eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13:نکات تفسیری آیات9و10 سوره انشقاق وَ يَنْقَلِبُ‌ إِلَى‌ أَهْلِهِ‌ مَسْرُوراً ☑ ۱ - اعطاى نامه عمل به دست راست انسان در قیامت و حسابرسى آسان از او، فرح بخش و شادى آفرین است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا) ☑۲ - کسانى که نامه عمل آنان به دست راستشان عطا شود، در قیامت با خویشاوندان خود مأنوس خواهند بود. (و ینقلب إلى أهله) فعل «ینقلب» دلالت مى کند که مراد از «أهل»، همان خویشاوندان انسان در دنیا است که در قیامت نیز در کنار او خواهند بود. برخى مراد از «أهل» را، حور و غلمان بهشتى دانسته اند; ولى واژه انقلاب (رجوع کردن) و نیز جمله «إنّه کان فى أهله مسروراً» در آیات بعد، دیدگاه نخست را تأیید مى کند. ☑۳ - دریافت کنندگان نامه عمل با دست راست، با آسان گذراندن مرحله حسابرسى، شادمان به نزد خویشاوندان خود بر خواهند گشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه ... و ینقلب إلى أهله مسرورًا) ☑۴ - انس با خویشاوندان و سربلندى نزد آنان در قیامت، از زمره پاداش هاى الهى است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا) ۵ - انسان ها در قیامت، تنها و دور از خویشاوندان، مورد حسابرسى قرار خواهند گرفت. (فسوف یحاسب ... و ینقلب إلى أهله) 🔅🔅🔅 وَ أَمَّا مَنْ‌ أُوتِيَ‌ کِتَابَهُ‌ وَرَاءَ ظَهْرِهِ‌ ☑ ۱ - براى هر انسان، نامه عملى است که آن را در قیامت دریافت خواهد کرد. (یأیّها الإنسن ... فأمّا من أُوتى کتبه ... و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره) ☑۲ - امتناع کردن از دریافت نامه عمل در قیامت، امکان پذیر نیست. (و أمّا من أُوتى کتبه) برداشت یاد شده، از مجهول بودن «اُوتى» استفاده شده است. ☑۳ - نامه عمل برخى از انسان ها در قیامت، از پشت سرشان به آنان واگذار خواهد شد. (و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره) از ضمیمه این آیه با آیه اى که از گرفتن نامه عمل با دست چپ سخن گفته است (الحاقه، آیه ۲۵)، به دست مى آید که این گروه، نامه عمل خود را با دست چپ از پشت سر خود تحویل خواهند گرفت. ☑۴ - برخى از مردم، در مواقف قیامت روى برگشته، با حوادث آن روز از پشت سر مواجه خواهند شد.* (أُوتى کتبه وراء ظهره) این آیه را مى توان در راستاى آیه ۴۷ سوره«نساء» دانست; در این احتمال «ردّ صورت ها به پشت سر» - که در آن آیه آمده است - مربوط به قیامت بوده و مراد برگرداندن حقیقى صورت ها است. و نامه عمل آنان، از پشت سر به آنها داده خواهد شد. ☑۵ - واگذارکنندگان نامه عمل به انسان ها در قیامت، برخى را محترم شمرده و با گروهى دیگر برخوردى تحقیرآمیز و خفّت بار خواهند داشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه ... و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت14:نکات تفسیری 11و12 سوره انشقاق فَسَوْفَ‌ يَدْعُو ثُبُوراً ☑ ۱ - مشاهده نامه اعمال در قیامت، مایه آگاهى به کردارها و پیش بینى کیفرها است. (و أمّا من أُوتى ... فسوف یدعوا ثبورًا) ☑۲ - گرفتن نامه عمل از پشت سر در قیامت، سرآغاز گرفتارى در موقعیتى دشوار که هر کس، فریاد هلاکت خواهى و آرزوى مرگ سر خواهد داد. (فسوف یدعوا ثبورًا) «ثبور» به معناى هلاکت و تباهى است.(مفردات راغب) ☑۳ - دریافت نامه عمل از پشت سر، رمز و نشانه محکومیت در عرصه حسابرسى است. (فسوف یحاسب ... فسوف یدعوا ثبورًا) تقابل دو گروه دریافت کننده نامه عمل، بیانگر این است که هر دو حسابرسى خواهند شد; ولى نتیجه آن در مورد آنان متفاوت است. بنابراین گرچه «فسوف یحاسب» تنها در مورد یک دسته آمده است; ولى دسته دیگر نیز به قرینه حرف «سوف» - که بین گرفتن نامه عمل از پشت سر و فریاد واویلاى شخص، فاصله اى را مفروض گرفته - مورد محاسبه قرار خواهند گرفت. ☑۴ - محاسبه و رسیدگى به اعمال کسانى که نامه عمل خود را از پشت سر دریافت کرده اند، سخت و اندوه بار خواهد بود. (حسابًا یسیرًا ... مسرورًا ... فسوف یدعوا ثبورًا) برداشت یاد شده، از مقابله دو گروه استفاده شده است. از آنجا که گروه اول حسابى آسان داشته و شادمان خواهند شد، دانسته مى شود که براى گروه دوم، جز سختى حساب و غمگین شدن نخواهد بود. 🔅🔅🔅 وَ يَصْلَى‌ سَعِيراً ☑۱ - کسانى که نامه عمل خود را از پشت سر دریافت مى کنند، به آتش برافروخته جهنم گرفتار شده و در آن خواهند سوخت. (و یصلى سعیرًا) «صَلى»; یعنى، حرارت را چشید (مصباح). در لسان العرب آمده است: صَلِىَ فلان بالنار یَصْلى صُلِیّاً احترق (سوخت). راغب مى گوید: «صَلِىَ بالنار»; یعنى، به آتش مبتلا شد و از برخى اهل لغت نقل مى کند که: «صلى النار»: دَخَلَ فیها (درون آتش رفت). «سعیر» (بر وزن فعیل) به معناى مفعول است; یعنى، داغ و برافروخته. (مفردات راغب) ☑۲ - «سعیر»، از نام هاى جهنم است. (سعیرًا) ☑۳ - خلود دوزخیان در جهنم (و یصلى سعیرًا) «صلاة» (ریشه «یصلى» در نظر زجاج) در اصل بر ملازمت دلالت دارد (لسان العرب). بنابراین فعل «یصلى»، بر جاودانگى دلالت خواهد داشت. ☑۴ - جهنم، داراى آتشى برافروخته و شعلهور (سعیرًا) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📼 تلاوت آیات آخر سوره بقره و سوره مبارکه حمد توسط استاد حامد شاکرنژاد مجتمع امام تهران تاریخ 95/1/16 📌 تلاوت استاد حاج حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:37دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(7) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:39 دقیقه 🌿🌿🌿 📼خیانت یکی از جلوات هوی ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظلم ستیزی، بدور از وابستگی ها شعار رسمی این بود: (اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً)؛ به فکر برادرت، به فکر ات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر همفکرت باش؛ چه ، چه ! وقتی اسلام آمد، وجود مبارک حضرت ( (ص) ) دو تغییر داد. گفت: نگویید اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً، بگوئید (اُنصُرِ المَظلُوم سَوآء کانَ اَخاک اَم غیر اَخاک). به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد، چه برادرتان نباشد! و اگر خواستید همین را بدهید، بگوئید اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً؛ معنایش را عوض کنید. یعنی به فکر برادرت باش، برادرت را کمک بکن. برادرت، هم حزبت، هم قبیله ات را کمک بکن. اگر مظلوم است، به داد او برس. اگر ظالم است، دستش را بگیر که ظلم نکند؛ این کمک به اوست. 🔷️ ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۲۶۵ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۸۸ 📌 برای الی پرخطرترين صفتی که نبايد داشته باشد و الاّ او را از پای درمی‏ آورد صفت جاه و مقام است. الی نبايد دوست داشته باشد که بخصوص به آنچه در او نيست او را کنند. زيرا او با اين صفت به هيچ وجه از عدم موفّقيّت پيدا نمی‏ کند و دردناکی در انتظار او است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کتاب روشنگر امام علی علیه السّلام فرمودند: اِنَّ اللّه َ تعالي اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛ خدای تعالی کتابی راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبی را پیش گیرید تا هدایت شوید و از راه بدی دوری جویید تا به مقصد برسید. 📚نهج البلاغه، خطبه 167. ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رشد و کمال، نتیجه تلاش خالصانه ☑️استاد ملکی کارشناس قرآنی رادیو معارف چرا هیچ وقت به آرامش باطنی نمی رسیم و همیشه فکر می کنیم در حال خسران هستیم؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بی‌‌نظمی و بی‌عدالتی در جامعه . 🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمی‌بینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کرده‌اند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کرده‌اند. . 🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارق‌العاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟ . 🔹 مبدأ الهام‌بخش این فکر شیطانی چیزی جز بی‌نظمی‌ها و پستی و بلندی‌های بی‌جهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست. . 🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. . 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 26 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 79. عمل براي رستگاري و نجات: «ثمرة العقل العمل للنجاة»[ شرح غررالحكم، ج3، ص329.]؛ ميوه ، عمل كردن براي نجات است. ⏪ 80. علم و عمل: «ثروة العاقل في علمه و عمله»[ همان، ص351.]؛ دارايي عاقل در علم و عمل اوست. «ثروة الجاهل في ماله و أمله»[ همان.]؛ دارايي جاهل در مال و آرزوي اوست. «العلم عنوان العقل»[ شرح غررالحكم، ج1، ص208.]؛ عنوان و سرفصل و دليل آن، علم است. ⏪ 81. تحمّل، نيكو كرداري و احسان: «ذو العقل لا ينكشف إلاّ عن احتمال و إجمال و إفضال»[ همان، ج4، ص31.]؛ صاحب بودنِ هر كسي را جز از تحمّل، نيك كرداري و احسان او نتوان كشف كرد. چنان‌كه عاقل و خردورز شدن، از اين معادن و معادن فضل و رجحان ظهور مي‌كند و سر برمي‌آورد. ⏪ 82. دوستي با مردم: «رأس العقل التودّد إلي النّاس»[ همان، ص51 و ج1، ص354.]؛ ريشه عقل، دوستي با مردم است. «رأس الجهل معاداة الناس»[ همان، ج4، ص51.]؛ ريشه جهل، دشمني با مردم است. «أوّل العقل التودّد»[ همان، ج2، ص384.]؛ نخستين گام ، دوستي كردن است. ⏪ 83. منفعت بخش بودن دوستي و اطاعت عاقل: «عمارة القلوب في معاشرة ذوي العقول»[ همان، ج4، ص356.]؛ آبادي قلب‌ها در معاشرت با صاحبان نهفته است. أطع العاقل تغنم»[ همان، ج2، ص175.]؛ از عاقل اطاعت كن تا سود ببري. ⏪ 84. حسن آثار: «عقول الفضلاء في أطراف أقلامها»[ همان، ج4، ص365.]؛ صاحبان فضيلت در نوشتار قلمي آنهاست. ⏪ 85. اعتراف به جهل: «غاية العقل الإعتراف بالجهل»[ همان، ص374.]؛ غايت انسان در اعتراف به جهل است. ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 55 🌿🌿🌿