eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
254 دنبال‌کننده
292 عکس
203 ویدیو
28 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 بیانات رهبری درباره را ببینیم... ⁉️ چرا غربی ها در امتداد فلسفی مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی خودشان جدّی هستند؟ حتی نوشته اند... راه امتداد فلسفه از همین فلسفه اسلامی با پایه های قدرتمند و عمیق اش هست. حوزه امروز و اساتید محترم فلسفه نقش بسزایی برای این مهم دارند... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
استادیزدان پناه - حکمت عملی.mp3
16.35M
در این جلسه، به موضوع: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» پرداخته اند. برای آشنایی با کلیات حکمت عملی، استماع این صوت بسیار مؤثر است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📢 آقای رئیس جمهور این ها خطاست... 🔻درباره نشست خبری رئیس جمهور محترم دکتر پزشکیان: 1⃣ آقای رئیس جمهور بصورت صریح و شفاف منظورشان از وفاق را توضیح دادند. توضیحی که پُراشتباه و ناراحت کننده بود. وفاق اگر بد معنا و اجرا شود آسیبش تا سالیان سال بر فرهنگ و سیاست کشور باقی می ماند. قرار نیست هر کس هر حرفی می زند بگوید حق با من است، بالاخره حق یکی بیش نیست و صراط مستقیم هم یک صراط بیش نیست. شما با کُشت و کُشتار اسرائیل مخالفید چون حق نیست و ظلم است، پس با فتنه و فتنه گران و کسانی که مُسبّب شهید شدن بسیاری از افراد همچون عجمیان ها و علی وردی ها شدن هم نیز باید مخالف بود چراکه هم به کشور آسیب زدند هم خون افرادی به زمین ریخته شد. آقای رئیس جمهور ملاک حق و باطل روشن است، اصلا چرا عقل و دین، برای حق و باطل، ملاک می گذارد؟ چون قرار است حق یک چیز باشد. هم منابع دینی ملاک را گفته اند و هم کشور ولیّ فقیه دارد که پُرتکرار ملاک ها را فرموده اند و بارها گفته اند خط قرمز، اعتقاد به مبانی انقلاب است، اعتقاد و التزام به قانون است، توصیه هم کردند با اینجور آدم ها نشست و برخاست و مشورت کنید. حالا چطور کسی که در فتنه بوده است، عذرخواهی هم نکرده است، جبران هم نکرده است، باید حق باشد و روی صندلی ای بنشیند که حاصل خون شهداست؟ فتنه حق است یا فتنه گر؟ راه حل مشکل کشور این است که کشور را به آتش و خون بکشیم و بعد هم بگوییم این ها هم می گفتند ما حق هستیم؟ صحنه به همین سادگی تحلیل می شود؟ در آخر نشست هم که گفتید برای رفع حصر کروبی و میرحسین دارید تلاش می کنید. سران فتنه را چرا باید رفع حصر کرد؟ فتنه ۸۸ کشور را به لبه پرتگاه کشاند، و این ها دعوت کننده و مُسبّب بودند. اینها مگر جبران کرده اند که شما برای رفع حصرشان می کوشید؟ انتظار داشتیم در مواضع انقلابی و خطوط قرمز انقلاب همچون رئیسی عزیز شفاف و صریح و بر حق، موضع گیری کنید. حق و باطل بر مدار وفاق نمی آیند و تا حق و باطل هست مبارزه ادامه دارد. اینکه می گویید قرار نیست هر کسی گناه کرد او را دور بیندازیم هم غلط است، گناه اجتماعی به این عظیمی همچون فتنه با گناه های دیگر فرق فاحشی دارد و باید جبران شود. 2⃣ رئیس جمهور گفتند: اگر دولت آمریکا و رئیس جمهورش برادری شان را ثابت کنند، با آنها گفتگو می کنم؛ و در آخر گفتید ما با آنها مشکل نداریم، اگر آنها تحریم و تهدید نکنند با آنها هم برادریم. نمی دانم می دانید چه اثراتی را با این حرفها در داخل و خارج می گذارید یا نه؟ چرا باید برادر باشیم با دشمنی که معلوم است دشمن است؟ چرا با کسی که دستش آغشته به خون میلیون ها انسان است باید گفتگو کنید؟ اگر ترامپ رئیس جمهور شود، چرا باید با قاتل شهید سلیمانی گفتگو کنید؟ خیالتان راحت، تاریخ ایران و دیگر ملت ها، جلوی چشم ماست، آمریکا هیچ وقت برادری اش را ثابت نمی کند، چون طاغوت است و طاغوت هیچ وقت کوتاه نمی آید و همیشه خود را بالا می بیند. طاغوت، عجین شده با ظلم است. خدا رحمت کند را که وقتی این سئوال را از او پرسیدند، در یک کلمه و قاطع گفت: ؛ و بعد از شهادتش همین پاسخ، جزو تعریف های رهبری از او شد. 3⃣ از پیگیری برجام و FATF گفتند. مگر تجربه نکردیم؟ چه سودی برای مان داشت؟ چرا دنبال راه های ضربه خورده گذشته هستیم؟ چرا می خواهیم کشور را معطل این چیزها کنیم؟ باور کنیم راه اقتصاد، از درون ایران حل شدنی است، از جدی گرفتن شعارهای اقتصادی هر ساله رهبری حل شدنی است. با تکیه بر توان داخلی حل شدنی است. نکند دوباره چشم انتظار اینها باشیم و اقتصاد را گره به این مسائل بزنیم. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
نشست حکمت عملی.pdf
11.12M
✏️ متن کامل نشست علمی «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» 📣 کارشناسان: 🌀 محورهای نشست: 1️⃣ چیستی حکمت عملی 2️⃣ امکان تحقق حکمت عملی با توجه به موضوع آن 3️⃣ ضرورت احیاء حکمت عملی 4️⃣ حکمت عملی و شریعت نبوی 5️⃣ حکمت و علوم انسانی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 نئو فارابی ✏️ یادداشت حجت الاسلام پیرامون اقدام دغدغه مندانه و هوشمندانه در برگزاری درس "مبانی و اصول حکمت عملی" 🔸یکی از ایده های امتداد فلسفه، احیای حکمت عملی است. آوردگاه تمام ابواب حکمت نظری است. 🔹 که سالها سمت مدرسی فلسفه و عرفان نظری در حوزه را دارد و جزء شاگردان استاد یزدان پناه محسوب می شود، امسال درس حکمت عملی را با همین دغدغه امتداد فلسفه آغاز کرده اند که حرکت مبارکی به نظر می رسد. 🔸اساسا یکی از کاستی های فلسفه ما پس از که به حق او را می توان پدر حکمت عملی نامید، افول این بخش مهم از حکمت است که باید به دست بزرگان حکمتی مثل استاد امینی نژاد، تدارک شود. 🔹دنیای مدرن و تمدن غرب، یکی از پیشرانهای جدی فرهنگی اش، امتداد فلسفه به سوی فلسفه های مضاف است. به عنوان نمونه شما کتابهای فلسفه سیاسی از هابز و لاک و روسو و .... را که می خوانید، دانش فلسفه را محصور در کلیات و ذهنیات نمی بینید و پس از فصول ابتدایی که به اصطلاح، امور عامه فلسفه شان محسوب می شود، به سرعت سراغ الگوی کلان حکمرانی در بخشهای بعدی می روند و یک منظومه ای از فلسفه های عام و مضاف را تقدیم خواننده می کنند و پشتیبان جدی طراحی های تمدنی و اجتماعی شان همین متون مرجع در بخشهای مختلف است. 🔸رهبر انقلاب در سال ۹۱ و در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، یکی از مسائل کلیدی امروز دانش فلسفه را بحث امتداد فلسفه دانستند و در یک افق گشایی ویژه ای مسائل حکومت را منبعی برای تحول در فلسفه های مضاف شمردند: « فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.» 🔹طلابی که بدایه و علم النفس( تکمله نهایه یا بخش نفس اسفار ) خوانده اند، آماده این درس می توانند باشند و استفاده ببرند. 🌐 @tamardom ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 حکمت عملی؛ خط مشی زندگی و نتیجه حکمت نظری 🔻 : 🔸يک مسلک و يک فلسفه زندگی، خواه ناخواه بر نوعی و و درباره هستی و بر يک نوع تفسير و تحليل از جهان مبتنی است. 🔹نوع برداشت و طرز تفکری که يک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می دارد، و آن مکتب به شمار می رود. اين زيرساز و تکيه‌‌‌‌‌گاه اصطلاحاً «جهان‌‌‌‌‌بينی» ناميده می شود. 🔸همه دين ها و آيين ها و همه مکتب ها و فلسفه‌‌‌‌‌ های اجتماعی متکی بر نوعی بوده است. هدف هایی که يک مکتب عرضه می دارد و به تعقيب آنها دعوت می کند و راه و روش‌‌‌‌‌هایی که تعيين می کند و بايد و نبايدهایی که انشاء می کند و مسئوليتهایی که به وجود می آورد، همه به منزله نتايج لازم و ضروری جهان‌‌‌‌‌بينی ای است که عرضه داشته است. 🔹حکما حکمت را تقسيم می کنند به و . «حکمت نظری» است آنچنان که هست، و «حکمت عملی» است آنچنان که بايد. اين چنين «بايد»ها نتيجه منطقی آنچنان «هست» هاست، بالاخص آن چنان «هست» هایی که فلسفه اولی و حکمت مابعدالطبيعی عهده‌‌‌‌‌دار بيان آنهاست. 📓 کتاب جهان بینی توحیدی؛ ص ۸ و ۷ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۷) 🌀 فلسفه و کاربرد پول را ندانستند/ پول در جامعه اگر متمرکز و متراکم بماند چه می شود؟ 🔻 : 🔸نعمت را اگر کسی در جهت عکسِ مقاصد الهی به کار ببرد، کفران این نعمت را کرده، آن نعمت را به کفر تبدیل کرده است! 🔹[برای] مثال پول در جامعه برای چیست؟ برای این است که مثل خونی در سرتاسر رگ ها و شریان های جامعه حرکت بکند. باید در تمام رگ ها و شریان های این جامعه بگردد، آنچه را که دارد، آنچه را که می تواند ثمر و فایده برای مردم داشته باشد، در این خانه، در آن خانه، پیش این ملت، پیش آن طبقه، پیش آن انسان معمولی، پیش آن انسان بالاتر یا پایین تر برود و آنچه را که ضرورت ها و نیازها و احتیاج های هر جمعیتی و هر گروهی و هر قشری و هر طبقه ای هست، این پول، به آنها بدهد، احتیاجاتشان مرتفع بشود، باز دور بزند همین طور در دست بقیه مردم. پول این طوری است. 🔸...پول هر جا که متمرکز شد این ثروت عمومی امت، هر جا که جمع شد، هرجا که روی هم متراکم شد، هرجا به صورت لخته ای درآمد و از گردش و جریان بازماند، همان جا فاسد کننده است. 🔹 پول احیاکننده است، اما وقتی جمع شد، همین احیاکننده مبدل می شود به میراننده، به از بین بَرنده، به خراب کننده؛ لذا شارع مقدس اسلام با تراکم ثروت پیش افراد مبارزه می کند، با اینکه یک نفر ثروتمند بشود به طوری که از بس زیاد دارد خون در وجود او و پول در زندگی او لخته بشود، با این مبارز است. 🔸اگر ثروت جایی انباشته نشود، مردم گرسنه نمی مانند. اگر حقوق مالی ادا بشود و به وظیفه پول و شأن پول و آنچه که خدا برای پول مقرر کرده عمل بشود، هرگز در دنیا فقیری باقی نخواهد ماند. اینکه می بینید در گوشه های عالم، در سراسر تاریخ طبقه ای از گرسنگی می میرند، طبقه ای اولیات و ضروریات زندگی را ندارند، این برای خاطر این است که در یک طبقه دیگر از همین ثروت، همین داده خدا و اعطای خدا به صورت بدی دارد استفاده می شود. قدر پول را ندانستند، علتش را، فلسفه اش را، فایده اش را، محدودۀ کارش را، کاربردش را نفهمیدند. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۵۵ تا ۱۵۶ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 سفارش همیشگی من به مُتَفَلسِفین 🔻: 🔸فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛... (۱۳۹۷/۱۲/۱۳) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 تجلی حق تعالی، در موطن انقلاب اسلامی با غلبه چه اسمی است⁉️ 🤏 نکته ای عمیق از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری اثر و پرسش و پاسخی از 🔎 هم نکته کتاب و هم جواب سئوال که در تصویر آمده، قابل تأمل است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🎙 قسمت هایی از سخنرانی (دبیرکل حزب الله لبنان) پس از انفجار تجهیزات ارتباطی در عملیات تروریستی اسرائیل 🗓١۴٠٣/٠۶/۲۹ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
✏️ یادداشتی پیرامون اقدام دغدغه مندانه و عالمانه #استاد_امینی_نژاد در برگزاری «درس مبانی و اصول حکمت
📝 ثبت نام درس مبانی و اصول حکمت عملی (اخلاق و سیاست) 🔸 خواهران و برادرانی که قصد شرکت در درس را به صورت حضوری و یا مجازی دارند، بایستی پیش از شروع کلاس ثبت نام نمایند. ⚠️شرکت خواهران در این درس صرفا به صورت مجازی خواهد بود. 🔻 لطفا از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://survey.porsline.ir/s/AkvQoBO 🔻 این درس را به صورت برخط از طریق کانال "دروس استاد امینی‌نژاد" در پیام‌رسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید: @dorous_ostad_amininejad 🗓 شروع درس: چهارشنبه ۴ مهر 🌐 https://eitaa.com/nafahat_eri ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
ولادت اشرف مخلوقات و رحمت برای جهانیان حضرت رسول الله(صلی الله علیه و آله) مبارک باد.❤️❤️❤️ اللهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🔻 : 🔸 کلّ هستی خلق شد تا رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیاید. کل مخلوقات آمدند تا رسول الله بیاید. 🔹رسول اکرم که سرآمد تمام پیامبران و رسولان است باید بیاید تا معرفت حق جلوه کند. نعمت، برکت و رحمتی که خدا در این روز داد در هیچ روزی نداد. میوه اصلی عالم، رسول الله بود و با آمدن ایشان، مقصود خلقت حاصل شد. بزرگترین روز در بین اعیاد اسلامی می بایست میلاد حضرت محمد مصطفى (صلى الله عليه وآله) باشد. روز غدیر نیز امتداد دهنده این راه است. (صلی الله علیه و آله) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۸) 🌀 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وقتی میوه نوبَری را می دیدند چه می کردند؟ 🔻 : 🔹«عَنِ الصَّادِقِ جَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَن أبيهِ عَن آبائِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ عَن عَلِيّ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ: كانَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذا رَأَى الفاكِهَةَ الجَديدَةَ قَبَّلَها وَ وَضَعَها عَلَى عَيْنَيْهِ وَ فَمِهِ ثُمَّ قَالَ: اللهُمَّ كَما أَرَيتَنا اَوَّلَهَا فى عافِيَةٍ فَارِنَا آخِرَها في عافِيَةٍ».(امالی شیخ صدوق؛ مجلس چهل و پنجم؛ حدیث ۶) 🔸می فرماید: زمانی که میوه نوبری را خدمت پیغمبر می آوردند، حضرت آن را می بوسید. قدردانی از نعمت، در رفتار و عمل این بزرگوار که حاکی از دل نورانی و متذکر دائمی ایشان است، در اینجاها معلوم می شود. حضرت، ابتدا، میوه را می بوسیدند ما خیال می کنیم فقط نان اگر روی زمین افتاد، باید انسان آن را بردارد ببوسد، این طور نیست، بلکه همه نِعَم الهی از طرف خداست، هم خودِ نعمت بودن ارزش است، و هم اینکه از طرف خداست. هرچه او بدهد، از سوی او بیاید، او لطف کند، خیلی قیمت دارد. 🔹 به هر حال می فرماید پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) میوه را میب وسیدند این یک دانه سیب را مثلاً می بوسیدند و روی چشمان مبارکشان و روی لب هایشان می گذاشتند، سپس اینگونه دعا می فرمودند: «پروردگارا! همان طور که در آغاز نوبریِ این میوه ما را در قرار دادی، این میوه را به ما نشان دادی در حالی که ما در عافیت بودیم، تا آخر فصل این میوه هم ما را در عافیت نگه دار». که این عافیت بزرگترین نعمت الهی است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۵۸ تا ۱۵۹ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
تکلیف ما در حوادث اخیر لبنان.mp3
18.59M
🌀 در این روزهای پُر تنش و حادثه آفرین در لبنان، یکی از مهم ترین کارها این است که تحلیل از صحنه مبارزه داشته باشیم و با این تحلیل به روشنگری جامعه بپردازیم. متاسفانه در یک سکوت مرگبار فرو رفته ایم و نه می توانیم صحنه را درست تحلیل کنیم و نه پیروزی ها و حملات لبنان به اسرائیل را نمی توانیم غرورآفرین بمعنای حقیقی، روایت کنیم. باور داشته باشیم اگر نتوانیم روایت امیدآفرین و غرورآفرین از دستاوردهای جبهه مقاومت داشته باشیم؛ آسیب می بینیم و تمام موفقیت های حزب الله همانگونه تفسیر می شود که دشمن می خواهد. تکلیف ما در این صحنه مبارزه چیست؟ چکار باید کنیم؟ اشتباهمان چیست؟ 💠 پیشنهاد می کنم این صوت از را گوش کنید. موضوع این جلسه: "تکلیف ما در حوادث اخیر لبنان و تحلیل مسائل جاری" است که در جمع شاگردانشان ارائه فرموده اند. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 امتداد خاص و عام فلسفه چگونه است⁉️ : 👇دو نوع امتداد فلسفه داریم: 1⃣ : 🤏 گاهی ابتناء علمی منطقی است 🤏 گاهی ابتناء فرهنگی است 🤏گاهی امتداد عملی است 📚 امتداد خاص را ابتدا در مورد می گویند ولی درباره غیر علوم هم وجود دارد. 📌 امتداد خاص، یک نوع ابتناء است؛ به اینصورت که در علوم با ابتناء علمی (منطقی و فلسفی) مرتبط هستیم مثلاً علوم انسانی یا علوم اعتباری ای که مبتنی بر علم فلسفه است. این نوع ابتناء در علوم پایین دست رخ می دهد مثل و و ... . 🔸در علوم پایین دست، امتداد یعنی یک نوع ابتناء بر فلسفه باشد، که در این صورت امتداد فلسفه است. یک نوع سریان و در علوم پایین دست است. 🔹 اساساً فلسفه یک سِمَتی دارد که در علوم پایین دست می تواند باشد در عین استقلال علوم دیگر، یعنی ابتناء به معنای این نیست که همه چیز فلسفه می شود بلکه استقلال علوم پابرجاست، ولی سریان یک دسته مفاهیمی است که مثلاً می تواند علوم تجربی را به یک نتیجه ای برساند. 🤏 در حوزه هم همینگونه هست لکن امتدادش بصورت ابتناء فرهنگی است. دسته ای از مباحث را داریم که در فرهنگ جاری هست و سه لایه دارد: لایه ، لایه ، لایه . لایه بنیادین ما را به لایه اول و دوم می رساند و به ابتناء فرهنگی به عنوان مغز فرهنگ متکی است. فلسفه، عرفان و ... عهده دار این ابتناء می شود ولی سنخش فلسفی است. ☘ ابتناء فرهنگی باید بشود و بصورت فرهنگ در بیاید؛ یعنی لزوماً ابتناء منطقی نیست بلکه باید تقبل عمومی حاصل شود. 👌 امتداد فلسفه از این جهت خیلی معنا دارد لذا جامعه بدون فلسفه نمی تواند زندگی کند. 🤏 همچنین یک داریم که بسیاری از فیلسوفان، فلسفه ای که داشتند آن ها را به رساند. آن فلسفه خودش را بصورت درآورد. و در کُنش می آید. تا و در انسان نباشد تبدیل به و نمی شود؛ یعنی افزون بر ابتناء علمی، باید در عملش سریان پیدا کند، به تعبیر دیگر انسان موجودی ارادی است که اراده اش مترتب بر شعورش هست و تا شعور نباشد اراده اش معنا ندارد. ⚠️ نکته مهم: این ابتناء ها بصورت ابتناء حداقلی نیست که صرفاً یکسری تصورات را درست کند؛ بلکه آنچه می یابیم و می بایست باشد انواع ابتناء و انواع وجودِ سریان است، یعنی مثلاً فلسفه نسبت به علوم پایین دست خود به نحو: 🤏 هدایت (پیش از علم)، 🤏 حمایت (حین علم)، 🤏 و نظارت (پس از علم) است؛ به اینصورت که فلسفه می تواند از ابتدا بگوید به این سمت نرو (هدایت)، و حمایت کند که مثلاً از قواعد فلسفی دوباره برای یک مسئله ای استفاده کند، و پس از علم هم نظارت می کند. بنابراین ابتناء، فقط در آغاز کار نیست. 2⃣ : 🤏 جایی است که مبتنی بر اثر منطقی نیست ولی از منظر دیگر مدد می دهد مثلاً فلسفه با عرفان نظری و معارف دین در ردیف هم قرار می گیرند نه در پایین دست. در سنت اکتشاف، ، اکتشاف حقایق هست از منظر عقل؛ ، اکتشاف حقایق است از منظر شهود؛ ، اکتشاف حقایق است از منظر علم الهی. ابتناء منطقی ندارند ولی به همدیگر مدد می رساند از منظر دیگر مثلاً از منظر عقل به منظر دین و به منظر دل کمک می دهد. 📕 درس خارج نهایه؛ بحث امتداد فلسفه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖤 اول مهر... بابا به جای نان؛ داد! ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۹) 🌀 از یکی از بزرگان اهل سلوک این را خواستم؛ و ایشان گفتند:... 🔻 : 🔹یک وقتی عرض کردم من از یکی از بزرگان اهل سلوک و معنا و توحید خواستم برایم دعا کنند که خدای متعال به ما چهار چیز بدهد: اول، هدایت بکند به کار خیر، بعد توفیق بدهد که آن را عمل کنیم، سپس کمک کند که پیش برویم و در آخر هم آن را از ما قبول کند. ایشان گفتند دعا می کنم برای این چهار امر، اما اصل کاری را شما از یاد بردید؛ یعنی دعا برای ! عافیت هم فقط عافیت جسمی نیست، عافیت جسمی یکی از آنهاست، عافیت روحی و معنوی و عافیت از گناه که انسان بتواند از تعرّض گناهان سالم بماند. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۵۹ تا ۱۶۰ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 این است ارزش کارگر... 🖤 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 آیا فلسفه چون انتزاعی است، امکان امتداد ندارد⁉️ : ✍ برخی این اشکال را کرده اند که: اساساً فلسفه اسلامی انتزاعی است لذا قابلیت امتداد ندارد. برخی از فلسفه ها معطوف به حیات اجتماعی عینی شده است (فلسفه انضمامی) ولی برخی معطوف نشده اند (فلسفه انتزاعی)؛ فلسفه انتزاعی قابلیت امتداد ندارد و فلسفه اسلامی هم انتزاعی است. 🤏 پاسخ این است که: این دسته بندی ای که کرده اند در جای خودش خوب است. اما نتیجه ای که می گیرند درست نیست. اینکه یک فلسفه ای خودش را امتداد داد خوب است؛ اما اگر به امتداد نکشاند آیا قابلیت امتداد هم ندارد؟ 📚 ذات فلسفه به دلیل اینکه به پاسخ می دهد و این پرسش ها در جاهای خاصی خودش را نشان می دهد؛ خاصیت ، و از علوم را دارد یعنی در همه جای علم می تواند حاضر بشود و همیشه هست. 🔍 لذا باید ببینیم چگونه فلسفه انتزاعی را انضمامی کنیم چون قابلیت امتداد دارد؛ نه اینکه بگوییم اصلاً جنس فلسفه اینگونه است که امتداد ندارد. قابلیت امتداد دارد چون یک اصلی هست که علوم پایین دست و فرهنگ و ... به آن هستند. 🔹 بله فلسفه امروزه امتداد ندارد، اما قابلیت دارد، فعلیت پیدا نکرده است. حتی انتزاعی ترین انتزاعات فلسفه هم قابلیت امتداد دارد. 🔸هیچ فلسفه ای نتوانسته آنقدر منضم بشود که تمام عرصه های حیات اجتماعی را بگیرد ولی آرام آرام داریم به سمت امتداد می رویم. ☘ فلسفه اسلامی از به بعد خیلی واضح است که را کار کرده است و مهم ترین صحنه که و هست را بحث کرده است. هم که مثل فارابی نیست ولی بحث های امتدادی را دارد مثل و و و ... . در کار هم بحث و وجود دارد، حضور شریعت در بشر را هم دارد. اندیشه صدرا که است، سفر چهارم امتداد اجتماعی به سمت خداوند می باشد؛ فقط متأسفانه نُبُوّات را ننوشت ولی این اندیشه را در گفته است. اندیشه در این است که ولی و نبی حاکم است و حاکمیت دارد یعنی اندیشه نبوت به مسئله حکومت گره می زند و می فرماید: مَلَکٌ و فلکٌ و مَلِکٌ یعنی نبی باید بسان ملک و فلک و ملک (پادشاه) باشد. 📌 فلسفه سیاسی سر صحنه است و اینگونه نیست که ذهنی باشد. جزو است و قابلیت دارد و الا کار فیلسوف، اجرا نیست بلکه می گوید حکومت باید داشته باشید و چگونه باید حکومت کنید. بنابراین اندیشه اسلامی ما در بحث فلسفه سیاسی حاضر است. 📌 زمانی که فیلسوف از کمال معنویت سخن می گوید، اساساً نمی تواند به امتداد فکر نکند چون می خواهد این صحنه و جامعه را به سمت معنویت ببرد یا اندیشه آن را بگوید و بنویسد. 🍀 یک فیلسوف که حقیقتی در جان او نشسته است به نظر دارد. لذا ذات فلسفه اینگونه است که امتداد دارد. 📓 درس خارج نهایه؛ بحث امتداد فلسفه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .