استاد #علی_صفایی_حائری
📌 الله نور السماوات و الارض
▫️ تمام هستى از مُلك تا ملكوت تا مَلَك نمىتوانند مساوى با الله باشند، كه جز اينها مالكى مىخواهيم كه به اين همه احاطه دارد و بر اين همه آگاه است.
▫️ جهان جز حركت نيست و حركت لازمهاش تركيب و حدود است و در مركب نمىتوان مبدأ را پذيرفت و بيرون از جهان، بيرون از حدود و ماهيات، ناچار وجودى بدون تركيب و بدون نياز و نامحدود و در نتيجه بىمانند كشف مىشود.
▫️ و اين اوست كه مرا به خودم نشان داده و هستى را آشكار كرده است و او گواه هستى و جهان است و او نور هستى و روشنگر وجود اينهاست. اصلا با اوست كه اينها مشخص مىشوند، پس چگونه اينها روشنگر او و نشان دهنده او خواهند بود.
▫️ در سوره ابراهيم مشخص شد كه آنچه ما در نظر مىآوريم خودش فقر است و نياز است و در آنجا نمىتوان ايستاد و به آن نمىتوان دلخوش شد.
▫️ نفس، خلق، دنيا، شيطان، معبودهايى هستند كه ما به آنها روى مىآوريم... و آنها را در برابر الله مىگذاريم و از او چشم مىپوشيم...
📝 استاد علی #صفایی_حائری 📚 کتاب صراط، صفحه ۶۲
@einsad
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سالروز_تبعید_امام_کاظم_علیه_السلام
#اهل_جانان
#آیه_محکمه
#انتظار_فرج
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 تمدّن ناب الهی
◽ تبلیغ از بهترین و رساترین برنامه های انبیای الهی است، منتها عناصر محوری تبلیغ را باید ارزیابی كرد كه انسان چه چیزی را برساند و تا كجا برساند و چگونه برساند كه اثر تبلیغ بشود تعلیم و اثر تعلیم بشود تزكیه! آن تبلیغی كارآمد است كه تعلیم را به همراه داشته باشد و آن تعلیمی سودمند است كه تزكیه را به همراه داشته باشد، پایان این امور علمی طهارت روح است و اگر روح طاهر شد جامعه به تمدّن ناب الهی بار می یابد.
◽ در جریان تبلیغ به ما گفتند حرف را به جان مردم برسانید: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾،[1] به گوش رسانیدن با تألیف كتاب و به چشم رسانیدن كار خوبی است، اما كافی نیست! به ما نگفتند مطالب را تا گوش مردم برسانید یا كتابی تألیف كنید كه در مرئا و منظر چشم مطالعه كننده ها باشد، گفتند حرف را به جان آنها برسانید! تا كسی اهل جان نباشد و جانان نباشد و جانانه فكر نكند حرفِ او به عمق جان مردم نمی رسد.
◽ مستحضرید مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از اهل بیت نقل كرد از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل كرد كه علم راستین آیه محكمه است و فریضه عادله و سنّت قائمه است[2] و امثال آن. فرمود حرف مُتقن در معارف عقلی, علوم عقلی, علوم نقلی, حدیث, تفسیر, فقه, روایت, درایت به صورت «آیه محكمه» گفته شود.
◽ كسی كه مسجد می رود و اهل مسجد است، روح امید باید در او زنده شود، امیدوار رحمت الهی باشد, امیدوار «تألیف قلوب» باشد، منتظر فرج باشد. درست است كه از بارزترین مصادیق انتظار فرج همان است كه همه ما منتظر آن هستیم، ولی انتظار فرج اختصاصی به زمان حضور و ظهور ندارد، ما هر كاری كه مشكل داریم منتظر باشیم گشایشی در راه هست! آن توجه به ذات اقدس الهی كه تمام فُرجه ها به دست اوست، خودش عبادت است، انتظار فرج است! پس آن حدیث معروف كه «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ»[3] حصر نیست، البته مصداق كامل همان است كه ما منتظر آن هستیم.
[1]. سوره نساء، آیه63.
[2]. الكافی (ط ـ اسلامی)، ج1، ص32.
[3]. كمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص278.
📚 پیام به همایش روحانیون طرح هجرت
تاریخ: 1394/05/05
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تدبر #فهم_قرآن #قرآن #امکان_فهم_قرآن 📌 ضرورت تدبر از دیدگاه قرآن کریم در قرآن کریم ۴ آیه داریم که
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه قرآن کریم
در قرآن کریم ۴ آیه داریم که موضوع تدبر در قرآن اشاره کرده است در ذیل به این آیات و نکات قابل استفاده از آن می پردازیم:
⏪ آیه چهارم: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»[سوره محمد، آیه ۲۴٫ ترجمه: آیا در قرآن تدبر نمیکنند یا بر دلهاشان قفلها زدهاند؟]
عدم تدبر در قرآن در کنار قفل قلب، از عوامل بی ایمانی است.
توجه به محتوا و سیاق نشان میدهد که این آیه شریفه هم مانند آیه دوم، در مقام برشماری علل و عوامل شرک و بی ایمانی است.
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 213
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به مناسبت افتتاح مركز بسيج جامعه پزشكي استان قم
⏪ غفلت از آنچه در داخل و خارج ميهن اسلامي مي گذرد، خواب معنوي است و آنچه سبب بيداري روح و مانع از خواب معنوي است، ايمان كامل مي باشد. همان طوري كه پيامبر گرامي مصون از خواب قلب، يعني غفلت بود: «تَنامُ عَيْني ولاتنام قلبي» [بحار الانوار، ج16، ص333.]،
⏪ مردان مؤمن كه آن حضرت را اسوه خود قرار دادند، از زهول و غفلت سياسي، فرهنگي، اجتماعي و مانند آن محفوظ اند و مي دانند هر ملّتي كه گرفتار خواب معنوي، يعني غفلت از رخدادهاي جهان معاصر باشد، آسيب مي بيند؛ چنانچه حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) فرموده اند: «...مَنْ نامَ لم يُنَمْ عَنْه» [نهج البلاغه، نامه 62.]؛ كسي كه بخوابد، دشمن بدخواه او به خواب نمي رود، بلكه در حال خواب وي به او حمله مي نمايد.
⏪ جهل علمي و جهالت عملي هر دو خواب گران است كه يكي عقل نظري و نيروي جزم و يقين را راكد مي كند و ديگري عقل عملي و نيروي عزم و اراده را راجل مي نمايد.
⏪ نخبگان فنّ شريف بهداشت و درمان كه صبغه بسيجي يافتند، با تحليل عميق معارف قرآن و مآثر سنّت معصومان(عليهمالسلام)، هم در ارتقاي سطح پزشكي مي كوشند و هم در سامان دهي بحران هاي سياسي، زيرا اين گروهِ جامعِ بين تخصص علمي و تعهد ديني، هم به منظور ترفيه جامعه در ترفيع فنّ محترم طبابت قيام مي نمايد و هم در تأمين امنيّت امّت اقدام مي كند تا در بخش نهضت خدمت رساني علمي مظهر خداي عليم باشد و هم در بخش نهضت خدمت رساني طبّي مظهر خداي شافي شود؛ نبايد از عروج به مدارج والا نااميد بود، زيرا نماز كه عمود دين است، نردبان ترقّي و معراج بندگان الهي است.
🌺🌺🌺
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه #جوادی_آملی 🔁 آثار #عقل 2 ✅ 1. پيروي از بهترين آرا: (فبشّ
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 3
✅ 4. موعظه پذيري:
▫️ (و ما أُوتيتم من شي ءٍ فمتاع الحيوة الدنيا و زينتها و ما عند الله خير و أبقي أفلا تعقلون)[ سوره قصص، آيه 60.]؛ آنچه به شما داده شد، متاع زندگي دنيايي و زينت آن است و آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است؛ پس آيا انديشه نميكنيد؟
▫️(وما الحيوة الدّنيا إلاّ لعبٌ و لهو و للدّار الاخرة خيرٌ للذين يتّقون أفلا تعقلون)[ سوره انعام، آيه 32.]؛ زندگي دنيا چيزي جز لهو و لعب نيست و زندگي آخرت براي پروا پيشگان بهتر است؛ پس آيا انديشه نميكنيد؟
▫️ «لا تكوننّ ممّن لا تنفعه الموعظة إلاّ إذا بالغتَ في إيلامه؛ فإنّ العاقل يتّعظ بالأدب و البهائم لا ترتدع إلاّ بالضّرب»[ شرح غرر الحكم، ج6، ص310.]؛ از كساني نباش كه جز با زيادهروي در شكنجه كردن، نصيحت در او اثر نميكند. به درستي كه عاقلْ با ادب موعظه ميپذيرد و چهارپايان جز با كتك، دست از خلاف برنميدارند.
🔸 در اين روايت، امتياز انسان بر بهايم، عقل شمرده شده است. «من قوي عقله أكثر الإعتبار»[ همان، ج5، ص269.]؛ كسي كه عقلش قوي شود، عبرتگيري او بيشتر ميشود.
▫️«إنّما العاقل من وعظته التجارب»[ همان، ج3، ص75.]؛ عاقل كسي است كه تجربهها وي را پند دهد.
ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 29
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نساء 58.mp3
14.5M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه58
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مرگ.docx
25.2K
#مقاله 10
#وفات
#موت #فوت #مرگ
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📈از پوست در آمدن
(در4صفحه)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام
@rahighemakhtoom
مرگ.pdf
359.1K
#مقاله 10
#وفات
#موت #فوت #مرگ
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📈از پوست در آمدن
(در4صفحه) و به همراه فایل word در کانال
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام
@rahighemakhtoom
📌جنس غصه های ولی خدا
#استاد_علی_صفائی_حایری
عین صاد
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
📌میزبان ویروس نباشیم
هر ویروسی برای آنکه خودش را تکثیر کند به بدنی محتاج است، به میزبانی که پذیرایش باشد. ویروس اگر بر در و دیوار بماند و کسی به او دست نزند، سرانجام از بین خواهد رفت.
هر رذیلتی نیز به بدنی محتاج است، به تنی که آن را در خود جا بدهد.
دروغ اگر روی زمین افتاده باشد و کسی آن را بر ندارد، خواهد مرد. اما دروغ را که در دهان میگذاری جان میگیرد؛ دروغ را که میگویی زنده میشود و خودش را میسازد و تکثیر میکند و سرایت میکند از این دهان به آن دهان.
نفرت اگر روی زمین افتاده باشد، خودش خواهد مرد اما وقتی آن را بر میداری و در دلت میگذاری، از تو تغذیه میکند تا بزرگ شود. حیات او ممات تو خواهد شد. تنت میزبان نفرت میشود. او تمام تو را میخورد تا زنده بماند. تو هر روز متنفرتر و متنفرتر میشوی تا نفرت جان بگیرد. تو میمیری تا نفرت زنده بماند.
حسادت هم همین است، خشمگینی و کینهورزی و بدخواهی و حیلهگری و دسیسه چینی و بیرحمی و بد اندیشی هم همینطور است. همهشان بدن میخواهند، میزبان میخواهند. جسمی میخواهند تا آن را بخورند، روحی میخواهند تا سوارش شوند.
آنها تنت را میخورند، روحت را میخورند، قلبت را میخورند، جانت را میخورند. بعدها جنازهات را هم خواهند خورد.
حالت خوش نیست؟ شاید که بیماری.
بدنت را نگاه کن، روحت را، جانت را، روانت را، قلبت را، بین کدام رذیلت در تو جا خوش کرده است. ببین میزبان کدامینی؟
خوب بودن، ماجرای ترس از دوزخ و طمع بهشت نیست. قصه ثواب و عقاب نیست. شریعت نیست، طریقت هم نیست. خوب بودن همان عقلانیت است. همان سلامت است.
خوب بودن این است که نگذاری رذیلتها در تنت تکثیر شوند، این است که نگذاری روحت میزبان ناراستیها باشد.
حالت خوب میشود، اگر جانت مزرعه پلشتیها نباشد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
سه دقيقه در قیامت 52.mp3
38.82M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ #جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و دوم
* ادامه کتاب داستان: باغ #بهشت
* مظلوم، مورد رحمت #خدا
* تفاوت #مظلوم و منظلم
* مظلوم شریک #ظالم
* حرف بسیار اشتباه: " #فقیر بمانیم تا #خدا کمکمان کند "
* بیتقوایی و نداشتن فعالیت
* جبران کردن خدا برای #مظلوم و محروم
* گفتگوی خدا با فقرا در #قیامت
* ورود به #بهشت، بدون حساب
* فقرا، واسطه فیض
* همسایه بودن در عالم #برزخ
* روایت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) از اثرگذارترین عمل در #بهشت
* کسی که به #رزق کم از خدا راضی شود، در مقابل خدا هم....
* نفاق خوب
📅99/01/23
⏰ مدت زمان: ۵۸:۳۲
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سه دقيقه در قیامت 53.mp3
38.01M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ #جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و سوم
* شهید و جایگاه #شهید
* بهشت برزخی #شهدا
* تفاوت عالم برزخ و #قیامت
* قصرهای بهشتی
* جایگاه ویژه امام خمینی (ره) در عالم #برزخ
* رزق خاص شهدا در #بهشت
* کلاسهای عالم برزخ
* تفاوت لذت دنیا و بهشت
* داستان فوقالعاده از بهشت برزخی شهدا
* آموزش شهید در برزخ
* مجلس درس شهدا
📅99/01/25
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 ایمان
▫ ايمان چيزى جز عشق و نفرت نيست. هَلِ اْلايمان الّا الْحُبِّ وَ الْبُغْض. ايمان عشق در راه او و نفرت به خاطر اوست. ايمان رهبرى و جهت دادن به عشق و نفرت است. ايمان حد قلبى مذهب است.
▫ الَّذينَ آمَنُوا أَشَّدُ حُبّاً للَّهِ.آنها كه ايمان مى آورند از عشق بزرگترى براى خدا برخوردار مى شوند. قالَتِ الْاعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا، وَ لكِن قُولُوا أَسْلَمْنا فَلَمَّا يَدْخُلِ الْايمانُ فى قُلُوبِكُم. اعراب مى گفتند ما ايمان آورده ايم، ماگرويده ايم. بگو شما ايمان نياورده ايد، بگوييد اسلام آورده ايم. هنوز ايمان در دل شما راهى نيافته است.
▫ هنوز اين عشق خدا در سينه ها خرگاه نزده است. هنوز ديگران پاسدار دلها هستند. اين عشق به تدريج شكل مى گيرد و پيچيده مى شود. اين گياه آهسته سربلند مى كند تا از تمامى وجود تو سرازير مى شود و از دست و پا و چشم و گوش و فكر و خيال تو، جوانه مىدهد و بار مى آورد.
▫ انَّ الْايمانَ مَبْثُوثٌ عَلَى الْجَوارِحِ.ايمان بر تمامى وجود تو پراكنده است. ممكن است دست تو ايمان آورده باشد، ولى هنوز چشم تو ايمان نياورده باشد و خالى مانده باشد. هر كدام از اعضا و جوارح تو كه از اين عشق زنده شدند، به ايمان مى رسند، تا آنجا كه روحُ الايمان در تمامى وجود تو سايه مى گستراند.
📝 استاد #علی_صفایی_حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۹۰
▶️ @einsad
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 خلقت درون
🔹 خلقت در فلسفه های دینی یک حقیقت خارجیه است، یک خلقت است نه چیزی دیگر! منتها خلقت درون است و این خلقت درون را خود ما باید بسازیم؛ ما سیاه چهره می شویم یا ما سفید چهره می شویم، ما زیبا می شویم یا ما زشت می شویم، پس این طور نیست که اعتبار محض باشد، «بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه»[1] یک امر حقیقی است و الآن ما داریم این کار را می کنیم، همان طوری که کودک که در رحِم به دنیا می آید نطفه است و علقه است و مضغه است و اطواری را پشت سر می گذارد صورت های خاص می گیرد که تکوین است نه اعتبار، ما هم تکوین است؛ منتها در لسان های نقلی به عنوان حرکت های جوهری و اینها بیان نشده و حکمت متعالیه زبان و فرهنگ خوبی است برای تبیین آن است که با حکمت متعالیه می شود این حرف را خوب تبیین کرد که حرکت جوهری داریم و همان طوری که حکمت متعالیه فلسفه را متحول کرده است منطق را هم «بشرح ایضاً».
🔹 در منطق یک سلسله ستونی است به نام «اجناس»، یک سلسله ستونی است به نام «انواع»، یک سلسله ستونی است به نام «فصول»، از جنس عالی شروع کرد تا جنس متوسط و یا از نوع عالی تا «نوع الانواع»، اما این کاری که منطقی ها کردند و به دست ما دادند حکمت متعالیه خیلی از اینها را عوض کرده است، آنکه منطق رایج بود انسان را نوع اخیر می داند و حیوان را جنس سافل، اما حکمت متعالیه آمد این نظم را به هَم زد، انسان را نوع متوسط و جنس سافل می داند نه نوع اخیر، چون تحت انسان انواع چهارگانه است که با اخلاق ساخته می شود، این کجا و آن حرف ها کجا! یعنی شما از فارابی تا زمان مرحوم ملاصدرا وقتی که بخواهید سؤال بکنید که انسان چیست؟ می گویند نوع اخیر است، جنس سافل چیست؟ حیوان است. او آمد نظم را به هَم زده است فرمود انسان جنس سافل است نوع نیست، برای اینکه تحت انسان چهار نوع است و انسان سر چهارراه ایستاده است، با اخلاق خودش را یا درّنده می کند یا چرنده می کند یا فرشته می کند یا شیطان، به هر حال یا راه نقشه و خیانت و حیله را بکار می برد می شود ﴿شَیاطینَ الْإِنْس﴾[2] این جزء ﴿شَیاطینَ الْإِنْس﴾ شدن فحش نیست، بدگویی نیست، این واقعاً شیطان است! اینکه می بینید مولوی حرف سنایی را نقل می کند برای اینکه یک قرن قبل از او بود و سنایی خیلی ملّا بود، یک حکیم توانمندی بود گفت:
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توتست به تدریج کنندش اطلس[3]
🔹 الآن گران ترین فرش عالم فرش ابریشم است، حرف سنایی این است که اگر کسی درس بخواند، استاد ببیند و برود مکتب می شود فرشته و این حرف ها را از زبان عرفا و اینها کمکم یاد گرفتند. پس انسان نوع متوسط است نه نوع اخیر، جنس سافل است و تحت انسان انواع چهارگانه است و حقایق چهارگانه و این راه هم حقایق چهارگانه است، تطرّق این راه هم حقایق چهارگانه است منتها به زبان اخلاق، در ظرف اعتبار گرفته می شود. این نظیر آن نیست اینجا را زوج و فرد بکنند فلان جا ورود ممنوع است فلان جا ورود ممنوع نیست، یا نوار سبز علامت بگذارند یا نوار مشکی علامت بگذارند اینجا سوگ است آنجا جشن است، اینها اعتبارات است که منشأ آن خیال و وهم است، بالاتر از خیال و وهم نیست؛ اما وقتی به مرحله عقل و وحی رسید می شود ﴿وَ إِنَّكَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ﴾،[4] یک؛ «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خُلُقُهُ الْقُرْآن»،[5] دو؛ قرآن هم یک حقیقت خارجیه است، سه؛ در زبان عربی و اینها آمده است، چهار؛ این طور نیست که ـ معاذالله ـ یک امر اعتباری باشد.
🔹 ما اخلاق داریم یعنی خلقت داریم، نه کار! ما را که آنجا رنگ نمی کنند ما باید اینجا خودمان را رنگ بکنیم، این می شود ﴿صِبْغَةَ اللَّه﴾،[6] آنجا رنگ آمیزی بکنند کسی سفید بشود یا سیاه بشود که نیست می گویند وقتی وضو می گیری آب به صورت می ریزی این را بگو «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه» با همین گفتن و گفتن، «یوم القیامة» أبیض محشور می شوید. ما خلقت داریم، حقیقت داریم، منتها به زبان اعتبار گفته می شود.
[1]. الكافی(ط - الإسلامیة)، ج3، ص71.
[2]. سوره انعام، آیه112.
[3]. سنایی، قصاید، قصیده90.
[4]. سوره قلم، آیه4.
[5]. مجموعة ورام، ج1، ص89.
[6]. سوره بقره، آیه138.
#حرکت_جوهری
#رنگ_آمیزی
#زبان_اخلاق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای هیأت تحریریه مجله اخلاق وحیانی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/08/04
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 24.mp3
17.77M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 45
🔅🔅🔅
✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 24
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و چهارم
🕑 زمان:13دقیقه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 45 🔅🔅🔅 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آل
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 45
🔅🔅🔅
✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 24
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و چهارم
🔅🔅🔅🔅
▫ «عَافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ، عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» عافیتی که در تنم تندرستی بیافریند. عافیتی که مربوط به دنیا و آخرت باشد. خب عافیت آخرتی مربوط به بازو و پا و چشم و گوش دیگر نیست.از جنس باور های درونی ؛ اعتقادات و معنویات و روحیات است.
▫ عافیت در امان بودن از ناگواریها است. عَافِنِی مرا در امان نگهدار. عافیت رهاییبخش از کسالتها و تنبلی ها و ناخوش احوالی ها است. عافیتی که حاکم بر همه عرصههای حیات انسانی باشد. بهطوریکه هم دنیایم را بگیرد هم آخرتم را. اگر این عافیت به دست بیاید یکی از بزرگترین نعمتها است.
📐 عافیت هایی برای آزمون
عنه عليه السلام : فإن أتاكُمُ اللّه ُ بِعافِيَةٍ فَاقبَلوا ، و إنِ ابتُليتُم فَاصبِروا ، فإنَّ العاقِبَةَ لِلمُتَّقينَ [نهج البلاغة : الخطبة 98.]
امام على عليه السلام : اگر خداوند به شما عافيتى داد، بپذيريد و اگر مبتلا شديد، استقامت و شكيبايى ورزيد؛ زيرا فرجام [نيك] و خوش از آنِ پرهيزگاران است.
امکان دارد یک مدتی به خاطر ابتلا بعضی از عافیتها را از ما گرفته شود. در مالمان، در جسممان، حتی در فهممان.
بعضی وقتها میشود که انسان یک مطلب ساده را هر چه فکر میکند نمیفهمد. بعضی وقتها حافظه را خدا از انسان میگیرد. راهی را که هرروز میرود و میآید یکدفعه در چند لحظه یادش میرود.۲۰ سال است یک مسیری را دارد میرود و میآید یکمرتبه میبینید که در یکلحظهای یادش میرود. هرچه فکر میکند که الآن کجاست متوجه نمیشود. خدا میخواهد تنبیه کند تذکر بدهد. اینها را انسان باید غنیمت بشمارد.
📐 درخواستی جامع و تمام عیار
كانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله يَدعو و يَقولُ : أسألُكَ تَمامَ العافِيَةِ ، ثُمَّ قالَ : تَمامُ العافِيَةِ : الفَوزُ بِالجَنَّةِ ، و النَّجاةُ مِنَ النّارِ . [الدعوات : 84/212 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دعا مى كرد و مى گفت: عافيت كامل عطايم فرما. سپس مى گفت: عافيت كامل همان رسيدن به بهشت است و رستن از آتش.
▫ رسول خدا صلی الله علیه و آله خودش اینگونه دعا میکرد: « اسئلک تمام العافیه» خدایا از تو تمام عافیت را میخواهم «ثم قال» بعد خود حضرت اینطور میفرمود تمام العافیه یعنی «الفوز بالجنه و النجاه من النار» یعنی من را رستگار کن بهشتیم کن و از جهنم نجاتم بده «اسئلک تمام العافیه» یعنی این.
▫ عافیتی فراتر از جسم و بدن(عافیت یعنی سلامت شخصیت )
همین جمله عافیة الدنیا و الاخره نشان می دهد عافیتی که تا این جا خواسته، عافیت بدنی نبوده است و عافیتی است که عافیت بدنی از آن حاصل می شود. و شارحان و مترجمان بی توجهی کرده اند و اصل و اساس این دعا را به محور صحت بدن دانسته اند.
▫ تندرستی بدون درستی و سلامت شخصیت، در نظر امام علیه السلام از نعمات محسوب نمی شود بل گاهی ابتلاء است که باید در روز محشر حساب پس بدهد. امام اول سلامت روح- هم روح غریزه و هم روح فطرت= شخصیت- را می خواهد سپس نعمت صحت بدن را.
⏪ نهج البلاغه: «أَلَا وَ إِنَ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَالِ وَ أَفْضَلُ مِنْ سَعَةِ الْمَالِ صِحَّةُ الْبَدَنِ وَ أَفْضَلُ مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْب»:
بدانید که از جملۀ گرفتاری ها بی چیزی است، و سخت تر از بی چیزی بیماری بدن است، و سخت تر از بیماری بدن بیماری قلب (= شخصیت درون) است. و بدانید که از جملۀ نعمت ها فراوانی مال است، و بهتر از فراوانی مال صحت بدن است، و بهتر از صحت بدن تقوای قلب است.
و بدترین بیماری بدن آن است که از رفتارهای گناه ناشی شود مانند امراض مقاربتی، بیماری های ناشی از اعتیاد به الکل و مواد مخدر و… و بهترین صحت بدن آن است که از بهداشت عقلانی شرعی ناشی شود.
و مکرر بیان شد که عقل هیچ کسی سالم نیست مگر کسی که فطرتش از سلطۀ غریزه سالم باشد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌خواب، ثمره تلقینات
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#خواب
#کشف_و_شهود
#احمد_الحسن
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تیر99.mp3
3.42M
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) #بصیرت
تاریخ پخش: تیر 1399
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تیرماه 99.pdf
124.2K
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) #بصیرت
تاریخ پخش: تیر 1399
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سالروز_قیام_مسجد_گوهرشاد_علیه_كشف_حجاب
#عدل
#غیرت
#خانواده
#حجاب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 حجاب و عفاف
📜 قرآن كریم كه برای تعلیم كتاب و حكمت از یك سو و تزكیه نفوس از سوی دیگر نازل شده است، موارد خاصی را به عنوان نقاط برجسته و روشن تعلیم و كتاب و حكمت از یك سو و تزكیه ارواح و نفوس از سوی دیگر مشخص كرد. یكی از آن موارد جریان حجاب و عفاف است. در سورهٴ مباركهٴ «نور» از جریان عفاف و حجاب به عنوان ﴿ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ﴾ یاد كرده است، در عین حال كه فرمود: ﴿قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ﴾ سند این عفاف را هم ﴿ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ﴾[1] ذكر كرده است.
📜 منشأ این تزكیه نفوس همان رعایت عدل است، جامعه در سایه عدل به مقصد می رسد و از امنیت و امانت برخوردار می شود. عدل عبارت از آن است كه هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، نه كج راهه برود، نه راه كسی یا چیز دیگر را ببندد. عادل كسی است كه هویت خود را بشناسد، اولاً؛ از مرز خود تعدی نكند، ثانیاً و اجازه تجاوز دیگران را به قلمرو هویت خویش ندهد، ثالثاً؛ مجموع این امور به نام عدل است. اگر این در مسایل سیاسی بود، حكم آن مشخص است. در مسایل نظامی بود، حكمش مشخص است. در مسایلی كه مربوط به حجاب و عفاف است، حكمش مشخص است.
📜 قرآن كریم جریان حجاب و عفاف را در تحت عنوان غیرت ذكر كرده است. غیرت از برجسته ترین فضایل اخلاقی است. آن كس كه خود را و هویت خویش را نشناخت، غیور نخواهد بود. آن كه تا حدودی از معرفت ناقص برخوردار است ولی به حریم دیگری تجاوز می كند، غیرتمند نیست. آن كس كه جلوی تجاوز بیگانه را نمی گیرد و بیگانه اگر وارد حریم او شود، برای او بی تفاوت است، او غیرتمند نیست.
📜 اگر اصل خانواده ـ پدر و مادر ـ غیور بودند، فرزندانشان را غیرتمند پروراندند، این خانواده كه یك جامعه كوچكی است، توان آن را دارد كه جامعه را غیور بپروراند و آیه ﴿قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ﴾ را محقق كند. اگر اصول خانوادگی با حجاب و عفاف همراه بود، جامعه هم بشرح ایضاً[همچنین] خواهد بود.
[1]. سوره نور، آیه20.
📚 پیام به همایش حجاب و عفاف
تاریخ: 1391/06/18
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Tareg -01 ss.mp3
1
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 9:تفسیر صوتی سوره طارق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه اول
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom