eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ عجب هدیه‌ای 🖤 🆔 @taalighat
تعلیقات
📍در ادامه یادداشت "آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما در جبهه انقلاب"، مطلب زیر تقدیم می‌شود: 📝 مقوله اثرگذا
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان 🔹 طی چند یادداشت بر مسئله تأکید شد. ایشان در سخنان اخیر مجدد بر این مسئله تأکید کردند. ما معمولا درگیر ظواهر کار، و کمّی و چشم‌پرکن هستیم اما مسئله اثرسنجی و کمتر مدنظر است. این سخنان اختصاص به مثلاً کنگره‌های شهدا ندارد، بلکه مخاطب آن کلیت جبهه انقلاب و دستگاه‌های متولی فرهنگ در کشور است. مرور مجدد بیانات ایشان مهم است: 🔻 "آنچه من سفارش میکنم، در درجه‌ی اوّل این است که این کارهایی را که شما در این بزرگداشتها انجام میدهید، جوری انجام بدهید که باشد. صِرف ساختن کتاب کافی نیست، صِرف ساختن فیلم کافی نیست؛ ممکن است یک فیلمی را زحمت بکشند بسازند، بیننده هم نداشته باشد، کسی نگاه نکند. فیلمی که کارگردانیِ خوب نداشته باشد، ساخت خوب نداشته باشد، مضمون خوب نداشته باشد، شیرین و زیبا نباشد، خب زحمت کشیدید، پول خرج کردید، کسی هم به این فیلم نگاه نمیکند!.... به جای ده فیلم، دو فیلم بسازید، منتها دو فیلمی که وقتی پخش شد، همه بگویند که باز هم پخش کن؛ این خوب است.... 🔻 این یک نکته است: دنبال باشید. جوری کتاب درست کنید که بعد از اینکه یک چاپش تمام شد، مشتری‌ها بیایند چاپ دوّم و چاپ سوّم را بخواهند، و همین‌طور تا آخر. و کارهای دیگری که انجام میدهید. 🔻 یک نکته‌ی دیگر این است که کنید ــ که من این را به بعضی‌های دیگر هم که از یک شهر دیگری آمده بودند تذکّر دادم ــ یعنی وسیله‌ی بگذارید؛ 🔻 ببینید حالا این جوان شما بعد از آنکه این کارهای شما را دیده، رفتارش، سبک زندگی‌اش، لباس پوشیدنش، نماز جماعت رفتنش، هیئت رفتنش، با مسائل سیاسی روبه‌رو شدنش، با گذشته چه فرقی کرده. البتّه اینها زحمت دارد، خیلی مشکل است امّا باید بشود؛ یعنی آن وقتی این کار شما یک کار واقعیِ موثّرِ جان‌داری است و جهاد فی‌سبیل‌الله است که این نکات در آن حتماً رعایت بشود." " بيانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان" 🆔 لینک یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/taalighat/1798 🆔 @taalighat
تعلیقات
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله #اثرگذاری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان 🔹 طی چند یادداشت بر م
"اثربخشی" به‌عنوان معیار و سنجه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی 🔹 تقریبا همه می‌دانیم که کارهای فرهنگی ما در بخش‌های مختلف میل و سوق به‌سمت دارد. حال اگر کسی بتواند همین گزارش کمی را با انواع قالب‌های جذاب به مدیران بالادستی خود گزارش دهد، موفق‌تر به‌شمار می‌آید. ساخت نموادار و اینفوگرافی و تیزر و... ده‌ها مدل ارائه یک اتفاق برای به‌چشم آمدن کار در نگاه مدیران. برای اینکه جسارت به کسی از عزیزانمان نشود به‌صورت مصداقی اشاره نمی‌کنم اما مرور کوتاهی بر رخدادهای فرهنگی اطرافمان شواهد متعددی بر غلبه نگاه کمی گرا را نشان می‌دهد که سخنی از توصیف آثار کیفی آن اقدامات در بین نیست. 🔹 جالب اینجاست که ما نیز به‌همین تمایل دارد و هرچه کاتالوگ گزارش گلاسه و تمییز و جذاب‌تر باشد، کاررا قوی‌تر می‌دانیم. همین کمّی گرایی در ارزیابی و به‌نوعی ظاهرگرایی موجب شده است مورد غفلت واقع شود. 🔹 اثربخشی به‌مثابه شاخص ارزیابی کیفی: برای ارزیابی کیفی نیازمند طراحی سامانه و سنجه های مختلفی هستیم اما ازاین میان مسئله از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. تعیین حوزه‌های اثر در هر موضوع متناسب با آن، و تعیین روش ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن، و طراحی برخی از کارهای لازم در این زمینه است. باید مراقبت کرد با روش‌های دیگری کمی گرایی را با اسم ارزیابی کیفی به خورد دستگاه‌ها ندهند. 🆔 @taalighat
📌 یادداشت‌هایی درباره کلیپ تقطیع شده از صحبت‌های مهدی افراز 🔻 بعد از انتشار یک فیلم تقطیع شده از برادر عزیزم آقامهدی افراز و دیدن قضاوت‌های شتاب‌زده می‌خواستم متنی بنویسم و البته نوشتم اما به جهاتی از انتشار آن منصرف شدم. دیدم الحمدلله رفقای جبهه انقلاب هوشیار، و مؤمنانه تشخیص می‌دهند چطور باید از جبهه انقلاب حراست کرد و خیلی ها دست به قلم شدند. به‌همین زحمات بسنده می‌کنم و خدا را برای این رشد بچه‌های انقلاب سپاسگزارم. 🔹یادداشت برادر عبدالحسين مشکانی https://eitaa.com/Vakavi/11376 🔹یادداشت برادر علی محمدی https://eitaa.com/alimohammadi1389/1830 🔹یادداشت برادر علی مهدیان https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2730 🔹یادداشت برادر محمدصابر صادقی https://eitaa.com/mssadeghi_ir/1646 🔹یادداشت برادر حميدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal/7367 🔹یادداشت توضیحی مهدی افراز https://eitaa.com/afrazmahdi/150 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، پیشرفت، استقلال 📌بخش سوم 🔻 مقاومت و پیشرفت از غایات مقاومت، پی
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، فکر، سبک زندگی 🔻 بخش چهارم 🔻مقاومت، تفکر، نخبگان 🔹 مقاومت بستر رشد علم و رشد و تفکر است. وقتی راه‌های را سد می‌کند، باید بیشتر اندیشید. مقاومت به فکر، علم و اندیشه بیشتر از دیگر جوامع هم نیاز دارد و هم بها می‌دهد. رشد و تحول علمی در زیست مقاومت، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. کشوری که مقاومت را انتخاب می‌کند یعنی تکیه اندیشه بومی را برمی‌گزیند و کسی اندیشه بومی را برمی‌گزیند یعنی مرجعيت یافتن را انتخاب می‌کند. پس دنیای مقاومت، دنیای نخبگان است و از آن‌جایی که نخبگی مختص یک طبقه نیست بلکه در لایه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد، مقاومت، دنیای تکیه به ظرفیت‌های مردمی است. نکته مهم اینکه در فضای اندیشه مقاومت است که توان در مسیر پیشبرد اهداف جامعه را دارد. 🔻مقاومت و سبک زندگی 🔹وقتی مانع بر سر راه طبیعی وجود دارد، پیمودن مسیر دشوارتر است پس باید بیشتر از حالت طبیعی و عادی کوشید. وقتی دشمن مانع‌تراشی می‌کند، برای عبور از موانع باید بیشتر کوشید. ازاین‌رو زیست مقاومت، است. انسان عصر مقاومت خود را همواره در صحنه درگیری با می‌داند پس چون یک مجاهد تلاش می‌کنند نه چون یک کارمند. مقاومت انسان خویش را تغییر می‌دهد. شهروند مدرن برای تمتع مادی براساس منطق منفعت شخصی کار می‌کند لذا زیست کارمندی تولید می‌شود که به ساعت‌کاری متعهد است. اما انسان مقاوم، مجاهد می‌شود، برای منفعت عمومی می‌کوشد، او برای تحقق آرمان از لذت‌ها و آرامش خود می‌گذرد. مقاومت، به‌معنای زیست مجاهدانه، بخشی از زندگی او نیست، بلکه سبک زندگی او است. در چنين شرايطي منتظر نمی‌ماند سازمان از او کاری بخواهد، هرجا باری بر زمين باشد با کمال میل برمی‌دارد. حتی اگر نفع مادی در پی نداشته باشد. 🆔 @taalighat
☘ 30 جمادی‌الاولی سالروز رحلت جناب "محمد بن عثمان بن سعید عمری" دومین نائب خاص عجل الله تعالی فرجه الشریف است. بزرگی می‌فرمود در ملکوت عالم نواب اربعه کارها به‌دستشان است. ما که روح ضعیفی داریم برای ارتباط با امام عصر نیاز داریم به جان‌های قوی توسل کنیم و از آن‌ها مدد بگیریم. چقدر عزیز و والامقام بودند که امام آن‌ها را وسائط ارتباط خود با شیعیان قرار دادند. 🆔 @taalighat
چند یادداشت درباره مسئله اثرگذاری و اثربخشی 📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (خلط بین اقدام و اثر) https://eitaa.com/taalighat/1798 📝 تأکید چندباره رهبری بر مسئله اثرگذاری https://eitaa.com/taalighat/1855 📝 "اثربخشی" به‌عنوان معیار و سنجه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی https://eitaa.com/taalighat/1856 📝 تمحض و اثرگذاری https://eitaa.com/taalighat/999 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، فکر، سبک زندگی 🔻 بخش چهارم 🔻مقاومت، تفکر، نخبگان 🔹 مقاومت بس
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: فاطمه، الگوی مقاومت 🔻 بخش پنجم مقدمه: فاطمه، ایستاده در مسیر مقاومت 🔹 مقاومت یعنی ایستادگی بر آرمان‌ها و کوتاه‌نیامدن از آن تا آخرین لحظه ممکن و هزینه‌دادن در راه پایمردی پای آرمان و هدف. مقاومت یعنی عدم تنازل و عدم سازش با جریانی که می‌خواهد جامعه‌ای را از رسیدن به قله‌های بلند منع کند و اراده آن را درهم بشکند و ذیل اراده طاغوت تعریف کند. حضرت زهرا سلام الله علیها بر آرمان دفاع از حریم ولایت مقاومت کردند. فاطمه سلام الله علیها تغییر مسیر تاریخ را می‌بیند، غلبه و قهر بر اراده دستگاه ولایت را نظاره می‌کند که چگونه جریان الهی ای که پیامبر با خون دل ساخته بود، اکنون در معرض انحراف از است. دقیقا در شرایطی که به‌لحاظ اجتماعی همه جامعه مسلمین از وصیت مصرح و مکرر پیامبر اعظم عدول کردند و به غصب خلافت راضی شدند، این صدیقه طاهره سلام الله علیها بودند که محکم پای حق ایستادند و هزینه پرداخت کردند. 1. کنش به‌هنگام یکی از عناصر مهم در مقاومت، اقدام به‌هنگام است. دقیقاً در همان لحظه‌ی نیاز باید کنش کرد، پرچم مقاومت را برافراشته نگه داشت. وگرنه بعد از آنکه آب‌ها از آسیاب افتاد، حرف از مقاومت دردی را دوا نمی‌کند. فاطمه درنگ نمی‌کند. بلافاصله به‌میدان می‌آید. همان لحظه که جامعه آبستن می‌شود و هنوط امید رهایی هست. 2. مقاومت و تبیین یکی از اضلاع مهم و راهبردی برای تحقق و تثبیت مقاومت، همراهی اجتماعی است و همراهی و باور عمومی تنها از راه محقق می‌شود. کنش‌گری حضرت زهرا سلام الله علیها از مسیر بود. الگوی دقیقی از یک تبیین همه‌جانبه است. نگاهی به فرازها و ابعاد محتوای بیان شده در خطبه فدکیه و دو دیدار ایشان در بستر بیماری، نشان می‌دهد ایشان با تشخيص نوع گره ذهنی مخاطب و متکی با رساترین و بلیغ ترین ادبیات مورد توقع جامعه در وزان بزرگترین خطبای عرب، سخن می‌راند تا گره‌های ذهنی را باز کند و تا بر مردم را تمام نماید. 3. دلالت اجتماعی نوع اقدام فارغ از محتوای بیانات و خطبه ایشان، صدیقه طاهره دارای است. نفسِ اینکه فاطمه بنت پیامبر که همواره در کنج عفاف و ستر حیای بیت امیرالمؤمنین بوده است، اکنون به مسجد یعنی محل بزرگترین تجمع جامعه اسلامی می‌آید، نفس این "به میدان آمدن" و خروج از بیت دارای پیام اجتماعی است. یعنی امر خطیر و بزرگی در جامعه رخ داده و یکی از برجسته‌ترین جامعه اسلامی که به صداقت و امانت و تقوا شهره است، فریاد تظلم خواهی سر می‌دهد. این اقدام فی نفسه جامعه را تکان می‌دهد که مگر چه رخ داده که فاطمه به میدان آمده؟ این نشان از اهميت نقش خواص و طبقه مرجع در همراه سازی اجتماعی در بزنگاه هاست. 4. مقاومت ذیل عبودیت و ولایت فاطمه سلام الله علیها برای جامعه اسلامی پس از پیامبر احساس خطر می‌کند. این احساس خطر و انحراف بزرگ را فریاد می‌زند. اما بیش فریاد نیز حاضر است و بلکه شایق و مایل است کاری کند. بلکه می‌خواهد نفرین کند و دست به معجر ببرد تا این جامعه زیر و زبر شود. اما در همین اوج از اراده اقدام، مطیع ولی امر است. مقاومت در غایت خود می‌خواهد اهداف ولایت را دنبال و محقق کند، پس نه باید "متأخر عنه" شد و نه "زاهق عنه" نه جلوتر نه عقب‌تر. دقیقاً ذیل خواست و اراده ولی بايد بود. حال او نیز آنجا که ولی می‌پسندند سخن می‌گوید و تببین و روشنگری می‌کند و آنجا که ولی میخواهد سکوت می‌کند. پس به‌خودی خود ارزش نیست، آنچه در لحظه مصداق عبوديت و خواست ولی جامعه باشد ارزش است. 5. سطوح اقدام _ اقدام در لایه خواص و نخبگان در گام اول این نخبگان جامعه هستند که مخاطب حق‌طلبی فاطمه قرار می‌گیرند. اینکه او شب به شب و خانه به خانه سراغ مهاجر و انصار برود تا بتواند حق غصب شده را احیا کند، یعنی برای ایستادن پای حق باید اینطور محکم و مستمر عمل کرد. اگر و خواص، حق را بپذیرند توزیع آن در جامعه و توجیه اجتماعی به‌سرعت رقم می‌خورد. _ اقدام در لایه بدنه اجتماعی و عموم اما حال که نخبگان همراهی نمی‌کنند زهرا حجت را برخود تمام‌شده فرض نمی‌کند و تبیین عمومی را دنبال می‌کند. از مسجد مدینه تا بستر بیماری می‌شود حوزه کنش فاطمه برای احقاق حق. 🆔 @taalighat
نشسته ایم کنارت نگاه کن ما را بگو نمیروی و روبه راه کن ما را زمان رفتن تو نیست استخاره نکن تو که هنوز جوانی کفن قواره نکن چگونه گریه برای نماندنت نکنم !؟ بگو چکار کنم که کفن تنت نکنم ؟ 🆔 @taalighat
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
این کشتی باید سوراخ شود! اشاره حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد به رخ‌دادهای جاری در جبهه مقاومت شنبه، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ ما از آنچه که در غیب عالَم و در پشت پرده ظاهر در جریان است، بی‌خبریم. اما بدانیم امروز خْضر دست‌به‌کار است تا کشتی را سوراخ کند! در ظاهر بسیار تلخ و نگران‌کننده است، اما پایانی مبتنی بر حق و حقیقت دارد! باید بدانیم که ذره‌به‌ذره هستی بر مدار حق و پاکی استوار است و باطل و ناپاکی را پَس می‌زند! ما از جریانِ جاری در غیب هستی بی‌خبریم! هان مشو نومید چون واقف نه‏ای ز اسرار غیب باشد اندر پرده حکمت‏های پنهان غم مخور | فیض کاشانی 🔶 استاد محترم، در جلسه امروز درباره دگرگونی‌هایی که در جبهه مقاومت رخ داده نکات بسیار قابل تأملی را بیان فرمودند. ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhid
📝 اهمیت و کارکرد و نسبت آن با جهاد تبیین 1. روایت و واقعیت اجتماعی 🔹 در متن زندگی انسان‌ها واقعیت‌های مختلفی در جریان است، اما همیشه آنچه تبدیل به باور و ذهنیت عمومی می‌شود، عین واقعیت نیست، بلکه نسبتی با واقعیت دارد. عناصر متعددی در ساخت دخیل هستند اما در این میان عنصر روایت جایگاه مهمی دارد. براین اساس نوع نسبت ذهنیت عمومی از واقعیت تابعی از است. این روایت است که باور به و نوع برداشت از واقعیت را شکل می‌دهد. 2. ذهنیت اجتماعی و حرکت اجتماعی 🔹 ذهنیت اجتماعی نسبت به واقعیت‌هاست که افراد و جوامع را شکل می‌دهد. مثبت یا منفی دیدن شرایط، فرصت یا تهدید دیدن موقعیت‌ها همه تابع نظام محاسباتی ماست و نظام محاسباتی ما متأثر از نحوه روایت از واقعیت. نوع روایت از واقعیت می‌تواند موجب حرکت یا توقف و عقب‌گرد شود. موجب تعیین جهت حرکت شود. درهرحال بسته به‌نوع روایت او از موقعیت دارد. 3. ذهنیت اجتماعی و فعل اجتماعی 🔹 جامعه همواره در معرض تصميم و انتخاب است. انتخاب‌های جزئی و کلی، خرد و کلان. ذهنیت اجتماعی نوع، سطح، جهت، زمان و ابعاد را تعيين می‌کند. انتخاب یک ملت، اراده یک ملت، خواست یک ملت همه فعلِ ملی است که متأثر از خوانش ملی از موقعیت‌ها پدید می‌آید. 4. کارکرد روایت واقعی و صحیح 🔹 همواره شیطان در ناحیه تغییر روایت ایستاده است. تغییر و اختلال در یکی از اساسی‌ترین راهبردهای شیاطین است. همان‌طور که قرآن می‌فرماید: ان الشیطان یعدکم الفقر ان الشیطان یخوف اولیائه روایت دستگاه استکبار همواره روایت ضعف‌ها، کاستی‌ها، آسیب‌ها و ترس‌ها و خطرات است. این جنس روایت اثری جز و و بازماندن از حرکت ندارد. 5. جهاد تبیین و روایت 🔹 جهاد تبیین در نقطه مقابل طرح شیطان است. جهاد تبیین، خط است و طرح شیطان ایستادن در نقطه روایت مغلوط و مشوش. حال اگر جامعه‌ای برخوردار از روایت واقعی و صحیح شود، جهت صحیح حرکت را پیدا می‌کند. حرکت پیامبران مبتنی بر همین نقطه کانونی روایت صحیح عالم و خط تبیین بوده است. حال اگر کسی در نقطه مقابل طرح شیطان بایستد و تبیین کند، تبیین او می‌شود مبارزه با طرح شیطان و مبارزه با شیاطین عالم، جهاد است، پس این جنس تبیین می‌شود 6. کارکرد روایت واقعی 🔹 جهاد تبیین به‌معنای پنهان کردن ضعف‌ها نیست، بلکه به‌معنای متوازن بیان کرد دارایی‌ها و ناداری ها و ضعف‌ها و قوت‌هاست و البته ایستادن در نقطه برای عبور از چالش‌ها با تکیه بر سنت‌های الهی از جمله سنت نصرت الهی که قطعی و جاری است. روایت واقعی موجب خودباوری و یک ملت و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی تمدنی او است. پس نسبتی است بین امید و نصرت و روایت واقع. روایت واقع با نگاه به فرصت‌ها ایستادن در نقطه و است. 7. جریان امیدستیز 🔹 حال برخی همواره در نقطه تببین ضعف‌ها، برجسته‌سازی چالش‌ها و چشم‌پوشی بر دارایی‌ها و فرصت‌ها هستند. جریانی که می‌کند، یأس می‌سازد و توقف ایجاد می‌کند و نسلی بی‌انگیزه می‌سازد که توان و اراده ساختن ندارند. این جریان عملاً در بازی می‌کند. 8. ماجرای سوریه و جنگ روایت سخنان وزیر خارجه پیرامون و علل سقوط دولت آن، یک فراز مهم داشت: اینکه جنگ چطور عزم ارتش را و حتی محاسبات بشار اسد را در هم شکست و احساس شکست چگونه موجب رها کردن عقبه ها شد. آری! خیانت، سست عنصری، تطمیع و... جای خود اما ما جنگ روایت را دست‌کم گرفتیم. امروز هم اگر در روایت وقایع غلط عمل کنیم و را جدی نگیریم، مهمترین خاکریز را از دست داده‌ایم. ما باید را جدی بگیریم. روایت مصداق است و اگر ما روایت نکنیم، دشمن روایت خواهد کرد و نتیجه روایت دشمن، عقب‌گرد و شکست و تسلیم است. 🆔 @taalighat
نمی‌دیدم الهی دور تو مشتی حرامی را نمی‌بخشیم یا یهودی‌های شامی را صدای گریه از دروازه‌ی ساعات می‌آید شنیدم از دم دروازه بوی تلخکامی را حرم امروز زیر چکمه‌ی ناپاک ست  کجا پنهان کنم در سینه این بی‌احترامی را امان از شام، امان از را تکرار می‌کردم دوباره یادم آمد سنگ‌ها پشت‌بامی را تصورکن که یک‌سو خیمه‌گاه و یک‌طرف تو در این انتخاب امروز می‌چسبی کدامی را؟ 📌 عباس شاه زیدی 🆔 @taalighat