eitaa logo
تعلیقات
1هزار دنبال‌کننده
339 عکس
49 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻🔻 معیار برای تشخیص مدرسه و چیست؟ پاسخ به این پرسش، بحثی پردامنه می طلبد اما به مناسبت یادداشت اخیر، تنها اشاره ای به آن می کنم: ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه تربیت کند را مدرسه معیار و موفق می دانند. ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه و درس خوان تربیت کند را مدرسه موفق می دانند. ✔️ اما آیا نیستند مدارسی که طلبه نماز شب خوان زاهد و انقلاب و نظام تربیت می کنند؟ ✔️ آیا نیستند مدارسی که رتبه های علمی چنین و چنان دارند ولی هیچ نسبتی با ها و دغدغه های نظام بطور سیستماتیک ندارند؟ 📝 ویژگی کلیدی و محوری معصومیه جمع بین سه عنصر و و به معنای عام آن یعنی و انقلاب محوری بود. اگر این سه عنصر کنار هم و در سطوح مختلف نباشند، شاهد مدرسه ای خواهیم بود اگر نگویم بی خاصیت. ✅ معصومیه خیلی ها بود چون در کنار علم و اخلاق، روح در بین بچه ها موج میزد. شاید کسی هم دچار کج سلیقگی یا تشخیص غلط بود ولی جریان کلی مثبت ارزیابی می شد. ✅ معصومیه نسبت به حوادث جاری و کلان بی تفاوت نبود. در صحنه و در وسط میدان بود. البته و متفاوت بود. برخی چاره را در تجمع می دیدند و برخی در نگارش یک مقاله یا یک کار بلند مدت. لطف ماجرا به این بود که جزئی از زندگی طلبه ها بود. 💢 تجمع و بیانیه و نشست سیاسی همه بهانه هایی برای در صحنه بودن و اعلام عدم بی تفاوتی به مسئله ها بود. این نباید از دست برود... 🆔 @yadhaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ درباره حوادث این ایام: ☘ چون نه به رندی و بندگی است... ☘ آن به که کار خود به رها کند... (جناب حافظ) 🆔 @yadhaa
💢 رفت و آمد بزرگان و فرزانگان حوزه 🔰️ یکی از مهمترین ویژگی های دوران ما، آمد و شد اساتید و چهره های برتر حوزه در مدرسه بود. بچه ها از نزدیک با خیلی از اساتید ارتباط داشتند. 🔰️ همین رفت و آمدها و نشست و برخاست ها طلبه را رشد می داد و بزرگ می کرد. یک سال ماه رمضان یک دهه آیت الله العظمي در مسجد مدرسه منبر رفتند. آیت الله ، حضرات آقایان شیرازی، ممدوحی، استاد ، استاد ، استاد میرباقری، دکتر ، و ده ها نفر دیگر از نخبگان حوزه به مناسبت های مختلف در مدرسه رفت و آمد داشتند. 🔰️ اما دراین میان استاد عزیزمان جناب آقای ارتباط جدی و عمیقی با دوستان داشتند. با وجود اشتغالات فراوان، به راحتی برای بچه ها وقت می گذاشتند، برای رشد طلبه ها و حل مشکلات شان وظیفه ای خاص برای خودشان تعریف کرده بودند. بعدا درباره شخصیت و خدمات استاد خسروپناه به طلاب مستقلا مطالبی خواهم نوشت. 🔰️ بزرگی می گفت ماهی در تنگ، کوچک می ماند ولی ماهی دریا بزرگ می شود. معصومیه برای خودش بود و جامع طلاب... 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ✅ : تصویر بالا، تصویر حضور استاد خسروپناه در حجره ماست. حوالی سال های 86 _ 87 🆔 @yadhaa
☘ روزی که با سلام به شروع شود ☘ با رزق و روزی دو برابر شروع شود ☘ وقتی که به لبم غنچه می کند ☘ از هرطرف عنایت شروع شود ☘ ذکر لب تمام ملائک علی علی است ☘ نوبت نمی‌رسد دم دیگر شروع شود ☘ والفجر خوانده ایم و تمام شد ☘ وقتش رسیده سوره شروع شود @yadhaa
💢 ☘ میزان ارتباط برخی اساتید با طلبه ها و نوع اثرگذاری آن ها بر زندگی بچه ها ویژه تر از بقیه بود. از جمله این افراد باید به استاد ، استاد زارعی تهرانی و استاد اشاره کنم. استاد عالم زاده را همه با کتاب می‌شناختند و این زاویه اثرگذاری ایشان جدی تر از بقیه بود. ☘ استاد ابتدا مسئول بخش مدرسه بودند و بسیاری از طلبه های خوش فکر و اثرگذار امروز در قم، تربیت شده های آن دوره اند. بعدها ایشان معاون پژوهشی مدرسه شدند و امروز مسئول موسسه هستند. ☘ قبلا بیش از 10 صفحه در توصیف ابعاد شخصیت ایشان نوشته ام. اما کوتاه و مهم اینکه: 🔻 برخی استادِ درس و علم و دانش هستند و برخی استادِ و تفکر. 🔻 برخی فیلسوف اند در دانش رسمی فلسفه و برخی فیلسوف مضاف اند یعنی در برخی موضوعات خاص می کنند. استاد فلاح از منظر من است. 🔻 گاهی بودن را به حضور سیاسی سطحی ترجمه می کنیم یا از این و آن حمایت کردن و یا... اما استاد انقلابی بودن را با معنایی یافته به طلبه ها آموخت. 🔻 او آموخت که باید به یک مسئله مهم و حیاتی در تاریخ جدید زندگی بشر عمیقا و از پایگاه اندیشه اصیل شیعی اندیشید و آن مسئله مهم عبارت است از: . 🔻 انقلابی بودن سطوح و لایه های گوناگونی دارد که کمتر کسی متفطن لایه های عمیق آن است. به لایه های بنیادین و انقلاب می اندیشد و این سبک از اندیشه ورزی را بین دیگران ترویج می کند تا شود. 🆔 @taaligh
💢 🔻 تصور کنید معصومیه زمانی دارای چنین عظیمی بود که درست تقریر و تحلیل نشد و مانند برخی دیگر از دارایی ها از آن محروم شد. 🔻 برخی طلبه ها در کنار ایشان عمیقا با انقلاب، گری، توسعه آرمان انقلاب در سطح حوزه، کشور و جهان آشنا شدند. 🔻 کسی است که اندیشیدن به انقلاب را وظیفه راهبردی خود می داند و در پی یافتن راه های توسعه انقلاب در حوزه، دانشگاه، جامعه، نهاد علم، نهاد سیاست، نهاد فرهنگ و در یک کلام در همه ابعاد یک کشور و حاکمیت است. 🔻 فیلسوف انقلاب از مبانی انقلاب آغاز می کند، به چیستی و هستی انقلاب و چگونگی ماندگاری، موفقیت، توسعه و گسترش آن تا مرزهای می اندیشد. 🔻 اینکه کسی عمیقا خود را متعهد به بداند را ساده نگیرید. این یک خط است و نقطه تمرکزی است که امام و رهبری فرزانه انقلاب بر آن مدار ایستاده اند. 🔻 برجسته سازی مفاهیم مغفول در انقلاب چون نقش و جایگاه و نیز جایگاه نهاد و فرهنگ و تعمیقِ تحلیل درباره آنها و نظریه پردازی در لایه های گوناگون انقلاب اندیشی، از کارویژه های فیلسوف انقلاب است. 🔻 انقلاب برای مانایی و پویایی عمیقا به نیازمند است. روش تحلیل، روش موضوع یابی و روش حل مسئله در تفلسف برای انقلاب خود جای گفتگوی فراوان دارد. 🔻 متاسفم که در این مجال کوتاه امکان پرداختن بیشتر به این مفهوم را ندارم ولی انشالله در فرصتی به تفصیل از آن خواهم گفت. ✅ شما را به کانال استاد فلاح که گوشه از اندیشه ایشان را انعکاس می دهد دعوت می کنم: @faslefarhang 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @taalighat
☘ سوم دی سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی است و من نیز به نوبه خود وظیفه می دانم چند خطی درباره این بنویسم. ☘ سال 92 در شبستان امام خمینی حرم مطهر، نزد برادر بزرگوارم شیخ مصطفی سلیمانیان می خواندیم. همان ساعت آیت الله شاهرودی جنب شبستان، داشتند. ساعت اتمام کلاس ما و تدریس ایشان همزمان بود لذا هر روز صبح بعد از درس ایشان را زیارت می کردیم. ☘ نکته جالب برای من دوچیز بود. آیت الله شاهرودی برخلاف بسیاری از مدرسین که در حرم تدریس دارند، مقید بودند حتما بعد از درس به مشرف شوند. 🔻 پس نکته اول اینکه تقید به زیارت سیره ایشان بود. 🔻 نکته دوم حالت و خضوع ایشان هنگام زیارت بود. وقتی به چهره ایشان نگاه می کردی چون عبد در برابر مولی ایستاده بود و انگار همه وجودش خضوع و خواهش و تمنا از کریمه اهل بیت علیهم السلام بود. 🔻 متاسفانه تقید به زیارت و ادب زیارت و در بین برخی مثل من کمرنگ شده در حالی که هیچ جای دیگری جز اهل بیت علیهم السلام خبری نیست... ☘ آیت الله از جهت دیگری نیز حق بزرگی بر گردن حوزه های علمیه دارد. ما از طریق ایشان با اندیشه های عمیق اصولی آشنا شدیم. 🌿 حشره الله مع اولیائه... 🌿 🆔 @taalighat
📌 شادمانی اهل نفاق از آیت الله 💢 سوگمندانه و با هزار تاسف باید گفت گاهی در گوشه و کنار حوزه نیز با پدیده زشت روبرو هستیم. برخی حوادث پرده این نفاق را کنار می زند. 💢 وقتی خبر کسالت و بیماری شدید آیت الله منتشر شد، در یکی از کانال های پر مخاطب حوزوی مطلبی دیدم که یکی از معروف حوزه که گرایش سیاسی خاص و تمایل به جریان دارد، در تمجید از آیت الله مصباح یزدی سخن گفته است!!! 💢 از اینکه چنین فردی در تمجید از سخن بگوید بسیار متعجب بودم ولی حمل بر صحت کردم که شاید از باب ادب و انصاف چنین گفته... 💢 تا اینکه چندی بعد از یکی از افراد بسیار و موجه شنیدم وی در جمعی خصوصی از بیماری و وخامت حال آیت الله مصباح یزدی ابراز کرده و گفته طی این سه دهه او یکی از حامیان اصلی بوده و با رحلتش ضربه خوبی وارد می شود!!! 💢 این سطح از واقعا اعجاب برانگیز است... دوستان انقلابی هم گاهی با ساده دلی از کنار برخی قضایا عبور می کنند و بدون دقت کسانی را بزرگ می کنند که صلاحیت لازم را ندارد. 🆔 @taalighat
❇️ پس از نشر پست بالا، برخی از بزرگواران پیام می دهند و اسم فرد مذکور را مطالبه می فرمایند. از نظر حقیر، فعلا ، نه مطلوب است نه چندان فایده ای دارد. 🔻 لذا عرض خواهم کرد انشالله.
💢 توضیحاتی درباره پست آخر کانال🔻🔻 1⃣ دوستان آیا مشکل ما یک فرد است که با افشای اسم او پشت را به خاک مالیده باشیم؟ باید بدانیم ما با روبرو هستیم و تا به این طیف نپردازیم هر روز باید دنبال اسم و فرد بگردیم. 2⃣ متاسفانه در حوزه دانش فکری، علمی و سیاسی مغفول است و تا این زاویه رشد نکند، هر روز باید منتظر لطمات جدیدی باشیم. در کنار این، چقدر را به صورت تحلیلی و عمیق خوانده ایم؟ یکی از متون پایه و جدی دراین زمینه منشور مغفول است. 3⃣ روش شناسی مواجهه با جریان نفاق مهم است. تعیین نسبت بین راهبرد و فاصله گذاری با جریانات مختلف نیاز به گفتگوی جدی دارد. 4⃣ در حوزه باید کمی پخته تر و برخوردارتر از تراز تحلیل بالاتری عمل کند. یکی از عوامل رشد در حوزه در تحلیل و اقدام جریان انقلابی است. 5⃣ گاهی چنان مبتهج از علم و تدریس فلان استاد می شویم که را نمی بینیم. بارها دیده ام دوستان عزیز انقلابی ام به خاطر به فلان استاد، از پذیرش اشتباهات و زاویه های فکری او امتناع کرده اند. 6⃣ این گاه از حدود رفتار فردی فراتر رفته و به یک ساختار اجرایی سرایت و در گام بعد جزئی از هویت یک نظام مدیریتی و سازمانی می شود. به مراتب خطرناک تر از ساده اندیشی های موردی و فردی است. 🆔 @taalighat