eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
346 عکس
49 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
وداع جانگداز با پیکر مجاهد انقلابی حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی مدرس ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیام سید عزیزمون... ☘ فریادهای از عمق جانِ حمزه عزیزم 🆔 @taalighat
📍یادداشت محسن رنانی درباره وضعیت فعلی کشور و حوادث اخیر با عنوان "سقوط" https://www.renani.net/index.php/texts/poetry/898-2023-02-16-17-23-19 🔻 وی در این یادداشت مدعی است سه مرحله اول را طی کرده و اکنون وارد مرحله چهارم سقوط شده است. وی سقوط را دارای چهار مرحله زیر می‌داند و مدعی است انقلاب در سه مؤلفه کارآمدی، شایستگی و نمادها دچار سقوط شده است. سقوط کارآمدی سقوط شایستگی سقوط نمادها سقوط ساختارها چهار مرحله سقوط از منظر وی است. 🔻 تلاش برای ایجاد ساختار ذهنی و نسبت به حوادث کشور تلاشی در راستای و انسجام آفرینی در بدنه متبوع آن قلمداد می‌شود. 🔻 پیش از این در پاسخ به دعوت مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نامه سرگشاده مفصلی نوشته بود و اوضاع کشور را به‌صورت ويژه‌ای ناامید کننده توصیف کرد. 🔻 این جریان تلاش می‌کند از حوادث بسازد، و روایت خود را به‌عنوان تصویر واقعی تثبیت کند و این یک ضلع جدی از است که نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم. 🔻 حدود دوماه پیش بود که نسبت به فقدان نقش‌آفرینی جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی یادداشتی انتقادی نوشتم 🔻🔻🔻 📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (1) https://eitaa.com/taalighat/793 📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (2) https://eitaa.com/taalighat/794 یادداشت مرتبط🔻🔻 📌 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم... https://eitaa.com/taalighat/834 🆔 @taalighat
پروژه ناتمام سیدمصطفی 🔻 این روزها همه رفقا بی‌قرار و خسته دل هستند از غصه سیدمصطفی. بغض گلوگیری همدم مان شده است. همه از لزوم ادامه راه سید می‌گویند و این هم حق است. اما پروژه‌های سید چه بود؟ 🔻 روز اول فوت سید به استاد فلاح عرض کردم سید دو خصلت اصلی داشت: هم بود و هم . سید در فکر اصلاح بود، پروژه سنت‌ها را دنبال می‌کرد، دغدغه مکتب امام داشت و... اما این دغدغه‌ها در بستر خاصی پدید آمد. همه این‌ها پروژه سید هم بود و هم نبود. سید کارویژه مهمتری داشت. ابتدا یک مقدمه: 🔻 گمان کنم نسبتاً فرق بین و را متوجه می‌شوم. و در بین اندیشمندان را متوجه می‌شوم. دوستان عزیز یک کم‌نظیر است که هنوز قدر دانسته نشده است. دانشمندی هرچند عزیز است اما به‌سان اندیشمندی دشوار و نیست. اما دانشمندان بیش از اندیشمندان قدردانسته می‌شوند. 🔻 این نکته را باهمه وجود دریافت و ذیل اندیشه و اندیشمندی رشد کرد و صاحب تحلیل و سخن شد مانند بسیاری دیگر. و سید و بود و پای استاد ایستاد. به تدوين و ترویج و استنطاق اندیشه استاد پرداخت. این پرداختن به اندیشه استاد بستر تحول ده‌ها طلبه فاضل بود و این پروژه نیمه کاره اش بود. 🔻 مهم این است که بدانیم اهمیت شخصیت و اندیشه برای در حوزه، طلبه انقلابی و خدمت رسانی عمیق به انقلاب چیست. سید این مسئله را درک کرد و خود را وقف کرد و البته در این رشد کرد و برای خودش صاحب نظر شد. 🔻 رفقا اگر سخن از طرح‌های سید بر زبان است که دغدغه‌ی مکتب امام، عاقله نخبگانی، قیام لله، خیزش جوانان برای ساخت ایران و.... داشت، توجه داشته باشیم چسبیدن به‌این عناوین، تکیه به شاخه است نه ! همه این‌ها ریشه در اندیشه استاد دارد که اگر از آن غفلت کنیم هم خودمان ضرر می‌کنیم هم جبهه انقلاب. 🔻 رفقای عزیز همت کنید و این را تمام کنید و کنیم.... 🔻 سابقاً در یادداشت‌هایی با عنوان از شخصیت استاد سخن گفتم: https://eitaa.com/taalighat/260 https://eitaa.com/taalighat/262 🆔 @taalighat
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب... 🔻 با گذشت چند ماه از اخیر مساله ای ذهن دغدغه‌مندان انقلاب را آزار می دهد و آن هم اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های‌ علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را باید بیشتر بسمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد. 🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد. این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است. 🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهش‌های بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق میدهد. 🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی می کند. مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای میشود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است. 🔻 می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد. 🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می¬رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند. 📌 حجت‌الاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام) 🆔 @taalighat
☘ استاد میرباقری: 🔹 آخر ماه رجب علیه السلام حرکت خود را آغاز کردند. 🔹 تعلقات مان را کم‌ کنیم تا با همراه شویم... ➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 چقدر تعلق داریم و حواسمان نیست... 🆔 @taalighat
📌میدان مفتح، میدانی برای تجربه عشق اروتیک جوانان، خارج از حریم خانواده 🖋گزارشی شتابزده از یک واقعیت تلخ نزدیک 🔻 قم در نزدیکی مدرسه علمیه معصومیه، ابتدای زنبیل آباد، میدانی دنج با فضایی رمانتیک و خلوت قرار داد که به نام شهید مفتح مزین است. دنج بودن این میدان عملا مانع شکل گیری رونق واحدهای تجاری های اطراف این میدان بود تا ایده جدیدی به فضای فرهنگی ایران راه پیدا کرد: «کافه» 🔻 «کافه» در فرهنگ جدید ایران این سالها، همان قهوه خانه های سنتی قدیمی یا کافه های مدرن کشورهای غربی نیست بلکه جای خالی یا محدوده مجازی برای بازسازی کاباره در ایران کنونی است. 🔻 میدان مفتح در قم پدیده ای کاملا متفاوت با «فلکه بستنی ها» در سالاریه است. فلکه بستنی ها هرچند در مرکز مرفه ترین بخش قم، پذیرای پسران و دختران بزک کرده بوده و هست و میعادگاه تبلیغ آزادی های نامشروع قلمداد می شود اما حضور «خانوادگی» امنیت فرهنگی نسبی به این مکان بخشیده است اما حوالی غروب که می شود کمتر «خانواده» در میدان مفتح پیدا می شود. دخترکان ساده دل در حال نمایش آخرین حد مجاز بدن نمایی خیابانی در قم و عشوه گری اند و پسرکان ساده تر از آنان در حال دل دادن به فریب خیابانی و فرو رفتن در خیالات کافه ای خیانت بار. این حکایت «میدان شهید مفتح» است! 🔻 آخرین ورژن جلف ترین قیافه ها و رفتارها را می توان شب هنگام در کافه ماموت در طبقه چهارم برج واقع در نبش صدوق 4 دید. وارد دنیایی کاملا متفاوت از خیابان های قم خواهید شد. دنیایی از آزادی عشوه گری و هرزگی که مسوولین شهر قم بهتر می دانند چشم بر روی آن ببندند. 🔻 اگر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نقطه نشر فکر و فرهنگ است در فضای واقعی دنیای غرب این نقش به کافه سپرده شده است . هرچند کافه ها مرکز نشر فکر و فرهنگ در دنیای غرب بوده اند اما سهم ایران امروز ما از این سوغاتی استعماری نشر فرهنگ هرزه گی است. امروز نبض فرهنگ هرزگی در قم ، در این کافه ها می زند و خون عشوه گری و عیاشی را در رگ شهر تزریق می کند. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برسانند اگر تربت دلداران را در می آرند ز هر دلهره بیماران را همه سرمایه ی یك اهل كرامت كرم است احتیاجی به دِرَم نیست، كرم داران را یوسف آن است كه از تخت تنزل نكند بارها گر بفرستند خریداران را در بهشتِ تو چرا حرف جهنم بزنیم قلم عفو بگیرید گنه كاران را سر كه گرم است پی كار تو دل هم گرم است باز دلگرم تو كردند سرِ یاران را كورتر كن گره ام را، نكند باز كنی وا مكن از سر خود جمع گرفتاران را گریه تا هست حرام است نماز باران چه خیالی است بگیرند اگر باران را بعد از این پیرهنی با یقه ی تنگ مپوش خون مكن این جگر سرخِ هواداران را ☘☘☘☘☘☘ رب الارباب شد، الله صفاتی كه رسید شد حسین ابن علی جلوه ی ذاتی كه رسید بود منظور همان گریه برای ارباب اندر آن ظلمت شب آب حیاتی كه رسید ظاهرش كرب و بلا، باطنش عرش الرّحمان اذن معراج شد آن برگ براتی كه رسید كرمت دست نینداخت مرا دست گرفت طیب الله به كشتی نجاتی كه رسید بیشتر از همه تو گردن ما حق داری به دلیل همه ی این بركاتی كه رسید لبم از مهریه ی فاطمه سیراب نشد تشنه تر كرد مرا آب فراتی كه رسید ☘☘☘☘☘ بال فطرس به عنایات تو پر می گیرد تا غلام تو شود بال سفر می گیرد دل ما خرج كه شد قیمت آن بالا رفت سنگ در كنج حرم، قیمت زرّ می گیرد بهترین سود همین است كه در چشم تر است به تو دل می دهد و چند گُهر می گیرد چقدر زود درِ خانه ی تو ریخته اند وقت خیرات، گدا زود خبر می گیرد بین فرزند و غلامت نگذاری فرقی كرم تو همه را مدِّ نظر می گیرد چقدر فاطمه تشنه ست در این شش ماهه انَا العطشان تو انگار جگر می گیرد ☘☘☘☘☘ اَرنی گفتنم از هر سخنم می آید ولی از سمت تو هر بار لَنی می آید كاروان راه مینداز، بمان تا برسم دارد از راه اُویس قرنی می آید تا زمین های یمن مِهر علی را دارند به قنوت تو عقیق یمنی می آید كرم ذاتی دست تو از آن جانب در قبل هر گونه عرق ریختنی می آید رنگ هر آن چه ببافد به تنت سرخ بُود به تو از فاطمه هر پیرهنی می آید پیرهن نیز به جسم تو افاقه نكند به تو انگار همان بی كفنی می آید 📌 علی اكبر 🆔 @taalighat
اعیاد شعبانیه در غربت (لزوم احیای جشن‌های مردمی) 🔻 دیشب نماز مغرب را در یکی از مساجد محلات قدیمی قم خواندم. دلم گرفت. شب میلاد امام سجاد بود و ایام ولی مسجد خبری نبود. کوچه مسجد خبری نبود. دوتا چراغ رنگی دم در گذاشته بودند همین. 🔻 یادم آمد بیش از یک دهه قبل در همدان ایام اعیاد شعبانیه چه غوغایی می شد. برخی خیابان ها می بستند و از اول شعبان تا نیمه شعبان انواع ها و برقرار بود. مردم در شادی و سرور بودند. 🔻 رسم جالبی وجود داشت که در طول سال ولادت هر امام را چند مسجد خاص جشن می گرفتند و دیگر مساجد آن شب از بعد از نماز عشا تا نیمه شب یک به یک به آن مسجد می رفتند و مداح مسجد میزبان از مداح مسجد مهمان دعوت به خواندن شعر و سرود می کرد. در مناسبت بعدی این مساجد بودند که بازدید هیئت قبلی را پس می دادند. خودش آموزی بود. 🔻 بین بزرگترها و مناسبات شان با هم آنقدر نکته و ظرافت و دقت می دیدیم که برای جوان لحظه لحظه اش درس بود. 🔻 قم که بی نظیر بود. کوچه به کوچه و محله به محله چراغانی و تزئین و پخش شربت و شیرینی بود. بزرگی می گفت در تشرفی که یکی از اهل معنا محضر حضرت صاحب الامر داشته، ایشان فرمودند از قول من از مردم قم تشکر کنید. اینقدر این جشن ها با همه وجود و از عمق معرفت و محبت انسان های مومن برخاسته بود. اما این سال‌ها دیگر آن شدت شور و وفور نیست. 🔻 جشن‌ها ماهیت داشت. جشن های با شکوه تبلور انسان شیعی بود. جشن ها جلوه جامعه زنده و پویا بود که شادی خود را رقم می زند به خلاف جامعه مدرن که غم و شادی اش حول محور لذت های مادی و شیطانی است. 🔻 امروز که این شور و حرارت ها کمرنگ شده باشد به فکر احیای آن باشیم. احیای امری اجتماعی که و است. 🆔 @taalighat