eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
قسمت پنجم: ائمه علیهم السلام هم برای تربیت ما هم خیلی به مسئله عاشورا و احیای امر حسینی اهمیت می دا
قسمت ششم: ... بعد هم یک پیرمردی آمد. حسب آن زمان– مثلاً مثل بنده– آمد و عرض کرد: یابن رسول الله من خواستم برای شما که روز عید است، چیزی بیاورم. اما چیزی نداشتم. سه خط شعر جد من در مصیبت جد تو گفته. آن را برایت می خوانم: *عجبتُ لمصقولٍ علاک فِرِندُهُ* *یوم الهیاجِ و قد عالک غبارٌ* می گوید اباعبدالله یک چیز تعجب آوری است به نظر من. چرا؟ برای خاطر اینکه چرا آن شمشیر خجالت نکشید؟! ندید که گرد و غبار سر و روی تو را گرفته! و بر تو وارد شد. *اَلّا تَقَضقَضَتِ السَّهامُ و عاقَها* *عَن جسمِکِ الاِجلالُ و الاِکبارُ* این تیرها که [به بدن تو فرو] می رفتند چرا خجالت نمی کشیدند .... ! حضرت فرمود بنشین. - ببینید دل مقدس موسی بن جعفر چه جایگاهی بوده از علاقه به اولیاء خدا، از محبت به اولیاء خدا!- حضرت فرمود بنشین. گویا برایش دعا هم کرد. نشست. بعد که همه مردم از اطراف، کشوری، لشکری، وزیر، وکیل همه جمع شدند و هدایا را آوردند ریختند روی هم، حضرت فرمود اینها را به تو دادم.- به آن پیرمرد فرمود.- پس معلوم می شود که قدر و قیمت حسین علیه السلام و قیام او و مسائل او را موسی بن جعفر می شناخته. گویا حضرت رضا می فرماید پدر من وقتی اول عاشورا شب اول محرم که می شد دیگر کسی او را خندان نمی دید. و روز دهم که می شد روز اشک و ناله و گریه پدر من بود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت ششم: ... بعد هم یک پیرمردی آمد. حسب آن زمان– مثلاً مثل بنده– آمد و عرض کرد: یابن رسول الله م
قسمت پایانی: الحمدلله علی عظیم رزیتی یعنی باید خدا را شکر کرد که دل انسان یک صفایی پیدا کند که جایگاه این مصیبت عظمی باشد. [اگر] هیچ غمی در دنیا ندارد، غم امام حسین او را از خنده دور کند. غم امام حسین او را از مقام و مناصب و دلخوشی به این چیزها دور کند و بکَنَد. وقتی که کلمات آن حضرت را بشنود که دیگر به طور اولی. "الناس عبید الدنیا" اینکه مرحوم امام در اول شرح حدیث اول می فرماید انسان در شبانه روز فکر کند ببیند وظیفه بین او و خدا چه است؟ یعنی بندگی. یعنی بندگی را با فکر باید تحصیل کرد. سیدالشهداء علیه السلام در این عبارت می فرماید که مردم عصر ما اینها بنده هستند، اما بنده چه هستند؟ بنده زندگی اند، بنده معاشند، "عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم" زبانی دین دارند نه معانی دین در قلبشان جا کرده باشد که محبت و معرفت و این چیزها هست. پس ما در درجه اول که طالب علم هستیم، طالب دین اسلام هستیم، باید مروج دین اسلام باشیم، باید طالب معرفت و محبت باشیم، باید طالب عداوت دشمنان ائمه باشیم. تا این دو موضوع در قلب ما حس نشده ما هنوز در راهیم و باید تمرینمان را زیاد کنیم. زیارت عاشورایمان را تحقیق بدهیم. تعمیق بدهیم. سجده بعد از زیارت عاشورا را در او مانند یک درس دینی و علمی فکرکنیم. که چگونه می شود که ما باید تشکر کنیم از خداوند در برابر نعمت عظمای اینکه در مصیبت آنها شرکت داریم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
توسل به امام زمان علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
459.5K
#توسل 🔺 راه نجات در زمان #غیبت کبری ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📍📍📍 🔴کسی که تا آخرین نفس آنچه را که خدا به او داده همه را تقدیم خدا میکند و مقام رضای خدا را برای خود و پیروان خودش تحصیل میکند دیگر از این بالاتر چیزی فرض ندارد که بگوییم بعداً دستگاهی بیاید نبوتی ولایتی تربیتی فرهنگی، افرادی بیایند که مافوق این باشند. این دیگر آخرین کلاسی است که بشر بتواند طی بکند و راضی باشد نه این که تکلیف باشد.  📍📍📍📍📍📍📍 🔴اگر ما عبادت را به طور تکلیف انجام دهیم مسلمانیم و انشاءالله به وظایف خود عمل کرده ایم ولی اگر تکالیف، تکالیف مشکلی شد و ما هم آنها را برای انجام وظیفه انجام ندادیم بلکه به عنوان این که چون حضرت حق که همه چیز ما از اوست ما باید در برابر خواست او تسلیم باشیم انجام دادیم نه این که دستوری داشته باشیم و از ترس خلاف دستور انجام وظیفه کنیم این دیگر سطح کلاس سیدالشهداست. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعت‌گر باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و مطلب دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ دولتی نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیلات هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین تلویزیون خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی وزیر می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌چرا حضرت این دعا را با اهمیت بعد از نماز،– نمازی که پیامبر می خواند و در آن به معراج میرود و با خدا
🔺انسان وقتی که متولد می شود، در دامان تربیت اسلامی با یک وجود اسلامی تربیت نمی شود. وقتی نشد، یک حیوان خطرناکی برای خودش، خانواده اش، مملکتش می شود. لذا کسانی که اهل فکرند برای پناه بردن به حق تعالی، بهترین حالتشان، توسلاتشان، دعایشان را برای این مطلب گذاشته اند. 🔸در تاریخ کربلا خیلی روشن است. افرادی که در کوفه جمع شدند، اخلاص به خانواده ی رسالت داشتند. اینها هجده هزار نفر نامه به حضرت نوشتند که ما نیاز به وجود شما در شهر خودمان حس می کنیم! امام عادل عالم با انصاف با مروت و خالی از شهوات شما هستید. ما هم در خدمتیم. باغ هایمان هم سبز شده. نباتات و اشیاء ما هم همه نوید خوشی و بهار و سلامتی می دهد. جای شما خالی است! این سخن را که نوشتند، در مجلسی کسی از کسانی که نفس اماره را می شناخت (جناب عابس) بلند شد. خطاب کرد به رئیس مجلس! خطاب کرد من از طرف این مردم صحبت نمی کنم. من فقط از خودم می گویم. من حاضرم تا آخر جان و قطره خون در این راه ‌[قدم] بگذارم. اما این را قبلاً گفت. گفت من این را از طرف این مردم صحبت نمی کنم. چون دیده بود این مردم با حضرت علی، با حضرت حسن چه کردند! ♦️در بین راه هم که حضرت به بعضی ها برخورد کرد و از کوفه خبر گرفت، بعضی هایشان عرض کردند که: «قلوبُهُم معک و سُیوفُهم علیک» خیلی حرف است. خیلی حرف است! تمام دل ها انباشته از علاقه و میل به شماست. همه مرید شما هستند اما شمشیرهایشان هم آماده برای شماست. ❌دیگر از این واضح تر و روشن تر چه است؟ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
🏴 صلی الله علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی و رحمة الله و برکاته 🔹 در یکی از سخنان حضرت علیه‌السلام درباره‌ی تشویق مردم به مسئله‌ی با آمده است: «أحمَدُهُ عَلی حُسنِ البَلاء و تَظاهُرِ النَّعماء»؛ های پی در پی اول ذکر نشد بلکه اول حُسن البلاء شد؛ نیکوئی‌های الهی. «و عَلَی ما أحبَبنا و کَرِهنا»؛ من خدا را ستایش می‌کنم بر آن‌چه که پیش می‌آید، خواه مورد علاقه ما باشد و خواه مورد ناراحتی و نارضایتی ما باشد. همه‌ی این‌ها برای او است. ما باید عرض کنیم: خدایا ما که این‌جور نیستیم. ما توی دل‌مان همه‌اش پر است از شکایت! چرا این‌جور نشدیم؟ چرا آن‌جور نشدیم؟ چرا به فلان چیز نرسیدیم؟ ما آن‌جور شد، خانه‌ی ما این‌جور شد؟ همه‌اش گِله، همه‌اش ناراحتی...! خب این‌ها را اگر بخواهیم حساب‌گری بکنیم، همه‌اش است. کفر به ، کفر به خدای مهربان!. منتهی ما را به عنوان ظاهری پذیرفته‌اند و گفته‌اند: شما کافری که نجس باشد، نیستید. اما تا وقتی این مسائل برای‌تان حل نشده کافر درونی هستید!. بنابراین باید تمام را در رفع این های قرار داد. باید به حقیقت و حقیقت برسیم. قطعاً این‌طور بود، قطعاً این‌طور بوده، این‌طور بوده، یاسر قطعاً این‌طور بوده، این‌ها نخبگان تشیع هستند. شان نشان می‌دهد که این‌ها از خدا هیچ گِله و ناراحتی نداشتند. فرقی نداشت زخم بخورند یا پیروز شوند، بروند یا حاکم کوفه شوند... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سرگذشت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
5.16M
🏴 بررسی اجمالی تاریخ مظلومانه‌ی امام #حسن علیه‌السلام برای کسب و تقویت #ایمان 📚 قرائت ترجمه‌ی مقدمه‌ی پر ارزش مرحوم علامه سید عبدالحسین #شرف_الدین بر کتاب #صلح_الحسن علیه‌السلام تالیف: مرحوم راضی #آل_یاسین به ترجمه‌ی #رهبر معظم انقلاب ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 رحلت جان‌گداز و جان‌سوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، بر همگان تسلیت باد. @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رحلت جان‌گداز و جان‌سوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت مح
▪️شهادت رسول الله و امام مجتبی (علیهما و آلهما السلام) تسلیت باد 🏴 ریشه‌ی مصائب در اسلام 🔹 حضرت و (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان (علیهم‌السلام)، این است که اسلام را نفهمیدند و در پی نبودند! الآن در ها و ، مأمور می‌آید و ها را معاینه می‌کند که کسی نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود. امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما صوری هستیم و شاید گرفتار مرض باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( : ۸)؛ یعنی بعضی‌ها نادرست و ظاهری است. ولو این‌که هم بکنند یا درس بدهند، ولی نیستند. ⚫️ این بزرگترین است که پس از رحلت خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در های جماعت حضرت حاضر می‌شدند، امّا هنوز باور و کامل نداشتند و جاهلی هنوز در دل‌هایشان باقی بود!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 تربیت دینی 🔹 تمرینات و #اصلاح شدن‌ها، برای #انسان در این دنیا، #سعادت ایجاد می‌کند. پس بنابراین جایگاه #دنیا که به ثبت رسانده خداوند، با جایگاه دنیا در نظر #مردم معمولی و #تمدن ها و #دولت ها، زمین تا آسمان فرق می‌کند؛ اگر به آن‌ها بگویی که اگر این کارها را بکنید، شما را #تحریم_اقتصادی می‌کنند، این‌ها از وحشت می‌خواهند دیوانه شوند، چون #زندگی را همین می‌بینند؛ خب همین زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش بگذرد. اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما #زندان می‌شود. پس باید زیر بارشان برویم، باید یا #غربی باشیم، یا #شرقی باشیم یا #آمریکایی باشیم یا #اسرائیلی باشیم. اما #تربیت_دینی، جوان و نسل #جوان را فولادین می‌کند. یعنی او به هیچ‌وجه به این چیزها اهمیت نمی‌دهد برای این‌که دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است. ۸۵٫۷٫۱۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 #علم کثیر و #خیر کثیری که #بهشت و نمایش بهشت است چیزی است که با گدایی درِ خانه امام #رضا علیه‌السلام فراهم می‌شود. کتاب آن #قرآن، و اساتید و معلمانش هم #ائمه ما هستند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 «اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ» 🏴 شهادت امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام تسلیت باد 🔺 طبق فرمایش امام #رضا علیه‌السلام [در حدیث پسر شبیب و امر به گریه بر سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه]، با وجود #غربت و سختی‌هایی که تحمل می‌فرمودند، بر #مصیبت جدّ بزرگوارشان #گریه می‌نمودند به جای آن‌که بر غربت خود گریه نمایند. خدایا به درد #دل امام رضا (علیه‌السلام) #شیعیان آن حضرت را در هر کجا که هستند بر دشمنان #خاندان_رسالت پیروز بگردان، خدایا یاوران دین #اسلام از #علماء، #مراجع، زعماء، پیشوایان و رهبران خصوصاًٌ #رهبر اسلامی ما را بر #دشمنان دین مبین اسلام و #کتاب و #عترت نصرت عطا بفرما. ۸۷٫۱۲٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا؛ ارواحنا لک الفداء ▪مصائب امام رضا علیه‌السلام 🔹 وقتی امام علیه‌السلام دعوت شدند که به تشریف بیاورند، به حسب ظاهر روی فشار تشریف آوردند، ولی در واقع حضرت می‌توانست از خدا بخواهد که خدایا من این را نروم و قبول هم می‌شد، ولی این کار را نکردند. سفر غریبانه‌ای بدون رفتند. وقتی هم که خواستند حرکت کنند، دستور دادند اهل و عیال‌شان جمع شدند. فرمودند یک قدری برای من کنید که دیگر مرا نمی‌بینید و آن‌ها هم مجلس درست کردند. سپس حضرت علیه‌السلام را کنار جدّشان بردند و آن را به سپردند که در خدا قرار بگیرد. و این راه طولانی را یِکه و تنها و بدون فرزند و عیال آمدند. در مشهد هم خیلی آزارشان می‌داد؛ و شاید هم که گاهی دچار زحمت می‌شوند، در اثر آن برکاتی باشد که خدا به آن حضرت در غربت و رنج‌ها داد که یک سهمی هم به زائرین داده می‌شود، مثل گیر نیامدن جا یا گیر نیامدن جای راحت، غذا، خواب‌گاه و گاهی هم در راه ماندن. 🔺 نعمت خدا به صورت مشکلات 🔹 من یادم هست که در یک‌وقت یکی از بزرگ - خدا رحمتش کند- می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد. رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم برادرتان ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم مُشَرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که خدا به صورت ناخشنودی‌ها به می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی از خدا علاقه پیدا کند. نکند که ما خدا را می‌پرستیم برای خاطر این‌که وقتی یک زیارت رفتیم یا یا کردیم، فوراً وسائل ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه این کار‌ها را نمی‌کنیم. 🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت 🔹 پیش‌آمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده می‌شود، باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن یا ای که در جوار شماست مثل حضرت علیه‌السلام یا حضرت علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و ازشان بخواهید که ما می‌خواهیم فرستاده‌ی شما به خدمت پسر عموی‌تان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث می‌شود که فیض علی حدّه‌‌ای نصیب بشود و انسان یک قدری پیش‌آمدش رفع بشود. وقتی هم می‌خواهد برگردد باز خدمت حضرت می‌رود و سلام و می‌کند و می‌گوید می‌خواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در یا در برسم و سلام شما را برسانم. آن‌وقت او که حامل پیام حضرت شد، ان‌شاءالله از ناراحتی‌ها محفوظ می‌ماند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیک یا ابالحسن علی ابن موسی الرضا شهادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا را خدمت حضرت ولی عصر امام زمان عج و همه دوستان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت #سادات و #شیعه در طول تاریخ 🔹 غارت اموال خانواده‌ی امام #رضا علیه‌السلام به دستور #هارون‌الرشید لعنه‌الله 🏴 عزاداری همیشگی برای وقایع #کربلا ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی‌الله علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی 🔹 اگر #انسان با هر وسیله‌ای بیاید و یک ربع ساعت به «نور الله فی ظلمات الارض» عرض سلام بکند، مثل این است که بر بال #جبرئیل علیه‌السلام نشسته و به #عرش الهی رفته، خدا را #زیارت کرده، #حاجت‌هایش را خواسته و به عالم #ظلمات زمین برگشته است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 امام رضا صلوات‌الله‌علیه؛ باغبانِ بهشتِ معرفت الهی 🔹 بهشتِ یعنی بهشت خدا؛ یعنی بالاترین که حضرت علیه‌السلام به هنگام آن را اظهار کرد که خدایا من راضی هستم به تو؛ حضرت علیه‌السلام هم نماینده‌ی یک چنین صفات کمالی از جانب جدّش است... خدا در قرآن فرموده: «وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»¹؛ هر کسی دار، ، پر معنا و مغزدار بشود و جهان، ، زمین و آسمان برای او پیدا شود، دارای کثیر می‌شود. بنابراین بهترین ، بهشت خداست و باغبان آن هم حضرت رضا علیه‌السلام می‌باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ :۲۶۹] @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه ربیع الاول 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺 مسئله‌ی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه ؛ ماه و می‌شود به او گفت. در با وجودی که هیچ‌گاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است. امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب علیه‌السلام - مورد نیاز نبوت می‌شود و باید با امامت همراه باشد تا چیزی که می‌فرماید، انجام آن و نداشته باشد. نظرات مختلف دارند، ولی معصومین (علیهم‌السلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از (صلی الله علیه وآله) و از دستور می‌گیرند و اجرا می‌کنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آن‌وقت می‌کنند و دستور می‌دهند که هم تقیه کنند. امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت علیه‌السلام هست. زیر نظر حضرت علیه‌السلام است. باید با به آن‌ها از پیش‌آمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آن‌ها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان می‌دانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا این‌که اگر چند نفر ادعا کردند که ما هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است. نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، امام، بزرگواری امام جزء بهترین است، خصوصاً در زمان ما که و پذیرشِ امامت از ، کمتر شروع می‌شود. معمولاً در این مطالب هست؛ در کتب هست، اما گاهی شده که خود نیاز به داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد و نسبت به ولی امر. در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شدند و نه کسی را به فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود محبت در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، به امور و دینی در ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به می‌رود، یا جسدش را از راه شهادت نشان می‌دهد یا از بین بردن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، ندارد؛ حضور و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیه‌السلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما. و صلی الله علی محمد وآل محمد ۹۵.۹.۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فرمودند: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ»، عرض شد که آیات مربوط به مسائل نفاق و منافقین در اسلام که وضع ابتدای اسلام را روشن بکند و بیان شود [تا] برنامه ای شود برای مومنین درباره شناخت آنها و رفتار با آنها در تمام دوره های عمر پر برکت امت اسلامی، دقت می خواهد، باید بررسی کامل شود که هم فرد [و] هم اجتماع وظیفه خود را درباره تحصیل ایمان و دوری از صفات بسیار زشت نفاق بفهمند و جزو برنامه زندگی شان قرار دهند و خود را بسازند. ◀️مساله نفاق مساله ای عمومی است و خیلی رویش کار و فکر و مطالعه می خواهد. از این خطبه سوم خطبه شقشقیه استفاده هایی به قدر قابلیت بشود. اینکه فرمود: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ» چه از آن استفاده می شود؟ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فر
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دارند. معنی اینکه پیامبرشان خاتم انبیاست و امت اسلامی آخرین امت هاست و بالاخره نتیجه کارشان به آنجا می رسد که وارث زمین می شوند و اهل برپایی نماز می شوند و دنیا را اصلاح می کنند، اینها همه در زیر پرچم یک خلیفة اللهی انجام می گیرد که این از چند جهت بررسی می خواهد. اولا انسان حد محدودی ندارد و توان و قدرت استعداد اینکه خلیفة الله شود را دارد، نه اینکه انسان خلیفة الله باشد. بلکه در استعدادش این هست. آنوقت عظمت مقام انسانیت را از این جمله می فهمیم. وقتی که فرشتگان به خداوند عرض کنند که موجودی که گناه از او صادر می شود خیلی لزومی ندارد و ما اهل تقدس و پاکی و تنزّه هستیم و کافی هستیم! خدا بفرماید: «اِنّی اَعلمُ ما لا تعلمون». شاید یکی از اشاراتش این باشد که ما یک موجوداتی می خواهیم بیافرینیم که اصلا شرح و بیان نمی شود درباره شان کرد. همانطور که صفات ما که خدای جهانیم حد وحصر و کمال و اندازه و انتها ندارد، او هم نماینده ما باشد. این در شما فرشتگان پیدا نمی شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دار
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش را که مفسرین نهج البلاغه [بیان] کردند، یک عالم سنی- به نام شیخ محمد عَبدُه هست- می گوید که: «... تمثیلٌ بِسُمُوِّ قَدرِه کرَّم اللهُ وجهَه» این عبارت ینحدر عنی السیل جمله ای است مثالی و تمثیلی. چون [ حضرت] خودش را مثال زده به یک جبال و کوه های بسیار بلندی که نسبت به دیگران سیل راه می اندازند و دیگران ریزه خور ماء معین علم و کمالات او هستند. «تمثیلٌ بسموّ» یعنی «علوّ قدرِه کرّم الله وجهه»- ما شیعه میگوییم علیه السلام اینها می گویند کرم الله وجهه- . و قُربِه مِن مَهبَطِ الوحیِ. ❎ ایشان اینطور خودش را مثال می زند. یک مثال عادی نیست که برای بشر بتوان زد. بلکه به خاطر این است که با مهبط وحی نزدیکی و قرب دارد.- این هم تا حدی انصاف به خرج داده و تا آنجا که مذهبش اجازه می داده، جلو آمده- «و اَنَّ ما یَصلُ الی غیرِه مِن فیضِ الفضل فانّما یَتدفَّقُ مِن حَوضِه. ✅ آنی که از فضل و کمال به غیر می رسد، از این حوض و معدن و چشمه است. ثم ینحدر عن مقامه العالی. مقامش به قدری در قرب الهی بلند است که افاضه به دیگران را باید مانند سیل مثال زد. چون سیل خاصیت علوّ و پایین و بالا دارد. اگر همه یک سطح باشند که سیل راه نمی افتد. باید از یک مقام عالی به سوی مقام دانی جریان پیدا بکند. «فیصیبُ منه مَن شاء الله» . هر که قسمتش باشد که از این رودخانه فضل و کمال سهمی ببرد، به او می رسد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین طور مثالی است. بلکه این ابلغ از اولی است «فی الدلالة علی الرفعة» 🔸 این مثال دوم بلیغ تر است و بیشتر ارتفاع درجه اش را می رساند. چون می فرماید ینحدر عنی السیل، خوب سیل از هر کوهی که قدری عالی باشد جریان پیدا می کند اگر بارش زیاد باشد. اما همه کوه ها اینطور نیستند که طیر ( پرنده) هم نتواند به آنها پرواز کند. بلکه بیشتر طیرها جایشان در همان کوه هاست یا مبلغ زیادی از طیور که خیلی عالی پرواز هستند، خوب خیلی بالا می روند. اما می فرماید لا یرقی الیَّ الطیر، اصلا طیران به سوی قله من نمی شود. این خیلی بلیغ است برای اینکه مقام خود را بیان کند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama