eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
لزوم محاسبه در ماه شعبان؛ ✳️ماه پربركت شعبان، آخر سال اخلاقی ماست. 🔷 : هر كسی براي خود يك سالی دارد، كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است، و برخي‌ها هم اول سالشان فروردين است؛ اما كسانی كه در مسائل اخلاقی كار مي‌كنند اول سالشان ماه مبارك رمضان است، لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اينهاست. 🔷 در آخر سال نظير اينكه نزديك امتحانات كنكور مي‌شود انسان چگونه تلاش و كوشش مي‌كند مطالعه كند و حضور ذهن داشته باشد, اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاري‌هايشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌اي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْن‌هاي حقّ‌اللهي و حقّ‌الناسي را در ماه شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا مي‌رسد اينها با سود همراه باشند. @qurantehran
💠چندخطی پای منبر مرحوم هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. ✨بنشینید چند دقیقه، ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. ✨خدا مرحوم آیت الله العظمی بهجت را رحمت کند، یک حرف بلندی می‌فرمودند: بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب است. قبل از اینکه حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش حضرت رسیده است. ✨او نزدیک است، درد و دل‌ها را می‌شنود. با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. ✨در زمان حضرت امام هادی علیه‌السلام شخصی نامه‌ای نوشت، از یکی از شهرهای دور نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم؛ به هر حال چه کنم؟ 🔹حضرت در جواب ایشان نوشتند: «إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک‏» لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم. اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 📚(بحارالانوار/ ج۵۳ص۳۰۶) @qurantehran
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و به چند روش خوانده می شود. 📍یادآوری طریقه خواندن نماز آیات: 1⃣ بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.  2⃣ بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و رکعت دوم به همین منوال 3⃣ نکته مهم این است که اگر قبل از رکوع پنجم، سهوا یا عمدا سوره تمام شد، باید پس از رکوع سوره حمد مجدد خوانده شود. @qurantehran
ز هجر پیر جماران به غم گرفتاریم ز درد دوری او ناله ها ز دل داریم به یمن دلبری آن نگار شهر آشوب مرید ساقی عشقیم مست دلداریم تمام عزت ایران تصدق سر اوست ز اقتدار خمینی ست آبرو داریم هنوز هم به خدا سر در حسینیه ها میان قاب وفا عکس یار بگذاریم میان ما همه عهدیست تا ابد باقی که پای عهد خود از جان خویش بیزاریم به جان فاطمه سوگند تا قیامت هم ز حب آل علی دست بر نمی داریم برای حفظ ولایت شهید باید شد که همچنان شهدا بی قرار دیداریم کلام سید علی بر زمین نخواهد نماند که در رکاب علی از تبار عماریم الا سقیفه تباران شعار ما این است برای یاری رهبر همیشه بیداریم 🏴 رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت می‌گوییم. @qurantehran
بی رحم ترین حالت یک صبح همین است خورشید بتابد به جهان باز نیایی... 🌸🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃🌸 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام 🔹 امروز ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) دلم هوای تو کرده ست خوب میدانی فراق یار چه سخت است خوب میدانی (ع) @qurantehran
یکباﺭﻩ ﺩﻟﻢ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﻮﻳﺲ ﻛﻼمے دستے ﺑﻪ ﺭﻭے ﺳﻴﻨﻪ ﻧﻬﺎﺩﻡ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻢ ازمن به حسین بن علے عرض ‌سلامے 🌸السلام علی الحسین 🌸و علی علی بن الحسین 🌸و علی اولاد الحسین 🌸و علی اصحاب الحسین @qurantehran
🔹برای توجه به نکات زیرضروری است: 1️⃣ دوستانی که ترم گذشته در کلاس ثبت نام نموده و به دلیل شیوع ویروس کرونا چندجلسه ازکلاس را گذرانده اند، این ترم نیازی به هزینه ندارند ولی باید نام و شماره تلفن همراه خود را به ادمین کانال موسسه یا آیدی @yazahra1442 ارسال نمایند. ( عدم ارسال نام به منزله انصراف از کلاس می باشد.) 2⃣ کلاسهای حضوری دارای محدودیت نفرات است. 3⃣ غیر حضوری می باشد . لذا دوستان، به ازای هر کلاس منتخب مبلغ پنجاه هزار تومان به شماره کارت ۵۰۲۲ - ۲۹۷۰ - ۰۰۱۲ - ۰۹۲۸ بانک پاسارگاد به نام موسسه قرآنی علی بن موسی الرضا واریز و سپس رسید واریز خود را همراه نام و ، شماره و مد نظر به ادمین کانال یا آیدی فوق ارسال نمایند. eitaa.com/qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۴۴ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹بالآخره سومين پاسخى كه قرآن از اين گروه گمراه مى ‏گويد اين است كه مى‏ گويد:" آيا تو گمان مى‏ كنى كه اكثر آنها گوش شنوا دارند، يا مى ‏فهمند"؟! (أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ). 🔸" نه آنها تنها مانند چهارپايانند، بلكه گمراهتر"! (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ). 🔹يعنى سخريه ‏ها و سخنان زننده و غير منطقى آنها هرگز تو را ناراحت نكند چون آدمى يا بايد خود داراى عقل باشد و آن را به كار گيرد (و مصداق" يعقلون" گردد) و يا اگر از علم و دانش برخوردار نيست از دانايان سخن بشنود (و مصداق يسمعون باشد) اما اين گروه نه آنند و نه اين، و به همين دليل با چهار پايان تفاوتى ندارند، و روشن است كه از چهارپا نمى ‏توان توقعى داشت، جز نعره كشيدن و لگد زدن، و كارهاى غير منطقى انجام دادن. بلكه اينها از چهارپايان نيز بدبخت‏ تر و بينواترند كه آنها امكان تعقل و انديشه ندارند، و اينها دارند و به چنان روزى افتاده ‏اند!. 🔹قابل توجه اينكه باز در اينجا قرآن، تعبير به" اكثرهم" مى‏ كند و اين حكم را به همه آنها تعميم نمى ‏دهد، چرا كه ممكن است در ميان آنها افرادى واقعا فريب خورده باشند كه وقتى در مقابل حق قرار گرفتند تدريجا پرده ‏ها از مقابل چشمشان كنار مى ‏رود و پذيراى حق مى‏ شوند و اين خود دليل بر رعايت انصاف در بحثهاى قرآنى است. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۵۶ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹 پاداش من هدايت شماست! از آنجا كه در آيات گذشته سخن از اصرار بت پرستان بر پرستش بتهايى بود كه مطلقا سود و زيانى ندارند، در نخستين آيات مورد بحث اشاره به وظيفه پيامبر صلوات الله علیه در برابر اين متعصبان لجوج كرده مى‏ گويد:" ما تو را جز به عنوان‏ بشارت دهنده و انذار كننده نفرستاديم" (وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَ نَذِيراً) 🔸اگر آنها دعوت تو را نپذيرفتند ايرادى بر تو نيست، تو وظيفه خود را كه بشارت و انذار است انجام دادى، و دلهاى آماده را به سوى خدا دعوت كردى. 🔹اين سخن هم وظيفه پيامبر را مشخص مى ‏كند و هم تسلى خاطرى براى او است، و هم نوعى تهديد و بى اعتنايى به اين گروه گمراه مى‏ باشد. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۶۸ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹ششمين ويژگى" عباد الرحمن" كه در آيات مورد بحث آمده توحيد خالص است كه آنها را از هر گونه شرك و دوگانه و يا چند گانه پرستى دور مى‏ سازد، مى ‏فرمايد:" آنها كسانى هستند كه معبود ديگرى را با خداوند نمى‏ خوانند" (وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ). 🔸نور توحيد سراسر قلب آنها و زندگى فردى و اجتماعيشان را روشن ساخته و تيرگى و ظلمت شرك از آسمان فكر و روح آنها به كلى كنار و رخت بر بسته است. 🔹هفتمين صفت، پاكى آنها از آلودگى به خون بي گناهان است:" آنها هرگز انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق، به قتل نمى‏ رسانند" (وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) 🔸از آيه فوق به خوبى استفاده مى‏ شود كه تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ريختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پيش آيد كه اين احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد و مجوز ريختن خون گردد. 🔹هشتمين وصف آنها اين است كه: دامان عفتشان هرگز آلوده نمى‏ شود" و زنا نمى‏ كنند" (وَ لا يَزْنُونَ). 🔸آنها بر سر دو راهى كفر و ايمان، را انتخاب مى ‏كنند، و بر سر دو راهى امنيت و ناامنى جانها،# امنيت را، و بر سر دو راهى پاكى و آلودگى، را، آنها محيطى خالى از هر گونه شرك و ناامنى و بى ‏عفتى و ناپاكى با تلاش و كوشش خود فراهم مى‏ سازند. 🔹و در پايان اين آيه براى تاكيد هر چه بيشتر اضافه مى ‏كند:" و هر كس يكى از اين امور را انجام دهد عقوبت و مجازاتش را خواهد ديد" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً). 🔸" اثم" و" اثام" در اصل به معنى اعمالى است كه انسان را از رسيدن به ثواب دور مى ‏سازد، سپس به هر گونه گناه اطلاق شده است، ولى در اينجا به معنى جزاى گناه است. 🔹بعضى نيز گفته ‏اند كه" اثم" به معنى گناه و" اثام" به معنى كيفر گناه است. 🔸و اگر مى ‏بينيم بعضى از مفسران آن را به معنى بيابان يا كوه يا چاهى در جهنم ذكر كرده ‏اند در واقع از قبيل بيان مصداق است. 🔹قابل توجه اينكه در آيه فوق، نخست از مساله شرك، سپس قتل نفس، و بعد از آن زنا سخن به ميان آمده، از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود كه اين سه گناه از نظر ترتيب اهميت به همين صورت كه در آيه آمده ‏اند مى ‏باشد. 🔸ابن مسعود از گرامى اسلام صلوات الله علیه چنين نقل مى ‏كند عرض كردم: 🔺" كدام از همه گناهان بزرگتر است؟ فرمود: اين كه براى خدا شبيهى قرار دهى در حالى كه او تو را آفريد، عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ فرمود: اينكه فرزند خود را از ترس اينكه مبادا با تو هم غذا شود به قتل برسانى!، باز عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ فرمود: اينكه به همسر همسايه ‏ات خيانت كنى در اين هنگام خداوند تصديق سخن پيامبر (ص) را در اين آيه نازل كرد: وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ ... 🔹گرچه در اين حديث سخن از نوع خاصى از قتل و زنا به ميان آمده، ولى با توجه به اطلاق مفهوم آيه، اين حكم درباره همه انواع آن مى‏ باشد و مورد روايت مصداق واضحترى از آن است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۱-۳ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً* وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‏ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً* وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكِيلًا 🔹شأن نزول: حكايت كرده‏ اند كه ابوسفيان و برخى ديگر از سران مشركان (از پيامبر صلى الله عليه و آله امان گرفتند و وارد مدينه شدند و به همراه (منافق مشهور) عبداللَّه بن ابىّ و برخى دوستانش خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيدند و به او پيشنهاد كردند كه از بت‏ها بدگويى نكند و آنها را شفاعتگر بخواند و در عوض مشركان دست از آزار پيامبر صلى الله عليه و آله بردارند و او را آزاد بگذارند. صلى الله عليه و آله از اين پيشنهاد ناراحت شد و دستور داد را از مدينه اخراج كردند. اين آيات بدين مناسبت فرود آمد و به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور داد كه به اين پيشنهادها اعتنا نكند. 🔺نكته‏ ها و اشاره ‏ها: 1⃣ يكى از راه انقلاب‏ها و برنامه ‏هاى رهبران بزرگ، پيشنهادهاى با مستكبران و كافران است كه عامل ركود و عقب‏گرد مى‏ شود. در اين آيات با اين گونه پيشنهادها برخورد كرد. 2⃣ اين كه به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور تقوا و اطاعت خدا و عدم پيروى كافران را مى‏ دهد، بدين معنا نيست كه او در تقوا و اطاعت الهى كوتاهى نموده يا از كافران و منافقان پيروى كرده است، بلكه اين دستورات از طرفى تأكيدى بر وظايف پيامبر صلى الله عليه و آله و از طرف ديگر براى مسلمانان است. 3⃣ در ظاهر، مخاطب اين آيات پيامبر صلى الله عليه و آله است اما در حقيقت همه‏ ى مسلمانان هستند؛ از اين رو گاهى ضمير جمع آورده‏ و نيز با «يا ايّها» شروع كرده است تا توجه عموم را جلب كند. 4⃣ تقوا مراتبى دارد كه از احساس مسئوليت درونى تا مراتب عالى ايمان وعمل ادامه مى‏ يابد واگر تقوى نباشد هيچ برنامه ‏ى سازنده ‏اى عمل نمى‏ شود. 5⃣ در اين آيات نخست به تقوا، سپس به دورى از دشمنان خدا و بعد از آن به پيروى از برنامه‏ هاى توحيدى فرمان مى‏ دهد و در پايان توكّل و اعتماد بر خدا را مطرح مى ‏كند كه اين امور زنجيره ‏اى به همه پيوسته‏ اند. 6⃣ معناى توكّل بر خدا آن نيست كه انسان حركت و تلاش نكند؛ زيرا به معناى انجام كوشش انسانى تا حد نهايى و تكيه بر خداست، يعنى انسان اسباب را به كار بندد ولى اثر را از خدا بداند و بخواهد. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۷-۸ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹قرآن كريم در آيات هفتم و هشتم سوره ‏ى احزاب به پيمان محكم خدا با پيامبران و هدف آزمايشگرانه‏ ى آن اشاره مى ‏كند: 🔸در اين آيه از پيمانى سخن گفته شده كه بين خدا و همه‏ ى پيامبران الهى بسته شده است. اين پيمان در مورد پيامبران اولوالعزم شديدتر است‏ از اين رو از پنج پيامبر، يعنى نوح، ابراهيم، موسى، عيسى عليهم السلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به طور خاص نام برده شده است. 🔹 در آيه‏ ى نخست از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله سپس از چهار پيامبر ديگر به ترتيب تاريخى نام برده شده است؛ زيرا مقام پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بالاتر است. 🔸 به مفاد اين پيمان در آيات ديگر قرآن اشاره شده است‏ كه اصل كلى و خط اساسى آن همان دعوت به سوى توحيد و وحدت كلمه و هدايت مردم بود. 🔹 در اين آيه از مكان و زمان اين پيمان نام برده نشده است، ولى از برخى احاديث استفاده مى‏ شود كه اين پيمان در عالمى ديگر و قبل از اين جهان بوده است. 🔺از اين رو حكايت شده كه‏ شخصى از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: «يا رسول اللَّه چه زمانى از شما پيمان گرفته شد؟ حضرت فرمود: (زمانى كه) آدم بين روح و جسد بود.» 🔸 مقصود از «» در اين آيه و يا راستين هستند. البته مانعى ندارد كه هر دو گروه مقصود آيه باشند؛ چرا كه پيامبران هم جزء مؤمنان راستين هستند. آرى؛ صادقين كسانى هستند كه در خود صادق‏ اند و آن را در عمل اثبات كرده و از آزمايش الهى سربلند بيرون آمده‏ اند. 🔹 پرسش از «صادقين» يا در رستاخيز است كه از كردار و نيّت آنان پرسش مى‏ شود و يا پرسش عملى در دنياست كه به وسيله‏ ى فرستادن پيامبران ادعاى ايمان افراد به زير سؤال مى‏ رود و كردار صادقين گوياى راست‏گويىِ آنان است. 🔸 اگر خدا از همه چيز آگاه است، چه نيازى به پرسش از صادقين دارد؟ ➖ پاسخ آن است كه اين پرسش براى مطلب نيست بلكه براى مؤمنان صادق و كافران و روشن كردن وضعيت آنان و اتمام حجّت بر آنان و آماده ساختن آنها براى پاداش و كيفر است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیات ۱۶-۱۷ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹 در آيات قبل بهانه ‏جويى‏ هاى منافقان براى فرار از جنگ بيان شد و در اين آيه به آنان پاسخ مى‏ دهد كه فرار شما از جنگ دو حالت دارد: الف) ممكن است مرگ حتمى شما رسيده باشد كه در اين صورت فرار شما سودى ندارد و در هر كجا باشيد حتى اگر در خانه باشيد مرگ به سراغتان مى ‏آيد. ب) ممكن است مرگ حتمى شما نرسيده باشد كه چند روزى از زندگى دنيا بهره مى‏ بريد و در نهايت با ذلّت اسير دشمن يا گرفتار عذاب الهى مى ‏شويد؛ پس در هر صورت فرار ثمره ندارد. 🔸 در اين آيات پاسخ ديگرى نيز به بهانه ‏جويى‏ ها و فرار منافقان از جنگ داده و فرموده است: سرنوشت شما به دست خداست و او هر كارى بخواهد (و مصلت بداند) با شما مى‏ كند و هيچ سرپرست و ياورى غير از او نداريد؛ پس به كجا فرار مى‏ كنيد؟ آيا بهتر نيست كه بمانيد و از ايمان و اسلام و پيامبر دفاع كنيد و در نهايت پيروز شويد و يا شربت شهادت بنوشيد و به سعادت ابدى برسيد. 🔹 معناى اين آيه امضاى جبر نيست؛ يعنى اراده‏ى خدا با اراده و اختيار انسان منافاتى ندارد؛ چون خدا اراده كرده كه انسان آزاد باشد و اگر بدى يا خوبى به انسان مى ‏رساند بر اساس كردار انتخابى اوست. 🔺آموزه‏ ها و پيام ‏ها: 1⃣ فرار از مرگِ حتمى بى‏ فايده است. 2⃣ زندگى كوتاه (و ذليلانه) را بر مرگ (با عزّت) ترجيح ندهيد. 3⃣ شما نمى‏ توانيد در مورد اراده‏ ى الهى مقاومت كنيد و كسى هم نمى ‏تواند در اين مورد به شما كمكى بنمايد. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیات ۲۲و۲۳ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹قرآن كريم در آيات بيست و دوم و بيست و سوم سوره‏ ى احزاب به واكنش مؤمنان در جنگ احزاب و فرجام نيكوى آنان اشاره کرده و واكنش مؤمنان در برابر جنگ سخت احزاب به تصوير كشيده شده است؛ مردانى كه با ديدن سپاه بزرگ دشمن ايمانشان افزوده مى‏ گردد و در برابر خدا و پيامبر تسليم‏ اند و به فرمان آنان به ميدان مى‏ روند و يكى پس از ديگرى جان فداى دوست مى‏ كنند و برخى نيز منتظرند و زبان حالشان آن است كه: رفيقان مى‏ روند نوبت به نوبت، خوش آن روزى كه نوبت بر من آيد. 🔸 در اين آيات مقصود از وعده‏ ى خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله به مؤمنان چيست؟ مفسران در اين مورد دو احتمال داده ‏اند: الف) منظور سخن پيامبر باشد كه به مؤمنان گفته بود به زودى قبايل عرب و دشمنان دست به دست هم مى‏ دهند و به سراغ شما مى ‏آيند، ولى پيروزى با شماست. ب) مقصود وعده ‏اى است كه در آيه‏ ى ۲۱۴ سوره‏ ى بقره به مسلمانان داده شد كه: گمان مى‏ كنيد به سادگى وارد بهشت مى‏ شويد بدون آن كه حوادثى هم‏چون حوادث گذشتگان براى شما رخ دهد؟ كسانى كه عرصه بر آنان چنان تنگ شد كه پيامبر و مردم گفتند: يارى خدا كجاست؟ البته مانعى ندارد كه مقصود آيه هر دو مورد باشد. 🔹 در اين آيه از دو گروه مؤمنان سخن گفته شده است؛ يعنى شهيدان كه به وعده‏ ى خود وفا كردند و مؤمنان استوار و منتظر كه بر سر عهد خود هستند. 🔹 آموزه ‏ها و پيام‏ ها: 1⃣ ايمان و تسليم مؤمنان در هنگام جنگ و سختى افزايش مى‏ يابد، چون صدق وعده‏ هاى الهى را مى‏ بينند. 2⃣ مؤمنان راستين دو گروه‏ اند: گروهى در راه پيمان شهيد مى‏ شوند و گروهى منتظر و استوار مى ‏مانند (شما نيز از آنان باشيد). اگر از جنگ سالم برگشتيد، همواره منتظر (فرصت ديگرى براى نبرد و شهادت) باشيد و عقيده و پيمان خود را تغيير ندهيد. 4⃣ از نشانه‏ هاى مؤمنان راستين، افزايش ايمان و تسليم در ميدان جنگ و ايستادگى تا شهادت است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیات ۳۰-۳۱ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹قرآن كريم در این آيات سوره‏ ى احزاب به دو برابر بودن پاداش و مجازات همسران پيامبر اشاره مى‏ كند و مى‏ فرمايد كه كار خوب و بد زنان پيامبر صلى الله عليه و آله هم‏چون ديگران نيست و گناهان آنان چند برابر مجازات دارد و كارهاى نيك آنها چند برابر پاداش؛ زيرا از طرفى اين زنان در خانه ‏ى پيامبر صلى الله عليه و آله و منسوب به او هستند و هر كار بدى كه انجام دهند به آبروى پيامبر صلى الله عليه و آله ضربه مى ‏زند و او را ناراحت مى‏ سازد و از طرف ديگر اين زنان الگوى زنان ديگر هستند و هر كار آنان الگو قرار مى ‏گيرد و در جامعه شايع مى‏ شود. 🔹 معيار افزايش پاداش و گناه، موقعيت اجتماعى و مقام و شخصيت افراد است؛ بنابر اين اين حكم شامل زنان پيامبر و همسران رهبران الهى و هر كس كه داراى موقعيت و مقام اجتماعى است مى‏ شود. 🔹 در احاديث اسلامى آمده است كه در مورد گناهان افراد دانشمند سخت‏گيرى بيش‏ترى مى‏ شود و ثواب افراد به اندازه‏ ى عقل آنان داده مى ‏شود و در مورد اهل ‏بيت عليهم السلام (و سادات) پاداش و كيفر افراد دو چندان مى‏ شود. 🔹 مقصود از «فاحِشة» در اين جا گناهان آشكار است كه در جامعه افشا مى‏ شوند و مردم از آنها اطلاع مى ‏يابند و فساد بيش‏ترى دارد. 🔹 تعبير مضاعف و دو برابر، ممكن است براى تكثير باشد؛ يعنى مجازات و پاداش زنان پيامبر چندين برابر خواهد بود. 🔹 مجازات چند برابر زنان پيامبر براى خدا آسان است؛ يعنى ارتباط آنان با پيامبر مانع عذاب آنان نخواهد بود و خدا با با آنان برخورد مى‏ كند. 🔹 در اين آيات دو شرط براى دو برابر شدن پاداش زنان پيامبر صلى الله عليه و آله قرار داده شده است: 🔺الف) آنان در برابر خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله فروتن و مطيع باشند. 🔺ب) اهل عمل باشند و كارهاى شايسته انجام دهند و تنها ادعاى ايمان و اطاعت نكنند. 🔹 مقصود از «رزق كريم» تمام مواهب معنوى و مادى و علمى است كه يكى از موارد آن بهشت است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۳۶ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 شأن نزول: حكايت كرده‏ اند كه پيامبر صلى الله عليه و آله پسرخوانده ‏اى به نام «زيد» داشت. او غلامى بود كه خديجه عليها السلام به آن حضرت بخشيده بود و پيامبر صلى الله عليه و آله وى را آزاد و سپس دختر عمه ‏ى خويش، زينب را براى زيد خواستگارى كردند. اما زينب كه از خانواده ‏ى بزرگ قريش بود، زير بار ازدواج با غلامى هم‏چون زيد نمى‏ رفت. و از آن جا كه مصلحتى در اين ازدواج بود، آي ه‏ى فوق فرودآمد و هشدار داد كه در برابر فرمان خدا و پيامبر تسليم باشيد و زينب تسليم شد و اين ازدواج سر گرفت. 🔹 بر اساس شأن نزولى كه گذشت اين آيه در مورد فرمان ازدواج زيد و زينب نازل شده است تا مقدمه‏ ى شكستن يك سنت جاهلى و خرافى باشد. اما اين شأن نزول معناى آيه را منحصر در اين مورد نمى ‏كند، بلكه يك قانون كلى را در مورد همه ‏ى مؤمنان بيان مى‏ دارد و آن، اینکه روح اسلام تسليم مطلق بودن در برابر خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله است؛ چرا كه اولًا، ما هر چه داريم از خداست از اين رو بايد تسليم او باشيم. ثانياً، خدا آگاه و مهربان است و جز به مصلحت بشر فرمان نمى‏ دهد. پس اطاعت ما از او هم‏چون اطاعت بيمار از پزشك و فرزند از پدرى مهربان و حكيم است و گرنه او نيازى به فرمان‏برى ما ندارد. پس: 1⃣ تسليم محض خدا و پيامبرش باشيد. 2⃣ انسان در برابر فرمان خدا و پيامبر حقّ انتخاب ديگرى ندارد. 3⃣ نتيجه ‏ى مخالفت با خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله گمراهى است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیات ۴۳-۴۴ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) نكته‏ ها و اشاره ‏ها: 🔹 اين آيات بشارت بزرگى براى مؤمنان است و به آنان نويد مى‏ دهد كه از طرف معشوق كشش نيرومندى وجود دارد، تا كوشش عاشق به جايى برسد. 🔹 مقصود از صلوات و درود خدا بر مؤمنان همان توجه و عنايت خاص الهى است كه به‏ صورت رحمت مستمر بر آنان فرو مى‏ فرستد و درود فرشتگان نيز استغفار و تقاضاى رحمت الهى است. 🔹 عنايت و رحمت خاص خدا و فرشتگان نسبت به مؤمنان آنان را از تاريكى‏ هاى شرك، كفر، نفاق، شهوات و وسوسه ‏هاى شيطانى بيرون مى‏ آورد و آنان را به نور يقين، علم، ايمان، اطمينان و تسلط بر نفس ره‏نمون مى‏ گردد. 🔹 «تحيّت» به معناى دعا براى سلامت و زندگى ديگران است و اين سلام و تحيّت نشانه‏ ى سلامتى از هر گونه عذاب، درد و ناراحتى است. 🔹 مقصود از تحيّت و سلام در اين آيه، همان زنده ‏باد و سلام مؤمنان به يك‏ديگر و يا سلام و زنده‏ باد فرشتگان است ولى بعيد نيست كه هر دو مقصود آيه باشد؛ يعنى جوّ حاكم بر مؤمنان و فرشتگان در آخرت سلام و سلامتى است. 🔹 مقصود از روز ملاقات، همان روز رستاخيز است كه حجاب‏ها كنار مى‏ رود و افراد با چشم دل خدا را ملاقات مى ‏كنند و محضر او را با علم شهودى درك مى‏ كنند. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۵۱ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹شأن نزول: حكايت كرده ‏اند كه همسران پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد اوقات زندگى با او رقابت داشتند و از اين جهت پيامبر صلى الله عليه و آله كه گرفتار مسائل مهم اجتماعى بود در مضيقه ‏ى زمان قرار مى ‏گرفت. آيه ‏ى فوق فرودآمد و پيامبر را در تقسيم اوقاتش آزاد گذاشت. 🔸نكته‏ ها و اشاره‏ ها: 1⃣ يكى از مشكلات رهبران و مديران جامعه آن است كه در بيرون خانه درگير مشكلات اجتماعى مى ‏شوند و از رسيدگى كامل به خانواده ‏ى خويش باز مى ‏مانند و گاهى برخى افراد خانواده از آنان توقع صرف وقت بيش‏تر براى آنان دارند. ▫️اگر اين توقع به اصرار زياد برسد، رهبران جامعه را گرفتار مشكلات جدّى مى ‏كند و از مسئوليت‏هاى خويش بازمى ‏دارد. ▫️در حالى كه افراد خانواده بايد محيطى آرام بخش براى آنان آماده كنند تا بتوانند به امور مهم اجتماعى بهتر رسيدگى كنند. 2⃣ كسانى كه همسران متعدد دارند بايد طبق دستورات اسلامى را در بين آنان رعايت كنند و در هر زمان نزد يكى از آنان بروند و شب‏ها را بين آنان تقسيم كنند. 3⃣ پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله كه مشكلات اجتماعى، سياسى و نظامى فراوان داشت و در مدينه به طور متوسط در هر ماه يك جنگ بر ايشان تحميل مى ‏شد. اين تقسيم شب‏ها و اوقات بين زنان از عهده ‏ى او ساقط بود اما در همان حال تا حد امكان رعايت مساوات و عدالت را مى ‏كرد. 4⃣ اين حكم الهى براى زنان پيامبر صلى الله عليه و آله بهتر بود؛ چرا كه اولًا، يك حكم عمومى در مورد همه‏ ى آنها بود و تفاوتى بين آنان نمى‏ گذاشت. ثانياً، خدا مصلحت پيامبر صلى الله عليه و آله و جامعه ‏ى اسلامى و آنان را در نظر گرفته بود؛ بنابراين بايد با رضايت به آن حكم تن مى‏ دادند. ثالثاً، همسرى پيامبر صلى الله عليه و آله مايه‏ ى افتخار و چشم روشنى آنان است؛ از اين رو بايد از كمبود وقت او اندوهگين نشوند و بدان راضى باشند. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۵۵ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸قرآن كريم در آيه ‏ى پنجاه و پنجم سوره ‏ى احزاب به موارد استثنا در روابط زن و مرد اشاره مى ‏كند و با سفارش به تقوا مى ‏فرمايد:«لا جُناحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبائِهِنَّ وَ لا أَبْنائِهِنَّ وَ لا إِخْوانِهِنَّ وَ لا أَبْناءِ إِخْوانِهِنَّ وَ لا أَبْناءِ أَخَواتِهِنَّ وَ لا نِسائِهِنَّ وَ لا ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ وَ اتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيداً» 🔹شأن نزول: حكايت شده كه پس از اعمال محدوديت در مورد روابط مردان با همسران پيامبر صلى الله عليه و آله، بستگان آنان از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيدند كه ما نيز بايد از پشت پرده با همسران تو سخن بگوييم؟ آيه ‏ى فوق فرود آمد و موارد استثنا را بيان كرد. 🔸نكته ‏ها و اشاره‏ها: 1⃣ در اين آيه از افرادى ياد شده است كه با زنان پيامبر صلى الله عليه و آله محرم بودند ومى توانستند بدون حجاب با آنان سخن بگويند و ارتباط داشته باشند. 2⃣ در اين آيه از عموها و دايى ‏هاى همسران پيامبر ياد نشده است؛ زيرا از فرزندان برادر و فرزندان خواهر آنان ياد شد و از آن جا كه نسبت محرميّت دو طرفى است، بنابر اين عكس آن نيز براى دايى و عمو اثبات مى‏ شود. 3⃣ در اين آيه از پدر شوهر و پسر شوهر همسران پيامبر به عنوان محرم ياد نشد؛ چرا كه در آن زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله پدر و فرزند پسر نداشت تا مستثنا شوند. 4⃣ در اين آيه به تقوا و گواه بودن خدا اشاره شده است تا نشان دهد كه اين قوانين و پرده و حجاب وسايلى براى حفظ از گناه است، ولى ريشه‏ ى اصلى همان تقوا و ناظر دانستن خداست. 5⃣ برخى مفسران برآن‏ هستند كه مقصود از زنان و بردگان در اين آيه، زنان مسلمان و كنيزان هستند كه در مورد تماس بدون حجاب آنان با زنان پيامبر مستثنا شدند؛ چرا كه بر اساس روايات، غلامان از اين حكم خارج مى‏ شوند. 6⃣ هر چند اين آيه در مورد زنان پيامبر صلى الله عليه و آله فرودآمده است اما محارمى كه در آيه شمرده شده ‏اند مخصوص آنان نيستند و زنان ديگر نيز مى ‏توانند با اين محارم بدون حجاب ارتباط داشته باشند. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه۶۳ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹يَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً 🔸نكته‏ ها و اشاره ‏ها: 1⃣ در مورد پرسشگرى كه از رستاخيز پرسيده است، دو احتمال وجود دارد: الف) منافقان يا كافران با ريشخند مى‏ پرسيدند كه قيامتى كه محمد صلى الله عليه و آله مى‏ گويد چه زمانى برپا مى‏ شود؟ ب) برخى مؤمنان از روى حسّ كنج‏كاوى در مورد زمان رستاخيز مى‏ پرسيدند. البته تفسير اول با آيات بعد كه در مورد عذاب كافران است سازگارتر است. 2⃣ يكى از چيزهايى كه علم آن منحصر به خداست و هيچ كس جز او از آن اطلاع ندارد، رستاخيز است. 3⃣ فلسفه‏ ى مخفى بودن زمان برپايى رستاخيز نكته ‏اى تربيتى است كه هيچ كس را نپندارد و خود را از عذاب‏هاى آن در نبيند و كم‏تر گناه و ستم كند. 4⃣ ممكن است زمان رستاخيز نزديك باشد (پس نورزيد و خود را براى حضور در دادگاه عدل الهى آماده كنيد). @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه اول سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔶 چون سورهٴ مبارکهٴ «سبأ» در مکه نازل شد و عناصر محوری سوَر مکّی اصول دین و خطوط کلی فقه و اخلاق و حقوق است بعد از بیان حمد خدا نسبت به نعمت های دنیا و حمد خدا نسبت به نعمت های آخرت و علم و قدرت و مدیریت خدا نسبت به آسمان ها و زمین، فرمود جریان معاد یک امر ضروری است نعمت دنیا را هیچ کس منکر نیست مگر ملحد، آن که خالق عالَم و پروردگار را نمی شناسد بقیه چه مشرک چه غیر مشرک از موحدان نعمت الهی دنیا را قبول دارند اما نعمت آخرت را هم ملحدان انکار می کنند هم مشرکان، ملحد انکار می کند چون اصل خالق و رب را قبول ندارد مشرک انکار می کند برای اینکه خیال می کند انسان با مردن می پوسد و حقیقت او به عنوان یک ذرّه گم شده در اشیای عالم پراکنده است و قابل احیا نیست. 🔸﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّماوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ 🔹فرمود: ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ﴾ چرا برای خداست؟ برای اینکه خلقت آسمان و زمین، نعمت اوست این سفره را او پهن کرده و هر که باشد محمود است پس؛ 1⃣ خدا محمود است. 2⃣ آخرت هم برای اوست که بهشت را آفریده که ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾، وقتی بهشتی ها وارد بهشت شدند این گونه خدا را حمد و سپاس می گویند خدا را شکر که به ما بهشت داد خدا را شکر که هر جا بخواهیم بیارمیم، می آرمیم. خدا را شکر که همه غم و غصه را از ما زدود. این حمدِ بهشتی هاست در برابر این نعمت، پس ﴿لَهُ الْحَمْدُ فِی الْأُولَی﴾،و ﴿لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَهِ﴾ در برابر هر نعمتی باید انسان سپاسگزار باشد. 🔹به چه دلیل قیامت حق است؟ به دلیل اینکه او است ﴿وَهُوَ الْحَکِیمُ﴾ مگر می شود حکیم کاری را انجام بدهد و بی اثر باشد هر که هر چه کرد، بکند. در سورهٴ مبارکهٴ «ص» فرمود ما چیزی را به عنوان باطل خلق نکردیم. مستحضرید که حرکت هدف دار است. حرکت، غیرمتناهی باشد محال است یعنی چیزی دائماً حرکت بکند! خب برای چه دارد حرکت می کند؟ کجا می خواهد برود؟! حرکت، به سمت چیزی رفتن است لذا ممکن نیست حرکت، نامتناهی باشد. حرکت الاّ ولابد باید به دارالقرار برسد. فرمود اگر به دارالقرار نرسد هر کسی نتیجه کار خودش را نبیند که می شود باطل ما باطل خلق نکردیم. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه هشتم سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹کیفیت اهانت منکرین معاد به پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و نتیجه کار اینها: ▪️فرمود اینها حرفشان این است بعد اهانتی که به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می کنند این است که ﴿أَفْتَرَی﴾ ▪️این الف باب افتعال آن حذف شده است اصلش این بود «أإفتری» آن همزه قطع مانده آن همزه وصل حذف شده ﴿أَفْتَرَی﴾ یعنی «أإفتری» ﴿عَلَی اللَّهِ کَذِباً﴾ ▫️ اینها مشرک بودند منتها در توحید ربوبی شرک می ورزیدند آیا به خدا دروغ بستند یا _ معاذ الله _ دیوانه اند که ذات اقدس الهی در جای دیگر فرمود: ﴿وَمَا صَاحِبُکُم بِمَجْنُونٍ﴾ و مانند آن، به این عقل کل می گفتند جِنّه است بعد فرمود نه خیر، هیچ افترایی در کار نیست این هم عقل ممثّل است ﴿بَلِ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ﴾ اینها دو کار دارند: 1⃣ بیراهه می روند 2⃣ در گودال می روند ▪️ آن گودال چون مهم بود آن را اول ذکر کرد، این بیراهه را چون به اندازه آن مهم نبود آخر ذکر کرد. چون اول انسان بیراهه می رود بعد می افتد در گودال ولی اول آن گودال را ذکر کرده فرمود: ﴿بَلِ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ﴾ اینها ﴿فِی الْعَذَابِ﴾ هستند چون بیراهه می روند و خیلی از صراط مستقیم پَرت اند به آن گودال می افتند ﴿بَلِ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ فِی الْعَذَابِ﴾ ▪️ و به لحاظ پایان کار، از نظر راه هم خیلی پَرت اند ﴿وَالضَّلاَلِ الْبَعِیدِ﴾. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۱۵ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹 بعد از جریان شکر آل داوود می رسیم به جریان کفر ورزیدن قوم سَبأ، سَبأ اسم یک سرزمین است. اما سبأ در قرآن دو جا ذکر شده یکی در ماجرای بلقیس و یکی هم اینجا که هر دو مربوط به جریان سلیمان (سلام الله علیه) است. در اینجا سبأ اسم یک قبیله است مثل قبیله بنی تمیم، قبیله کذا آن نام آن بزرگ قبیله و بزرگ خاندان بود او را می گفتند، پس سبأ مکان و شهر و کشور نیست قبیله است. ▪️ فرمود مسکن این قبیله، جایی بود که ذات اقدس الهی همه ها را در آن جا اسباغ کرده به وفور آفریده ﴿لَقَدْ کَانَ لِسَبَإٍ فِی مَسْکَنِهِمْ آیَهٌ﴾ این یک علامت الهی بود که وقتی وارد این قبیله می شدی که در اینجا زندگی می کردند، دو طرفش باغی بود پربرکت ﴿آیَهٌ﴾ این آیت الهی بود که خدای سبحان این منطقه را از هر نظر متنعّم کرد ﴿جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَشِمالٍ﴾ یکی طرف راست و یکی طرف چپ. 🔹 میدانید این چپ و راست و جلو و دنبال اعتباری است، به لحاظ خود آدم است، انسان وقتی جایی که ایستاده است یمینی دارد و یساری، اَمامی دارد و خلفی، وقتی که برگشت کاملاً این جهات چهار گانه برمی گردد اما فوق و تحت برنمی گردد اگر کسی هم بالانس بزند سرش را بگذارد زمین پایش را بگذارد هوا این طور نیست که فوق و تحت عوض بشود بالا و پایین عوض بشود می گویند پایش به طرف بالاست سرش به طرف پایین است آن جهات چهار گانه را می گویند اعتباری است اما این دو جهت را می گویند طبیعی. 🔹 فرمود دست راست آن هم باغ پربرکتی است دست چپ آن هم باغ پربرکتی است و خدای سبحان هم به اینها حالا به وسیله انبیا یا هر که بود. فرمود اینها برکات الهی است ربّ شماست و اینها را به جا مصرف کنید و صرف نعمت در این شکر است شکرِ عملی است و عرض ارادت به پیشگاه ذات اقدس الهی و از دستورهای او هم عملی و قولی است ﴿وَاشْکُرُوا لَهُ﴾. 🔹﴿بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ﴾ طیّب بودن گاهی به لحاظ است نظیر ﴿کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِت ٌوَفَرْعُهَا فِی السَّماءِ﴾ و گاهی است که فرمود: ﴿بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ﴾ یعنی فضای سالم، هوای سالم، محیط سالم نه حیوانات گزنده و درنده ای در آن هست نه حشرات موذی هست نه سرمای زیاد هست نه گرمای زیاد هست برای پرورش گیاهان و گل ها و میوه ها آماده است. 🔹 پروردگار شما هم که غفور است اگر استغفار کنید می بخشد اگر عبادت کنید پاداش می دهد. 🔹 پس را خدا داد که فرمود: ﴿کُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکُمْ﴾ این آیت هم الهی است که این را از هر گزندی کرده از شما خواسته که این نعمت را مصرف کنید بیهوده نروید و اگر هم لغزش دارید از پروردگار غفورتان طلب کنید ﴿بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ﴾ اینها نِعم الهی است که خدای سبحان به اینها داده. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۲۳ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 حق است اما دو عنصر محوری دارد: شافع باید مأذون باشد؛ مشفوع له هم باید مأذون له باشد. چه کسی شفاعت بکند و از چه کسی شفاعت بکند هر دو عنصر اذن می خواهد. 🔹ذات اقدس الهی به اینها اذن نداد که از شماها شفاعت کنند نه اینها مأذون اند نه شما مأذون له، پس چرا اینها را عبادت می کنید؟! 🔸 فرمود شفاعت حق است اما باید مأذون باشد اینها نیستند، له باید مرتضی المذهب باشد شما نیستید،... این دو آیه، محدوده شفیع و مشفوع له را مشخص می کند انبیا و اولیا و اهل بیت(علیهم السلام) شفیع هستند چون خدا به آنها اذن داد و مؤمنین، مشفوع له هستند برای اینکه مرتضی المذهب هستند، مرتضی المذهب کسی است که دینی و مذهبی را قبول بکند که خدا راضی است یعنی دینِ خداپسند، دین خداپسند هم در اوایل سوره «مائده» مشخص شد که فرمود: ﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً﴾ پس ، می شود دینِ خداپسند، یک مسلمان موحد، مرتضی المذهب است این می تواند مشفوع له باشد اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) هم که مأذون اند در شفاعت و نیز اولیای الهی و انبیای الهی(علیهم السلام) این سِمت را دارند، اما اصنام و اوثان، هیچ کدام از این سِمت ها را ندارند ﴿وَلاَ تَنفَعُ الشَّفَاعَهُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أذِنَ لَهُ﴾. 🔹وقتی این وحی در صحنه قیامت درباره اذن به شفاعت صادر شد خیلی ها هراسناک بودند، بسیاری مدهوش شدند و نه بیهوش، وقتی این فزع از دل ها برطرف شد دل ها آرام شد و به حالت عادی آمدند، این اوساط از فرشته ها یا اولیا به آن برترها و اوحدی و بزرگ ترها می گویند: ﴿مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ﴾ خدا چه گفت؟ چه دستوری رسید؟ این وحی که آمد چه دستور تازه ای آورد؟ ﴿حَتَّی إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ﴾ 🔸 می گویند: ﴿قَالُوا الْحَقَّ﴾ حق ظهور کرده است آن روزی که حق ظهور بکند به هیچ وجه جا برای باطل نیست. حق فرمود یعنی دستور حق رسید ﴿وَهُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ﴾. 🔹این آیه محلّ بحث که دارد اگر فزع برطرف بشود بعضی ها از بعضی سؤال می کنند که جریان چه بود؟ این دلهره از دل های اینها که کَنده شد اینها آرام شدند می گویند چه خبر بو؟ چه شد؟ چطور زبان ها بند آمد؟ چه حادثه ای پیش آم؟ چه کسی حرف زد؟ البته اینها درجاتشان یکی نیست، بعضی ها مطیع اند، بعضی ها مطاع اند از آنها که در درجه برترند سؤال می کنند که چه بود چه شد چه حادثه ای اتفاق افتاد؟ آنها پاسخ می دهند و آن که علیّ کبیر است که ذات اقدس الهی است فوق اینهاست، 🔸اگر شفیع مشخص شد چه کسانی هستند، مشفوع له که مرتضی المذهب هستند مشخص شد چه کسانی هستند در آن روز که مسئله شفاعت حق است قبل از اینکه شفاعت بکنند ﴿حَتَّی إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ﴾ این فزع گرفته شد آن اضطرار و دلهره که ﴿لاَ یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَقَالَ صَوَاباً﴾ گرفته شد آن گاه به حرف می آیند ﴿قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ﴾ خدا چه فرمود. آنها که برترند، آنها شاید مجاز باشند بگویند: ﴿قَالُوا الْحَقَّ﴾ یعنی خدا حق گفت، پروردگار حق گفت، مطلب حق بود ﴿قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ قَالُوا الْحَقَّ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ﴾ علوّ او آن روز ظهور می کند، کبریایی او آن روز ظهور می کند. غرض آن است که این بخش پایانی، ارتباط مستقیمی با ابطال سخنان مشرکان ندارد می فرماید شما بالأخره خدا را می پرستید برای چه خدا را می پرستید و برای چه بت ها را شریک قرار می دهید می گویید: ﴿هؤُلاَءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ﴾ یا می گویید: ﴿مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا﴾ برای اینکه مشکل شما را حل بکند مشکل شما یا جذب منفعت است یا دفع مضرّه، شما که جزء اوحدی اهل ایمان نیستید که بگویید «حُبّاً» عبادت می کنم، عبادت احرار را داشته باشید اینها را می خواهید از غیر خدا اینها ساخته نیست. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۳۲ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹در آيه ۳۲ همه فعلها به صورت فعل ماضي است تعبير از آن به فعل ماضي براي اينكه مستقبل محقّق‌الوقوع در حكم ماضي است آن وقت به جاي اينكه بفرمايد: «يقول الذين» مي‌فرمايد: ﴿قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا أَنَحْنُ صَدَدْنَاكُمْ عَنِ الْهُدَي بَعْدَ إِذْ جَاءَكُم﴾ 🔹 اين صحيفه‌هاي الهي, دعوت‌نامه است آن ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ دعوت‌نامه است، براي شما حق آمده است ﴿قَد تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ﴾ شده است. خب مي‌خواستيد حرف ما را گوش ندهيد ﴿بَعْدَ إِذْ جَاءَكُم﴾ 🔸يك وقت است كسي در اثر جهل به موضوع، جهل به حكم، خط، سهو، نسيان، اضطرار، الج، اجبار به گناه تن در داد كه بر اساس حديث رفع گناه نيست «رفع عن امّتي تسع»، اينها كه گناه نيست! اما اگر كسي به طرف گناه رفته است كيفر مي‌بيند مستكبران به مستضعفان مي‌گويند حق به طرف شما آمد، نصاب بلوغ را گذراند بنابراين ﴿بَلْ كُنتُم مُّجْرِمِينَ﴾. 🔹 مستكبرين در جواب مي‌گويند كه ما هيچ علّيتي براي تبهكاري شما نداريم راه باز بود اينها جزء شياطين‌الانس هستند حرف‌هاي اين شياطين‌الانس با آن ابليس اصلي يكي در مي‌آيد ابليس اصلي مي‌گويد من دعوت كردم شما خواستيد نياييد من غير از دعوت يعني وسوسه، كار ديگري نكردم عقل و فطرت از درون، شما را دعوت كردند، انبيا و اولياي معصومين(عليهم السلام) از بيرون شما را دعوت كردند خب شما مي‌خواستيد به آن دعوت‌ها پاسخ بدهيد. همان حرف را مستكبران ابليس‌صفت به مستضعفان مي‌گويند: ﴿قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا أَنَحْنُ صَدَدْنَاكُمْ عَنِ الْهُدَي بَعْدَ إِذْ جَاءَكُم﴾ 🔸در دنيا كه هدايتي را معتقد نبودند در آخرت كه برايشان روشن شد كه مي‌گويند: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾ مي‌فهمند وحي و نبوّت، هدايت بود. 🔹 در قيامت به مستضعفان مي‌گويند اين هدايت الهي در دنيا به شما رسيده است. ما كه جلوي شما را نگرفتيم ما كرديم ما لانه فساد و مركز فساد درست كرديم. شما مي‌خواستيد نياييد! ﴿أَنَحْنُ صَدَدْنَاكُمْ عَنِ الْهُدَي بَعْدَ إِذْ جَاءَكُم بَلْ كُنتُم مُّجْرِمِينَ﴾ شما تبهكار بوديد اهل جُرم بوديد به دنبال ما راه افتاديد. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۴۰ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸در آيه چهل فرمود: ﴿وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً﴾ يعني مشركاني كه عابدند و معبودهاي آنها هر كه هست همه اينها را در قيامت خدا جمع مي‌كند ﴿ثُمَّ يَقُولُ﴾ اين قولش سؤال است ﴿ثُمَّ يَقُولُ﴾ خداي سبحان كه حاشر همه است به ملائكه مي‌فرمايد آيا اين بت‌پرست‌ها شما را عبادت مي‌كردند ﴿أَهؤُلاَءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ﴾ خب عده‌اي ملائكه را عبادت مي‌كردند.  🔹 بعد از اينكه در اين سوره مباركه «سبأ» كه در مكه نازل شد اصول دين را تبيين فرمود و مشكل اصلي مشركان را هم درباره اصول دين بيان كرد، فرمود در قيامت عابد و معبود، همه را ما جمع مي‌كنيم چه آنها كه فرشته‌ها را عبادت مي‌كردند چه آنها كه قدّيسين بشر را عبادت مي‌كردند، چه آنها كه بت‌ها را عبادت مي‌كردند همه را جمع مي‌كنيم.   🔸 بعد وقتي محكمه تشكيل شد از فرشته‌ها سؤال مي‌كنيم كه اينها شما را عبادت مي‌كردند يا نه، فرشته‌ها در كمال ادب اولاً تسبيح و تنزيه دارند مي‌گويند: ﴿سُبْحَانَكَ﴾ بعد اصلاً عبادت آنها نسبت به خود را مطرح نمي‌كنند كه آنها نسبت به ما عابد بودند و ما معبود آنها بوديم اصلاً ذكر نمي‌كنند فقط مي‌گويند اينها جن را عبادت مي‌كردند اكثري‌شان به جن مؤمن بودند و هرگز ما به اين كار راضي نبوديم؛ لكن تصريح نمي‌كنند كه آنها ما را عبادت كردند و ما راضي نبوديم. اين در ولايت نشان مي‌دهد كه بين اينها و غير خدا هيچ رابطه‌اي نبود. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۴۹ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹 ﴿قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ﴾ فرمود ما باطل را مغزكوب مي‌كنيم يعني حق را مثل تير قذف مي‌كنيم به مغز باطل مي‌رسد دِماغ و مغز باطل را مي‌كوبد و باطل از بين مي‌رود وقتي از بين رفت و مُرد حرفي براي گفتن ندارد. 🔹 نظام الهي كه مستقر شد نه جا براي باطل‌هاي كهنه است نه جا براي باطل‌هاي تازه. وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) وقتي وارد مكه شدند و مكه را فتح كردند در آنجا همين آيه را خواندند و بت‌ها را ريختند دور ﴿جَاءَ الْحَقُّ﴾ وقتي حق آمد نه مجالي و جايي براي باطل‌هاي قبلي است نه جايي براي باطل‌هاي جديد. 🔹 بَدأ يعني ابتدا ﴿وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ﴾ يعني نه باطل ابتدايي نه باطل عودي، نه آن عادات و سنن باطل گذشته بايد برگردد نه باطل‌هاي جديدي بايد خودش را نشان بدهد اگر حق، باطل را مغزكوب كرد و آن را از بين برد جا براي باطل نيست چون مُرد و اگر ـ خداي ناكرده ـ باطلي چه باطل كهنه چه باطل جديد در نظامي راه پيدا كرد معلوم مي‌شود حق كاملاً نيامده بود. 🔹فرمود وقتي حق آمده حق اين‌طور نيست كه التقاطي باشد، حق اين‌طور نيست که اختلاطي باشد، حق اين‌طور نيست تلفيقي باشد. حق، نيست كه يك روز با اين‌قدر بسازد يا اين‌طور بسازد اصلاً با باطل نيست لذا جا براي باطل در نيست نه باطلِ كهنه و فرسوده، نه باطل نو و تازه در آمده ﴿قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ﴾ باطل يعني باطل نو باطل يعني عود باطل گذشته. در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) در عهدنامه مالك اين است كه بدترين وزر، وزراي رژيم سابق‌اند «إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً» مبادا آنها را كه در دستگاه‌هاي ديگران كار مي‌كردند بياوري خب اين باطل است. 🔹 وقتي باطل مُرد نه جا براي نوآوري آن است نه جا براي بازگشت مطالب كهن آن است. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۴ - سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن (تفسیر نور) 🔹وَ إِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ 🔸ترجمه: و اگر تو را تكذيب مى ‏كنند (نگران مباش زيرا) پيامبران پيش از تو (نيز) تكذيب شده ‏اند، و همه ‏ى كارها به سوى خداوند بازمى ‏گردد. 🔹پيام‏ها: 1⃣ همه ‏ى انبيا مخالف داشته ‏اند و تكذيب حقّ، شيوه‏ ى دائمى كفّار است. «كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ» 2⃣ تاريخ تكرار مى‏ شود. يُكَذِّبُوكَ ... كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ‏ 3⃣ كفّار با شخص كارى ندارند، با راه و هدف مخالفند هر كس نداى حقّ سر دهد مورد تكذيب قرار مى‏ گيرد. «يُكَذِّبُوكَ- مِنْ قَبْلِكَ» 4⃣ تاريخ، بهترين مايه‏ ى تسلّى در برابر مشكلات است. «كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ» 5⃣ تكذيب مردم، ضربه ‏اى به حقّانيّت وحى نمى‏ زند، تكذيب شدگان پيش از تو همان فرستادگان ما بودند. «كُذِّبَتْ رُسُلٌ» 6⃣ توجّه به معاد، انسان را در برابر حوادث تلخ مقاوم مى‏ كند. يُكَذِّبُوكَ ... إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ 7⃣ مخالفان حقّ بدانند كه لجاجت‏هاى آنان فراموش و رها نمى‏ شود. «تُرْجَعُ الْأُمُورُ» @qurantehran