eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا عقل به تنهایی می تواند ما را به سعادت برساند؟ حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی شبکه ولایت دوشنبه ها 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفاوت نمرودی و فرعونی با علوی در اداره بين آن فکر و اين فکري که اسلام آورده خيلی فرق است! وجود مبارک حضرت امير فرمود که مردم ستون حکومت‌ هستند، نبايد بگوييم ما بايد براي مردم خدمت کنيم، اين نيمي از راه است! بله وظيفه همه ما اين است که به مردم خدمت برسانيم و نيازهاي آنها را بر طرف کنيم؛ امّا اساس کار اين است مردم فرهيخته، نخبه، عالم، حوزوي و دانشگاهي شوند که يا به حوزه وابسته باشند يا به دانشگاه وابسته باشند که در اين صورت ستون قوي میشوند که نظام را حفظ میکنند، وگرنه يک ستون پوک نميتواند خودش را حفظ کند، چه برسد که بار نظام را جلو ببرد! به مالک فرمود: «إِنَّ» ـ با جمله اسميه و با تأکيد فرمود ـ مالک! اگر بخواهي مصر را خوب نگه بداري، مردم بايد عاقل و عادل باشند، مردم دانشمند و عاقل هستند که کشور را حفظ ميکنند «وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»، وگرنه ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾ يک ستون پوک شدهٴ پوسيده که خودش را نميتواند حفظ کند، شما توقع داريد بار مملکت را ببرد؟! جنگ هشت ساله را اداره کند! اساس کار اين است که ملت بالا بيايند؛ حالا لازم نيست که کسي حکيم شود و فقیه شود؛ ولي فضاي مملکت، بايد فضاي فرهنگ باشد، وگرنه ـ خداي ناکرده ـ در روز خطر آسيب ميبيند فرمود اگر ميخواهي مصر بماند، بايد مردم دانشمند داشته باشي، براي اينکه ستون اينها مردم هستند. کدام نماز است که ﴿تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ﴾ است؟ آن نمازي که واقعاً عمود دين باشد؛ آن نمازي که عمود دين است واقعاً ﴿تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ است. کدام مردم هستند که نظام خود را حفظ ميکنند؟ آن مردم با فرهنگِ عميق که بداند دين امانت الهي است و انسان با مُردن نميپوسد و به ابديت ميرسد. 📼درس تفسیر استاد سوره غافر جلسه ۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و عرض ادب و احترام محضر دوستان بزرگوار میلاد پیامبر رحمت الهی صلی الله علیه و آله و سلم و رئیس مذهب حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به پیشگاه امام زمان علیه السلام و شما دوستان تبریک و تهنیت عرض می کنم . دعای خیر برای همدیگر سنت و سیره پیامبر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۴ 📌جدیت کامل الی به هیچ وجه نباید از خود نشان ندهد و با جدیت به سوی برود والاّ ممکن است از دینش برگردد و خدا شود که در این صورت خدای تعالی دیگران را که هم آنها را دوست دارند و هم آنها را دوست دارد و در مقابل مردمان با فروتن هستند و در مقابل از خود نشان می دهند، می آورد. الی باید در راه خدای تعالی قدم در مرحله بگذارد و از مردم نترسد که این و شرح صدر فضل الهی است که به هر کس بخواهد می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 نام‌ها و اوصاف نماز در قرآن کریم ▫️چند نام و وصف برای نماز بیان شده است: قرآن، ایمان، حسنه. قرآن کریم می‌فرماید: «و ما کان الله لیضیع ایمانکم» ؛ قبله ی مسلمانان در صدر اسلام و در ایا‌می که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تشریف داشتند و حتی بعد از مدت کوتاهی