eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آیات ۴۲ ـ ۴۱ هجرت سالک الی اللّه در جایی که نمی تواند به سیر و سلوکش ادامه دهد، باید مهاجرت کند و به جای امنی برود، از خوشی هایی که در وطن ممکن است داشته باشد، صرفنظر کند و در غربتی که می تواند به سیر و سلوکش ادامه دهد، صبر نماید و بر خدایش در مشکلات توکل کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت ۵۱ تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۷ ـ ۴۳ 📌 از الی در تمام امور باید تابع و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد و تمام مشکلاتش را از کلام آنها حل کند و با های بد نکند. زیرا ممکن است از جایی که فکرش را نمی کند، خدایی تعالی بر او دردناکی نازل کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 4.docx
38.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 52 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(75) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼شرک آشکار و پنهان 3 🕑 زمان:35دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حیات طیّبه 🔹 از وجود مبارك حضرت امیر سؤال كردند، چیست؟ فرمود: «هِی الْقَنَاعَة»،[1] انسان قانع، راحت زندگی می‌كند، از اینها راستگوتر كیست؟! فرمود حیات طیبه، حیات قناعت است، حیات طیبه است. بقیه وقت را انسان صرف علوم الهی بكند. 🔹 در بهترین فرصت‌ ها كه فرصت ‌های سَحَر است، مخصوصاً ، از ذات أقدس الهی ما علم طلب می ‌كنیم؛ منتها یك وقت است انسان علم دقیق تهیه می ‌كند، می‌ خواهد علم را بفهمد؛ گاهی به ما در دعا می ‌گویند را بخواهید، گاهی می ‌گویند، علمی كه نافع نیست از آن به خدا پناه ببرید، گاهی می‌ گویند علم نافذ طلب کنید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِه‏»![2] آن علمی که در انسان نفوذ نکند و عمل نگذارد، علم نافذ نیست، اینها آن پیچیدگی‌های علم را گفتند خود بشر به دنبال آنهاست، تشنه است، به هر حال علمی كه به عمل برسد، در جان آدم نفوذ كند، آن علم، است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذ»؛ علم خدا نافذ است، ممكن نیست خدا چیزی كه داشته علم بداند، بر خلاف آن عمل كند! ما چنین علمی را از خدای سبحان به وسیله می‌ خواهیم. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حكمت229. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص761. 🆔 @a_javadiamoli_esra 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/09/27 @rahgheakhoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تصدیق و تکذیب آگاهانه در سوره مبارکه «اسراء» فرمود که انسان موظف است ـ چه در و چه در ـ اگر بخواهد مثبت بدهد باید آگاهانه باشد و رأی منفی بدهد هم باید باشد! در مسائل علمی همین‌طور است! فتوا بدهد همین‌طور است! جزم پیدا کند همین‌طور است! هم ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾ که در سوره «اسراء» است، هم ﴿بَلْ کَذَّبُوا بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ که در سوره «یونس» است؛ فرمود تصدیق و تکذیب شما باید باشد، وگرنه روزی فرا میرسد که: ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾. 🔰درس تفسیر سوره احقاف جلسه 13 @rahgheakhoom
(129) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 بحث روايى ⏪3- مراتب و متعلق يقين اهل تقوا ☑️- عن اميرالمومنين (عليه السلام): فمن علامه احدهم انك ترى له قوه فى دين... وايمانا فى يقين. (489)فاما اولياء الله فضياؤ هم فيها (الشبهه) اليقين . (490)فهو من اليقين على مثل ضوء الشمس . (491)واعملوا عباد الله ان المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا و آجل الاخره... و تيقنوا انهم جيران الله غدا فى آخرتهم. (492) 🔰اشاره: 🔹يقين چون از شئون معرفت و علم است، به معروف و معلوم تعلق مى گيرد و چون اسماى حسناى الهى، كه معروف است تعدد دارد، معرفتها نيز متنوع خواهد بود و هر معرفتى در حد خود از يقين برخوردار است. 🔹از اين رو مى توان براى يقين انحاى گوناگون به لحاظ متعلق آن تصور كرد. عمده مراتب يقين است كه به حسب متعارف آن را به يقين علمى (علم اليقين) و يقين عينى (عين اليقين) و يقين حقى (حق اليقين) تقسيم كرده اند و چون متعلق آن كه اسماى حسناى الهى است نامحدود است، حد خاصى از حصول يقين يا شهود آن را نمى توان پايان مرحله يقين دانست. حاصل اين كه، حقيقت يقين، نورى است تشكيكى، كه هم فزونى پذير است و هم حد خاص ندارد. ================ 489- نهج البلاغه ، خطبه 193 490- همان ، خطبه 38 491- همان ، خطبه 87، بند 5 492- همان ، نامه 27، بند 6 . 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
19 🔅🔅🔅 بسم الله الرّحمن الرّحيم ⏺نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[ـ حضرت استاد، اين مقاله را جهت ارائه به كنگره‌ي خوارزمي تدوين نموده اند] ☑️هفتم. مهمّ‌ترين شرط ادراك صحيح معاني قرآن، مبسوس شدن كوه هوا و منبّث شدن هوس است؛ (لو أنزلنا هذا القران علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشية الله...)؛[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 21.] چون خداوند گرچه به طور عام در صحنه‌ي آفرينش تجلّي نمود: «الحمد لله المتجلّى لخلقه بخلقه...»[ نهج البلاغه، خطبه‌ي 108.]، ليكن به طور ويژه در قرآن مجيد جلوه كرد: «فتجلّي لهم فى كتابه من غير أن يكونوا رأوه».[ همان، خطبه‌ي 147] اگر رأي قياسْ آلود و قلب غبارْ اندود بدون تطهير دَرَن و تهذيب درون، خواست از معالي قرآن طرفي ببندد، هاتف غيبْ هماره مي‌گويد: (لا يمسُّه إلاّ المطهّرون)؛[ سوره‌ي واقعه، آيه‌ي 79]چنان كه مطهّرين راستين را نيز در آيه‌ي تطهير در كمال وضوح بيان فرمود: (إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرّجس أهل البيت ويُطهّركم تطهيراً).[ سوره‌ي احزاب، آيه‌ي 33.] پروردگارا! توفيق فراگيري معارف قرآن و عترت طاهرين(عليهم السلام) را به جامعه انساني عطا فرما و سعادت ايمان و عمل صالح را به مشتاقان ثقلين عنايت نما. «و آخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمين». {سرچشمه انديشه جلد 1، صفحه 51} 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟ ☑️12. تكامل خط و كتابت 🔹براى حفظ يك متن به صورت اصلى، بايد شرايط طبيعى چنين امرى فراهم باشد. در عصرهاى گذشته تكامل خط و پيشرفت كتابت به آن ميزان نبوده است كه بتواند متنى را در بستر خويش و به صورت كامل حفظ كند. البته با رشد تمدن بشرى، زمينه هاى لازم براى چنين امرى پديدار مى شد؛ چنان كه به نظر برخى10 در زمان رسول اللّه شرايط و موقعيت حصول چنين كارى مهيا شد و زمينه را براى حفظ و صيانت قرآن فراهم آورد. 🔹در پايان گفتنى است: اكثريت اهل سنت و شيعيان بر مصونيت قرآن موجود اتفاق نظر دارند اما برخى از اهل سنت و اندكى از شيعه گمان كرده اند كه آيات فراوان ديگرى در قرآن وجود داشته كه حذف شده است. 🔹چنان كه سيوطى از خليفه دوم عمربن خطاب نقل كرده است: «آيات سوره احزاب به اندازه سوره بقره بوده و آيه رجم در آن بوده است!!» اما واقعيت اين است كه اين گروه در اشتباهند و بنا بر تحقيق، آيات قرآن بدون كاستى و فزونى همين است كه الان موجود است. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌از علامه جعفری بخوانید 🔖وجود یک موجودیت حقیقی برای جلب رحمت الهی لازم است و ساختمان تخریب شده وجود چطور قرار است با رحمت بازسازی شود ... ◽️میل و رغبت بر اینست که در این دنیا زندگی خوشایند و مقرون به لذّت داشته باشند و هرگز در بزرگ از پای در نیایند و گناهانی را که مرتکب میشوند ، به هر طریقی که ممکن است تفسیر و توجیهش کنند و اهمّيّت آنها را نادیده بگیرند و در آن هنگام که نتوانستند از عهده تفسیر و توجیه آنها برآیند ، به یاد و ربّانی بیفتند . ◽️ البتّه روحيّه خوش بینی و مخصوصا به الطاف و عنایات الهی بسیار مطلوب است و آیات و روایات وارده درباره هر دو موضوع فراوان است ولی آنچه که مهمّ است اینست که و خداوندی برای خرابی هائی است که آدمی در شخصيّت خود بوجود آورده است . اگر گناهان کبیره را مرتکب شود و یا گناهانی را اگر چه کوچک ‌‏ باشند ، با بی اعتنائی به خدائی که معصیت او را انجام میدهد ، مرتکب شود در شخصيّت آدمی نمی ماند تا قابل بازسازی بوده باشد مانند شرک و تجرّی بمقام شامخ ربوبی و قتل نفس بی علّت و غیر ذلک . ◾️وانگهی ، آیات و روایات بسیار فراوانی وجود دارند که نتائج اعمال زشت و را مانند معلول هائی که دنبال علل خود بطور ضروری بوجود می آیند ، گوشزد می کنند ، مانند فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ ‌‌‏(هر کس بمقدار وزن ذرّهای کار خیر انجام بدهد آنرا خواهد دید و هر کس که بمقدار وزن یک ذرّه کار شرّ و ناشایست انجام بدهد آنرا خواهد دید ‌‌‏.) ◾️با نظر به مجموع منابع اسلامی ، آنچه که بعنوان میتواند پذیرفته شود اینست که رحمت و الطاف خفيّه و جليّه پروردگار همه هستی را که انسان هم جزئی از آن است فرا گرفته است . وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیی ء ‌‌‏(رحمت من همه چیز را فرا گرفته ‌‌‏است) از طرف دیگر ضرورت از موجوديّت است که بتواند پذیرش آن رحمت واسعه را داشته باشد. 📚کتاب شرح نهج البلاغه جلد۱۴ @rahighemakhtoom ✅مبلغ کانال رحیق باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ بهترین فرصت برای گرفتن ریسمان قرآن را آویختند؛ و این قرآن آویخته شده، یک طرفش به دست خدای سبحان است، و طرف دیگرش به دست مومنان و قاریان و مفسران و عالمان . در ، بهترین فرصت برای گرفتن این و بالا رفتن است. و اگر کسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فراطبیعی جهان را دید، نه بیراهه می رود، نه راه کسی را می بندد. نه تنها های او بسته اند، بلکه او شیطان های دیگران را هم می بندد. نه تنها درب به روی او بسته است، بلکه او توان آن را دارد که درهای جهنم دیگران را هم ببندد. ✅ پیام تلویزیونی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان _ قم ؛ ۱۳۸۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌‌ 📚بر خلاف دیدگاه رایجی که خواسته یا ناخواسته را صرفاً در کتابخانه خود بایگانی می‌کند، ، قرآن را به یک کتاب فعال و میدان‌دار تبدیل خواهد کرد. ‌‌‌‌ ✔️دوره رمضانیه تدبر در قرآن فرصتی برای تبدیل قرآن به یک کتاب کاملاً گفتمان ساز 🌙آغاز پیش دوره در 💰با تخفیف ویژه در شهریه ‌‌‌ ✍🏻ثــبــت نــام: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir ‌‌‌‌‌ @rahighemakhtoom
📌عظمت ماه مبارک رمضان در لسان پیامبر اکرم 🔸و عَنْ علی بن موسی الرضا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : شَهْرُكُمْ هَذَا لَيْسَ كَالشُّهُورِ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ اَلذُّنُوبِ هَذَا شَهْرٌ اَلْحَسَنَاتُ فِيهِ مُضَاعَفَةٌ وَ أَعْمَالُ اَلْخَيْرِ فِيهِ مَقْبُولَةٌ وَ مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَكْعَتَيْنِ بِتَطَوُّعٍ فِيهِمَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلشَّقِيَّ حَقَّ اَلشَّقِيِّ مَنْ خَرَجَ عَنْهُ هَذَا اَلشَّهْرُ وَ لَمْ تُغْفَرْ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ يَخْسَرُ حِينَ يَفُوزُ اَلْمُحْسِنُونَ بِجَوَائِزِ اَلرَّبِّ اَلْكَرِيمِ . 🔹ماه شما كه اينست نيست مثل ماه هاى ديگر، هر گاه كه آمد بشما مى‌آيد با بركت و رحمت، و چون رفت ميرود با غفران گناهان، اين ماهى است كه حسنات در او مضاعف ميگردد، و اعمال خير در او پذيرفته مى‌شود، و هر كه بگذارد در اين ماه از براى خداى تعالى دو ركعت نماز را كه خضوع و تطوع نمايد در آن بيامرزد خداى تعالى او را، بعد از آن فرمود: بدرستى كه شقى‌تر شقيان آنست كه بيرون رود از او اين ماه و آمرزيده نشده باشد گناهان او، و زيان كار باشد وقتى كه فايز و رستگار شوند نيكوكاران بعطاياى پروردگار كريم منان. 📚کتاب کشف الغمة / ترجمه زواره ای ; ج ۳ ص ۱۲۸ https://eitaa.com/rahighemakhtoom 👁‍🗨صفحه قرانی رحیق
برداشت از آیات ۵۶ ـ ۵۳ 📌همه ها از جانب است الی باید بداند که هر نعمتی که به او می رسد، از جانب است و هر ناراحتی که به او می رسد اگر چه از جانب خود او است ولی خدای تعالی آن را برطرف می کند و از بین می برد؛ ولی انسان پروردگارش را می کند. به خدا قسم که روز از همه این نعمت ها و از همه که بر خدای تعالی زده اند سؤال می شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️روز رضاع و روز فطام حدیثی که در کتاب شریف تحف العقول از وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شد این است که «فَنِعْمَتِ الْمُرْضِعَةُ وَ بِئْسَتِ الْفَاطِمَةُ»؛ فرمود برای کودکان یک روز خوشی است و یک روز ناخوشی؛ روز خوش آن وقتی است که به دنیا می‌آیند و مادر پستان خود را در کام آنها قرار میدهد که آنها از این شیر لذّت میبرند، روز «فِطام» آن وقتی است که مادر پستان را از این کودک میگیرد و آن کودک گریه میکند که چرا این پستان را از من گرفتی؟ ⏺فرمود دنیا هم دو روز است، به اینها که سِمَت میدهند، به اینها که شغل میدهند و به اینها که پُست میدهند، آن روزی که به این پُست میرسند و روز معارفه اوست و روز «رضاع» است، روزی است که پستان این پُست را در دهن او میگذارند که برای او لذّت دارد و تبریک به او میگویند و روزی که بازنشست میشود یا از کار برکنار میشود یا معزول میشود و مانند آن، روز «فِطام» اوست؛ فرمود دنیا برای همه همین‌طور است! یک روز «رضاع» دارد و یک هم روز «فِطام» دارد؛ روزی است که انسان به یک پُست و مقامی میرسد و روزی هم است که این پُست را از او میگیرند، معزول میشود، از کار برکنار میشود و مانند آن. فرمود به نظر مردم که این دو روز را که «الدَّهْرَ یَوْمَانِ‏ یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْک‏»و این دو روز را تجربه میکنند، روزی است برای آنها روز «رضاع» که میگویند: «فَنِعْمَتِ الْمُرْضِعَةُ» و روز دیگر روز «فِطام» است که این پُست را از آنها میگیرند میشود: «بِئْسَتِ الْفَاطِمَةُ»، برای همه این دو روز هست! هم روز رضاع است هم روز فطام.... 🔰درس تفسیر سوره احقاف جلسه 10 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(68) 🔆🔆🔆 ⏪ 37- توجه به اصل تربیتی تسهیل و آسان گیری در فرهنگ سازی شهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى‏ وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشهَّْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبرُِّواْ اللَّهَ عَلىَ‏ مَا هَدَئكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ(بقره/185) ماه رمضان، كه در آن براى راهنمايى مردم و بيان راه روشن هدايت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است. پس هر كس كه اين ماه را دريابد، بايد كه در آن روزه بدارد. و هر كس كه بيمار يا در سفر باشد، به همان تعداد از روزهاى ديگر. خدا براى شما خواستار آسايش است نه سختى و تا آن شمار را كامل سازيد. و خدا را بدان سبب كه راهنماييتان كرده است به بزرگى ياد كنيد و سپاس گوييد. ☑ احكام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت و توانایی انسان است. «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» ☑ عسر و حرج، واجبات را از دوش انسان برمى‏دارد. «لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra ⏪ اعتصام به قرآن كریم 🔸 ماه مبارك رمضان فرا رسیده و این اولین ماه از دوازده ماه است هم «رَأْسُ‏ السَّنَة»[1] است و هم «غُرَّةُ الشُّهُور».[2] كوی حق سالشان از ماه مبارك رمضان شروع می ‌شود و به شعبان ختم می‌ شود؛ زیرا در این ماه مقدّرات علوم و معارف از یك سو و ارزاق و لوازم رزقی از سوی دیگر نازل می ‌شود، هم در ادعیه هم در روایات ماه مبارك رمضان به عنوان «رَأْسُ‏ السَّنَة» و «غُرَّةُ الشُّهُور» نام گرفت. ماه مبارك رمضان چه شبش و چه روزش خصوصیتی دارد كه در ماه های دیگر نیست؛ این زمان به بركت آن متزمن كه نزول قرآن كریم است نسبت به ازمنه دیگر شرفی دارد كه دیگر ماه ها آن را ندارند. اینكه در دعاها می ‌خوانیم «وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ»؛[3] ناظر به همین است؛ لذا شب و روزش خصوصیتی دارد كه دیگر ماه ها فاقد این خصوصیت ‌اند و آن در اثر نزول قرآن كریم است. 🔸 نزول قرآن كریم همان طوری كه در بحث های دیگر به عرضتان رسید از سنخ آویختن قرآن است نه انداختن! قرآن در ماه مبارك رمضان انداخته نشد آن طوری كه باران را نازل می ‌كنند و به زمین می ‌اندازند كه به صورت تجافی است، بلكه قرآن را آویختند و این شده یك طرفش به دست خدای سبحان است و طرف دیگرش به دست مؤمنان و قاریان و مفسّران و عالمان قرآن اندیش. در ماه مبارك رمضان بهترین فرصت برای گرفتن این و بالا رفتن است و اگر كسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فرا طبیعی جهان را دید نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ نه تنها شیطان های او بسته‌اند، بلكه او شیطان های دیگران را هم می‌ بندد! نه تنها در جهنم به روی او بسته است، بلكه او توان آن را دارد كه درهای جهنم دیگران را هم ببندد تا كسی به دوزخ نرود! پس مهمترین عنصر این ماه به قرآن كریم است؛ این كتاب، این كتاب، پذیرش و این كتاب و به این كتاب. 🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن عربی مبین است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾[4] و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾.[5] این قرآن در آغازش علیّ حكیم است و در انجامش عربی مبین، اگر كسی این عربی مبین را اعتصام كرد و فهمید و باور كرد و عمل نمود كم كم بر اساس «اقْرَأْ وَ ارْقَ»[6] همین طناب را می ‌گیرد بالا می ‌رود تا به نوبه خود به آن علیّ حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از حكمت الهی بهره ببرد و بشود ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشَاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثیرَاً﴾.[7] =================== [1]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ‏ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ». [2]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ‏ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‏ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن‏». [3] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص24. [4]. سوره زخرف، آیه3. [5]. سوره زخرف، آیه4. [6]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص606. [7]. سوره بقره، آیه269. ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom