تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (بهبهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی)
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش دوم
10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و #علوم_انسانی مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی میخوانند و عمیقاً میدانند اندیشه غربی چیست و چه میگوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند.
برخی اساتید ما در گرایشهایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آنها کتاب درسی دانشگاههای ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونههایی ذکر میکنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز میگویند چقدر دور از آبادی است.
11) در #حوزه_پساانقلاب ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته میشود. اینکه #زیست_دینی در #عصر_مدرن نیازمند تحول در #نظامات_مدرن و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمیتوان سخن از #تربیت_دینی گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزشهای خلق شده مدرن بیاعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، #مدل تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمیدهد.
12) در #حوزه_پساانقلاب مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از #درس_خارج خود را ناظر به نیاز روز میکند. دهها درس خارج با موضوعات جدید شکل میگیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد بهصورت موردی دربارهی عمق، موضوعشناسی و روششناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه #حوزه_سنتی برآمده اما مسئله، #تحول در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتیترین لایه حوزه است.
13) در #حوزه_پساانقلاب با موج #مهاجرت_معکوس مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاههای کشور طلبه شدهاند و در حال تحصیل یا تولید علم اند.
14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از #ساختار و #سازمان شده است. مقوله برنامهریزی و آیندهنگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است:
✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه
🔻 شورای عالی حوزه
🔻 جامعه مدرسین
🔻 مجمع نمایندگان طلاب
🔻 مرکز مدیریت حوزه
🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران
🔻 مرکز خدمات حوزه
🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔻 دفتر تبلیغات حوزه
🔻 جامعه المصطفی العالمیه
✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه
📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت:
📌 مرکز تخصصی فلسفه
📌 مرکز تخصصی کلام
📌 مرکز تخصصی تفسیر
📌 و دهها مرکز تخصصی دیگر
📌 مراکز تخصصی فقهی
📌 انجمن های علمی حوزه
💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...)
📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید:
📌 مرکز فقهی ائمه اطهار
📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام
📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام
📌 مرکز فقهی آیتالله وحید
📌 مرکز فقهی جامع ولی امر
📌 موسسه فقه و علوم اسلامی
📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر...
📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی
📌 موسسه امام خمینی
📌 دانشگاه باقرالعلوم
📌 دفتر حوزه و دانشگاه
📌 فرهنگستان علوم اسلامی
📌 موسسه تحقیقاتی اسرا
📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده
📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 و...
✅ نقاط اتصال نظام و حوزه:
🔹 مرکز پژوهشهای فقهی مجلس
🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان
🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه
✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی
📌 مجمع جهانی اهل بیت
📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب
📌 جامعه المصطفی
📌 جامعه المرتضی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 دهها مجموعه غیررسمی و طلبگی
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖
بخش اول یادداشت:
https://eitaa.com/taalighat/1658
➖➖➖➖
✅@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیار
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش سوم
🔻 زاویه قرائت رشد حوزه
مهم است ما چه عنصر یا عناصری را بهعنوان مؤلفههای رشد و تحول حوزه شناسایی و معرفی میکنیم.
اینکه حوزه #رشد_کمی داشته و مثلا از چند مدرسه انگشتشمار امروز به چندصد حوزه علمیه رسیدهایم یا اینکه قبل از انقلاب تعداد طلاب کمتر از 3 هزار نفر بود و امروز از مرز 100 هزار نفر عبور کرده است؟
یا ملاک را #رشد_کیفی میدانیم؟ و تعریف مان از رشد کیفی چیست؟ آیا افزوده شدن رشتههای جدید یا آموختن زبان خارجه یا امثال کذا و کذا؟
1) همه آنچه تاکنون درباره #حوزه_پساانقلاب گذشت درست است اما مغز و محور اصلی رشد حوزه پساانقلاب نکتهی دیگری است.
حوزه امروز #جامعهگرا نظامگرا و دارای رویکرد #حل_مسئله است. بخش خوبی از نخبگان حوزه امروز فهم خوبی از حکمرانی، نظام اسلامی، نظام مسائل آن و زاویه حل آن دارند.
2) حوزه در مکتب و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، #مادر_انقلاب است و تز انقلاب را تولید میکند. اینکه بخش خوبی از نخبگان حوزه میدانند حوزه باید از انقلاب #پشتیبانی_تئوریک کنند و فهم خوبی از آن دارند، مهمترین دستاورد است.
3) از سوی دیگر #رویکرد_تمدنی به مسائل و گشودن افقهای بلند در قرائت اندیشه دینی موجب شده است بخشی از این نخبگان در لایه دیگری به مسائل و حل آن بيانديشند. اینکه حوزه امروز در همه لایههای زیر دارای تأملات ارزشمندی هستیم:
روششناسی تولید علم
نگاه درجه دوم به علوم
توسعه مقوله روششناسی
امتداد عرفان تا جامعهسازی
رویکرد امتداد فلسفه
رویکرد فقه و نظام سازی
همه گویای تحول رویکردی در #حوزه_پساانقلاب است.
4) طیف قابل توجهی از طلاب و نخبگان در حال اندیشهورزی حول #مکتب_امام هستند. مکتب امام و رهبری در حال تبديل شدن به دانش قابل مصرف برای حکمرانی انقلابی است. تولید نظریه نظام انقلابی از اندیشه بدیع و اصیل امام و آقا و نگاه منظومهای به آن نشان از یک ارتقای ویژه است.
🔅 مهمترین اتفاقی که افتاده است اینکه بخشی از بدنه اثرگذار طلاب محوریترین جمله راهبردی حضرت روحالله را بهعنوان جهت زیست صنفی و مأموریت و باور اساسی خود پذیرفتهاند: "#الاسلام_هو_الحکومه"
این همه نشان میدهد حوزه در #مسیر_تحول است هرچند هنوز تا تحول مطلوب فاصله دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
جای خالی رئیسی عزیز...
🖤 از امروز باید عادت کنیم وقتی میگویند آقای رئیسجمهور، دیگر اسم تو نیست که میشنویم. باید عادت کنیم به خیلی چیزها، چقدر زود رفتی سید، با تو داشتیم به قله میرسیدیم تا به ایران بگوییم تنها نسخه پیشرفت #دولت_انقلابی است نه دولت غربگرا
🖤 تو داشتی بعد از یک دهه #غربپرستی برایمان از انقلاب میگفتی، از مدیریت جهادی میگفتی، از کارآمدی و فسادستیزی و خستگیناپذیری و صداقت میگفتی...
🖤 حالا اما کسانی را میبینیم که یک دهه نه بلکه سه دهه سایه شوم شان بر سر کشور بود و باز #تَکرار شدند... و باز با خودم میگویم #حاج_آقا_هارداسان
#حاج_آقا_هارداسان
#حاج_آقا_هارداسان
#رئیسی_عزیز
🆔@taalighat
نامه مهم وزیر اقتصاد به مخبر درباره وضعیت #خزانه
ویرانهای که روحانی تحویل #رئیسی داد، رئیسی گلستان کرد و #اسب_زین_شده تحویل پزشکیان داد.
https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1722150146260507291
#نکته
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140)
قرآن عزیز خیلی روشن از حوادث رمزگشایی میکند، این خاصیت عالم است، #تداول_قدرت زمینه امتحان است، افراد میآیند و میروند، مهم این است من در هر موقعیت جدید، کجا ایستادهام؟ آیا به وظیفه و #تکلیف عمل میکنم؟
🆔@taalighat
از دوران #سید_محرومان شیفت به دوران #سید_محکومان
#دولت_اصلاحات از آنچه فکر میکنیم به ما نزدیکتر است.
#تَکرار
🆔@taalighat
❤️ عجب هوای گرمی شد...
یاد این بیت #لطیفیان افتادم
تاریک شده دلم ز بی تقوایی
گرمای گنه سوز #نجف میخواهم...
در استقبال گفتم:
هوای شهر تو مثل نجف گنه سوز است
نجاتبخش من از هر چه رنگ دنیا، تو...
#قم
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش سوم 🔻 زاویه قرائت رشد حوزه مهم است ما چه
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش چهارم
🔻 فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان حوزه
امروز چهره واقعی حوزه و ابعاد تحول و پیشرفت آن نهتنها برای بیرون حوزه که حتی برای بخشی از جامعه مذهبی و انقلابی نیز شناختهشده نیست. تلقی از واقعیت حوزه امروز، یک تلقی سنتی و براساس اطلاعات بسیار قدیمی است. اما چرا؟
1) نقطه اتصال جامعه و حوزه در عموم کشور، بدنه روحانیون شهرستانها و طلاب بومی هستند. در بین همه این عزیزان فرهیختگان و نخبگانی بهچشم میخورند که باید قدردان آنها بود اما شايد این طیف دارای کثرت و پراکندگی بالا نیستند، ازاین رو جامعه بیشتر با طبقه متوسط به پایین حوزه مرتبط میشود.
📍در اینجا ایده "سیاست #تبلیغ_نخبگانی" را مطرح خواهیم کرد.
2) #بازنمایی_رسانهای نسبت به نهاد روحانیت در رسانه، معمولاً گرایش به زاویه نقد و تنقیص دارد و ذهنیت سنتی جامعه روحانیت را عنصری کم اثر تلقی میکند.
📍در اینجا ایده "سیاستگذاری بازنمایی رسانهای" را مطرح خواهیم کرد.
3) محصولات بخش نخبگانی حوزه، درون حوزه بازتولید و ترویج میشود و در چرخه مصرف جامعه قرار نمیگیرد. کسی مسئولیت توزیع و ایجاد چرخه تعاملاتی حوزه و بیرون آن را بهعهده ندارد و روند عادی آن بسیار کند طی میشود.
4) کسی حوزه امروز را #روایت نمیکند و یک #تصویر_کلان از آن به جامعه ارائه نمیدهد. اساساً مسئله #افکار_عمومی و #ذهنیت_اجتماعی برای ما بهعنوان یک #مسئله و مقوله متمایز و محل گفتگو و برنامهریزی و تدبیر مطرح نیست.
5) ما #پایش_اجتماعی جدی، گسترده و دقیق از ذهنیت اجتماعی نسبت به حوزه یا نداریم و یا بهصورت ناقص و بریده از تدبیر داریم. لذا اقدامات خرد ما نیز مسئلهای را حل نمیکند. ما نمیدانیم دقیقاً چند گره ذهنی اصلی در جامعه نسبت به حوزه و به تفکیک طبقات مختلف نسبت به جامعه وجود دارد.
6) هرچند فرهیختگی و تحول آفرینی در حوزه مناسبات اجتماعی حوزه و جامعه از سوی برخی طلاب و روحانیون بهصورت کنش فردی در موارد متعددی مشاهده میشود اما کسی متولی #بازسازی_مناسبات_اجتماعی حوزه و جامعه، ارتقای آن و استخراج الگو از تجارب موجود نیست.
این همه یعنی حوزه محتاج توجه به ذهنیت اجتماعی و برنامهریزی نسبت به آن در لایههای مختلف است.
اما نکته جالب توجه اینکه در نهاد حوزه کسی خود را #متولی_تصویرسازی و #روایت_حوزه نه برای داخل حوزه و طلاب و نه برای بیرون حوزه و جامعه نمیداند.
#حوزه_پساانقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش چهارم 🔻 فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان ح
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش پنجم (تکمله بخش چهارم)
ضرورت سیاستگذاری نحوه بازنمایی دین و روحانیت در رسانه
🔻 امروز کسی تردیدی در اثرگذاری #رسانه بر #ذهنیت_اجتماعی ندارد. رسانه است که ذهنیت جامعه را نسبت به موضوعی زاویه میدهد و از همان منظر است که مسائل را میبینند مگر پای امر فائقی در میان باشد که بارها از آن یاد کردم و نام #رسانه_اجتماعی بر آن نهادم.
🔻 اما اگر درهمین نقطه اثرگذاری و روایتگری رسانه هم بایستیم خواهیم دید در حوزه و بهتبع آن رسانههای انقلابی هیچ سیاست و راهبرد کلانی وجود ندارد که نحوه بازنمایی دین، دینداران و نهاد روحانیت را چگونه نشان دهد.
🔻 چندسال پیش با یکی از بزرگواری که عضو شورای نظارت بر صداوسیما بود گفتگو میکردم و پرسیدم چه میکنید؟ (اتفاقا ایام نوروز هم بود.) گفت سریال پایتخت را میبینم و نکات منفی آن را تذکر میدهم! فقط سکوت کردم!!!
🔻 آيا درباره سیاستهای کلان حاکم بر رسانه، جهتدهی به افکار عمومی، موردپژوهی تجارب مثبت و منفی موجود، ظرفیتشناسی رسانه ملی برای تحول نگاه به حوزه و... گفتگو میشود؟ وقتی تراز تحلیل به مسئله تا این حد ساده است نمیتوان انتظار تحول داشت. تکتک موارد بالا مسائلی است که بايد مورد بحث و گفتگو و طراحی و تدبیر قرار بگیرد.
🔻 بیشک امروز باید به یک سیاستگذاری کلان درباره نحوه بازنمایی حوزه، دین و روحانیت در رسانه رسید. البته بايد تعریف و تحلیل روشنی از سیاستگذاری دراین عرصه و معنای آن و گسترهاش داشت.
🔻 اما مهتر از رسانه بهمعنای اصطلاحی آن، همان #رسانه_اجتماعی است. در تعامل خرد با طبقات مختلف اجتماعی احساس احترام و اعتماد به روحانیت بسیار ملموس است. این سرمایه را باید قدر دانست، بستر تاریخی آن را تحلیل کرد و مقیاس آن را توسعه داد.
انشالله این مسئله را ذیل سلسله یادداشتهای "آینده جبهه انقلاب" تفصیل خواهم داد.
#حوزه_پساانقلاب
🆔@taalighat
✅ بخش برجسته نطق #پزشکیان در مراسم تحلیف، فصل حمایت قاطعانه از #غزه و روایت مظلومیت مردم فلسطین و خروش علیه #اسرائیل بود.
https://eitaa.com/farsna/238277
https://eitaa.com/farsna/238278
🆔@taalighat
#یادگاری
جبهه انقلاب و مسئله بزرگترها
☘ یک مفهوم بسیار اثرگذار در بین قدیمیها، مفهوم #بزرگ و بزرگتری بود. هر صنف و هر جمعی یک بزرگ داشت که در شعاع او اتفاقات مبارکی رقم میخورد.
☘ یکی از مهمترین دغدغههای بزرگ یک جمع #دغدغه_تربیت بود. دغدغه #رشد اطرافیان بود. بزرگترها خودشان را نسبت به رشد اطرافیانشان مسئول میدیدند.
☘ حالا این دغدغه و این بزرگی کردن بروزات و #ظهورات مختلفی داشت. گاهی با گفتن یک تذکر، گاهی با یک حضور بهموقع هنگام انحراف، گاهی با ریش سفیدی هنگام اختلاف بین دونفر، گاهی با سنگ صبور شدن، گاهی با انتقال یک تجربه، و... . بزرگ، بزرگی میکرد و #تکیهگاه جوانترها بود.
☘ از یک سو بزرگترها #بزرگی میکردند، ستون خیمه یک جمع بودند و نقش #پدری و #مربی گری برای اطرافیانشان داشتند.
☘ از سوی دیگر #کوچکترها دنبال یک #بزرگ بودند و نسبت به بزرگ جمع خود، کوچکی و #تبعیت و خضوع داشتند. با کنار هم قرار گرفتن این دو عنصر، امر #تربیت رقم میخورد. البته در هر جمعی بر اساس تراز همان صنف و جمع.
☘ نکته مهم اینکه:
📍هم بزرگان جمع، بزرگی میکردند و مدار و محور و تکیهگاه و #مربی و مرشد بودند.
📍هم کوچکترها، بهدنبال بزرگتری بودند تا دست در دست او نهند. کوچکی کردن در مقابل بزرگ ترها، بزرگی و رشد و تعالی به همراه داشت.
❇️ یک آسیب مهم بین جوانان امروزه این که اساساً خیلی احساس #نیاز به یک بزرگتر بهچشم نمیخورد. جوان خودش را صاحب تشخيص میداند و گوشش به حرف کسی بدهکار نیست. بزرگترها هم مثل قبل بزرگی نمیکنند.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📌 به قول #قدیمیها تا کسی بزرگ نبیند، بزرگ نمیشود...
#بزرگترها_و_بزرگتری
#دغدغه_تربیت
#رشد_اجتماعی
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#تکیهگاه
🆔 @taalighat
رهبر معظم انقلاب:
🔻 رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، #میهمان_عزیز_ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی #مجازاتی_سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
🔻 ما در این #حادثهی_تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، #خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
#مجازاتی_سخت
#خونخواهی
#اسماعیل_هنیه
🆔@khamenei_ir
➖➖➖➖➖
🆔@taalighat
🖤 در دل ما داغ ابراهیم بود...
🖤 ناگهان کشتند اسماعیل را...
#اسماعیل_هنیه
🆔@taalighat
جزوه طوفان الاقصی.merged.pdf
3.31M
1⃣ یادداشتهایی درباره #طوفان_الاقصی
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (حدود 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#یادداشتها
#جزوه
🆔@taalighat
تعلیقات
1⃣ یادداشتهایی درباره #طوفان_الاقصی 📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی ب
📌 پروندههای موضوعی #تعلیقات زین پس بههمت برادر سجاد میرزایی، بهصورت جزوه تنظیم و تقدیم میشود.
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش پنجم (تکمله بخش چهارم) ضرورت سیاستگذاری
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش ششم
🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی میشود؟
🔹 ویترین نامناسب
متأسفانه گاهی چهرههایی بهعنوان #نماد_حوزه در جامعه شناخته میشوند که در واقع نماد #عقلانیت_حوزه امروز نیستند اما تریبون در دست آنهاست و ویترین حوزه را اشغال کردهاند. جامعه بر اساس لایه رویین و پیشروی خود حوزه را قضاوت میکند و تعميم میدهد. بااینکه حوزه مملو از #نخبگان نواندیش و نوآور است که یک عقلانیت راهبردی باید نحوه اتصال آنها به ذهنیت و مرجعیت اجتماعی را تدبیر کند.
🔹 فقدان روایت و تصویر کلان
در حوزه کسی دارای #روایت_کلان از واقعیت حوزه بعد از انقلاب نیست. حتی بسیاری از حوزویان نیز از پیشرفتها و دستاوردها با خبر نیستند. وقتی با #فقر_روایت مواجهیم آنچه غالب میشود #روایت_فقر است یعنی ناداری هاست که بهچشم میآید بهجای داراییها.
🔹 فقدان قرائت فاخر از هویت حوزه
حتی یک گام بالاتر، ما امروز یک #قرائت_فاخر از هویت حوزه نداریم. حوزه چیست؟ در حیات انسان شیعی حوزه چه نقش، و جایگاهی دارد؟ حوزه شیعی در طول تاریخ هزارساله خود چه بوده و چه خطی را دنبال کرده است؟ حوزه پساانقلاب چه هویت جدیدی را رقم میزند؟
ما پاسخهای عمیق و دقیقی بههمین پرسشها نمیدهیم تا حتی در بدو ورود طلبه به حوزه او را سرشار از یک احساس شورانگیز و افتخارآمیز کنیم. نه یک احساس صرف که یک شناخت عمیقِ شورآفرین....
🔹 عدم امتداد دستاوردهای حوزه
حوزه مملو از اقدامات و تولیدات و کنشهای متعدد و متنوع است. بسیاری از این کنشها امتداد یافته اما مبدأ آن برای مصرفکنندگان روشن نیست و بسیاری هنوز در یک #چرخه_مصرف قرار نگرفته است تا جامعه شیرینی محصول حوزه را لمس کند.
#حوزه_پساانقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#پارههای_دل
پشیمان میشود هر کس برای تو نمیمیرد...
"چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی"
#سیدالشهدا
#لطیفیان
#شعر
🆔@taalighat
📝 انقلاب و خلق امکان انتقام
🔻 قرون متمادی را تصور کنید، قرنهایی که شیعه همواره مورد ظلم بود. باید ستم ها و #مظلومیت ها را تحمل میکرد و تنها آه میکشید. از زمان مغیره بن شعبه ها، زیاد بن ابیه ها و ابن زیادها، همچنین #حجاج بن یوسف ثقفی ها تا دوران اختناق عباسی ها و بعد از غیبت کبری و دوران مغولها گرفته تا همین روزگار قاجاریه و #پهلوی که #انگلیس ها خون میلیون ها ایرانی را ریختند و از ما فقط آه بود که به عیوق میرسید...
🔻 دورانی را تصور کنید که شیعه کشی رسم بود. دورانی که شیعیان نمیتوانستند هیچ ظلمی را از خود دفع کنند چه برسد به جبران. چقدر پدرها و مادرها در داغ فرزندانشان که به ناحق کشته شدند، سوختند. چقدر فرزندانی که پدرانشان از دست دادند، آه کشیدند.
🔻 حال تصور کنید در همان قرنها یک شخصیت برجسته جهان اسلام و تشیع را ناجوانمردانه شهید میکردند. تنها #بغض گلوگیر بود که نصیب مردم میشد و دندانهایی که از خشم و غیرت بر هم ساییده میشد و انتقامهایی که گرفته نمیشد.
🔻 اما #روحالله از پس #قرنها_مظلومیت شیعه سر برآورد. روحالله دادخواه قرنها بغض گلوگیر شیعه بود. امروز با شهادت حاج قاسم ها و حاج عمادها و اسماعیل هنیه ها، مسئله ما #اصل_انتقام نیست بلکه سخن از #کیفیت_انتقام است و این دو فرع بر #امکان_انتقام هستند. خمینی کبیر برای شیعه امکان انتقام را فراهم آورد. این عزتی است که نباید فراموش کنیم.
🔻 ما در چهار دهه از عمر انقلاب به اندازه چند قرن فریادهای فروخته شیعیان غیور و مظلوم راه پيموده ایم. چنانکه امروز دیگر از ظلم ظلمه و فراعنه عالم فقط دندان به دندان نمیفشاریم و آه حسرت نمیکشیم، بلکه چشم در چشم خصم از #انتقام_سخت میگوییم. امروز انقلاب نهتنها غربت را از شیعه ایران اسلامی زدوده که به حنجره شیعیان و مسلمانان جهان امکان فریاد داده و #ایران شده است ام القری #مستضعفان_جهان
#انقلاب
#انتقام
#امام_خمینی
#مستضعفین
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش ششم 🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چر
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش هفتم
سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان
🔻 همانطور که اشاره شد معمولا نقطه اتصال جامعه و روحانیت یا منبری ها و مبلغین عزیز هستند و یا #بلاگر_طلبهها، در نتیجه جامعه از آشنایی با طیف گسترده دیگری از روحانیت محروم میماند.
🔻 #فقر_روایت و توصیف نخبگان
اساساً کسی متولی روایت حوزه و روایت نخبگان حوزه برای عموم جامعه و جامعه نخبگانی نیست، لذا برداشت از روحانیت محدود به چند چهره مشخص میماند که البته بیتردید در جای خود ارجمند و ارزشمند هستند.
🔻 مسئله فقط شناخت نخبگان حوزه نیست، بلکه مسئله #توصیف_نخبگان است. چه آنکه بسیاری از نخبگان را میشناسیم اما توصیف درستی از ظرفیتهای آنها نداریم. و بالاتر اینکه توان توصیف آنها را نیز نداریم. دراین یادداشت کوشیدم مسئله #توصیف_راهبردی را توضیح دهم:
https://eitaa.com/taalighat/1413
🔹 و بهعنوان مثال در این یادداشت کوشیدم نگاهی به ظرفیت آیتالله تحریری در تهران بیاندازم:
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔹 و دراین مجموعه یادداشتها موارد متعددی را متعرض شدم:
https://eitaa.com/taalighat/1418
🔹 حتی نیاز به معرفی جوانان حوزوی را بهعنوان یک مسئله مهم میدانم و در یادداشتی تلاش شد طیفی از نخبگان جوان و انقلابی حوزه (نسل جدید طلاب انقلابی) معرفی شوند:
https://eitaa.com/taalighat/1100
🔹 بهعنوان نمونه باز هم میتوان به موارد متعددی از نخبگانی که عموم جامعه و جامعه نخبگانی شناختی از آنها ندارند و حتی در خود حوزه نیز شاید آنچنان شناختهشده نباشند، اشاره کرد که یادداشتهای تفصیلی دیگری میطلبد تا یک به یک افرادی را نام ببریم و توصیف کنیم. مسئله اولاً افراد نیستند، بلکه مسئله زاویه دید ما به ظرفیتهای موجود است.
#حوزه_پساانقلاب
#توصیف_راهبردی
🆔@taalighat
#لینک
🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی"
🔹بخش اول: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (1)
https://eitaa.com/taalighat/1658
🔹بخش دوم: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (2)
https://eitaa.com/taalighat/1659
🔹بخش سوم: زاویه قرائت رشد حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1660
🔹بخش چهارم: فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1669
🔹 بخش پنجم: ضرورت سیاستگذاری نحوه بازنمایی دین و روحانیت در رسانه
https://eitaa.com/taalighat/1671
🔹 بخش ششم: بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی میشود؟
https://eitaa.com/taalighat/1682
🔹بخش هفتم: سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان
https://eitaa.com/taalighat/1686
🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📌 درباره این موضوع تاکنون 7 یادداشت تقدیم شد. بناداشتم زوایای دیگری از جمله "حوزه پساانقلاب و علوم انسانی" را نیز مطرح کنم اما گمانم طرح مسئله نیاز به یک نشست مستقل و ارائه تفصیلی دارد.
انشاالله در فرصتی دیگر زوایای دیگر این موضوع را ادامه میدهیم. از ابراز لطف عزیزان بابت یادداشتهای اخیر سپاسگزارم.
انشاالله بهشرط توفیق موضوع قبلی یعنی "چه باید کرد" که درباره آینده کنشگری جبهه انقلاب بود را ادامه خواهیم داد.
#حوزه_پساانقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
#پارههای_دل پشیمان میشود هر کس برای تو نمیمیرد... "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" #سیدال
#پارههای_دل
خبر داری که تو رفتی به کوچهگردی افتادم
به من از تو فقط هجران رسید آن هم چه هجرانی...
#عقیلة_العرب
#لطیفیان
🆔@taalighat