در مدینه به طرف بیت المقدس بود، ولی بعد از آن مسلمانان به طرف متوجه شدند و کعبه ی معظمه قبله ی شد و این تغییر به دلیل این بود که یهودی‌ها به مسلمانان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند شما استقلال ندارید و به طرف قبله ی ما می‌خوانید. بعد از این که تغییر پیدا کرد، این ذهنیت برای مسلمانان پیش آمد که که به طرف بیت المقدس خوانده ایم باطل است، در اینجا بود که آیه نازل شد و کریم بشارت داد که: خداوند ایمان شما را ضایع نمی سازد؛ یعنی نمازهای شما همگی درست است، بنا بر این در این آیه ی شریفه به اطلاق ایمان شده است و این به دلیل اهمیت و ارزش و قداست است. وصف دیگر «حسنه» است. قرآن کریم می‌فرماید: «و أقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل... ان الحسنات یذهبن السیّئات» . هم چنین به نماز، قرآن فجر اطلاق شده است؛ «و قرءان الفجر انّ قرءان الفجر کان مشهودا». در اهمیت صبح همین بس که هم اطلاق قرآن بر آن شده و هم به طور جداگانه از نمازهای دیگر بیان شده است. چون می‌فرماید: «أقم الصلوة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»، که در این آیه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در یک جمله بیان شده است، اما صبح به طور ویژه و خاص بیان شده است. «دلوک شمس» یعنی زوال خورشید که مقصود موقع ظهر است و «غسق اللیل» تاریکی شب است، بنا بر این اقامه ی از هنگام زوال خورشید تا تاریکی شب شامل چهار شود: ظهروعصر و مغرب و عشا. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روح جهان هستی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1385/01/08 🆔 @a_javadiamoli_doross 📌 روح جهان هستی 🔸 وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) به منزله است؛ یعنی سماوات و أرضین از یك سو، انبیا و اولیا از سوی دیگر همه اینها كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجود مبارك آفریده شد. همان طوری كه خدای سبحان مجاری ادراكی و تحریكی ما را آفرید، ابزار درك و كار ما را خلق كرد، بدن ما، مغز و قلب ما را همه این شئون ظاهر و باطن را آفرید، بعد فرمود: ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾[1] یا فرمود: ﴿فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ﴾؛[2] یعنی اول من ابزار بدنی انسان را فراهم كردم، بعد منسوب به خودم را به او افاضه كرده ‌ام. در ساختار انسان این‌ طور بود كه اول بدن خلق شد، بعد روح به او تعلق پیدا كرد؛ در كل جهان هم همین طور است، كل این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و همچنین انبیا و اولیا، بعد وجود مبارك پیامبر را ذات اقدس الهی به جهان اعطا كرد که ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً﴾.[3] 🔸 ما باید بدانیم که عضو فلج یا عضو سالمی هستیم! بالأخره این جهان كه یك بدنی دارد و یك جانی ما چه كاره ‌ایم! ما اگر ـ معاذ الله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، نه معارف او را درك ‌كنیم، نه احكام او را بفهمیم و عمل بكنیم، معلوم می ‌شود که یك عضو فلج و یك عضو مرده‌ ایم. خب عضو فلج و عضو مرده این نه سخنان روح را درك می ‌كند و نه دستورهای روح را اطاعت می‌ كند؛ یك فلج همین طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می ‌كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می ‌كند، نه نرمی و درشتی را احساس می ‌كند، نه سایر ملموسات را درك می ‌كند و فرمان هم نمی ‌برد؛ یعنی روح اگر فرمان داد مثلاً گفت این ظرف را بردار، این دست فلج نمی ‌تواند اطاعت كند؛ نه می‌ فهمد و نه كار می ‌كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. آن اعضایی كه سالم ‌اند، هم می ‌فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توان تدبیر را دارند و اطاعت می ‌كنند. چشم می‌فهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درك را دارد، بعد هم می ‌بیند. سامعه می‌ فهمد كه روح دستور شنیدن داد، او هم شروع می‌ كند به گوش دادن و استماع، اعضا و جوارح دیگر هم همین طورند؛ دست سالم می ‌فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و همچنین برمی ‌دارد، پس عضو مرده نه می‌ فهمد و نه امتثال دارد، اما عضو زنده و سالم هم می ‌فهمد و هم اطاعت می ‌كند؛ حالا این مربوط به و درجات است. 🔸 ما عضوی از این جهانیم، این پیكر یك روحی دارد به نام وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ما باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمت نظری و چه در حكمت عملی، چه در جهان بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه [اینکه] اگر [هم] فهمیدیم عمل می كنیم، معلوم می ‌شود یك عضو زنده ‌ای از این موجود نیستیم، ما عضو این جهان نیستیم! تعبیر قرآن كریم هم درباره بعضی ها این است كه اینها مرده ‌اند، اینكه می ‌فرماید ﴿مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ﴾؛[4] آیا زنده و مرده یكسان ‌اند؟ خب معلوم است كه زنده و مرده یكسان نیستند، این دیگر احتیاج به وحی ندارد! وحی از عرش اعلا از ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[5] نازل بشود، ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِینُ ٭ عَلَی قَلْبِكَ﴾[6] وحی نازل بشود كه زنده و مرده یكسان نیستند، خب این را همه می ‌دانند که زنده و مرده یكسان نیستند؛ منظور این نیست كه این كسی كه مُرد و اجازه دفنش را صادر كردند این با دیگران فرق دارد، منظور این است كه آن كسی كه معارف را درك نمی‌ كند و دستورهای الهی را عمل نمی ‌كند مرده است و این مطلب است كه محتاج به وحی است، به چه دلیل مرده است؟ برای اینكه با آن ارتباط ندارد، نه می ‌فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می‌ كند. پس ما هر روز باید این ارزیابی را بكنیم كه ما در كجای عالم قرار داریم و در این جایمان كجاست. [1] . سوره مومنون، آیه 14. [2] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه72. [3] . سوره آل عمران، آیه 164. [4] . سوره فاطر، آیه 22. [5] . سوره نجم، آیه 8. [6] . سوره شعراء، آیه 193 و 1394. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استعانت به مرگ با حسن تدبیر نسبت به بازماندگان 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 8 🌴🌴🌴 ◽️ششم. چون تمام آثار علمي و عملي فرد و جامعه، به بركات عقل نظري و عقل عملي رهبران الهي آنان است كه از كوثر وحي بهرهمند و به تكاثر قياس و خيال و گمان و وهم، آلوده نيستند، پس در همين زيارت جامعه، اين ذوات قدسي به لقب برجسته «أوُلوا الحجي... أوُلوا العلم... » ستوده شدهاند كه چنين تعبيري، نه تنها برتر از تعبير عاقل، عالم و مانند آن است، بلكه وزي نتر از تعبير«ذو الحجي و ذو العلم» خواهد بود؛ زيرا عنوان «اولوا» كمال مالكيت و سلطه بر مدخول خود را مي فهماند. ◽️هفتم. آثار مثبت بسياري كه در اين زيارت مأثور است، يا از شرايط عقل يا از مقوّمات دروني آن يا از آثار و لوازم بيروني آن است؛ چنانكه آفات عقل و موانع آن و آثار مشئوم جهالت در محرومان از شعاع ولايت است كه به برخي از آنها در اين زيارت اشارت شد. غرض از نقل احاديث فراوان در باب عقل و امور وجود و عدمي وابسته و پيوسته به آن، براي آناست كه غالب مطالب اين زيارت به مثابه شرح علمي و روايي احاديث عقل است و چون تحرير معناي هر كدام از اين احاديث نوراني، فرصت كافي را م يطلبيد و محصول مبسوط آن، رسالهاي مستقل م يشد، به ترجمه كوتاه آنها بسنده شد؛ چنان كه شرح ساير كلمات اين زيارت شريف بهمنزله تحرير بسيط يا وسيطي از احاديث نوراني عقل به شمار م يآيد و از حالت وجيز بودن كه مناسب اين كتاب نيست، خارج م يگردد. ◽️هشتم. عقل از نادرترين مخلوقهاي خداست و چيزي به كميابي عقل و نُدرت آن نيست: «ما خَلَق الله في الأرض شيئاً أقلّ من العقلِ و إنّ العقل في الأرض أقلّ منالكبريت الأحمر].»نهج الفصاحه، ج2، ص663. [ اگر اين نادره روزگار، در دودمان واسُْرهاي به وفور يافت شد، بر خردورزان جهان لازم است كه براي وصول به آن كوي، احرام بندند و به منظور ديدار آن، پنج تكبير زنند يكسره بر هر چه هست؛ زيرا آن ذوات قدسي، يعني خاندان عصمت و طهارت)عليهمالسلام( كه عقل مُمثلَّند، با بَنان و بَيان، با سنّت و سيرت، با مناظره و مباحثه و باپرورش مردان مبارز در عمل و مبرّز در علم، معارف عقلي را فراسوي متدبرّان عاقل و عاقلاندورانديش قرار م يدهند و معماري جامعه اسلامي را كه با عناصر محوري دين سامان م يپذيرد، برپايه عقل و مايه خرد و جانمايه علم و دلمايه ايمان، به عهده م يگيرند؛ چنانكه حضرت رسول اكرم)صلّي الله عليه وآله وسلّم( قوام انسان و ستون فقرات حيات معنوي بشر را عقل معرفي كرد و دين ناب را نسبت به فاقدان چنين قوام عقلي و عملي، منتفي دانست و در اين باره فرمود: «قوِام المرء عقلهُ و لا دين لمن لا عقل له».]1[ بنابراين، اهتمام به احاديث فراوان نبوي و علوي و حسني و حسيني و... كه درباره عقل مطرحاست، بايسته به نظر م يرسد؛ هر چند گسترش آن به ظاهر، مناسب محور اصلي كتاب نيست ، چنانكه اكتفا به ترجمه محض بسياري از آنها در خور اين تأليف نمي باشد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 254 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢پای چوبین ◽️هرچند علم تجربي كه محصول حواسّ مسلّح و غير مسلّح است، لازم و سودمند است؛ ليكن وقتي كارآمد، صحيح و مورد اطمينان است كه با ترازوي علم تجريدي كه محصول عقلِ برهاني نابْ است، توزين گردد تا هر گونه كاستي و نقص او برطرف شود، زيرا نه بدون ارزيابي با ميزانِ مفيدِ طمأنينه، مي توان به ره آورد حسّ اعتماد كرد و نه ترازويي براي جامعه بشري كه به طور عادي با حوزه و دانشگاه در ارتباط است، غير از عقلِ برهانْ مدار وجود دارد. البته اهل شهود كه اَوْحَدي از امّت محسوب مي شوند، ميزاني دقيق تر از استدلال عقلي كه به زعم آنان «پاي چوبين است» [1]دارند و علوم خويش را با آن مي سنجند. ◽️سِرّ احتياج دانش تجربي به علم تجريدي آن است كه قلمرو احساس و تجربه مادي، منطقه غفلت است كه از آن به نام «نَوم» تعبير مي شود و چنين خوابي كه دامنگير حريم احساس مي شود، خطرهاي فراواني را در پيش دارد، زيرا با خوابيدن نيروي احساس، هرگونه انديشه و ادراك حسّي تعطيل مي شود و با عُطْله پديد آمده، ارتباط با گذشته منقطع مي گردد و مهم ترين عاملي كه از گزند خواب، غفلت، سهو و نسيان مصون است، همانا عقل برهاني است كه به منزله «يَقَظه» نسبت به «نوم» است: يَقظه آمد نوم حيواني نماند انعكاس حسّ خود از لوح خواند[2] ◽️زيرا توده مردم خوابيده اند و با مردن بيدار مي شوند: «الناسُ نيامٌ فإذا ماتوا انتبهوا» [3]و فرشتگان از آسيب خواب محفوظاند: «لا يَغشاهُم نَوم الْعيونِ و لا سَهوُ العقول» [4]و خردورزانِ عقلْ مدار از خوابِ روح در امان اند، هرچند بخش گياهي و حيواني آنان مي خوابد. ================= [1]ـ اشاره به: پاي استدلاليان چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود [2]ـ مثنوي معنوي، دفتر چهارم، بيت 1524. [3]ـ بحارالانوار، ج4، ص43. [4]ـ نهج البلاغه، خطبه 1. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(15) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏼👇🏼👇🏼
(15) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪11-اصلاح و ساختن جامعه قَالَ يَاقَوْمِ أَ رَءَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلىَ‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبىّ‏ِ وَ رَزَقَنىِ مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلىَ‏ مَا أَنْهَئكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْاصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِيقِى إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكلَّْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ(هود/88) گفت: اى قوم من، چه مى‏گوييد اگر با من از جانب پروردگارم حجتى باشد و او مرا رزقى نيكو عطا كرده باشد؟ اگر شما را نهى مى‏كنم براى آن نيست كه خود سودى ببرم. تا آنجا كه بتوانم قصدى جز به صلاح‏آوردنتان ندارم. توفيق من تنها با خداست. به او توكل كرده‏ام و به درگاه او روى مى‏آورم. ◽️هدف انبيا عليهم السلام اصلاح انسان‏ها و جوامع بشرى است. «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ» ◽️مرز كار انبيا ی الهی توان و قدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه و سال. «مَا اسْتَطَعْتُ» ◽️اراده‏ى كارها از ما، ولى ميزان توفيق از خداست. «إِنْ أُرِيدُ»، «ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ» ◽️در كارها آخرين تلاش را به كار ببريم، ولى بدانيم كه موفّقيّت به دست خداوند است. «مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي ...» ◽️وكّل زمانى نتيجه‏بخش است كه در كنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ»، «تَوَكَّلْتُ» ◽️مصلح بايد خود صالح و اهل ايمان، توكّل، انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ»، «عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ» ⏹در اين آيه براى آمر به معروف و ناهى از منكر (فعال و کارگزار فرهنگی)اين سفارش ها شده است: الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‏ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ» ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ» ج: توفيق كارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ» د: هميشه بر او توكّل نمايد. «عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ» ه: در مشكلات به او پناه ببرد. «إِلَيْهِ أُنِيبُ» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 📌خدا در سوره الرحمن از دو بهشت صحبت فرموده است. لطفا توضیح بفرمایید. حجت الاسلام و المسلمین استادحمید ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
taalei-v2-0.apk
9.26M
نرم افزار اندروید مدرسه تعالی نسخه: 2.0 امکانات: • دسترسی راحت به دوره های بعد از ثبت نام • امکان ذخیره و مراجعه آفلاین • امکان ارسال پرسش از استاد دوره • قابلیت جستجو در دوره ها • قابلیت دریافت فایل پیوست جلسات • ثبت نام در وبینار • دارای پروفایل شخصی با قابلیت نمایش دوره های نشان شده و... 📌 برای دریافت اطلاعیه های مدرسه و تخفیف های مناسبتی در کانال مدرسه می توانید عضو شوید. کسانی که گوشی اندرویدی ندارند می تواند از طریق سایت اقدام نماییند. https://taalei-edu.ir/@taalei_edu 🔅🔅🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 💢 مرگ های مرجوعی ! 🔻شاید شما هم با این سوال مواجه شده باشید که چرا دعا برای نابودی و آرزوی مرگ برای ظالم ( شخص ، یا گروه و یا ملت و یا دولت ) معمولا باجابت نمیرسید و کمتر شاهد مرگ آنان و انتقام الهی هستیم؟ در پاسخ ، چند احتمال مطرح است : ⏪ ۱ . این دعا هم مثل دعاهای دیگر در موقع مناسب خود باجابت میرسد و مانع خاصی برای این نفرینها وجود ندارد و بدلیل تاخیر نباید ناامید شد. ⏪ ۲ .نابودی ستمگرانی که برایشان مرگ خواسته ایم تدریجا در حال وقوع است . پس اجابت صورت گرفته است . ⏪ ۳ . دعا بر علیه ظالم اگر دعا کننده اهل عدل نباشد اجابت شدنی نیست . اینگونه نفرین یا حبس میشود ویا مرجوع شده و به خود نفرین کننده بر میگردد! ▫ در باره احتمال اول و دوم حرف های فراوانی شنیده شده ولی در این نوشتار کوتاه به احتمال سوم پرداخته میشود و مبنای ان تبیین میگردد . ▫ کوتاه سخن انکه در برخی منابع روائی ، مطلبی از تورات نقل و مورد تایید قرار گرفته است . علامه طباطبایی هم این نقل را در تفسیر المیزان آورده و ضمن قبول ، به تحلیل ان پرداخته است . این بحث نقلی و این تحلیل عقلی از ان سوال رمز گشایی نموه و احتمال سوم را تایید و اثبات میکند .... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ ـ ۵۷ 📌با نکنید الی اگر بخواهد برای خود انتخاب کند، بخصوص اگر آن حالت برتری و فرماندهی بر این داشته باشد، باید از کسانی باشد که راه و روش او را بی ارزش و بازی تصور نکند و راه صحیح او نباشد و را پیشه کند. اینها رفتن به مسجد و و را و بازی تصور می کنند و ارتباط با را اهمیت نمی دهند. این به خاطر آن است که و نمی کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن مطففین 3.docx
44.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 47:تفسیر متنی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 46:تفسیر صوتی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ♦️♦️ مرگ های مرجوعی ! 🔻شاید شما هم با این سوال مواجه شده باشید که چرا دعا برای نابودی و آرزوی مرگ برای ظالم ( شخص ، یا گروه و یا ملت و یا دولت ) معمولا باجابت نمیرسید و کمتر شاهد مرگ آنان و انتقام الهی هستیم؟ در پاسخ ، چند احتمال مطرح است : ۱ . این دعا هم مثل دعاهای دیگر در موقع مناسب خود باجابت میرسد و مانع خاصی برای این نفرینها وجود ندارد و بدلیل تاخیر نباید ناامید شد. ۲ .نابودی ستمگرانی که برایشان مرگ خواسته ایم تدریجا در حال وقوع است . پس اجابت صورت گرفته است . ۳ . دعا بر علیه ظالم اگر دعا کننده اهل عدل نباشد اجابت شدنی نیست . اینگونه نفرین یا حبس میشود ویا مرجوع شده و به خود نفرین کننده بر میگردد! در باره احتمال اول و دوم حرف های فراوانی شنیده شده ولی در این نوشتار کوتاه به احتمال سوم پرداخته میشود و مبنای ان تبیین میگردد . کوتاه سخن انکه در برخی منابع روائی ، مطلبی از تورات نقل و مورد تایید قرار گرفته است . علامه طباطبایی هم این نقل را در تفسیر المیزان آورده و ضمن قبول ، به تحلیل ان پرداخته است . این بحث نقلی و این تحلیل عقلی از ان سوال رمز گشایی نموه و احتمال سوم را تایید و اثبات میکند : 🔻کلام تورات راوندی در کتاب دعوات که در باره ادعیه و آداب ان است از تورات اورده است : فی التورات یقول الله للعبد انک متی ظُلِمتَ تدعونی علی عبد من عبیدی مِن اجل انه ظَلَمکَ فلک مِن عبیدی مَن یدعو علیک مِن اجل انک ظلمتَه فان شئتُ اجبتُک و اجبته فیک و ان شئتُ اخَّرتکما الی یوم القیامه . (الدعوات ص۲۵) خداوند به بنده خود میگوید : "وقتی به تو ظلم شد ، به کسی که بتو ظلم کرد به دلیل ظلم او نفرین کردی ، ولی فرد دیگری هم که تو به او ظلم کردی بر تو نفرین کرد . اگر بخواهم نفرین تو رادرباره ظالم بر تو اجابت و نفرین ان مظلوم را هم در باره تو اجابت میکنم و از هر دو انتقام میگیرم ! و اگر بخواهم هر دو را به قیامت وامیگذارم ". معنی این جمله ان است که اگر بنای بر اجابت دعا بر علیه ظالم و نابودی او باشد ، ظالم فقط یک شخص نیست و چه بسا همان کس که از یک سو مظلوم است از سوی دیگر ظالم و مستحق عقاب است ! ما معمولا "مظلوم مطلق" نداریم و مظلومها خوشان ظالم اند زیرا انکه از بالاتری تو سری میخورد ، زور خودش را به پایین تری میرساند و به او ظلم میکند . اگر بنای بر انتقام الهی در دنیا باشد هر دو ظالم باید کیفر ببینند و همان که از ظلم ظالمان آه و ناله میکند و به انها نفرین میفرستد باید او هم تاوان ستم کردن به زیر دستان خود را ببیند . 🔻تحلیل علامه طباطبایی علامه به تامل و تحقیق در این موضوع پرداخته و با نگاه عقل گرایانه ان را تایید کرده است . وی میگوید : کسی که ازخدا چیزی برای خود میطلبد، حتما ان را برای "خود" و برای "هر کسی" که عینا در شرایط اوست پسندیده و بدان راضی است ، پس اگر برای کسی که ظلم به او کرده درخواست انتقام الهی دارد این درخواست بعلت ظلم اوست و او در حقیقت به "انتقام از ظالم" رضایت دارد و اگر خودش هم ظالم به دیگران باشد پس نفرینش شامل خودش هم میشود و خواسته اش در باره انتقام دیگران وقتی تحقق مییابد که به کیفر و انتقام از خود راضی باشد ! و چون به انتقام از خود راضی نیست پس حقیقا از او "دعاء" صادر نشده و لذا اجابت برای ناله و نفرین او معنی ندارد ! به تعبیر دیگر کسی که در حق دیگران ظلم میکند و به حقوق انان تعدی مینماید ، با هر دعایی که برای خود ( لنفسه) میکند مثل دعا برای نجات خود و نابودی ظالم ، بر ضرر خود ( علی نفسه) نیز دعا میکند ! و چون این دو دعا در حقیقت یک دعاست و دعا کننده به نابودشدن خود راضی نیست ، لذا قصد جدی دعا تحقق نمی یابد و مرگ هایی که طلب میکند صرفا جنبه صوری دارد و لذا انتظار اجابت از خداوند بیهوده است چون حقیقتا دعایی وجود ندارد و اجابت مشروط به دعای حقیقی است : اجیب دعوه الداع اذا دعان . ( المیزان ج ۲ ص۳۹) و از اینجا روشن میشود که چرا خداوند به عزت و جلال خود قسم خورد که : دعای مظلومی را که در حق دیگران ظلمی مانند ان را مرتکب شده باشد ، اجابت نمیکنم : لا اجیب دعوه مظلوم دعانی فی مظلمه و لاحد من خلقی عنده مظلمه مثلها این شواهد نشان میدهد که اجابت دعا تابع یک "سنت" کلی است و بر اساس این سنت بنا نیست با وجود آه مظلومان مختلف ، برخی ظالمان از صفحه روزگار محو شوند و برخی دیگر در صفحه روزگار جولان دهند .در اینجا قاعده "همه یا هیچ" حاکم است.( البته بعلاوه سنن دیگر الهی) پس کسانی میتوانند از خداوند انتظار هلاکت دشمنان ستمگرشان را داشته باشند که مانند انان رفتار نمیکنند و بر عدل و انصاف حتی بر علیه خودشان مقید هستند : کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم ( سوره نساء ایه ۱۳۵ ) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 اقامه و نماز ⏪ در قرآن کریم آیات متعددی در مورد اقامه ی مطرح است. از جمله: الف:«و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و ارکعوا مع الرّاکعین». [۱] ب «و قولوا للناس حسنا و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة». [۲] ج «و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و أطیعوا الرسول لعلکم ترحمون». [۳] اقامه از قیام مشتق شده است. قیام را به نماز نسبت می‌دهند؛ «قد قامت الصلوة»، اما اقامه را به نمازگزار نسبت می‌دهند؛ «قد أقمت الصلوة». ⏪ اقامه ی نماز یعنی بر پا داشتن نماز و آن به دو صورت تحقق می‌پذیرد: فردی و اجتماعی. ⏪ برای اقامه ی نماز در جنبه ی فردی رعایت اموری لازم است: ۱ مراعات وقت نماز: مرحوم بلاغی در تفسیر الاء الرحمن در ذیل آیه ی «و یقیمون الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون» [۴] می‌فرماید: «یواظبون علیها فی أوقاتها»؛ یعنی پرهیزکاران کسانی هستند که نماز را در وقت خودش به جا می‌آورند. ۲ اتمام واجبات: امام حسن عسگری علیه السلام در تفسیر آیه ی «و أقیموا الصلوة» می‌فرماید: ای باتمام وضوءها و تکبیرها و قیامها و قرائتها و ص: ۳۲ رکوعها و سجودها و حدودها. [۱] ۳ اخلاص در نماز: امام حسن عسگری علیه السلام در دنباله ی روایت می‌فرماید: «و اخلاصها فی العبادة». اقامه ی نماز از جنبه ی اجتماعی آن است که مسئولین نظام اسلامی موظفند مسئله ی نماز را در جامعه و حکومت اسلامی احیا کنند؛ «الّذین ان مکّنّاهم فی الأرض أقاموا الصلوة». [۲] امیر المؤمنین علیه السلام در عهدنامه ی خود به محمد بن ابی بکر که از طرف حضرت، حاکم مصر گردید می‌فرماید: «صل الصلوة لوقتها الموقّت»؛ نماز را در همان وقت مشخص خود اقامه کن، «و لا تجعل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لاشتغال»؛ مبادا آن را قبل از وقت به دلیل فرصتی که داری به جای آوری و یا به دلیل اشتغال و کار دیگر آن را به تأخیر بیاندازی، بعد امام علیه السلام می‌فرماید: بدان که تمام اعمال تو باید تابع نماز باشد؛ یعنی نماز در رأس همه ی امور است؛ «و اعلم أنّ کلّ شی ء من عملک تبع لصلاتک». [۳] ---------- [۲]: ۲. حج / ۴۱. [۳]: ۳. بحار / ج ۳۳ / ص ۵۸۱. [۴]: ۴. بقره / ۳. [۱]: ۱. مستدرک / ج ۳ / روایت ۲۹۵۱. [۱]: ۱. بقره / ۴۳. [۲]: ۲. بقره / ۸۳. [۳]: ۳. نور / ۵۶. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 قرآن حجت الهی ⏪ امام علی علیه السّلام فرمودند: القرآن آمرٌ زاجدٌ و صامتٌ ناطق حجة الله علي خلقه اخذ عليه ميثاقهم و ارتهن عليه انفسهم اتمّ نوره و اكمل به دينه. قرآن فرماندهی باز دارنده، و ساکتی گویا و حجت خدا بر مخلوقات است. خداوند پیمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانیت قرآن را تمام و دین خود را به وسیله آن کامل فرمود. 📚 نهج البلاغه، خطبه 183 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom