eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 سوره آیه ۱۰-۱۱ : …وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ … إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَهً مِنْهُ … وَیُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ و این پیروزی جز از طرف خدا نبود…(به یاد آورید) آن هنگام که خواب سبکی که مایه آرامش از ناحیه خدا بود شما را فرو گرفت…و گام ها را با آن استوار کرد. ☘☘☘ ◀️برخلاف تصور بسیاری از مردم که خواب نیمروزی را باعث اختلال در خواب شبانه و اثرات منفی بر سلامت فرد می دانستند، مطالعات سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۹۵ نشان داد حدودا ۲۰ دقیقه خواب نیمروزی (قیلوله)، کارآیی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می دهد. ◀️در کنار احادیثی که تاثیر سبک نیمروزی (قیلوله) را بر تقویت بیان می کنند، می بینیم چه زیبا خداوند در این آیات با تاکید بر این خواب سبک را مایه آرامش و تقویت انرژی بیان کرده هست . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد 🌱 نفی فطرت نکن! همه ما سلسله موجودات و ذرّات کائنات، از ادنی مرتبه سفل ماده تا اعلا مرتبه غیب اعیان ثابته، حق‌طلب و حق‌جو هستیم و هر کس در هر مطلوبی طلب تو کند و با هر محبوبی تو ورزد:‏‏ فِطرَتَ الله الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها‏‏؛‏‎ یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الارضِ. 📚 کتاب تفسیر سوره ، ص۹. 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز -صفحه ۴۷] 💢همراهی سایر عبادات با نماز در اهمیت نماز همین بس که بسیاری از فرایض و عبادات در کنار نماز مطرح شده است: ◽️الف روزه همراه با نماز؛ «استعینوا بالصبر و الصلوة» [۲] ؛ در حدیث وارد شده که مقصود از صبر روزه است، البته روزه به عنوان مصداق بیان شده است. ◽️ب حج همراه با نماز؛«و اتّخذوا من مقام ابراهیم مصلّی». [۳] ◽️ج جهاد همراه با نماز؛ «انّ اللّه اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم... التائبون العابدون... ». [۴] ◽️د امر به معروف همراه با نماز؛ «یا بنیّ أقم الصّلوة وامر بالمعروف». [۱] ---------- [۲]: ۲. بقره / ۴۵. [۳]: ۳. بقره / ۱۲۱. [۴]: ۴. توبه / ۱۱۲. [۱]: ۱. لقمان / ۱۵؛ یکصد و چهارده نکته در باره ی نماز / ص ۸۴. 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
84 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و چهارم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره)
حکمت 32 نهج البلاغه.mp3
1.31M
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 32 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷
💠 نفس واحد 🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی‏ مَنْ‏ سِوَاهُم‏»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم هستند، هم هستند، هم هستند، هم یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش‌ ها آمده است. 🔸 ﴿عَسی‏ أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می‌ گوید، یا بی ‌ادبی می‌ کند، یا فُحش می ‌دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می ‌تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان می‌ کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می ‌کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می‌ گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ‌ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل را رها نمی ‌کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4] [1]. سوره حجرات، آیه11. [2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. [3]. سوره اسراء، آیه7. [4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296. 📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14 تاریخ: 1395/08/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💢موضوع: ثمرات تقوا 💥أوصيكم عبادالله بتقوى الله التى هى الزاد و بها المعاذ زاد مُبلغ، و معاذ مُنجح. 💠اى بندگان خدا! من شما را به تقوا و پرهيز از خشم خدا سفارش مى كنم. تقوايى كه توشه آخرت است و به وسيله آن پناه يافتن از عذاب الهى حاصل مى گردد، توشه اى رساننده انسان به سعادت و پناهگاهى رستگارى آور. 📘 ۱۱۴ 🔅تفسير وقرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 77.mp3
29.9M
📚 شرح و بررسی کتاب 💢 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه هفتاد و هفتم 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom * سندیت آخرین خطبه پیامبر ص * ملکوت یک شب پرستاری از بیمار * عظمت پرستاران ایرانی * لایک و کامنت خدا برای حضرت ابراهیم ع * کرونا، فرصتی برای آباد کردن ملکوت * ملکوت برطرف کردن نیازهای دنیوی * خانواده، محل جمع‌آوری و هدر دادن حسنات * معنای احسان * ملکوت قطع رابطه با خانواده * رابطه زیبایی و بهشت برزخی * ملکوت قرض دادن * واحد پول برزخی * بازگشت به تنظیمات کارخانه با این عمل * نظر رحمت خدا چگونه است؟ * ملکوت توجه داشتن به برادر مومن * بهشت بر این چند دسته حرام است * ملکوت اصلاح رابطه بین زن و شوهر * ملکوت صدقه و واسطه صدقه * ملکوت ساخت مسجد، این قسمت را با دقت بیشتری گوش دهید 📅99/08/09
برداشت از آیه ۴۵ 📌اهمیت سالک الی اللّه الی باید آنچنان در مستقیم حرکت کند که او را الگوی خود قرار دهند نه آنکه با عملش راه را به روی مردم ببندد، آن را کج و نشان دهد و به کافر باشد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تفکر اومانیسمی اين حبّ نفس وقتي از حد بگذرد ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ مي‌شود. الآن بدترين غدّهٴ تفكّر همين است كه اينها به جاي اينكه انسان را خليفه و جانشين =الله= بدانند, جايگزين =الله= مي‌دانند که مي‌شود ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾، اينكه شخص دهن باز مي‌كند و مي‌گويد که من هر چه بخواهم مي‌گويم, هر جا بخواهم مي‌روم و هر كاري بخواهم انجام مي‌دهم، اين همان است! حالا چه اصطلاح اومانيسمي را بداند و چه نداند, چه ادّعا بكند و چه نكند, چه آيه ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ را بشنود و بخواهد عمل كند يا نكند،اين فكر, فكرِ اومانيسمي است؛ يعني خود را جايگزين =الله= مي‌داند، نه جانشين =الله=! انسان كه خليفه خداست، تمام شرف اواين است كه جانشين او باشد و از طرف او كار كند؛ از طرف او وقتي كار مي‌كند كه حرف او را خوب بفهمد, باور كند, عمل صالح داشته باشد و به ديگران هم منتقل كند، از خودش هيچ حرفي نداشته باشد! اگر از خودش حرفي نداشت، مي‌شود خليفه الهي که شرف هم در همين است! امّا اگر داعيه خلافت داشت و حرف خودش را زد، مي‌شود خلافت غاصبانه و سقيفه‌اي درمي‌آيد، به جاي اينكه غديري بشود! يا اصلاً داعيه خلافت را ندارد و مي‌گويد من هر چه بخواهم مي‌گويم، اين همان اومانيسمي است؛ حالا آن روزها اين اصطلاح نبود و قرآن كريم تعبيرش اين بود كه ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾؛ هر كس كه بگويد من آنچه را که دلم مي‌خواهد مي‌گويم، اين همان اومانيسمي است! اين دارد هوا را مي‌پرستد! 📼درس خارج تفسیر سوره جلسه 2 =بزرگي را پرسيدم در معني اين حديث که =أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ=. گفت به حکم آنکه هر آن دشمني را که با وي احسان کني دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بيش کني مخالفت زيادت کند. مراد هر که بر آري مطيع امر تو گشت ٭٭٭ خلاف نفس که فرمان دهد چو يافت مراد=.(گلستان سعدي، باب هفتم در تأثير تربيت، حکايت19.) ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 21.mp3
12.46M
21 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انتقام 51.mp3
3.57M
(51) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) @rahighemakhtoom 🌿🌿🌿 📼انتقام 🕑 زمان:28دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
برشی از کتاب گرانسنگ (78) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير ⏪ سر اختصاص هدايت قرآن به پارسايان ▫️ در اين آيه كريمه، پس از بيان صفت سلبى قرآن (لاريب فيه)، صفت ثبوتى آن: (هدى للمتقين) ذكر شده است، همان گونه كه در آيه شريفه (الحمدالله الذى انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا* قيما...) (268) ابتدا صفت سلبى (لم يجعل له عوجا) و پس از آن، صفت ثبوتى (قيما) آمده است. ▫️ سر تقديم صفات سلبى بر ثبوتى در اين دو آيه آن است كه قيم و هادى بودن قرآن كريم متفرع بر نفى اعوجاج و ريب از آن است. ▫️ خداى سبحان در آياتى چند، قرآن كريم را كتاب هدايت همه انسانها معرفى مى كند: (شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن هدى للناس) (269)، (و ماهى الا ذكرى للبشر). (270) عموم و اطلاق اين گونه آيات، مفيد همگانى و هميشگى بودن هدايت قرآنى است. ▫️ افزون بر اين كه، سيره عملى رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز دعوت همگان به پذيرش اسلام بود. از سوى ديگر، گروندگان به اسلام و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز از هر گروه بودند و اسلام آنان از سوى رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) پذيرفته مى شد. ولى از سوى ديگر، آياتى مانند آيه مورد بحث و عباراتى چون (هدى و رحمه للمومنين)، (271) (هدى و رحمه للمحسنين)، (272) (هدى و رحمه و بشرى للمسلمين) (273) هدايت قرآن را ويژه (274) پرهيزكاران، مومنان، محسنان و مسلمانان معرفى مى كند 📎 و اين پرسش را پديد مى آورد كه با وجود ادله اى كه عمومى بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مى كند، سر اختصاص آن به مومنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست ؟ 💢 در پاسخ به اين پرسش قرآنى سه بيان ارائه شده كه دقيقترين آنها بيان سوم است: ⏪ 1- برخى مفسران، مانند امين الاسلام طبرسى، مى گويند: (275) هدايت قرآن همگانى است و آيات مفيد اختصاص، ناظر به بهره ورى از آن است. قرآن كريم در مقام هدايت تشريعى و بذر افشانى هدايت، هيچ گونه اختصاصى به گروه مخصوص ندارد ولى انسانها در برابر قرآن دو دسته اند: برخى هدايت و دعوت قرآنى را نشنيده مى گيرند: (و ان تدعوهم الى الهدى لا يسمعوا) (276) و اگر هم بشنويد ترتيب اثر نمى دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم) (277) و برخى نه تنها اجابت نمى كنند، بلكه وحى و نبوت و رسالت بشر را از ريشه انكار مى كنند: (و ما منع الناس ان يومنوا اذ جاءهم الهدى الا ان قالوا ابعث الله بشرا رسولا). (278) ▫️ اما پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن بهره مى گيرند و آيات اختصاص ‍ هدايت، ناظر به آنان است، همان گونه كه انذر قرآن كريم و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز همگانى است: (ليكون للعالمين نذيرا)، (279) (و اوحى الى هذا القرآن لانذركم به و من بلغ) (280) ولى تنها گروه خاصى از آن بهره مى برند: (لينذر من كان حيا)، (281) (انما انت منذر من يخشيها)، (282). ▫️ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومى است، ولى تنها راهنماى كسانى است كه آن را بپذيرند و در برابر ظهور حق جدال باطل نكرده، از احسن الاقوال پيروى كنند: (فبشر عباد# الذين يستعمون القول فيتبعون احسنه). (283) ⏪ 2- استاد علامه طباطبائى (قدس سره) مى گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت تكوينى پاداشى است، نه هدايت تشريعى ابتدايى و سر اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان سلامت فطرت است، حفظ كرده اند. (284) ▫️ آنان پيش از عمل به هدايت تشريعى ابتدايى قرآن، از هدايت تكوينى ابتدايى فطرت بهره مى گيرند و اين تقواى فطرى زمينه ساز پذيرش هدايت تشريعى قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره آورد وحى، مشمول هدايت تكوينى پاداشى قرآن مى شوند. ▫️ بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعى قرآن بهره مى برند مخوف به دو هدايتند: يكى هدايت تكوينى فطرى كه ابتدايى و مربوط به قبل از پذيرش ‍ هدايت قرآن است و آيه (اولئك على هدى من) (285) ناظر به آن است، و ديگرى هدايت تكوينى پاداشى كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعى قرآن است و (هدى للمتقين) به آن نظر دارد. ======================== 268- سوره كهف ، آيات 1 -2 پ 269- سوره بقره ، آيه 185 270- سوره مدثر، آيه 31 271- سوره يونس ، آيه 57 272- سوره لقمان ، آيه 3 273- سوره نحل ، آيه 89. 274- ظاهرا (( (لام )) ) در هر سه آيه براى اختصاص است . 275- مجمع البيان ، ج 1، ص 118، با تصرف . 276- سوره اعراف ، آيه 198 277- سوره فاطر، آيه 14 278- سوره اسراء، آيه 94 279- سوره فرقان ، آيه 1 280- سوره انعام ، آيه 19. 281- سوره يس ، آيه 70. 282- سوره نازعات ، آيه 45 283- سوره زمر، آيات 17 - 18 284- الميزان ، ج 1، ص 45 285- سوره بقره ، آيه 5 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
💠 صاحبان خشیت 🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می ‌شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره ‌شناس ‌اند یا سایر رشته ‌های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه‌ شناس ‌اند، كسانی كه معدن‌ شناس ‌اند، كسانی كه زمین ‌شناس ‌اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی ‌اند، كسانی كه ستاره‌ شناس ‌اند، كسانی كه هواشناس ‌اند؛ یعنی همین علوم تجربی! ▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ‌ترسند، معلوم می ‌شود اینها جزء است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می ‌كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره ‌شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می ‌شود. 🔸 این كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می ‌كند، بعد به صورت باد در می ‌آید، درجه ‌اش زیاد می ‌شود، ابر تولید می‌ شود، اینها نكاح می ‌كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار می‌دهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست. [1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48. 📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11 تاریخ: 1392/09/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره تکویر ▫️ سوره تکویر یا کُوِّرَت، هشتاد و یکمین سوره قرآن و از سوره‌های مکی که در جزء سی‌ام قرآن آمده است. ▫️ تکویر یعنی در هم پیچیده شدن و تاریک شدن. این نام از آیه اول سوره گرفته شده است. ▫️ سوره تکویر درباره نشانه‌های قیامت و دگرگونی‌های آن روز و همچنین عظمت قرآن و تأثیر آن سخن می‌گوید. ▫️ از آیات مشهور این سوره، آیه هشتم و نهم است که درباره زنده به گور کردن دختران در زمان جاهلیت سخن می‌گوید و می‌پرسد این دختران به کدامین گناه کشته شده‌اند (بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ). در روایات آمده است اگر کسی سوره «إذا الشمسُ کُوِّرَت» را بخواند، خداوند او را از رسوایی در زمانی که نامه عملش گشوده می‌شود، حفظ می‌کند. ▫️ نام این سوره، تکویر یا کُوِّرَت است؛ چرا که در آیه اولِ آن به واژه «کُوِّرَت» به معنای در هم پیچیده شدن و تاریک شدن اشاره شده است. سوره تکویر جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هفتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و یکمین سوره است و در جزء سی‌ام جای دارد. ▫️ سوره تکویر ۲۹ آیه، ۱۰۴ کلمه و ۴۳۴ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی، جزو سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. خداوند در آیات پانزدهم تا هجدهم این سوره به ستارگان، شب و صبح قَسَم یاد می‌کند. @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت2:نگاهی اجمالی به یک آیه مشهور در سوره تکویر وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ (آیه ۸ و ۹) ترجمه: و آنگاه كه از دخترِ زنده به گور شده پرسيده شود به كدامين گناه [به ناحق‏] كشته شده است. ⏪ گفته شده اين آیه مربوط به یکی از رسم‌های عرب جاهلیت است که دختران را به علل مختلف ازجمله فقر شدید، ارزش نداشتنِ زن به عنوان انسان و ترس از ننگ‌آوری در آینده زنده‌زنده در گور می‌کردند. مفسران گفته‌اند در جاهلیت عرب، هنگامی که وقت وضع حمل زن فرا می‌رسید، حفره‌ای در زمین حَفر می‌کرد و زن بالای آن می‌نشست. اگر نوزاد دختر بود، آن را در میان حفره پرتاب می‌کرد و اگر پسر بود، آن را نگه می‌داشت.. ⏪ در برخی روایات، معنای گسترده‌ای برای این آیه بیان شده است، به گونه‌ای که هرگونه قطع رحم (در مقابل صله رحم) یا قطع مودت اهل بیت(ع) را شامل می‌شود؛ [یعنی افراد به دلیل آنکه با خویشاوندانشان صله رحم نکرده‌اند یا دوستی با اهل بیت را در دل نداشته‌اند، بازخواست می‌شوند]. ⏪ همچنین از امام باقر(ع) درباره تفسیر این آیه سؤال شد و آن امام گفت: «منظور، كسانی‌اند كه در راه محبت و دوستی ما كشته می‌شوند».در ایران از این آیه به عنوان شعاری در حمایت از مظلومیت کسانی که بی‌گناه کشته می‌شوند استفاده می‌شود.. ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(26) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : 7-فرجام نگری وبینش آن جهانی رَبِّ قَدْ آتَیتَنِی مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیی فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ«یوسف/101» پروردگارا! بخشی (عظیم) از حکومت به من بخشیدی، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی! ای آفریننده آسمانها و زمین! تو ولی و سرپرست من در دنیا و آخرت هستی، مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما!» ☑️لزوم تسلیم شدن در برابر خداوند و احکام و مقدرات او (توفنى مسلمًا) «اسلام» (مصدر مسلماً) به معناى تسلیم شدن و انقیاد است. نیاوردن متعلق «مسلماً» براى رساندن شمول و عموم آن مى باشد ; یعنى ، تسلیم در برابر هر آنچه خداوند بخواهد فرمان دهد و یا تقدیر کند. ☑️تسلیم خدا بودن در تمامى عمر و در حال مردن ، از دعاها و درخواستهاى یوسف(ع) (مومنان)به درگاه خداوند (توفنى مسلمًا) تسلیم خدا بودن تا پایان عمر ، از نعمتهاى بزرگ الهى است. (توفنى مسلمًا) جمله «مرا در حال تسلیم بمیران» (توفنى مسلماً) کنایه از این است که من همواره تسلیم تو باشم به گونه اى که در هر لحظه و شرایطى که جان دادم ، با این وصف قرین بوده باشم. ☑️خداوند ، انسانها را مى میراند و جانشان را باز مى گیرد. (توفنى مسلمًا) «توفّى» به معناى گرفتن کامل و تمام است و مراد از آن میراندن مى باشد ; چون میراندن آدمى ، گرفتن جان و روح اوست. ☑️زیستن با صالحان در سراى آخرت از نعمتهاى گران سنگ الهى است. (و ألحقنى بالصلحین) جمله «ألحقنى» پس از «توفنى مسلماً» مى رساند که مراد از الحاق ، الحاق در قیامت و سراى آخرت است. ☑️ملحق شدن به صالحان در سراى آخرت ، از تقاضاهاى یوسف(ع)(مومنان) در نیایششان به درگاه خداوند (و ألحقنى بالصلحین) انسان باید براى تسلیم بودن در برابر خدا و عاقبت به خیر شدن و زیستن با صالحان در سراى آخرت ، دعا کرده و به درگاه خدا نیایش کند. (توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین) ☑️پذیرش ولایت خداوند ، زمینه ساز تسلیم شدن در برابر خدا و شایسته بودن براى همزیستى با صالحان در سراى آخرت (أنت ولىّ فى الدنیا و الأخرة توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
توبهٴ برخي افراد به اين است كه هم صالح شوند و هم مصلح, آن راه‌هاي فساد, آن نوشته‌ها, آن گفته‌ها و آن رفتارهايي كه باعث تيرگي و تاريكي جامعه شد را بايد اصلاح كنند....هر جايي كه تبليغ سوء كردند, شبهه‌اي ايجاد كردند و مشكلي ايجاد كردند، آنها را بيان كنند, حل كنند، چون به هر حال=حقّ‌الناس= است. 📼 درس تفسیر سوره شوری جلسه 3 آیت الله ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا نفس می کشیم، باید کار کنیم در به هیچ وجه پذیرفته نیست، انسان تا نفس می کشد باید بکند. اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای بکند، بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند؛ طوبی له و حسن مآب. این نشد، کارهای دیگر! مگر آدم می شود نفس بکشد و باشد!! اینکه از در است! تا نفس می کشی، کار! پس در بسیار چیز خوبی است، در بسیار چیز بدی است؛ در تولید چیز بسیار بدی است، در مصرف چیز بسیار خوبی است. به ما گفتند در مصرف زاهد باش، نه در تولید و حل مشکل! این حرف را چه کسی گفت؟ کسی که بیل از دستش جدا نشد تا زمان ؛ وجود مبارک بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر؛ بالاخره کار است! ✅ دیدار با مدیران بنیاد مستضعفان و جانبازان _ دماوند ؛ ۱۳۷۷/۰۴/۲۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۶ ـ ۵۵ 📌وظایف سالک الی اللّه الی باید دائماً را با و زاری، آهسته بخواند و نباشد زیرا را دوست نمی دارد. الی باید بکوشد که در روی زمین نکند و با و ؛ با خدا کند زیرا پروردگار به نزدیک است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (6) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (7) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪2. گناهاني مانند غيبت و... كه حتي پس از نماز نيز موجب ضايع شدن آن مي شود. ◽️بنابراين، اقامه نماز تنها به خواندن آن نيست، بلكه به رعايت مجموعه اي از آداب، شرايط و بايد و نبايدهاي شرعي قبل و بعد از آن، وابسته است و بايد مواظبت كرد تا روح نماز از بين نرود؛ يا از كمال آن كاسته نشود. [1] ◽️به سخن ديگر، كسي كه در مجموعه زندگي خود پاي بند احكام شرعي است و همواره خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و به قول سوته دل همداني هميشه (در هر كاري) در حال نماز است [2]، مي تواند اقامه كننده نماز باشد؛ نه كسي كه تنها به حمد و قُل هُوَ اللهُ... كارشان بي خوشا آنان كه دايم در نمازند...بهشت جاودان بازارشان بي (رباعيات باباطاهر، ص 1)هنگام رو به قبله ايستادن و ركوع و سجده كردن، خود را در حال نماز مي داند. ◽️اين نماز است كه آدمي را از فحشا و منكر باز مي دارد: (واَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي عَنِ الفَحشاءِ والمُنكَر)[1] و اقامه آن در زيارت جامعه و ساير زيارت ها به عنوان يكي از ويژگي هاي ائمه اطهار(عليهم‌السلام) دانسته مي شود. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)