eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ▫ تعریف و تفاوت تدبّر و تفسیر را جهت تقریب به ذهن می‌توان در قالب مثال، این چنین بیان کرد: 🔹 قرآن از آن جهت که کتابی جهانی و جاودانه است، ناگزیر مانند قانون اساسی و سیاست‌های کلی یک کشور، کلی و کلان است. 🔹 قانون اساسی و سیاست‌های کلی یک کشور را لااقل در دو سطح می‌توان مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی، فهم تدبّری از آن که فهمی ظاهری، کل‌نِگر و مجموعی است و همه‌ی شهروندان یک جامعه از این نوع فهم بهره دارند و سطح دیگر، استنباط تفسیری از آن که موجب تفصیل مباحث و بیان جزئیات اجرائی و عملیاتی آن می‌شود. 🔹 این سطح از استنباط، وظیفه‌ی رهبران جامعه و مدیران کشور است و نیازمندِ توانائی‌های علمی و روحی بیشتری می‌باشد. هر دو این موارد، کاری لازم و ضروری است، لذا اگر فهم تدبّری و مجموعی صورت نگیرد، آحاد جامعه از درکِ اهداف، مقاصد و برنامه‌های کلی کشور بی‌بهره‌اند و معیاری برای صحت و سُقم ریز قوانین و آیین‌نامه‌ها باقی نمی‌ماند و اگر استنباط تبیینی و تفصیلی انجام نگردد، قانون اساسی و فهم تدبّریِ آن، قابلیت اجراء در جامعه و مدیریتِ نظامات اجتماع را ندارد. ▫ قرآن کریم – البته بدون مقایسه با قانون بشری- قانون اساسی الهی است که مخاطب آن تمام مردم بوده و ایشان باید از یک‌سو، اصول و سیاست‌های کلی آن را درک کرده و با ایمان آگاهانه زندگی خود را در جهت این اصول و سیاست‌ها تنظیم نمایند و از سوی دیگر با تبعیت آگاهانه از رهبران الهی که جزئیات قوانین و برنامه‌های الهی و آیین‌نامه‌ها را استنباط و جامعه بشری را هدایت می‌کنند، در راستای عمل به قانون اساسی الهی گام بردارند. ◽ پس در واقع تدبّر در قرآن، فهم ضابطه‌مند و میسر تمام انسان‌ها از قرآن کریم جهت دریافت هدایت‌های بنیادین الهی بوده و با تبیین(تفسیر) استنباطی و اجتهادی قرآن که جهت تبیین جزئیات معارف و احکام قرآن انجام می‌گیرد، متفاوت است. تدبّر، تفهم و فهمیدن آن چیزی است که قرآن با زبان گویای الفاظ خود بدان ناطق است؛ اما تبیین و تفسیر، استنطاق(به نطق در‌آوردن) قرآن و استنباط از آن است. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم ♨ رابطه رفاه و داری خداوند متعال در آیه 60 مبارکه بقره می فرماید که : " به یاد آر هنگامی که برای قوم خود طلب آب کرد و ما به او گفتیم که عصایت را بر آن سنگ بزن و او چنین کرد و دوازده چشمه از آن جوشید و آبشخور هر کدام از تیره های بنی اسرائیل مشخص گردید. و خداوند گفت از روزی خداوند بیاشامید و در زمین فساد و فتنه انگیزی نکنید." قوم بنی اسرائیل که دچار تشنگی شدند از طلب آب نمودند و برایشان دعا کرده و حاجت به نزد پرودگار خویش برد.خداوند نیز اجابت نموده و از دل سنگی خارا چشمه های بسیاری را جاری نمود.اما نکته مورد بحث ما قسمت آخر آیه هست که خداوند می دهد که از خداوند بخورید و فساد ایجاد نکنید. این کلام دو نوع هشدار دارد اول اینکه جامعه ای که در آن و فلاکت باشد و مردمی که گرسنه باشند نه تنها دین را نمی خواهند بلکه ناچارا دچار نیز می گردند.دزدی ها و نزاع بر سر منابع،خود فروشی و دین فروشی و هزاران مثال دیگر که در جامعه بروز خواهد کرد. دوم این این است که جامعه متنعم و مند نیز نباید سرمست شود و خدای خودش را فراموش کند و به آلوده شود. جامعه اسلامی جامعه ای متوسط و بدون افراط و تفریط است. بنابراین خواهران و برادران این منطق است که از سویی جامعه را نفی می کند و از سوی دیگر جامعه متنعم را نیز نمی پذیرد. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شعاع ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢شعاع ولایت ⏹ وقتی آیات سورهٴ مباركهٴ «احزاب» نازل شده است كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ﴾،[1] مردم از رسول گرامی تفسیر این كریمه را سؤال كردند، فرمود من دو سمت دارم: یك سمت رسالت دارم كه احكام الهی را نقل می ‌كنم، سمت دیگر من ولایت و امامت و رهبری من است، من فرمانی كه می‌ دهم شما باید بشنوید و اطاعت كنید. وقتی گفته شد ﴿أَوْلى بِالْمُؤْمِن﴾، یعنی قلمرو ولایت كلیه مؤمنین ‌اند «بأنفسهم و اموالهم و حقوقهم» و این اولیٰ هم افعل تعیینی است نه افعل تفضیلی؛ یعنی وقتی رسول گرامی درباره امت اسلامی تصمیم گرفت، متعیناً تصمیم پیغمبر مقدم است، برای مردم روشن شد كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ معنایش رهبری است، یك؛ اولویت تعیینی است، دو؛ شعاعش هم مطلق است، سه؛ مردم در كارهای شخصی خود بر خود سلطه دارند و اما وقتی در تحت رهبری رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرار گرفتند، حرف اول و آخر را رسول گرامی می ‌زند. ⏹ وجود مبارك رسول گرامی بعد از اینكه جریان حج و جریان عرفات و مشعر و منا را پشت ‌سر گذاشت، در یك مقطع كه تقریباً به منزله چهار سوق جهان آن روز بود كه مردم از آن مقطع جدا می ‌شدند، مأمور شده است در چنان مقطعی دستور بدهد، آنهایی كه جلو رفتند برگردند، آنهایی كه پشت ‌سر هستند تسریع كنند و زیر یكی دو درخت را دستور دادند رفت و روب كنند، سنگ‌ هایی را حاضر كنند به صورت منبر درآورند، فرمود در تمام این مدّت در جنگ و صلح، در تعلیم و تذكیه، در مكه و مدینه، قبل از هجرت و بعد از هجرت آیا من مبلّغ خوب، معلم خوب، مربی خوب، مزكّی خوب، مهذّب خوب بودم یا نبودم؟ همه گفتند آری. فرمود آیا طبق آیهٴ سورهٴ «أحزاب» من اولیٰ هستم یا نه؟ عرض كردند آری، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه‏»؛[2] هر كس من ولی اویم، این علی ولی اوست. دست حضرت را گرفت و بالا برد كه همگان حضرت را دیدند، فرمود: اگر من اولایم، بعد از من این علی اولاست. دیگر سخن از مولا نیست تا كسی بگوید مولا به معنای ناصر یا دوست و مانند آن است، فرمود اگر من اولایم هر كه ولایت مرا قبول دارد ولایت علی را هم باید قبول داشته باشد، همگان گفتند «بَخ بَخ» به علی عرض كردند «یا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة».[3] [1]. سوره أحزاب، آیه6. [2]. سنن ترمذی، ح3713،ج12، ص175. [3]. الامالی(للصدوق)، ص2. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1386/11/20 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱۶ ـ ۲۱۴ 📌استقامت الی باید آن‏ قدر برای مشکلات خود را مهیا کند که اگر همه بلا شود و بر سر او فرود آید تکان نخورد و حوادث غیر مترقبه برای او مترقبه باشد، تمرین کند که بتواند آنها را تحمل نماید و از تعالی یاری بخواهد که در این صورت یاری به او نزدیک است. الی باید برای خیرخواهی و کمک به مردم خود را بسازد و بخصوص به نزدیکان، یتیمها، شکست خورده ‏ها و در راه ماندگان کمک بیشتری بکند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کفاره گناه و دوای درد جامعه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
7 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 🔅🔅🔅 سلام دوستان عصر روز دوشنبه 6 مرداد ماه گرم تابستانی تون به خیر🌹 👈 با یاری و توفیق الهی جلد اول تفسیر گرانبهای تسنیم که مشتمل بر تفسیر سوره حمد است بارگذاری شد .امیدوارم مورد بهره مندی دوستان فرهیخته و دوستداران فرهنگ قرآنی قرار گرفته باشد. 📜 از امروز ان شاء الله به بارگذاری ج2 تفسیر تسنیم که مشتمل بر تفسیر آیاتی از سوره بقره است اقدام می کنیم. امیدوارم دوستان همراهم علاوه بر استفاده در انتشار این سلسه مطالب ارزشمند که مجموعه نظام مند معارف و آموزه های الهی است در وبلاگ ها و گروهها و کانال های مذهبی خادم این صفحه نورانی کمک و تشویق کنند. توفیق از او می طلبیم و هوالمستعان سید محمد عبداللهی قم المقدس 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (1) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 پيشگفتار سوره سنام قرآن در نگاه برگزيدن بشر ▫️ سوره مباركه بقره در سخنان رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و اهل بيت آن حضرت، با اوصافى ستوده شده كه حاكى از جايگاه بلند اين سوره است. ▫️ در احاديث نبوى گاهى از اين سوره به سنام قرآن، يعنى قله رفيع قرآن، ياد شده: ان لكل شى ء سنام القرآن سوره البقره (1) و گاهى با عنوان سيد قرآن (2) يا عنوان فسطاط قرآن، يعنى خيمه و سراپرده قرآن (3) از آن تعبير شده است. ▫️ همچنين پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: سوره هاى طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است ؛ (4) چنانكه مئين به جاى انجيل و مثانى به جاى زبور به من عطا شده و با دريافت مفصل (كه تقريبا 67 سوره است) بر ديگران برترى يافتم (5) و در پاسخ پرسش از برترين سوره قرآن، از سوره بقره نام بردند: سئل النبى (صلى الله عليه وآله) اى سور القرآن افضل ؟ قال: البقره (6) ▫️ گرچه برخى سوره هاى ديگر قرآن، مانند حمد، نيز برترين سوره معرفى شده، ولى با افضل بودن سوره بقره نيز منافى ندارد؛ زيرا برترى هر يك، از جهتى است و افضل بودن در اين گونه موارد نسبى است، نه مطلق و نفسى ؛ مثلا، برترى سوره حمد از آن روست كه با وجود ايجاز و اختصار مشتمل بر عصاره معارف قرآن است و به همين جهت به ام الكتاب موسوم شده است. (7) ▫️ برترى سوره بقره نيز از نظر جامعيت آن است ؛ اين سوره گسترده، جامع اصول معارف ، اخلاق، حقوق و احكام فقهى فراوانى است و از اين جهت در ميان سوره ها بى همتاست. از اين رو برخى در صدر اسلام مدت هشت سال كوشيدند تا آن را فرا گيرند. (8) ▫️ سوره بقره در نگاه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از چنان عظمتى برخوردار بود كه به جوانترين فرد يك لشكر بر اثر فراگيرى اين سوره، سمت فرماندهى داد: روى ان النبى (صلى الله عليه وآله) بعث بعثاثم تتبعهم يستقرئهم. فجاء انسان منهم فقال: ماذا معك من القرآن ؟ حتى اتى على احدثهم سنا، فقال: ماذا معك من القرآن ؟ قال كذا و كذا و سوره البقره. فقال (صلى الله عليه وآله): اخرجوا و هذا عليكم امير. قالوا: يا رسول الله (صلى الله عليه وآله) هو احدثنا سنا. قال: معه سوره البقره (9) سفارش موكد اهل بيت (عليهم السلام) درباره تلاوت اين سوره نيز، حاكى از عظمت آن در نگاه آن برگزيدگان است. ▫️ اين سوره مشتمل بر آياتى برجسته و نورانى مانند آيه الكرسى است كه از آن به ذروه قرآن يعنى قله رفيع قرآن و يا گنج عرشى ياد شده است: ان لكل شى ء ذروه القرآن آيه الكرسى (10)، اعطيت آيه الكرسى من كنز تحت العرش ولم يوتها نبى كان قبلى. (11) ▫️ تعبير گنج عرشى درباره آيات پايانى اين سوره نيز آمده است: اعطيت لك و لامك كنزا من كنوز عرشى فاتحه الكتاب و خاتمه سوره البقره (12) پی نوشت: 1- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 2- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ منهج الصادقين ، ج 1، ص 121 3- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 25 4- تفسير عياشى ، ج 1، ص 25؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 52 5- تفسير برهان ، ج 1، ص 52 6- نورالثقلين ، ج 1، ص 26 7- تسنيم ، ج 1، ص 260. 8- روح المعانى ، ج 1، ص 163؛ الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148 9- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 10- بحار، ج 89، ص 267 11- همان ، ص 264 12- همان ، ص 263 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته ها و پیام های آیات 10 تا 11 سوره بروج إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ «10» إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ «11» همانا كسانى كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار و شكنجه قرار دادند و توبه نكردند، پس براى آنان عذاب دوزخ و همچنين عذاب سوزان است. همانا براى كسانى كه اهل ايمان و عمل صالح هستند، باغ‌هايى بهشتى است كه نهرها از زير آن جارى است، اين است رستگارى بزرگ. 🔅🔅🔅 ▫️ «فتنة» در اصل به معناى قرار دادن طلا در آتش، براى به دست آوردن ميزان خلوص آن است و در اصطلاح، به معناى عذاب و شكنجه و يا آزمايش‌هاى سخت نيز به كار مى‌رود. امّا در آيه مورد بحث به معناى عذاب و آزار است. چنانكه در آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «يَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ يُفْتَنُونَ ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ هذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ» ▫️ در حوادث تلخ و سخت تاريخ، همواره زنان و مردان مؤمن در كنار يكديگر بوده‌اند و نقش زنان در حركت‌هاى اصلاحى و انقلابى فراموش نشدنى است. لذا ستمگران جنايتكار نيز، آنان را همچون مردان مورد آزار و شكنجه قرار مى‌دادند. «فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» ✅1- اصحاب اخدود و همه شكنجه‌گران تاريخ، مورد قهر الهى هستند. الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ ... ✅ 2- زنان با ايمان در كنار مردان، آزار و شكنجه‌ها را به جان مى‌خريدند. «فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» ✅ 3- در دفاع از مظلوم، تفاوتى ميان زن و مرد نيست. فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ‌ ... ✅ 4- راه توبه همواره باز است و براى هيچ كس بن‌بست وجود ندارد و لذا يأس از رحمت خدا ممنوع است. (آرى، خداوند حتّى شكنجه‌گرانى كه مؤمنان را مى‌سوزاندند، دعوت به توبه كرده است.) فَتَنُوا ... ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا ✅ 5- خداوند توبه‌پذير است، گرچه مدّتى طول كشيده باشد. «ثُمَّ» ✅ 6- كيفر سوزاندن، سوزاندن است. «النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ- عَذابُ الْحَرِيقِ» ✅ 7- بشارت و انذار بايد همراه يكديگر باشد. عَذابُ الْحَرِيقِ‌ ... جَنَّاتٌ تَجْرِي‌ ... ✅ 8- بهترين لذّت‌ها، لذّت بردن از طبيعت است. جَنَّاتٌ‌ ... الْأَنْهارُ ✅ 9- براى كفّار شكنجه‌گر دو عذاب است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ» ✅ 10- دنيا زودگذر است. هم كاميابى‌هاى ستمگران گذراست و هم سختى‌هاى مؤمنان. به فكر آخرت باشيد كه عذاب دوزخيان بى پايان و پاداش بهشتيان، جاودان است. فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ ... لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ‌- الَّذِينَ آمَنُوا ... لَهُمْ جَنَّاتٌ‌ ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 شریک القرآن 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 شریک القرآن ◽️ معنای اینكه ما در زیارت ها عرض می ‌كنیم «السَّلَامُ‏ عَلَیكَ‏ یا شَرِیكَ‏ الْقُرْآن»[1] این را از چند راه می ‌شود استفاده كرد، یكی از آنها حدیث معروف ثقلین و یكی هم از حدیث منزلت است. از حدیث معروف ثقلین می ‌شود استفاده كرد كه فرمود این دو وزنه وزین «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ‏ كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِی‏» اینها «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض»[2] اگر یك حقیقتی در قرآن باشد، باطنی از باطن های قرآن، عمقی از اعماق قرآن، معرفتی از معارف قرآن، در قرآن كریم باشد و این عترت طاهرین ـ معاذ الله ـ به آن نرسیده باشند می ‌شود افتراق، پس هیچ مطلبی در ظاهر قرآن، در باطن قرآن، در تفسیر قرآن، در تأویل قرآن، در اوج قرآن در حضیض قرآن نیست مگر اینكه اینها می ‌دانند، اگر چیزی در قرآن باشد و ـ معاذ الله ـ اینها ندانند این افتراق می ‌شود. ◽️ وجود مبارك پیامبر به علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «یا عَلِی إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ‏ مِنْ مُوسَى» این یك مقدمه، بعد هم فرمود: «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی»،[3] پس وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نسبت به وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) همان منزلت هارون را نسبت به موسی دارد، این مقدمه اولی؛ مقدمه ثانیه در سورهٴ مباركهٴ «طه»، وجود مبارك موسای كلیم به ذات اقدس الهی عرض كرد كه هارون را شریك امر من قرار بده ﴿وَ أَشْرِكْهُ فی أَمْری﴾[4] و ذات اقدس الهی می ‌فرماید: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسی﴾[5] این هم مطلب سوم، پس وجود مبارك هارون شریك موسی است نه شریك در مال و زمین و خانه و واحد مسكونی و تجاری، شریك «فی الولایة» است، شریك «فی النبوة» است و اگر نبود استثنای «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی» می ‌شد شریك مطلق، چون عموم منزلت همین را اقتضا می ‌كند، مقتضای عموم تنزیل آن است كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب «شریك القرآن» است، اگر «شریك القرآن» شد ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾[6] است، اگر «شریك القرآن» شد علم غیب در آن هست، اگر «شریك القرآن» شد عصمت در آن هست. [1]. المزار الکبیر، ص426. [2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62. [3]. امالی (صدوق)، ص174. [4]. سوره طه، آیه32. [5]. سوره طه، آیه36. [6]. سوره واقعه، آیه79. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1385/10/17 ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅اهدنا الصراط المستقيم اين طلب، اين فرياد انسانِ متفكّرِ عاقلِ عاشقِ مجاهدى است كه در راه عبوديّت به جهاد برخاسته و پس از بلاها و فتنه‏ ها، به عجز رسيده و بانك برداشته كه با او به او راه يابد، كه جز اين راهى نيست. 🔹 اين طلب، طلب مشخص و روشنى است كه تو مى‏ دانى چه مى‏ خواهى. تو همراه ها را مى‏ شناسى. همراه‏ هايى كه به انعام گسترده رسيده‏ اند؛ به بخشش‏ ها و كوثرها راه يافته‏ اند و تو مانع‏ ها و سنگ‏ هاى راه را مى‏ شناسى و از گم شده‏ ها كه خود را گم كرده‏ اند و به بازى گرفته شده‏ اند خبر دارى. و در اين طلب، به اين همه اشاره دارى كه با چه كسى باشى، از چه كسى فاصله بگيرى. 📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۷۱ 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 امام باقر علیه السلام ▪️ شخصی به نام «محمد بن المنكدر» می ‏گوید: در اطراف مدینه بودم كه حضرت امام محمد باقر (علیه‏السلام) را دیدم. ایشان به سبب كار طاقت فرسای كشاورزی در صحرای گرم مدینه به شدت عرق كرده بود و به كمك غلامان خود حركت می‏ كرد. با خودم فكر كردم او را نصیحت كنم تا خود را این اندازه به جهت دنیا طلبی و تحصیل متاع ناچیز دنیا به زحمت و عذاب نیفكند. ▪️ به حضرت امام باقر (علیه‏السلام) عرض كرد: اگر با همین حال، مرگ به سراغ شما بیاید چه خواهی كرد و جواب خدا را چه خواهی داد؟ حضرت امام باقر (علیه‏السلام) فرمود: « لو جاءَنی المَوتُ و أنا على هذِهِ الحالِ جاءَنی و أنا فی طاعَةٍ مِن طاعَةِ اللّه تَعَالی»؛ به خدا قسم! اگر در این حال، مرگ به سراغم آید، من در حال به جا آوردن طاعتی از طاعات خداوند جان خواهم داد. 📚 منبع: کتاب نسبت دین و دنیاْ - صفحه 229. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱۸ 📌 و پایداری علامت کسانی که به سوی حرکت می‏ کنند و امید دیدار تعالی و رحمت او را دارند این است که می‏ توانند اگر لازم باشد از وطن خود کنند و در راه نمایند. اینها مورد بخشش و مهربانی خاص تعالی هستند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بلای مردم برای یک وقت است کسی می گوید من مامورم و معذور؛ همه را باید بگویم، بعدش به من مربوط نیست. فرمود: نه، اینطور نیست. یک بیان نورانی از (سلام الله علیه) رسیده است که: (بَلیهُ النّاسِ عَلَینا عَظیمَه اِن دَعَوناهُم لَم یُجیبُنا وَ اِن تَرَکناهُم لَم یَهتَدُوا بِغَیرنَا). ما که نمی توانیم بگوئیم (چندین چراغ دارد و بیراهه می رود / بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش)؛ ما که نمی توانیم همچنین حرفی بزنیم! بگوئیم رها کنیم، بیفتند در چاه؛ چرا بیفتند در چاه؟! ما یک درد سنگینی نسبت به این مردم داریم؛ می کنیم، نمی آیند؛ رها کنیم، راه غیر از این نیست! ما که نمی توانیم بگوئیم بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش؛ این راه نیست. این بیان نورانی امام (سلام الله علیه) منطبق بر بیان وجود مبارک (صلّ الله علیه و آله و سلّم) است که می خورد. 🔷️ ر.ک المناقب لابن شهر آشوب / جلد ۴ / صفحه ۲۰۶ و غزلیات سعدی / غزل ۳۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۱۰/۲۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 11 ⏪ 20. كار گشاي ديگران: 🔹 «إذا طلبتم الحوائج فاطلبوها من أهلها. قيل: يابن رسول الله(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و من أهلها؟ قال عليه السلام: الّذين قصّ الله في كتابه و ذكرهم فقال: «إنّما يتذكّر أُولوا الألباب»[ سوره رعد، آيه 19.]قال عليه السلام: هم أُولوا العقول»[ بحار، ج1، ص141.]؛ 🔸 امام مجتبي(عليه‌السلام) فرمودند: هرگاه خواستيد حاجتي از ديگران طلب كنيد، از اهلش طلب كنيد. گفتند: اي پسر رسول خداص! اهلش چه كساني هستند؟ فرمودند: كساني كه خداوند در كتاب خودش از آنان نام برد و فرمود: «همانا صاحبان خرد، متذكّر مي‌شوند». منظور خداي سبحان، صاحبان عقل است. 🔅🔅🔅 ⏪ 21. موقعيّت شناسي و اقدام سنجيده: 🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يحدّث من يخاف تكذيبه و لا يسأل من يخاف منعه و لا يعد ما لا يقدر عليه و لا يرجو ما يعنف برجائه و لا يتقدّم علي ما يخاف العجز عنه»[ همان.]؛ 🔸 اي هشام! عاقل با كسي كه مي‌ترسد تكذيبش كند، سخن نمي‌گويد و از كسي كه مي‌ترسد دست ردّ به سينه او بزند،چيزي طلب نمي‌كند و به چيزي كه قدرت آن را ندارد، وعده نمي‌دهد و به چيزي اميد نمي‌بندد كه موجب سرزنش او گردد و به سبب اميد به آن، به زحمت افتد و در كاري كه احتمال مي‌دهد از عهده آن بر نمي‌آيد، پيش قدم نمي‌شود. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 220 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ دوم. عنوان حجاب و كشف، مستور و مشهور و نظاير آن، همانند عنوان قرب و بُعد، در همه موارد يكسان نيستند، بلكه اگر در امور مادي به كار روند، نسبت متساوي با هم دارند و [اگر] در امور مجرّد و مادي مطرح گردند، نسبت متفاوت خواهند داشت؛ مثلاً اگر ديوار يا پرده اي بين دو چيز يا دو شخص واقع شود، هر كدام نسبت به ديگري محجوب و مستورند و اگرآن حجاب برداشته شود، هر دو نسبت به هم مكشوف و مشهورند و هيچ كدام از ديگري محجوب و مستور نخواهد بود؛ ولي اگر موجود مجرّد نامحدود، نسبت به موجودِ محدودِ ديگر سنجيده شود، چون آن مجرّد نامتناهي، به تمام شئون وجودي اين موجود متناهي، احاطه وجودي و قيّومي دارد، همان طوري كه اضافه آن قيّوم نسبت به متقوّم اشراقي و يك جانبه است؛ نه دو جانبه، احتجاب اين موجود محدود از آن مجرّدِ نامتناهي نيز يك سويه است؛ نه دو سويه؛ يعني اين موجودِ متناهي از آن مجرّد نامحدود محجوب است؛ نه آنكه آن موجود نامتناهي نيز از اين موجود محدود مستور باشد. ▫ ثمر اين تحليل آن است كه هيچ حجابي بين انسان كه موجودي است محدود و خداي سبحان كه مجرّدي نامتناهي است نيست، مگر خود انسان كه اگر وي خود را نبيند، خداي عالم و آدم را خواهد ديد و مضمون اين عبارت: «...ليس بينه و بين خلقه حجابٌ غيرُ خلقه، احتجب بغير حجابٍ محجوب و استتر بغير سترٍ مستور لا إله إلاّ هو الكبير المتعال» [التوحيد، ص 179] ▫ از حضرت ابي ابراهيم امام كاظم(عليه‌السلام) رسيده است و سرّ آن اين است كه هستي مطلق، به تمام جهات وجودي موجودِ مقيّد احاطه قيّومي دارد، به طوري كه فيض مستمرّ او داخل در نهان اشياست، بدون امتزاج و خارج از آنهاست، بدون ابتعاد و بينونه و هيچ چيزي ساتر او نيست، زيرا اطلاق و عدم تناهي موجوديّت خدا، مانع حاجب بودن چيزي نسبت به اوست: «...لا تَحجُبُه السواتر» [نهج البلاغه، خطبه 152 و 185.] و آنچه از حضرت امام سجّاد(عليه‌السلام) رسيده است كه «اللهمّ و قد أشرف علي خفايا الأعمال علمك و انكشف كلّ مستور دون خُبرِك ولايَنطوي عنك دقائق الاُمور و لا تَعزُبُ عنك غيّبات السّرائر» [صحيفه سجاديه، دعاي 32.]، شاهد صدق همين مدّعاست كه موجود مجرّدِ نامحدود حجاب پذير نيست، پس بين خداوند و بين هيچ موجود ديگري حجاب نخواهد بود و اگر حجابي وجود دارد، يك سويه است؛ نه دو سويه و اگر چيزي حاجب است، خودبيني خود همان شي ء است؛ نه چيز ديگر، بنابراين هماره حجاب خودي است؛ نه بيگانه. دلا خود را در آيينه چو كژ بيني، هرآيينه تو كژ باشي نه آيينه، تو خود را راست كن اول [ديوان شمس، ص 501، ش 1338.] ادامه دارد👈 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
التماس دعا ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.pdf
362.3K
12 🔅🔅🔅 📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال 📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف ▪ چطور می‌توانیم در متن قرآن، به قسمت‌هایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشت‌ها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟ ▪ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام می‌شود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشت‌ها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت می‌پذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمه‌ی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شده‌ای نباید اعتماد نمود(؟!) ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.docx
19.5K
12 🔅🔅🔅 📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال 📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف ▪️ چطور می‌توانیم در متن قرآن، به قسمت‌هایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشت‌ها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟ ▪️ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام می‌شود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشت‌ها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت می‌پذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمه‌ی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شده‌ای نباید اعتماد نمود(؟!) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom