eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 طول زمان رفت و بازگشت لشکر اسامه 🔹 بلاذری و یعقوبی، طول زمان رفت و برگشت سپاه اسامه را ۶۰ روز دانسته‌اند. طبری در این باره می‌نویسد: آنان ۴۰ روز در آنجا (مناطق جنگی ذوالمره، و قبایل قضاعه و ابل) ماندند تا تمامی آنچه را رسول خدا(ص) به آنان امر کرده بود انجام دهند، سپس به مدینه بازگشتند و این مدت (۴۰ روز) به جز ایام رفت و برگشت آنان است. 🔸 ابن کثیر زمان رفت و آمد آنان را بین ۴۰ تا ۷۰ روز می‌داند. این سخن با کلام طبری، که تنها مدت اقامت آنان در مناطق جنگی، بدون احتساب زمان رفت و برگشت را ۴۰ روز می‌داند، بسیار نزدیک است. 🔸اما واقدی مجموع مدت رفت و برگشت این سپاه را ۳۵ روز دانسته است؛ ۲۰ روز برای رفتن و عملیات و ۱۵ روز برای بازگشت. 🔸طبرسی نیز مجموع این سفر را قریب ۴۰ روز دانسته که به نقل واقدی نزدیک است. بنابراین، آنچه به واقع نزدیک‌تر می‌نماید این است که کار اعزام سپاه اسامه، در چند روز پس از شهادت رسول خدا سامان یافته و بر اساس ماموریت محول شده، پس از قریب ۴۰ روز غیبت از مدینه به این شهر بازگشته است. در نتیجه با احتساب چند روز پس از شهادت رسول خدا که صرف آماده سازی و اعزام این سپاه شد، زمان بازگشت اسامه و سپاهش کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رسول خدا بوده است. 🔸 از وقایع و اقدامات سپاه اسامه و طرف مقابل، در طول این مدت اطلاع بیشتری در دست نیست. تنها می‌توان گفت: دستگاه قضاوت به دنبال تقویت پایه‌های قدرت خویش و امیرمؤمنان نیز به دنبال و جمع آوری بود. به گونه‌ای که در ادامه خواهد آمد، نتیجه تلاش هر دو گروه با بازگشت لشکر اسامه به ثمر نشست و اقدامات عملی بیشتری در تاریخ از آنان به یادگار مانده است. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۹۷,۹۸ https://eitaa.com/qurantehran
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 اعتراض تعدادی از طرفداران امیرالمؤمنین و غصب خلافت 🔹 بر اساس برخی گزارش‌ها، با بازگشت ، تعدادی از هوادارانِ امیرالمؤمنین (ع) زبان به اعتراض بر خلافت گشودند که یکی از آنان خودِ اسامه بود. 🔸 گفتنی است که ابوبکر پس از حرکت لشکر اُسامه، او را از مقامش عزل کرده بود. بدین روی، اسامه پس از بازگشت، در جمع مردم مدینه، ضمن ابراز شگفت از برکنار شدنش توسط ، پس از اعتراض به ابوبکر، وی را مشروع ندانست و گفت: من به هر کسی که در لشکر من بوده تو را به خلافت نگمارده است! معترض بعدی بُرَیدة بن حُصَیب اسلمی، پرچمدار سپاه اُسامه بود. 🔸 بر اساس برخی گزارش‌ها، بریده زمانی به مدینه بازگشت که مردم با ابوبکر بیعت کرده بودند که این نشان از عدم بیعت بریده با ابوبکر دارد. او به بیعت نکردن اکتفا نکرد و ضمن همراه کردن دیگران با خود در دفاع از وصایت امیرمؤمنان، رو در روی ابوبکر ایستاد و پس از آن نیز فریاد می‌زد: «تا وقتی علی بیعت نکند من بیعت نخواهم کرد.» عملکرد او به گونه‌ای بود که برخی از افراد قوم او (بنی اسلم)، که خود یکی از ارکان حوادث پس از سقیفه در گرفتن بیعت برای ابوبکر بودند، نیز تحت تأثیر بریدة، فریاد برآوردند: «تا وقتی بریدة بیعت نکند ما نیز بیعت نخواهیم کرد.» 🔸به جز اُسامه و بریدة، نام ۱۱ تن دیگر نیز به عنوان معترضان علنی بر ابوبکر، در روایت طبرسی از أبان بن تغلب از امام صادق علیه‌السلام به چشم می‌خورد که عبارتند از : خالد بن سعید بن عاص از بنی امیه، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، مقداد بن اسود، عمار بن یاسر، ابوالحثیم بن تیهان، سهل و عثمان فرزندان حنیف، خزیمة بن ثابت ذو الشهادتین، ابی بن کعب، ابو ایوب انصاری. 🔸حضرت نیز از آنان خواست پس از هر اقدامی، ابتدا به میان مردم بروند و هرچه را از رسول خدا صلوات الله علیه درباره ابوبکر شنیده‌اند برای مردم بازگو کنند تا با این کار، به صورت کامل بر مردم تمام و عذرشان پایان بیابد و دوریشان از پیامبر زمانی که در قیامت بر او وارد می‌شوند، بیشتر باشد... 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۹۸,۹۹ https://eitaa.com/qurantehran
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 اعتراض تعدادی از طرفداران امیرالمؤمنین و غصب خلافت-۲ 🔹 از ادامه روایت چنین برمی‌آید که این اعتراض پس از بازگشت سپاه اسامه بوده است؛ چرا که در این روایت آمده: «روایت شده که اینان هنگام وفات رسول خدا غائب بودند و زمانی رسیدند که ابوبکر حاکم شده بود.» با توجه به اینکه حضور نداشتن این افراد شاخص اصحاب رسول خدا در مدینه، آن هم در روزهای حساس شهادتِ رسول خدا هیچ محملی جز حضورشان در اردوگاه سپاه اسامه ندارد، از این رو به نظر می‌رسد غیبت آنان به سبب همراهی با این سپاه بوده است؛ ضمن آنکه در روایات تاریخی، گزارشی دال بر وجود ماموریت دیگری برای این افراد به چشم نمی‌خورد. 🔸این گروه در مسجد پیامبر هر یک سخنان تندی در ردّ و بیان کردند. آنان پس از آماده‌سازی افکار عمومی، در روز جمعه‌ای که شاید قریب ۵۰ روز پس از رحلت رسول خدا بوده است، اطراف منبر رسول خدا را گرفتند. وقتی ابوبکر بالای منبر رفت، از این گروه رو به گروه انصاری معترض کرده، گفتند: شما سخن را آغاز کنید. نیز رو به آنان کرده، گفتند: خیر، شما نخست سخن بگویید؛ زیرا خداوند در قرآن ذیل آیه؛ «لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ» (سوره توبه،۱۱۷) نام شما را بر ما مقدم کرده است. 🔸، اولین کسی که لب به سخن گشود خالد بن سعید بن عاص بود و پس از او دیگر مهاجران و در نهایت انصار سخنانی گفتند. 🔸زبان ابوبکر در حالی که بالای منبر نشسته بود، بند آمد، به گونه‌ای که نتوانست هیچ جوابی بدهد. وقتی سخنان آنان پایان یافت، گفت: امیرتان شدم در حالی که بهترینتان نیستم؛ رهایم کنید! رهایم کنید! 🔸عمر بن خطاب به او گفت: از منبر پایین بیا ای فرومایهٔ نادان! اگر نمی‌توانی پاسخ قریشیان را بدهی، چرا خودت را در این جایگاه قرار داده‌ای؟ به خدا سوگند، می‌خواهم که تو را از این مقام برکنار و آن را به سالم مولی ابی حذیفه واگذار نمایم! ❗️ ابوبکر از منبر پایین آمد. عمر دست او را گرفت و به منزلش رساند و تا سه روز به مسجد النبی نیامد. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۰,۹۹ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 اعتراض تعدادی از طرفداران امیرالمؤمنین و غصب خلافت-۳ 🔹 روز سوم گروهی از مهاجران و انصار هر کدام به همراه عده‌ای با شمشیرهای کشیده، در حالی که عمر بن خطاب پیشاپیش آنان بود، وارد مسجد النبی شدند. 🔹 عمر، خطاب به طرفدارانِ امیرالمؤمنین گفت: به خدا سوگند، اگر سخنان قبل را تکرار کنید، سر از بدن شما جدا خواهم کرد. خالد بن سعید بن عاص و سلمان فارسی سخنانی در تأیید امیرمؤمنان و در ردّ تهدید عمر بیان کردند که موجب عمر به سلمان فارسی شد که با مداخله امیرالمؤمنین(ع) بی‌نتیجه ماند. 🔹 آنگاه حضرت رو به طرفدارانِ خویش کرده از آنان خواست پراکنده شوند. عمر نیز در مدینه به راه افتاد و با فریاد از عمومِ مردم خواست با ابوبکر بیعت نمایند و به صورت گروهی بر سر افرادی می‌ریختند که به بیعت نداشتند و آنان را به اجبار برای بیعت به مسجد می‌آوردند. 🔹 این اقدام موجب خانه نشینی مخالفان شد، به گونه‌ای که پس از آن دیگر هیچ صدای اعتراضی برنخاست. بی شک حوادث مزبور و به ویژه مخالفت بنی اسلم، وحشت بسیاری در دل حاکمان ایجاد کرد! به گونه‌ای که تنها راه موجه جلوه دادن خلافت خویش را، در گرفتن آن هم به هر شکل ممکن از وصی پیامبر خدا به عنوان مهم‌ترین معارض خویش دیدند... 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۱ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04.Nisa.025.mp3
3.8M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه ، آیه ۲۵ - استاد 🍃وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ و هر كس از شما، كه توانايى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باايمان ازدواج كند، پس از كنيزانِ با ايمانى كه شما مالك آنيد، (به زنى بگيرد) و خدا به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس (نگوييد: كه من آزادم و تو كنيز. و) با اذن صاحبانشان آن كنيزان را به همسرى درآوريد و مهريه نيكو و به‌طور شايسته به آنان بدهيد، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن‌هاى پنهانى. پس آنگاه كه كنيزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كيفرشان نصف كيفر زنانِ آزاد است. اين (نوع ازدواج،) براى كسانى از شما رواست كه از (رنج وفشار بى‌همسرى و) افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد، با اين همه، صبر كردن (و ازدواج نكردن با كنيزان) برايتان بهتر است و خداوند بخشنده و مهربان است. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پيامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله): 🔶 خداوند از شنونده قرآن سختی‌های دنيا را برمیدارد و از قاری آن گرفتاری های آخرت را. 📗 وسائل‌الشیعة، ج۲، ص۸۳ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّینَ... 🌱 سلام بر تو ای فرزند امامان هدایتگر! سلام بر تو و بر روزی که واژه واژه، هدایت را معنی میکنی برای قلب‌های تشنه هدایت... بـی تـو تمــام قافیـه ها لنـگ میزند دنیا به شیشه‌ی دل من سنگ میزند ساعت به وقت غربتتان‌گشته اسٺ‌کوک حالا مدام در دل من زنگ میزند ... https://eitaa.com/qurantehran
♨️چه کسی با دوست تر است؟! 💠 آیت‌ الله بهجت قدس‌ سره: 🔸آن کسی با حضرت مهدی عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای فرج او (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) بیشتر کند. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تجلی علوّ 🔹 در مسئله و که «سبحان ربی العظیم» را در رکوع می ‌گوییم و «سبحان ربی الاعلیٰ» را در سجده می‌ گوییم، مستحضرید که به عکس آن هم جایز است؛ یعنی اگر ما در رکوع بگوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ»، درست است یا در سجده بگوییم: «سبحان ربی العظیم»، درست است؛ منتها حالا تناسب این است که انسان هر چه پایین ‌تر می‌ رود، را بیشتر احساس می ‌کند. 🔹 هر چه ما خودمان را ببینیم یا دیگران را ببینیم، عظمت خدا نزد ما آن چنان جلوه نمی ‌کند و وقتی و دیگران را هم ندیدیم، عظمت خدا نزد ما بیشتر جلوه می ‌کند. 🔹 ما وقتی به رفتیم به زمین افتادیم به خاک نزدیک ‌تر شدیم، را بیشتر احساس می ‌کنیم، می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ» و وقتی خمیده، با یاد و نام خدا به سر می ‌بریم، می‌گوییم: «سبحان ربی العظیم». 🔹 عظیم بودن با بودن فرقی هم دارد؛ اعلیٰ یعنی او از ما دور است، عُلُوّی دارد که با بُعد همراه است اما ، بُعد را نمی ‌رساند. ما وقتی به خاک می‌ افتیم، علوّ خدا را بهتر درک می ‌کنیم و می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده». https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 بیعت خواهی مجدد ابوبکر از امیرالمؤمنین علی علیه السلام؛ 🔹 سلیم بن قیس به نقل از سلمان، اولین بیعت خواهی ابوبکر را پس از رفتن امیرمؤمنان و حضرت صدیقه طاهره به در خانه مهاجر و انصار و هنگام جمع قرآن دانسته است. 🔹 از ادامه این نقل، چنین برمی‌آید که پس از عرضه قرآن توسط امیرالمؤمنین(ع) و به تحریک ، ابوبکر کسی را برای بیعت‌خواهی به در خانه امام فرستاد. فرستادهٔ ابوبکر طی به درِ خانه امام آمد و پیغام ابوبکر را رساند. اما با پاسخ منفی و قاطع امام مواجه شد. از این رو، غاصبان خلافت آن روز را صبر کردند. 🔶 استنصار مجدد امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مهاجرین و انصار؛ 🔸 به گفته سلمان فارسی، هنگامی که شب فرا رسید، امیرالمومنین حضرت فاطمه را بر مرکبی سوار کردند و دست حسنین را گرفتند و به در خانه (ص) مراجعه کردند و یاری خواستند، اما باز هم معدود افرادِ طرفدارِ حضرت پاسخ مثبت دادند. 🔸 نکته قابل تأمل در این بخش از گزارش سلمان این است که به گفته وی، در این نوبت از یاری‌خواهی، حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما به در خانه تمام رفتند، در حالی که نوبت اول تنها به در خانه مراجعه کرده بودند. در اینجا با دو پرسش جدی مواجه هستیم؛ 1⃣ چرا در نوبت اول از یاری خواهی، آن دو بزرگوار تنها به در خانه بدریو مراجعه کردند، اما در این نوبت، به در خانه همه صحابه رفتند؟ 2⃣ آیا اصلاً این امکان وجود دارد که امام علی و همسر حامله‌شان و دو فرزند خردسالشان، طی سه شب، در نوبت اول به در خانه تمام بدریون، و طی یک شب در نوبتِ دوم به در خانه تمام اصحاب مراجعه کرده باشند؟ 🔻 در پاسخ به نخستین پرسش، می‌توان گفت: چه بسا در نوبت اول، تعداد زیادی از صحابه به علت حضور در اردوگاه سپاه اسامه، در خارج مدینه به سر می‌بردند و امکان مراجعه به آنان فراهم نبوده. از این رو تنها به حاضران از بدریون در مدینه بسنده شده است؛ اما در نوبت دوم با توجه به بازگشتِ سپاه اُسامه، امکان یاری‌خواهی از همه اصحاب حاضر در مدینه فراهم بوده است. 🔺 در پاسخ به پرسش دوم می‌توان گفت: مراد از مراجعه به در خانه همه بدریان یا همه صحابه مراجعه به افراد شاخص و دارای نفوذ، همچون سران و روسای قبایل بوده است؛ چرا که با وجودِ تعالیم اسلام و تلاش‌های رسول خدا برای مقابله با گرایش‌های قبیله‌ای، باز هم روحیات قبیله گرایانه جاهلی در میان مهاجران و انصار به وفور یافت می‌شد. بنابراین، با اقبال شیخ قبیله، افرادِ تابع او نیز اقبال و با ادبارِ او ادبار داشتند. شواهد متعددی دال بر وجود چنین روحیه‌ای در میان صحابه می‌توان ارائه کرد. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۲ https://eitaa.com/qurantehran
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 استنصار مجدد امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مهاجرین و انصار ـ۲ 🔹 در ادامه نقل سلیم از سلمان می‌خوانیم: امیرالمؤمنین پس از یاری خواهی و دریافت نکردن پاسخِ مناسب، ملازم خانه شدند و این بار نیز مجدداً با تحریک عمر، قنفذ را برای بیعت خواهی به در خانه حضرت فاطمه فرستادند. وی و گروه همراهش طی برای بیعت خواهی به درِ خانه حضرت فاطمه سلام الله آمدند، اما پاسخ مثبت دریافت نکردند، و برای سومین نوبت، خودِ عُمَر با آمد که به فاجعه بزرگ تاریخ منجر شد ... 🔹اما تاریخِ این دو حادثه (بیعت‌خواهی و یاری‌خواهی مجدد) چه زمانی بوده است؟ ❗️در گزارش سلمان و هیچ گزارش دیگری به تاریخ دقیق این وقایع اشاره نشده است. اما با محاسبه زمان حرکت لشکر اُسامه و طول زمان رفت و برگشت آنان، به نظر می‌رسد این اقدام قریب روز پس از شهادت رسول خدا رخ داده باشد. 🔻 دقت در متن گزارش مزبور به خوبی بیان کنندهٔ آن است که این مراجعه به در خانهٔ اصحاب، حتماً پس از بازگشت سپاه اسامه بوده؛ زیرا در گزارش اول، آمده است: حضرت به سراغ تمامی اصحاب رسول خدا رفتند. و اگر قرار باشد رفتن به در خانه مهاجر و انصار پیش از بازگشت لشکر اسامه اتفاق افتاده باشد این سوال پیش می‌آید که پس چه کسانی لشکر اسامه را تشکیل داده بودند؟ 🔺همین مطلب در دو گزارش دیگر نیز مطرح است؛ زیرا یا باید بگوییم هیچ یک از بدریون و اولین ایمان آورندگان به پیامبر خدا در لشکر اسامه حاضر نبودند که این مسئله بسیار بعید به نظر می‌رسد و با اسناد تاریخی نیز سازگار نیست، یا دست کم برخی از آنان در لشکر اسامه حضور داشتند که در این صورت، حضور حضرت در خانه تمامی آنان تا زمان بازگشت لشکر اسامه باید به تاخیر افتاده باشد. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۳ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04.Nisa.026.mp3
1.28M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه ، آیه ۲۶- استاد 🍃 يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ⬅️ خداوند مى‌خواهد (با اين قوانين، راه سعادت را) براى شما آشكار سازد و شما را به سنّت‌هاى (خوب) پيشينيانتان راهنمايى كند و شما را (با بيان احكام) از گناه پاك سازد و خداوند، دانا و حكيم است. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب مبین 🔹 می ‌فرماید ما این قرآن را برای همه مردم نازل كردیم، لذا آن مطالب عقلی را در قالب مَثَل، برای توده مردم قابل فهم می ‌كنیم؛ آن حقیقت را با مَثَل و داستان، رقیق می ‌كنیم و در اختیار مردم قرار می ‌دهیم. 🔹 اینكه فرمود: ﴿وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ﴾ یا می ‌فرماید: ﴿وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنّاسِ فی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ﴾، برای اینكه همه مردم كه جزء حكما و فقها و علمای درس خوانده نیستند. 🔹 هیچ مطلبی در قرآن نیست كه قابل فهم برای ساده‌ ترین عضو جامعه نباشد؛ اما آیات فراوانی است كه برای حكما هم به آسانی قابل درك نیست. همان مطلب عمیق را قرآن كریم به صورت یك مَثَل ساده ذكر می ‌كند تا توده مردم بفهمند. 🔹 بین این دو مطلب فرق است: ـ یكی اینكه در قرآن آیاتی هست كه بسیاری از خواص به آسانی نمی ‌فهمند؛ ـ یكی اینكه هیچ مطلبی _ هیچ مطلب یعنی هیچ مطلب نه یعنی هیچ آیه _ در قرآن نیست كه توده مردم نفهمند، زیرا مضمون همان آیات «صعب المنال» و دیریاب، به صورت یك مَثل و داستان، رقیق می ‌شود، تا همه بفهمند. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّینَ 💎سلام بر تو ای فرزند امامان هدایتگر! سلام بر تو و بر روزی که واژه واژه، هدایت را معنی میکنی برای قلب‌های تشنه هدایت... محراب لحظه های دعايت چه ديدنی‌ست قرآن بخوان چقدر صدايت شنيدنی‌ست... آقا بگو قرار شما با خدا کی است؟ آيا حيات ما به زمانت رسيدنی‌ست؟ https://eitaa.com/qurantehran
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 زمان هجوم به خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔹 بر اساس شواهد روایی و تاریخی چندین مرتبه هجوم به بیت فاطمی گزارش شده است که در هجوم اول غرض ایجاب رعب و وحشت در دل اهل خانه و متحصنین بود. 🔸 در هجوم دوم غرض مهاجمین شکست تحصن و خروج متحصنین از خانه حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است. 🔸 اما در هجوم سوم (اصلی) غرض مهاجمین بردن امیرالمؤمنین برای بیعت با اولی بود که منجر به محسن بن علی و شدید صدیقه طاهره سلام الله علیها شد. احتمال اینکه هجوم اصلی بلافاصله پس از شهادت رسول خدا رخ داده باشد، ضعیف و بعید است. 🔹به همین دلیل قرائن متعددی بر این مدعی اقامه می‌شود که نشان می‌دهد هجوم زودتر از هفته سوم ربیع الاول نبوده است، یا لااقل ۴۰ یا ۵۰ روز بعد از شهادت پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) رخ داده است. از جمله؛ 1⃣ و و پیامبر که سه روز طول کشیده است و به نقل فریقین در چهارشنبه شب اول ربیع پیامبر اکرم و دفن شدند. 2⃣ جمع آوری به دستور پیامبر اکرم و عدم خروج حضرت از منزل تا اتمام آن و عرضه آن در مسجد به اصحاب و غاصبین خلافت که این امر مهم نیز روز طول کشیده است. 3⃣ استنصارهای شبانه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا به درب خانه مهاجر و انصار بعد از شهادت رسول خدا که به نقل مشهور و به نقل دیگر شب طول کشیده است. وقتی غیر از نفر حضرت را یاری نکردند، حضرت به منزل برگشتند و جمع آوری قرآن مشغول شدند. ➖ لذا امیرالمؤمنین قبل از اعزام و تجهیز لشکر اُسامه به مدت سه شب به درب خانهٔ بدریون رفتند. ولی پس از بازگشت لشکر اُسامه، چندین شب حضرت صدیقه را سوار بر مرکبی می‌نمودند و برای اتمام حجت به در خانه همه صحابه مهاجران و انصار می‌بردند. 🔺 این واقعه خود گویای آن بانو تا آن ایام است؛ چرا که در صورت سقط جنین و مجروح بودن بدن، همراهی با امیرالمؤمنین برای ایشان ممکن نبود. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۵ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 زمان هجوم به خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها _ ادامه👆 4⃣ احتجاج‌های خصوصی با غاصبین ولایت، که ناظر بر اقامه سند فدک و شهود از طرف حضرت زهرا نزد آنها بود و بعد از اینکه حضرت یقین کردند که به هیچ وجه غاصبین قصد برگرداندن فدک و میراث نبوی را ندارند از آنها بازگشتند که خود این احتجاج هم در دو روز متوالی و قبل از خطبه فدک بوده است. 5⃣ که در میان تاریخ نگاران، تنها ابن ابی الحدید می‌گوید: ماجرای فدک و حضور حضرت فاطمه نزد ابوبکر، ۱۰ روز پس از پیغمبر اکرم اتفاق افتاد. این موضوع اولین بهانه‌ای بود که باعث شد حضرت زهرا به میدان احتجاج با غاصبین وارد شوند. ❗️فاصله فدک تا مدینه حدود ۲۲۰ کیلومتر است، البته بنابر نقشه‌های امروزی واضح است در گذشته برای رفتن به فدک، باید از منطقه خیبر عبور می‌کردند که این باعث دور شدن راه هم می‌شد. 🔺ابوبکر افرادی را برای تصرف فدک و اخراج وکلا و کارگزاران حضرت فاطمه که در آنجا مشغول کار بودند اعزام کرد. 🔻این مسافت بنا به نقل مورخین اگر با طی می‌شد بین فدک و مدینه #۶ روز طول می‌کشید و در سال‌های بعد به دلیل فتوحات خلفا و زیاد شدن اسب‌ها، این مسیر روز طول می‌کشیده است . 🔺طبیعی است که با رفتن عمال ابوبکر و اخراج کارگزاران فاطمی و بازگشت آنها به مدینه تقریباً حدود ۱۰ روز با احتساب اعزام آنها بعد از دفن پیامبر طول می‌کشیده است... 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۷ https://eitaa.com/qurantehran
◾️روز شمار حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 🔷 زمان هجوم به خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها _ ادامه👆 6⃣ تصرف منابع مالی اهل بیت غیر از فدک که از باب خمس و فیع و یا صدقات موجود در روستاهای اطراف مدینه و یا ارث به حضرت رسیده بود،توسط ابوبکر و با فرستادن افرادی که بغض حضرت علی را داشتند غصب شد که حضرت زهرا به این غصب میراث نبوی در خطبه فدک اشاره کردند پس معلوم می‌شود این قصد به منابع مالی هم مثل فدک قبل از خطبه فدک بوده است و طبیعی است که چند روز طول کشیده است. 7⃣ احوالات حضرت زهرا در هنگام ایراد خطبه فدک چنین گزارش شده است: «ما تَخرِمُ مِشْیتُهَا مِشْیة رَسولِ اللّهِ» ؛ راه رفتن ایشان هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا نداشت. واضح است اگر صدمات و لطمات انجام شده بود، چنین گزارشی از طرز راه رفتن حضرت نمی‌شد! 8⃣ بانک حضرت فاطمه به رفتارهای غاصبان خلافت اعتراض می‌نمودند، اما در متن خطبه فدک هیچ اشاره‌ای به ماجرای هجوم به بیت نکرده‌اند و این حکایت اذان دارد که تا زمان خواندن خود به، یعنی روز دهم پس از شهادت رسول خدا هجومی صورت نگرفته است. 9⃣ هیچ گونه گزارشی مبنی بر اینکه حضرت در این خطبه طولانی، دچار بدحالی خاصی شده باشند، وارد نشده است. در حالی که خطبه به این وسعت و دقت، مناسب حال یک مجروح و مضروب و زخم دیده نیست.. 🔟 حمایت نکردن افراد حاضر در مسجد، از حضرت زهرا هنگام احتجاج و اعتراض نکردن افراد حاضر به جسارت‌های ابوبکر به حضرت زهرا هنگام قرائت خطبه، نشان دهنده این است که در این ایام یاران امیرالمومنین در مسجد نبوده و در سپاه اسامه حضور داشته‌اند. 📚 حقیقت مکتوم، محمد میرزامحمدی، ص۱۰۸ https://eitaa.com/qurantehran