eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت جلسه دهم.mp3
4.01M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه دهم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 93 نهج البلاغه.mp3
5.97M
📚شرح و تفسیر حکمت93 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه ▪️از کدام فتنه به خدا پناه ببریم؟ 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۱۰تا۱۱۲ استاد صادقی.mp3
9.3M
📚شرح و تفسیر حکمت 110 تا 112(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۹.mp3
12.94M
☑️ اندیشه ورزی 9 موانع پیشرفت(چرایی عقب‌ماندن و(چراغ راه)) الإمام الصادق عليه السلام : ثَلاثٌ يَحجُزنَ المَرءَ عَن طَلَبِ المَعالي : قَصرُ الهِمَّةِ ، وقِلَّةُ الحيلَةِ ، وضَعفُ الرَّأيِ . ( تحف العقول : ص 318 . ) امام صادق عليه السلام : سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می دارد:سه چيز ، آدمى را از دستيابى به جایگاههای بزرگى بازمى دارند : پستْ همّتى ، كم چارگى و سستى رأى . 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توصیه به قرائت سوره 📌توصیه های حضرت آیت الله خراسانی به مراقبت بر انس با (قرآن و اهل بیت) 💢توصیه به قرائت سوره ... به دیگران هم سفارش کنید، صبح را که خواندید، یازده بار سوره (قل هو الله احد) را بخوانید، وقت خواب هم یازده بار این سوره را بخوانید، بین روز هم که بیکارید، راه می روید، این سوره را بخوانید، شما جوانها از حالا شروع کنید، بعد روحتان می شود اکسیر احمر، یک روز می بینی شب شده، صد تا (قل هو الله احد) خواندی، آن وقت این صد تا سوره چه می کند؟ اولا: به حکم روایات متعدده هم از طرق عامه، هم از طرق خاصه، یک سوره (قل هو الله احد) ثلث ، ثلث ، ثلث ، ثلث ، حساب می شود، آن وقت سه سوره که خواندی، خدا به واسعه اش اجر تورات و انجیل و زبور و قرآن را به تو می دهد، این سوره را بخوانید، شروع کنید از امروز، همه را هم هدیه به کنید، آن هدیه به امام زمان اثرش این است، که این سوره دیگر رد نمی شود. 📚منبع:سایت حضرت آیت الله وحید خراسانی 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۸ ـ ۹۷ 💢📌هدایت واقعی الی باید بداند که خدا بوسیله و هدایت واقعی است و کسی را که خدا به حال خودش وا بگذارد و او را نکند، در و کور و کر و لال است، جایگاه او است و این واگذاشتن به خاطر این است که آنها به و نشانه های توجّه نکرده اند و شده اند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جایگاه برین حکمت طرز بر پایه را می توان در کتاب ( ) دید که می گوید: در کشته نشد، بلکه در کشته شد! این نگاه عمیق ( ) به مساله و ، و است. این همان پیامی است که حکمت، به ما می دهد؛ اینکه اگر نباشد، اگر و باشد، اگر باشد؛ بی شک وقایعی چون جریان کربلا اجتناب ناپذیر است. ✅ دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی (جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی) _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ 💠 اول خرداد. روز بزرگداشت جناب صدرالمتالهین (ملاصدرا) @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 8: محتوای کلی تفسیری آیات 6تا14 سوره نازعات یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ﴿٦﴾ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ ﴿٧﴾ قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ﴿٨﴾ أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ ﴿٩﴾ یَقُولُونَ أَئِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحَافِرَةِ ﴿١٠﴾ أَئِذَا کُنَّا عِظَامًا نَخِرَةً ﴿١١﴾ قَالُوا تِلْکَ إِذًا کَرَّةٌ خَاسِرَةٌ ﴿١٢﴾ فَإِنَّمَا هِیَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾ فَإِذَا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ ﴿١٤﴾ روزی که زلزله وحشتناک همه چیز را به لرزه درآورد.و به دنبال آن لرزه دیگری واقع شود.در آن روز،دلهایی ترسان و لرزان است.و چشم ها(از ترس)فرو افتاده.(آنان که در دنیا)می گویند:آیا(پس از مرگ)ما به زندگی نخستین باز گردانده می شویم؟ آنگاه که استخوان هایی پوسیده شدیم؟(با خود)گویند:در این صورت،این بازگشتی زیانبار است.جز این نیست که آن بازگشت،با یک صیحه عظیم است.که ناگهان همگی در صحرای محشر حاضر شوند. 📝نکته ها: ▪️* «راجفه»به معنای اضطراب و لرزه شدید است.«اراجیف»به کلمات فتنه انگیز که مایه اضطراب باشد گفته می شود. ▪️* «رادفه»از«ردیف»به معنای در پی آمدن است و به پس لرزه ها گفته می شود.شاید زمین لرزه اول به خاطر صور اول باشد که همه می میرند و مراد از«رادفه»صور دوم باشد که همه زنده می شوند،چنانکه در آیه 68 سوره زمر به هر دو امر تصریح شده است. ▪️* «واجِفَهٌ» به حرکت یا اضطراب شدید و سریع گفته می شود و «خاشِعَهٌ» به کسی گویند که سر به زیر انداخته و به زمین چشم دوخته است. ▪️* «حافره»به معنای آغاز و ابتدای هر چیزی است.بنابراین کافران از بازگشت به زندگی نخستین تعجّب می کردند.امّا ممکن است«حافره»به معنای«محفوره»باشد،یعنی قبری که در زمین حفر می کنند،که در این صورت معنا چنین می شود:آیا بعد از مردن،از قبرهایمان برمی گردیم و زنده می شویم؟ ▪️* «نَخِرَهً» استخوان پوسیده ای است که با اندک فشاری از هم بپاشد. ▪️* دلهایی که در دنیا از خوف خدا لرزان باشد «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»در آخرت در امان است.«فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»و دلهایی که در دنیا آرامش غافلانه دارند،آنجا مضطربند. «قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَهٌ» ▪️* «زجر»،راندن با فریاد و صداست و «زَجْرَهٌ» شاید همان نفحه دوم در صور باشد که مقدّمه زنده شدن تمام مردگان می شود و«ساهره»زمین هموار قیامت است،زیرا در آن سرزمین، چشم ها به خواب نمی رود و در حال سَهَر است. 🧾پیام ها: 1- دگرگونی نظام طبیعت از مقدّمات رستاخیز است. تَرْجُفُ الرّاجِفَهُ ... 2- زلزله های قیامت در یک مرحله نیست،پی درپی هستند. اَلرّاجِفَهُ ... اَلرّادِفَهُ 3- در قیامت همه نگران نیستند،بعضی دلها دلهره دارند. «قُلُوبٌ» 4- ارتباط عمیقی بین روح و جسم برقرار است. قُلُوبٌ ... واجِفَهٌ ، أَبْصارُها خاشِعَهٌ 5-گروهی از مردم،با طرح سؤالات تکراری،وقوع قیامت را انکار می کنند.«یَقُولُونَ أَ إِنّا لَمَرْدُودُونَ ؟» 💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت 9: تفسیر صوتی آیات 6تا 14سوره نازعات 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(137) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون ☑️لطايف و اشارات 1- شرط دشوار انذار گرچه تبشير و انذار هر دو لطيفه رسولان الهى و نيز عالمان دين است، ولى شرايط انذار بسى دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودى مى تواند مبشر باشد، ولى كسى مى تواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه گر باشد، همان گونه كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) هنگامى كه از قيامت خبر مى داد رنگ رخسارش دگرگون مى شد و مانند كسى كه از تهاجم لشكر دشمن خبر مى دهد، از قيامت سخن مى گفت: ... تَحمارُّ وَجَنَتاهُ و يذكر الساعه و قيامها حتى كانه منذر جيش . ( امالى مفيد، مجلس 24، ح 1) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هود2.mp3
9.51M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(76) 🔆🔆🔆 ⏪ 45- بیان حقیقت با منطق و گفتار متقن و محکم يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا(احزاب/70) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا بترسيد و سخن درست بگوييد. ▪ "قول سدید"سخنی است که در آن سستی و لغو ودروغ ونفاق نباشد. سخنی که همچون سدی محکم،جلو شک و شبهه و فساد را بگیرد. ▪ سخن سدید تنها به الفاظ آن نیست، بلکه به محتوای آن است. در واقع این فکر و اندیشه است که باید محکم و استوار باشد.« قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا » 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ولایت پذیری.mp3
5.1M
سومین‌دوره موضوع: 🔅معیار دوم-ولایت‌پذیری🔅 🔅معیار دوم-ولایت‌پذیری🔅 🔘 دکتر امیر حسین دباغ 💠انتشار با ذکر منبع جایز است @tadabbor_quran 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
❤️ علیه السلام: شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن، درد كفر و و انحراف و گم‏راهى است... هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز ، از او كند، محكوم می‌گردد 📚 خطبه 176 نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۰ ـ ۹۹ سخاوت سالک الی اللّه باید بداند که انفاق و سخاوت مایه برکت و ثروت است، غالباً انسان ها روی طمع به جمع آوری مال، بخل می ورزند و از انفاق خودداری می کنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جان خود غافل نشوید فرمود: همه شما، خود شما باشید؛ هر کسی، خودش باشد که من کجا می روم!* پایان یا است یا . فرمود: هیچ کس از جان خود تکان نخورد؛ چون یک لحظه از جان، باعث می شود آن بیدار بتازد. وقتی تاخت، همه این ابزار و مواد گرانبها و گوهرهای ارزنده را به می برد. این است که امام (رضوان الله علیه) در آن کتاب شریف مصباح دارد که: (مصباح المصابیح)، یک؛ (مفتاح المفاتیح)، دو؛ ( ) است.* کلید تمام کلیدها، چراغ تمام چراغ ها این است که بدانید کجایی هستید! ________________________________________________ * نهج البلاغه / خطبه ۱۵۷ * مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه / النص / صفحه ۱۸ ✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۲/۰۳/۱۶ @rahighemakhtoom
💢ناظران کردارما وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.(سوره التوبة آیه 105) و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.(ترجمه قمشه ای) 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️ششم. منهج اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّه‌ي معصومين(عليهم السلام) در تفسير، همانا تفسير قرآن به قرآن و ارجاع مفسّران به چنين روش بوده است؛ يعني هم اصل مطلب كه قرآن را بايد با خود قرآن شناخت، از آنان رسيده است و هم اينكه در مقام عمل، آيات قرآن را به كمك همديگر تفسير مي نمودند كه نقل بخش تفسيري و عملي آنان خارج از مبحث كنوني است و فقط به ارجاع علمي و دستوري آن ذوات مقدّس بسنده مي شود. 🔹حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند: «إنّ القرآن ليصدّق بعضه بعضاً فلا تكذبوا بعضه ببعضٍ»[ كنز العمال، ح 2861] 🔹و حضرت علي(عليهم السلام) فرموده اند: «كتاب اللّه تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعضٍ».[ نهج البلاغه، خطبه‌ي 133] ▪️منظور از تصديق آيات قرآن نسبت به يك ديگر كه در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است، تصديق اصطلاحي نيست كه در قبال تصور باشد؛ بلكه به معناي همان نطق و شهادت آيات نسبت به يك ديگر است كه در كلام حضرت علي(عليهم السلام) آمده است، يعني اگر مبدأ تصوري يك آيه در بين معاني محتمل آن توسط معناي تصوري آيه‌ي ديگر كه واضح استْ تفسير شود، از سنخ تصديق برخي از آيات نسبت به بعض ديگر است. ▪️زيرا شهادت و همچنين نطق مزبور در اين باره نيز صادق است؛ چنان كه اگر مبدأ تصديقي يك آيه در بين معاني و مقاصد متعدد از يك جمله‌ي قرآني توسط جمله‌ي ديگر كه مقصود آشكاري دارد (به اصطلاح يكي ظاهر است و ديگري اظهر يا يكي ظاهر است و ديگري نصّ و يا اينكه يكي ظهور مشترك دارد و ديگري ظهور خاص) حلّ گردد، چنين نطق و شهادتي مصداق تصديق مأخوذ در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بوده و به نوبه‌ي خود، تفسير قرآن به قرآن محسوب است. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 24 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيه‌ي ديگر حاصل شود، از قبيل تفسير قرآن به قرآن است و هرگز تصديق و شهادت، اختصاصي به بعد از استقرار ظهور آيه نخواهد داشت؛ چنان كه بعضي گمان كرده اند؛[ مناهج البيان فى تفسير القرآن، ج 1، مقدمه، صص 17 ـ 18.]چون از طرف اهل بيت وحي و عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّه‌ي معصومين(عليهم السلام) تفسير قرآن به قرآن به عنوان يك منهج معقول و مقبول اعلام شد. 🔹صحابه و تابعان آنها اگر شاهدي از قرآن براي تفسير آيه اي از آن مي يافتند، به تفسير آن مبادرت مي نمودند؛ گرچه غالب تفسيرهاي آنان ازسنخ تفسير به مأثور بود؛ نه تفسير قرآن به قرآن كه چنين كاري اجتهاد قرآني و تدبّر در محور تمام آيات را مي طلبيد و نه تفسير درايي محمود و ممدوح كه اجتهاد برهاني و تأمّل در مدار علوم متعارفه يا اصول موضوعه را كه در جاي خود مُبرَهْنْ شده، طلب مي نمود. 🔹ليكن از دير زمان، جريان تفسير قرآن به قرآن بين قرآن پژوهان مطرح بود. راقم سطور، هم در تفسير ابو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310) و هم در تفسير فخر رازي جمله‌ي «القرآن يفسّر بعضه بعضاً» را ديده است و در حال نگارش اين مقدمه و شرايط مخصوص آن ، امكان فحص مجدد را ندارم و روش عملي بسياري از بزرگان تفسير نيز استمداد از بعض آيات درباره‌ي بعض ديگر، «في الجمله» نه «بالجمله» بوده است. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيه‌ي ديگر حاصل شو
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹مؤلف تفسير المنار، شرايطي را براي مرحله‌ي عاليه‌ي از تفسير ياد مي نمايد كه اوّلين آن شرايط و امورِ لازم، بررسي خود آيات و كلمات براي فهم خود قرآن است. آنگاه چنين گفته است: «و قد قالوا إنّ القرآن يفسّر بعضه ببعضٍ»[ المنار، ج 1، مقدمه، صص 21 ـ 22.]. اين تعبير نشان مي دهد كه جريان تفسير قرآن به قرآن، قولي است كه جملگي بر آن بوده اند؛ نه اينكه مختص به گروهي معيّن باشد؛ اما نه خود صاحب المنار، جناب محمد عبده و رشيد رضا و نه ديگران توان چنين كار سترگي را نداشتند كه قرآن كريم را به نوبه‌ي خويش استنطاق نمايند و آن را به نطق آورند تا آيات همگون آن نسبت به همديگر ناطق، شاهد و مصدّق باشند؛ گرچه في الجمله در اين منهج بهيج توفيق يافتند. غرض آنكه از گفتار و رفتار و نوشتار اَقْدَمين، قدما، متأخران و معاصران، عطرِ دل انگيزِتفسير قرآن به قرآن به شامّه‌ي جان مي وزد. 🔹ليكن چنين نافه اي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي الميزان جست وجو نمود كه در اين مضمار، گوي سَبَق را از ديگران ربود و هرچند از لحاظ شناسنامه‌ي تفسيري، آرم بنوّت و فرزندي مفسّران سَلَف را داراست، لكن «فيه معنيً شاهد بأُبوّته».[ اقتباس از ديوان ابن فارض.] اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده اند كسي به حُسن و ملاحت به يار ما نرسد به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز به يار يك جهت حق گزار ما نرسد هزار نقش برآيد زكلك صنع و يكي به دلپذيري نقش نگار ما نرسد هزار نقد به بازار كائنات آرند يكي به سكه‌ي صاحب عيار ما نرسد[ديوان حافظ، غزل 156.] ▪️الميزان و ما ادراك ما الميزان، (ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 54.]. راز كاميابي مؤلف بزرگوار الميزان، در تفسير قرآن به قرآن بعداً روشن خواهد شد. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
64 🔅🔅🔅 ⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 2 (اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109) ▫️درسی بزرگ از داستان مسجد ضرار ▪️((داستان ((مسجد ضرار)) درسی است برای عموم مسلمانان در سراسر تاریخ زندگیشان ، گفتار خداوند و عمل پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به روشنی نشان می دهد که مسلمانان هرگز نباید آنچنان ظاهر بین باشند که تنها به قیافه های حق به جانب نگاه کنند و از اهداف اصلی بی خبر و بر کنار مانند . ▪️مسلمان باید ((نفاق )) و ((منافق )) را در هر زمان و مکان و در هر لباس و چهره بشناسد ، حتی اگر در چهره دین و مذهب و در لباس طرفداری از قرآن و مسجد بوده باشد ! استفاده از تز ((مذهب بر ضدّ مذهب )) چیز تازه ای نیست ، همواره راه و رسم استعمار گران و دستگاههای جبّار و منافقان در هر اجتماعی این بوده که اگر مردم گرایش خاصی به مطلبی دارند ، از همان گرایش برای اغفال و سپس استعمار آنها استفاده کنند و حتی ازنیروی مذهب بر ضدّ مذهب کمک بگیرند . ▪️اصولاً فلسفه ساختن پیامبران قلابی و مذاهب باطل همین بوده که از این راه گرایشهای مذهبی مردم را در مسیر دلخواه شان بیندازند . بدیهی است در محیطی مانند ((مدینه )) آن هم در عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن نفوذ فوق العاده اسلام و قرآن ، مبارزه آشکار بر ضدّ اسلام ممکن نبود ، بلکه باید لامذهبی را در لفافه مذهب و باطل را در لباس حقّ بپیچند و عرضه کنند ، تا مردم ساده دل جذب شوند و نیّات سوء آنها لباس عمل به خود بپوشد . ولی مسلمان نباید فریب اینگونه ظواهر را بخورد . . . . مسلمان باید هوشیار ، آگاه ، واقع بین ، آینده نگر و اهل تجزیه و تحلیل در همه مسائل اجتماعی باشد . دیوان را در لباس فرشته بشناسد ، گرگها را در لباس چوپان تشخیص دهد و خود را برای مبارزه با این دشمنان دوست نما آماده سازد . ▪️یک اصل اساسی در اسلام این است که باید پیش از همه چیز نیّات بررسی شود و ارزش هر عملی بستگی به نیّت آن دارد ، نه به ظاهر آن ، گرچه نیّت یک امر باطنی است ، اما ممکن نیست کسی نیّتی در دل داشته باشد ، اثر آن در گوشه و کنار عملش ظاهر نشود ، هر چند در پرده پوشی فوق العاده استاد و ماهر باشد . از اینجا جواب این سؤ ال روشن می شود که چرا پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن عظمت مقام دستور داد مسجد ، یعنی خانه خدا را ویران کنند و مکانی را که اگر آلوده شود ، باید فوراً تطهیر کنند مزبله شهر سازند ! زیرا مکانی که کانون تفرقه و نفاق باشد ، خانه شیطان است نه خانه خدا ، بتخانه است ، نه مکان مقدّس )) . ▪️((از این بحث این موضوع نیز روشن می شود که اهمیّت اتّحاد در میان صفوف مسلمین در نظر اسلام به قدری زیاد است که حتی اگر ساختن مسجدی در کنار مسجد دیگر باعث ایجاد تفرقه و اختلاف و شکاف در میان صفوف مسلمانان گردد ، آن مسجد تفرقه انداز نامقدّس است )) . لذا بعضی از علما گفته اند : ((نباید فاصله میان مساجد آنچنان کم باشد که روی اجتماع یکدیگر اثر بگذارند ، بنا بر این آنها که روی تعصّبهای قومی و یا اغراض شخصی مساجد را در کنار یکدیگر می سازند و جماعات مسلمین را آنچنان پراکنده می کنند که صفوف جماعت آنها خلوت و بی رونق و بی روح می شود ، عملی بر خلاف اهداف اسلامی انجام می دهند)) . ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره مجادله...رهبری.pdf
2.66M
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
14_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
4.74M
🔊 📚 📣جلسه چهاردهم * پاداش یادگیری قرآن با مشقت * نقش نیت در نورانیت انسان * آموزش قرآن در برزخ به مؤمنان * مربی کودکان در بهشت چه کسی است؟ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تخصص و توانایی مدیریت.mp3
4.32M
سومین‌دوره موضوع: 👨‍🎓معیارسوم-تخصص‌ومدیریت🔧 👨‍🎓معیارسوم-تخصص‌ومدیریت🔧 🔘 دکتر امیر حسین دباغ 💠کانال‌ آموزش‌‌مجازی‌تدبردرقرآن @tadabbor_quran 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom