🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست وهفتم قرآن کریم #عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#اسرار_صلوات
#نور_مومن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ذکر صلوات
📁 معنای صلوات فرستادن بر رسول خدا آن است که خدایا رحمت خود را بر پیامبر و آل پیامبر نازل کن! وقتی این رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می رسد، چون او مجرای فیض است. خیر اگر بخواهد به دیگران برسد، باید اول به عنوان رحمت خاصه بر حضرت نازل بشود تا به دیگران برسد؛ لذا سخنی امیرالمومنین (علیه السلام) ـ آن طوری که در «نهج البلاغه» است ـ دارد که حضرت فرمود هر گاه حاجتی داشتید، دعایی کردید یا چیزی از خدا خواستید قبلاً همراه با آن یا بعداً صلوات بر پیامبر را فراموش نکنید؛ زیرا صلوات بر آن حضرت یک دعایی است مستجاب، وقتی انسان صلوات فرستاد این دعا مستجاب است، در کنار صلوات وقتی حاجت خود را خواست خدای سبحان این چنین نیست که یکی را برآورده کند و دیگری را برآورده نکند؛[1] لذا گفتند اگر خواستید دعا کنید و چیزی را از خدای سبحان بخواهید، اول از خدای سبحان درود بر پیامبر را مسئلت کنید تا در پرتو این صلوات که یک دعایی است مستجاب سایر دعاها و نیایش ها هم مستجاب بشود؛ لذا امام سجاد (سلام الله علیه) که برنامه های آموزنده اش مثل اعلای نیایش و دعا به ما می آموزاند، در بسیاری از فرازهای ادعیهٴ امام سجاد (سلام الله علیه) صلوات به چشم می خورد؛ یعنی هر مطلبی را که امام سجاد (سلام الله علیه) از خدا می خواهد، قبلش صلوات، بعدش هم صلوات، در این وسط دعای خود را می خواهد، چون آن اول و آن آخر را خدا مستجاب می کند این وسط را هم مستجاب خواهد کرد، این خاصیت صلوات است!
📁 مطلب بعدی آن است که این صلوات را خدا بر پیامبرش فرستاد، ملائکه بر پیامبر می فرستند، بر مومنین هم خدا صلوات می فرستد. این مؤمن چه مقامی دارد که خدای سبحان بر او صلوات می فرستد؟ اما آن صلوات خدا بر پیامبر همین آیهٴ معروف است که ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾؛[2] یعنی تحقیقاً خدای سبحان و همهٴ فرشتگانِ خدای سبحان بر پیامبر صلوات می فرستند. اما مطلب دوم که دربارهٴ مومنین در سورهٴ «احزاب» آمده، فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[3] فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائکهٴ خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها و تاریکی ها به نور و روشنی بیرون بیاورد. مومن به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد تا او را به فضای نور منتقل کند، مؤمن به جایی می رسد که فرشتگان بر او صلوات می فرستند تا او را به فضای روشن منتقل کنند. اگر خدا فرمود ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ معلوم می شود صلوات خاصیتش نورانی کردن است! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، صلوات خدا که صفت فعل خداست همان نورانی کردن است، این طور نیست که خدا لفظاً بگوید «اللهم صلّ» یا «اُصلّی». قول خدا همان فعل خداست، لفظ خدا همان کار خداست، وقتی خدای سبحان توفیقی داد که یک مؤمن نورانی بشود، یعنی براو صلوات فرستاد؛ وقتی توفیقی نصیب یک انسان شد و او در فضای دلش تاریکی احساس نکرد، معلوم می شود صلوات فرشته ها نصیب او شد؛ زیرا در همین آیهٴ سورهٴ «احزاب» فرمود خدای سبحان بر شما صلوات می فرستد تا شما را نورانی کند ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ خدا آن مبدأی است که بر شما صلوات می فرستد و ملائکهٴ او به فرمان خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها به نور بیرون بیاورد.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), حکمت361؛ « إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ (صلى الله علیه وآله) ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ یسْأَلَ حَاجَتَینِ فَیقْضِی إِحْدَاهُمَا وَ یمْنَعَ الْأُخْرَى».
[2]. سوره احزاب, آیه56.
[3]. سوره احزاب, آیه43.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 12
تاریخ: 1363
@rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 188
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل هشتم.
📐 انتظار فرج ولي عصر(عج) از بهترين عبادت ها است، معناي انتظارْ هماهنگ با اميد و منزّه از آرزوي خام است، قرآن كريم ضمن امضاي رجا، امنيّه را خُرافه مي داند؛ (ليس بامانيّكم ولااماني اهل الكتاب).[ سوره نساء، آيه 123.]اُمْنيّه عبارت از آرزوي نپخته است كه با مبادي همراه نيست.
📁 اميد ميوه قابل نضج است كه با مقدمات پختگي آميخته است. مادر كه به رشد كودك خود اميدوار است، در شير دادن او كوتاهي نمي كند، باغبان كه به بالندگي نهال خويش اميد دارد، در غرس، هرس، آبياري و نگهداري آن قصور نمي نمايد.
📁 حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «إنّما الاَمَل رحمةٌ من اللهِ لامّتي، لولا الاَمَلُ ما اَرْضعَتْ امٌّ ولداً ولاغَرَسَ غارسٌ شجراً».[ نهج الفصاحه، ج1، ص387.]
◽ بنابراين، منتظرِ واقعي طلوع مهدي موجود(عج) هماره در تكاپو است تا فرهنگ نابْ، از علم به عين آيد و از گوش به آغوش، لذا هر متخصص فنّ آوري، در ارائه صحيح تخصّصِ متعهّدانه، هيچ قصوري را روا نمي دارد و اگر حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «ليُعِدّنَ اَحَدُكم لخروج القائم(عليهالسلام) ولوسهماً، فانّ الله اذا عَلِمَ ذلك من نيّته رَجَوْتُ لان يُنْسِي في عُمْرِه حتي يُدْرِكَه ويكونَ مِن اعوانه وانصاره)عليهم السلام(»[بحار الأنوار، ج52، ص366.]؛ يعني منتظر براي ظهور آن حضرت(عليهالسلام) حتي يك تير هم كه شد، آماده نمايد...، صبغه تمثيل دارد، نه تعيين، زيرا آنكه تخصّص نظامي دارد، وظيفه او آمادگي رزمي است و آنكه فنّ آور اقتصادي است، رسالت او تمهيد حلّ تورم و رفع بيكاري و تعديل تقاضا و عرضه و تقليل فاصله رنج آور طبقاتي و تعطيل اِسراف و اِتراف و ترفّه است و آنكه مجتهد فقهي يا حقوقي يا سياسي است، مأموريت او جهل زدايي، ايستادگي در تجاه تهاجم فرهنگي و بالاخره تبيين، تعليل و حمايت عالمانه از مباني اعتقادي است. آنكه بين انتظار مثبت و منفي فرق مي نهد و انتظار تن پروري بدن را از انتظار سروري روح جدا مي داند، چنين مي سرايد:
طَمَع تن نوال تو، طمع دل جمال تو
نظر تن به نان تو، هوس دل بَنان تو
[ديوان شمس تبريزي.]
بنابراين، انتظار آباد از انتظار ويران فرسنگ ها جداست.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#تحلیل_و_بررسی 41
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از ظاهر و باطن قرآن
معارف قرآن همه آن نیست که از دلالت ظاهر آیات به دست میآید، بلکه در ورای آنچه از ظاهر آیه فهمیده میشود مراحل بالاتری وجود دارد که در زبان معلمان قرآن از آن به «باطن قرآن» یاد شده است.
📐 به عقیده برخی از عالمان قرآن پژوه، با تدبر در قرآن میتوان از ظهور معنای ساده و ابتدایی گذشت و به معانی پیچیدهتر که در پس این معنا نهفته است دست یافت؛ مثلا، از آیه کریمه «و لا تشرکوا به شیئا» [۳۱] در ابتدا فهیمده میشود که نباید بتها را پرستید، ولی با نظری وسیعتر، این معنا را مییابیم که انسان نباید به غیر اذن خدا از دیگران اطاعت کند و با نظری گستردهتر، از اینکه انسان حتی از دلخواه خود نباید پیروی کند و با نظری عمیقتر، نباید از خدا غفلت کرد و به غیر خدا توجه داشت؛ زیرا پرستش بتها به این دلیل ممنوع است که خضوع در برابر غیر خداست و بت بودن معبود خصوصیتی ندارد، چنانکه قرآن اطاعت شیطان را عبادت او شمرده است: «ان لا تعبدوا الشیطان» [۳۲]
📐 با تحلیلی دیگر، معلوم میشود که فرقی در اطاعت از دیگران با پیروی از خواهشهای نفسانی خود وجود ندارد، چنانکه قرآن میفرماید: «افرایت من اتخذ الهه هواه» [۳۳] با تحلیل دقیقتر، معلوم میشود که اصلا نباید به غیر خدای متعال توجه و التفات داشت و از او غفلت کرد؛ زیرا توجه به غیر خدا همان استقلال برای غیر او و تواضع نشان دادن در برابر عبادت و پرستش خداست و خداوند غفلت کنندگان را وعده عذاب داده است: «و لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس... اولئک هم الغافلون». [۳۴] [۳۵]
اما میتوان گفت که همه معانی باطنی قرآن در دسترس فهم افراد عادی نیست و در این زمینه، باید به معلمان قرآن مراجعه کرد؛ زیرا دانش ظاهر و باطن قرآن در همه سطحها در اختیار آنان است.
📐 (عن ابیجعفر (علیهالسّلام) انه قال: «ما یستطیع احد ان یدعی ان عنده جمیع القرآن کله ظاهره و باطنه غیر الاوصیاء»؛ جز اوصیا (جانشینان پیامبر (علیهمالسّلام) [۳۶] کسی نمیتواند مدعی دانش تمامی قرآن (ظاهر و باطن) باشد.)
📁 بنابراین، همه نمیتوانند مدعی دانستن معارف باطنی قرآن باشند، به ویژه اگر بخواهند از پیش خود و بدون شاهد قرآنی یا روایی یا عقلی معنای نهفته در ورای ظاهر آیه را بیان کنند؛ چه در این صورت راه سوء فهم و برداشت به خوبی باز است و دلیلی بر درستی آن نخواهیم داشت.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 41 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅
#تحلیل_و_بررسی 42
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📂←← ناآگاهی از جنبههای آسیب
بنابراین، آسیبی که از این ناحیه به نظر میرسد از دو جنبه است:
⏪۱- محدود و منحصر کردن مفاد آیه بر ظاهر آن؛ زیرا در این صورت، اگر راه صحیحی به دستیافتن آدمی بر معنای باطنی باشد - مانند اینکه شاهدی از قرآن یا روایت معتبر داشته باشیم - از معارف درون آیه محروم خواهیم ماند.
⏪۲- بیپروایی و بی ضابطگی در بیان معنای باطنی؛ که هر چه به نظر آید به عنوان باطن آیه مطرح گردد.
◽️نکتهای که یادآوری آن در اینجا ضروری است آن که برخی افراد از باطن داشتن آیههای قرآن سوء استفاده کرده و معتقد شدهاند که مراد از قرآن باطن آن است، نه ظاهرش که با دانش لغت و اصول محاوره فهمیده شود و نسبتباطن به ظاهر مانند نسبت مغز استبه پوست و عمل به باطن قرآن آدمی را از ظاهر آن بینیاز میسازد. [۳۷] [۳۸] اینان، که به دلیل این عقیده به «باطنیان» مشهورند، هیچ دلیلی شرعی بر این باور خود ندارند، بلکه حتی همه آیههای اعتقادی و احکام قرآن و روایات و سیره پیشوایان دین برخلاف این مدعاست.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
👌درنگ و تامل
عداوت و تنفرى که در میان انسانها بروز میکند، به هیچ وجه قابل مقایسه با خصومت و کشتار دیگر حیوانات نیست! ما در عالم حیوانات جنگ و پیکارهاى خونین را سراغ داریم که تنها از احتیاج به غذا یا اعمال قدرت محض ناشى میگردد. در صورتى که جنگ و پیکار انسانها داراى موضوعات زیر هم میباشد:
🔸خودخواهى با قیافههاى گوناگونش!
🔸با اینکه آدمى از شیرینى و عظمت جان فرد دیگر اطلاع دارد، باز سلاح برّان به دست میگیرد!
🔸با اینکه میداند هیچ دلیل و علتى براى نابود کردن طرف خصومت ندارد، احساس کمترین ننگ او را وادار به کشتار مینماید!
🔸بیمارى خونریزى (سادیسم) در هیچ یک از انواع جانداران دیده نمیشود، ولى تاریخ بشرى افراد فراوانى از این بیماران را که عوامل این بیمارى را خود به وجود آوردهاند، نشان میدهد!
🔸آیا تاکنون شنیدهاید که جاندارى پس از سیر شدن از غذاى خود، به غذاى مورد احتیاج جاندار دیگرى تعدى کند؟! و اگر آن جاندار گرسنه براى دفاع از حیات خود دست به مقاومت بزند، خونش ریخته شود؟! هرگز چنین پدیدۀ پستى میان حیوانات وجود ندارد، در صورتى که قسمت عمدهاى از کارزارها و کشتارهاى بشرى را در تاریخ همین پدیده تشکیل داده است.
🔸حیوانات مانند انسانها داراى پیامبران و مصلحان و خیرخواهان و دانشمندان و فلاسفه نیستند که براى لزوم تعدیل قدرت قدرتمندان و اتحاد آنان فریادها برآورند، و فداکارىها نمایند. در حالى که انسانها به اضافۀ عقل و وجدان درونى، از وجود چنان پیشروان انساندوست برخوردار بودهاند.
🔸حیوانات، فتنه و آشوبهاى کشنده برپا نمیکنند، در صورتى که انسانها اینگونه تلاطمها را به وجود میآورند و همۀ ارزشها و اصول و قوانین را مختل میسازند.
🔸حیوانات از تفکر دربارۀ تحولات سازنده و نیروهایى که تحولات مزبور را به وجود بیاورد، محروم هستند، ولى انسان با داشتن تفکر و نیروهاى مزبور، هنوز نتوانسته است قدرت تحولآفرین خود را به سود همهجانبۀ خود و دیگران به جریان بیاندازد؛ به این معنى که انسان به هر دگرگونى که اقدام کرده است، بدان جهت که خودخواهىهایش را نتوانسته است مهار کند، اغلب تحولاتى را که به وجود آورده، به زیان دیگران تمام کرده است!
#جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۰ و ۱۰۱، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۲۸
سوره مجادله
۱- طوری سلام کن که خدا میخواهد( ۸ )
۲- با دیگران در گوشی صحبت نکن، مگر اینکه برای نیکی و تقوا باشد(۹)
۳- هیچ وقت مومنی را محزون نکن(۱۰)
۴- اگر در مجلس گفتند: جا باز کن، جا باز کن تا خداوند در بهشت برایت جا باز کند (۱۱)
۵- وقتی در مجلس گفته شد :برخیز, برخیز( ۱۱ )
۶-بگونهای باش که خدا از تو راضی باشد و تو هم از خدا راضی باشی( ۲۲ )
سوره حشر
۷- وقتی چیزی به کسی می دهی در دل چشمداشتی نداشته باش(۹)
۸- در بخشندگی دیگران را بر خود مقدم بدار، هرچند نیاز شدیدی داری (۹)
۹- در دلت نسبت به مومنین کینه نداشته باش(۱۰)
۱۰-بنگر برای قیامت خود،چه آماده کرده ای؟(۱۸) ۱۱-خدا را فراموش نکن که خدا تو را به خود فراموشی وا میدارد( ۱۹ )
سوره ممتحنه
۱۲-به یاد قیامت باش ،روز قیامت خویشان و فرزندان سودی ندارند (۳ )
سوره صف
۱۳- چرا چیزی را میگویی ، که عمل نمیکنی؟( ۲)
۱۴- تجارت پر سودی که تو را از عذاب نجات میدهد ، ایمان به خدا و رسول و جهاد با مال و جان در راه خدا ست(۱۱)
سوره جمعه
۱۵- به دانستههایت عمل کن، عالم بی عمل به چه ماند؟ بارکش بی ثمر( ۵)
۱۶- در تعارض معنویات با مادیات ، معنویات را مقدم بدار(۹)
۱۷- دین را همراه با اندیشه یاد بگیر،دین بدون اندیشه خرافات و اندیشه بدون دین سکولاریسم و ،،، است(۲)
۱۸- در جستجوی چیزهای با ارزش و فضل الهی با ش(۱۰)
سوره منافقین
۱۹- از تحریم اقتصادی نترس ، خزائن آسمان و زمین دست خداست (۷)
۲۰- مبادا اموال و فرزندانت تو را از یاد خدا غافل سازد که در این صورت ورشکسته ای(۹)
۲۱- قبل از مرگ انفاق کن که یک لحظه زنده شدن و انفاق آرزوی مردگان است( ۱۰)
سوره تغابن
۲۲- برخی از همسران و فرزندان به خاطر ایمان تو با تو دشمنی میکنند، از آنها بر حذر باش (۱۴)
۲۳- در برابر خطای فرزند و همسر ،چشم پوشی کن و ببخش و در گذر( ۱۵)
۲۴- در حد توان تقوا داشته باش( ۱۶)
سوره طلاق
۲۵-تقوای الهی پیشه کن؛ خدا تو را از بنبستها خارج و از جایی که گمان نبری، روزی میدهد (۲-۳)
۲۶- میخواهی کارهای دشوار بر تو آسان شود انفاق کن، حتی اگر فقیری از همان مقدار کم انفاق کن( ۷)
سوره تحریم
۲۷-به خاطر دلخوشی دیگران حلال خدا را بر خود حرام نکن(۱)
۲۸- خود و خانواده ات را از آتش جهنم حفظ کن (۶)
۲۹- به درگاه خدا توبه واقعی کن (۸)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
#راه_ملکوت
#فردوسی
#لذت_باطنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌محاسبه
🔸 ما همواره نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم! در هر حرکتی ولو کوچک اگر باطل را تقویت کردیم به همان اندازه از دین خدا فاصله گرفتیم! اگر خدای سبحان می فرماید: ﴿وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ﴾[1] روی این حرکت های لبان ما قرآن تکیه می کند که مبادا لبانتان را نحوه ای حرکت بدهید که با لبانتان کسی را بیازارید یا تحقیر کنید. اگر بر حرکت مژه هایمان و حرکت دیدمان قرآن کریم حساب می کند ﴿یعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْینِ﴾،[2] نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم.
