ای داغدار داغ پدر یابن العسکری
داری دوباره دیده ی تر، یابن العسکری
ما هم به غربت پدرت گریه می کنیم
ما را میان گریه بخر یابن العسکری
خسته شدیم، از غمِ دنیای بی امام
از این همه بلا و ضرر، یابن العسکری
صبر همه تمام شد و شب سحر نشد
کی می رسد زمان سحر یابن العسکری
دیدی، ندیده در به در و عاشقت شدیم
چشمان ماست خیره به در، یابن العسکری
ما را که از فراق حرم جان به لب شدیم
تا کربلا دوباره ببر یابن العسکری
محمدجواد شیرازی
🆔@taalighat
📝 توضیحی درباره یادداشتهای اخیر
☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه باید کرد؟" و یادداشتهایی با همین عنوان تقدیم شد. در این سلسله یادداشتها در حال ساخت اجزای یک #ایده واحد هستم:
🔰 تاملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی
📝چه باید کرد؟ (1)
https://eitaa.com/taalighat/1657
📝چه باید کرد؟ (2)
https://eitaa.com/taalighat/1730
📝چه باید کرد؟ (3)
فرصتِ نداشتنِ دولت
https://eitaa.com/taalighat/1731
📝چه باید کرد؟ (4)
لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری
https://eitaa.com/taalighat/1742
🔹 پس این موارد از هم مجزا و غیر مرتبط نیستند. هرچند بخشهایی را نیز بهصورت عمومی نخواهم نوشت، اما در یکی دو جلسه برای اساتیدم ارائه داشتم.
🔹 یادداشتی که در ادامه میآید را بیش از دوماه پیش نوشتم اما منتظر شرایط مناسبی بودم تا آن را تقدیم کنم. گمان کنم الان حواشی فروکش کرده و امکان توجه بیشتری فراهم است.
🔹 یادداشت اخیر که در ادامه تقدیم خواهد شد، در ذهن حقیر #اهمیت_راهبردی و چندوجهی دارد، هرچند ظاهراً پیشنهادی جزئی باشد. و با قرار گرفتن در کنار ابعاد مختلف "ایده محوری" ظرفیت رقم زدن امر مهمی را دارد چرا که هم قالب و کالبد اقدام است و ناظر به جنس، محتوا و روح اقدام اجتماعی که نیاز به گفتگو دارد.
یادداشت آتی نوعی #دعوت است...
مثل همیشه از نقدونظر دوستان بهره میبرم
#دعوت
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 توضیحی درباره یادداشتهای اخیر ☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه بای
چه بايد کرد؟ (5)
📝 از احیای فنآوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقههای معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل انقلابی
1. گسست اجتماعی، کاهش دسترسی اجتماعی و کاهش تمرکز بر #تربیت_نسل موجب ضعف لایه زیرین و بدنه اصلی انقلاب شده است. از سوی دیگر ما هیچ ارتباط تعریفشده و #زیست_اجتماعی مشخصی که از یک ایده و طرح تغذیه کند، نداریم. در بزنگاههایی چون #انتخابات متوجه میشویم چقدر از جامعه دچار #انقطاع شدهایم. پس چارهای هم نداریم جز احیای ارتباطات اجتماعی.
2. ما در تاریخ انقلاب تجربیات اجتماعی موفقی داریم که امروز از آن بهره نمیبریم. #جلسات_قرآن یکی از #فناوریهای_اجتماعی انقلاب اسلامی است که نقش مهمی در تربیت و ساماندهی نسل انقلابی داشت. بسیاری از #شهدا خروجی همین جلسات بودند.
3. آیتالله مصباح سال 92 پس از شکست جبهه انقلاب در انتخابات ریاستجمهوری در جمعی فرمودند بايد الگوی جلسات قرآن و حلقههای معرفتی احیا شود تا با تربیت نسل و #توسعه_شبکه_انسانی در کشور بتوانيم نارساییهایی که منجر به انتخاب غلط اجتماعی میشود را اصلاح کنیم.
4. امروز باید با #بهروزرسانی این فناوری اجتماعی این ظرفیت اجتماعی را فعال کنیم که هم موجب اصلاح سبک زندگی اجتماعی و انقلابی ما میشود و هم زمینه تغییر نرم اجتماعی را فراهم میآورد.
5. میتوان فهرست بلندی از ظرفیتهای این جلسات تهیه کرد.
تربیت محوری، انسانسازی، کادرسازی، تربیت براساس مبانی اصیل، ایجاد شبکه ارتباطات انسانی، ایجاد تکیهگاه فکری عاطفی برای افراد، ایجاد دسترسی به جامعه، و دهها مورد دیگر از آوردههای این جلسات است.
6. #پیشنهاد_عملیاتی مشخص و درخواست عاجزانه از طلایهداران #جبهه_انقلاب در سراسر کشور:
🔅 هر طلبه فاضل و هر عنصر مؤمن انقلابی #دارای_صلاحیت اعم از این که دارای چه عنوان حقوقی و جایگاه اجتماعی است، باید یک #حلقه_معرفتی تربیتی در شعاع ارتباطات خود از نوجوانان، جوانان و یا حتی بزرگسالان داشته باشد که در آن #اسلام_ناب ترویج میشود.
🔅 هریک از ما در هر موقعیت کاری و اجتماعی هستیم، بايد در محله، خانواده، محیط پیرامون و... یک حلقه معرفتی ثابت داشته باشیم.
🔅 داشتن یک حلقه معرفتی _ تربیتی باید به یکی از #واجبات_زیست_انقلابی ما تبديل شود. بهگونهای که نداشتن حلقه معرفتی بهعنوانِ یک ضد ارزش و نوعی #عافیتطلبی شناخته شود. باید این جمله به شعار فراگیر انقلابیها تبدیل شود:
"هر انقلابی یک حلقه معرفتی"
7. اگر این #الگو تولید و ترويج شود و در #مقیاس_ملی توسعه یابد، میتوانیم به یک #جریان_اصیل_انقلابی فراگیر دست یابیم. برای ساخت این الگو نباید معطل #ساختارهای_رسمی شد. بلکه بهصورت انقلابی و با عبرت از تجربههای ناموفق حاکمیتی باید این کار آغاز و دنبال شود.
8. نگارنده متوجه آسیبهای احتمالی، کثرت در روش و مذاق تربیتی، جهتگیری فکری، و نکات متعددی که به ذهن میرسد، هست لذا توصیف مختصات این جریان، نحوه تولید، تکثیر و اداره جلسات، آسیبهای احتمالی، صلاحیتهای لازم برای تشکیل حلقه، آسیبشناسی جلسات قرآن فعلی و... در یادداشتی دیگر انشالله.
9. مسئله احیای جلسه قرآن بهمعنای جلسه قرآن نیست. مسئله اصلی تغییر نگرش ما به جامعه و تعامل با آن است. ما بايد به محیط اجتماعی و اطراف خود توجه کنیم و آن را بهرسمیت بشناسیم و برای ارتقای آن اقدام کنیم و بهساخت #هستههای_اجتماعی کوچک بهمثابه زیرساختهای اجتماعی #ایران_آینده توجه نماییم. اینکه چگونه میتوان #افق_جدید را در این هستهها اشراب کرد، بخشی از طراحی کلان ماجراست.
10. در ادامه تلاش میکنم برخی مدلهای جدید و #تجربیات_نو در این زمینه را معرفی کنم. اما این که چگونه از این رهگذر میتوان به جریان جدید اجتماعی رسید، خود در مجالی دیگر جای گفتگوست.
11. تکمله برای دوستان اهل دقت: در این راهبرد، با طیفی از اهداف روبرو هستیم و اهداف بهصورت تشکیکی تعریف میشوند.
➖➖➖➖
پینوشت:
_ امروز افرادی از مبارزین قبل از انقلاب که از جلسه داران مؤثر و کانونهای تربیت نسل آن زمان بودند را میشناسم که علیرغم سن بالا و کثرت مشاغل و عناوین حقوقی کلان حاکمیتی همچنان جلسه قرآن دانشجویی دارند. یعنی ازاین ضرورت مهم غفلت نمیکنند. چگونه ما جوانترها ازاین مسئله غافلیم؟
_ از #شهید_همدانی پرسیدند بعد از بازگشت از سوریه برنامه تان چیست؟
گفت: تصمیمی گرفتم که مطمئنم از چهل سال مجاهدت بالاتره، گوشهای از این مملکت در مسجدی، برای بچه های نوجوان و جوان کارفرهنگی انجام بدهم؛ برای امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) سرباز #تربیت کنم.
🔻🔻🔻
✅ یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/taalighat/1745
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
تعلیقات
چه بايد کرد؟ (5) 📝 از احیای فنآوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقههای معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل ان
#بازخورد
📝 حجتالاسلام حمزه وطن فدا
۱. شوق کارهای مهم و اساسی اجازه حضور در میدان های معمولی و موثر را از قاطبه انقلابیون گرفته است.
۲. همچنین روحیه نقد و انتقاد و غرزدن به دولت و دست اندر کاران حکومتی و جمهوری اسلامی، سیاه بینی و سیاه نمایی، روحیه و انگیزه و امید، دست زدن به فعالیت را از بسیاری از انقلابیون ربوده است.
۳. شکاف میان جریان تولید فکر با جریان توزیع و مصرف فکر نیز رکود و قعودی را در بازار فکر بوجود آورده که خرده فعالیت هایی هم اگر هست در سطحی نازل، روزمره و عاری از افکار مترقی انقلابی قرار گرفته است.
با این همه رهبرمان میگوید:
باید، میشود و میتوانیم
چون واقعا
باید، میشود و میتوانیم...
اگر ... بگذارد.
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عقبنشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن موجب خشم الهی است
✏️ رهبر انقلاب: قرآن کریم عقبنشینی را در واقع موجب غضب الهی بیان کرده و تبیین کرده؛ وَ مَن يُوَلِّهِم يَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه؛ اگر چنانچه در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است ... عقبنشینیِ غیر تاکتیکی کردید ــ گاهی اوقات عقبنشینی هم یک تاکتیک است مثل پیشروی، که آن عیب ندارد: اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ فِئَة؛ تاکتیک این است ــ اگر غیر از این موارد عقبنشینی کردید، فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه. [موجب خشم الهی میشود].
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار کنگرهی بزرگداشت شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد. ۱۴۰۳/۵/۲۴
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57489
#دلنوشته
🖤 چند خط برای کاگران معدن طبس
از وقتی خبر انفجار معدن #طبس و کشته شدن #کارگران را شنیدم، آنچنان غم بر روی دلم نشسته است که نگو...
کشته شدن و محبوس شدن حدود 50 کارگر برای ما فقط یک خبر است، فردا هم همه آن را فراموش می کنیم. اما برای من فقط یک خبر نیست، بلکه یک #درد عمیق است.
آن انسان شریفی که برای امرار معاش خانواده اش دل به کار می دهد، آن هم کار سخت، عرق می ریزد، زیر زمین، در سخت ترین شرایط، با کمترین حقوق و مزایا و حمایت ها، و ما بی خبر از رنج ها و سختیها و محرومیتهای او...
نام او را چه بگذارم؟ مرد؟ رادمرد؟ جوانمرد؟ با غیرت؟ عزیز خدا؟ حبیب خدا؟ او همه این ها است و شاید بیشتر...
اما در چشم #اهل_دنیا او یک انسان ضعیف است که شاید اگر با همان صورتی که از سیاهی ذغال سنگ مکدر شده و غبار بر آن نشسته بیرون بیاید، رغبت نکنند دقیقه ای با او هم کلام شوند و حتی از دست دادن با او فرار خواهند کرد، اما پیامبر خدا این دست را می بوسد.
این غباری که بر روی او نشسته، نشانه غیرت است، نشانه عزت است، نشانه مردانگی است و این سیاهی را با هزار چهره بزک کرده و ادکلن های برند اروپایی عوض نمی کنم.
وقتی خبر انفجار کارگرها را شنیدم، دلم منفجر شد از بغض و کینه آن هایی بر مسند قدرت و ثروت تکیه زده اند و پا روی شانه مجاهدت های این قشر عزیز می گذارند و بالا می روند. حالم بهم می خورد از آن هایی که در زندگی شان خبری نیست محرومان و از کنار این ها با تبختر و تکبر می گذرند. حالم بهم می خورد از برج های سر به فلک کشیده و زندگی های دنیازده و آن خیابان دوردور و اهل نشستن پشت ماشین های آنچنانی که سر سگ هایشان از آن بیرون زده و از بالا به پایین مردم را نگاه میکنند...
آن هایی که حرص می زنند عضو این هیئت مدیره و آن شرکت دولتی شوند و از هزاران خدمات و مزایا بهره ببرند و خبر ندارند از رنج های آن کارگری که گاهی در تأمین اولیات زندگی نیز در می ماند و با روی خجلت زده جلوی همسر و فرزندانش می نشیند.
من نشستن کنار آن کارگر عزیز با دست های پینه بسته و صورت سیاه و لباس های مندرسش را با نشستن کنار کرور کرور از این آدم های مثلا با پرستیژ و با کلاس عوض نمی کنم. البته اینها را سالها در مردم داری، محروم دوستی و تواضع بیحد حضرت #پدر مقابل مستضعفان دیده بودم.
#مرام_خمینی متفاوت بود با مرام غربگراها و دنیاگرایان. او امام محرومان و مستضعفان بود، آن هم نه فقط مستضعفین ایران که او چشم به مستضعفین جهان داشت و البته #سید_محرومان شاگرد خوب همین مدرسه بود.
وقتی از آن مرد بزرگ پرسیدم چرا کار در #محلات_محروم کشور را شروع کردید، گفت: جنس این ها متفاوت است. این جنس بود که شد بچه های جبهه، از این ها کلی #شهید و مجاهد است که بیرون می آید. و کسی هم به کار در این محلات محروم رغبت ندارد. چون نه اسم و رسم دارد نه پرستیژ و دنیا.
آری، جنس این ها متفاوت است، #فطرت شان هنوز مشوب به هزار رنگ و لعاب دنیا نشده و ساده و دلنشین و بی پیرایه اند.
اما با محرومین بودن کجای زندگی ما انقلابی هاست؟
با محرومین بودن کجای زیست منِ طلبه است؟
منظور توزیع سبد غذایی نیست، منظورم #عشقورزیدن به کارگران و محرومان است. عشق ورزیدن متفاوت است... ما به طیفی از جامعه کم توجه یا بی توجهیم، این غلط است، این انقطاع از سرمایه های انقلاب است. به خدا نشستن با محرومین و کارگرها برکت دارد. نور می آورد، لطافت می آورد. احساس می کنم خیلی از این ها به خدا نزدیک ترند.
اینجاست که قدر #بچههای_جهادی را باید دانست. اینجاست که فرق جهادی ها با آن جماعت های مدعی همیشه نق نق کنان معلوم می شود.
🆔@taalighat
#غصه
#لبنان و شیعیانش مظلوم اند،
اما مقتدر، #مظلوم_مقتدر
به برکت حزبالله
به برکت سالها مجاهدت خاموش #حاج_قاسم و یاران گمنامش...
حالا عدهای! #مجاهدان را چون خودشان قاعد میپندارند و درست زمانی که سرداران عزیز وسط معرکهاند، از پشت خنجر تحقیر و توهین و تمسخر میزنند...
امان از #ناسپاسها
#جریان_خاص
🆔@taalighat
تعلیقات
مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی صحبتهای رئیسی هم در مجمع عمومی #سازمان_ملل متحد و هم در نشستهای حاشیه
☝️
پارسال همین روزها بود که همه گفتیم "مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی" بهخاطرِ آن نطق عزتمندانه در سازمان ملل و امروز با این حجم از اتفاقات غلط، فقط باید گفت: #حاج_آقا_هارداسان
🆔@taalighat
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره #نفوذ بود.
#دولت_چهاردهم
#نفوذ
🆔@taalighat
تعلیقات
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره #نفوذ بود. #دولت_چهاردهم #نفو
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت:
✏️ آخرین صحبت امروز من این است: من میگویم رزمندگان ما، مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، فداکاری کردند. جوانان مبارز و مجاهد خانوادههای خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود. نمیشود ملت ایران قبول کند که همان پرچمها به وسیله #افراد_نفوذی، به وسیله انسانهای فریبخورده در داخل کشور برافراشته بشود.
✏️ این پرچم، پرچم #نفوذ_فرهنگی و #سبک_زندگی دشمن و وسوسههای خصمانه دشمن نباید در داخل کشور در دستگاههای مختلف ما برافراشته شود. باید مراقبت کرد، همه موظفند.
در وزارت آموزش و پرورش باید مراقبت کرد، در صدا و سیما باید مراقبت کرد، در #مطبوعات باید مراقبت کرد، در #وزارت_علوم و وزارت بهداشت که محل تربیت جوانهاست باید مراقبت کرد.
آنجا #دشمن به وسیله رزمندگان ما شکست خورد نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد.
امیدواریم خدای متعال همه مسئولین ما، همه مردان و زنان ما، همه فعالان بخشهای مختلف ما را با هوشیاری کامل در مقابل توطئه دشمن نگه دارد. ۱۴۰۳/۷/۴
#دولت_چهاردهم
#نفوذ
Farsi.Khamenei.ir
➖➖➖➖➖
🆔@taalighat
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش1⃣
صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسوتان دفاع مقدس از آن جهت که تاکیدی بر مسئله نفوذ داشتند میان جریان حزب اللهی بسیار دیده شد.
شاید بتوان گفت همین تاکید دوباره بعد از مدتها، شاهدی قطعی است بر اینکه روایت موجود از مکتب امام که در بازار رایج شده و میچرخد ناقص است و نیاز به بازتقریر جدی دارد.
این باز تقریر، اولین قدمش شکستن حلقه انحصاری فکری در موضوع مکتب امام است.
جریان فکری مرسوم به نام مکتب امام با کلیشه های دریافتی خودش، از مکتب امام نسخهای ارائه کرده که اگر حلقه انحصاری آن شکسته نشود باب بازاندیشی و بازتقریری آن باز نخواهد شد و عملا مکتب امامی اصیل که راه نجات بشریت بوده با تحریف رو به رو شده و توانایی رقم زدن یک وفاق و مدیریتی در قامت ایران نخواهد داشت.
#نفوذ ، کلیدواژه جدیدی نبود که حضرت اقا بیان فرمودند ولی چرا جبهه انقلاب نتوانسته طرح رهبری در مقابله با نفوذ را با جدیت دنبال کند و درک کند، باعث شد ایشان مجددا تذکر دهند. شاید این بار با کلیدواژهی دیگری در نقطه پاسخ، به نام #مراقبت.
به نظر می آید این تذکر برای جبهه باید باب جدیدی در مواجهه با پدیده نفوذ را باز کند.
حضرت آقا نگاه بسیار عمیق و دقیقی را در نوع مواجهه با جریان نفاق دارند و اتفاقا با همان نگاهشان وارد صحنه رهبری شده اند و تا اینجا بدون اندکی سستی کار را به خوبی از آب در آورده اند.
شاهد این موضوع این که ایشان جزء اولین کسانی است که نظریه نفوذ را اوایل انقلاب در چند نماز جمعه دهه ۶۰ به بحث گذاشته و به نظر می آید به همین دلیل مورد حمله و ترور منافقین واقع میشوند.
جبهه انقلاب چون این لایه برایش روشن نیست و براورد ظاهری این است که حس میکند رهبری نکته ای جز تذکر در اینجا ندارند، خودش دست به طراحی میزند و احتمالا ناخواسته کلیدیترین پروژه را با نگاه شخصی و سلیقه ای جلو میبرد که خطرآفرین است.
رهبری، هم برای نفوذ اندیشه ای دقیق و عمیق دارند و هم برای مقابله با آن نسخه ای جامع از بستر مکتب امام؛ این بخش معمولا خیلی زود عبور میشود و برای فهمش تلاشی نمیگردد. از این رو پیشنهاد میشود که با طراحی اجتهادات شخصی باید کاری را انجام داد که اتفاقا بسط ید ولی رقم خورده و ایشان نیز بتوانند فعالانه کنش کنند.
اینکه باید برای ولی، بسط ید درست کرد مطلب درستی است اما در چگونگی آن بحث و نقد است.
آیا بسط ید به روشی غیر از مطالبه ولی هم رقم میخورد؟
این تفکر در طی 40 سال اخیر تفکر درستی در مواجهه با پدیده نفوذ نبوده و چه بسا خود این نگاه ناشی از همان نفوذ باشد.
🆔@taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده 📝 تاملی بر تذکر #نفوذ 📌 حمید شببویی بخش1⃣ صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسو
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش2⃣
آنچه که از طراحی رهبری در مقابله پدیده نفوذ میتوان دریافت، راهبرد مقاوم کردن مردم و آگاه کردنشان به غرض #عبور از بحران های نفوذ است.(مراقبت)
مراقبت در نگاه رهبری یعنی مستقیم درگیر نشدن و ناکارآمد کردن اهرم نفوذ به صورت همیشگی.
نفوذ پدیده ای جریانی است و اتفاقا قدرتی فراتر از دشمن خارجی دارد زیرا که دشمن خارجی نفاق نمی ورزد ولی جریان نفوذ با نفاق حرکت میکند و قابل شناسایی نیست. از این رو خیلی باید #مراقب بود که کم ترین خسارت را دید.
دشمن خارجی رسما به شما میگوید با چه نقطه ای درگیر است اما منافق اینگونه نیست.
حضرت آقا معتقدند اگر بتوانیم اینگونه #مراقبت بورزیم حتی میتوان منافق را مومن کرد(از باب فشار اجتماعی).
این فشار اجتماعی را اقا در خیلی از بزنگاه های دوران رهبریشان به جریانات و احزاب انحرافی وارد کرده و امروز نیز می بینیم همانها از بسیاری از مواضع اصیلشان دست کشیده اند و تقریبا میتوان گفت از اصالت حزبیشان چیزی باقی نمانده است.
همین الگو را میشود در پروژه های دیگر هم دنبال کرد.
با هو و جنجال اتفاقا نفاق پیچیدگی امورش بیشتر شده و قطعا کنار زدنش سخت تر.
اینکه آقا، در اقدام اخیر دکتر مخبر را در کنار خودشان برای دنبال کردن بیانیه گام دوم قرار میدهند(اشاره به حکم مشاور رهبری اخیر آقای دکتر مخبر) با همین الگوی توضیح داده شده در مقابلهی با نفوذ است.
اگر به قضیه کرونا مجددا نگاهی داشته باشیم، میتوان همین مطلب را نشان داد. رهبری در کرونا به گونه ای عمل کردند که غربزدهترین نگاه ها در بدنه بهداشت و سلامت، چندین نامه تشکر به رهبری میزدند و در کرونا برای مردمی که اتفاقا جریان خاکستری محسوب میشدند و قدری متمایل به غرب، واضح شد رهبری از همه دلسوزتر به آنهاست و نگاه نخبگانی با انقلابی گری برایشان قابل جمع شد.
این عملکرد موجب گردید که راحتتر بتوان در آن فضای التهابگون ابراز کرد که واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع.
همین جا بودند از جریان انقلابی که چون الگوی مواجهه را اخذ نمیکردند، عدم درگیری مستقیم رهبری را ناشی از نقص اطلاعاتی یا بسته بودن دست ایشان برآورد می داشتند، مستقیم وارد درگیری با متولیان اجرایی میشدند و اتفاقا هو و جنجالی راه می انداختند که حل شدن مسئله سخت تر میشد.
شاید اگر درست صحنه را تحلیل میکردند متوجه میشدند که بنای رهبری بر عدم درگیری مستقیم بود و مانعی برای اقدامات مستقیم از پایگاه حقوقی شان نداشتند که در بعضی امور اتفاقا نشان هم دادند اما به گونه ای عمل کردند که دربزنگاه متمایل شدن به غرب موضعی رسمی و قاطع گرفتند و با این اوصاف هم دولت از ایشان ممنون بود و هم موضع انقلابی خودشان را به عرصه ظهور کشاندند. این الگو فهم نشد و جبهه مستقیم با دولت درگیر میشد به اسم انقلابی گری. شاید در کنار این تجربه بتوان همین الگو را در قضیه بحران برجام تطبیق داد.
وقتی این الگو درست دریافت نشود، خیلی زود به سمتی میرویم که تنها برداشتمان این میگردد که رهبری در مورد نفوذ دوباره #تذکر میدهد بدون اینکه طرح یا نسخه ای برای مقابله با آن داشته باشند.
🆔@taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده 📝 تاملی بر تذکر #نفوذ 📌 حمید شببویی بخش2⃣ آنچه که از طراحی رهبری در مقابله پدیده
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش3⃣
بهترین راهحل و نسخه موفق تا کنون چه بوده است؟
با توجه به وضعیت راهبردی ایران شاید یکی از بهترین راه حل ها این باشد که جریان های تبلیغی برای مسئلههای تمدنی خود را موظف به ورود در حوزه گفتمان سازی کنند و ذهنیت اجتماعی را نسبت به راه حل هایی که این نخبگان متعهد انقلابی پیشنهاد میکنند همراه گردانند.
البته اندک ورودهایی در باب تبلیغ اقتصاد مقاومتی، تبلیغ مسکن اسلامی و از این دست مسائل تا کنون داشته ایم و تا حدودی هم خوب بوده ولی صحنه امروز بیانگر این موضوع است که کافی نیست.
ما درباره نگاه و راه حل های انقلابی در حوزه رسانه، فضای مجازی، سلامت، آموزش، تعلیم و تربیت، دیپلماسی خارجی، مقاومت و اینگونه مسایل هنوز بسیار بسیار اندک ذهنیت اجتماعی را با خود همراه کرده ایم و همین امر موجبات قدرتمند شدن جریان نفوذ را فراهم کرده است.
شاید اشکالی مطرح گردد که این نوع ورودهای گفتمانی آرمان خواهی را کاسته و حل مسئله به جهت منفعل بودن در عدم تمرکز بر آرمانها، موجب رکود آرمانی گردد اما پاسخ این است که تفکیک نگاه تبلیغی و گفتمان ساز از حل مسئله ای ها مشکل را حل میکند.
اساسا جریانات تبلیغی و گفتمان ساز اولویت تمرکزشان بر ارائه گفتمان حل مسئله، تبیین آرمانها از دل حل مسیلهها است و نه خود حل مسیله.
حال آنکه جریانات حل مسیله ای در کشور اولویت شان حل مسائل از بستر تحقق آرمانهاست که این دو ورود تفکیکی است که اگر به آن دقت شود نگرانی مطرح شده قابل حل است.
این ورود همان راهبرد #مراقبت برای عبور از جریان نفوذ است که با کم ترین تنش با دولت و حاکمیت میتواند یک وفاق معنا دار و استراتژیک را دنبال کند و عملا دست برتر را به نگاه های نوین انقلابی خواهد داد.
🆔@taalighat
#نکته
برخی از بیانات آقا، دنبال مؤید برای حرف خودشانند نه یافتن راه و جهت!
حال اگر حرفی بر خلاف میل شان باشد، چنان آسمان ریسمان میبافند تا آنچه میخواهند، نتیجه شود.
#قطبنما برای آن است که #راه را پیدا کنیم. حال اگر اصرار به راه خودم داشته باشم، قطبنما میشود ابزار نه #معیار
#آسیبشناسی
🆔@taalighat
ای «الف لام میم» نصرالله
نگران توییم نصرالله...
وعده بی تخلف جبار
فتح، نصر، حامیم نصرالله
#شعر
🆔 @taalighat
هدایت شده از باب جهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنها بهتر از ما می دانند اگر سید با یک سخنرانی برگردد با خبری هولناک برای آنها بر می گردد و بهتر است بدانند اگر او حاج قاسم را دیدار کرده باشد پیوند این دو روح مطهر و بزرگ برای آنها خیلی خیلی گران تمام میشود، آنقدر گران که موجودیت شان را تباه می سازد.
🖤🖤🖤🖤🖤
مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلࣰا
#سیدالمقاومه
#سیدحسن_نصرالله
🆔@taalighat
📝 چند خط پیشنهاد در سوگ سید
همه داغدار شدیم. قلبمان تیر میکشد، احساس میکنیم علمدار مقاومت را زدند. ضربه خوردیم، بد هم خوردیم. حزبالله مقتدر است اما رفتن سید یقیناً ثلمه بود. حالا چرا؟ بماند برای بعد چون تحلیل متفاوتی با آنچه اکنون دستبهدست میشود دارم. اما باید کاری کرد.
1. نگاه به مسئله سید باید از منظر #امت باشد نه ملیت، همان خطی که مدتی است آقا در حال برجستهسازی آن هستند و مقابل آنچه غربگرایان نمیپسندند. پس زدن سید، زدن #اسطوره_امت است نه اسطوره لبنان فقط.
پس این #سوگ باید در جان همه ما باشد، اگر جامعهای سوگمند شد، و داغی وجودش را گرفت، حرکت میکند. پس اولین گام نمایش #سوگ_اجتماعی است. این نمایش مهم است، نمایش بروز حس جامعه و خواست درونی است، مانور اجتماعی است، جهتدهنده به جامعه و حاکمیت است و پیامدهنده به جهان. این #مانور_اجتماعی اهمیت راهبردی دارد. حتی اگر حسابشده انجام شود میتواند #سرمایه_اجتماعی ما را نیز افزایش دهد.
2. حال چه کنیم، فقط برای مثال:
ماشینها باید همه عکس سیدحسن نصرالله را پشت شیشه بزنند و یا پرچم حزبالله نصب کنند.
مغازه دارها یک میز دم در بگذارند با عکس سید و یک گلدان و یک جعبه خرما
مساجد حجله بزنند و عکس سید را بگذارند.
سر در خانهها پرچم سیاه یا حزبالله نصب شود.
هیئات مراسم بگیرند،
هفتم سید دسته عزا بیرون بیاید،
مساجد برای سید ختم و هفتم و چهلم بگیرند،
و هرآنچه از خلاقیت مردمی میتواند جریان یابد...
از مأذنه ها سرودهای حماسی پخش شود.
جنبش دانشجویی فضای دانشگاه را تغییر دهد
بسیج طلاب فضای حوزهها و محیط اطراف هر مدرسه علمیه را...
خطبای معروف ازاین شهر به آن شهر منبر تبیینی بروند...
یعنی فضا و چهره شهرها باید تغییر کند اما بهدست #مردم نه سازمانها و...
3. اما سوگ موجب سکون و ناامیدی و سرخوردگی نه، سوگی که آغاز #حرکت است. سوگ باید عزتمندانه باشد، با غیرت و غرور باشد، با گردن برافراشته باشد. #سوگ باید قرین #حماسه باشد. احساس اینکه ما آماده و البته در حال #مبارزه هستیم. آماده جهاد هستیم.
4. در این میان باید دردمندی و حتی مطالبهگری همراه با #امید باشد. هرگونه دمیدن در موج ناامیدی و بدبین کردن مردم به نیروهای مسلح و ساختار نظامی کشور که اکنون در وسط معرکه است، غلط و اشتباه راهبردی است.
بله، #جریان_غربگرا در دولت اثرگذار است و سفر نیویورک پیامهای غلطی به دنیا داد؛ اما در این صورت هم این اثرگذاری را باید با #فشار_اجتماعی حسابشده کاهش داد، نه با رفتارها و پیامهای هیجانی و...
5. نوع #پیام مخابره شده به جامعه مهم است. طراحی جهتگیری مطالبه مهم است. دقت کنیم روایت آقا از ایستار و کنونه ما #روایت_فتح است و روایت دشمن و برخی داخلیها #روایت_ضعف. وسط جنگ هستیم باید نقاط قوت را فریاد بزنیم و ضعفها را هرچند انکار نمیکنیم اما فریاد هم نمیزنیم. نظم و آرایش اجتماعی لشگر مهم است.
پیام ضعف تنها به کاهش #عزم_ملی منجر میشود و ملتی که عزم او را نشانه رفته باشند، عن قریب شکست میخورد و دشمن بر روی همین نقطه متمرکز است، تکمیل کننده #پازل_دشمن نباشیم.
#پیشنهاد
#سیدالمقاومه
#سیدحسن_نصرالله
#روایت_فتح
#حماسه
🆔 @taalighat
دوباره ابر، رفته گریهای یکریز بردارد
یکی این داغ را از شانهی پائیز بردارد
برای ضاحیه، بیروت، صیدا، صور، البترون
یکی از صبر باید کاسهای لبریز بردارد
یکی باید شب این جاده را فانوس بگذارد
که تا از پیش پای مرگ دست آویز بردارد
تمام بوتهها سرخاند در "شبعا" شعیبی کو؟
که تا غم را از این صحرای حاصلخیز بردارد
ملوّث شد جهان از شر ابنای #یهود اما
دریغا شیخ رفته جامهی پرهیز بردارد
نمیدانم در آخر با چه رنگی مرگ میآید؟
اگر سرخ است ما هستیم، ما را نیز بردارد
نباید بیتفاوت بود در غوغای نامردی
خدا این ننگ ها را از سر ما نیز بردارد
عباس شاه زیدی
🆔 @taalighat
📍انشالله بزودی چشممان به #ابابیل روشن خواهد شد که بر سر ابرهه #صهیون میبارد ...
#سیدحسن_نصرالله
#انتقام
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 چند خط پیشنهاد در سوگ سید همه داغدار شدیم. قلبمان تیر میکشد، احساس میکنیم علمدار مقاومت را زدند
#غصه
دو روز از #شهادت سید عزیزمان میگذرد، هرچه بیشتر میگذرد انگار تازه بهتر میفهمیم چه بر سرمان آمده و بیشتر درد میکشیم و آه از نهادمان بلند است اما با سیلی صورتمان را سرخ نگه میداریم.
اما در خیابان که راه میروم و گوشه کنار را نگاه میکنم انگار خبری نیست که نیست. #شهر به زندگی عادی خود مشغول است، هیچ نمود واضحی از غم و درد و حزن اجتماعی نمیبینم. حتی مقابل مساجد و هیئات که معمولاً پایگاه انقلابیهاست...
کجا کوتاهی کردیم؟
وقتی #جهاد_تبیین را جدی نگرفتیم، وقتی جهاد تبیین را #تحقیر کردیم، وقتی با مردم سخن نگفتیم، گرههای ذهنی را باز نکردیم، دیگر چه انتظاری داریم؟!
🆔 @taalighat
تعلیقات
#غصه دو روز از #شهادت سید عزیزمان میگذرد، هرچه بیشتر میگذرد انگار تازه بهتر میفهمیم چه بر سرمان
#بازخورد
سلام
درباره فرمایش تون باید این نکته را لحاظ کرد که نه فقط ایران ما بلکه غالب مردم جهان، در بستر تمدن مدرن با قرائت لیبرال زندگی میکنند.
امروز ساختارهای تمدنی مدرن از قبیل بانکها، بورس، رسانه، معماری و ... معانی زندگی را مدیریت میکنند و این درحالیست که نقاط کانونی معناساز ما خیلی گسسته عمل میکنند.
نمونه واضح این امر فضای منابر و مساجد هست. از طرفی منبرهای ما فاقد یک سیر برای حیات انقلابی است و از سوی دیگر حتی منبری های انقلابی های ما هم نوعا در هنگامه وعظ، نه موضوع و نه پیام های منبرشان انقلابی است. ته هنرشان این است که آقا را دعا کنند.
در حالیکه منبر های ما اولا بایستی در طول سال و در یک سیر منظم اینطور محتوایی برای حیات انقلابی داشته باشند.
اما منبری های ما در مواجهه با یک جنگ منظم، بسیار نامنظم و گسسته عمل میکنند.
از سوی دیگر اگر مسئله سیر و نظم محتوایی حیات انقلابی را کنار بگذاریم مسئله موضوع و پیام یابی یک مسئله جدی است.
بهمین خاطر در مواقعی مثل شهادت سید حسن، جامعه فاقد ظرفیت لازم برای جذب محتواهای انقلابی است. (حتی بین بچه های مذهبی) چرا که قرائت ارائه شده با معنای ایجاد شده توسط ساختارها و نظام معنایی نقاط کانونی معناساز همخوانی ندارد.
بر این اساس باید سعی کرد دینداری انقلابی را در طرحی بشکل قطره چکانی و روزانه در دهن و قلب مردم جاگیر کرد. تا جامعه ایمانی مطالب را بمرور درونی کند.
یکی از تجربه های مفید در این باره بیان تدبری آیات قرآن در مدت زمان های کوتاه چند دقیقه ای بعد از قرائت قرآن در مساجد است.
سرلوحه قراردادن تفاسیری که آیت الله خامنه ای درباره سوره های مختلف قرآن بیان نموده اند در این باره راهگشاست و به یک تصویر دینداری پویا و نظام مند کمک شایانی میکند که نسبت به حوادث کنشی فعال دارد.
📌 حجتالاسلام دکتر محمد یوسفعلی تبار
🆔 @taalighat
📍لبیک به فرمان به ولی امر مسلمین
🔻 با توجه به حکم نایب امام زمان حفظه الله مبنی بر وجوب در کنار مردم لبنان و #حزبالله قهرمان بودن می بایست هر کدام از ما هر قدری که برایمان ممکن است و به هر وسیله ای میشود در اجرای این حکم کوشا باشیم، شاید که این عمل به شرط اخلاص باعث عاقلت بخیری ما شود.
🔻 اهدا #کمکهای_نقدی از طریق سایت leader.ir به نحوی که در زیر می آید شاید بهترین راه باشد برای اجرای حکم نایب الامام مان چرا که هم کمک به مردم لبنان و حزب الله قهرمان است و هم پر کردن دست ولی فقیه.
📌 پس بشتابید... و در نشر این پیام کوتاهی نکنید...
#جهاد
#لبنان
#حزبالله_لبنان
@babejahad
➖➖➖➖
🆔@taalighat