eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
02_گفتمان_معرفت_7_معاد_جسمانی_از_دیدگاه_قرآن_و_حکمت_متعالیه_۱_استاد (2).mp3
33.75M
معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و تبیین آن در قرآن_جلسه اول ارایه:استادآیت الله فیاضی @rahighemakhtoom
03_گفتمان_معرفت_7_معاد_جسمانی_از_دیدگاه_قرآن_و_حکمت_متعالیه_2_استاد (2).mp3
41.8M
معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و تبیین آن در قرآن_جلسه دوم و پایانی ارایه:استادآیت الله فیاضی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دشمن بی رحم 🔸 این مارهای سمّی این عقرب های سمّی، بدترین دشمن انسان هستند؛ ولی دیدید خیلی ها با آنها كنار می ‌آیند، بعضی ها با مار سمّی زندگی می ‌كنند، چندین عقرب را در سر و صورت خود جا می ‌دهند! با عقرب می‌ شود كنار آمد، با مار سمّی می ‌شود كنار آمد؛ اما با این نمی ‌شود كنار آمد، با نمی ‌شود كنار آمد، با نمی ‌شود كنار آمد. 🔸 آدم یك مقدار با این مار سمّی كنار بیاید، این نیشی به آدم نمی ‌زند؛ اما این اگر یک بار آدم به حرف او گوش بدهد، او بگوید به این نامحرم نگاه كن، اگر آدم نگاه كرد، مگر رها می ‌كند؟! می ‌گوید بار دیگر، بار دیگر! می گوید این مال حرام را بگیر، اگر آدم گرفت مگر رها می ‌كند؟! هر اندازه كه انسان از این اطاعت كند، او یك قدم جلوتر می‌ آید. 🔸 این و ، نه تنها مثل مار و عقرب نیست _ بلکه بدتر است _ نظیر شیطان های استكباری هم نیست، برای اینكه آنها از آدم آب و خاك می ‌خواهند، نفت و گاز می ‌خواهند، جان آدم را می‌ خواهند، بیش از این كه کاری با آدم ندارند! می خواهند آدم را بكشند، منابع را هم ببرند، دیگر غیر از این نیست؛ اما این نفس كه نمی ‌خواهد منابع ما را ببرد، این نفس كه نمی‌ خواهد ما را بكشد، این می ‌خواهد آبروی ما را ببرد! 🔸تمام تلاش و كوشش نفس امّاره این است كه ﴿لِیسُوؤُا وُجُوهَكُمْ﴾؛ كارش این است كه آدم را بی آبرو كند. چطور زندگی كند؟! یك است! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 20 تاریخ: 1393/08/20 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وداع محبوب 🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان دانست، چه اینکه در امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، آن را گرامی می ‌دارد و به آن سلام عرض می ‌کند می‌ گوید: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِه» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. 🔹 وداع کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود؛ در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب‌ هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات! 🔹 اگر کسی در خدمت ماه مبارک رمضان بود، می ‌تواند در شب پایان ماه مبارک وداع کند؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود، چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود، آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد، چگونه آن را وداع کند؟! وداع برای کسی است که با ماه مبارک رمضان بوده است. 📚 ویژه برنامه رمضان و ضیافت الهی جلسه پانزدهم 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
💠 مزایده الهی 🔸 وجود مبارک امام سجاد در دعای یک بیانی دارد، به خدا عرض می ‌کند: خدایا! همان‌طوری که اصل آفرینش تو بی ‌سابقه است و بی‌لاحقه است پرورش تو هم بی ‌سابقه است و بی ‌لاحقه. 🔸 ما هیچ جای عالم نشنیدیم که مشتری آگهی مزایده بزند! تو تنها مشتری ‌ایی هستی که آگهی مزایده می ‌زنی. آگهی مزایده برای فروشنده است یک کسی که می ‌خواهد زمین بفروشد خانه ‌ای بفروشد، آگهی می‌ کند که هر کسی بیشتر بخرد می ‌فروشم. آن ‌که مشتری است آگهی مناقصه می ‌زند، می ‌گوید هر کدام از شما کمتر و ارزان‌ تر می‌ دهید من می‌ خرم. آگهی مزایده برای فروشنده است و آگهی مناقصه برای خریدار است. تو تنها خریداری هستی که آگهی مزایده می‌ زنی! 🔸 تو صریحاً اعلام کردی به همه مردم ـ جانتان را به چه کسی می‌ خواهی بفروشی؟ من بیشتر می ‌خرم. ـ وقت خود را به چه کسی می‌خواهی بفروشی؟ من بیشتر می‌خرم. ـ آبروی خود را به چه کسی می‌خواهی بفروشی؟ من بیشتر می‌خرم. ـ قلم و بنان و بیان و تبلیغ و رفت و آمد خود را به چه کسی می‌خواهی بفروشی؟ من بیشتر می‌ خرم. «وَ أَنْتَ الَّذِی زِدْتَ فِی السَّوْمِ عَلَى نَفْسِكَ لِعِبَادِك‏» 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 225 تاریخ: 1396/02/12 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
برادری داشتم ۱۵.mp3
9.27M
🔰شرح و واکاوی خطبه مجتبی علیه السلام 🌅برادری داشتم(فراز پانزدهم) كانَ لا يَتَبرَّمُ و لا يَتَسخَّطُ و لا يَتَشكّى ، و لا يَتَشهّى ، و لا يَنتقِمُ و لا يَغفُلُ عنِ العدُوِّ. (برادرم)ملول و افسرده نمی‌شد و دشمنی نمی‌ورزید و شِکوِه نمی‌کرد و میل بسیار(اشتهای سیری ناپذیر) نداشت اهل انتقام نبود و در عین حال از دشمن غافل نبود. 🔅🔅🔅 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
87-07-08_01.mp3
2.8M
🎇شرح دعای چهل و چهارم 🎙حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 🎇جلسه بیست و هفتم(پایانی):رمز و راز صلوات ☑️بسته معرفتی و کاربردی ویژه همه روزه 🌱🌱🌱 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. 👈 جلسه قبلی @rahighemakhtoom
🌷السلام علیک یا شهر الله الاکبر 🌷 خدا نگهدار رفیق چقدر سخت است فراق هنوز دور نشده ای لیکن هم اکنون دلم برای عشق بازی سحر هایت تنگ شده است. ای ماه زیبای خدا سپاسگزارم که هدیه ارزنده عید فطر را برای مان فرستادی تا دشواری فراق را آسان تر تحمل کنیم. 🌷دوستان همراه عیدشما مبارک🌷 @rahighemakhtoom
💠 عیدی الهی 🔸 در اسلام، در کنار ضیافت الهی است؛ اگر عبادتی انجام شد و آن عبادت، عبادت ویژه بود و بنده در آن عبادت، مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید. 🔸 یک ماه, انسان، مهمانی خدا را بپذیرد, شبانه ‌روز عبادت کند و در نیایش بگوید خدایا! قیام شبانه و صیام روزانه مرا بپذیر، این شخص وارد ‎خانه_خدا می ‌شود و بعد از ضیافت یک ماه، به عنوان عید، به بارگاه الهی بار می ‌یابد و از خدا چیزی می ‌طلبد که آن را دارا هستند. 🔸 در این می‌گوییم خدایا! آنچه به علی و اولاد علی دادی، به ما بده، آنچه به حسین بن علی دادی به ما بده، آنچه به زینب کبریٰ دادی به ما بده؛ کم چیزی از خدا نخواستیم! 🔸 گفتند این که تشکیل می ‌شود _ چه در عید قربان و چه در عید سعید فطر _ بگویید خدایا! را به ما عطا بکن، اوصاف امام حسن, امام حسین, امام زین العابدین, امام باقر, امام صادق (علیهم السلام) را به ما بده؛ ما کم چیزی از خدا نخواستیم! عیدی‎ که خدا به ما می‌ دهد، این است. آیت‌الله 📚 خطبه های نماز عید فطر تاریخ: 1396/04/05 @rahighemakhtoom
برادری داشتم ۱۶.mp3
6.64M
🔰شرح و واکاوی خطبه مجتبی علیه السلام 🌅برادری داشتم(فراز شانزدهم) و لا يَغفُلُ عنِ العدُوِّ. اهل انتقام نبود و در عین حال از دشمن غافل نبود. 🔅🔅🔅 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*عید واقعی * امام خمینی(ره) عید واقعی آن وقتی است که انسان رضای خدا را به دست بیاورد، درون خود را اصلاح کند. اموری که مربوط به این عالم است گذراست، زودگذر هم هست و پیروزیها و شکستها و خوشیها و ناخوشیهای این دنیا بیش از چند روزی و مقدار اندکی پایدار نیست. آنچه که برای ما و شما می‌ماند، آن چیزی است که در درون خودمان تحصیل کرده باشیم. 📻 @radio_towhid @rahighemakhtoom
برادری داشتم ۱۷.mp3
2.56M
🔰شرح و واکاوی خطبه مجتبی علیه السلام 🌅برادری داشتم(فراز هفدهم و پایانی) ☑️هندسه نظام اخلاقی امام مجتبی علیه السلام ☑️ارایه خلاصه و جمع‌بندی خطبه امام علیه السلام 🔅🔅🔅 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
رستگاری و نجات.استاد رحیم پور ازغدی .mp3
2.53M
🎇نجات و رستگاری ناباوران به خدا 🎙تبیینی کوتاه و قرآنی از استاد @rahighemakhtoom
حکمت 43 - فِى ذِکْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ.mp3
6.93M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۳(کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇موضوع: ویژگی های خباب بن ارت ☑️اهداف برخی شاخصه های فکری و رفتار سبک زندگی اسلامی ☑️سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده میشود. ☑️خباب بن ارت که بود؟ ☑️انواع اسلام کدامند؟ ☑️کدام اسلام با ایمان جمع نمیشود و کدام با ایمان جمع میشود؟ ☑️معنای قناعت چیست؟ ☑️در چه چیزی قناعت بد است؟ ☑️معنای هجرت چیست؟ ☑️هجرت در زمان ما چگونه محقق میشود؟ ☑️روزی کفاف و بلاغ یعنی چه؟ ☑️راههای رسیدن به قناعت چیست؟ ☑️آثار قناعت کدامند؟ ☑️زندگی مجاهدانه چگونه است؟ ☑️فایده جهاد و تلاش چیست؟ ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۳(کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت 🎇مو
🎇در حکمت ۴۴امام علیه‌السلام به توصیف ایمان شوق انگیز و خالصانه یکی از صحابی مومن رسول الله می پردازند: خباب بن ارتّ كه بود؟ «خباب بن ارت» كه كنيه او ابو عبدالله يا ابو محمد يا ابو يحيى بود از سابقين در اسلام و بزرگان صحابه. او از طايفه بنى تميم بود. در زمان جاهليت او را اسير كردند و به مكه آورند و فروختند و سپس آزاد شد. در عصر جاهليت كار او آهنگرى و ساختن شمشير بود. بعضى مى گويند: ششمين نفرى است كه اسلام را پذيرفت و بعضى معتقدند پس از چند نفرى به افتخار اسلام درآمد و همان گونه كه قبلاً اشاره كرديم او شكنجه هاى سختى از مشركان مكه ديد. در بعضى از تواريخ آمده است كه خليفه دوم در ايام خلافتش از او سؤال كرد: مشركان مكه با تو چه كردند؟ پشت خودش را نشان داد و گفت: نگاه كن. هنگامى كه خليفه آثار آتشى را كه بر پشت او افروخته بودند مشاهده كرد كه پس از سال ها باقى بود گفت: تا امروز پشت كسى را اين چنين نديده بودم و همان گونه كه در بالا اشاره شد، او در جنگ بدر و تمام غزوات اسلامى بعد از آن شركت داشت. در اواخر عمرش به كوفه رفت و در سال 37 و بعضى گفته اند 39 هجرى چشم از جهان بربست. بعضى گفته اند در جنگ صفين و نهروان در لشكر على(عليه السلام) بود در حالى كه از بعضى از روايات استفاده مى شود هنگامى كه امير مؤمنان از صفين بازگشت قبرى را در بيرون دروازه كوفه ديد. از صاحب آن پرسيد عرض كردند: قبر خباب است. او فرزندى داشت، كه در زمان پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) متولد شده و حضرت نام «عبداللّه» را بر او نهاد. به اين ترتيب او هم جزء صحابه محسوب مى شد. او مردى پارسا و از شيعيان مخلص على(عليه السلام) بود كه خوارج وى و همسرش را به طرز بسيار بى رحمانه اى كشتند; او را ذبح و شكم همسرش را كه باردار بود پاره كردند. امير مؤمنان هنگامى كه جنايات خوارج را برمى شمرد، شهادت عبدالله را مطرح فرمود و آنها را مسئول خون او دانست.(استیعاب و أسد الغابه در شرح حال «خباب بن الارت» و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 171.) @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️تنها انسان عاقل می تواند،«نه»بگوید.! ⚡️ کجا باید«نه»گفت! 🎙تبیینی از استاد فرزانه دکتر غلامحسن 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه ،لطفا ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
18 Emame Jom`e (1402-11-06)Masjed Shahid Beheshti _Tehran.mp3
30.26M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه هجدهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
🎇جای ما کجاست؟(۱) ⚡️بررسی درباره مخالفان امام زمان(ع)، نشان می‌دهد، سوای مستکبران بیدادگر که در اول صف مخالفان قرار دارند، بیشترین کارشکنی‌ها از جانب کسانی است که ادعای موافقت با امام دارند و خود را از منتظران امام ‌مهدی(عج) می‌دانند. ⚡️ اینها، امام را نه به ‌خاطر پیاده کردن اسلام اصیل، بلکه برای همراه کردن ایشان با آرزوها و هوس‌های خود می‌خواهند و پس از پیوستن به امام(عج)، چون کارها را بر وفق مراد خود نمی‌بینند و ناچارند از منافع نامشروع خود درگذرند، به توجیه اهداف خود روی می‌آورند و با سلاح‌ دین و مذهب، به جنگ امام(عج) می‌روند. ⚡️ به فرموده امام صادق(ع): «چه بسیار کسانی که ادعای پیروی او را دارند؛ ولی پس از ظهور حضرت، از او روی می‌گردانند.»( ری شهری میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۹۲ ۲. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی، ج ۱، ص ۱۴۴.) در پست های بعدی ان شاء الله، به برخی از این افراد یا گروه‌ها اشاره می‌کنیم. ...ادامه دارد @rahighemakhtoom
