✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در روايات اسلامی چه آثاری برای «کفران نعمت» ذکر شده است؟
🔸در روايات اسلامى به طور وسيع و گسترده، از #كفران_نعمت، زشتى و آثار شوم آن، و از زيبايى #شكر و بركات جالب آن بحث شده است، از جمله:
1⃣رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در حديثى مى فرمايند: «اَسْرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبَةً كُفْرانُ النِّعْمَةِ». [۱] (گناهى كه زودتر از همه گناهان عقوبتش دامان انسان را مى گيرد #كفران_نعمت است).
2⃣امام على (عليه السلام) در اين رابطه مى فرمايند: «سَبَبُ زَوالِ النِّعَمِ الْكُفْرانُ». [۲] (آنچه باعث زوال نعمتها مى شود #كفران است).
3⃣آن حضرت در حديث ديگرى می فرمايند: «كُفْرُ النِّعْمَةَ مُزيْلُها وَ شُكْرُها مُسْتَديمُها». [۳] (#ناسپاسى_نعمت آن را از بين مى برد، و #شكر نعمت سبب دوام آن است).
4⃣اميرالمومنين (عليه السلام) در حديثى مى فرمايند: «كُفْرانُ النِّعَمِ يُزِلُّ الْقَدَمَ وَ يَسْلُبُ النِّعَمِ». [۴] (#كفران_نعمت سبب لغزش قدمها [و به زمين خوردن در زندگى] و موجب #سلب_نعمتها مى گردد).
5⃣آن حضرت در حديث ديگری می فرمايند: «آفَةُ النِّعَمَ الْكُفرانُ»؛ [۵] (آفت نعمتها، #ناسپاسى است).
6⃣اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) می فرمايند: «كافِرُ النِّعمَةِ كافِرُ فَضْلِ اللهِ». [۶] (#كفرانكنندهنعمت، منكر فضل الهى است).
7⃣يكى از مجازات هاى الهى مجازات #استدراج است، و مفهوم آن اين است كه خداوند برای مجازات بعضى از #افراد_طغيانگر و ظالم، آنان را مشمول #نعمت هاى خود قرار مى دهد؛ هنگامى كه نعمت بر او فوق العاده زياد شد، ناگهان نعمت را سلب مى كند تا شديداً احساس درد و عذاب كند. از اين رو امام حسين (عليه السلام) درحديثى مى فرمايند: «اَلاِسْتِدْراجُ مِنَ اللهِ سبحانه لِعَبدِهِ اَنْ يُسْبِغَ عَلَيْه النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ الشُّكْر». [۷] (#استدراج در نعمت و غافلگير كردن خداوندى اين است كه به بنده اش نعمت فراوان مى دهد و توفيق #شكرگزارى را او سلب مى كند [ناگهان به زمين مى خورد و همه چيز را از دست مى دهد]).
8⃣امام سجّاد (عليه السلام) در اين رابطه مى فرمايد: «اَلذُّنُوبُ الَّتى تُغَيِّرُ النِّعَمَ البَغْىُ عَلَى النّاسِ وَالزَّوالُ عَنِ الْعادَةَ فِى الْخَيْرِ وَاصْطِناعُ الْمَعْرُوفِ، وَكُفْرانُ النِّعَمِ وَ تَرْكُ الشُّكْرِ». [۸] (گناهانى كه #نعمتهاى_الهى را تغيير مى دهد، ظلم بر مردم و تغيير دادن عادت در امور خير و #كفران_نعمت و ترك شكر است).
9⃣اميرمؤمنان امام على (عليه السلام) در حديث ديگرى مى فرمايند: «كُفْرُ النِّعْمَةِ لُؤْمٌ وَ صُحْبَةُ الاَحمق شُؤْمٌ». [۹] (#ناسپاسى_نعمت نشانه پستى است و دوستى با احمق سبب سر افكندگى است).
🔟اين بحث را با حديثى از امام صادق (عليه السلام) در بيان جنود عقل و جهل (لشكر عقل و نادانى) پايان مى دهيم. امام (عليه السلام) به اصحاب شان دستور مى دهند، #عقل و لشكريانش را بشناسند، و از #جهل و لشگريانش نيز باخبر باشند، و هنگامى كه بعضى از ياران توضيحات بيشترى مى خواهند #امام (عليه السلام) مى فرمايند: خداوند براى #عقل هفتاد و پنج لشكر قرار داده كه ضد آنها، جنود #جهل است، و در ضمن اين هفتاد و پنج لشكر كه در صدر كلام امام (عليه السلام) واقع شده مى فرمايند: «وَالشُّكْرُ وَ ضِدُّهُ الْكُفْرانُ». [۱۰] (يكى از لشكريان عقل #شكر است و ضد آن #كفران است).
💠تعبيراتى كه در روايات دهگانه بالا آمده به خوبى نشان مى دهد كه تا چه اندازه اين #رذيله_اخلاقى خطرناك است و تا چه حد #آثار_سوء آن در زندگى فردى و اجتماعى نمايان است و چگونه انسان را از اوج نعمت بر #خاك_مذلّت مى كشاند، #توفيقات را سلب مى كند و مايه دورى از خدا و نزديكى به #شيطان است.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، چ۲ ج ۶۶ ص۷۰. [۲] غررالحكم و درر الكلم، دار الكتاب الإسلامی، چ۲ ص۳۹۵ قصار ۸. [۳] همان، ص۵۳۸ قصار ۱۰. [۴] همان، قصار۲۰. [۵] همان، ص۲۷۸، قصار ۳. [۶] ص ۵۳۹، قصار ۳۶. [۷] بحارالأنوار، همان، ج ۷۵ ص ۱۱۷. [۸] همان، ج ۷۰، ص ۳۷۵. [۹] غررالحكم و درر الكلم، ص ۵۳۸، قصار۲۱. [۱۰] بحارالأنوار، همان، ج۱، ص۱۱۰
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ ۱، ج ۳، ص ۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شکر #کفران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️لزوم داشتن درک و شمّ سیاسیِ درست
🔹شمّ انسانی و عمیق یک #ملت باید حوادث را قبل از وقوع آن احساس کند و بفهمد که چه اتفاقی دارد میافتد، و عکس العمل نشان بدهد.
🔹در طول تاریخ اسلام وقتی نگاه میکنیم، نداشتن این درک و شمّ سیاسیِ درست، #ملتها را همیشه در خواب نگه داشته است و به #دشمنان_ملتها امکان داده است که هر کاری که می خواهند، بر سر ملتها بیاورند و از عکس العمل آنها در امان و مصون بمانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۱۰/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«روزه» چه اثر و فایده اى براى انسان دارد؟ (بخش سوم و پایانی)
🔸 #روزه در سه بخش از زندگى انسان تأثیر گذار است: ۱) آثار تربیتی؛ ۲) آثار اجتماعی؛ ۳) آثار بهداشتی و درمانی.
3⃣آثار بهداشتى و درمانى روزه
🔹در #طب امروز، و همچنین طب قدیم، اثر #معجزهآساى #امساک در #درمان انواع #بیمارىها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست. کمتر طبیبى است که در نوشته هاى خود اشاره اى به این حقیقت نکرده باشد؛ زیرا مى دانیم عامل بسیارى از #بیماریها #زیاده_روى در خوردن غذاهاى مختلف است؛ زيرا که #موادغذاییاضافى، جذب نشده به صورت چربى هاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربى و قند اضافى در خون باقى مى ماند. این #مواد_اضافى، در لابلاى عضلات بدن در واقع لجنزارهاى متعفنى براى پرورش انواع میکروب هاى بیمارى هاى عفونى است،
🔹و در این حال، بهترین راه براى مبارزه با این بیمارى ها نابود کردن این لجن زارها از طریق #امساک و #روزه است!. #روزه مواد زائد، اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند، و در واقع بدن را «خانه تکانى» مى کند، به علاوه یک نوع #استراحتِ قابل ملاحظه براى #دستگاه_گوارش و عامل مؤثرى براى بازیافتن نیروی این دستگاه است؛ و با توجه به این که این دستگاه از حساسترین دستگاه هاى بدن و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این #استراحت براى آنها #نهایتِ_لزوم را دارد.
🔹بدیهى است، شخص #روزهدار، طبق دستور اسلام به هنگام #افطار و #سحور نباید در #غذا افراط و #زیاده_روى کند، تا از این #اثر_بهداشتى نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود. الکسى سوفورین دانشمند روسى در کتاب خود مى نویسد: «درمان از طریق #روزه، فایده ویژه اى براى درمان کمخونى، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن، دمل هاى خارجى و داخلى، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنى، عِرْق النساء، خراز (ریختگى پوست)، بیمارى هاى چشم، مرض قند، بیمارى هاى جلدى، بیمارى هاى کلیه، کبد و بیمارى هاى دیگر دارد.
🔹معالجه از طریق #امساک، اختصاص به بیمارى هاى فوق ندارد، بلکه #بیماریهايى که مربوط به #اصولجسمانسان است و با سلول هاى جسم آمیخته شده، همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا مى بخشد!». [۱] در حدیث معروفى، #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) اسلام مى فرماید: «صُومُوا تَصِحُّوا»؛ [۲] (#روزه بگیرید، سالم مى شوید). و در حدیث معروف دیگرى از #پیغمبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) رسیده است: «المِعْدَةُ بَیْتُ کُلِّ داء وَ الْحِمْیَةُ رَأْس کُلِّ دَوا»؛ [۳] (#معده، خانه تمام دردها است و #امساک بالاترین داروها!.
پی نوشتها:
[۱] روزه روش نوین براى درمان بیماریها، ص ۶۵، چ ۱؛ [۲] بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۵۵، و ج ۵۹، ص ۲۶۷؛ [۳] همان، ج ۵۹، ص ۲۶۰ و ۲۹۰
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ پنجاه و پنجم، ج ۱، ص ۷۰۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#روزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️در ماه رمضان قضیهای اتفاق افتاده که ابعاد آن الیالابد در ابهام است
🔹در #ماه_مبارک_رمضان قضیهای اتفاق افتاد که #ابعاد آن قضیه و #ماهیت آن قضیه در #ابهام_الیالابد مانده است برای امثال ماها، و آن #نزول_قرآن است. نزول قرآن بر قلب #رسول_الله در #لیله_القدر، #کیفیتنزولقرآن و قضیه چه بوده است و #روح_الامین در قلب آن حضرت #قرآن را نازل کرده است،
🔹و از طرفی خدا انْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ این #نزول_قرآن در قلب پیغمبر در لیله القدر کیفیتش چیست؟ باید بگویم غیر از خود #رسول_اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خدای تبارک و تعالی، عنایات خاص او بودند، برای دیگران مطلقاً در #حجاب ابهام است، که #مساله_تنزّل چی است، نزول در قلب چی است،
🔹روح الامین چی است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول الله چی است، #لَیْلَهِ_الْقَدْرِ چی است؟ اینها مسائلی است که به نظر سطحی یک مطالب آسانی است، و گاهی هم یک حرف هایی گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم #کیفیتنزولقرآن در ابهام باقی مانده است برای امثال ما، و کیفیت نزول #ملائکة_الله در لیله القدر و ماهیت #لیله_القدر.
بیانات حضرت امام ۶۲/۳/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی (علیه السلام) زشت ترین نوع «ظلم» كدام است؟
🔹#امام_على (علیه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ». (#ستم بر #ناتوان، زشت ترين [نوعِ] ستم است). زيرا «شخصِ ناتوان» قادر بر دفاع از خويشتن نيست.
🔹مرحوم كلينى در كتاب «كافى» از امام باقر (عليه السلام) نقل مى كند: «لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ الْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي (عليه السلام) حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ». [۱]
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (هنگامى كه پدرم در آستانه رحلت از دنيا بود مرا به سينه خود چسبانيد و فرمود: اين سخنى است كه پدرم در آستانه وفات [شهادت] سفارش كرد و او از پدرش [امير مؤمنان علی (عليه السلام)] نقل فرمود: كه بپرهيز از #ستم_كردن بر كسى كه يار و ياورى جز خدا ندارد).
🔹البتّه #ظلم درباره همه كس و همه جا قبيح است، ولى اگر كسى مثلا به ثروتمندى ظلم كند و مقدارى از مال او را ببرد، گرچه كار خلافى كرده، اما لطمه زيادى بر او وارد نمى شود به خلاف آن كس كه از فقيرى مالى را ببرد.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، چ ۴، ج ۲، ص ۳۳۱
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۶۳۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ظلم #ستم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسين (عليه السلام):
🔸«ما نَدری ما تَنقِمُ الناسُ مِنّا! إنّا لَبَيتُ الرَّحمَةِ، و شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، و مَعدِنُ العِلم».
🔹«ما نمى دانيم چرا مردم كينه ما را مى جويند! در حالى كه ما خانه رحمت و درخت نبوّت و كان علم و معرفتيم».
📕نزهة الناظر، ۲۱/۸۵
#امام_حسين #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه شرایطی در «برنامه ريزی» باید رعايت شود؟
🔸#برنامه_ريزى بايد واجد شرايط زير باشد:
🔹۱)#برنامه، بايد «دقيق» و از نظر كيفى و كمّى «كاملا روشن» باشد. ۲) #برنامه بايد از هر گونه ابهام و كلّىگویى خالى، و تماماً جنبه #عملى و #عينى داشته باشد. ۳) در #برنامه_ريزى بايد نيروهاى انسانى لازم براى انجام هر كار، هزينه ها، و ابزار و وسائل مورد نياز، دقيقاً #محاسبه شود، و براى هر مرحله و هر مقطع، آنچه لازم است #پيش_بينى گردد.
🔹۴) در برنامه ريزى بايد #زمان_بندى مورد توجّه قرار گيرد، به طورى كه نه وقت بيهوده تلف شود و نه حجم برنامه، بيش از مقدار وقت باشد. ۵) در #برنامه_ريزى بايد هميشه محلّى براى حوادث پيشبينى نشده در نظر گرفته شود، چرا كه بسيار مى شود كه مديران و فرماندهان در جريان عمل با مشكلات پيش بينى نشده اى رو به رو مى شوند كه اگر #آمادگى براى رويارویى با آن نداشته باشند، و به هنگام برنامه ريزى اين مسائل مورد توجّه آنها قرار نگرفته باشد، كارشان به بن بست مى كشد و درمانده مى شوند.
🔹اگر به موضوع جنگ احزاب و مسأله حفر آن خندق عظيم به گرد مدينه، كه نه عابر پياده به آسانى مى توانست از آن بگذرد، و نه سواران مى توانستند از روى آن بپرند، آن هم در مدّتى كوتاه و با وسائل بسيار بسيار ابتدایى، بينديشيم، و #مديريّت #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) را در اين زمينه، و #كيفيّت تقسيم اين كار را ميان يارانش بنگريم، به #دقّت و #ظرافت در برنامه ريزى پيامبر پى مى بريم، و جالب اينكه تا كار خندق پايان يافت، دشمن هم از راه رسيد! [۱] پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شخصاً براى تمام حركت هاى نظامى و غزوات اسلامى تمام مسائل را دقيقاً زير نظر مى گرفت و #برنامه را تنظيم مى نمود.
🔹در داستان حركت #امام_حسين (عليه السلام) و يارانش به سوى كربلا مى خوانيم كه در يكى از منزلگاهها دستور داد كه بيش از حدّ نياز آب با خود بردارند، كه سرِّ آن بر همگان روشن نبود، امّا هنگامى كه با لشكر «حر» در وسط بيابان خشك و بى آبى رو به رو شدند، #امام (عليه السلام) دستور داد، آبهاى اضافى را در اختيار لشكر دشمن كه سخت تشنه بودند، بگذارند، و اين امر، اثر عميقى در روحيّه حر و يارانش گذاشت و بى شك اين محبّت در موضعگيرى آينده او مؤثّر بود. [۲]
🔹#امام_صادق (عليه السلام) براى نشر #علوم_اسلامى در زمان هایى كه شيعيان و شاگردان مكتب اهل بيت عليهم السلام سخت در فشار قرار خواهند گرفت #برنامه_ريزى فرمود، و به يكى از دوستانش تأكيد كرد امروز كه توانایى دارى، اين احاديث را بنويس و در ميان ياران خود پخش كن، چرا كه زمانى فرا مى رسد كه مردم دسترسى جز به كتاب هايشان ندارند و جبّاران زمان رابطه ميان امامان (عليهم السلام) و پيروان مكتبشان را قطع مى كنند. [۳] و از اين ريزه كاريها در زندگى پيشوايان بزرگ اسلام فراوان است.
پی نوشتها؛
[۱] السيرة النبوية، الحميرى المعافرى، ج ۲، ص ۲۱۶. [۲] الإرشاد فى معرفة حجج الله على العباد، چ ۱، ج ۲، ص ۷۸. [۳] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۵۲
📕مديريت و فرماندهى در اسلام، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، چ ۱۲، ص ۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#برنامه_ريزی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد