eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
407 عکس
28 ویدیو
133 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد سید منذر : سه سطح : استظهار، استنباط، استنطاق 🔹سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی. در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تاسيس نمود. 🔹سطح اول اجتهاد؛ است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمني يا التزامي این آیات و روایات به دست می‌آید. 🔹سطح دوم اجتهاد؛ است؛ این پیچیده‌تر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست می‌آيد و استظهار می‌شود. وقتی تمام کلیات فقهي منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مساله‌ای مطرح مي‌شود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجه‌اى روشن برسد؛ لذا گفته می‌شود استنباط رد الفروع الی الاصول است. 🔹سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمی‌شود، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید. یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها را دارد؛ اما به شرطی که با وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ چرایی عدم ذکر در
روش اجتهادی
برخی فقیهان ▫️استاد : 🔹«اینکه برخی مجتهدان در هنگام بحث فقهی، اقوال و ادله دیگران را ذکر نمی‌کنند، گاهی به این علت است که آن ادله صحیح است؛ لذا اگر مجتهد بخواهد آن ادله را رد کند، باید ابتدا آن مبنا را رد کند که باعث طولانی شدن مباحث می‌شود؛ لذا ترجیح می‌دهد که اصلا متعرض اقوال و ادله دیگران نشود» (درس فلسفه فقه). 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش-مساله-شناسی-در-تحقیق-21.pdf
1.01M
🔹تحریر محل نزاع و تفریع فروع، از گام‌های نخستین در فرایند کلان اجتهاد است. 🔹حجج الاسلام خندق ‌آبادی و بیاتی در تحقیقی با عنوان «روش مسئله‌شناسی»، به ابعاد این امر پرداخته‌اند. 🔹روشنا از پژوهشگران محترم بابت ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
دروس فی منهجیه الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
6.67M
✅ دانلود کتاب « فی منهجیة الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهجیه و مراحل الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
1.09M
✅ دانلود کتاب « الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات 🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبه‌رو هستیم که طلبه باید به ‌طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علی‌القواعد و فقه مستحدثات. 🔹فقه در مواردی که روایات متنوع‌تر و مفصل‌تر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر می‌شود. 🔹مهارت‌های مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمع‌بندی محتویات به دست آمده 🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسب‌تر است، مثل قسمت‌هایی از طهارت، بخش‌های عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… . 🔹فقه بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علی‌القاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعده‌ها، مسائلی را می‌یابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علی‌القاعده می‌گویند. 🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علی‌القواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحث‌هایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز این‌گونه هستند. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
فرایند اجتهاد شهید ثانی.pdf
33.3K
✅ فرایند کلان اجتهاد ▫️منبع: @talabegitaejtehad http://tt-ej.ir/post/659 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد : فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی و استکشافی 🔹فقه شیعه از یک منظر و جهت را طی کرده است؛ فقه استظهاری (استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔹فقه : فقهی است که می‌خواهد از قرآن و سنت احکام را استظهار کند. معمولا می‌شود گفت فقهای محدث در صدر اسلام یا آغاز دوره غیبت کبری این گونه بودند تا دوران اخباریون که از این فقه کمک می‌گرفتند. البته برخی از اخباریون از آیات استفاده نمی‌کردند. در این فقه با روش‌ها و تکنیک‌های خاصی احکام را استظهار می‌کردند. 🔹فقه : این فقه از سوی اصولیون مطرح شده است. فرق بین فقه استنباطی با فقه استظهاری در این است که در فقه استنباطی فقیه با کشف قواعدی دلالت‌های التزامی غیر بین و یا بین بالمعنی الاعم را از آیات و روایات به دست می‌آورد. اصول فقه مبادی فقه استنباطی است. 🔹فقه : با استفاده از پرسش‌های برگرفته از نیازهای زمانه و مکاتب معاصر و… و عرضه آن‌ها به نصوص دینی و استنطاق، فقه استنطاقی به دست می‌آید. این فقه عمدتا در قرن ۱۴ قمری شکل گرفته است. فقه استنطاقی یک گام جلوتر از فقه استنباطی است. مرحوم شهید لاری و شهید صدر از این روش استفاده کرده‌اند. 🔹فقه : این فقه کشف نظامات می‌کند حالا با روش شبکه‌ای، منظومه‌ای و… . روش اجتهادی که ما در بحث‌های علوم اسلامی و فقه نظام گفتیم، اینجا دقیقا کاربرد دارد. فقه نظامات در حقیقت می‌خواهد به فقه رفتاری، راهبردی و ساختاری بپردازد. متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/69 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دانلود فایل نشست جایگاه دانش در شکل‌گیری نظامات اجتماعی 🔹ارائه: استادعبدالحسین (۹۹/۷/۲۰) ▫️منبع: @jurisprudence_ss 🔹در این نشست، استاد به تشریح چهار مرحله فقه شیعه (استظهاری، استنباطی، استنطاقی، استکشافی) می‌پردازد. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد مجتبی (استاد خارج فقه): نظام‌سازی با انجام می‌شود 🔹فقه صرفا ارجاع به جزئیات نیست؛ لذا ما نیاز به فقه دیگری برای نظام‌سازی نداریم و استکشاف نظام و با همان فقه استنطاقی انجام می‌شود. 🔹 وقتی استقرائات و روح شریعت و ... را در فقه استنطاقی قرار می‌دهد، روشن می‌شود که آن را محدود به ارجاع به جزئیات نمی‌داند. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مثال‌هایی در فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی 🔹: - کشف وجوب نماز، از آیهٔ «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولََ» - کشف وجوب روزه از آیهٔ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» 🔹: - کشف تفکیک واجبات نماز، به ارکان و غیرارکان از حدیث «لاتُعادُ الصَّلاةُ الّا من خمسةٍ: الطهور و الوقت و القبلة و الرکوع و السجود» - استنباط قاعده «اصالة الصحة» از ادله 🔹: - کشف اهداف و ارزش‌های نظام اقتصادی اسلام، با استفاده از مجموع ادله قرآنی و روایی - کشف ارزش‌ها و اصول حاکم بر روابط انسان با محیط زیست ▫️با سپاس از استاد خراسانی ( استاد خارج فقه و اصول) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad