eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
514 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️انحرافات و ادعاهای ملاقاتش با امام زمان (عج) واعترافاتش 📛اعتراف به جاه طلبی و سوء استفاده از مریدان 🔆جهت آشنایی بیشتر : 🔻گفتگو با آیت الله سیدان در باره سید حسن ابطحی 🔻کنايه جالب آيت الله جوادي آملي به ابطحي 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🗯 🤯آن یکـی گـردید مـحو فـلســــفه 🤯خـویش را دانـا شـمـــرده از سـفــــه 🐸فـــکر او تحدیــد اطـراف و جـهات 🐸کــار او تشـریح حـــــیوان و نــــبـات 🌎ازقدیم آمد جهان، یا حــــادث است 🌎 آفریــــدش با غرض یا عــابث است 💥بـی خـــبر لیکـن ز احکــــــام اله 💥مـی ندانـــد جـز نــــمازی گـــاهگاه ⛓صـد دلیـل آرد پی تجــــرید نـفس ⛓نفس او لیکن به صــــد زنجیر حبـس 😪ای خَیو (تُف)برروی عـلم و فـضـــل تو 😪تیره صد مــــدرس بـود از جــهل تـو 💤وَهـم و پـنداری به هم آمـیـــختی 💤شـوری از چـون و چـرا آمـیختـــی ♣️نامش اســــتدلال و برهان سـاختی ♣️مـهره چـــیـدی و قــــــماری بـاختی ⚠️صـــد خطا زین گونه استــدلال ها ⚠️دیـــده ای در مـاههـا و ســـــالها ⛔️پس چنین فهمی چرا باشد کمال ⛔️نام او کن وهم و تصویر و خیال ------------------ 📚مثنوی طاقديس ص۹۸. به نقل از کتاب فلسفه از منظر قرآن و عترت ص۳۹۶ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💬 سخنی با ابن عربی (۱) 🖌به قلم 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔻این چند جمله را خطاب به تو می نویسم❗️ 🔹اگر بگویم در تمام دوران حیاتم به اعجاب تو ندیده‌ام، دروغ نگفتم ❗️ 🔸و اگر بگویم در میان آثار و افکار اندیشمندان مسلمان، افکار چون تو ذهنم را به خود مشغول نکرده، بیراهه نگفته‌ام❗️ 🤔 در حیرتم از تو و مریدانت❗️ در عجبم از کلماتت و در شگفتم از اظهارنظر هایت❗️ 💠 مذهب توچه بود و به کدامین حجتِ خدا ایمان داشتی⁉️ 💥 آنچه از آثارت به ما رسیده از و و دیگر زُبُر و رسائلت، مطالب زیادی از اندیشه ات را در اختیار ما می‌گذارد تا مذهبت را بشناسیم. ⚠️گروهی از دلباختگان و مریدانت که در میان شیعیان رشد یافته‌اند، تو را شیعه می خوانند.😱 ❌ آیا واقعاً می‌شود تو را شیعه خواند در حالی که تو ما را خوک می پنداری‼️ ❌ و آیا می شود تورا محبّ مولای متقیان و امام عارفان امیرمومنان علی بن ابی طالب خواند؛ در حالی که ایشان را در معراج به آسمانها در جایگاهی پایین تر از و ، دیدی و امام علی علیه السلام را نصیحت کردی که چرا در دنیا ادّعای برتری می نمودی⁉️ ❌ آیا می شود تورا مرید امام حسین علیه السلام، آن سالار شهیدان دانست، در حالی که ویران‌کننده مزار او یعنی لعنت الله علیه، آن خلیفه منحوسِ عباسی را صاحب مقام ولایت باطنی دانسته‌ای⁉️ 💠 برخی مریدانت از رجال شیعه، می‌گویند تو کرده ای و در دلت چیزی جز محبت اهل بیت علیهم السلام نبود‼️ 💥تو را به خدایی که می پرستیدی، از تو سوال می‌کنم: آیا آن سخنان تو از روی تقیه بود⁉️ ❌آیا آنجا که در فتوحات گفتی در میان امتِ محمدصلی الله علیه وآله ، ابوبکر از همه افضل است سخنت از روی تقیه بود⁉️ ❌آیا آنجا که قاتل بانوی دو عالَم را همچون پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله معصوم معرفی نمودی از روی تقیه بود⁉️ تو را به تمام مقدّساتت قسم می‌دهم❗️ ❌ آیا آنجا که گفتی همه شیعیان منحرف اند و از همه آنان منحرف تر و گمراه تر شیعیان دوازده امامی اند، از روی تقیه چنین تهمتی را به ما زدی⁉️ ❌ آیا آن زمانی که در فصوصت نوشتی پیامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم رحلت کرد و به احدی برای جانشینی وصیت ننمود، آیا از روی تقیه چنین سخن کذبی را مطرح نمودی⁉️ ❌آیا آن‌گاه که در تفسیر اولی الامر آن را به حاکمان مسلط بر مردم، هرچندسال ظالم وفاسق باشند، تفسیر نمودی آیا از روی تقیه بود⁉️ 💠 مریدانت می‌گویند چون تو در شرایط سختی به سر می‌بردی مجبور به تقیه بودی❗️ 📛 آخر تو در چه شرایطی به سر می‌بردی که سخنانی را بر قلم خود جاری نمودی که هیچ یک از اهل سنت چنین نگفته اند‼️ به من بگو❗️ چه چیزی در متوکل عباسی دیدی که او را در بالاترین مقام_ که همان باشد_ ستودی⁉️ 🚷ما هرچه تاریخ را ورق می‌زنیم نه تنها خیری در او نمی‌بینیم؛ بلکه از او جز شخصیتی خونخوار، شرابخوار، زن باز، هتاک و... چیز دیگری ندیدیم‼️ 😬شاید تو در شهوداتت چیزی از مقام و منزلت متوکل دیده ای که هیچ کس ندیده است‼️ با آن همه جنایات و کشتارِ شیعیان، توسط آن جلاد قوم عرب_ شایسته بود از وی به بزرگی یاد نکنی و بر روی درود نفرستی. 🙄 راستی شاید حجاج بن یوسف را نیز در شهودات صاحب مقامات دیده ای که دیگران از درک آن عاجزند‼️ ✴️ شیعیان مظلوم و زجر کشیده که در زمان تو جزو اقلیّت های زیر پا لگدمال شده بودند، برای چه با انواع و اقسام تهمت ها _فقط به صِرف شنیدن این تهمت ها از ناصبیان _از آنان یاد می کنی⁉️ آیا آنان پدرتو را کشته بودند⁉️ آیا در دین تو جایز است که گروهی را بی سند و بی‌دلیل به اقسام افترائات متهم سازی⁉️ 🔮 سوال من از شیعیانی است که تو را شیعه می خوانند، 🔮 سوال من از آن افرادی است که در مدح تو دچار غلوّ شده‌اند، 🔮 سوال من از آن عالم نما هایی است که تو را چنان ستوده اند که امامان معصوم خود را چنین نمی ستایند❗️ 📣 ای شیعیان این چه شیعه ای است که مومن قریش، پدر مولایمان و سرورمان امیرمومنان علی علیه السلام یعنی حضرت ابوطالب علیه السلام را کافر می داند⁉️ ⭕️حاشا که فردی شیعه باشد و در عین حال ابوطالب علیه السلام، آن منادی بزرگ توحید و مجاهدِ راه خدا در دفاعِ از پیامبر خاتم صلی الله علیه واله و سلم را کافر انگارد❗️ 🔻از این الفاظ و عبارات چیزی به دست نمی‌آید مگر سخن آن فیلسوف صدرایی که گفت: ♨️ خصم الدّ شیعه امامیه است.♨️[۱]. ------------ 📚 ابن عربی از نگاه دیگر ص ۴۲۵_۴۳۱ ۱.سید جلال الدین آشتیانی .مقدمه بر شرح فصوص الحکم ص۴۴ 🆔 @safiresheytan🕸
📝 💬 سخنی با ابن عربی (۲) 🖌به قلم 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 ✴️جناب ابن عربی❗️ 🔹 نمی دانم کلماتت را با کدام ترازو بسنجنم: با ترازوی عقل یا با ترازوی شرع❓ 🔸 گاه نظرات تو را با عقل سنجیدم و گاه با میزان شرع؛ اما هر بار که چنین کردم به صداقت مرحوم پی بردم که فرمود: ♨️ در سخنان ابن عربی مطالبی هست که مخالفت روشن با شرع دارد.[۱] آخر چگونه می توان قائل به سخنان تو شد، در حالی که در قرآن و روایات، کلام صریح در ردّ‌‌ آنان موجود است⁉️ ✴️ جناب ابن عربی❗️ ❌نمی‌دانم کدام بر قلب تو فرود آمد که قوم جاهل و گمراه علیه السلام را واصل به و دانستی و گفتی که در واقع آنان در دریاهای علم الهی غرق شده اند⁉️ ❌ نمی‌دانم کدام برتو رخ داد که قوم موسی را موحّد و هارون علیه السلام_ آن فریادگر توحید _را به جهل و نقص معرفت در امر توحید معرفی کردی⁉️ ❌ نمی‌دانم چه حالی به تو دست داد که شرک را نفی کردی و قائل شدی که در عالَم، وجود ندارد و هر کسی حتی بت پرست نیز خدا را می پرستد‼️ ❌ نمی‌دانم چه مکاشفه ای به تو دست داد که گفتی: 🔮 فرعون طاهر و مطهّر از دنیا رفت‼️ بگو بینم ❗️ کدام فرعون را می‌گویی ⁉️ 🔹آیا همان طغیان گری که ادعای خدایی نمود و فرزندان بنی اسرائیل را سر می برید و در مقابل موسی علیه السلام ایستاد⁉️ 🔸 اگر مقصودت این فرعون است، که خداوند او را کافر، طغیان گر و سرکش و جهنمی معرّفی می کند‼️ ❌ و باز نمی دانم با کدام آیه از قرآن گفته ای که: 🔮 شهود مردان، حق تعالی را در زنان اَتمّ و اکمل است ‼️ ❌چگونه روا داشته و بی شرمانه گفتی که : 🔮چون خدا دوست دارد مرد تنها از او لذت ببرد، در مجامعت مرد و زن، مفعول واقعی (نعوذ بالله)... است‼️‼️ ❎اگر بخواهم از عجایب کلامت بگویم، نوشته ها از چند جلد کتاب فراتر می‌رود‌؛ این مختصر را از باب مشتی که نمونه خروار است، یادآور شدم تا سبب تامل منصفان گردد. شاید این کلمات تو نتیجه حالات به اصطلاح عرفانی تو بوده و شاید در نتیجه خواب هایی از جنس همان خواب معروفت باشد❗️ 💠سخن از خواب مشهور تو شد، بد نیست که چند جمله ای هم از آن بگویم؛ همان خوابی که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله را بر تو املا کرد ‼️ 🔘تو در آن خواب چطور فهمیدی که او پیامبر صلی الله علیه و آله بود⁉️ 🔘آخر سخنان پیامبر که از طریق راویان در کتب حدیثی به ما رسیده است، غیر از آن است که در خواب بر تو املا فرموده است‼️ 📛راستی آن شب که پیامبر صلی الله علیه وآله فصوص را بر تو املا می‌کرد، خود ایشان فرمودند که از عهده هدایت عمویش حضرت برنیامده است⁉️ ✴️ جناب ابن عربی❗️ 📛هر چندبرخی از از طرفدارانت با زور می‌خواهند لباس شیعه را برتنت_همان لباسی که تو از آن بیزار ای_ و در مقامت می‌گویند: ☠ بعد از ائمه هیچکس در معارف پای ابن‌عربی نرسیده است.[۲] و یا می‌گویند : ☠معارفی که ابن عربی آورده است در مقابل معارف دیگران، دریاست در مقابل شبنمی❗️[۳] اما بدان❗️ 🌿 شیعیانی که قلبشان خاضع برای معارف خاندان طهارت علیهم السلام است، هرگز سر تعظیم در برابر تو فرود نمی‌آورد؛آنان یک جمله کوتاه امیر مومنان علی علیه السلام را با تمام آثار و نوشته‌هایت_که تا ۵۰۰ اثر به تو منتسب نموده اند_ معاوضه نمی کنند‼️ ⚠️ هر چند با این سخنان در این مجموعه کوچک در نقد تو و پیروانت، خطرات را بر جان خود خریدم، اما خوشحالم که در پیشگاه نورانی امیرمومنان علیه السلام شرمنده نیستم❗️ 🌻الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام. ------------ 📚 ابن عربی از نگاه دیگر ص ۴۲۵_۴۳۱ ۱.بشاره الشیعه ص۱۵۰ ۲.استاد حسن زاده آملی در دومین یادواره علامه طباطبایی ص۴۱ ۳‌.استاد جوادی آملی در بنیان مرصوص ص۱۵۳ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️ 🗣 (۱۳) ✴️ تاکنون حتی در تشخیص دین درست از دین باطل یا مذهب درست از مذهب باطل چیزی به بشر نداده اند؛بلکه در هر دین و مذهبی به شکل آن دین و مذهب در آمده است و آن را وسیله ترویج خود قرار داده است. ✅اگر بشر بتواند از دینِ درست پیروی کند، باز هم به کمک عقل و دانش وی خواهد بودو از کاری در نیامده و نخواهد آمد؛ لذا قرآن کریم بر عقل بشر تکیه می‌کند و خردمندان را به دلیل انتخاب بهترین دیدگاه ها می ستاید و مردم را به شناخت زمین و آسمان دعوت می‌کند تا با این نشانه‌ها آفریدگارِ جهان را بشناسند و به او ایمان بیاورند. 🤔اگر کسی بگوید در صورت بی‌حاصل بودن این افراد پس به چه دلخوش اند که این همه مال و وقت خود را صرف آن می کنند⁉️ 🔆در پاسخ باید گفت : ⬅️مردم جهان بسیاری از وقت مال خود را آشکارا در سرگرمی ها و هزینه می‌کنند. این هم یکی از آنهاست. ⬅️اما نکته دیگری هم در کار است که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم و آن اینکه؛ 📛بیشتر مردم و طلب را با و نتیجه اشتباه می گیرند. مردم به این دلخوش و امیدوارند که به چیزی برسند نه اینکه به چیزی رسیده اند. 💯 👤من با بسیاری از کسانی که غرق در این عوالم هستند گفتگو کرده ام و خودم نیز زمانی در همین حال و هوا بودم. عملاً دیده ام که؛ ❌همه دلخوشی ها بر اساس امید و تنها بر پایه راه و طلب بوده است، نه سرمنزل و نتیجه. ♨️ با هیچ کس نشانی زان دلستان ندیدم ♨️یا من خبر ندارم یا آن نشان ندارد ☑️ بسیاری از بزرگان نیز بر این نکته تصریح کرده اند که ما عمری ‌رفتیم و به جایی نرسیدیم: ♨️از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیفزود ♨️زینهار از این بیابان، وین 💠🔅💠🔅💠🔅💠 ✳️در پایان باز هم به مردم آگاه و جوانان خوش فکر و روشن اندیش می گویم اگر چشم و گوش و عقل و هوش خود را به کار بگیرید، کسی شما را فریب نخواهد داد؛ وگرنه هر کس و ناکسی در راهِ شما دام می گستراند و به فریب و گمراه کردنِ شما می پردازد تا به وسیله امثال شما طلبی و دنیا دوستی خود را گرم کرده و به کیسه دست دراز کند و با اموالی که از شما می ستاند برای خود و فخرفروشی راه بیندازد . ⚠️به هوش باشید❗️ 💥جراتِ دقت داشته باشید❗️ 💥بی دقت به هر طرف که دعوتتان کنند نروید، 💥و هر سخنی که به شما بگویند بدون تجزیه و تحلیل نپذیرید 💥وگرنه هر کسی جرات پیدا می‌کند خود را به مقام خداییِ شما برساند. -------------- 📚 فریب سراب ص۱۸۲ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚦 🗯 🔰بدان که که غریق دریای بدعت و ضلالت و است، اول کسی است که را در میان اسلام رواج داده و شاگردان او مثل؛ 👈 و 👈 و 👈 و 👈 غیر ایشان در بصره، 🔘بنای صومعه ها کردند و و ترک نکاح و گوشت و بوی خوش و بسیاری از نمودند 🔘و دعوای کردند و را فریفته ی خود ساختند. 📛و بعد از آن جماعتی از اهل بلخ مثل و و غیر ایشان این طریق را از حسن و شاگردانش استفاده نمودند و رفته رفته این طریقه در و سایر بلاد ماوراءالنهر و شایع و متعارف شد. ❌و این طائفه کاملان خود را از نام نهاده اند. 🔰بدان که که مروج رهبانیت و و ضلالت است، از دشمنان حضرت امیرالمومنین علیه السلام و و لشکر عایشه بوده و بنابراین (به خاطر همین) به وی اخلاص داشته. 🔻شیخ در تذکره الاولیاء نقل کرده که از حجاج گفت‌‌‌؛ 👺اگر خواهید که مردی را ببینید در حسن نگاه کنید‼️ 💠🔅💠🔅💠🔅💠 ⬅️در کتاب احتجاج از ابویحیی واسطی نقل شده که گفت؛ چون حضرت امیرالمومنین علیه السلام بستر را مفتوح ساخت، مردمان بر سر آن حضرت جمعیت نمودند و از جمله ایشان حسن بصری بود و با خود لوح ها داشت. پس حضرت امیرالمومنین به هر کلمه که متکلم می شد، او می نوشت. حضرت امیر به بلندترین آوازش به حسن گفت که چه می‌کنی ⁉️ گفت آثار شما را می نویسم تا بعد از شما بدان حدیث کنم. پس حضرت امیر علیه السلام گفت: ☠از برای هر قوم سامری می باشد و این سامری این امت است تا آخر حدیث. ⬅️و باز در کتاب احتجاج از ابن عباس کلامی منقول است که مختصری از آن این است که؛ حضرت امیرالمومنین علیه السلام بعد از آنکه از قتال اهل بصره فارغ شد، منبری از پالان شتر برای آن حضرت ساختند. آن حضرت بر بالای آن رفت و اهل بصره را مذمت ها کرد و بعد از آن فرود آمد و روان شد و ما با آن حضرت روان شدیم. گذرش به حسن(بصری) افتاد و او وضو می‌ساخت. حضرت امیر به حسن گفت: ای حسن اسباغ کن وضو‌را ،یعنی آب وضو را وافر کن. ❌حسن گفت: یا امیرالمؤمنین، دیروز کشتی جماعتی را از مردم که شهادتین می گفتند و پنج نماز می گزاردند و اسباغ وضو می کردند‼️ پس حضرت به وی گفت: که چه مانع شد تو را که به مدد‌‌ِ دشمنان ما، با ما محاربه نکردی⁉️ حسن گفت: راست بگویم با تو یا امیرالمومنین، در روز اول بیرون آمدم و غسل کردم و حنوط کردم و بر خود اسلحه درست کردم ومن شک در این نداشتم که ؛ ❌تخلف از ام المومنین عایشه کفر است ‼️ چون به موضعی از "خریبه" رسیدم منادی ندا کرد که؛ 📛یا حسن کجا می‌روی به درستی که قاتل و مقتول در نارند‼️ پس بر گردیدم و در خانه نشستم. چون روز دوم شد شک نداشتم در این که ؛ ❌تخلف از ام المومنین عائشه کفر است‼️ پس حنوط کردم و اسلحه بر خود درست کردم و بیرون آمدم به قصد قتال. پس چون رسیدم به موضعی از "خریبه" از عقبم منادی ندا کرد ؛ ⛔️یا حسن کجا می‌روی به درستی که قاتل و مقتول در نارند‼️ پس علی گفت که: ✅ منادی برادر تو ابلیس بود،راست گفت با تو . به درستی که قاتل و مقتول در نارند، از ایشان یعنی لشکر عایشه . پس حسن گفت در این وقت دانستم که یا امیرالمومنین، که ایشان از هالکان اند . 💠🔅💠🔅💠🔅💠 🛑مخفی نماند که از این کلام حسن (بصری) ظاهر و هویدا ست که او در غایت حماقت و سفاهت وسخافت عقل بوده . ▫️در واقع چه گنجایش دارد که عاقلی متابعت عایشه را با وجود علی بن ابیطالب واجب داند ▫️و تخلف از وی (را) کفر داند ▫️و از آیات سوره تحریم که در مذمت عایشه و حفصه نازل شده غافل شود. ☑️حق سبحانه و تعالی در این سوره عایشه و حفصه را تشبیه به زن لوط و نوح کرده که کافره بودند و چه گنجایش دارد که کسی را اندک شعوری باشد وبا وجود احادیث متواتر نبویه در شأن امیرالمومنین وارد شده مثل ؛ 👈حدیث غدیر 👈حدیث "سلمک سلمی و حربک حربی" و 👈 حدیث "یا علی لا یحبّک الا مومن و لا یبغضک الا کافر " 👈 وغیر آن از احادیث صریح دالّه بر امامت و خلافت و فرض طاعت امیر المومنین، عایشه عاصیه ظالمه را برآن عالیجناب ترجیح دهد . ------------- 📚تحفه الاخیار ص۳۳ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی اجمالی : ✍در دوران قاجار همزمان با احیای فرقه در ایران، طرفداران ومخالفان تصوف برای اطلاع از دیدگاه علما و بزرگان به استفتاء وپرسش از ایشان روی آوردند. میرزای قمی به عنوان یکی از مجتهدان ومفتیان معتبر عصر فتحعلیشاه، در معرض سوالات گوناگون در زمینه تصوف قرار گرفت و درپاسخ به هر کدام رسائلی را نگاشت. 🔹یکی از آن رسائل، رساله "جوابات مسائل رکنیه" است که در پاسخ به ۹سوال ملقّب به "رکنی" به نگارش در آمده است. ⚜محور اصلی پرسش های ملا علی مازندرانی از میرزا ، مساله تکفیر و لعن در میان موافقان ومخالفان تصوف می باشد و میرزا نیز با نگاهی اعتدالی، کوشیده طرفین را به هم نزدیک نماید. 🔸 میرزای قمی در این رساله، ضمن پاسخ به سوالاتی درباره جواز لعن صوفیه، موضع گیری صحیح در برابر صوفیان را _به گونه ای که از افراط وتفریط به دور باشد_ تشریح کرده و دیدگاه خود را درباره تصوف و شخصیت هایی چون و و ... اعلام نموده است. ✅مولف در ضمن پاسخ به سوال اول، از پرسشگر که توقع تایید تصوف و اثبات تشیع سران را از میرزا داشته، انتقاد می‌کند که ؛ 📛 مگر برای قنوت نماز شبتان،۴۰ مومن کم آورده اید که به سراغ امثال و و و... رفته اید و می خواهید به هر قیمت آنها را شیعه کنید⁉️ 🤔چرا از مَسلک فضلای شیعه مانند شیخ مفید ها وشیخ طوسی ومحقق حلی ها را از است، روی گردان شده و در مسیر قدم می‌گذارید⁉️ 💥نویسنده در ادامه به بخشی از وانحرافات ابن عربی، مولوی وحلاج اشاره کرده و به این توجیه که مقصود از این کلمات کفر آمیز، معنایی بر خلاف ظاهرشان است، پاسخ داده است. ⬅️ اگر اين جماعت مراد ايشان از اين كلمات همان ظاهر آن است كه می فهميم پس آنها بی اشكال و ملعون اند، ⬅️و اگر مراد ايشان چيزى است كه ما نمی فهميم، چنان كه هواداران و محبان ايشان می گويند و می كنند-پس گوئيم كه اينها و بدكردارند،به جهت آنكه اظهار كلام كفر می كنند و خود را مستحقّ مؤاخذه و طعن و لعن مردم و مورد عتاب و عقاب الهی نيز می كنند. 📛به جهت آنكه چنان كه اعتقاد كفر حرام است، هم حرام است و احكام شرع مقدس مبتنی بر ظاهر است. 💥سپس دلایل خود را بر مطرح نموده و به و سران صوفیه پاسخ گفته است. ✅مولف در خلال پاسخ به سوال دوم با اشاره به اینکه عده ای با تمسک به روایاتی چون ؛ 🔘لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لقتله او لکفّره 🔘انَّ احادیثنا صَعب مُستصعَب مدعی شده اند؛ این کفریات اسرار ائمه بوده و هر کسی ظرفیت تحمل آنها را نداردبه نقد این گزافه پرداخته و مقصود اهل بیت علیهم السلام از و را تبیین نموده است. ✅نگارنده در سوال سوم، نظر خود رابه عنوان یک عالم اصولی درباره انتساب کتاب به اعلام می دارد و آن را از تالیفات ایشان دانسته و به تبع آن را صحیح وقابل استناد می شمارد. ✅مولف در پاسخ به سوال چهارم وپنجم، کلمات طعن آمیز بر مجتهدان و دیدگاه وی درباره " در عذاب وانقطاع عذاب" را تبیین می نماید و هرگونه بی ادبی وجسارت به ساحت ایشان را ناروا می شمارند. ✴️چون مراد آخوند ملا محسن معلوم نيست و تشيع و محبت و پيروى او به خاندان نبوت و تبرّى او از جبت و طاغوت و اَتباع ايشان ظاهر است، بی ادبی به خدمت ايشان نمی كنيم و اميد از خداوند رحيم رحمان داريم كه او از جمله برگزيدگان و ناجيان و رستگاران باشد، و آنچه از بعضی از كلمات او ظاهر می شود مراد او از آن معنی صحيح باشد، و ما هرگز او را لعن نمی كنيم. ✅ودر سوال ششم به این مساله پاسخ می دهد که آیا به خاطر اعتقادش به منکر ضروری دین گشته و آیا او را بدین سبب نموده است یا خیر⁉️ ✅ودر پایان به سه سوال متفرقه دیگر پاسخ می دهند . 👈تقلید از مجتهد در اصول عقائد 👈ترکیب نحوی یک حدیث 👈معنی گریه ملائکه و بقاع الارض بر مرگ مومن ۱۲ 🆔 @safiresheytan🕸