🔸 غزّالی یک وقت می گفت محصول زحمت های بیست ساله ام یا بیشتر که من سرگرم ارشاد و هدایت مردم بودم در این یک شعر فردوسی ظهور کرد و آن این است:
اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3]
یعنی انسان شب و روز دارد کار می کند یا مشغول آبیاری درخت پرخار و تیغ است یا مشغول رشتن پارچه های پرنیانی و ابریشمی، اگر بعد از مرگ رنج می برد برای آن است که عمری زحمت کشید درخت پرتیغی را آبیاری کرد؛ این بدزبانی، بددهنی، بدقلمی، آزردن این و آن، بدگفتن به این و آن، رنجش خاطر این و آن را فراهم کردن همه تیغ است! هر کسی هر گناهی که می کند یا هر ظلمی که می کند ظرف آبی است که به پای درخت پرتیغ خود ریخته که او را سبز کند، آن گاه وقتی می میرد تمام این درخت های پرتیغ تیغ هایش علیه او خواهد بود.
🔸 البته انسان همان نرم رفتاری و احسان او نسبت به مسلمین، این در عین حال که ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ است ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[4] بودن او همان پرنیان بافتن اوست و اگر می بینید فردوسی مانده است، اشعار توحیدی او مانده است! وقتی می گوید:
خداوند بالا و پَستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ای هر چه هستی توای[5]
که خدا را حقیقت محض و هستی صرف می داند، این باعث ماندنش شد؛ وقتی می گوید: من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[6]
او را حفظ کرد و الا اشعاری که برای زید و عمرو سرود که قابل دوام و بقا نبود. این شعرهایی که در ولایت گفت که از شیعه های خاص علی و اولاد علی است، آن شعرهای بلندی که در توحید گفت و آن شعرها آموزندهٴ اخلاقی که گفت او را به این جا رساند که غزالی می گوید محصول نصایح چندین ساله ام در این یک بیت جمع شده است.
🔸 یک دعایی از امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است، البته همهٴ این ادعیه نور است، همهٴ این کلمات نور است، وقتی شما انس بگیرید به این روایات و احادیث هر حدیثی را که می بینید یک نورافکنی است، یک مقدار لذت ببرید و انس پیدا بکنید ـ انشاء الله ـ می بینید وقتی کتاب حدیث را باز بکنید مثل اینکه وارد بوستان شدید معطر است شامهٴ تان لذت می برد، باطنتان لذت می برد، یک مقدار انس به سخنان معصومین (علیهم السلام) همهٴ خستگی ها را رفع می کند! اینطور نیست که راه ملکوت فقط برای دیگران باشد و ما راه نداشته باشیم، اگر ما راه نمی داشتیم ما را دعوت نمی کردند! راه داریم و ما را دعوت کردند. بیان نورانی امام هشتم (سلام الله علیه) این است: عرض می کند خدایا «لاَ لِغَیرِی فِی إِحْسَانِكَ وَ لاَ عُذْرَ لِی إِنْ أَسَأْتُ مَا أَصَابَنِی مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنْكَ یا كَرِیمُ اِغْفِرْ لِمَنْ فِی مَشَارِقِ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ»؛[7] عرض می کند خدایا هر احسانی که به من رسیده است و هر کار خیری که به من رسیده است در اثر لطف و احسان و برکت شماست، نه خودم در رسیدن به آن کار خیر سهمی داشتم نه دیگران و هر قصوری که از من صادر شده است برای خود من است دیگران نقشی ندارند، آن گاه عرض کرد خدایا تمام مومنین مشرق و مغرب عالم را بیامرز این دید وسیع «رحمة للعالمین» بودن آن حضرت است که مثل اعلای ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾[8] است.
[1]. سوره همزه, آیه1.
[2]. سوره غافر, آیه19.
[3]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20.
[4]. سوره فتح, آیه29.
[5]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب.
[6]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر.
[7]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص205.
[8]. سوره انبیاء, آیه107.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 20
تاریخ: 1363
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
نهج البلاغه_5.0.apk
13.83M
#نرم_افزار
#شرح_نهج_البلاغة
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
@rahighemakhtoom
📱در این نرم افزار متن کل نهج البلاغه به همراه ترجمه و تفسیر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) قرار گرفته است.
☘☘☘
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء ۲۹
سوره ملک
۱-خدا مرگ و زندگی را آفرید تا امتحان کند چه کسی در عمل نیکوتر است (۲)
۲- در اطراف زمین راه برو و از رزق خدا بخور (۱۵)
۳- اگر خدا به تو روزی ندهد چه کسی به تو روزی خواهد داد؟( ۲۱)
سوره قلم
۴-از تکذیب کنندگان دین اطاعت نکن(۸)
۵- از اینان اطاعت نکن ؛
- کسانی که زیاد سوگند میخورد
- خوار و ذلیل
-عیب جو
- خبرچین
- مانع کار خیر
- متجاوز
-گنهکار
- درشت خو
- بی تبار (۸-۱۴ )
سوره الحاقه
۶- روز قیامت هیچ کار نهفته ای از شما پنهان نمی ماند( ۱۸ )
۷-بعد مرگ ؛ثروتت چیزی از عذاب را از تو دفع نمیکند و قدرتت از کفت میرود( ۲۸-۲۹ )
۸- مردم را به اطعام مسکین ترغیب کن(۳۴ )
سوره معارج
۹- آسیبی به تو می رسد بی تاب نباش ،خیری به تو می رسد بخل نکن (۱۹-۲۱ )
۱۰-میخواهی جلوی بیتابی را بگیری ؛
نماز و پایداری بر آن، در اموالت حقی برای سائل و محروم قرار بده ،پاکدامن و امانتدار باش و به عهدت وفا کن ،شهادت درست بده( ۳۳-۲۲)
سوره نو ح
۱۱- اگر میخواهی خداوند با مال و فرزند تو را مدد کند استغفار کن (۱۱-۱۲ )
۱۲-چرا برای خدا عظمت قائل نیستی؟( ۱۳)
۱۳- دعا کن؛ پروردگارا پدر و مادرم و هر کس که با ایمان وارد خانه من میشود را بیامرز( ۲۸)
سوره جن
۱۴- از یاد پروردگار رو بگردانی به عذابی فزاینده کشانده می شوی( ۱۷)
۱۵- مساجد ویژه خداست پس کسی را با خدا نخوان( ۱۸)
۱۶- کسی را به اسرارت اگاه نکن ،مثل خدا «ستار العیوب»باش (۲۶ )
سوره مزمل
۱۷- بیشتر یا نصف یا کمتر شب را برخیز و قرآن را شمرده بخوان( ۲-۴)
۱۸-نام پروردگارت را زیاد یاد کن (۸)
۱۹- یکسره به او دل ببند(۸)
۲۰- نماز شب بخوان ، شب خیزی موثرتر و ذکرش استوار تر است (۶)
۲۱- هرچه برایت میسر است، قرآن بخوان (۲۰)
سوره مدثر
۲۲-خدا را بزرگ دار(۳)
۲۳- جامه ات را پاکیزه دار (۴)
۲۴- از پلیدی ها دوری کن (۵ )
۲۵-منت نگذار(۶)
۲۶- کار خوب خود را زیاد نشمار( ۶ )
۲۷-برای خدا صبر کن (۷)
۲۸- با یاوه گویان همصدا نشو (۴۵)
سوره قیامت
۲۹- انسان به خودش آگاه است ، هر چند عذر بتراشد (۱۴-۱۵)
۳۰-آیا می پنداری که بی هدف رها شوی؟( ۳۶) سوره انسان
۳۱- کارهایت فقط برای خدا باشد
،نه دنبال مزد باش و نه تشکر دیگران(۹)
۳۲- چیزی را که دوست داری در راه خدا ببخش( ۸)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
نساء 33.mp3
6.79M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه33
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
آیة الله مصباح يزدي.apk
31.16M
@rahighemakhtoom
💽 #نرم_افزار_اندروید مجموعه آثار گفتاری و نوشتاری آیت الله #مصباح یزدی
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امیرالمومنین علیه السلام
🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۹) _ تمام سال روزه دار باشیم
مهم ترین وظیفه ما بعد از #ماه_مبارک_رمضان ، حفظ دستاورد این ماه پر برکت است. برای شما عزیزان #جوان ، خواه #طلبه و خواه #دانشجو حفظ #روزه خیلی سخت نیست که محافظ روزه باشید؛ و آن، این است که ماهی این سه روز را روزه می گیرید؛ آن پنج شنبه اول، پنج شنبه آخر و چهارشنبه وسط. بر اساس (مَن جآءَ بِالحَسَنَه فَلَهُ عَشرُ اَمثالِهَا) اگر کسی یک کار خیر انجام بدهد، خدا ده برابر پاداش می دهد؛ اگر کسی سه روز را در ماه روزه بگیرد، سه ده روز سی روز؛ گویا سی روز را روزه گرفته است! این می شود جزو ( #صائم_الدهر ) . 🔶️ ر.ک سوره انعام / آیه ۱۶۰
✅ درس اخلاق _ قم ؛ آبان ۱۳۸۴
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#روزه_دار
#روزه_داری
☘☘☘
#وداع
#عید_اولیای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌حاصل سی روزه
📂 یکی از برجسته ترین عبادت ها روزه گرفتن است و یکی از بهترین موقعیت ها برای عبادت، ماه مبارک رمضان است. برای این ماه که ظرف عبادت است یک سرّ و باطن و حقیقتی است که در هنگام تودیع امامان معصوم (علیهم السلام) به باطن ماه مبارک رمضان خطاب می کردند و به او سلام می کردند و از مفارقتش اشک می ریختند و برای تودیع او ناله می کردند.
📂 چندین بار امام سجاد (سلام الله علیه) به ماه مبارک رمضان سلام می کند، می گوید سلام بر تو ای بزرگترین عید اولیای خدا، ماه مبارک رمضان را حضرت به عنوان عید می داند و برای مفارقت آن ماه مبارک رمضان حضرت ضجه می زند و ناله می کند که این دوست عزیز دارد از دست ما می رود، می گوید سلام خدا بر تو ای بزرگترین عید اولیای حق.
آن گاه به این جمله ها می رسیم می فرماید:«وَ قَدْ أَقَامَ فِینَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامَ حَمْدٍ»،[1] اولاً این دعای وداع برای کسی است که ماه مبارک رمضان دوستش بود و در این مدت با ماه مبارک رمضان مأنوس بود. آن که با این ماه نبود وداعی ندارد او که خداحافظی نمی کند، انسان از دوستش خداحافظی می کند، با کسی که مدتی مأنوس بود خداحافظی می کند، اگر با کسی نبود که خداحافظی نمی کند، وداعی ندارد! آن که اصلا نمی داند کی ماه مبارک رمضان آمد و کی سپری می شود و چرا آمد و چرا سپری شد و چه کرد، او وداعی ندارد!
📂 «وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَینَا وَ غَمَّنَا»؛ ما را غمگین کرد «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ از این که منصرف شد و از ما فاصله گرفت ما را به وحشت انداخت! یک دوست رئوف و مهربان و پربرکتی را ما از دست می دهیم، لذا به وحشت افتاده ایم! آخر ماه مبارک رمضان که می شد احساس غربت می کردند. «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیةُ وَ الْحَقُّ الْمَقْضِی»؛ حقی را که به عهدهٴ ما دارد باید رعایت بکنیم، حرمتی را که در پیش ما دارد باید ارج بنهیم، تعهدی که بین ما و اوست باید به این عهد وفا کنیم، آن گاه چون این دوست عزیز از ما مفارقت می کند «فَنَحْنُ قَائِلُونَ» ما در آخر ماه مبارک رمضان این چنین می گوییم: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»؛ سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا؛ این سلام، سلام تودیع است، سلام بر تو ای «شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»، چون تنها ماهی که اسمش در قرآن کریم است ماه مبارک رمضان است. «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِهِ»؛ سلام بر تو ای عید اولیای الهی. عارفان هر دمی دو عید کنند ٭٭٭ عنکبوتان مگس قدید کنند[2]
📂 در هر دم «هر نفسی (نفس) که فرو می رود ممدّ حیاتست و چون بر می آید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب»؛[3] لذا عارف در هر دم دو عید دارد یا یک معنای لطیف تری هم هست. علیٰ ای حال بهترین دمی که انسان داشت همین ماه مبارک رمضان بود که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»[4] نفس در این ماه «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ»[5] گفتن است؛ لذا امام سجاد می گوید سلام بر تو ای عید اولیای الهی!
📂 اینکه می بینید فردا را عید می گویند، چون جائزه های یک ماه را به ما می دهند، نه فردا عید باشد! در حقیقت محصول ماه مبارک رمضان است، این «ضیافة الله» آن «لقاء الله» را در بر دارد. عظمت از آن ماه شوال نیست، عظمت از آن ماه مبارک رمضان است که نتیجهٴ یک ماهه را فردا می دهند.
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سیروزه و ساغر گیرم[6]
[1]. الصحیفة السجادیه، دعای45.
[2]. دیوان شمس، غزل973.
[3]. گلستان سعدی، دیباچه.
[4]. الامالی (للصدوق)، ص93.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص529.
[6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره 17.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 22
تاریخ: 1363
☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(126)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او
📐 همان گونه كه دستور اطاعت از رسولان الهي و اُولو الأمر با توحيد عبادي و «معبود بالذات» بودن خداي سبحان منافاتي ندارد و دستور استعانت از صبر و نماز و مانند آنها با حصر استعانت در خدا هماهنگ است،اسناد هدايت به قرآن كريم يا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با «هادي بالذات» بودن خداي سبحان سازگار است؛ زيرا اسناد هدايت به قرآن يا پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اسناد به وجهي از وجوه الهي است و غير خدا هرگز در هدايتْ مستقل نيست.
📁 توضيح اين كه، هدايت در قرآن كريم گاهي به خداي سبحان اسناد داده مي شود: (والله يهدي من يشاء إلي صراط مستقيم) [سورهي بقره، آيهي 213.]و گاهي به غير خدا؛ مانند اسناد آن به قرآن: (إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم) [سورهي إسراء، آيهي 9.]، يا به پيامبران: (وجعلناهم أئمّةً يهدون بأمرنا) [سورهي انبياء، آيهي 73.]، يا به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم): (إنّك لتهدي إلي صراط مستقيم) [سورهي شوري، آيهي 52.]و يا به عالمان و شايستگان بشري: (ومن قوم موسي أمة يهدون بالحقّ وبه يعدلون)[ سورهي اعراف، آيهي 159.].
📁 اسناد هدايت به خدا، اسناد آن به هادي اصيل و بالذات است و اما اسنادش به ديگران اسناد به شئون هدايتي آن هادي بالذات است، نه اسناد به هادي ديگري غير از خداي سبحان؛ زيرا محال است خدا ربّ بالذات و معبود و مستعان بالذات و محض باشد، ولي ديگري هادي مستقل يا شريك هدايت الهي باشد
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(126)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او
📐 همان گونه كه دستور اطاعت از رسولان الهي و اُولو الأمر با توحيد عبادي و «معبود بالذات» بودن خداي سبحان منافاتي ندارد و دستور استعانت از صبر و نماز و مانند آنها با حصر استعانت در خدا هماهنگ است،اسناد هدايت به قرآن كريم يا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با «هادي بالذات» بودن خداي سبحان سازگار است؛ زيرا اسناد هدايت به قرآن يا پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اسناد به وجهي از وجوه الهي است و غير خدا هرگز در هدايتْ مستقل نيست.
📁 توضيح اين كه، هدايت در قرآن كريم گاهي به خداي سبحان اسناد داده مي شود: (والله يهدي من يشاء إلي صراط مستقيم) [سورهي بقره، آيهي 213.]و گاهي به غير خدا؛ مانند اسناد آن به قرآن: (إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم) [سورهي إسراء، آيهي 9.]، يا به پيامبران: (وجعلناهم أئمّةً يهدون بأمرنا) [سورهي انبياء، آيهي 73.]، يا به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم): (إنّك لتهدي إلي صراط مستقيم) [سورهي شوري، آيهي 52.]و يا به عالمان و شايستگان بشري: (ومن قوم موسي أمة يهدون بالحقّ وبه يعدلون)[ سورهي اعراف، آيهي 159.].
📁 اسناد هدايت به خدا، اسناد آن به هادي اصيل و بالذات است و اما اسنادش به ديگران اسناد به شئون هدايتي آن هادي بالذات است، نه اسناد به هادي ديگري غير از خداي سبحان؛ زيرا محال است خدا ربّ بالذات و معبود و مستعان بالذات و محض باشد، ولي ديگري هادي مستقل يا شريك هدايت الهي باشد
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(127)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او
📐 بر اساس توحيد افعالي، هر فاعلي (در هدايت يا غير آن) درجه اي از درجات و شأني از شئون فاعليت خداي سبحان است و قرآن كريم براي تبيين اين حقيقت همان گونه كه در آياتي چند، هدايت را به هادياني مانند پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نسبت مي دهد، در برخي آيات نيز به صراحت هدايت را از غير خدا نفي مي كند و بر آن برهاني نيز اقامه مي كند: (قل هل من شركائكم من يهدي إلي الحقّ قل الله يهدي للحق أفمَن يهدي إلي الحق أحقّ أن يتّبع أمّن لا يَهِدّي إلا أن يُهدي فما لكم كيف تحكمون) [سورهي يونس، آيهي 35. هدايت در آيات قرآن گاهي بدون حرف جرّ ذكر مي شود؛ مانند: اهدنا الصّراط المستقيم و گاهي با حرف «إلي»؛ مانند: ويهدي إلي صراط العزيز الحميد (سورهي سباي، آيهي 6) و در برخي موارد با حرف «لام»؛ مانند: إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم (سورهي إسراء، آيهي 9) و قل الله يهدي للحقّ (سورهي يونس، آيه ي35).
]؛ خداست كه به حق هدايت مي كند، نه ديگران. آيا كسي كه به حق هدايت مي كند او شايستهي اطاعت و پيروي است يا آن كه تا خود هدايت نشود، توان هدايت ديگران را ندارد.
📁 ترديد در ذيل اين آيهي كريمه بين دو هادي به حق است، نه بين هادي و مضل، ولي چون يكي از دو هاديِ به حق، يعني خداي سبحان منشاي و سرچشمه هدايت و هادي بالذات است و ديگري از خود چيزي ندارد، ابتدا بايد خود مهتدي شود تا توان هدايت ديگران را بيابد. از اين رو هادي بالذات شايسته ي [كلمهي «أحق» در اين آيهي كريمه «افعل تعيين» است، نه «افعل تفضيل» و مقصود از آنْ اولويت تعييني است، مانند اولويتي كه در آيهي كريمهي وأولوا الأرحام بعضهم أولي ببعض (سورهي انفال، آيهي 75) آمده است، نه اولويت ترجيحي.]پيروي است.
بنابراين، هادي بالذات خداست و نمازگزاران هنگام قرائت كريمهي (اهدنا الصّراط المستقيم) هدايت را از او كه هادي بالذات است مي طلبند و او كه هادي بالذات است به وسيلهي قرآن، پيامبر و اوليايش كه ابتدا خود مهتدي شده اند و سپس به اذن خدا هاديند، جامعه انساني را هدايت مي كند: (قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السّلام)[ سورهي مائده، آيات 16 ـ 15. تعبير يهدي بهي در اين آيهي كريمه نشانهي آن است كه هدايت قرآن در واقع هدايت خداست و قرآن، تنها ابزار هدايت است؛ مانند اين كه دربارهي قلم وقتي گفته مي شود: «مي نويسد»، اِسناد نوشتن در واقع به نويسنده است وگرنه قلم ابزاري بيش نيست. اِسناد هدايت به قرآن و مانند آن نيز، از نوع اسناد فعل به ابزار آن است.].
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
خدای قند.docx
19.6K
#مقاله 6
#خدا
#آزمون
#امتحان
#شبهه
🔅🔅🔅
📈 خدای قند، خدای زهر
قرآن از زبان حضرت ابراهیم(ع) نقل میکند که خداوند کسی است که ما را آفریده، هدایت میکند، غذا میدهد، سیراب میکند و هنگام مریضی شفا میدهد. در سوره اسراء خداوند خود را حرکت دهنده کشتیها در دریا و همچنین نجات دهنده طوفان زدگان دریا معرفی میکند...
✒️ 4 صفحه برای بالانس ذهن
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت15:نکته ها ی تفسیری آیات12 تا 15سوره غاشیه
✅ فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ
🔹 «عَیْنٌ»: چشمه. چشمهها. این واژه میتواند مفرد یا اسم جنس باشد (نگا: نمونه). یا این که تنوین آن برای تکثیر است چرا که در قرآن آمده است: إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ
✅ ۱ - بهشت برین، داراى چشمه اى با عظمت و همیشه جارى (فیها عین جاریة)
🔹 «عین» نکره است و دلالت بر آن دارد که عظمت چشمه بهشت، فراتر از آن است که بتوان شناخت. توصیف آن با کلمه «جاریة» یا «تجرى»، دلالت دارد که جریان آن، مداوم است.
✅ ۲ - نوشیدنى بهشتیان، از چشمه اى همیشه جارى تأمین مى گردد. (تسقى من عین ءانیة ... فیها عین جاریة)
🔹 این آیه، در مقابل آیه اى است که از نوشاندن مایعات چشمه سوزان به جهنمیان، سخن گفته بود. بنابراین در این آیه نیز، ذکر چشمه جارى تنها به منظور بیان زیبایى آن نبوده; بلکه توصیف نوشیدنى بهشتیان نیز مراد است.
✅ ۳ - چشمه هاى جارى در بهشت، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (ناعمة ... فیها عین جاریة)
🔹 کلمه «عین» اسم جنس نکره و قابل تطبیق بر یک یا چند چشمه مى باشد. آیاتى که بهشت را به داشتن چشمه هایى متعدد توصیف کرده است، مى تواند قرینه بر اراده تعدد در این آیه نیز باشد. ارتباط این آیه با «ناعمة» در آیات پیشین، بیانگر برداشت یاد شده است.
🔅🔅🔅
✅ فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ
🔹 «سُرُرٌ»: جمع سَریر، تختهائی که بر آنها مینشینند یا میخوابند. 🔹 «مَرْفُوعَةٌ»: بلند و برکشیده. عالی و گرانبها.
✅ ۱ - بهشت برین، داراى تخت هایى بر افراشته و با عظمت (فیها سرر مرفوعة)
🔹 «سریر» (مفرد «سرر»)، به معناى مکان دراز کشیدن است (قاموس). این کلمه به معناى جایگاه جلوس نیز آمده و با سرور (شادمانى)، از یک ریشه است. تناسب آن این است که «سریر» ویژه رفاه مندان است (مفردات راغب). نکره آوردن «سریر»، براى بیان عظمت است و توصیف آن به «مرفوعة» - با آن که «سریر» همواره از زمین برجسته است - تأکیدى بر کمال برجستگى آن است.
✅ ۲ - استراحت بهشتیان بر تختخواب ها و تماشاى صحنه هاى بهشت، از نعمت هاى الهى در آخرت (ناعمة ... فیها سرر مرفوعة) ارتفاع تخت هاى بهشتیان، نشانگر اشراف آنان بر صحنه هاى دل انگیز بهشت است.
🔅🔅🔅
✅ وَ أَکْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ
🔹 «أَکْوَابٌ»: جمع کُوب، قَدَحهاو ساغرها
🔹 «مَوْضُوعَةٌ»: نهاده شده. گذارده شده.
✅ ۱ - بهشت، داراى جام هاى آماده براى پذیرایى از بهشتیان (و أکواب موضوعة)
🔹 «کوب» (مفرد «اکواب»); یعنى، تنگ آب که سر آن حلقه مانند است و دستگیره ندارد. برخى آن را پیاله بى دسته مى دانند. (مصباح)
✅ ۲ - نوشیدن از چشمه بهشت با پیاله هاى آماده، در حال آرمیدن بر تختخواب خویش، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (فیها عین جاریة . فیها سرر مرفوعة . و أکواب موضوعة)
🔅🔅🔅
✅ وَ نَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ
🔹 «نَمَارِقُ»: جمع نَمْرُقَة، بالشها. پشتیها. «مَصْفُوفَةٌ»: ردیف شده. به رسته نهاده. به صف چیده شده.
✅ ۱ - در بهشت برین، بالش هایى فراوان براى استراحت بهشتیان، به ردیف چیده شده است. (و نمارق مصفوفة)
🔹 «نمْرقة» (مفرد «نَمارِق») - که «نون» و «راء» در آن به سه حرکت خوانده مى شود - به معناى «بالش کوچک» است و نیز در معانى «روپوش»، «چیزى مانند بالش یا فرش که روى زین نهاده مى شود» و «زین ابریشمى» استعمال مى گردد(قاموس). کلمه «مصفوفة»، قرینه بر اراده معناى اول است.
✅ ۲ - بزم عیش و نوش بهشتیان، همواره مزیّن به پیاله ها، تخت ها و بالش هاى آماده است. (و نمارق مصفوفة) مراد از «ردیف بودن» بالش ها، فراهم بودن آنها در نقطه اى است که بهشتیان براى استراحت خود، لازم داشته باشند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت16:نکته ها ی تفسیری آیات 16و17سوره غاشیه
✅ وَ زَرَابِيُ مَبْثُوثَةٌ
🔹 «زَرَابِیُّ»: جمع زَرْبِیَّة، فرشهای عالی خوابدار که هم نرم و راحت، و هم گرانبها و قیمتی هستند.
🔹 «مَبْثُوثَةٌ»: گسترده و پهن شده. اینجا و آنجا باز و پراکنده شده، که نشانه رفاهیّت و فراخی نعمت و ثروت است.
✅ ۱ - بهشت برین، تزیین یافته با فرش هاى مخمل باف و گران قدر که همواره گسترده است. (و زرابىّ مبثوثة)
🔹 «زرابىّ» جمع «زُرْب» (بر وزن قُفْل) یا «زربیّة» ( به فتح، ضم یا کسر حرف اول) است و به فرش هایى گفته مى شود که داراى، پرزهاى لطیف باشد (نهایه ابن اثیر). اصل معناى آن، لباس هایى با خطوط زیبا است که به یکى از مناطق انتساب دارد (مفردات راغب) برخى از مفسران، «زربیّة» را تخفیف یافته «آذربیّة» مى دانند که در انتساب به آذربایجان گفته مى شود. (التحریروالتنویر)
✅ ۲ - مکان هاى فراوانى از بهشت، براى بزم بهشتیان، همواره مفروش و آماده است. (و زرابىّ مبثوثة)
🔹 «بثّ»; یعنى، متفرق ساختن و آشکار کردن و «مبثوثة»; یعنى، فراوان و متفرق. (مقاییس اللغة)، مراد از متفرق بودن فرش ها در بهشت، مفروش بودن نقاط مختلفى از آن است.
✅ ۳ - معاد، جسمانى است. (فیها سرر ... و نمارق ... و زرابىّ مبثوثة) استفاده از پشتى، فرش و تختخواب، نشانگر آن است که استفاده کننده، داراى جسم است.
🔅🔅🔅
✅ أَ فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَيْفَ خُلِقَتْ
🔹 «أَفَلا یَنظُرُونَ؟»: آیا نمینگرند؟ آیا دقّت نمیکنند و نمیاندیشند؟ 🔹 «الإِبِلِ»: شتران. از لفظ خود دارای مفرد نیست. آفرینش شتر دارای اسرار شگفتانگیز است.
✅ ۱ - لزوم تحقیق و مطالعه درباره آفریده هاى خداوند (أفلاینظرون)
🔹همزه استفهام در این آیه، براى توبیخ است; بنابراین مفاد آیه شریفه، لزوم دقت نظر در کیفیت خلقت شتر و ... است.
✅ ۲ - انکار معاد، برخاسته از ترک اندیشه و بررسى درباره آفریده هاى خداوند است. (أفلاینظرون)
🔹 به قرینه آغاز و پایان این سوره، آیات مورد بحث درباره معاد و اثبات قدرت خداوند بر آن است.
✅ ۳ - شتر، مخلوق خداوند و آفریده اى هدف دار است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
🔹 در آیه شریفه، گرچه سخن از آفریننده شتر به میان نیامده است; ولى سیاق آیات - که در مقام برشمردن نعمت هاى خداوند، توجّه دادن انسان به قدرت مندى او و ضرورت معاد مى باشد - بیانگر این است که خداوند، آن را خلق کرده و آفریدن آن لغو نبوده است.
✅ ۴ - شیوه آفرینش شتر، شگفت آور و داراى زوایاى درخور دقّت و تحقیق است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
🔹 تکیه بر شناخت ویژگى هاى شتر، یا به جهت فایده هاى فراوان این حیوان براى مردم جزیرة العرب است و یا این که شتر در بین حیوانات، کمالاتى بى نظیر دارد و مى توان آیه شریفه را ناظر به هر دو نکته دانست.
✅ ۵ - کشف و شناسایى ویژگى هاى شتر، راهنماى فکرى انسان براى اعتقاد به قدرت خداوند (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
✅ ۶ - شتر، حیوانى سودمند براى انسان و نعمتى الهى است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
🔹 یاد کردن از مخلوقى خاص، براى ترغیب انسان به تفکّر نشان تأثیر مثبت این مخلوق، در زندگانى انسان ها است.
✅ ۷ - آفرینش شتر، با ویژگى هاى برجسته آن، نشان قدرت خداوند بر اعاده انسان ها است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
🔹 با توجّه به این که آغاز سوره با یاد قیامت شروع شده، این آیات نیز ناظر به معاد و امکان آن خواهد بود.
✅ ۸ - نعمت هاى الهى، مسؤولیت آفرین است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت)
🔹 مفاد آیه شریفه، تنها توجّه دادن انسان ها به کیفیت خلقت شتر و بالا بردن سطح معلومات آنان نیست; بلکه بیان این نکته است که با توجّه به این نعمت هاى شگفت، بى اعتنایى به هشدارها و غفلت از تعالیم الهى، سزاوار نیست.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom