eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 حسرت وصف‌ناپذیر انسان در قیامت برای انجام‌ ندادن همه کارها برای رضای خدا 🔹 در حديث است كه اگر می‌شد كسى در قيامت به‏ خاطر احساس مغبونيت بميرد اكثر اهل محشر می‌مردند از اینکه چقدر عمرشان تلف شد و از بين رفت! 🔸 تمام کارهای من می‌توانست بر اساس رضاى حق و بر طريق پيمودن صراط عبوديت باشد. حتى می‌توانستم لحظات خواب خود را به عبادت تبدیل كنم. 🔹 انسان اگر كارهايش بر اساس برنامه الهى باشد همه كارهايش عبادت می‌شود. خوابى كه بر اساس احتياج باشد، براى اين باشد كه انسان رفع خستگى كند تا باز به كارهايى بپردازد كه در آنها رضاى حق باشد عبادت است. غذا خوردنش هم عبادت می‌شود، شوخى و مزاح‏ كردنش هم عبادت مى‌شود. 🔸 هر چه كه در اين مسير در حد نياز باشد و هدف اصلى انسان خدا باشد همه عبادت می‌شود. آيا من می‌توانم شش ساعت پشت سر هم بخوابم و همه خواب من عبادت باشد؟ البته می‌توانم. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۷۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۷ ـ ۱۷۵ 📌 الی باید از قضیه عبرت بگیرد که اگر هر چه در الی پیشرفت کند، ممکن است باز هم در خطر باشد و او را فریب دهد و گمراه گردد و ممکن است در اثر پیروی از هوای آن قدر پست شود که خدای تعالی او را از هار پست تر بداند و این برای کسانی که نشانه های خدا را می کنند و به نفس خود می کنند بدترین چیز است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌محمد صلی الله علیه و آله پیامبری برای همه جهانیان 📋در حدیثی از امام حسین علیه السلام می خوانیم ابوطالب با شمشیرش از پیغمبر اکرام علیه السلام دفاع می کرد تا آن جا که می فرماید : روزی ابوطالب عرض کرد فرزند برادر آیا تو مبعوث به همه مردم شده ای یا تنها به خودت ؟ 📖پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله گفت : نه ، مبعوث به جمیع انسان ها شده ام ، از سفید و سیاه ، عرب و عجمی ، سوگند به کسی که جانم در دست اوست که من همه انسان های سفید پوست و سیاه پوست را به این آیین دعوت می کنم ، و تمامی کسانی را که بر قله کوه ها و دریاها هستند به این آیین فرا می خوانم ، تمام زبان های فارسی و روم را دعوت می کنم . 🔖هنگامی که این سخن به گوش قریش رسید ، تعجب کردند و گفتند : آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی دهی که چه می گوید ؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند ، ما را از این سرزمین ها می رانند و سنگ های خانه کعبه را قطعه قطعه جدا می کنند . این جا بود که خداوند آیه شریفه (و قالوا ان نتبع الهدی معک نتخطف من ارضنا اولم ثمکن اهم حرما آمنا یجبی الیه ثمرات کل شیی ء) را نازل کرد . آنها گفتند اگر ما هدایت را با تو بپذیریم ، ما را از سرزمینمان می ربایند آیا ما آنها را در حرم امنی که ثمرات هر چیز را به سوی آنها می آورند جای ندادیم . 🔖 و درباره این سخن آنها که خانه کعبه را متلاشی می کنند ، این آیه را نازل کرد و به آنها گوشزد نمود که هیچ کس قادر بر چنین کاری نیست. 🌱 امنیت مردمان در گرو ایمان حقیقی آنان به رسولان الهی است نه قدرت های شیطانی🌱 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
85 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و پنجم 📌واکاوی دعای 23 ☑ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑ حالات گوناگون قلب جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ 🍀🍀🍀
حکمت 34 نهج البلاغه.mp3
2.56M
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 34 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀
توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره بقره.استاد ملکی.Mp3
899.7K
@rahighemakhtoom 📼حجت الاسلام و المسلمین ملکی 💢 توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی 🍀🍀🍀
برداشت از آیات ۱۷۹ ـ ۱۷۸ 📌 پروردگار جمعی را به خاطر خوبشان و به خاطر پیروی از و صلی الله علیه و آله هدایت می کند و کسی که او را به حال خود وا بگذارد زیادی کرده است، این دسته دلهایی دارند که با آن نمی فهمند، چشمی دارند که با آن را نمی بینند و گوشی دارند که با آن حقیقت را نمی شنوند؛ اینها در کامل به سر می برند و به هیچ وجه راهی به سوی پیدا نمی کنند بلکه از هم پست ترند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌غیبت کنندگان و بدگویان رسوا می شوند. والعصر ان الانسان لفی خسر جمعی از مفسران گفته اند که آیات سوره درباره ولید بن مغیره نازل شده است که در پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله می کرد و در پیش رو طعن و می نمود بعضی دیگر آن را درباره افراد دیگر که از سران شرک و دشمنان توز و سرشناس اسلام ؛ مانند اخنس بن شریق و امیه بن حلق و عاص بن وایل دانسته اند . 🌱آنان که دین و دین داران را تمسخر و ریشخند می کنند به حقیقت سرمایه زندگی را باخته اند و به معنای واقعی آنان ورشکسته اند.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 66.mp3
11.4M
86 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و ششم 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب ☘️علم آن است كه به انسان قدرت تشخيص حقّ از باطل را بدهد. (و تنها محفوظات تقليدى و سطحى نباشد). و ليعلم انه الحق ..☘️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ 🍀🍀🍀
25 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 💢مَثَلِ باران و رگبار (اءَوْ کَصَیِّبٍ مِّنَ السَّمَآءِ فِیهِ ظُلُمَتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ یَجْعَلُونَ اءَصَبِعَهُمْ فِیَّ ءَاذَانِهِم مِّنَ الصَّوَا عِقِ حَذَرَ ا لْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکَفِرِینَ یَکَادُ ا لْبَرْقُ یَخْطَفُ اءَبْصَرَهُمْ کُلَّمَآ اءَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِیهِ وَإِذَ آ اءَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَاءَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ) . (11بقره) ((یا همچون بارانی از آسمان ، که در شب تاریک تواءم با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذران ) ببارد ، آنها از ترس مرگ ، انگشتانشان را در گوشهای خود می گذارند تا صدای صاعقه را نشنوند و خداوند بر کافران احاطه دارد (و آنان در قبضه قدرت الهی هستند) (روشنایی خیره کننده ) برق ، نزدیک است چشم آنان را برباید ، هر لحظه ای که (برق جستن می کند و صفحه بیابان را) برای آنها روشن می سازد ، (چند قدمی ) در پرتو آن راه می روند و هنگامی که خاموش می شود ، توقف می کنند و اگر خدا بخواهد ، گوش و چشم آنها را از بین می برد ، چرا که خداوند بر هر چیز تواناست )) . او کصیّب من سما ظلمات فیه رعد وبرق افزون در آن تاریک تیه می کنند انگشت در آذان که صوت نشنوند از رعدها از بیم موت بی خبر کز قدرت و علم بسیط حق به جان کافران باشد محیط بین یکادُ البَرقُ یَخطَف تا چه سان می رساند آن بصرها را زیان ره چو روشن شد بر ایشان می روند بر ضلالت تا که دور از ره شوند چون شود تاریک گردند از فتن ثابت اندر گمرهی خویشتن ور خدا خواهد برد سمع و بصر زین گروه کج نهاد کور و کر کو بود قادر به کلّ ممکنات ما سوی را کرده محوِ برد و مات ....ادامه در پست بعدی👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom 💢وجه تشبیه ◽️به دنبال آیات گذشته که درباره منافقان بود ، خداوند متعال در اینجا نیز بار دیگر صحنه زندگی آنان را با مثلی دیگر مجسّم می سازد و آنان را به مسافری تشبیه می کند که در بیابان دچار رگبار تواءم با ظلمت شده ؛ ظلمتی که قوّه بینایی و تشخیص را از او ربوده است . در این هنگام از یک سو رگبار شدید او را وادار به فرار می کندو از سوی دیگر تاریکی ظلمانی مانع فرارش می شود و غرّش رعد و برق صاعقه وحشتناک نیز ، مضطرب و هراسانش می کند ، به گونه ای که هیچ پناهگاهی نمی یابد و نمی داند چه کند ! مسافر گرفتار در تاریکی دهشت انگیز و هراسان از غرش رعد و برق و صاعقه ، چاره ای جز این ندارد که از نور برق بهره بگیرد . برق هم لحظه ای می آید و زود خاموش می شود . همین که برق می آید ، چند قدمی در پرتو آن راه می رود و چون خاموش می شود ، می ایستد و در تاریکی ، وحشت زده و سرگردان می ماند . ◽️((وجه شباهت )) در این تشبیه ، ممکن است ((ترس و دلهره درونی )) آنان باشد ، همچنانکه در آیات دیگر بر این مطلب تصریح شده است ؛ از جمله می فرماید : ( . . . فَإِذ آ اءُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْکَمَةٌ وَذُکِرَ فِیهَا ا لْقِتَالُ رَاءَیْتَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ ا لْمَغْشِیِّ عَلَیْهِ مِنَ ا لْمَوْتِ . . . ) . ((هنگامی که سوره واضح و روشنی نازل می شود که در آن نامی از جنگ و جهاد به میان آمده است ، منافقان بیمار دل را می بینی که همچون کسی که در آستانه مرگ قرار گرفته ، با نگاهی (مات و مبهوت و چشمانی که حدقه آنها از کار ایستاده ) به تو می نگرند ! )) ؛ یعنی منافقان از شنیدن نام جنگ ، چنان وحشت و اضطراب آنان را فرا می گیرد که نزدیک است غالب تهی کنند ! فکرشان از کار می افتد ، سیاهی چشم شان از حرکت باز می ایستد و همچون کسانی که نزدیک است قبض روح شوند ، نگاهی بی حرکت و خیره دارند ، بی آن که پلکهای چشم شان به هم بخورد . این گویا ترین تعبیری است که قرآن از حال منافقان ترسو و بزدل می کند . ◽️آری ، منافقان درست به چنین مسافری می مانند ، آنها در میان مؤ منان روز افزون که همچون سیل خروشان و باران پر برکتی به هر سو پیش می روند ، قرارگرفته اند . افسوس که به پناهگاه مطمئن ایمان ، پناه نبرده اند تا ازشرّ صاعقه های مرگبار مجازات الهی نجات یابند . ◽️جهاد مسلّحانه مسلمانان در برابر دشمنان ، همانند خروش رعد و صاعقه ، بر سر منافقین فرود می آمد ، آنها گاه گاه فرصتهایی برای پیدا کردن راه حقّ پیدا می کردند و اندیشه هایشان بیدار می گشت ، ولی افسوس که این بیداری همچون برق آسمان دوام نمی یافت و آنان تا می خواستند چند گامی بردارند ، خاموش می شد و تاریکی غفلت و سپس توقّف و سرگردانی جای آن را می گرفت . ◽️پیشرفت سریع اسلام همچون برق آسمانی چشم منافقان را خیره کرده بود وآیات قرآن که پرده از رازهای نهانشان برمی داشت ، همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار می داد ، لذا هر دَم احتمال می دادندآیه ای نازل گردد وپرده ازرازهای دیگری بردارد ورسواترشوند . . . . ◽️امروز ما با چشم خود تمام این نشانه ها را یک به یک در وجود منافقان عصر خویش می بینیم ، سرگردانی آنها ،وحشت و اضطرابشان و خلاصه بی پناهی و بدبختی و سیه روزی و رسوایی آنها را همانگونه که قرآن کریم ترسیم نموده ، مشاهده می کنیم . ....ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی ☘️☘️☘️
برداشت از آیات ۱۸۱ ـ ۱۸۰ 📌ذکر خدا الی باید همیشه با خدا و خواندن خدای تعالی با اسم های نیکویش به یاد باشد و از و کسانی که در کاملند، یا خوابشان به مرگشان منتهی شده دوری کنند و جمعی از که در رأس آنها اطهار علیهم السلام قرار دارند؛ مردم را به اشیاء و با تأیید خدای تعالی می کنند و تنها جمعیتی که در نجات پیدا می کنند همین ها هستند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌شمارش قبور !!!(تکاثر) الهاكم التكاثر حتى زرتم المقابر همان گونه که مفسران معتقدند سوره درباره قبایلی نازل شد که بر یکدیگر تفاخر می کردند ، و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود بر آنها مباهات می نمودند ، تا آن جا که برای بالا بردن آمار نفرات به گورستان می رفتند و قبرهای مردگان هر قبیله را می شمردند . منتهی بعضی آنان را ناظر به دو قبیله از قبایل قریش در مکه می دانند و بعضی دو قبیله از قبایل انصار پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه و بعضی تفاخر یهود را بر دیگران ، هر چند مکی بودن آن صحیح تر به نظر می رسد . 🌱حقانیت افراد ،گروهها، حزب ها به قدرت مالی و کثرت هوارداران و رای دهندگان و جمعیت پر شمار آنان نیست.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (81) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير 📝تذكر: ◽️تاثير قرآن در احياى نفوس مستعد، مطلبى است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجه داشت كه شفاى بيمار ظاهرى ، امرى است تكوينى و عينى نه اعتبارى و قراردادى و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتبارى مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين، همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روى نسخه با الفاظ خاص نوشته مى شود اثر تكوينى دارد، عمل به احكام مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عينى خواهد داشت. ◽️بنابراين، اگر اشاره ذلك به همين قرآن حاضر باشد و مصحح اين اشاره دور، با نزديك بودن مشاراليه، مقام والاى آن باشد، نه آن كه مشاراليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه اى وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتبارى است، چگونه تاثيرى در شفا يا احياى نفوس دارد، زيرا پشتوانه اين گونه از معانى اعتبارى، حقايق تكوينى است. 🗓خاتمه: در پايان توجه به اين مطلب اعجازانگيز سودمند است كه برخى مفسران، رقم وجوه محتمل در (الم) از جهت اشتمال بر حروف اسم اعظم و از جهت آن كه حروف مقطعه آيا محلى از اعراب دارد يا نه و صور احتمالى اعراب و نيز بررسى وجوه محتمل در اعراب (ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين)، هر كدام از كلمات مزبور به تنهايى و هر يك از آنها با در نظر گرفتن وجوه محتمل كلمات ديگر تا پايان (وا ولئك هم المفلحون)، از لحاظ جمع بندى وجوه احتمالى، مثنى و فرادى، به يازده بيليارد و چهارصد و هشتاد و چهار ميليارد و دويست و پنج ميليون و هفصد و هفتاد هزار و دوست و چهل، (240 / 770 / 205 / 484 / 11) خواهد رسيد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
(27) @rahighemakhtoom 🔆🔆🔆 ❇️ویژگی های کار : ⏪ 9-پیوستگی و استمرار ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا كُلَّ مَا جَآءَ أُمَّةً رَّسُولُهَا كَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضاً وَجَعَلْنَهُمْ أَحَادِيثَ فَبُعْداً لِّقَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ(مومنون/44) سپس پيامبرانمان را پى در پى (براى هدايت آن امّت‏ها) فرستاديم، هر بار كه پيامبر هر امّتى به سراغ قومش آمد، مردم او را تكذيب كردند، پس ما نيز آن گروه را هلاك كرديم وگروه ديگرى را دنبال آنان آورديم، وما آنان را زبانزد مردم قرار داديم (تا عبرت گيرند) پس قومى كه ايمان نمى‏آورند دور (از رحمت خدا) باد. ☑ تاریخ، شاهد بعثت پیاپى پیامبران، پس از نابودى قوم ثمود (ثمّ أنشأنا من بعدهم قرونًا ءاخرین ... ثمّ أرسلنا رسلنا تترا) «تترا» به معناى پیاپى آمدن است. (پس فرستادگان خود را یکى پس از دیگرى، روانه کردیم). ☑ سنّت خداوند بر فرستادن انبيا براى امّت‌هاست. «رُسُلَنا تَتْرا» (هر اجتماعى رهبر مى‌خواهد. فكر و علم به تنهايى براى بشر كافى نيست، بلكه بايد امورى را از طريق وحى بدست آورد) ☑ هر امّتى براى خود رسولى داشتند. «كُلَّ ما جاءَ أُمَّةً رَسُولُها» 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت5: تفسیرکلی محتوای آیات 6 تا 14 سوره تکویر وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ «6» وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ «7» وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ «8» بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ «9» وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ «10» وَ إِذَا السَّماءُ كُشِطَتْ «11» وَ إِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ «12» وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ «13» عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ «14» و آنگاه كه درياها به جوش آيند. و آنگاه كه جانها جفت و قرين شوند. و آنگاه كه از دختر زنده به گور شده پرسيده شود. كه به كدامين گناه كشته شده است؟ و آنگاه كه نامه‌هاى عمل گشوده شود. و آنگاه كه آسمان از جاى كنده شود. و آنگاه كه دوزخ شعله‌ور شود. و آنگاه كه بهشت (براى اهلش) نزديك آورده شود. هر كس بداند كه چه حاضر كرده است. 🌴🌴🌴 ▫ «سُجِّرَتْ» چند معنا شده است: 1. به جوش آمدن 2. به هم پيوستن 3. پُر و لبريز شدن درياها كه همه آنها طبيعى است، زيرا از يك سو كوه‌ها از جا كنده شده و درياها به يكديگر متصل مى‌شوند و از سوى ديگر زمين لرزه شديد، گداختگى درون زمين را بيرون ريخته، آبها به جوش آيند و بخار شوند. ▫ در قيامت، حوريان بهشتى به تزويج بهشتيان سعادت‌مند در آيد. چنانكه در آيات ديگر مى‌فرمايد: «وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ» * و جهنّميان دوزخى با قرين‌هاى شيطانيشان ازدواج مى‌كنند. چنانكه در آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» چنانكه امام باقر عليه السلام در تفسير آيه‌ «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» فرمودند: اهل ايمان با همسران بهشتى و اهل دوزخ با شيطان قرين مى‌شوند. ▫ «موؤدة» به معناى دختر زنده به گور شده است. يكى از عادات بسيار بد جاهليّت اين بود كه به خاطر فقر يا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مى‌كردند. ▫ ولايت والدين بر فرزند محدود است و آنان حق گرفتن حقوق طبيعى فرزند همچون حقّ حيات را ندارند. پدر نمى‌تواند بگويد فرزند خودم است و حق دارم هر تصميمى راجع به او بگيرم، چنانكه مادر نمى‌تواند بگويد من نمى‌خواستم بچه‌دار شوم و حق دارم فرزند در شكم را سقط كنم. ☑ 1- دفاع از مظلوم، اسلام و كفر ندارد. با اينكه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولى قرآن از حقّ آنان دفاع مى‌كند. «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ» ☑ 2- دفاع از مظلوم، زن و مرد، كوچك و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتى از يك دختر كوچك بايد دفاع كرد. «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ☑ 3- با سؤال، وجدان‌ها را بيدار كنيد. «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ☑ 4- ولايت پدر بر فرزند، شامل حق كشتن فرزند نمى‌شود. «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ☑ 5- بيم و اميد در كنار هم سازنده است. «الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ‌- الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ» ☑ 6- در قيامت، بهشت و دوزخ به اهلش نزديك مى‌شود. «الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ» (و در آيه 23 سوره فجر مى‌فرمايد: «وَ جِي‌ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» در آن روز جهنّم آورده شود.) ☑ 7- اعمال انسان در دنيا ثبت شده و پرونده عمل هر كس در قيامت باز مى‌شود.«وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💢موضوع: حُسن خُلق 🔆وأَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ 🔹برترین حسب و نسب اخلاق نیک است» 📘 ۳۸ ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔مسير حق را بشناسيد: #نهج_البلاغه 🌸إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَنْزَلَ کِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ ; فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا، وَ اصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا 💥 «خداوند سبحان، کتابى هدايتگر (براى انسان ها) فرستاده که نيکى ها و بدى ها را در آن تبيين فرموده است; بنابراين (عذر و بهانه اى براى هيچ کس باقى نمانده) راه خير و نيکى را در پيش گيريد، تا هدايت شويد و از شرّ و بدى روى گردانيد تا در طريق مستقيم قرار گيريد» 📚#خطبه_167 https://eitaa.com/joinchat/1888288816Cd5eb7becec @ostad_maleki •┈••✾🌸✦✧✦🌸✾••┈•
خلود(حیات ابدی) در جهنم .استاد ملکی.Mp3
584.4K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌 لطفا درباره اینکه خداوند در جایی می فرماید که همه گناهان را می بخشد و در جای دیگر می فرماید ما مشرک و ظالم و... را نمی بخشیم، توضیح بفرمایید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت6: تفسیر صوتی آیات 1تا 6 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت7: تفسیر صوتی آیات6 تا 14 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 رحمت الهی 🔹 دین را چه چیزی اداره می کند؟ درست است که گاهی مسئله ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾[1] [می باشد]، امّا این در حدّ ضرورت و نهایت است. قبلاً هم ملاحظه فرمودید که دین جهنّم دارد، عذاب دارد، بگیر و ببند دارد، امّا این بگیر و ببند نه در خطّ مقدّم است، نه هم سطح رحمت رحیمیه است. اینکه گفته شد رحمت خدا بیشتر از غضب خداست، این سخن درست است؛ امّا روایات یک مطلب دقیق تری می گویند؛ لطف خدا بیشتر از جرم ماست ٭٭٭ نکته سربسته چه دانی خموش[2] نه تنها لطف خدا از غضب خداست، بلکه لطف خدا از غضب اوست، این مهم است! یعنی چه که پیشتر است؟ یعنی مهندسی کار خدا را او اداره می کند. نقشه جهان به دست کیست؟ به دست غضب خداست یا به دست رحمت خداست؟ آیا غضب خدا در ردیف رحمت خداست که خدا هم رحمت دارد و هم غضب که گاهی غضب نقشه می کشد و گاهی رحمت؟ یا رحمت مقابل ندارد؟ آن رحمت رحمانیه که «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ»[3] و در قرآن هم آمده است که ﴿وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾[4] این مقابل ندارد، این «الرَّحْمٰن» مقابل ندارد؛ نقشه کارهای جهان به دست «الرَّحْمٰن» است و عالَم را «الرَّحْمٰن» دارد اداره می کند. 🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»[5] همین را دارد تفسیر می کند؛ یعنی مهندسی عالَم به دست رحمت است و نقشه راه را رحمت ترسیم می کند؛ این رحمت ترسیم می کند که کجا جای عفو باشد و کجا جای انتقام باشد؛ آن جا که جای انتقام است برابر رحمت است، رحمت الهی اقتضا می کند که یک بگیر و ببندی هم باشد تا مظلوم از ظالم گرفته شود. این چنین نیست که خدا رحمت و غضبی دارد، این چنین نیست که ما هم ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ هم ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6] [باشیم]، خیر! ما ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ یک، ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ دو، آن عقل که رحمت رحمانیه الهی را نشان می دهد، آن رهبری می کند و نقشه راه تنظیم می کند که کجا ﴿أَشِدَّاءُ﴾ و کجا ﴿رُحَمَاءُ﴾؛ این چنین نیست که اینها در مقابل هم باشند یا «عِدل» و همتای هم باشند. این دو، دو کفه ترازویی هستند که به رهبری یک شاهین عمل می کنند و آن شاهین، شاهین رحمت است، آن دیگر مقابل ندارد؛ این از لطایف بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه است که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»، این مهندس نقشه می کشد که کجا غضب باشد و کجا رحمت؛ مثل مهندسی که دارد نقشه ساختمان طرّاحی می کند، کجا اتاق مطالعه باشد؟ کجا جای پذیرایی باشد؟ کجا جای استراحت باشد و کجای جای دستشویی؟ این نقشه راه را علم تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در کنار اتاق مطالعه «عِدل» هم باشند، نقشه مهندس به دست کیست؟ نقشه این ساختمان را چه کسی دارد تنظیم می کند؟ علم دارد تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در قبال اتاق مطالعه باشد، آن علم است که می گوید کجا دستشویی باشد و کجا جای استراحت باشد. خدا دارد عالَم را تنظیم می کند، رحمت خدا از غضب اوست، نه بیش از غضب او! نه اینکه خدا رحمت و غضبی دارد و رحمتش بیشتر از غضب اوست، این هست! رحمت او بیشتر از غضب اوست، اما آنچه مهم تر از همه است این است که هر دو مأموم می باشند؛ رحمت رحیمیه مأموم است؛ غضب و انتقام الهی که فرمود: ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾[7] مأموم است؛ این دو مأموم، دو صف از نماز جماعت هستند که به امامت کار می کنند، «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏» چقدر این سخن شیرین است؟! این است که ما این کلام را می بوسیم! فرمود قبل از اینکه او بگوید بگیر و ببند، «رحمت» امام است، آن امام دستور می دهد که کجا ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ و کجا بگویید ﴿ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾.[8] نقشه راه را رحمتی که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ به عهده می گیرد، بنابراین چیزی به عنوان غضب در عالَم نیست، است که دارد جهان را اداره می کند. [1]. سوره حاقة، آیات30 و 31. [2]. دیوان حافظ، غزل284. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص72. [4]. سوره اعراف، آیه156. [5]. الصحیفة السجادیة، دعای16. [6]. سوره فتح، آیه29. [7]. سوره سجده، آیه22. [8]. سوره حجر، آیه46. 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۸۶ 📌 الی باید بداند اصل در دست خدا است و کسی که خدا او را نکند در بدبختی و باقی می ماند. توضیح آن که: خدای تعالی در ابتداء به وسیله و علیهم السلام همه مردم را کرده و اگر مردم از این با اختیار خودشان پیروی کردند خاص از جانب نصیب آنها می گردد والاّ به هیچ وجه نمی شوند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom