eitaa logo
رهپویان
220 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
701 ویدیو
201 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حوالی ایستگاه متروی میرداماد چند موتور سوار لباس شخصی به دو دختر تذکر می‌دهند حجابشان را رعایت کنند و وقتی با بی‌تفاوتی این دو دختر مواجه می‌شوند به پای آنها تیر شلیک می‌کنند و از محل متواری می‌شوند. ‼️فتنه ای جدید در راه است دشمن بیکار ننشسته و میخواد بار دیگر شورشی خیابانی ایجاد کند حالا که سپاه وبسیجیان در میان اقشار مردم جایی باز کرده می‌خوان برای خراب کردن آنان میان مردم با طرز وحشیانه و تروریستی بعنوان امر بمعروف این جنایات را گردن این از خود گذشتگان در راه دین و مردم بندازن بهوش باشید تا فتنه ای دیگر کلید نخورد ⛔️
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴کرامت‌هاي آیت الله مصباح 🖊احمدحسين شريفي 🔸از بزرگ‌ترين کرامات و کارهاي خارق العادة عمار انقلاب اين است که به گونه‌اي از بنيان‌هاي فکر اسلامي و مباني انقلاب اسلامي دفاع مي‌کردند که هيچ يک از درشت‌گويان و مدعيان بي‌بنيان و غربزده‌هاي مفلوک، تاکنون نتوانسته‌اند هيچ يک از انديشه‌هاي ايشان را نقدي عالمانه کنند؛ به همين دليل به هتاکي و فحاشي و لجن‌پراکني عليه اين شخصيت پرداخته و مي‌پردازند. 🔸از ديگر کرامات ماندگار و جاري ايشان تأسيس ساختارهاي آموزشي و پژوهشي بي‌سابقه‌اي در حوزه‌ علميه است که تا ابد توانايي امتدادبخشي به بنيان‌هاي معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي و انسان‌شناسي اسلامي در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني و نيازهاي فکري انقلاب اسلامي را دارند. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
هدایت شده از آشپزی دلپذیر
💞اهمیت کمک به همسر💑 ✍ مردان به کار در منزل و یاری دادن به همسر بسیار سفارش شده‌اند. حضرت علی(ع) می‌‌فرماید: رسول خدا بر ما وارد شد در حالي كه فاطمه زهرا کنار ديگ غذا نشسته بودند و من عدس پاك مي‌‌كردم. حضرت فرمود: يا اباالحسن! عرض كردم لبيك يا رسول الله! فرمود: از من بشنو و من نمي‌‌گويم مگر از طرف پروردگارم. مردي نيست كه در خانه به همسرش كمك كند مگر آنكه براي او عبادت يكسال كه روزها روزه باشد و شب‌‌ها به عبادت ايستاده باشد نوشته شود و خداوند آنچه را به صابرين عطا كرده به او عطا كند. يا علي يك ساعت خدمت در خانه بهتر است از عيادت بیماران و پوشاندن برهنگان و سیر کردن گرسنگان و... يا علي كسي كه از خدمت خانواده كراهت نداشته باشد، کارش كفاره گناهان باشد و غضب خدا را فروکاهد و حسنات و درجاتش را زياد كند. يا علي خدمت نكند خانواده را مگر مردان صديق يا شهيد يا مردي كه خداوند خير و دنيا و آخرت او را خواسته باشد (بحارالانوار،ج103،ص132) اصولاً فرهنگ تشكر در ميان ما كم است. خانم چاى مى‏‌آورد. آقا تشکر نمی‌کند. خيال مى‌‌كند وظيفه خانم است كه چاى بريزد. امام سجاد در دعای مكارم الاخلاق مى‏‌گويد: «وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَهَ» (صحيفه سجاديه، دعاى 20) یعنی خدایا به من توفيق بده از هر كس به من خدمت کرد تشكر كنم. 🌼✨ شیـــــــــخِ شـــــــــوخ ✨🌼 🌼✨ @sheykhe_shukh ✨🌼 🤲اگه لذت بردید یه صلوات بفرستید🤲
♦️🔖 یادداشت بسیار زیبا و خواندنی استاد پور_ازغدی ⭕️ سلیمانی، آیت‌الله عرفان عملی در جهاد کبیر تا جهاد اکبر بود / علامه از پیشتازان تحول در حوزه و از خط‌شکنان تحجر و مشعل‌داران نوآوری و نواندیشی بود 🔺یادداشت مهم و خواندنی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی(قسمت اول) ۱. از دی ۹۸ تا دی ۹۹، یک سال کامل، برگریزان بود. ازمداد علما تا دمائ شهدا، از ترور مجاهد نبردهای بین الملل و شهید جنبش‌های آزادیبخش، قاسم سلیمانی و ابومهدی و ترور فیزیکدان بزرگ و بنیانگذار، فخری زاده و... تا فقدان آ‌‌یت‌الله مصباح که قهرمان موشکاف عرصه معرفت و عقلانیت بود، ایران، مردان بزرگی را یک به یک ازدست داد و چه بدست آورد؟ در باب سلیمانی، آیت‌الله عرفان عملی در جهاد کبیر تا جهاد اکبر و از شاهکار برادران گمنامش در سپاه قدس، شهیدان دفاع از مستضعفین جهان و رهایی ملت‌های دربند، با ده‌ها سلیمانی بی‌نام که اسماعیل قاآنی، شهید دیروز و فردا، یک تن از آنانست همچنان باید گفت و خواهیم گفت، چه تازه اول عشق است و قافله شهر آشوبان کربلا تا همه جا در پنج قاره جهان خواهد رفت و غافلان و بخواب رفتگان را فرمان برپا خواهد داد. دیدید ملت‌ها و نسل‌ها درسراسر عالم با پیکر سوخته و دست بریده‌اش چه کردند؟ جوانان عالم، باز تشنه الگوی معاصر بودند و یافتند( الگوهای بیشتری در راهند و تا سال بعد، خداکریم است!)، انقلابیون مسلمان، «چه‌گوارا»ی صد پله الهام بخش‌تر خود را، و حکومت‌ها، تهدید اصلی بقای خود را، و دولتمردان‌مان راز محبوب نبودن خود را یکجا یافتند. جهان نیز اسلام «ترور و خشونت» را در تقابل با اسلام «جهاد و شهادت» شناخت و تفکیک طلا و مطلا، ممکن شد. هزار سلیمانی باید خاکستر شوند تا مکتب سلیمانی، هربار دوباره ققنوس‌وار برخیزد، مکتبی که سلیمانی را ساخت، باز هم خواهد ساخت، و مکتبی نبود که سلیمانی ساخته باشد. ترامپ و پمپئو درآینده، بی‌حفاظ‌تر و در تیررس «رزمندگان بدون مرز» خواهند بود و چون سلمان رشدی، دیگر خواب راحت نخواهند داشت اما ضربه اصلی، برباد رفتن هفت هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آمریکا و چند هزار جنازه سرباز آمریکایی است که مخفیانه و بدون تشییع، دفن شدند در کنار بزرگترین تشییع پیکر در سراسر جهان و شکست اشغالگران غربی در عراق و سوریه و یمن و غزه و افغانستان و... جای مهر انگشتر سلیمانی بر پیشانی تاریخ. ۲. اما رحلت آیت‌الله مصباح، اتفاق مهمی در حوزه معرفت است و گرچه مردان معرفت، «بی زمان» و بیشتر، مسئله آینده مایند تا گذشته، اما بر ماست تا داغ او تازه است، به آورده‌های ذهن خلاق آن نظریه‌پرداز بزرگ، ادائ احترام کنیم. ملایی اهل معنا و فرهنگ‌ساز در معرکه‌های فلسفی و علوم انسانی، بی‌پروا در مواضع علمی بدون چرتکه اندازی‌های رائج، نکته سنج، فریب ناپذیر و متخصص در آسان کردن سخت‌ترین معقولات و جراح غده‌های بدخیم و پیچیده در تحریف دین که شاید اگر فداکاری و پایمردی او نبود، موج یک انحراف خطیر در فکر دینی و حاکمیت سیاسی به‌ویژه در دهه هفتاد با پوشش تقلبی «نواندیشی دینی» و با القائ سکولاریزم در لباس «عرفان»، و تزریق «لیبرال دمکراسی» در پرده «جامعه مدنی»، در کار تخریب مبانی انقلاب خمینی، حتی بدست معممین درس نخوانده‌ای که به‌تدریج از گرداب فروپاشیده چپ، به مرداب عفن راست لیبرال در غلتیدند، به‌ثمر می‌نشست. آن مقاومت‌ها بود که کینه‌ها برانگیخت اما هنر «فریب نخوردن» و «دقیق بودن» را به جامعه علمی و سیاسی کشور آموخت و بساط شعبده با دین را برهم زد، دین‌سازان را رسوا ساخت تا پس ازسال‌ها عوام‌فریبی با افاضات پوششی و عناوین انحرافی در باب «نسبیت معرفت دینی» و «دین منهای معرفت و شریعت و عدالت»، آنان را بی‌لباس و بدون گریم و چهره‌پردازی، انگشت نما کرد، پس معلوم باشد چرا بی بی سی و صدای آمریکا بر پیکر او، جشن گرفته و نقل و نبات می‌پاشند! بپاشند اما کار از کار گذشت و با عینکی از جنس منطق که مصباح بر چشم نخبگان نهاد، کار ایشان بشد. آن افشای معرفتی اگر نبود، دین‌ستیزان مخفی شده در پس نقاب «نواندیشی دینی»، تن به خود افشایی نمی‎دادند که پس ازسال‌ها رنگ و نیرنگ، خود به‌صراحت، به همان چه مصباح می‌گفت اعتراف کرده، و انکار کلمه الله، و تحریف وحی و نفی عصمت و رد خطاناپذیری رسول (ص) و طرد ولایت خدا و اولیائش، و باقی فاضلاب فروخورده دهه هفتاد را عاقبت در دهه نود، بالا آوردند و قرآن کریم را نیز ساخته محمد (ص) و دیوان شعر او خواندند. پس از دو دهه نبرد مظلومانه دوباره باید به هزاران برگ تفکر نوبرانه این مرد، نگاهی خیره‌تر داشت. ۳. آقای مصباح را شاید پنج، شش نوبت، بیشتر زیارت نکرده باشم و عمده شناخت بنده ازمسیر کتاب‌ها بلکه کتابخانه نظریات او در ده‌ها موضوع تخصصی بود... 👇👇
(قسمت دوم) ...و هربار برخلاف چهره‌ای که از او ساختند، ایشان را منصف و نقدپذیر یافتم، خاصه، یک ملاقات که تماما صرف نقد طلبگی بر برخی فرمایشات ایشان کردم و هر چه کردم، ذره‌ای امتناع و خود برتربینی که بیماری اخلاقی برخی علمای حوزه و دانشگاه است، در آن مرداخلاقی و متواضع، نیافته و مثقالی بی‌انصافی و بی‌توجهی در آن متفکر صبور ندیدم. مجتهد در «اصول دین» و بری از بی‌تفاوتی و بی‌حسی در دفاع از حق بود، در دورانی که بسیاری فاضلان فضل فروش، فاقد درک تحلیلی از اصول و محروم از مهارت خودسازی و جسارت خودسوزی، و بیشتر گرفتار اظهار خودند تا درد دین. مصباح از پیشتازان تحول در حوزه و از خطشکنان تحجر و مشعل‌داران نوآوری و نواندیشی و زخم خورده اصلاح‌طلبی خویش در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه نیز بود. ۴. پس از سلطنت رضا پهلوی و سپس شهریور ۲۰ و اشغال مادی و معنوی ایران که چیزی از ایران نماند و از هر جهت دچار فروپاشی شد، هسته‌های مقاومت فکر دینی در کشور به‌تدریج فعال و در برابر ایدئولوژی اسلام‌ستیز رژیم شاه، کمونیست‌ها، بهاییت، کسروی‌گری و... خط دفاعی تشکیل دادند. از جمله، حلقه‌ای که در قم، برگرد امام و آقای طباطبایی شکل گرفت، از کارآمدترین هسته‌های مقاومت علمی و عملی بود که تا امروز برکاتش پیداست. ده‌ها متفکر بزرگ و صدها روحانی مبارز، در «معرکه معرفت» و در «جبهه سیاست»، براستی سرنوشت ایران، تشیع و جهان اسلام را ظرف چند دهه تغییرات اساسی دادند. شاگردان مشترک حلقه طباطبایی و مکتب امام، «عقلانیت دینی» را تکثیر و به روز کرد و این جنبش در تفکر دینی، معادله قوا را تغییر داد؛ مطهری و جوادی آملی و مصباح یزدی و حسن زاده و ده‌ها تن دیگر، به رغم فراز و فرودها و تفاوت‌ها، هریک، جهانی بنشسته درگوشه‌ای بودند و تاریخ تفکرمعاصر رابه پیش راندند. کارکرد تئوریک شهید مطهری در دهه سی تا شصت در برابر التقاط چپ، و کارکرد سیاسی شهید بهشتی در برابر لیبرالیزم مذهبی در ساختار حکومت پساانقلاب، هرچه بود، آقای مصباح از دهه ۴۰ در کنار آنان و از دهه ۶۰ تا آستانه ۱۴۰۰، بار شهیدان را بردوش کشید، و تداوم همان کارکرد علمی و طبعا هدف همان بمباران‌ها بود که آنان را نیز تا بودند، یک روز بی‌نصیب نگذارد. اهمیت کار مصباح و نقطه زنی او در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی را همه می‌توانستند از شدت کینه‌ورزی‌ها حدس بزنند حتی اگر آشنا به ده‌ها نظریات جدیدی نباشند که در ذهن خلاقش در فلسفه، کلام، عرفان نظری، اصول فقه، معرفت شناسی، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و فلسفه علم به ویژه علوم اجتماعی و نوآوری‌های متدیک در تفسیر قرآن و طبقه‌بندی سنت به تناسب آخرین پرسش‌های جهانی شکفت و روئید و پاسخ گفت و گفت و سوخت و سوخت. شاید در جهاتی، غرب شناس‌ترین میان شاگردان علامه طباطبایی بود. نمونه بن‌بست شکنی‌هایش در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی، شنیدنی است و شاید در آینده بدان بپردازم اما نقدا به مخالفانش پیشنهاد می‌کنم حال که خیالشان از رفتن او راحت و شاید کینه‌ها کمی آرام گرفته باشد، آثار و نظریات او را پس از همه افترائاتی که به او بستند، بخوانند و فلسفه موضع‌گیری‌های او را دریابند گرچه همچنان منتقد شیوه یا سلیقه ایشان به‌ویژه در سیاست ورزی باشند. https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
هدایت شده از اجتهاد
📗 کتاب «تبارشناسی اصول فقه» منتشر شد ✔️جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی و از نخبگان پژوهشی حوزه علمیه مشهد با عنوان «تبارشناسی اصول فقه» چاپ و منتشر شد. 🔹این کتاب در هشت فصل «گزارشی از اصول شیعه»، «نقش ادبیات عرب در فرایند استنباط»، «تبار شناسی تعریف علم اصول»، «به یاد مرحوم آیت الله شیخ مجتبی قزوینی (تغییر فتوا)»، «روش فقهی اصولی شیخ انصاری»، «سید مرتضی علم الهدی مؤسس علم فقه مقارن» و «عوامل تعدد مرجعیت، حسن و قبح و پیامدهای آن» در ۳۱۹ صفحه منتشر در اختیار علاقه مندان به مباحث فقهی قرار گرفته است. 🔹کتاب «تبارشناسی اصول فقه» مجموعه‌ای است که حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، بیشتر به صورت کنفرانس محتوای آن را ارائه کرده است و پس از استخراج منابع به صورت نوشتار در آمده است؛ البته برخی از آن‌ها مانند «اصول اهل سنت» مقاله‌ای بوده که در مجله «التفسیر جامعه المصطفی (ص)» چاپ شده است. 🔹این کتاب با شمارگان ۳۰۰ نسخه به قیمت ۴۹ هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل چاپ شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📗 «مبادی فقه شناسی» منتشر شد ✔️ جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی و از نخبگان پژوهشی حوزه علمیه مشهد با عنوان «مبادی فقه شناسی» چاپ و منتشر شد. 🔹 این کتاب در ۱۷ فصل «دانش مبادی فقه»، «شکل گیری کتاب‌های فقهی و سیر تطور آن»، «اصطلاحات کتاب‌های فقهی و رجالی»، «کتاب‌های مهم فقهی»، «کتاب‌های درسی حوزه علمیه»، «مصادر فقه»، «قواعد فقه و نقش آن در فقه»، «علوم مورد نیاز در اجتهاد»، «سیر تطول علم اصول فقه»، «منابع حدیثی فقه»، «سیر تطور فقه و مکتب‌های فقهی متقدمان»، «فقهای متأخر»، «فقهای متأخری المتأخرین»، «تخفیف در نام کتاب‌ها و تقسیم فقه»، «رموز کتاب‌های فقهی»، «تاریخ وفات فقهای شیعه و کتاب‌های معروف آن‌ها » و «شرح پاره‌ای از اصطلاحات فقهی، اصولی» در ۲۴۰ صفحه منتشر در اختیار علاقه مندان به مباحث فقهی قرار گرفته است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 دوره‌ی رایگان آموزشی مجازی تندپژوهی با تدریس و نظارت احمد میرزایی (در حدود ۲۰ ساعت آموزش) 🔹 همراه با پشتیبانی 🔸 شروع از ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ 🔰 ثبت‌نام رایگان و جزئیات بیش‌تر در: https://www.dinshenasi.com/6958/ 💠 همه‌ی خدمات سایت دین‌شناسی به نشانی www.dinshenasi.com رایگان شده است. 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/
رهپویان
برخی میگن نگیم اینجور چیزا رو (کرامت اولیای خدا رو) تا اینجور مورد تمسخر واقع نشیم. 🔸در پاسخ سه نکته به ذهن میرسه : یکی شخصیت سیاسی آقای مصباح که در نظر چرند گوها خوش نمیاد، دوم در اقلیت بودن گوینده های این یاوه گویی هاست، سوم شخصیت این گوینده هاست که کارشون همیشه همین خزعبلات گویی است. این موارد گرای ما رو تغییر نده. غالب مردم اون طور که بنظر میاد استبعاد ندارن. بله شاید گفتن بدون مقدمه ی اینجور کرامات واسه اکثر قشر تحصیل کرده (در فضای مادی گرایانه امروز) جالب نباشه. 🔸نکته اساسی اینکه درباره مقام اولیای خدا کم گفتیم ، کرامت داشتن رو برخی مختص اهل بیت میدونن، شاید بهمین خاطر این مباحث مهم غریبه شده اند. اولین باری که جرات کردیم و لب به سخن باز کردیم، با کتاب شریف روح مجرد علامه بود هرچند که به ایشون هم برخی انتقاد کردند! بله کسی هم نمیگه درباره مطالب سنگین عرفانی در فضای عمومی صحبت بشه. 🔸نکته ی اساسی تر شاید اینه که سابق طلبه ها کم بودن، اون چند نفر هم بنابر قول بزرگان، غالب شون اهل دل بودن ، اهل سهر و مناجات، همه ی مردم از نزدیک می دیدن اینجور انسانهای والا مقام رو یا از اطراف می شنیدن. دیگه استبعاد معنی نداشت. (اگر استبعادی هم هست اون هم بخشیش از ماست)
قبر شریف مرحوم ایت الله مصباح در کنار استادشان. الان. یادشان کنیم با یک فاتحه و صلوات
آموزش فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با محوریت کتاب Philosophical Instructions یکشنبه ها فقط برای افراد مسلط به زبان انگلیسی تا کنون از ایران، کانادا، هند، آمریکا، یمن، لبنان، اندونزی، پاکستان، استرالیا در دوره ثبت نام کرده اند ثبت نام فقط از طریق ایمیل @elhamsh155@gmail.com t.me/IRANfaramarz Online English course on Islamic Philosophy 🔹only for English speakers 🗓️ sundays on ZOOM 🖱️ application: elhamsh155@gmail.com ▶️ please share◀️ https://chat.whatsapp.com/KvUIojYAwDK17lUdnkFDzZ
زندگی امام موسی صدر 🔸این مجموعه بسیار با ارزش، نگاهی کلی به زندگی امام موسی صدر دارد: از زمان کودکی تا دوران تحصیل، مهاجرت به لبنان، مبارزه برای ایجاد صلح و دوستی بین مردم آنجا و بهبود شرایط زندگی آنان و نهایتا ربایش امام موسی صدر توسط معمر قذافی در لیبی تولید کننده: موسسه روایت فتح کارگردان: محمد حسین محمودیان نویسنده: کوروش علیانی سال تولید: 82-83. با جستجوی در کانال زیر 👇 https://t.me/InternationalDocs/121
هدایت شده از شرح نِظام (صرف)
♨️برترین کانال هاى ادبیات عرب ♨️ 🌹 استاد محمد جواد کاشانی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d 🌹المدرس الافضل //(استاد سلیمانیان) 🆔 @alafzal1400 🌹نکات بلاغی/اصطلاحات علمی//(استاد مومیوند) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3968663552Cb248b0a556 🌹 تحصیل اجتهاد محور//(استاد مجتبی دیانت) 🆔 @mdianat 🌹روش سنتی تحصیل علوم حوزوی 🆔 @raveshsonnati 🌹 ادبیات و فقاهت// (استاد مصطفی جمالی) 🆔 @enqelab_elmi 🌹صرف کاربردی// (استاد کشمیری) 🆔 @sarfkarbordi 🌹استاد فتوحی//(بلاغت) 🆔 @ostadfotouhi 🌹آشنایی با نهج البلاغه//(استاد عشایری) 🆔 https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🌹تفسیر ادبی المیزان//(استاد حامد احمدی) 🆔 @almizaan 🌹 فقه اللغه// (استاد احسانی فر) 🆔 @feghhalloghat 🌹 شرح نظام //( استاد نصیریانی) 🆔 @adabyate_arab 🌹تدریس شرح نظام //(استاد مسئله گو ) 🆔 @sharh_nezam 🌹تدریس شرح جامی//(استاد مسئله گو ) 🆔 @Al_Fawaed_Uz_Ziyaiya 🌹کانال نحو کاربردی //(استاد حسین ایرانی) 🆔 @nahvekarbordi 🌹«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🌹النحو التعمیقی//(استاد مهدی عشایری) 🆔 @al_nahval_taamighi 🌹میراث علمی سلف 🆔 @mahvenahv 🌹بحث تفسیر ادبی//(استاد مفیدی) 🆔 @mubahethe 🌹 کتابخانه ادبیات عرب 🆔 @kotobadabi 🔹لیست در حال تکمیل است.... (کانال های برتر را معرفی کنید) 🆔 https://eitaa.com/rezazbn 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از نورمجرّد
🌹بندگان محبوب پروردگار🌹 حضرت امام صادق علیه السلام 🔹قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِم‏ 💠 خداوند عزّوجلّ فرمود: مردم، تحت تکفّل من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من کسی است که با آنها بیشتر مدارا کند و برای نیازهای آنها بیشتر تلاش کند. 📚«کافی» ج ۲ ص ۱۹۹ 🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از احمدحسین شریفی
sadiqi.mp3
852.4K
🛑 عذرخواهی آیت‌الله صدیقی از بیان مطالب غیردقیق درباره تغسیل مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی 🔹آیت‌الله صدیقی در مراسم بزرگداشت حکیم مجاهد آیت‌الله مصباح در مسجد جامع قلهک: 🔹از روح بلند علامه مصباح، خانواده ایشان و مؤمنین که این سخنان موجب جسارت به آنان شد، با همه وجود عذرخواهی می‌کنم 🔹اولاً جا نداشت که من کرامت آیت‌الله مصباح را چنین چیزی بگویم، ثانیاً مطلب دقیق نبود 🔹کرامت آیت‌الله مصباح کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، عمل صالح و فرزندان صالح ایشان است 🔹علامه مصباح با آنکه فیلسوف و فقیه بود و شهرت جهانی داشت در برابر نایب امام زمان(عج) خود را همچون سرباز کوچک می‌دید 🔹این ایثارها، ادب‌ها و تواضع‌ها کرامت است. 🔸این از ویژگیهای مردان بزرگ و وارسته است که بدون لکنت زبان شجاعت عذرخواهی را دارند. درود بر این مرد بزرگ. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
: این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم نیست، کاملا عقلی و فلسفی است، واجب الوجود چون تکیه گاه همه چیز است، تکیه گاه قضایای اخلاقی هم باید خودش باشد. آیه می فرماید "الحق من ربك فلا تكونن من الممترين" نه اینکه ربک یعمل علی الحق طبق بیان علامه این آیه از اعجاز قرآن است، از غرر آیات است، می فرماید فعل خداوند منطبق بر حق نیست، حق منطبق بر فعل خداست. بگذریم که با تقریر متکلمین اشکالات مبنایی دارد که حتی در باب افعال آدمی هم جاری شدنی نیست، بر فرض در افعال انسانی جاری شود، در باب افعال الهی دیگر جاری شدنی نیست. برگرفته از کلاس هفتم خداشناسی دوره برهان موسسه جوانان آستان قدس رضوی استاد وکیلی حفظه الله
رهپویان
#حکمت_الهی : این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم
عرض سلام و تسلیت ایام فاطمیه این دوره تربیت استاد عقاید برهان برگزار میشه، از نظر سطح قابل قبولی داره، هم کیفیت اجرایی هم کیفیت محتوا. ظرافت ها(ذر روش مطرح کردن مباحث اعتقادی) و دقائقی(مرتبط به کلام و حکمت متعالیه و عرفان) مطرح میشه که کسب اونها در طول دوران تحصیل برای همه مون چه بسا ممکن نباشه. استاد پاسخگو + جلسات آنلاین پرسش و پاسخ دارند ، واسه هر کلاس شون فیلم آموزشی و pdf پیش مطالعه و pdf کتاب معلم ارائه میدن. هر کلاس آزمون داره . دوره ی مقدماتی اش خیلی طول نمیکشه. این دوره سه سطح مقدماتی و تکمیلی و تخصصی داره که بعدش طلاب عضو شبکه اساتید آستان قدس میشوند ظاهرا، فارغ از این، نابی رو آموزش میدن، یاد میدن که بتونیم معارف متعالی (با محوریت علامه طباطبایی ) رو به نسل و منتقل کنیم ، کاری که تا به امروز در رویای برخی بزرگان بود ولی انجامش چندان ممکن نبود. الحاصل آموزش هنرمندانه ای دارن. 👆
اقامه عزای شهادت حضرت زهراسلام الله باکلام:حجةالاسلام دکتر خسروپناه پنجشنبه تایکشنبه ساعت ۱۷:۴۵(روزشهادت ساعت۱۲:۳۰) مداحی:برادرقربانپور بارعایت اصول بهداشتی مشهد مقدس بین کوهسنگی۱۷و۱۹موسسه جوانان آستان قدس رضوی
▫️اگر گوسفند ها جلسه بگیرن و بگن این آدمی که ما رو ذبح میکند، کار قبیحی میکند، قضاوت منصفانه ای نکردند☺️ قضاوت ما هم [در مساله حسن و قبح عقلی] نسبت به خداوند متعال همین است(بلا نسبت). ▫️بحث شرور و عدل الهی از مسائلی است که از دیرباز به آن پرداخته شده است، جناب ارسطو اینچنین پاسخ میدهند: بله شروری داریم اما برآیند آثار خیر و شر مهم است، از آنجا که چون خداوندی که کمال مطلق است شرور را خلق کرده[بر فرض خلقت شرور] ، لِمّاً می فهمیم (یعنی با شناختی که از خداوند متعال داریم پی میبریم) که خیر شرور بیشتر از شر آن است. به ارسطو اشکال کرده اند مگه تو توانستی اندازه گیری کنی؟ گفته نه، لِمّاً فهمیدم؛ ما که بر زمان و مکان و عوالم احاطه نداریم و تمام آثار را متوجه نمی شویم.[نه من توانستم آثار خیر امور دردآور بر نظام بی کران هستی را اندازه گیری کنم، نه شما توانستید آثار شر این امور را اندازه گیری کنید] میگیم خب قبول، خیرش بیشتر از شرش است، اما چرا خدا چنین دنیای مادی ای [که بالضروره باید همراه با درد باشد] را خلق کرده؟ جواب:خداوند عوالم بدون شر زیادی را هم خلق کرده، خلق یک عالم مرکب از خیر و شر بهتر از عدم خلق آن عالم است.[لأن الوجود خيرٌ من العدم] 👈جواب نهایی : (این جواب درواقع یک نکته اساسی است) اصل این تفکر که من بگم چیزی که درد و شر است ، قبیح است، را چه کسی گفته است؟ مشکل اصلی در کبری مادر است که گفتیم[یعنی متکلمین گفته اند] من معیارهای حسن و قبح را می فهمم و اگر خداوند طبق آن عمل نکند قبیح است، من میفهمم که "خلق الشر قبیحٌ". منشا این کبری : انسان ذاتا لذت طلب است، هرچیزی که برایش درد آور است را قبیح نامیده. خداوند را (با این کبری) داریم تفسیر انسان گونه میکنیم. هیچ دلیل عقلی نمیگه که افعال الهی محکوم لذت بردن ما باشد، این باید ها و نباید ها توهم است. کی گفته این ، عقلی است؟ منشا آن احساسات و عواطف درونی ماست[کجای اون عقلی است؟] علاوه بر پاسخ جناب ارسطو، پاسخ برخی حکمای متاخر را در همین کلاس استاد بیان فرمودند که اطاله کلام نمیکنم. بحث کامل خیر و شر در کتاب معمای خیر و شر چاپ موسسه جوانان آستان قدس رضوی آماده است. برگرفته از کلاس هشتم خداشناسی دوره برهان استاد وکیلی
✳️ ✳️ : آشنایی با و در حوزه 🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از: 1. (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس) www.ol.huji.ac.ir دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است. 2. (رژیم اشغالگر قدس) www.haifa.ac.il توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است. جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام. 3. (رژیم اشغالگر قدس) www.biu.ac.il تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی). 4. (آمریکا) www.harvard.edu تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد. 5. (آمریکا) www.princeton.edu هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ... از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد. 6. (UCLA آمریکا) www.ucla.edu «مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است. عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام. از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل). 7. (آمریکا) www.yale.edu این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن. از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است. مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره 94 : برای اطلاعات بیشتر به کانال (@studiesofshia) مراجعه نمایید. ✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇 💠 t.me/Allah4all
✳️ ✳️ : آشنایی با و در حوزه 🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از: 1. (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا) http://mec.sas.upen.edu/studies.html این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا». 2. (آمریکا) www.asu.edu تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران. عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام. مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند. 3. (انگلستان) WWW.iis.ac.uk این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است. 4. (انگلستان) www.bristol.ac.uk بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود). 5. (انگلستان) www.cam.ac.uk این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد. از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک». 6. (انگلستان) www.sheffield.ac.uk موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد. 7. (دانشگاه لندن) www.soas.ac.uk مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است. «مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است. : برای اطلاعات بیشتر به کانال (@studiesofshia) مراجعه نمایید. ✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇 💠 t.me/Allah4all
هدایت شده از فانی فی الله
مَدرَس چیست؟ مدرس با شبیه‌سازی و پیاده‌سازی نظام آموزشی سنتی حوزه علمیه و حفظ ویژگی‌ها و ارزش‌های آن، امکان «آموزش مجازی علوم اسلامی و حوزوی» را برای طلاب و عموم علاقه‌مندان به علوم و معارف اسلامی، با امکاناتی فراتر از مدرسه و کلاس واقعی و به صورت پویاتر و کارآمدتر فراهم آورده است. شرح برخی از امکانات مَدرَس: 🔹 ثبت نام و ورود با شماره همراه 🔹 مدیریت یاداشت‌ها و هایلایت‌ها در منوی اصلی 🔹 سیستم یاداشت برداری جدید در کتاب‌ها و های‌لایت و یادداشت‌گذاری در شرح کتاب‌ها. 🔹 امکان برچسب گذاری و دسته بندی یاداشت‌ها 🔹 تغییر سرعت پخش فایل‌های صوتی 🔹 نمایش و یا عدم نمایش اعراب‌ها در تنظیمات کتاب 🔹 نمایش و یا عدم نمایش‌ هایلایت‌ها در تنظیمات کتاب 🔸بانک سؤالات تشریحی و چندگزینه‌ای. 🔸 ایجاد «جعبه یادگیری» با امکان افزودن لغات، یادداشت‌ها و سؤالات گزینه‌ای و تشریحی. 🔸 قابلیت دانلود صوت دروس به صورت یکجا و دسترسی به آنها حتی در حالت آفلاین. 🔸فرهنگ لغت دو زبانه عربی به فارسی و فارسی به عربی، با امکانات زیر: _ استفاده به دو صورت آفلاین و آنلاین _ ترجمه آنلاین جملات _ پیشنهاد ترجمه لغات _ ایجاد بانک لغات شخصی 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3152674834C39b3c0b01c 🌐 http://madras.app .
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها عزاداری هاتون قبول بحمدالله توفیق تطهیر در بحر جلسات اهل بیت برای مان فراهم شد،بله این محفل ها دارالشفای ماست.👈 اما بی توجهی نسبت به رعایت فاصله ها و استفاده نکردن از ماسک میتواند موجب بدنامی برنامه های مهم اینچنینی و استرس مردم و خدای ناکرده موجب تعطیلی مجدد شود.(پس لطفا رعایت کنیم) التماس دعا دارم از همگی سلام الله علیها
رهپویان
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه 🔸جلسه اول : ▫️فلسفه علم چیست؟ فلسفه علمی است که ه
به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه(ادامه) 🔸جلسه دوم : ▫️عرض کردیم مسیر علمی دانشمندان علوم تجربی بعد رنسانس از فلسفه جدا شد و علم و فلسفه در مقابل هم قرار گرفتند. بزرگترین آفتش این بود که علوم تجربی به دنبال پیش فرض های خود با روش عقلی نرفت و بازنگری در پی ساختمان مرتفع خود نکرد. ▫️[خوشبختانه]چند دهه است که این تقابل از بین رفته است و دانشمندان و فیلسوفان در کنار همدیگر قرار میگیرند برخلاف ایران! [متاسفانه]هنوز این حرکت علمی درایران انجام نشده است. ▫️منظور ما از تجربه چیست؟ دانشی که بر اساس تجربه ها و آزمایشات مکرر شکل گرفته، در این علم گزاره ای معتبر است که در محک تجربه ها آزموده شده است. قضاوت درمورد موجود مجرد در محدوده ی علوم تجربی قرار نمیگیرد. موضوع فیزیک را برخی خواص ماده و حرکات و ..گفته اند، موضوع شیمی را ... ▫️راههای افزایش آگاهی و علم: (این یک بحث پایه ای معرفت شناسی است) ۱) حواس ظاهری : ارسطو : کسیکه یکی از حواس خود را از دست دهد، بخشی از آگاهی خود را از دست داده است. ۲) حواس باطن : برای آگاهی به خودش : ناراحتی، گرسنگی ۳) بدیهیات یا علوم عقلی بی واسطه : اجتماع نقیضین محال است ۴) تفکر یا علوم عقلی با واسطه یا علوم عقلی نظری : دو دسته اند : ✔️ تفکر قیاسی ( قیاس اقترانی و استثنائی ) ✔️تفکر حساب احتمالاتی ( تجربه و حدس و تواتر) : مثال گوی های عدد گذاری شده ، احتمال اینکه یک بچه بسم الله الرحمن الرحیم را تایپ کند ، یک به روی ۴۰ به توان ۱۹ است یعنی صفره. ▫️ماهیت تجربه : مبتنی بر تکرار مشاهده و آزمایش توسط حواس پنجگانه است ، خاصیت حواس پنجگانه اینه که آگاهی جزئی میدهند. علوم تجربی از روش حساب احتمالاتی( یا استقرائی ) حکم کلی میدهد. ▫️آیا ممکنه که از موارد جزئی حکم کلی بدهیم؟ ضوابط و شرایط آن چیست؟ پاسخ در جلسه بعد. 🔸 جلسه سوم : ▫️فرق دانش مورد مطالعه ی ما با خرافه و خیال پردازی چیست؟ این سوال برخی فلاسفه ی علم بوده است. فیلسوفان و منطق دانان برای علوم عقلی محض ( مثل ریاضیات و فلسفه )این ضابطه را گفته اند : اگر شکل استدلالات درست باشد ، مواد و مصالح فکری هم درست باشند، نتیجه صحیح خواهد شد. ▫️ضابطه صحت علوم تجربی( تاریخ علم) : اما در علوم تجربی نظریات مختلفی داده شده : اول تکیه بر حس و تجربه کردند. واضحه غلطه چون تجربه علوم جزئی میدهد. بعد گفتند جان استوارت میل گفت دو گزاره اضافه میکنیم، هر پدیده ای علت دارد، دو علت یکسان ، فعالیت یکسان خواهد داشت => هر پدیده ی متفاوت، علت متفاوت دارد. سوال : ایندو گزاره را شمائی که برای عقل جایگاهی قائل نیستید از کجا آوردید؟ میگه بواسطه حس و تجربه! میگیم تجربه که حکم کلی نمیدهد. برتراند راسل میگه من اعلام میکنم کسی دیگر در جهان علم دنبال گزاره کلی نباشد. از تجربه به گزاره ی کلی یقینی نمی رسیم، بصورت ظنی قانون میدهیم. دیوید هیوم انگلیسی(او قبل از راسل است) میگوید علوم تجربی هیچ تفاوتی با خرافه ندارند (فقط منشا آندو متفاوته) . میگوید علیت صرفا یک حالت روانشناختی است و ربطی به خارج ندارد. مثالها او مثال درست علت و معلول نیست. بعد او کارل پوپر میگوید هیچ راهی برای بدست آوردن علم از راه تجربه وجود ندارد و علوم تجربی ارزشی ندارد و اثبات گرایی ندارد، اما قابلیت ابطال دارد ، گزاره ای که طی آزمایشات باطل نشود ارزش بیشتری دارد، کار او یکی از منتقدمین داروین است چراکه قابلیت ابطال ندارد. تقریر خلاصه از به زبان ساده
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌هاي 7 و 8 و 9 🔸در اين جلسه به تشريح روش‌ نظريه‌پردازي اکتشافي در علوم انساني پرداخته‌ايم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
رهپویان
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌ه
برای اینکه ما یک نظریه یا آموزه ای دست پیدا کنیم که بتوانیم با اطمینان محققانه و عالمانه(طیب خاطر نه قاطعیت فلسفی) اون رو به اسلام نسبت دهیم ، نیازمند روش هستیم، روش پیشنهادی ما روش اکتشافی است که ۹ گام دارد : ۱.تبیین دقیق مساله یا موضوع ۲.گرد آوری پاسخ های ارائه شده ۳.تحلیل و بررسی پاسخ ها ۴.جستجو در منابع و متونی که از نگاه دین حجت اند.(اعتبار منابع متفاوت است) ۵.اعتبار سنجی مستندات گرد آوری شده(هر نوع از مستندات با روش خودش) ۶.فهم عمیق متون گردآوری شده ، تامل و تفکر تا این مرحله ما به یک آموزه ای دست یافتیم اما نباید آنرا عجولانه به دین نسبت دهیم. کمااینکه برخی بزرگان اینچنین اشتباهی کرده اند. ۳ مرحله دیگر هم باید انجام شود. مرحوم شیخ در مکاسب ... ۷.آیا این حکم با ضوابط اسلامی حاکم بر قلمرو بحث سازگاری دارد یا متعارض است. قلمرو و حیث مدیریت اسلامی با حیث اقتصادی متفاوته، با اعتبار حقوقی متفاوته، با اعتبار اجتماعی متفاوته،ضوابط هر حیث متفاوته. مثلا از ضوابط تدبیر منزل (روابط خانوادگی) احسان است، وفاداری است ، مودت، گذشت ،در همه ی فعل و انفعالات خانوادگی باید این ضوابط برقرار باشه. بدست آوردن این ضوابط یک پروژه سنگین است، اجمالا شاید باید به استناد منابع دین،مبانی(هستی شناختی،معرفت شناختی، انسان شاختی، ارزش شناختی) دین، مقاصد دین و متون دینی بدست آید. ۸.عرضه این آموزه با قواعد اسلامی زیست انسانی[فرا کلان]. هر مکتبی یک هنجارها [و قواعد] رفتاری فرا کلان دارند که بر همه حوزه های زیستی سایه افکنده اند، که قواعد زیست انسانی از نگاه آن مکتب را بیان میکنند. مثلا در اسلام قاعده عدالت، قاعده لاضرر، قاعده اعانه بر بر ، قاعده پرهیز از اعانه بر اثم وجود دارد. این قواعد میتوانند باعث جدا کردن مکاتب شود. عام ترین قاعده در مکتب لیبرالیسم آزادی است(در مقام اندیشه) اما در اسلام اصل عدالت و ظلم ستیزی اصل مادر است. ۹.عرضه کردن آموزه ها به مقاصد و غایات زیست انسانی اسلامی : آیا مطابق با هدف نهایی و غایی از خلقت بود، میشه قطعا اسلامی. منظور ما فقه مقاصدی (علل و مصالح و انگیزه های تشریع) نیست ، منظور ما هدف نهایی و ارزش غایی ای است که غایت همه ی ارزش ها و احکام اسلامی است،مثلا آیت الله مصباح مقصد نهایی را قرب الهی و خدایی شدن می نامند، شبیه تعبیر بسیاری عرفا و اخلاقیون و فیلسوفان اسلامی : التخلق به اخلاق الله قولا و فعلا و علما و حالا. آیت الله سبحانی : مقصد نهایی اسلام را تربیت انسان در سایه عقیده صحیح و عمل صالح به گونه ای که انسان مظهر اسما حق شود. این ۹ گام هرکدام روش و ضابطه دارند. روش نظریه پردازی ما خوبی ها و نقاط قوت روش های اجتهادی مرسوم و روش نظریه پردازی شهید صدر را هم دارد. جای گفتگو و نقادی هم دارد. ----------------- طبیعتا این خلاصه مغنی از این جلسه و جلسات گذشته نیست، چه بسا موجب سوءبرداشت هم شود برای برخی. لذا خلاصه هایی که قرار داده میشود نشر داده نشود.
❌موشک دوربرد ۱۸۰۰ کیلومتر = نابودی حیفا @jebhetse
هدایت شده از المرسلات
nokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
7.76M
🔉| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat