازم وتوابع آن یعنی ، مذمت در دنیا و عقوبت در آخرت را نیز از آنها برداشته ، چون درواقع مخالفت در مورد آنها صدق نمی کند، اما اینکه شرط آن را خیرخواهی برای خدا و رسول قرار داد به جهت آن بود که دلهایشان از خیانت و فریب به دورباشدو نخواسته باشند مانند منافقان فاسد در امر خدا کارشکنی کنند و اجتماع اسلامی را به فساد بکشانند، که اگر چنین باشد مستحق مذمت و عقاب هستند. 🔹و در آخر در مقام بیان علت رفع تکلیف از آنها می فرماید: برنیکوکاران مؤاخذه ای نیست و کسی نمی تواند آنها را مذمت کرده و آسیب رساند، وخداوند آمرزنده و مهربان است و آنها را از هر مکروهی ایمن می کند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شانه‌خالی كردن از ، موجب بدفرجامیست 💠‏إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۹۳/توبه) 🌱‏راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانی است كه در عينِ توانگری و ثروتمندی، از تو اذن می‌خواهند (كه به جبهه نروند) و راضی شده‌اند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمی‌دانند. 🔹(انما) در آیه افاده حصر می نماید و می فرماید: ملامت تنهامتوجه چنین کسانی است که از روی نفاق و به جهت مهمور بودن دلهایشان ازفهم حقیقت عاجزند و در عین توانگری و قدرت جسمی ، راضی شدند که بازنان و کودکان و افراد زمینگیر در شهر مانده و عازم جهاد نشوند و اینها فاقدشعور و درک درست هستند و نمی دانند که با این تقاعد چه خیری از آنها فوت شده و از چه سعادتی محروم گشته اند. 🔹‏تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيه‌ی قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيله‌ای برای رفتن به جبهه ندارد گريه می‌كند و اشك می‌ريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولی در اين آيه می‌خوانيم كه منافقانِ ثروتمند، برای ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه می‌خواهند!! ‏🔹فقير و غنی، در رفتن به جبهه يكسان‌اند و ثروت، نه امتيازی برای ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‌ای برای آن .... عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ ‏🔹شانه‌خالی كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامی و از دست دادن شناختِ صحيح می‌شود. «طَبَعَ‌، لا يَعْلَمُونَ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش قسمت ششم ✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از خود بگویم ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست . با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم. خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.» گویی را که گم کرده بودم، یافتم و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت . 🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شده‌اند نهایت قدر دانی را دارم. درود خدا بر شما که با این به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم ♦️الحمدلله علی کل نعمه : با شرکت دراین کلاس توفیق انس بیشتر با کلام خدا حاصل شد. ان شاالله که زمینه ای برای عمل بشه برامون. هنگام قرائت و خواندن ترجمه بیشترشد با بیشتری قرآن رومیخونم، پاراگراف بندی و روش فکرمیکنم. خیلی برام این روش. راستش من خیلی حریص به یادگیری عمیق قرآن و معارف دین هستم . قبلا اینقدر به ارتباط بین آیات دقت نمیکردم. ان شاالله که همه قدر این گنجینه با ارزش روبدونیم و درقیامت قرآن ازما شاکی نباشن. ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود :۱ الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ  الف، لام، راء؛ ۱ [اين] کتابي است که آياتش [نزد خدا در اُمّ الکتاب= مخزن اصلي علم و اطلاعات هستي] وحدتي يکپارچه يافته، سپس از جانب [خداوند] حکيمِ آگاه [به تدريج در طول ۲۳ سال براي فهم مخاطبين] تفصيل داده شده است ۲ [به اجزاء و آياتي تقسيم و تفريق شده است].  ۱- به پاورقي شماره ۱ سورة «حجر» (۱۵:۱) مراجعه شود. ۲- حقايق هدايتي در مقام مقايسه و مثال، همچون مواد غذائي براي هضم بدن، بايد به عناصر قابل جذبي تجزيه شوند و از موقعيت حکيم [محکم و يکپارچه] در حد درک و فهم بشر، «نازل» يعني قابل فهم و درک گردند. اين حقيقت را در آغاز سوره دخان [إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ] به وضوح مي‌توان فهميد. با اين توضيح به نظر مي‌رسد ترجمه محکم و يکپارچه در اين مورد خاص، مناسب باشد. هود : ۲ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ  ـ [با اين پيام] که جز خداي يکتا را عبادت نکنيد، ۳ [بگو] به راستي من از جانب او بيم‌دهنده و بشارت دهنده‌اي [نسبت به عواقب بد و خوب اعمال‌تان] هستم.  ۳- هر مسلماني كه اهل نماز باشد، حداقل ده بار در نيايش‌هاي روزانه خود جمله «اياك نعبد و اياك نستعين» را تكرار مي‌كند. از اين نظر ضروري است بدانيم دقيقاً چه چيزي را از خدا درخواست مي‌كنيم. بيشتر مردم عبادت را همين نماز و روزه‌ و ساير احكام شرعي مي‌دانند. در ترجمه‌هاي فارسي قرآن، كلمات: بندگي كردن، پرستش، و اطاعت را جايگزين كلمه عبادت مي‌يابيد. البته اين معادل‌ها از جهاتي قابل قبول است، ولي بيانگر روح مطلب و رساننده همه بار معنائي كلمه عبادت نمي‌باشد. معناي لغوي عبادت، هموار کردن نفس خود براي کسب و جذب صفات و اسماء الهي است. يعني شخصيت خدائي پيدا کردن و به کمال رسيدن. هدف از آفرينش همين است که آدمي در دو‌راهي: شيطان و رحمن، به نيروي تقوا، خود را از جاذبه شيطاني رهانيده و به سمت رحمن سوق پيدا کند. در اين چالش و نبرد دائمي حق و باطل است که آدمي ساخته و پرداخته مي‌شود. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️شماره 13: و انتخابات، است. ممنوع⛔ 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «27»انفال اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر نكنيد و در خود نیز خیانت نکنید در حالی که می‌دانید. ✳ "در نهج البلاغه ، امام و حكمران، و و در برابر آنها است. 👈👈از اين دو- حكمران و مردم- اگر بناست يكی برای ديگری باشد اين است كه برای توده محكوم است، نه توده محكوم برای حكمران . ♦ان اللّه يأمركم ان تؤدوا الأمانات الی اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل قرآن كريم حاكم و سرپرست اجتماع را به عنوان امين و نگهبان اجتماع می‏شناسد، حكومت عادلانه را نوعی كه به او سپرده شده است و بايد ادا نمايد، تلقی می‏كند." شهيد مطهري، سيری در نهج البلاغه، ص 89 و 91 ✳ صيانت از و در تمام مراحل انتخابات از بررسي صلاحيتها تا پايان انتخابات و نيز عمل به وعده هاي فرد منتخب و نيز فراهم بودن امكان انجام وظايف رييس جمهور طبق قانون اساسي، امانتي است در دست حاكميت. لذا هر اقدامي، اگر بر خلاف مفاد و روح قانون اساسي و ميثاق مردم باشد در امانت مردم است. 💫کانال قران پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تعريف از نگاه . 🛑قسمت سوم: مردم در نگاه اميرالمومنين ع در قسمت قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد. در اين پست كه مقارن با عيدسعيد هم است به تعريف مردم در نگاه حضرت علي ع مي پردازيم. ايا ايشان مردم را شامل كارگزاران حكومت و يا طرفداران حكومت خود مي دانستند و امكانات و مزاياي مادي و معنوي را براي همين مردم ميخواستند يا براي همه مردم به معناي واقعي كلمه؟ 🛑لذا مروري بر برخي قسمتهاي فرمان ايشان به مالك اشتر داريم: ✳تعريف از نگاه مولا "بدان، که رعیت را صنف هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی نیاز نباشند. صنفی از ایشان لشکرهای خدای اند و صنفی، دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت گسترند و صنفی، کارگزاران اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزارانند، چه و چه و صنفی بازرگانان اند و صنعتگران و صنفی فرودین که حاجتمندان و مستمندان باشند. ✳حقوق رعيت و وظيفه در برابر رعيت در نگاه مولا 🌹"بدان، بهترین چیزی که حسن ظن والی را نسبت به رعیتش سبب می شود، نیکی کردن والی است در حق و کاستن است از بار رنج آنان و به اکراه وادار نکردنشان به انجام دادن کارهایی که بدان ملزم نیستند. و تو باید در این باره چنان باشی که حسن ظن رعیت برای تو فراهم آید. زیرا حسن ظن آنان، رنج بسیاری را از تو دور می سازد 🌹اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده ای و با رعیت نموده ای. عذری که می آوری سبب می شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند. 🌹 زنهار از این که به احسان خود بر رعیت گذاری یا آنچه برای آن ها کرده ای، بزرگش شماری یا وعده دهی و خلاف آن کنی. زیرا منت نهادن احسان را باطل کند و بزرگ شمردن کار، نور حق را خاموش گرداند و خلف وعده، سبب برانگیختن خشم خدا و مردم شود. 🌹 به رعیت و دوست داشتن آن ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش 🌹باید که محبوب ترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با سازگارتر بود و با دم سازتر و را در پی داشته باشد باید که بهترین مایه شادمانی والیان برپای داشتن در بلاد باشد و پدید آمدن دوستی در میان افراد رعیت." کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🌺 غدیر ... روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ . فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! 🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. 💫فرازی از علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲». @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 94 تا 99 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6039368688472167633.mp3
3.11M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به و اعتنا نکنید 💠يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 🌱وقتی نزد آنان بازگردید، در برابر شما عذرتراشی می‌کنند. بگو: عذر نیاورید (؛ که سخنان) شما را باور نخواهیم کرد. خداوند، برخی از اخبار شما را به اطلاع ما رسانده است، و قطعاً خدا و پیامبرش، کار شما را خواهند دید. سپس به پیشگاه (خدای) دانای پنهان و آشکار بازگردانده می‌شوید؛ آنگاه شما را از کارهایتان آگاه می‌کند. توبه - ۹۴ 🔷✨این سلسله از آیات همچنان پیرامون اعمال شیطانى منافقان سخن مى گوید، و پرده از روى کارهایشان ، یکى پس از دیگرى ، برمى دارد، و به مسلمانان هشدار مى دهد فریب اعمال ریاکارانه و سخنان ظاهرا دلپذیر آنها را نخورند. در آیه نخست مى گوید: هنگامى که شما (از جنگ تبوک ) به مدینه باز مى گردید، منافقان به سراغ شما مى آیند و عذر خواهى مى کنند یعتذرون الیکم اذا رجعتم الیهم ). 👈از تعبیر یعتذرون که فعل مضارع است چنین برمى آید که قبلا خداوند پیامبر و مسلمانان را از این موضوع آگاه کرد که منافقان دروغگو، به عنوان عذر خواهى ، به زودى نزد آنها خواهند آمد لذا طرز پاسخگوئى آنها را نیز به مسلمانان تعلیم داد. 🔷✨در اینجا روى سخن را به پیامبرش به عنوان رهبر مسلمین کرده ، مى گوید: به منافقان بگو عذر خواهى مکنید، ما هرگز به سخنان شما ایمان نخواهیم آورد (قل لا تعتذروا لن نؤ من لکم ). چرا که خداوند ما را از اخبار شما آگاه ساخته بنابراین ما از نقشه هاى شیطانى شما به خوبى باخبریم ! (قد نبانا الله من اخبارکم ). ولى در عین حال راه بازگشت و توبه ، به سوى شما باز است ، و به زودى خداوند و پیامبرش اعمال شما را مى بینند (و سیرى الله عملکم و رسوله ) 🔷✨این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که منظور از این جمله مساله توبه نیست ، بلکه هدف آنست که در آینده نیز خداوند و پیامبرش (طبق وحى الهى ) از اعمال و نقشه هاى شما آگاه مى شود و آنها را نقشه بر آب خواهد کرد، بنابراین نه امروز از دست شما کارى ساخته است و نه فردا!. 👌ولى تفسیر اول با ظاهر آیه سازگارتر است . ضمنا توجه داشته باشید که درباره این جمله و مساله عرضه داشتن همه اعمال امت بر پیامبرش (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بحث مشروحى داریم که در ذیل آیه 105 همین سوره خواهد آمد. بعد مى فرماید همه اعمال و نیات شما امروز ثبت و بایگانى مى شود، سپس به سوى کسى که اسرار پنهان و آشکار را میداند باز مى گردید، و او شما را به اعمالتان آگاه مى کند و جزاى آنرا به شما خواهد داد (ثم تردون الى عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر گروهی را سرزنش می‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم! 💠ومن الاعراب من یؤمن بالله و الیوم الاخر و یتخذ ما ینفق قربات عندالله و صلوات الرسول الا انها قربه لهم سیدخلهم الله فی رحمته ان الله غفوررحیم 99/توبه 🌱و بعضی از بادیه نشینان به خدا و روز جزا ایمان دارند و آنچه را انفاق می کنند باعث تقرب به خدا و دعای پیامبر می دانند، بدانید که همان برای آنان باعث قربت و نزدیکی است ، بزودی خدا آنها را در رحمت خود داخل می کند،همانا خدا آمرزنده مهربان است . 🔷✨ آنگاه در وصف عده ای دیگر از اعراب بیابانی می فرماید: اینها موحد بوده و مشرک نیستند، یعنی ایمان به خدا دارند و روزقیامت و حساب و جزا را تصدیق می کنند و انفاق در راه خدا و توابع آن را مایه نزدیکی به خدا و دعای پیامبر بر خیر و برکت می دانند و غرضشان تقرب به خداست ، پس آگاه باشید که این انفاق آنها نتیجه اش همان دعای رسول و تقرب به حق است و آنگاه به ایشان وعده می دهد که آنان را در رحمت خود داخل نماید، چون خدا آمرزنده و عیب پوش و نسبت به مؤمنان و مطیعان مهربان است . 🔹اگر گروهی را سرزنش می‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ‌ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» می‌فرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ‌ ... ‏ 🔹باديه‌نشينی و محيط اجتماعی، اختيار رشد را از انسان نمی‌گيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ‌ ... ‏ 🔹ايمان، زمينه‌ساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» ‏ 🔹از امكانات مادّی برای رسيدن به قرب الهی بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» ‏ 🔹آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق می‌كنند، ولی انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ» 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام(خطاب به مردم کوفه) فرمودند: با این جامه های مندرس به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.   «دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی ها هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ 》 (مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325) عید سعید غدیر مبارک باد! ©️ @almizann
هدایت شده از قران پویان
4_5805593695860295627.m4a
6.87M
🎧 ، امامت و سیره پیامبر اکرم(ص) 🔸 نسبت عترت و پیامبر ♦️تفکیک بین دو نوع سنت؛ سنت سیاسی پیامبر و سنت سیاسی خلفا. 🔹امام (ع) و سنت سیاسی پیامبر اسلام 🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)، دوره جدید، جلسه چهاردهم، زنده یاد دکتر فیرحی 🆔@quranpuyan