🎇جای ما کجاست؟(۲) ⚡️در قسمت اول گفتیم برخی افراد و گروهها که در زمان غیبت از مدعیان پر شور و حرارت ظهور امام زمان هستند به دلایل و عللی در صف مخالفان حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرند. 1. راحت‌طلبان راحت‌طلبی ریشه در خودپرستی دارد و خودخواهی، منشاء همه مفاسد است. لذت‌طلبی حالتی را در انسان ایجاد می‌کند که همه معیارهای اعتقادی و اخلاقی او را دگرگون می‌سازد. لذت‌طلب، دین را به گونه‌ای توجیه می‌کند که با رفاه او در تزاحم نباشد. او بیشتر به دنبال آن دسته از احکام ساده و بدون دردسر است که دنیایش را در خطر نیاندازد. جمعی از مسلمانان «مکه» پیش از هجرت به «مدینه»، خدمت پیامبر(ص) رسیده ابراز می‌داشتند: موردآزار دشمنانیم، اگر اجازه دهی، با دشمنان می‌جنگیم. پیامبر(ص) می‌فرمود: «اکنون مأمور به مبارزه نیستیم. دست نگاه‌ دارید. نماز بخوانید و زکات بدهید». پس از هجرت به مدینه و ایجاد آرامشی نسبی در آن شهر، پس از آنکه دستور جهاد نازل گشت، زبان به اعتراض گشودند که خدایا، چرا فرمان‌ نبرد دادی و آن را مدتی به تأخیر نیانداختی. قرآن، ریشه ترس و وحشت آنان را راحت‌طلبی می‌شمرد و مردم را نسبت به فرجام آن هشدار می‌دهد.(ذیل آیه ۷۱ سوره نساء.) انقلاب جهانی امام‌ زمان(عج)، بدون گذشتن از آتش و خون به پیروزی نمی‌رسد. در نبرد محرومان با مستکبران، برق تیغ بلا، ایمان‌ها را به آزمایش درمی‌آورد. مؤمنان راستین، پیشاپیش به استقبال رفته و خود را برای بلایا آماده می‌کنند؛ ولی راحت‌طلبان با دستاویز قرار دادن مذهب، در پی توجیه وضع و پایگاه خویش هستند. در دوران انتظار، بیش از همه چیز، در فکر زندگی خودند و انتظار را بیشتر در دعا و … می‌جویند. راحت‌طلبان از برابرآیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ستم، بی‌تفاوت می‌گذرند. این‌گروه، نجات بشر و عمل به این گونه دستورها را مربوط به زمان ظهور می‌دانند و مبارزه در زمان غیبت را نامشروع می‌پندارند. امام خمینی«ره» در طرز تفکر این گروه می‌گویند: اگر حضرت صاحب، خودشان مقتضی می‌دانند، برای جهاد و مبارزه تشریف بیاورند، ما که دلمان برای اسلام بیشتر از آن حضرت نسوخته است و حضرت هم که اینها را می‌بیند، خودشان بیایند. چرا ما این کار را بکنیم؟!(3) از برهان لطف، نتیجه می‌گیرند که حضرت، نسبت به کاستی‌های جامعه از ما داناتر و تواناتر است. پس تأخیر حضرت در ظهور، برخاسته از مصلحتی بوده و نیاز به اقدام ما نیست. با کندوکاو بیشتر در منطق و روش زندگی این گروه، متوجه می‌شویم که همه این گفته‌ها، پوششی برای راحت‌طلبی است. در واقع انحرافات اخلاقی، سرمنشأ این عقاید است، نه بینش دینی و بصیرت اعتقادی و… این گروه که در دوران غیبت، راحت‌طلبی سبب هم‌دستی آنان با کفر و ستم شده است، به هنگام ظهور امام(ع) نیز نمی‌توانند شیوه زندگی را تغییر دهند. برای ادامه زندگی بدون دردسر و به دور از غوغا و مبارزه، با حضرت(ع) همراه نمی‌شوند و در پاسخ دعوت امام(ع) به جهاد با مستکبران، آیات تقیه را می‌خوانند. امام زمان(عج) در مقابله با توجیه‌های کژاندیشانه آنان به «قرآن» استدلال می‌کنند و حق را بدون پرده آشکار می‌سازند و سرانجام، راحت‌طلبان را در ردیف منافقان کیفر می‌دهند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «فلسفه تشریع تقیه، حفظ خون‌هاست. اگر تقیه، به مرز خون رسد، دیگر جای تقیه نیست. به خدا سوگند، اگر شما برای یاری ما دعوت شوید، خواهید گفت: ما در تقیه هستیم و نمی‌توانیم شما را یاری دهیم. همانا تقیه از پدران و مادران برایتان عزیزتر است. اگر قائم(عج) ما به پاخیزد، به یاوه‌گویی‌های شما گوش نخواهد داد و در حق بسیاری از شما مردم منافق، حدود خداوند را جاری خواهد ساخت.» ...ادامه دارد @rahighemakhtoom