eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آغاز پیش ثبت نام پذیرش، "مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره) قم المقدسه"@rozaneebefarda
بازنشر گزینشی توسط آقای در بوته نقد 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از اقدامات انتشارات صدرا، بازنشر یادداشت های منتشر نشده آیت الله شهید مطهری است که گرچه در جای خود اقدامی قابل تقدیر در اسفتاده محققین از ایده ها و اندوخته های دانشی آن استاد شهید است اما استفاده گزینشی و برداشت های ناروا از آن، ممکن است چالش ها و آسیب هایی به دنبال داشته باشد. ماجرا این است که از مدتها پیش تا کنون، برخی نویسندگان خاصه جناب ، به بازنشر گزینشی محتوای این یادداشت ها پرداخته، به نوعی تلاش کرده اند مطهری مطلوب خود را از زبان این متن های منتشر نشده به مخاطب معرفی کنند؛ امری که ممکن است به یا بیانجامد. طبیعی است یک پژوهشگر در مقام تحقیق و تهیه اطلاعات اولیه، منظرهای مختلفی را لحاظ قرار می دهد و داده های بعضا متناقض را در کنار هم گردآوری می کند اما همین مجموعه در مقام تدوین و تألیف، مورد ارزیابی نهایی قرار می گیرد و ای بسا بخش قابل توجهی از آن یادداشت های اولیه، با تغییر اساسی یا نقادی، به مخاطب عرضه شود. آقای جعفریان بدون لحاظ این نکته بدیهی، محتوای یادداشت های منتشر نشده استاد مطهری را به عنوان نظرات نهایی ایشان به مخاطبان عرضه می کند. این اقدام ایشان دقیقا مانند تجمیع مباحث اقتصادی استاد مطهری توسط سازمان مجاهدین انقلاب است که به دلیل وارد بودن برخی اشکالات اساسی بدان، با تذکر مستقیم امام جمع شد! تجربه دیگر، انتشار یادداشت های استاد مطهری پیرامون عاشوراست که در قالب جلد دوم حماسه حسینی منتشر شد و حاوی برخی نکات جنجالی از جمله پیرامون حضرت رقیه(س) بود. در مورد یادداشت های عاشورایی نیز دقیقا همین اشکال وارد بود؛ جلد نخست حماسه حسینی محصول فراوری شده استاد مطهری در مورد عاشوراست اما جلد دوم حاصل تجمیع یادداشت های ارزیابی نشده ایشان است. طبعا انتساب چنین یادداشت هایی به استاد مطهری (مخصوصا اگر به عنوان دیدگاه نهایی ایشان تلقی شود) خطایی روش شناختی و نابخشودنی است. اکنون جناب جعفریان در آستانه سالروز شهادت استاد مطهری به جای تکیه بر بازنشر محکمات فکری آن استاد فرزانه سراغ یادداشت های منتشر ناشده ایشان رفته که به بداهت عقلی روشن است که نمی توان آن را به عنوان دیدگاه نهایی استاد شهید برشمرد. سؤال اینجاست که آقای جعفریان با اولیات روش شناسی پژوهش و اندیشه پژوهی آشنا نیست یا مسئله تفسیر دیگری دارد؟! در ادامه برخی تبعات بازنشر دیدگاه های غیر رسمی استاد مطهری در دهه شصت را در مرور خواهیم کرد. @rozaneebefarda
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه 💥اختصاصی @rozaneebdfarda 🔻🔻🔻 وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌. بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. @rozaneebdfarda
روایت از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است. 🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد. مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد. تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟ [میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟ فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه در چه حدى است؟ براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است. خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم ، نتيجه چيست؟ مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟ تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است. بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498) 🔶حاشیه در عصر حاضر با پدیده مواجهیم که تمرکز خود را بر قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند. آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند. آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند. مساله ای که اگر اکنون مورد توجه قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود. @rozaneebefarda
مروری بر اعتراض آقای بر انتشار یادداشت منتشرنشده ای از توسط آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶جناب جعفریان چند سال قبل از این(در سال 96)، به مناسبتی به بازنشر بخشی از یادداشت های منتشر نشده استاد مطهری در مورد کارکردهای نهاد روحانیت، اقدام کرد. متن این یادداشت را در ذیل ببینید: 👇 yun.ir/p9utd3 🔹به دنبال انتشار این یادداشت گزینشی، برخی نویسندگان به اقدام غیرحرفه ای جناب جعفریان نقدهایی را وارد کردند که از آن جمله نقد آقای بود. متن مزبور را در لینک ذیل ببینید؛ 👇 yun.ir/zor574 🔲متن کامل نقد جناب آقای علیدوست به آقای : 🔹این روزها در یکی از کانال­های تلگرام [کانال آقای ]، پیش‌نویسی از پیش‌نویس­‌های دهه 1330 منسوب به شهید مطهری منتشر شده است. این یادداشت که در عنفوان جوانی شهید مطهری نوشته شده و شاید بی­‌تاثیر از آفات جوانی نبوده در شرایطی خاص و درباره روحانیان مشخصی که آن روزها آرزوهای دوران جوانی شهید مطهری را تأمین نمی‌کرده­‌اند، نوشته شده است. وضعیت حاکم بر متن، گونه­‌ای است که امروز اگر شهید مطهری در قید حیات بود، آن را در آلبوم خاطرات خود نگه می­داشت و لااقل با این وضعیت به انتشار عمومی نمی‌رساند. انتشار تلگرامی این یادداشت و قرار دادن آن در دسترس همگان، موجب شده است چند نکته زیر یادآوری شود: 🔹1- کتاب سازی با پیش نویس‌­های غیر آماده، روشی ناپسند پیش‌نویس­‌های خصوصی شهید مطهری نیز مانند یادداشت­‌های همه محققان دیگر غالباً چیزی بیش از یک مشت فرضیه نیست و خاصیت فرضیه این است که در فرایند تحقیق ممکن است تغییر کند. اگر به معنای «اندیشه» و «کتاب» و رابطه این دو عنصر توجه کافی بشود، تصدیق خواهد شد که انتشار یادداشت­‌های خصوصی و پردازش نشده یک محقق اولا برخلاف فرهنگ صحیح کتابخوانی است (ای کاش متولیان انتشار صدرا از اول مرتکب این قصور نمی­شدند!)، ثانیاً چون چنین یادداشت­‌هایی معمولا خام و پردازش نشده هستند، انتشارشان ظلم آشکاری به محقق است. چنین عملی به این می­‌ماند که شخصی را با لباس خواب از خانه بیرون بکشند و درست به همان جایی ببرندش که در آنجا همیشه با لباس رسمی و آراسته ظاهر می­‌شده است. 🔹2- تعمیم مغالطه آمیز و ناروا در خود یادداشت در این پیش‌نویس ادعا شده است که روحانیت تقسیم کار کرده و کارهای بی­‌زحمت و منفعت طلبانه­‌ای مانند جمع آوری وجوهات را با علاقه انجام می­‌دهد ولی کارهای پرزحمتی مانند اصلاحات اجتماعی را انجام نمی‌دهد(!) اگر (چنانکه ظاهر این یادداشت است) این قضاوت درباره­ کلیت سازمان روحانیت باشد پس در طول تاریخ روحانیت، شهید اول و ثانی برای چه اعدام شدند؟ قاضی نور الله تستری برای چه بر دار رفت؟ جلوی ستم آشکاری که در قرار داد تنباکو بر مردم شده بود را چه کسی گرفت؟ شیخ فضل الله نوری در تهران به صورت جهری و آخوند خراسانی در نجف به صورت إخفاتی برای چه به شهادت رسیدند؟ سید حسن مدرس را در غربت کاشمر برای چه شهید کردند؟ محمد تقی بافقی را در قم چرا تازیانه زدند؟ اگر روحانیت وظایف خود را انجام نمی­‌داد، در همان دهه 30 که این یادداشت تحریر شده، شاه ایران تا پایان عمر آیت الله بروجردی از خوف چه کسی اصلاحات ارضی و سیاست‌های دیگرش را اجرا نمی­‌کرد؟ و سرانجام خون چه کسانی بود که بر هیبت 2 هزار و 500 ساله شاهان ایرانی مهر بطلان زد و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند؟ روحانیون تصمیم­‌گیر و تصمیم ساز و سازمان دهنده روحانیت در زمان نوشتن این یادداشت ناستوده از اساتید و همراهان شهید مطهری آیا آن گونه که در این یادداشت آمده، تقسیم کار کرده بودند؟! 🔹3- مغالطه زمان پریشی در انتشار یادداشت بی تردید این پیش نویس شهید مطهری در شرایط سیاسی – اجتماعی خاصی نوشته شده و درباره کوتاهی­‌های خاصی که ایشان با مشخصات شخصی خودشان ( به ویژه جوانی) فکر می­کرده­‌اند در بخشی از روحانیت وجود دارد، به صورت خام (و به غیر قابل عرضه) تحریر شده و این حق ایشان (فقط ایشان) بوده است که پیش‌نویس‌های مقدماتی خودشان را پردازش، ویرایش و اصلاح کنند و اگر صلاح دیدند آماده انتشار عمومی بکنند. 🔹چنین پیش­نویس پردازش نشد­ه­‌ای که در زمانی خاص تحریر یافته و نوک پیکان انتقاداتش متوجه گروه خاصی بوده، در این زمان آن هم در فضای مجازی (که اغلب کاربرانش به مشخصات آن زمان آگاهی کافی ندارند)، منتشر می­‌شود و نوک پیکان انتقادش به سویی دیگر تغییر داده می­‌شود! چنین عملی مصداق روشنی از «مغالطه » است و از هر کس صادر شود، نارواست. 🔻🔹بعد از انتشار نقد آقای علیدوست، آقای به میدان آمد و ضمن وارد کردن انتقاداتی صریح به وی، عملا به دفاع از بازنشر پرداخت. متن نقد علی مطهری به آقای علیدوست را اینجا بخوانید:👇 yun.ir/5qhtbf @rozaneebefarda
متن کامل نقد آقای به آقای [صفحه 2 از 2] ۴_ حجت الاسلام علیدوست به گونه ای به تحلیل یادداشت های استاد می پردازد که اگر کسی جنابشان را نشناسد فکر می کند ایشان دارای گرایشات پست مدرن است و اعتبار هر مطلبی را وابسته به شرایط روحی و شخصی و اجتماعی خاص زمان نویسنده می داند و لذاست که به جای اینکه بگویند آیا عبارت شهید مطهری به صورت موجبه جزئیه مراد بوده و در این صورت آیا قابل انکار است یا خیر، سراغ «آفات جوانی» و «شرایط اجتماعی – سیاسی خاص» در هنگام نوشتن متن مربوطه رفته اند. اینجاست که روشن می شود که حتی پردازش شدن این یادداشت درباره روحانیت توسط استاد نیز مشکل مستشکل را مرتفع نمی کرد زیرا اگر پردازش هم شده بود فورا اعتبار آن را به دلیل تأثیر پذیرفتن از «شرایط اجتماعی –سیاسی خاص» و نیز حالات شخصی مؤلف زیر سؤال می بردند. آیا می توان اعتبار سخنان امام خمینی(ره) در کتاب «صحیفه نور» را چون متأثر از شرایط خاص اجتماعی –سیاسی و شاید آفات پیری(!) است زیر سؤال برد؟! راستی این توصیه به حبس یادداشتهای استاد شهید تحت تأثیر کدام انگیزه های شخصی و شرایط اجتماعی- سیاسی نوشته شده است؟ اگر امثال آقای علیدوست نگران جایگاه روحانیت هستند یقین داشته باشند که از شخصیت شناخته شده و امتحان داده ای مثل استاد مطهری نه تنها گزندی به آن نخواهد رسید بلکه جایگاه آن را تحکیم خواهد کرد مشروط بر اینکه برای آیت الله شهید مطهری آنقدر احترام قائل باشیم که «ضع فعل اخیک علی احسنه» را در برخورد با مطالب ایشان فراموش نکنیم و تعمیمی که یقین داریم مقصود نبوده است پایه استدلال خود قرار ندهیم. البته اکنون که بهانه گیر و جنجال طلب در فضای مجازی فراوان است لازم است کلماتی مثل «بعضی» در قلاب در متون اینچنینی قرار گیرد تا بهانه ای به بدخواهان ندهد که نسبت به این امر اقدام خواهد شد گرچه محققان و آشنایان با اندیشه استاد نیازی به این ایضاح واضح ندارند. وقتی چنین ساده می توان از سوء استفاده ها پیشگیری کرد اصرار بر حبس این گنجینه بی نظیر و «ظلم آشکار» خواندن انتشار آن، آنهم از طرف یک استاد شناخته شده حوزوی غیر قابل توجیه و شگفت انگیز است. @rozaneebefarda
متن کامل نقد آقای به آقای [صفحه 1 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻استاد محترم حوزه جناب حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست مطلبی به غایت شگفت درباره یادداشت های استاد شهید آیت الله مطهری منتشر کرده و همه این مجموعه را یادداشت «خصوصی» دانسته و آرزو کرده اند که کاش مجموعه یادداشت های استاد که بیش از ده هزار صفحه است اساسا منتشر نمی شد! استدلال ایشان نیز دقیقا بر اساس همان تشبیهی است که جناب آقای دکتر سروش در حدود بیست سال پیش پس از انتشار حواشی شهید مطهری بر یکی از کتب مرحوم دکتر شریعتی ابراز کردند که این کار، در حکم بیرون کشیدن یک فرد از خانه با لباس زیر است. درباره متن کوتاه ایشان که ناخواسته توهین آمیز نسبت به استاد از کار درآمده است چند نکته قابل تامل است: ۱_ عدم انتشار این یادداشتها که حاوی صدها بلکه هزاران نکته ای است که در آثار استاد نیامده، محروم کردن مردم و اهل تحقیق در ایران و سایر کشورها از یک سرمایه بزرگ علمی و معنوی منحصر به فرد است. یک غیب گویی هم فرموده اند که اگر شهید مطهری حضور داشت این یادداشتها را پردازش می کرد، در حالی که سخن در این است که اکنون که شهید مطهری به دست دشمنان روحانیت شهید شده و حضور ندارد با این سرمایه غنی چه باید کرد؟ آیا می توان به خاطر چند جمله که مقصود از آن واضح است و با این حال با مذاق برخی سازگار نیست، مردم را از این سرمایه عظیم محروم کرد؟ یا باید آنها را تحت عنوان «یادداشت» در دسترس قرار داد؟ البته این کار هرگز «کتاب سازی با یادداشتهای خصوصی» چنانکه فرموده اند نیست. بدیهی است که یادداشتهایی از آن اسلام شناس عظیم الشان که صرفا جنبه شخصی و محرمانه داشته باشد منتشر نشده و نخواهد شد. ۲_ جمله ای در یادداشت های استاد که باعث شده است جناب اقای علیدوست فتوا به حبس دهها هزار یادداشت استاد بدهند در نقد علمای شیعه است. استاد شهید انتقاد کرده اند که علمای شیعه و فقهای عظام در کارهایی که منفعت دارد پیشقدم می شوند ولی به اصلاحات عمومی کاری ندارند و می گویند خود حضرت بیایند. جناب علیدوست با اینکه یقین دارد که مقصود ایشان بخشی از فقهاست، تجاهل کرده، مطلب را عمومیت می دهد و بعد به دفاع می پردازد که ما در میان روحانیت افرادی مانند شهید اول و شهید ثانی و مدرس را نیز داریم. گویی آن متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام از وجود چنین شخصیت هایی در میان روحانیت بی خبر بوده است! عجیب است که یک استاد حوزوی که سالها با قرائن مقالیه و مقامیه و مطلق و مقید و عام و خاص قرین بوده است، جمله شخصیتی را حمل بر همه روحانیون می کند که می گوید: «من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست» (حماسه حسینی، ج۱، ص۱۴۱). آیا ردیف کردن موارد به اصطلاح نقضی پیش پا افتاده از فقهای بزرگ، برای «مؤلف کتاب نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» و کسی که خود شهید مبارزه با «تز اسلام منهای روحانیت» است شگفت و سؤال انگیز نیست؟ آیا امام خمینی هم که در منشور روحانیت، از افرادی روحانی به مارهای خوش خط و خال تعبیر می کند مقصودشان تمام روحانیون است؟ یا آنجا که می گوید کوزه ای را که پسرم مصطفی از آن آب خورده بود آب کشیدند چون پدرش فلسفه می گوید، مقصودشان همه علمای حوزه بوده است؟ ۳_ ظاهرا ایشان فرصتی برای مروری ولو اجمالی بر یادداشتهای استاد که مملو از تحلیل و تدقیق و گاه فتح باب است نداشته اند و لذا آنرا «غالبا مشتی فرضیات» توصیف کرده اند! در رد این جفا همین بس که استاد چند بار در اواخر عمر گفته بودند که اگر هیچ منبعی در اختیار نداشته باشم با استفاده از یادداشتهایم تا سی سال می توانم کتاب منتشر کنم. بله، نمی توان این یادداشتها را «لزوما» همان متن نهایی که استاد در صورت ادامه حیات منتشر می کردند دانست و احتمال حک و اصلاح در آن منتفی نیست همچنان که یک نویسنده و محقق در چاپ دوم کتابش هم گاهی حک و اصلاح می کند. درست به همین دلیل است که این مطالب تحت عنوان «یادداشتها» منتشر می شوند و نام این کار کتاب سازی با پیش نویس های خصوصی نیست. ادامه:👇
ماجرای جمع آوری یادداشت های اقتصادی شهید مطهری به دستور امام! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹در ابتدای مجموعه ای از مباحث شهید مطهری برای نخستین بار منتشر شد که انتقاداتی را برانگیخت و نهایتا منجر شد به آنکه به دستور این اثر جمع آوری شود! برای اطلاع از ابعاد ماجرای پیش گفته٬ مطالعه دو یادداشت ذیل بسیار راهگشاست؛ ۱) تعطیلی ر‌وزنامه اطلاعات به واسطه نشر یادداشتی از شهید مطهری٬ توسط سیدمحمود دعایی! 👇 http://www.m-ghorbani.com/content/khaterat/11603/ ۲) شرح ماجرای جمع آوری کتاب 416 صفحه ای منسوب به شهید مطهری با عنوان «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» بعلاوه خلاصه کتاب 👇 http://5657.persianblog.ir/post/106/ @rozaneebefarda
بیانیه سیدمحمد الحیدری معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ های عتبات الحیدری در این بیانیه تلویحا بدون نام بردن از سید احمد الصافی(نماینده آیت الله سیستانی و تولیت حرم حضرت عباس علیه السلام) ایشان را به اختلاف افکنی و زمینه‌سازی برای جدایی نیروهای حشدالشعبی متهم کرد. متن بیانیه و پاسخ سیداحمد الصافی را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ‌های چهارگانه عتبات [صفحه۱از۲] ؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 براى آن كه تصور واضحى درباره خروج نيروهاى چهارگانه (تيپ العباس و تيپ امام على و لشكر على اكبر و لكشر انصار مرجعيت) كه از برادران ما هستند، بوجود آيد، شايسته است كه ابتدا مفاهيمى را مشخص كنيم: 1-فتواى آيت الله العظمى سيد على سيستانى دام ظله در خصوص جهاد كفايى، فتوايى در راه خداست يعنى اين كه ايشان احساس كردند كه وضعيت خطرناك است و اين موضوع ايشان را واداشت كه اين فتوى را براى دفاع از اسلام و ملت عراق و بلكه منطقه صادر كنند. 2-شرط نيست كه لبيك گفتن به نداى فتواى جهاد كفايى محدود به مقلدين آيت الله سيستانى باشد و اين از بديهيات نزد علماى دين است. 3-هركس كه براى مقابله با داعش شتافت پس در راستا و در جهت منافع فتوى عمل كرده است پس اقدامات برادران لبنانى و ايرانى در پشتيبانى و مشاوره به نيروهاى عراقى در راستا و در جهت منافع فتوى و دفاع از اسلام و عراق و ملت اين كشور مى باشد. 4-بر پايه همين نكته -كه در شماره قبلى بيان شد- دولت عراق با دولت ايران درخصوص پشتيبانى از حشد از نظر اسلحه و آموزش و...الخ، به توافق رسيد و همچنين جهت يادآورى بايد گفت كه كشورهاى ديگر پشتيبانى از عراق در سختى و مشكلات مربوط به هجوم داعش را رد كرده بودند. 5-برادران در حشد كه به جهاد و فداكارى مى پردازند، به مفاهيم اسلامى در خصوص جهاد و فداكارى نيازمندند تا به مقابله با دشمن ادامه دهند و اين مفاهيم اسلامى از علماى دين گرفته مى شود، صرف نظر از اين كه مليت آن ها چه باشد و اين روش علماى بزرگ ما بوده است. 6-هركس كه پايبند به ادامه فتوى و موفقيت آن باشد پس چنين شخصى پايبند به اسلام و ملى گرايى به معناى دفاع از كشور و ملت مى باشد. 7-مفهوم ملى گرايى در اين موضوع مرتبط با ميزان فداكارى و مقابله با داعش و دشمنان اسلام و پياده سازى مفاهيم اسلامى بدون قصد براى به دست آوردن دستاوردهاى شخصى مى باشد. 8-نزديكى به مرجعيت عراق در حقيقت به معنى پايبندى به اجراى فتوى طبق موازين شرعى -كه مهم ترين آن جهاد در راه خدا و فداكارى است- مى باشد و نه صرفا ادعاى نزديكى به مرجعيت. 9-از نظر دينى تقسيم بندى به عنوان عراقى و ايرانى در فتواى مرجعيت وجود ندارد بلكه چارچوب فتوى اسلام و در راه خدا بودن است پس بنابراين برادران نيروهاى چهارگانه عناوين و پشتيبانى هاى خود را از عتبات مقدسه دريافت كرده اند و نه از مرجعيت. پس اگر بگوييم كه عتبات مقدسه مرتبط با مرجعيت است پس بايد عتبات، حشد را با تمام اصناف و نيروهاى آن پشتيبانى كند چراكه مرجعيت براى همه است و نه براى طرف يا گروه خاصى. ولى ما مى دانيم كه همانطور كه نماينده مرجعيت در لبنان آقاى حامد الخفاف فرمودند عتبات مرتبط با اداره اوقاف شيعه و نيروهاى نظامى مرتبط با فرماندهى نظامى كشور هستند و اداره اوقاف و فرماندهى طبق قانون مرتبط با دولت هستند و ربطى به مرجعيت ندارند. اين نيروهاى چهارگانه سعى در جداسازى وضعيت وعناوين خود با نام مرجعيت عراق داشتند ولى همانطور كه در سطرهاى سابق بيان كرديم اين اقدام صحيح نبوده است ولى اين نيروها به اين تقسيم بندى ها براى خود تحت اين عناوين ادامه دادند كه اين اقدام آن ها تفاوتى با نيروهاى نظامى كه داراى عناوين سياسى هستند، ندارد و هرآنچه كه بر آن نيروهاى نظامى-سياسى منطبق است، بر اين نيروهاى چهارگانه نيز منطبق است. ممكن است برخى از آنان اين گونه تفسير كنند كه ما نيروهايى عراقى هستيم ولى نيروهاى غير ما ايرانى هستند و اين تقسيم بندى همانطور كه بيان شد، تقسيم بندى اسلامى نمى باشد، البته كه اگر كسى ايمان به ضرورت و اهميت كشور اسلامى ايران داشته باشد پس اين اعتقادى حق است و اعتقاد باطلى نيست زيراكه بالاترين منصب در اين كشور فقيهى است كه دعوت به اسلام مى كند و به همين خاطر مى بينيم كه مرجعيت به ديدارهاى خود با مسئولين ايرانى ادامه مى دهد و اما اگر كسى به اصل ولايت فقيه اعتقاد داشته باشد يا اگر كسى چنين اعتقادى نداشته باشد، پس اين مسأله مرتبط با جانب فقهى است چراكه فقها، برخى از آنان به اين اصل اعتقاد دارند و برخى نيز به اين اصل اعتقاد ندارند و اين موضوع عملا نزاع و اختلافى را به وجود نمى آورد زيرا آيت الله العظمى سيد على خامنه اى دام ظله نسبت به ارتباط با مرجعيت عراق كه آيت الله العظمى سيد على سيستانى است وجوب و تأكيد دارند. @rozaneebefarda ادامه👇
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ‌های چهارگانه عتبات [صفحه ۲از۲] از طرفى ديگر آقاى سيستانى در بسيارى از جزئيات امور دخالت داشته اند مانند قانون دولت موقت و يا اين كه نوشتن قانون اساسى جديد عراق از طرف اشخاصى كه منتخب مردم هستند باشد و همچنين دستورات سياسى كه در نماز جمعه به نام مرجعيت عراق بيان مى شود نيز از نظر واقع گرايى همان سخنان و عمل ولايت فقيه است درحاليكه مرجعيت آقاى سيستانى دام ظله برپايه منافع اسلامى مى باشد. آنچه كه اخيرا اتفاق افتاد اين است كه هنگامى كه برادر ابوفدك به جانشينى شهيد المهندس معين شدند اين نيروهاى چهارگانه بيانيه اى در رد اين جانشينى صادر كردند و اين اقدام مغاير با قوانين نظامى است و اين درحالى است كه تبعيت از قوانين نظامى براساس فتواى آقاى سيستانى دام ظله واجب مى باشد چراكه درصورت سرپيچى شاهد هرج و مرج خواهيم بود. البته كه اگر نيروهاى چهارگانه نظر خاصى داشتند پس شايسته بود كه وارد گفتگوهايى با حشد مى شدند تا به باورى مشترك با آن ها برسند ولى معيار، اطاعت و التزام به دستورات و قوانين نظامى است حتى اگر خلاف نظر شخصى باشد و آنچه كه تأسف برانگيز است اين است كه برخى از علماء دين، نيروهاى چهارگانه كه برادر ما هستند را به عدم التزام و پايبندى به قوانين نظامى تحريك مى كنند!! و اما اين ادعا كه پست ها و مناصبى به اين نيروهاى چهارگانه داده نمى شود پس اين موضوع مرتبط با فرماندهى حشد است و از نظر واقع گرايانه نيز آنان در حال حاضر قسمت مهمى از حشد را در دست دارند درحاليكه نفرات آن ها نسبت به بقيه حشد بسيار محدود مى باشد و به طور كل اين اصرار بر گرفتن پست و منصب صحيح نيست و با عمل در راه خدا تناسبى ندارد ولى نيروهاى چهارگانه براى ارتباط با وزارت دفاع به اين وزارتخانه رفتند ولى با اين موضوع رو به رو شدند كه طبق قوانين وزارت دفاع درصورت پيوستن به اين وزارت مناصب خود در حشد را از دست خواهند داد!! پس به حشد بازگشتند با اين پيام كه يا مناصبى دريافت مى كنند و يا اين كه جدا خواهند شد!! همچنين خروج اين نيروها از حشد باعث تضعيف حشد مى شود و كسى كه ادعاى ارتباط با مرجعيت را دارد بايد در اتحاد حشد سهيم باشد زيرا دشمنان از زمان تشكيل حشد تا به امروز سعى در تضعيف و جنگ با اين نهاد نظامى را داشته اند. اما بيرون دادن اين اختلاف از ابتدا به بيرون از حشد موضوعى خطرناك است كه به نفع حشد نمى باشد و ضرورى است كه علماى دين به اين نيروها نصيحت كنند تا از حشد محافظت شود و نه اين كه اختلافات را عميق تر كنند يا يكى از طرف هاى اين اختلاف باشند و نيز برخى از آنان مى گويند كه كاركنان و متوليان حشد فضا را براى مرتبطين با حوزه نجف باز نمى كنند و من مى گويم كه هيچ كس را نسبت به پيوستن و ارتباط با امور عقيدتى منع نكرده ايم بلكه ما سعى كرديم كه هر طلبه اى را براى عمل با خود جذب كنيم. همچنين همانطور كه سخنگوى فرمانده كل نيروهاى مسلح تصريح كرد حكم نخست وزيرى امرى ادارى و نظامى بود، به عبارتى ديگر از آنجا كه آنان اصرار بر جدايى داشتند پس فرمانده كل نيروهاى مسلح براى محافظت از آنان و طبق صلاحيت هاى خود فرمانى مربوط به ارتباط اين نيروها با خويش صادر كرد. شايان ذكر است كه اين نيروهاى چهارگانه و افرادى كه با آنان هستند بر اعطاى مناصب و پست هايى بدون ملاحظه و تفاهم با تركيب بندى حشد و نيروهاى آن اصرار داشتند و اين موضوع شبيه سهمبندى حزبى است كه مرجعيت آن را رد مى كند. اميد داريم كه برادران در نيروهاى چهارگانه بر روى گفتگو درمورد موضوعات اختلافى با روحيه اى اسلامى و به دور از ديكته كردن تحت هر نام و عنوانى كار كنند و تلاش كنند كه در نهايت برادرى مشكلات را حل كنند چراكه همگى با دشمنان جنگيده اند و فداكارى هايى انجام داده اند. ؟ @rozaneebefarda
💥نان نفوذیها در اختلاف‌افکنی و فتنه‌گری است و ابزارشان سخن‌چینی! آنان با تملق گویی یک طرف ماجرا وارد محدوده قرمز و اندرونی جبهه انقلاب می‌شوند با اطلاعات داخلی، با دست انقلابیون بر صورت یک دسته دیگر سیلی می‌زنند وقتش که فر برسد با مشت بر فرق همین ارباب بدلی شان خواهند کوفت آنان هرگز از ارباب اصلی شان دست برنمی‌دارند افسوس که چقدر ساده اندیش اند نفوذپذیران و چقدر خوش خیال اند که گمان می‌کنند می‌توانند عناصر آموزش دیده را به آسانی جذب و بکارگیری کنند حالا این اول راه است‌ در ماه‌های آینده که همین خبرچینی ها موجب گیس و گیس کشی و آبروریزی بین نیروهای انقلابی شد، آنوقت حضرات خودعاقل پندار همپیاله نفوذی ها، خواهند فهمید چه خبطی کرده‌اند اما آن زمان خیلی دیر شده است. فعلا که حضرات خود را عقل کل می‌پندارند و به توصیه‌های دوستان هم بی‌توجه اند اما زودا که با لگد دشمن از خواب ناز بلند می‌شوند. حاج باقر باید در پالایش اطرافیان بیشتر دقت کند دکتر زاکانی هم با نخبگانی انقلابی قم بیشتر بنشیند کار این‌قدرها که فکر می‌کنید آسان نیست! خود دانید... @rozaneebefarda
پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: بسمه تعالی روز معلم را به همه‌ی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم. این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژه‌ی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش می‌یابندو آنگاه زندگی عدالت‌محور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند. نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکل‌گیری یک جامعه‌ی دینی عادلانه و آرمان‌خواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد. کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به‌کار گیرد. این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهده‌دار آن شده‌اند. اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند. نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آن‌چنان انبوه و ذخیره‌ئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیده‌ی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند. این ثروت، محصول کار و انگیزه‌ی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزه‌ی آنان باد. نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجسته‌ئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت. از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هسته‌ئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دهه‌ی سی از عمر خود در حوزه‌ی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دهه‌ی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید. درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
اولین نامه‌ی پویش مطالبه مجلس انقلابی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم پویش @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن نامه جهت مطالعه و توسط عموم نخبگان و مردم انقلابی، ارائه می‌گردد: 📝بسمه تعالی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در سراسر کشور سلام و رحمة؛ 🔹اکنون که حوادث انتخابات مجلس یازدهم با تمام فراز و نشیب‌ها گذشته و مردم با اعتماد به تفکر انقلابی در اکثر حوزه‌های انتخابیه‌ی سراسر کشور، نامزدهایی که شعارهای انقلابی مطرح کرده بودند را برگزیده‌اند و به زودی مجلس یازدهم وارد میدان عمل خواهد شد، ما جوانان دغدغه‌مند بر خود لازم می‌دانیم در تمامی مسائل پیش رو کمافی‌السابق تحلیل و نظر خود را به نمایندگان مردم منتقل نماییم. ما معتقدیم انتخابات پایان خط مردم‌سالاری نیست بلکه آغاز دوران رصد و امر به معروف توسط مردم و نخبگان است و در این راستا نظرات خود را در مورد اولین و یکی از مهم‌ترین آزمون‌های پیش‌روی منتخبان مجلس یازدهم بیان می‌کنیم. 🔸روزهای ابتدایی مجلس همیشه به تعیین ترکیب کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه‌ی مجلس می‌گذرد و این بزنگاه در افکار عمومی و محافل نخبگان، برآیند مسیر فعالیت یک مجلس را عیان می‌سازد. آن‌چه ما را بر آن داشته که این سیاهه را خطاب به شما به نگارش درآوریم، دغدغه‌ی عدم تکرار روند معیوب گذشته در تعیین ترکیب مجلس علی الخصوص روند انتخاب رئیس مجلس است که پیشانی و نماد قوه‌ی مقننه در نگاه مردم و قانون اساسی کشور شناخته می‌شود. اعتقاد ما بر این است که بسیاری هزینه‌هایی که در سال‌های گذشته از جانب مجلس‌های نهم و دهم به کشور وارد شده است، به نوعی به این روند و شخص رئیس مجلس هم مرتبط می‌شود. از این رو به جد خواهان آن هستیم که در انتخاب رئیس مجلس آینده، تنها معیارهای انقلابی و کارآمدی بیش‌تر مد نظر قرار گیرد. 🔹واضح و مبرهن است که با توجه به ترکیب مجلس یازدهم که اکثریت قاطع کرسی‌ها در اختیار کسانی است که خود را انقلابی نامیده‌اند، لازم به عدول از معیارها برای مقابله با جریان غربگرا نیست و توقع می‌رود رقابتی همراه با رفاقت بین نیروهای انقلاب برای انتخاب کارآمدترین و انقلابی‌ترین رئیس مجلس ممکن اتفاق افتاده و تحت هیچ شرایطی، هیچ مسأله‌ی فرعی بر معیارها و شاخص‌های رئیس مجلس اصلح، سایه نیاندازد. این معیارها به نظر ما شامل موارد ده گانه‌ی زیر می‌باشد: ۱- تجربه‌ی کافی و تسلط کامل نسبت به فرآیندهای تقنینی و سازوکارهای مجلس ۲- پایبندی به اصل اساسی شفافیت در خصوص عملکرد مجلس و نمایندگان ۳- مبارزه‌ی صریح و بدون هیچ خط قرمز با فساد؛ چه از درون گروه خودی باشد چه بیرون و اشتهار به فسادستیزی در افکار عمومی مردم، جوانان و نخبگان سیاسی جریان انقلاب ۴- مورد اطمینان، وثوق و اجماع بودن بین طیف‌های گوناگون جریان انقلاب و وحدت آفرینی در بدنه‌ی سیاسی کشور و مجلس ۵- گذشته‌ی سیاسی و مدیریتی قابل دفاع ۶- عدم انحراف از خط انقلاب، امام و رهبری یا سکوت غیرانقلابی در بزنگاه‌هایی چون فتنه ۸۸، برجام، لوایح مرتبط با FATF ۷- متعهد به عدم استفاده‌ی سیاسی، انتخاباتی و شخصی از جایگاه ریاست مجلس به نفع خود یا اطرافیان ۸- متعهد به عمل بر مبنای خرد جمعی و رفتار طبق مر آیین‌نامه‌ی مجلس ۹- به معنای واقعی کلمه طرفدار عدالت و تقدم عدالت بر توسعه ۱۰- مدیریت بر مبنای اصول گفتمان اصیل انقلاب و اولویت ندادن به تکنوکرات‌های ویران‌گر در سطح سیاست‌گذاری و تقنین 🔸جوانان انقلاب در این بزنگاه مهم مجلس یازدهم به خوبی تک تک کنش‌های منتخبان را زیر نظر دارند و برای حفظ این مجلس بر ریل انقلاب مصمم هستند. امید است با انتخاب انقلابی‌ترین گزینه از میان افراد مطرح برای کرسی ریاست مجلس، گام اول در بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه اصلی خود در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی را برداشته و راه را بر تقلیل مجلس انقلاب به سکوی پرش به دیگر قوا ببندید که ملت ایران طعم واقعی مجلس وکیل الملة را چشیده و نام شما را در تاریخ از وکیل الدوله‌های سیاست باز تفکیک نمایند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍️ثبت امضای الکترونیکی از طریق لینک زیر: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQhtNH60rXtll-EqDl5R6mQvQFYmFnvZ7jHITdcAqi-npGCg/viewform?usp=sf_link 🗣بدین‌وسیله از تمامی جوانان و مردم انقلابی ایران دعوت می‌شود تا با انتشار این پیام در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در کانال تلگرامی پویش و ثبت خود با این پویش همراه شوند. @rozaneebefarda
ماجرای تأسف بار توسط 👇👇👇 http://www.jahannews.com/news/726338 🔶حاشیه او مرید رئیس جمهور فعلی است که حرف و حدیث های کاملا جدی در مورد جعلی بودن مدرک او نیز وجود دارد و هنوز که هنوز است به هیچ کجا و هیچ کس پاسخگو نبوده است. آیا جعل مدرک در میان به یک اپیدمی تبدیل خواهد شد؟! @rozaneebefarda
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 1از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4161 @rozaneebefarda ادامه👇
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 2 از 2] تنها بازخوانی محققانه سلوک سیاسی-اجتماعی مطهری است که از تصویرسازی های تحریف شده در مورد مطهری پیش گیری خواهد کرد. چه اینکه این روزها تلاش هایی صورت گرفته برای مصادره یا تحریف مطهری؛ نمونه اگر بخواهید خاطرات (همان ) که توسط و با پول بیت المال مسلمین در داخل چاپ شد و در آن مطهری را تلویحا درباری نامیدند و بلکه درباری شدن امثال نصر(که پدرش درباری بود) را به توصیه او دانستند! یا چنان که در مهرنامه و سیاست نامه خواست تصویری و به سان از مطهری ارائه دهد و او را که اسوه انقلابیون بود، در مقابل آنان جا بزند! برداشت های آکنده از زمان پریشی و تحریف، چونان که در یادداشت های پراکنده امثال می بینیم نیز نسبت روشنی با حقیقت مطهری ندارد و لذا تلاش نافرجام دوستانش در برای جا زدن مطهری در زمره حلقه ، نیز ناروا و بیراه است(چه اینکه جناب جعفریان خود بهر می داند مطهری با کدامین انگیزه و با کدامین شرط و شروط که همه در خدمت به سربازان نهضت امام بود، حضور موقت در دارالتبلیغ را پذیرفت) مطهری اما برخلاف بافته های اغیار، نه چونان شریعتی و بازرگان التقاطی است و نه آنچنان که نصر و سایر درباریان به دروغ در پی القای آنند، درباری است! و نه آنچنان که آرزومندند و تلاش مذبوحانه شان را در این جهت بکار بسته اند، اعتدالی است! اسوه های اعتدالی ها نه امثال مطهری که به حق کسانی مانند است. کسی که از ابتدای نهضت امام تا پایان، سیاست یک به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته بود و آنچنان می نمایاند که نبود و آنچنان بود که نمی نمود! همین است که شریعتمداری و نهضت آزادی هر دو در آستانه پیروزی بر طبل تفرقه در صفوفق انقلابیون کوفتند و به بهانه حفظ قانون اساسی مشروطه، آخرین تلاش ها را برای حفظ سلطنت و شاه به کار بستند! مطهری صریح بود، گرچه در ترویج حق، راه تعامل را نمی بست و با پیروان مکاتب باطل گاه ساعتها وقت گرنمایه به گفت و گو خرج می نمود اما، او کسی نبود که پیشه کند و به اقتضای منافع شخصی یا باندی، از حق گویی کوتاه بیاید. این بود که در کارنامه مطهری، همواره مواجهه های جدی با جریان های فکری مختلف را می بینیم؛ گاه با پورداوود(از بانیان باستان گرایی در دوران جدید) سینه به سینه می شد، گاه دست رد بر سینه مجاهدین می کوفت، گاه در دل دانشگاه تهران با و به محاجه می نشست، گاه شلاق بیداری بر فرق فرقان بدلی می زد و گاهی دیگر به زهدفروشی و انحراف آشکار امثال خرده می گرفت. مخالفت با (معلم پرشور خراسانی که خود مطهری در مشهوریتش نقش اساسی داشت) را اگر تکلیف می دانست، دریغ نمی کرد؛ حتی اگر طرفداران متعصب شریعتی تا مرز دشمنی با او پیش بروند. بازرگان و نهضت آزادی اما، پیچیده ترین جریانی بود که مطهری در آخرین روزهای زندگانی در تدارک جدا کردن راهش از آنها بود. همو البته در بدو ورود امام به تهران و در جابجا کردن محل سکونت امام، سیلی های سختی به فرزندان معنوی نهضت آزادی زده بود اما فرزندان فکری شریعتی فرصت برای تمام کردن این پروژه دشوار را به او ندادند و مطهری آخرین برگ دفتر عمرش را به خط خون امضا کرد. مطهری نه ربطی به درباری ها دارد، نه رابطه ای با التقاطی ها دارد، نه نسبتی با اعتدالی ها! مطهری مطهر است و این است که او را به حق باید اسوه دانست. اسوه ای که علی رغم تأکید امام بر آثار نابش، و علی رغم تصریحات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هنوز که هنوز است در زادگاه فکری خویش (حوزه مقدسه) گمنام و غریب است. شاید بتوان برای قصور و تقصیر برخی متولیان حوزوی در چهار دهه گذشته در محجوریت آثار این شهید در حوزه، توجیهی آورد اما حتما هرگز نمی توان از قصور و تقصیر جریان انقلابی حوزه در بازخوانی مشرب فکری و سلوک سیاسی شهید مطهری، به آسانی درگذشت. روزگار غربت این روزهای جریان انقلابی حوزه، حاصل بی مهری به اسوه هایی است که بازخوانی زندگانی شان، چونان شمشیری بران، و را یکجا کنار خواهد زد و شعار انقلاب اسلامی و آرمان و منویات رهبری را به عینیت نزدیک تر خواهد کرد. این روزهای بیش از هر زمان دیگری به مطهری نیازمندیم؛ آنکه به حق معلم شهید انقلاب اسلامی است. @rozaneebefarda
صد ها نفر از معترضان به محدودیتهای به کنگره ایالتی میشیگان در در پیامی توییتری از این اقدام حمایت کرده است این اتفاقات احتمال تجزیه را در آمریکا بسیار بیشتر می کند در حال برخورد به است ۱۹ @rozaneebefarda
جیغ بنفش رسانه برجامی نسبت به نامه 400 نفر از طلاب و فضلای قم با درخواست برخورد قضایی با عوامل ولنگاری فضای مجازی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶روزی نامه آرمان که از آن به عنوان ارگان خانوداگی هاشمی رفسنجانی تعبیر می شود، در واکنش به نامه اخیر 400 نفر از طلاب و فضلای قم، تعابیر سخیف و رادیکالی به کار برده و تلاش کرده با هوچی گری، مطالبه قانونی و معقول طیف مهمی از روحانیان قم را تخطئه کند. 🔳این سنخ جیغ های بنفش نشان از آن دارد که تیر به هدف خورده و مطالبه باید تا وصول به نتیجه مطلوب ادامه یابد. روشن است که تلاش مذبوحانه نفوذی ها برای به حاشیه کشاندن قم و روحانیت، پیشگیری از این سنخ مطالبات به حق و قانونی است. 🔶در بخشی از چنین نوشته اند: اصولگرايان تندرو و گروهي که در کشور به دلواپسان مشهور شده‌اند، در برابر هر پديده اجتماعي که براساس ميل و نظر آنان نباشد، آسان‌ترين راه را برمي‌گزينند و تلاش مي‌کنند با ماهيت وجودي آن پديده مبارزه کنند. اين بار نيز ماجراهاي پيش آمده در شبکه اجتماعي اينستاگرام بهانه‌اي شده تا اين دلواپسان بار ديگر با نوشتن نامه، درخواست فيلتر شدن اين شبکه اجتماعي را داشته باشند. به‌تازگي نامه شکواييه اين بار از سوي طلاب منتشر شده که با 400 امضا خواستار بازداشت و محاکمه وزير ارتباطات و ابوالحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي شده‌اند. پس از نافرجام ماندن فيلترينگ تلگرام، بسياري فكر مي‌كردند كه شايد ديگر شاهد اين سياست نباشيم، اما ظاهرا ماجراي فيلترينگ ادامه‌دار شده است و به زودي شايد شاهد تكرار آن داستان براي اينستاگرام باشيم. اصولگرايان خاص در بيشتر مواقع در قامت موافقان فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي ظاهر شده‌اند و از اين رو به نظر مي‌رسد با توجه به تغييرات ايجاد شده به ويژه در پارلمان، اين تقابل‌ها بر سر بودن يا نبودن اينستاگرام در ماه‌هاي آتي شدت بيشتري بگيرد. تا اينجاي کار عليرضا زاکاني، از اعضاي جبهه پايداري که از قرار معلوم در جريان نشست اخير گزينه‌هاي اصلي رياست پارلمان به ازاي کرسي مرکز پژوهش‌ها از رقابت با قاليباف سر باز زده، به نامه 400 طلبه براي بازداشت آذري‌جهرمي و فيروزآبادي واکنش نشان داده است. متن کامل در: 👇 https://www.pishkhan.com/news/179016/ 🔶حاشیه این همه فحش و برچسب در یک یادداشت، بیش از هرچیز ماهیت رادیکال این جماعت بلندآواز و میان تهی را نشان می دهد! استفاده از تولیدات رسانه ای نفوذیها و خبرچینان حوزوی در این یادداشت نیز جالب توجه است! البته اشاره به شخص یا تیم خاصی نداریم. نفوذی ها در مشغول کارند! @rozaneebefarda
درنگی در حضور طلاب در بازار بورس 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در سال های اخیر و به دنبال تحولات اقتصادی داخلی، برخی طلاب نیز مانند سایر مردم به فعالیت در روی آورده اند. در حسن و قبح اصل این اتفاق فعلا حرفی نیست، موضوع آن است که حضور در بازار پرنوسان و پرریسکی مانند بورس، نیازمند مهارت و دانش و آموزش است. اکنون برخی افراد و گروه ها، در فضای خلأ اطلاعات بورسی، در قم به شدت فعال شده اند و به ترویج حضور طلاب در بورس و بعضا سوق دادن سرمایه های اندک آنان به این بازار پرداخته اند که فعلا قضاوتی در مورد کارنامه آنان نیز نداریم. به نظر می رسد چنانچه حوزه علمیه و سایر نهادهای عالی حوزوی اگر در مدیریت و هدایت این اتفاقات ورود نکنند، ممکن است این اتفاق در آینده نه چندان دور تبعاتی برای حوزه به دنبال داشته باشد.(این تبعات ممکن است اقتصادی باشد، یا سیاسی و فرهنگی و صنفی و...) اگر متولیان حوزوی از تحولات جاری جا بمانند، جبران این فاصله آسان نیست. اصلا بحث بر سر آن نیست که حضور طلاب در بورس تهدید است یا فرصت، بحث بر سر آن است که باید مسیر و ماهیت این بازار را برای عموم حوزویان روشن کرد که احیانا تجارب تلخ گذشته و بر باد رفتن سرمایه اندک این قشر عزیز، پیشگیری شود و در عین حال چنانچه این حضور در تقویت جهش تولید و اقتصاد کلان کشور مؤثر است، هدایت و تقویت آن به نتایج ضریب خواهد داد. @rozaneebefarda
کنایه جالب یک اکانت انقلابی به @rozaneebefarda
نکته اظهارات واضح البطلان کارگزار دولت توسط رئیس‌جمهور اصلاحات شد. عیسی کلانتری در ضمن خاطره بافی، مطلب نادرستی را به امام نسبت داده بود که توسط واسطه در نقل، تکذیب شد. واقعا این جماعت از این اقدامات سخیف در چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟! آیا آنان نمی دانند، ابزار و نقل خلاف از امام عزیز، موجب رسوایی است؟! @rozaneebefarda
پيام تاریخی به شوراى مديريت حوزه علميه قم حفظ اركان فقه و اصول در حوزه‏ها/ ضرورت همبستگی و احترام متقابل شورای مدیریت و طلاب انقلابی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ شوراى مديريت حوزه علميه قم- دامت افاضاته‏ با سلام و دعا براى شما عزيزان، زحمات شما عزيزان چيزى نيست كه بر كسى پوشيده باشد. ان شاء اللَّه با كمك همه دست‏اندركاران امور حوزه موفق شويد پاسخگوى سؤالات جهان اسلام شويد. اين مسأله نبايد فراموش شود كه به هيچ وجه از اركان محكم فقه و اصول رايج در حوزه‏ها نبايد تخطى شود. البته در عين اينكه از به صورتى محكم و استوار ترويج مى‏شود، از محاسن و حوزه‏هاى اسلامى استفاده گردد. بار ديگر به فرزندان خوب و انقلابى‏ام سفارش مى‏كنم كه شوراى مديريت حوزه علميه قم مورد تأييد اين جانب مى‏باشند. سعى كنند تندروى نكنند كه تندروى باعث شكست خودشان مى‏گردد. بايد اساتيد محترم حوزه را كه در خدمت انقلاب و اسلام و علوم اسلامى مى‏باشند تا آنان بتوانند به هدفهاى مهم تعليم و تربيت برسند. شوراى مديريت و اساتيد عزيز هم توجه داشته باشند كه به يك از ‏هاى_مشروع خود . طلاب انقلابى و مبارز، پيشتازان انقلاب اصيل اسلامى‏مان مى‏باشند. چهره گلگون و روشن ‏هاى ايران در جهان اسلام مرهون زندانها و شكنجه‏هاى اين عزيزان است. اين مسأله بايد در نظر گرفته شود كه شوراى مديريت حوزه علميه قم از خدا مى‏خواهند كارى كنند كه طلاب عزيز در فراگيرى علم و دانش با مشكلات روبه نشوند. اگر در بعضى جهات بدين نتيجه نمى‏رسند، لا بد در حد توانشان نيست. شعار هميشه از آن كسانى است كه وارد گود اجرا نيستند. از خداوند متعال توفيق سرداران و سربازان علوم اسلامى را خواستارم. و السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته. روح اللَّه الموسوي الخمينى‏-17/ 2/ 68 (صحيفه امام، ج‏21، ص 381) @rozaneebefarda