مائده 16.mp3
12.21M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 16
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام کاظم علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 228
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي
▫ اهميت دعا و اهتمام به صحيفه سجاديه حضرت علي بن الحسين(عليهالسلام)، مطالب فراواني را دربردارد كه به شمّه اي از آن در طي چند مقدمه كوتاه بسنده مي شود.
⏪ يكم. انسان در فرهنگ وحي، حي متألّه است كه حيات او در تألّه وي نهفته است. آب اين حيات كه همان ماءالحيوة خضري است، در اجابت دعوت حيات بخش خداي سبحان و در دعاي حيات خواهانه عبد سالك و صالح نهادينه شده است. حيات بخشي دعوت الهي را مي توان از آيه (يا أيها الذين آمنوا استجيبوا للّه و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.]استظهار كرد و خواسته حيات را كه برخاسته از نياز ضروري است، مي توان از جمله «اللّهم اجعل محياي محيا محمّد و آل محمّد و مماتي ممات محمّدٍ و آل محمّد» [مصباح المتهجد، ص 717؛ بحار الانوار، ج 98، ص 292(زيارت عاشورا).]استفاده كرد، چنان كه معرفت اين ذوات معصوم و ايمان به آنان، مايه حيات و ممات معقول، و نشناختن آنها پايه حيات و ممات جاهلي و نامعقول است.[ «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةً جاهليةً»؛ وسائل الشيعه، ج 16، ص246.]
▫ كسي كه از كوثر دعا محروم باشد، از چشمه دعوت الهي مهجور بوده و از اصل حيات محجور است، چون تارك دعا دعوت خداي سبحان را نيز پاسخ نداد و فرمان (ادعوني استجب لكم) [سوره غافر، آيه 60.]را امتثال نكرد و چنين مرده اي درخور توجه نخواهد بود: (قل ما يعبؤا بكم ربّي لولا دعاؤكم) [سوره فرقان، آيه 77.]، و چون غالباً اعراض از دعا زمينه اعتراض بر آن و گاهي معارضه با آن را دربردارد، لذا تهديد الهي براي تحديد مرز آن چنين نازل شده است: (انّ الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين).[ سوره غافر، آيه 60.]
▫ اديبان معرفت آموز كه از علوم وحياني طرفي بسته و از سوق عقل و سياق نقل قنيه اي اندوخته و به تأمين نيازهاي ذوقي پرداخته اند، چنين سروده اند:
ايمن شده از عمر خود و گشت شب و روز
وز بي خبري كيسه به طرّار سپرده
زان پيش كه نوبت به سر آيد تو در آن كوش
تا مرده زنده شوي اي زنده مرده
[ديوان حكيم سنائي، ص 587، مدرس رضوي.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۱ ـ ۶۹ #سوره_آل_عمران
📌اظهار حقيقت
#سالک الی #اللّه بايد هميشه #هدايت ديگران را بخواهد و اگر #گمراهی مردم را دوست داشته باشد به هيچ وجه موفّق به کمالات نمی شود.
#سالک الی #اللّه بايد نشانه های #خدا را دقيقاً درک کند و روی #حق پرده نيندازد و آنچه #حقيقت دارد همان را اظهار کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مباهله، از اجزای رکنی ولایت
ما یک سلسله واجبات رکنی #ولایت و #امامت داریم، یک سلسله اجزای غیر رکنی. اجزای غیر رکنی ولایت، آن #اعیاد و #جشن های فلان روز که امام (سلام الله علیه) #ازدواج کرده است؛ اینها جزو اجزای غیر رکنی ولایت است. یک سلسله اجزای رکنی ولایت است، مثل ( #غدیر ). غدیر که با آن روزی که حضرت ازدواج کرده یکسان نیست! ( #مباهله ) هم از همین جریان است. وقتی #مامون #عباسی از وجود مبارک #امام_رضا سئوال می کند: به چه دلیل #علی افضل است و #خلیفه است؟ به چه دلیل علی، #امام بلافصل است؟ فرمود: به آیه (اَنفُسَنا)، خدا فرمود که علی #جان_پیغمبر است. پس #پیغمبر در حقیقت نمرد، جان پیغمبر باید جای او بنشیند؛ چرا #بیگانه بیاید جای او بنشیند؟!
🔷️ ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱ و الفصول المختاره / صفحه ۳۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_مباهله
#امیر_المومنین
#امام_علی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شیرینی دعای مباهله
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دعای_مباهله
#مباهله
#روز_مباهله
#دعای_سحر
#رحمت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تلنگر
دعواهای ما برای چیست؟
#عین_صاد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تلنگر
هرکس حق نصیحت کردن ندارد
#دینانی
@rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 60.mp3
31.49M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📈تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه شصتم
* ادامه کتاب؛ حقالناس و حقالنفس
* چرا از شیرینیهای بهشت سخنی گفته نمیشود؟
* راه عشقبازی با خدا
* تجربههای نزدیک به مرگ چه ارزشی دارد؟
* آثار تکالیف در بندگی ما
* آثار عمل به تکلیف خمس و زکات
* سه دستور سلوکی مرحوم شاهآبادی
* نکاتی پیرامون خمس
* نکاتی در مورد زی طلبگی
* عمده مشکلات ما مربوط به چه مواردی است؟
* ارتباط خمس با شخصیت امام معصوم
* خمس و طهارت
* از دعای امام محروم میشویم اگر....
* سختترین شرایط مردم در قیامت
* در خانههایی که خمس پرداخت نمیشود چه کنیم؟
* وسوسههای شیطانی در مورد خمس
* خیانت اقتصادی وکیل امام معصوم
* مفسدین اقتصادی دوران امیرالمومنین علی علیه السلام در کربلا
* خواندن این کتاب را از دست ندهید
📅99/04/13
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 31.mp3
9.38M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 52
📼 قسمت: سی و یکم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلامَةِ فِى دِينِى وَ بَدَنِى، وَ الْبَصِيرَةِ فِى قَلْبِى، وَ النَّفَاذِ فِى أُمُورِى، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِى بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ.
و بر من منت بگذار به تندرستی و ایمنی و سلامت در دینم و بدنم، و بصیرت در قلبم، و در پیشبرد امورم، و ترس برای تو، و بیم از تو، و نیرومندی بر انجام آنچه به من امر کرده ای از طاعت هایت، و اجتناب برای نهی تو از آن که مرا نهی کرده ای از معصیتت.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_متنی 52
📼 قسمت: سی و یکم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
📌 عوامل تامین کننده عافیت و عافیت ساز
امام سجاد علیه السلام می فرمایند «وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّة»، به خدا عرض میکند: پروردگارا، بر من منّت بگذار، احسان کن. با چه چیزی؟ با اینکه صحیح باشم، سالم باشم، تندرست باشم، صحّت داشته باشم، امنیت داشته باشم. این امنیت بسیار مهم است که انسان در امن و امان باشد. (فردی که از صحت شخصیت و بدن برخوردار است طبعاً و قهراً در مسیر زندگی درست و خیر و اعمال صالح خواهد بود.)
▫️ تندرستی و سالم بودن جسم
🔹 صحیح:
حقیقی، درست، صواب، واقعی، سالم، بی عیب، راست و متضاد آن سقیم و معیوب
🔹 صحت:
به معنای سلامت از بیماری و شاید منظور از صحت سلامت در درون و حوزه انسان باشد در مقابل سلامت استفاده از صحت بدن در انجام اعمال دینی و وظایف و حقوق و تکالیفی که انسان در زندگی مومنانه دارد
صحت: بهبود، تشفی، شفا، بهداشت، تندرستی، سلامت، صحه، راستی، واقعیت و متضاد آن سقم بیماری، عارضه
▫️ ناسپاسیِ موهبتِ سلامتی
پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم
اَلصِّحَّةُ وَ الفراغُ نِعمتانِ مَكفورَتانِ.سلامتی و آسایش و آسودگی دو نعمتی هستند كه همواره محلّ ناسپاسی و كفران هستند (آن گونه كه باید و شاید از آنها بهرهبرداری نمیشود). (مواعظ صدوق، ص ٥٥)
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
امیرالمؤمنین علیهالسلام
اَلصِّحةُ لایَعرِفُ قَدرَها الاّ المَرضی.
جز بیماران، کسی ارزش صحت و سلامتی را نمیداند. (مواعظ عددیّه، ص ۱۲۷)
▫️ مفهوم حسنه
پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم
اَلحَسَنَةُ فیالدُّنیا، اَلصِّحّةُ وَ العافِیَةُ، و فیالآخِرَةِ، اَلمَغفِرَةُ وَ الرَّحمَةُ.
مقصود از حسنه (در آیه شریفه «ربّنا آتنا فیالدنبا حسنة و ...») در دنیا عافیت و تندرستی و در آخرت آمرزش و رحمت الهی است. (بحار، ج ٨١، ص ١٧٤)
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌#اعجاز_علمی_قرآن
بـے دین ها، به ویژه یهودی هایـی را که آیه ها و نشانه های ما را باور نکردند، در آتشی مهیب سرخ و سوخته خواهیم کرد. هر وقت پوستشان جزغاله شود، پوست تازه به جایش می رویانیم تا دم به دم عذاب را بچشد! بله، خدا شکست ناپذیر کاردرست است.(#سوره_نساء _ایه56)
جالـب است بدانید اعصابـے که حرارت و سوختگے را احساس می کنند، عمدتا در لایه های پوست قرار دارند، بنابر این اوج درد ناشـے از سوختن مربوط به سوختگـے پوست می باشد. با سوختن پوست بخش عمده اے از گیرنده های حسـے به خصوص گیرنده های حرارتی (اندام های #رافینی) از بین می روند . در نتیجه هنگامے که سوختگـے از لایه های پوست می گذرد و به بافت های داخلی می رسد ، از درد آن کاسته می شود، و چه زیبا خداوند در این آیه ، با اشاره به خلق پوست جدید برای چشیدن اوج رنج سوختن، این حقیقت علمـے را بیان می کند.
#اعجاز_علمی_قرآن
#قرآن #علم #دین #پزشکی
اندام های رافینی نورون اکسون دندریت
اناتومی عصب شناسی بافت شناسی pns cns
حرارت علمی Anatomy histology
neural tissue
neuron system
Dendrites axon
receptor
ruffini corpuscle
scientific miracles in the Quran
Histology
skin Anatomy
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۷ ـ ۷۵ #سوره_آل_عمران
📌بعضی از مردم روز #قيامت #تزکيه نمی شوند
#سالک الی #اللّه بايد اعمالی انجام دهد که مردم او را #امين خود بدانند و اگر چيزی به او سپردند لازم نباشد که با زحمت از او بگيرند. #سالک الی #اللّه بايد به عهدش #وفا کند و #تقوا داشته باشد زيرا خدا #متّقين را دوست دارد. #سالک الی #اللّه بايد در #عهدی که با #خدا بسته و برای ايمانش ارزش زيادی قايل باشد زيرا اگر اين چنين نبود خدای تعالی در روز #قيامت به او محبّت نمی کند، با او حرف نمی زند، به او نگاه نمی کند و او را از صفات رذيله #تزکيه نمی نمايد و طبعاً در #عذاب دردناکی باقی خواهد ماند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
معاد، عامل تربیت انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#معاد
#قیامت
#مرگ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت25:نکته های تفسیری آیه18 و19سوره بروج
✅ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ
▫ «فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ»: مضاف، محذوف است و در اصل جنودِ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ، بدل از (الْجُنُودِ) و مجرورند. «ثَمُودَ»: قوم پیغمبر خدا صالح بودند .
✅ ۱ - فرعونیان و قوم ثمود، لشکریانى درگیر با راه خدا و دشمن مؤمنان بودند. (فرعون و ثمود) به قرینه بدل بودن فرعون براى «الجنود»، قوم فرعون و آل او نیز مورد نظر است و اکتفا به نام او، به جهت ریاستش بر آنان است. ثمود، نام قوم حضرت صالح است که در برابر او، به دشمنى برخاسته و ناقه الهى را پى کردند.
✅ ۲ - فرعونیان و قوم ثمود، قدرت مندترین و سرسخت ترین مخالفان پیامبران، در امت هاى پیشین بودند. (فرعون و ثمود) در قرآن، خبر از هلاکت بسیارى از امت هاى گذشته مطرح شده است; بنابراین یاد کردن فرعونیان و ثمودیان از بین آنها، نشانه آن است که این دو دسته، از دیگران بارزتر بوده اند.
✅ ۳ - سرنوشت هلاکت بار فرعونیان و قوم ثمود، نمونه اى بارز از برخورد تند و قهرآمیز خداوند با کافران است. (إنّ بطش ربّک ... فرعون و ثمود)
✅ ۴ - فرجام فرعونیان و قوم ثمود، نشانگر حاکمیت اراده خداوند و ناتوانى سپاه کفر از رویارویى با او است. (فعّال لما یرید ... فرعون و ثمود)
✅ ۵ - فرجام فرعون و قوم ثمود، داستانى آشنا براى اهل مکّه و مایه عبرت براى همه مردمان (هل أتیک ... فرعون و ثمود) سوره «بروج» از سوره هاى مکى است و نام بردن امت هایى مخصوص براى عبرت گرفتن مکّیان از فرجام آنها، بیانگر آگاهى آنان از تاریخ اجمالى آن امت ها است.
🔅🔅🔅
✅ بَلِ الَّذِينَ کَفَرُوا فِي تَکْذِيبٍ
▫ «الَّذِینَ کَفَرُوا»: مراد کافران سراسر تاریخ به طور عام، و کفّار مکّه به طور خاصّ است. «فِی تَکْذِیبٍ»: غرق در تکذیب هستند. عشق به تکذیب، انگار خرد دوراندیش و چشم حق بین ایشان را تباه کرده است و به ژرفای دریای غفلتشان انداخته است.
✅ ۱ - وعده ها و تهدیدهاى الهى براى کافران عصر بعثت، ثمربخش و کارساز نبود. (بل الذین کفروا) حرف «بل» اضراب از ما قبل است; یعنى، تهدیدهاى پیش براى کافران بى تأثیر است. عنوان «الذین کفروا»، ممکن است عنوان مشیر و ناظر به مصادیق خارجى آن باشد که کافران مکه بودند و نیز مى تواند به تمام کافران در طول تاریخ نظر داشته باشد. برداشت یاد شده، براساس احتمال اول است.
✅ ۲ - کفرپیشگان، بر تکذیب وعده ها و تهدیدهاى الهى، اصرار ورزیده و از فرجام پیشینیان عبرت نمى گیرند. (بل الذین کفروا فى تکذیب) حرف «فى»، ظرفیه و بیانگر غوطه ور بودن کافران در تکذیب است. متعلق تکذیب به قرینه «بل هو قرآن مجید» - در آیات بعد - قرآن است که وعده ها و تهدیدهایى که در آیات قبل آمده بود، بخشى از آن است.
✅ ۳ - خداوند، تهدید کننده کافران و تکذیب کنندگان قرآن به سرنوشتى همچون فرجام فرعونیان و قوم ثمود (هل أتیک ... فرعون و ثمود . بل الذین کفروا فى تکذیب)
✅ ۴ - اصرار کافران بر تکذیب تهدیدهاى الهى، مانع عبرت گیرى آنان از فرجام هلاکت بار پیشینیان (هل أتیک ... بل الذین کفروا فى تکذیب)
✅ ۵ - پافشارى بر تکذیب تهدیدهاى خداوند، نشانه کفر است. (بل الذین کفروا فى تکذیب) نکره بودن «تکذیب»، دلالت بر شدّت آن دارد.
✅ ۶ - اصرار کافران مکّه بر تکذیب تهدیدهاى الهى، با وجود آگاهى آنان از هلاکت فرعونیان و ثمودیان، شگفت آورتر از کفرورزى پیشینیان است. (بل الذین کفروا فى تکذیب) اضراب که از حرف «بل» استفاده مى شود ممکن است نظر به این داشته باشد که تکذیب گرى مردم مکّه در قیاس با کفر پیشینیان اعجاب آورتر است; زیرا به رغم دیدن سرنوشت آنها، تهدید را دروغ شمردند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کانال قرآنی رحیق(تفسیر و قرآن پژوهی)
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت26:نکته های تفسیری آیه20سوره بروج
✅ وَ اللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ
✅ ۱ - خداوند، بر کافران قدرت کامل و سیطره همه جانبه دارد. (و اللّه من ورائهم محیط)
✅ ۲ - کردار و حالت هاى کافران، در احاطه علمى خداوند است. (و اللّه من ورائهم محیط)
✅ ۳ - کافران، از سیطره خداوند بر آنها غافل اند. (و اللّه من ورائهم محیط) «من وراء» (از پشت سر)، کنایه از غافلگیرانه بودن است; همان گونه که دشمن براى هجوم غافلگیرانه، از پشت سر حمله مى کند.
✅ ۴ - کافران، هیچ راه گریزى از عذاب خداوند ندارند. (و اللّه من ورائهم محیط) آیه شریفه، تهدید کافران به بسته بودن راه نجات است، به گونه اى که اگر تصمیم به فرار داشته باشند، خود را در احاطه خداوند خواهند دید.
✅ ۵ - احاطه تکذیب گرى بر اندیشه کافران، موجب احاطه غافلگیرانه عذاب الهى بر آنان است. (فى تکذیب . و اللّه من ورائهم محیط) تعبیر «فى تکذیب»، بر احاطه تکذیب گرى بر کافران دلالت دارد و جمله «و اللّه ... محیط»، کافران را به احاطه خداوند تهدید کرده است; که حاصل آن بسته بودن راه فرار از عذاب فراگیر است.
✅ ۶ - تناسب مجازات با گناه، در نظام کیفرى خداوند (فى تکذیب ... محیط) ر.ک. توضیح ۵
✅ ۷ - خداوند، تهدیدکننده کافران و تکذیب کنندگان قرآن، به سرنوشتى همچون فرجام فرعونیان و قوم ثمود (هل أتیک حدیث الجنود ... و اللّه من ورائهم محیط)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کانال قرآنی رحیق(تفسیر و قرآن پژوهی)
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت27:نکته های تفسیری آیه21و22سوره بروج
✅ بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ
▫ «مَجِیدٌ»: شریف. دارای منزلت و مکانت. عالیقدر.
✅ ۱ - پندار دروغ بودن قرآن، پندارى موهوم و از اندیشه هاى باطل کافران است. (فى تکذیب ... بل هو قرءان مجید )
✅ ۲ - آیات قرآن، بر پیامبر(ص) خوانده شده است و ساخته و پرداخته آن حضرت نیست. (بل هو قرءان) کلمه «قرآن»، هرگاه با حرف «ال» ذکر شود، عَلَم است و آن گاه که نکره باشد، مصدر و به معناى مفعول (مقروء) مى باشد. مراد از وصف «مقروء» (قرائت شده)، این است که پیامبر(ص)، آن آیات را دریافت کرده است; نه این که به دروغ آن را ساخته باشد.
✅ ۳ - قرآن، کتابى شریف و پرفایده است. (قرءان مجید) «مجید»، به معناى رفیع (قاموس) و مجد به معناى عزّت و شرف است. (مصباح). اصل این کلمه از «مَجَدَتِ الابل» گرفته شده است; یعنى، شتران به چراگاهى وسیع و پر علف دست یافتند. (مفردات راغب)
🔅🔅🔅
✅ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ
▫ «لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ»: لوح محفوظ چیزی است که خدا از آن خبر داده است، و کتاب خود قرآن را در آن به ودیعت گذارده است و ما را با حقیقت آن آشنا نفرموده است. در قرآن از آن تحت عنوان: کتاب مبین و امّ الکتاب سخن رفته است.
✅ ۱ - قرآن، بر صفحه لوحى نوشته شده که حقیقت آن ناشناخته است. (فى لوح) «لوح»، به تخته یا چیز دیگرى گفته مى شود که بر روى آن بنویسند (مفردات راغب). نکره آمدن «لوح»، ممکن است به منظور بیان ناشناخته ماندن آن باشد.
✅ ۲ - لوحى که قرآن بر آن نوشته شده است، از نابودى و تغییر مصون است. (فى لوح محفوظ) کلمه «محفوظ»، بدون متعلق آمده است تا محفوظ بودن از هر خطر احتمالى را بفهماند. بنابراین خطر نابودى، تغییر و تحریف یا حذف، اضافه، سرقت و نظایر آن، نمى تواند آن را تهدید کند.
✅ ۳ - تکذیب قرآن از سوى کافران، هر چند بر آن اصرار ورزند، به حقیقت قرآن آسیبى نمى رساند و از مجد و عظمت آن نمى کاهد. (بل الذین کفروا فى تکذیب ... بل هو قرءان مجید . فى لوح محفوظ)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 با سلام و عرض ادب
⏪ جهت یادآوری همراهان صفحه قرآنی رحیق عرض می شود که ارائه مباحث تفسیری اعم از آیه به آیه (سوره های جزء سی ام) و تفسیر ترتیبی کتاب ارزشمند و گران سنگ تفسیر #تسنیم استاد علامه حضرت آیت الله جوادی آملی (جزء اول قرآن )روزهای زوج هفته به استثناء جمعه ها ارائه می شود.
⏪ مطلب برداشت های قرآنی به ترتیب از اول قرآن و به صورت #گزینشی هر روز تقدیم حضور می گردد.
⏪ استدعا می کنم پست های کوتاه و عمومی تر را به منظور بهره مندی مومنین و معرفی کانال #قرآنی_رحیق در گروههایی که عضو هستید انتشار دهید تا در سایه تلاش مخلصانه از پاداش مبلغان و مروجان دین خدا برخوردار گردیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👈 توجه توجه!
به حول و قوه الهی تفسیر صوتی و متنی (قالب word) سوره بروج استاد جوادی آملی و تفسیر صوتی همین سوره از جناب آقای محسن قرائتی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه همین هفته در کانال #قرآنی_رحیق بارگذاری می شود.ان شاء الله🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نور واحد.mp3
1.81M
#مباهله
#طرد
#مقام_لعن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 نور واحد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
#مباهله
#طرد
#مقام_لعن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 نور واحد
▫ اسلام گذشته از اینکه یک سلسله احکام فقهی برای ظاهر دارد، گاهی هم آن اسرار باطنی را در فقه هم می آورد. «بِهال» یک تضرّع و زاری است که «دعای ابتهال، دعای ابتهال» می گویند یعنی تضرّع و زاری. در این بِهال، لعان هم مطرح است و اصلاً لعان را قسمی از مباهله دانستند و این لعان گاهی در اصول دین است و گاهی در فروع دین. در اصول دین همان جریان مباهله معروف با نصارای نجران است که همین لعان است و غیر از لعان چیز دیگری نبود. در فروع دین همین مسئله «نفی ولد» است.
▫ قرآن کریم هر دو را مطرح کرده است؛ در سوره مبارکه «آل عمران» و سوره مبارکه «نور»[1] این دو بخش مطرح شده است؛ در سوره مبارکه «آل عمران» لعان و مباهلهای که به اصول دین برمیگردد، در سوره مبارکه «نور» بِهال و لعانی که به حکم فقهی برمیگردد. در سوره مبارکه «آل عمران» آیه شصت و 61 این است: ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلاَ تَكُن مِنَ الْمُمْتَرِینَ ٭ فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ﴾ در همین حق، ﴿مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْم﴾ برای تو مطلب مسلّم است، ﴿فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل﴾ با ابتهال و تضرّع ـ چه ما و چه شما ـ منکر حق را لعنت می کنیم، ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل﴾ با تضرّع از خدا می خواهیم که منکر حق را لعنت کن! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ﴾؛ آن قدر این بِهال اثر دارد که نمی گوییم خدایا تو او را لعنت کن! وقتی ما به جایی رسیدیم که دعای ما مستجاب است، خود ما لعنت را بر آن شخص قرار می دهیم، نه «نَسئَلُ اللهَ أن یلعَنَهُ»! حالا این مطلب در خصوص این ذوات قدسی است و نمی شود این را به همه جا سرایت داد. نفرمودند ما از خدا می خواهیم که خدایا او را لعنت کن، ما با ابتهال به جایی می رسیم که کلید لعنت به دست ماست! ما آنها را لعن می کنیم و لعن یعنی طرد، این کم حرفی نیست! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. بعد هم فردا شد و آن ذوات قدسی را آوردند.
▫ به عرضتان رسید که این جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»[2] (سلام الله علیهما)، انسان خیال میکرد به اینکه «حُسَینٌ مِنِّی» (سلام الله علیهما) برای اینکه نوه اوست؛ «أَنَا مِنْ حُسَین» برای اینکه به وسیله کربلا و عاشورا و شهادت این خاندان، دین زنده شد، این توجیهی بود که قبلاً می کردند. بعد معلوم شد که این حرف درباره وجود مبارک امام حسن (سلام الله علیه) هم هست،[3] یا این دو تعبیر درباره وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»،[4] این یک قدری توجیه می خواست. وقتی شما به آیه «مباهله» برمی خورید می بینید که خیلی روشن و شفاف است؛ وقتی می فرماید: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾،[5] این ذات همان ذات است، «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»، این نیازی به توجیه ندارد؛ چون اینها «مِنْ نُورٍ وَاحِد»[6] هستند، «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[7] «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»، «فَاطِمَةُ مِنِّی»[8] (سلام الله علیهما)، ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾!
▫ بنابراین آنها برکات دیگری است؛ دین را یاری کردند، جانشین او بودند، امامت را حفظ کردند، اینها سر جایش محفوظ است؛ اما مصحّح این دو جمله ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ است، «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی» یا «فَاطِمَةُ مِنِّی»، اینها یکی هستند.
[1]. سوره نور، آیات4 الی 10.
[2]. كامل الزیارات، النص، ص52.
[3]. بشارة المصطفی لشیعة المرتضی (ط ـ القدیمة)، النص، ص156؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه».
[4]. الأمالی (للصدوق)، النص، ص9.
[5]. سوره آل عمران، آیه61.
[6]. علل الشرائع، ج1، ص134.
[7]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج43، ص306.
[8]. وسائل الشیعة، ج20، ص232.
📚 درس خارج فقه نکاح _ جلسه 308
تاریخ: 1396/11/25
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طهارت دل.mp3
2.07M
#نزول_سوره_انسان
#روز_خانواده
#حیات_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 طهارت دل
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
#نزول_سوره_انسان
#روز_خانواده
#حیات_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 طهارت دل
▫ در سورهٴ «حشر» سخن خدای سبحان این است كه مردان الهی از خدای سبحان طهارتِ دل می طلبند ﴿لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾؛[1] خدایا توفیقی عطا كن، كه ما كینه كسی را در دل نداشته باشیم! یعنی بهشتی زندگی كنیم؛ یعنی شما در قرآن فرمودید، مردانی كه در بهشت زندگی می كنند، زنانی كه در بهشت زندگی می كنند، آنها اهل كینه نیستند، ﴿وَ نَزَعْنا ما فی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ﴾[2] بهشتی ها كینه یكدیگر را ندارند، مهربان، عطوف و ودود هستند. همان معنایی را كه بهشتی ها به عنوان حیاتِ سالم و سلامتِ دل و سلامتِ تن در بهشت دارند، همان را مردان الهی از خدا مسئلت می كنند و همان را امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: سخنان ما تأمین می كند، «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْضٍ».[3]
▫ مستحضر هستید، این مَثل معروف كه می گویند، سنگ روی سنگ، بند نمی شود، یك پایگاه و پناهگاه علمی و عقلی داشته و دارد و سخنی بر حقّ است. این برج هایی كه ساخته می شود، با ملات نرم بالا می رود؛ بین دو سنگ سخت و سرد، یك ملات رقیق و نرم است، آن نرمی ملات، این سنگ ها را كنار هم جمع می كند، وگرنه سنگ روی سنگ، بند نمی شود. جامعه را مهربانی و عطوفت و صداقت و لطف و صفا، سامان می بخشد، اگر بخواهند كاخ رفیع شوند، در سایه عطوفت و مهربانی است. اختلاف مرض است؛ كینه مرض است؛ دروغگویی مرض است؛ اختلاس مرض است؛ سرقت مرض است؛ روی میزی و زیر میزی گرفتن، هر دو مرض است. اگر ربا، ریا، «سُمعه» و مانند آن شد، اینها مرض است؛ با بیماری هرگز نمی تواند، كاخ رفیع امّت اسلامی را بنا نهاد، پس اساس قرآن، بنابر سورهٴ «انفال» حیات بخشی است و اساس قرآن بنابر سورهٴ «نحل» حیات طیب بخشی است.
▫ سخنان نورانی امام ششم (سلام الله علیه) بر این است که جامعه را مهربانی، اداره می كند، كمك، اداره می كند، تعاون، اداره می كند، ایثار، اداره می كند. می فرماید، كمك یكدیگر باشید، ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾،[4] نه تنها كمك یكدیگر باشید، دیگری را بر خود در وسایلی كه مورد نیاز است مقدّم دارید، ﴿وَ یؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ﴾.[5]
▫ الگوی ایثار هم در سورهٴ «انسان» در جریان امیرمومنان و فاطمه زهرا و امام مجتبی و امام حسین (سلام الله علیهم) آمده است كه ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾،[6] آن معنا اگر مقدور ما نبود، كارِ انصار مدینه، مقدور ما هست. آن چه که گفته می شود، مقدور ما نیست یا بسیار دشوار است، آن است كه در سورهٴ «انسان» خدای سبحان، فرمود؛ اهل بیت (علیهم السلام) كه روزه گرفتند، هنگام افطار سهمیه خود را به یتیم و مسكین و اسیر دادند. مستحضر هستید، در مدینه اسیر مسلمان نبود و مسلمان در مدینه به اسارت در نمی آمد، جنگ هایی كه بین مسلمین و كفّار رخ می داد، از طرفین اسیر می گرفتند؛ مشركین و كفّاری كه در جنگ ها به اسارت مسلمان ها در می آمدند، در مدینه به سر می بردند. این اسیر ممكن است که اسلام آورده باشد; ولی سابقه كفر داشت و دلیلی هم بر اسلام آوردن او نبود و اگر علی و اولاد علی (سلام الله علیهم اجمعین)؛ یعنی اهل بیت روزه میگیرند و سهمیه افطار خود را به یك كافر میدهند، این نشان آن است كه حیاتِ جامعه در سایهٴ ایثار است.
▫ ما اگر نتوانیم، در پرتو قرآن، به این بارگاه رفیع بار یابیم، حداقل از كارگاهی كه در آن گرفتار هستیم باید نجات پیدا كنیم و برابر آیهٴ سوره «حشر» به ﴿وَ یؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ﴾ برسیم، اگر به آن نرسیدیم، لااقل به آیهٴ ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ برسیم.
[1]. سوره حشر، آیه10.
[2]. سوره اعراف، آیه43؛ سوره حجر، آیه47.
[3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص186.
[4]. سوره مائده، آیه2.
[5]. سوره حشر، آیه9.
[6]. سوره انسان، آیه8.
📚 پیام به همایش سلامت در پرتو قرآن مجید
تاریخ: 1393/08/1
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فیش جامع محرم.apk
17.68M
🔰#معرفی_نرم_افزار 🔰
📚عنوان : نرم افزار فیش جامع محرم
📖موضوع نرم افزار : سخنرانی
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
#نرم_افزار
#فیش_منبر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom